رواية قتلني ورحل الفصل الخامس والثلاثون 35 بقلم ميفو السلطان
البارت الخامس والثلاثون...
اتصل قاسم بكارما ليبدا في الحديث ونبره صوته حزينه ليقول...
حبيبتي ازيك.. لا يا قلبي انت كويسه.. ايان.. مش عارف اقلك ايه.. اهدي اهدي هو بس حصلت انتكاسه بعد ما مشيتو ودخل في حاله هستريه لما عرف انه ممكن يرجع مشلول تاني. وسالي مشت وسابته اصلا بت زباله وعايز حد يراعيه ويحفزه بس اقول ايه ليه ربنا بقه. اه مشت.. لا بيحب ايه دا مش طايقها اساسا كان جاي علي نفسه.اهدي هقلك اهوه.. هو الاشعات فيها حاجه كده لازم يضغط علي نفسه ويعمل علاج معين والا هنعيد العمليه وجايز ماتنجحش فهو لما عرف كده و زهد الدنيا ورافض وخلاص عايز يكمل مشلول.. اقف جنبه ايه دا اديناله مهدي وطول ما هو نايم بينادي عليكي مش عارف ماله اتجنن. اه والله بينادي عليكي يا قلبي ودموعه بتنزل وبيهذي وبيقول كان بيمثل عليكي مش هارفه ايه ووجعتها وبيدعي علي روحه وكل اللي عليه ماتسيبنيش يا كارما حالته تقطع القلب. بس اعمل ايه انت مسافره وهو اصلا هترجعيله ازاي رغم انه حاول.. حاول.. والا اقلك مفيش مفيش.. يا بنتي بتصرخي ليه طيب.. هو حاول يموت نفسه لما عرف انك مسافره .. الو الو كارما كارما انت روحتي فين الو.. البت قفلت السكه ليستدير خلاص يا عم.
ليصرخ ايان.. خلاص ايه دي قفلت السكه.
ليضحك قاسم.... يا ابني دا من الخضه نص ساعه وهتبقي هنا دا قلبها كان هيقف البت بتعشقك يا طور اعمل ايه بس.هانت عليك.
ليبتسم ايان... والنبي يا قاسم جايه كارما جايه.
ليهتف قاسم.. .. بص بقه هيا هتيجي انت شوف هترجعها ازاي وكلامك الزباله وحاول تتنيل تضغط علي نفسك وتتعالج عشان تمشي بس ماتعرفهاش عرفها انك محتجلها واتكي علي الحته دي مش هتسيبك كارما بتحبك يا ايان اي حركه تانيه البت هتطفش.. يا رب اعمل ايه. ولاد نعيم هيموتو علي بنتين ومطلعين روحهم والسبب الفاجر اللي في البيت.
ليهتف ايان.. هو جدي ماجاش للدرجادي انا مش في باله.
ليهتف قاسم.. مين يا ابني دا هيموت عليك. انا اللي حشته بعد عملته الطين علي دماغه مش طايقه.
ليهتف ايان.. بس ده جدك يا قاسم.
ليهب قاسم... طب طالما هتفتح في السيره الزفت دي اقوم انا بقه واقعد انت استموت علي ما البت تيجي اما اروح اشوف حالي يا عم حاسس اني راشق في الحيط لزقت بغرا ووشي شقق يلا حبيبي سلام. وتركه وقلبه ينبض ينتظر ان يعود اليه النفس الكي يتنفسه.
**************
دخلت كارما ملهوفه علي ايان لتجده مغمض عينيه وعلي وجهه وجع رهيب لتقترب منه بسرعه وتهتف... ايان ايان..
ليحس بقلبه يرجف من لهفه صوتها ولمسه يديها ليفتح عينيه لتجد عينيه دامعه لينخلع قلبها وتجلس لتهتف.. ايه اللي حصل انا سيباك كويس.
ليهتف.. انا عمري ما هبقي كويس طول مانت سيباني.
لتطرق قليلا وتتنهد لتهتف..بس بقه انت هتبقي كويس والله هتبقي كويس وهتقوم.
ليهتف... هتقعدي معايا مش كده عشان ابقي كويس والله لو قعدتي هبقي كويس.
لتقطب وتحس بوجع.. مانا ماليش فايده اكيد هتعوز مراتك.
ليصر*خ.... انا ماليش مرات غيرك والله والله ماتجوزت ولا اتحط علي اسمي حد غيرك.
لتبهت وتنظر اليه.... طب وسالي..
ليطرق خجلا ليهتف بخزي.. كنت بعمل كده عشان ابعدك وماتربطيش نفسك بواحد مشلول.. بس والله غصب عني والله يا كارما غصب عني.. ليتذكر قاسم وكلامه ليكمل. بس عموما انا مش عايز حاجه من حد انا اصلا هكمل مشلول واعيش ميت انا عايز اموت اساسا انت بعيده وانا ماعتش عايز حاجه الموت زي العايش ما تفرقش.
ليرق قلبها لتمسك يده وتهتف.. بلاش الكلام ده بكره تخف وتتعالح ولو نعمل الف عمليه.
ليهتف.... لا مش هعمل عمليات انا خلاص تعبت. اعيش ليه واعافر ليه ماعتش ليا حد من اساسه.
لتهتف..... لا والله ليك لينظر اليها بحب لترتبك وتقول.. ليك نفسك ودنيتك يا ايان انت قوي انت ما ينفعش غير انك تبقي قوي وكلنا معاك وجنبك.
ليمسك يديها ليقول...... انا اللي عايزه يبقي جنبي مش هيوافق عشان وجعته اوي ومااستهلوش بس بعشقه وبموت عليه.
لتتنهد وتطرق لتقول.... طب بس انت تاخد العلاج وتسمع الكلام وهتبقي كويس
ليشد يدها.... لو فضلتي جنبي هسمع الكلام والله وهبقي من ايدك دي لايدك دي.
لتشد يدها.. انت تعمل كده لنفسك انا ماليش علاقه واحنا كلنا جنبك.
ليقطب حاجبيه ويهتف كالاطفال.. طب خلاص سيبيني انا مش عايز حاجه من حد يعني واحد مشلول حد هيقرب منه ليه
لتهز راسها وتتنهد لتهتف.... ممكن بقه تبطل السيره دي وكلها يومين ونروح وان شاء الله هتكمل علاج بس انت تشد حيلك بقه وبطل يأس.
ليهتف.... وابطل يأس ليه.. هو فيه حد مستنيني والا هيعبرني روحي يا كارما ماتضغطيش علي نفسك وتربطي نفسك بواحد مشلول انا قلت قبل كده وعملت كل اللي قلته عشان كده وقلت كلام زباله عشان ابعدك انت مالكيش ذنب. انا كت بتعذب كت بخليكي تناني واخدك في حضني واعيط ايان اتكسر وخلاص روخي يا عمري اهون عليا اعيش متمزع ولا انك تربطي نفسك بواحد مايستهلش عاجز بس بيعشقك العاجز ده بيموت عليكي والله روحي وسيبيني بهمي.
لتقترب منه وتهتف بحب.... . بص بقه بطل كلامك ده حتي لو بتموت انا هفضل..... .لتصمت فجأه.
ليبتسم ويقول.... هتفضلي ايه هتفضلي جنبي.. استاهل تفضلي جنبي.. ليمسك يديها.. والله بحبك وبعشقك.
لتسحب يدها.. بص بقه بطل كلامك ده وتسمع الكلام الاول ويبقي عندك هدف وتقوم.
ليمسك يدها َيتلمسهم بشفتيه لتحاول ان تسحبهم ليقول... والنبي ورحمه امك وابوكي سيبيني شويه قلبي بيوجعني هموووت والله.. لتتنهد وتستسلم.. ليدخل الفريق الطبي لياخذوه ويبداو في تنشيط جسمه وكان اصلا بينه وبين الشفاء ايام وممكن من اليسير ان يمشي ولكنهم يخفون ذلك علي كارما لتبقي معه.
جلست كارما وحيده.. ايه مالك حنيتي كده مش ده اللي وجعك الف مره وقال كلام زباله وقال عليكي رخيصه.... لتقطب.. بس هو كان بيبعدني هو قال كده عشان خايف عليا ايوه بيحبني هو قال وانا بحبه وبموت فيه.شوفي غلبان ازاي وبيحبك . لينغزها عقلها.. حتي لو كده مايقلش عليا رخيصه لا انا هقعد جنبه لحد ما يخف وبعدين امشي اه ولا هعبره.. بس يقوم بالسلامه ويمشي وانا هسيبه... لتتنهد اه هسيبه.. لتتنهد وتجلس بغلب.. اسيبه هتسيبيه يا كارما..قلبي واجعني طيب اعمل ايه.. لتظل تفكر ماذا تفعل ليمر الوقت وياتي ايان بعد فتره طويله منهك ومتعب لتقترب منه وتمسد علي كتفه لينظر اليها وياخذ يدها ويقبلها ويحتضنها لتحس بوجع في قلبها ليهمس عايز انام يا كارما.
لتهتف... طب حاضر حاضر وتبدا في ترتيب له السرير وهو سعيد ويتلمسها بحب وهيا مرتبكه منه ليهتف.. . ماتسيبينيش وتمشي. خليكي جنبي.
لتهتف.... مانا جنبك اهوه اروح فين بس
ليتزحزح بصعوبه ليقول..... تعالي جنبي.
لتنظر اليه... هو ايه اللي اجي جنبك نام نام من سكات
ليقطب جبينه مش متزفت خلاص ان شالله اتعب واموت.روحي يا كارما قومي يا قلبي مش عايزلك تيجي علي روحك.. ليستدير ويمسك احد الشرايط.
لتهب وتهتف ايه ده ماسكه ليه الممرضه ادتك الدوا.
ليهتف مفيش مفيش امشي يلا سيبيني.
لتقترب وتشد الشريط وتهتف امت بطل بقه عايز تموت نفسك عايز تقهرني بطل.
ليهتف بلوعه.. لا عشت ولا اعيش اقهر قلبي عايزك عاليه في الدنيا عايزك احسن الناس عايزك تعيشي مبسوطه مع حد حد..
لتهتف.. بطل والنبي انت هتبقي كويس والله لو اذيت نفسك اموت بطل بقه.
ليهتف..... يعني خايفه عليا يا قلبي.
لتهتف بحب.. امال اخاف علي مين بس.. لتتنهد زتهتف.. يعني انت ابن عمي وماحبش حاجه توجعك.
ليظل ينظر بغلب.. ليهتف.... ابن عمك موجوع وعايز ينام مش عارف ورحمه ابوكي قربي بس انام وابعدي قلبي بيوجعني قوي.
لتتنهد.... طيب اتاخر انت تعبان هنام ازاي.
ليبتسم ويقول مالكيش دعوه انت بس تعالي وانا هتصرف.
لتندس بجواره لياخذها في احضانه ويشدها اليه ويهمس.. بحبك يا قلب ايان.
لتتململ وتهتف بطل كلامك ده ونام مش كنت عايز تنام. اتخمد من سكات.
ليبتسم...... . دانا هموت وانام يا شيخه بس اعمل ايه بس يا رب صبرني لحد ما اوصل هناك كده.
لتقطب جبينها..... .. توصل فين ما تنام حد حاشك....... ميفو السلطان
ليضحك.. حد حايشني.. طب يا قلبي هتخمد الا العبط باين والله.. ليبدا في الاسترخاء ويشدها اليه اكثر وقلبها يدق بقوه ليقول.. وحشتيني والله يا قلب ايان وقبل راسها وغاص في النوم من تعبه لتظل هيا فتره تفكر به ليتسلل اليها النوم وتنام اخيرا.
*********
عاد قاسم في الليل ليجد البيت هادي والكل نائم ليجد جده جالسا وحيدا ليمر عليه دون سلام ليهتف الجد.. لحد امتي يابن نعيم ماهتبصش في وش جدك.
ليتنهد قاسم ويقف عالسلم ليهتف... بتسال ليه. دي حاجه بايد ربنا القلوب متعبيه خليك في حالك لا اوجعك ولا توجعني.
ليهتف الجد.. مراتك الطيبه سامحت انت ايه.
ليستدير بغل.. دلوقتي بقت طيبه دلوقتي بقت كويسه ليه مش كت جربوعه وشحاته بتسال ليه مابسامحش عشان انا خلفتك هيا مش خلفتك هيا قلبها دهب غرزت غرزتك ولسه قلبها دهب.. انا بقه قلبي اسود كان عندي قلب دهب انت غرزت فيه السواد سواد الحدايده.. اسامحك علي ايه علي قلبي اللي راح بطل ماهنعيدوش تاني سيبني ساكت بقه وعدي ليلتك انا علي اخري. ليصعد الي حبيبته ليجدها جميله نائمه علي الكنبه وفي يدها كتاب كانت رائعه شعرها منسدل وتركن ببراءه ليدخل ويغير ملابسه ويقترب منها ويجلس بجوارها ويظل يتلمسها بحب ويداه تتلمس خدها ليصل الي شفتيها لتبدا في التململ ليبتسم ويقترب ويقبل شفتيها لتفتح عينيها بهدوء لتهمس قاسم.. ليقبلها ويهتف.. قلب قاسم وروحه اللي هيموت عليه لتغمض مره اخري ليحملها ويضعها بهدوء ويندس بجوارها وياخذها في حضنه ويظل يراقبها فتره.. هتعقلي امتي بس وتكبري.. وحشتيني اوي يا رب تعبت ليشدد عليها ويظل يمسد عليها بحب.. لتهمس.. قاسم كارما كويسه..
ليتنهد اه يا قلب قاسم.. لتهتف وايان كويس..
ليهتف وايان كويس..
لتهمس طب خليه مايوجعهاش هيا طيبه قوي.. كانت تائهه في احضان والنعاس يغلبها.
ليهمس طب مش هتسالي علي قاسم كويس..
لتهمس انت كويس..... استغفر الله
ليهتف لا يا عمري مش كويس تعبان..
لتفتح عيونها بنعاس.. طب معلش نام وبكره تبقي كويس لتغمض عينها ليقترب من اذنها ليهمس طب خدي قسومي في حضنك وهيبقي كويس... لتقترب وتندس في احضانه وتنام وتحاوطه بذراعيها.. ليبتسم علي برائتها ليشدد عليها ويهمس.. طول مانت في حضني هبقي كويس مش عايز حاجه تاني من الدنيا يا قلب قاسم ليظل يتلمسها بحنان حتي نام من تعبه.
*********
استيقظ قاسم في الصباح فلم يجدها بجواره ليسمع صوتا في غرفه الملابس ليعلم انها تلبس ليقوم ويدخل الحمام وياخذ دشا ليخرج ليجدها تقف امام المراه رائعه خلابه ليبتسم هو انا كل يوم هصحي عالقمر ده يا فرحك وهناك يا قاسم.. كان يركن علي الباب وينظر اليها بحب لتلقي عليه نظره لترتبك كان يلبس بنطالا فقط ويضع فوطه علي رقبته وبعض قطرات الماء تنزل من شعره الغير مرتب فارتجفت من منظره لتشيح بوجهها.
ليتاملها ليجد انها تلبس جيبه قصيره ضيقه وعليها بوزه صغيره لو انحنت سيظهر جسدها وبدون اكمام وعنقها يظهر بسخاء وكانت تضع حمره شفاه صارخه ليبتسم ويقول.. راحه فين يا قلبي باللي انت عملاه ده.
لتقطب جبينها.. راحه الشغل هكون راحه فين.
ليكمل بمرح.. والله.. دانا قلت المولد فتح وهننزل نلعب شويه..
لتنظر اليه ساخطه.. مولد ايه انت قايم تهزر عالصبح.
ليضحك.... اهزر.. لا والله بتكلم جد راحه فينك بفرح العمده ده.
لتهتف بغضب.. تاني هتتريق بقلك ايه انا كده وانت مالك بقه ماتسيبني في حالي يا اخي.
ليقترب بهدوء ويشدها اليه لتضع يدها علي صدره العاري لترتجف.. ليقول.. مالي كله بره للشعب يشوفه ما عادش ينفع بطلنا خلاص واسيبك في حالك ازاي مانت كلك حالي يا قمر. نعقل بقه ونقلع المسخره دي ونلبس حاجه ليقرصها من وسطها.. نلم نفسنا بقه مش متجوزه قرني.
لتهتف بغضب... عيب كده ابعد بقه انت بتتحكم علي ايه انا حره ولبس مش هغير واللي في ايدك اعمله هاه يلا..
ضحك علي منظرها ليقول... ايه يا كتكوت واخد حبوب الشجاعه وجايب قوتك دي منين.. يا قلبك يا قاسم بتحب قمر بس اهبل.
لتصر*خ.... بطل تقلي كتكوت دي ايه ده شايفني عيله وانا حره وهخرج بلبسي ده وشوف حالك بقه بعيد.
ليقول والله لو لقيت اصغر من الكتكوت كنت قلت دا حبيبي كيوت بس شارب مقويات. واشوف حالي ماهو حالي قدامي اهوه اشوفه اه غيري لا.
لتبعده وتقول... انا نفسي افهم انت بتحكم علي ايه ومالي كده كل الستات بتلبس كده.
ليقترب منها ويمسكها من وسطها.. يا بت ما تخلنيش اتغابي دانا ايدي علي جسمك لو لفيتي جسمك كله هيبان وانا مش قرني ولا سوسن تكونيش فكراني هشيلك الشنطه يا دقدقتي.
كانت تعلم انه علي حق وان لبسها خارج لتقاومه حتي اخر نفس كانت تريد ان تغضبه باي شكل ولكنه لا يغضب.. لتقول تتغابي علي مين انت.. ومافيش حاجه غلط وهروح يا قاسم الشغل واللي عندك اعمله.
لينظر اليها بخبث اللي عندي اعمله ولا ترجعش تعيط يا كتكوت.. ليرجف قلبها لتنظر اليه باستخفاف ليمد يديه ويفتح بلوزتها ليمزقها نصفين لتشهق بعنف وتلتصق به من خجلها فقد بان جسدها ليضحك بشده فقد اصبحت مشتعله لا تنطق ملتصقه به وجسدها يلمس جسده والخجل منها ألهب قلبه.
ليهتف..يا بت انا ماعتش زي الاول والله انت فاتك فرق سرعات وأزمنه.انا ماسك نفسي وانت زي مانت ومش واخده بالك انا بقيت ايه وخايف ولامَم نفسي يا قلبي عشان انا مش بتاع زمان. فنهدي كده يا كتكوت ونقول حاضر وطيب عشان انا مش متحمل. كانت خرساء لا تعرف ماذا تفعل فكانت في موقف تحسد عليه وتريد ان تهرب ولكن لا تقدر ولا تعرف كيف فعل بها هذا.الحمد لله
ليقول.... طب ايه هتفضلي راشقه كده مش هنقول حاجه وجسمك مولع جتتي كده يلا اسمع من قمري حاضر يا قاسم عشان من بكره كل لبسك ده هيترمي بره واجبلك لبس يا قمر ونلم حالي المتبعتر بره ده ونقفل المفتوح ونلبس حشمه يا عمر قاسم الا قاسم علي اخره.. ونتحجب ونبقي قمر كده وحالي يبقا ليا بس نقول ايه يا كتكوت بقه . لتنظر اليه بغضب ليحملها ويتجه بها للفراش ليقول.. والله وانا بقول كده برضه انت غضبانه نقلبها بقه بلا شغل بلا بتاع وانت قمر كده وحلو ومولعني وهموت ونبقي زيتنا في دقيقنا ونلعب عريس وعروسه. دانا ههيص وانت مش هتستحمل يا كتكوت دقيقه... كان قد اقرب من السرير لتصر*خ.. حاضر حاضر بس بقه خلاص.
ليقطب حاجبيه ويقول..... لا مش طالعه من قلبك ليمد يده داخل بلوزتها لتصر*خ.. والله حاضر حاضر.
ليبتسم ويقول حاضر وايه.
لتهمس.. حاضر وطيب.
ليضحك عاليا.. قلبي يا ناس علي حبيبي القمر اللي رجع يقول حاضر وطيب.. ليكمل بس لسه تكايه يا قلبي لينزل علي شفتيها يلهبها عشقا لتذعر من هجومه ويرجف قلبها وهو مشتعل من قربها ليبتعد وهو ينهج بشده.. يخربيت كده.. ايه يا بت ده دانت بقيتي ايه يا بنت الايه.. حلو الروج ده طعمه نار بس ما يتحطش تاني يا عمري انا مسحته اهوه بس المره الجايه مش عارف هعمل ايه.. ليقبل خدها بعد ان اصبحت في حاله من التخبط والاشتعال كان منظرها لا يوصف اكلت قلبه وتنهد وقال يلا يا قلبي البسي وتعالي انا مستنيك يا قمر.. كانت مشلوله متصنمه تشعل بالخجل الشديد ليضحك ويحملها الي الغرفه ويقبلها ويتركها مستنيك بره يا وحش واستدار واخذ ملابسه وتركها بعد ان فعل بها ما اراد وألانها كما يريد.. كانت تنهج بشده. هو عامل كده ليه دانا بقيت زي الجزمه مابنطقش دانا قلبي هيقف. هقفله ازاي هموت. دا بقي حد تاني. ايه اللي بقي فيه ده. انا خايفه. لتتنهد بغلب وظلت تبرطم.. حاضر وطيب.. قولي حاضر وزفت.. اديني هتنيل اما نشوف اخرتها دا بقي عامل زي الوحش. لتنتقي شيئا مقبولا تلبسه وتخرج غاضبه وخجوله ليقيمها ليهتف.. مش بطال لترفع نظرها بغضب ليضحك بكره هنضبط كلو كلو ما هسيبش فتفوته هجيبلك هدوم بره وجوه. واه من جوه ده دانا هجيب مجايب عشان جوه دا مشعلل قلبي. يا صبرك يا قاسم لما توصل لجوه....... استغفر الله
لتفر من امامه وهيا تبرطم.. قليل الادب.. ايه ده.
ليضحك بشده وينزل ورائها.. قليل الادب يا غلبانه دانتي هتتطحني واقعد اعالج فيكي سنين. بس هنبسط موت البت ماتغيرش فيها اشايه وانت بقيت وحش يا قاسم اهدي علي نفسك كتكوتك ما هيتحملش كده. اصبر بس هوا آخرهم يومين الشياط مولع قلبي.
نزل قاسم َ ليجدهم في حجره الطعام ليجدها تمازح فريد والجد يجلس في جانب لينزل ويقول.... منور يا فريد بيه منوره يا حماتي.
لتهتف فاديه.. بنورك يا حبيبي..
لينزوي الجد لتنظر اليه ليال وتقول.... ايه وجدك مفيش صباح الخير.
ليهتف... عدي يومك مش ناقص عبط عالصبح.
لتتشجع فهيا وسط الجميع.. ماتتكلم عدل انت مالك طايح كده.. هو ايه ده.
لتنظر اليها امها بغضب ويبتسم فريد وينظر اليها الجد بحب ليعرف قيمه الجوهره التي دخلت حياتهم.
ليقترب منها قاسم بهدوء.... سمعيني كده قولتي ايه..ميفو السلطان
لتنظر اليه برعب.. ايه ما قلتش ماقلتش انت عامل كده ليه ليصل اليها ويشدها امامهم لتقول نهارك اسود ابعد ايه ده..
ليهتف ويقول.... مانا بقلك انا مابقيتش بتاع زمان فاتلمي بقه هتتعبي كده وانا مابيهمنيش ليقبل وجهها ويهمس ايه اكمل ونتفضح.. لتقول مسرعه.. خلاص والله خلاص..
ليضحك.. طب افهمك ازاي اني ماسك نفسي عالاخر.. ليهتف لجده ماتعرفها يا جدي اني مش قاسم بتاع زمان.. ليبتعد ويجلس عالسفره وتظل هيا تفرك ليقول... يلا اقعدي عندنا شغل لتقترب وتجلس بعيدا ليشير اليها لتاتي بجانبه وينظر بجديه لتستمع اليه وتذهب دون مناقشه فهو لا يخجل وممكن ان يفعل بها اي شئ امامهم ليكملا الطعام في جو من الالفه ولا احد يكلم الجد الا هيا وهو يرد باقتضاب وقاسم يهز راسه بتعجب من حبييته ذو الروح السمحه ليقوم ويهتف يلا. واتحه الي الخارج لتلحقه لتركب معه وتهتف... هو هو احنا هننزل كده مع بعض عادي.
ليضحك.. امال هننزل ازاي مش مراتي.
لتهتف.. لا مش مستعده استني هبقي اقول انا.اياك تقول بقلك اهوه.انا مش عايزه اقول دلوقتي خالص شهر اتنين تلاته براحتي فاهم وبحذرك تفتح بقك.
ليتنهد ويهتف... انت دماغك لاسعه وانا صحتي علي ادي.
لتهتف ساخره.. ولما صحتك علي ادك بتقرفني ليه الله.
ليضحك.. لاااا انت فاكره ايه هتتريقي هرجع واوريكي صحتي شكلها ايه لما تفطسي في ايدي.. لتنظر اليه ببلاهه ليضحك ورحمه ابويا عسليه وبموت فيكي وفي هبلك لتغضب وتستدير ليشد يدها يقبلها ويظل يداعبها.
لتهتف وانت بقه هتفضل بومه كده هتسيب جدك ماتعبروش.
ليتنهد.. يا بنتي انت معاقه انا مالي انا واحد طبيعي حبي وسحي براحتك تيجي عندي وتقفي مش ناقص خبل.
لتخبطه.... انا مخبوله ليه عشان انت شرير. ماتسامحه. الله..
ليهتف... اعملها ازاي دي بصي لما ألسع اوعدك هعمل اللي بتقول عليه ده.
لتهتف انت بتتريق.
ليهتف من غلبي وبختي الاسود.. لينظر اليها ليهمس بحب.. عايزاني اسامحه.
لتنظر اليه وتبتسم اه والنبي يا قاسم دا بقي طيب خالص.
ليقترب منها لتشتعل ليهمس.. طب ماحبيبي يسامحني كده ويبقي في حضني.
لترتبك وتبتلع ريقها.. ايه ايه.. بطل كلامك ده ال اسامح ال انت وحش وانا مش هسامحك خالص.
ليشدها يحتضنها وبدا يداعبها وهيا تتململ وتشيح بوجهها الا انه ثبت عيونها بعيونه لترتجف ليهمس.. بقي مش هتصالحيني خالص يا قلبي كانت ترتجف ليقبل شفتيها لتذوب بين يديه ليهمس حبيبي عيونه بتقول بيحب و مسامح. بس دماغه ترللي ليظل يتلمسها وهيا تنظر اليه بحب ليهمس نفسي اخدك واتوه فيكي نفسي اريح قلبي بحضنك ماتخرجيش منه.. قلب قاسم بحبك وبموت عليكي يا قلبه ايه هنسورق ماهنروحش الشغل كده اطلع بيكي فوق وانت قمر كده.. هتسامحي امتي يا واخده قلبي. ليظل يداعبها ليتنهد بلا شغل بلا بتنجان ليقفل العربه وينهال عليها ويتوه معها حتي هلك قلبه لتأن من فرط عنفوانه ليبتعد ويحتضنها ليظل يهدا.. ليبعدها ويبتعد حتي لا ينقض عليها لتفوق وتنزوي ليتنهد ويمسك يدها ويهمس.. تعبت والله تعبت دا غلب كتير عليا.. الصبر ويشغل العربه . حتي وصلا لينزلا ليدخل قاسم بهيبته كان قاسم ذو شخصيه جباره يحسد عليها كان وسيما يلتف حوله الكل لتدخل بجواره لتقترب احد السيدات من المدراء التابعه له لتتدلل عليه ويظلا يتحدثان وهيا تقف بعيدا تاكل نفسها لتشتعل ولم تستطع ان تبتعد كما قالت و اندفعت والغيره تنهشها من نظرات الفتاه لقاسم لتأتي وتتابط ذراعيه لتهتف بدلع وتلتصق به .. ايه يا حبيبي وقفت ليه. ليرفع حاجبيه لتبهت السيده.. لتبتسم لها وتشدد علي ذراعيه ليتنهد ليهتف.. ليال مراتي يا داليا. لتهتف الفتاه بحزن.. مبروك واستدارت ورحلت لتشد ليال يدها وتتجه غاضبه الي الاسانسير ليتبعها وما ان انغلق الاسانسير حتي استدارت مشتعله وقالت
اتصل قاسم بكارما ليبدا في الحديث ونبره صوته حزينه ليقول...
حبيبتي ازيك.. لا يا قلبي انت كويسه.. ايان.. مش عارف اقلك ايه.. اهدي اهدي هو بس حصلت انتكاسه بعد ما مشيتو ودخل في حاله هستريه لما عرف انه ممكن يرجع مشلول تاني. وسالي مشت وسابته اصلا بت زباله وعايز حد يراعيه ويحفزه بس اقول ايه ليه ربنا بقه. اه مشت.. لا بيحب ايه دا مش طايقها اساسا كان جاي علي نفسه.اهدي هقلك اهوه.. هو الاشعات فيها حاجه كده لازم يضغط علي نفسه ويعمل علاج معين والا هنعيد العمليه وجايز ماتنجحش فهو لما عرف كده و زهد الدنيا ورافض وخلاص عايز يكمل مشلول.. اقف جنبه ايه دا اديناله مهدي وطول ما هو نايم بينادي عليكي مش عارف ماله اتجنن. اه والله بينادي عليكي يا قلبي ودموعه بتنزل وبيهذي وبيقول كان بيمثل عليكي مش هارفه ايه ووجعتها وبيدعي علي روحه وكل اللي عليه ماتسيبنيش يا كارما حالته تقطع القلب. بس اعمل ايه انت مسافره وهو اصلا هترجعيله ازاي رغم انه حاول.. حاول.. والا اقلك مفيش مفيش.. يا بنتي بتصرخي ليه طيب.. هو حاول يموت نفسه لما عرف انك مسافره .. الو الو كارما كارما انت روحتي فين الو.. البت قفلت السكه ليستدير خلاص يا عم.
ليصرخ ايان.. خلاص ايه دي قفلت السكه.
ليضحك قاسم.... يا ابني دا من الخضه نص ساعه وهتبقي هنا دا قلبها كان هيقف البت بتعشقك يا طور اعمل ايه بس.هانت عليك.
ليبتسم ايان... والنبي يا قاسم جايه كارما جايه.
ليهتف قاسم.. .. بص بقه هيا هتيجي انت شوف هترجعها ازاي وكلامك الزباله وحاول تتنيل تضغط علي نفسك وتتعالج عشان تمشي بس ماتعرفهاش عرفها انك محتجلها واتكي علي الحته دي مش هتسيبك كارما بتحبك يا ايان اي حركه تانيه البت هتطفش.. يا رب اعمل ايه. ولاد نعيم هيموتو علي بنتين ومطلعين روحهم والسبب الفاجر اللي في البيت.
ليهتف ايان.. هو جدي ماجاش للدرجادي انا مش في باله.
ليهتف قاسم.. مين يا ابني دا هيموت عليك. انا اللي حشته بعد عملته الطين علي دماغه مش طايقه.
ليهتف ايان.. بس ده جدك يا قاسم.
ليهب قاسم... طب طالما هتفتح في السيره الزفت دي اقوم انا بقه واقعد انت استموت علي ما البت تيجي اما اروح اشوف حالي يا عم حاسس اني راشق في الحيط لزقت بغرا ووشي شقق يلا حبيبي سلام. وتركه وقلبه ينبض ينتظر ان يعود اليه النفس الكي يتنفسه.
**************
دخلت كارما ملهوفه علي ايان لتجده مغمض عينيه وعلي وجهه وجع رهيب لتقترب منه بسرعه وتهتف... ايان ايان..
ليحس بقلبه يرجف من لهفه صوتها ولمسه يديها ليفتح عينيه لتجد عينيه دامعه لينخلع قلبها وتجلس لتهتف.. ايه اللي حصل انا سيباك كويس.
ليهتف.. انا عمري ما هبقي كويس طول مانت سيباني.
لتطرق قليلا وتتنهد لتهتف..بس بقه انت هتبقي كويس والله هتبقي كويس وهتقوم.
ليهتف... هتقعدي معايا مش كده عشان ابقي كويس والله لو قعدتي هبقي كويس.
لتقطب وتحس بوجع.. مانا ماليش فايده اكيد هتعوز مراتك.
ليصر*خ.... انا ماليش مرات غيرك والله والله ماتجوزت ولا اتحط علي اسمي حد غيرك.
لتبهت وتنظر اليه.... طب وسالي..
ليطرق خجلا ليهتف بخزي.. كنت بعمل كده عشان ابعدك وماتربطيش نفسك بواحد مشلول.. بس والله غصب عني والله يا كارما غصب عني.. ليتذكر قاسم وكلامه ليكمل. بس عموما انا مش عايز حاجه من حد انا اصلا هكمل مشلول واعيش ميت انا عايز اموت اساسا انت بعيده وانا ماعتش عايز حاجه الموت زي العايش ما تفرقش.
ليرق قلبها لتمسك يده وتهتف.. بلاش الكلام ده بكره تخف وتتعالح ولو نعمل الف عمليه.
ليهتف.... لا مش هعمل عمليات انا خلاص تعبت. اعيش ليه واعافر ليه ماعتش ليا حد من اساسه.
لتهتف..... لا والله ليك لينظر اليها بحب لترتبك وتقول.. ليك نفسك ودنيتك يا ايان انت قوي انت ما ينفعش غير انك تبقي قوي وكلنا معاك وجنبك.
ليمسك يديها ليقول...... انا اللي عايزه يبقي جنبي مش هيوافق عشان وجعته اوي ومااستهلوش بس بعشقه وبموت عليه.
لتتنهد وتطرق لتقول.... طب بس انت تاخد العلاج وتسمع الكلام وهتبقي كويس
ليشد يدها.... لو فضلتي جنبي هسمع الكلام والله وهبقي من ايدك دي لايدك دي.
لتشد يدها.. انت تعمل كده لنفسك انا ماليش علاقه واحنا كلنا جنبك.
ليقطب حاجبيه ويهتف كالاطفال.. طب خلاص سيبيني انا مش عايز حاجه من حد يعني واحد مشلول حد هيقرب منه ليه
لتهز راسها وتتنهد لتهتف.... ممكن بقه تبطل السيره دي وكلها يومين ونروح وان شاء الله هتكمل علاج بس انت تشد حيلك بقه وبطل يأس.
ليهتف.... وابطل يأس ليه.. هو فيه حد مستنيني والا هيعبرني روحي يا كارما ماتضغطيش علي نفسك وتربطي نفسك بواحد مشلول انا قلت قبل كده وعملت كل اللي قلته عشان كده وقلت كلام زباله عشان ابعدك انت مالكيش ذنب. انا كت بتعذب كت بخليكي تناني واخدك في حضني واعيط ايان اتكسر وخلاص روخي يا عمري اهون عليا اعيش متمزع ولا انك تربطي نفسك بواحد مايستهلش عاجز بس بيعشقك العاجز ده بيموت عليكي والله روحي وسيبيني بهمي.
لتقترب منه وتهتف بحب.... . بص بقه بطل كلامك ده حتي لو بتموت انا هفضل..... .لتصمت فجأه.
ليبتسم ويقول.... هتفضلي ايه هتفضلي جنبي.. استاهل تفضلي جنبي.. ليمسك يديها.. والله بحبك وبعشقك.
لتسحب يدها.. بص بقه بطل كلامك ده وتسمع الكلام الاول ويبقي عندك هدف وتقوم.
ليمسك يدها َيتلمسهم بشفتيه لتحاول ان تسحبهم ليقول... والنبي ورحمه امك وابوكي سيبيني شويه قلبي بيوجعني هموووت والله.. لتتنهد وتستسلم.. ليدخل الفريق الطبي لياخذوه ويبداو في تنشيط جسمه وكان اصلا بينه وبين الشفاء ايام وممكن من اليسير ان يمشي ولكنهم يخفون ذلك علي كارما لتبقي معه.
جلست كارما وحيده.. ايه مالك حنيتي كده مش ده اللي وجعك الف مره وقال كلام زباله وقال عليكي رخيصه.... لتقطب.. بس هو كان بيبعدني هو قال كده عشان خايف عليا ايوه بيحبني هو قال وانا بحبه وبموت فيه.شوفي غلبان ازاي وبيحبك . لينغزها عقلها.. حتي لو كده مايقلش عليا رخيصه لا انا هقعد جنبه لحد ما يخف وبعدين امشي اه ولا هعبره.. بس يقوم بالسلامه ويمشي وانا هسيبه... لتتنهد اه هسيبه.. لتتنهد وتجلس بغلب.. اسيبه هتسيبيه يا كارما..قلبي واجعني طيب اعمل ايه.. لتظل تفكر ماذا تفعل ليمر الوقت وياتي ايان بعد فتره طويله منهك ومتعب لتقترب منه وتمسد علي كتفه لينظر اليها وياخذ يدها ويقبلها ويحتضنها لتحس بوجع في قلبها ليهمس عايز انام يا كارما.
لتهتف... طب حاضر حاضر وتبدا في ترتيب له السرير وهو سعيد ويتلمسها بحب وهيا مرتبكه منه ليهتف.. . ماتسيبينيش وتمشي. خليكي جنبي.
لتهتف.... مانا جنبك اهوه اروح فين بس
ليتزحزح بصعوبه ليقول..... تعالي جنبي.
لتنظر اليه... هو ايه اللي اجي جنبك نام نام من سكات
ليقطب جبينه مش متزفت خلاص ان شالله اتعب واموت.روحي يا كارما قومي يا قلبي مش عايزلك تيجي علي روحك.. ليستدير ويمسك احد الشرايط.
لتهب وتهتف ايه ده ماسكه ليه الممرضه ادتك الدوا.
ليهتف مفيش مفيش امشي يلا سيبيني.
لتقترب وتشد الشريط وتهتف امت بطل بقه عايز تموت نفسك عايز تقهرني بطل.
ليهتف بلوعه.. لا عشت ولا اعيش اقهر قلبي عايزك عاليه في الدنيا عايزك احسن الناس عايزك تعيشي مبسوطه مع حد حد..
لتهتف.. بطل والنبي انت هتبقي كويس والله لو اذيت نفسك اموت بطل بقه.
ليهتف..... يعني خايفه عليا يا قلبي.
لتهتف بحب.. امال اخاف علي مين بس.. لتتنهد زتهتف.. يعني انت ابن عمي وماحبش حاجه توجعك.
ليظل ينظر بغلب.. ليهتف.... ابن عمك موجوع وعايز ينام مش عارف ورحمه ابوكي قربي بس انام وابعدي قلبي بيوجعني قوي.
لتتنهد.... طيب اتاخر انت تعبان هنام ازاي.
ليبتسم ويقول مالكيش دعوه انت بس تعالي وانا هتصرف.
لتندس بجواره لياخذها في احضانه ويشدها اليه ويهمس.. بحبك يا قلب ايان.
لتتململ وتهتف بطل كلامك ده ونام مش كنت عايز تنام. اتخمد من سكات.
ليبتسم...... . دانا هموت وانام يا شيخه بس اعمل ايه بس يا رب صبرني لحد ما اوصل هناك كده.
لتقطب جبينها..... .. توصل فين ما تنام حد حاشك....... ميفو السلطان
ليضحك.. حد حايشني.. طب يا قلبي هتخمد الا العبط باين والله.. ليبدا في الاسترخاء ويشدها اليه اكثر وقلبها يدق بقوه ليقول.. وحشتيني والله يا قلب ايان وقبل راسها وغاص في النوم من تعبه لتظل هيا فتره تفكر به ليتسلل اليها النوم وتنام اخيرا.
*********
عاد قاسم في الليل ليجد البيت هادي والكل نائم ليجد جده جالسا وحيدا ليمر عليه دون سلام ليهتف الجد.. لحد امتي يابن نعيم ماهتبصش في وش جدك.
ليتنهد قاسم ويقف عالسلم ليهتف... بتسال ليه. دي حاجه بايد ربنا القلوب متعبيه خليك في حالك لا اوجعك ولا توجعني.
ليهتف الجد.. مراتك الطيبه سامحت انت ايه.
ليستدير بغل.. دلوقتي بقت طيبه دلوقتي بقت كويسه ليه مش كت جربوعه وشحاته بتسال ليه مابسامحش عشان انا خلفتك هيا مش خلفتك هيا قلبها دهب غرزت غرزتك ولسه قلبها دهب.. انا بقه قلبي اسود كان عندي قلب دهب انت غرزت فيه السواد سواد الحدايده.. اسامحك علي ايه علي قلبي اللي راح بطل ماهنعيدوش تاني سيبني ساكت بقه وعدي ليلتك انا علي اخري. ليصعد الي حبيبته ليجدها جميله نائمه علي الكنبه وفي يدها كتاب كانت رائعه شعرها منسدل وتركن ببراءه ليدخل ويغير ملابسه ويقترب منها ويجلس بجوارها ويظل يتلمسها بحب ويداه تتلمس خدها ليصل الي شفتيها لتبدا في التململ ليبتسم ويقترب ويقبل شفتيها لتفتح عينيها بهدوء لتهمس قاسم.. ليقبلها ويهتف.. قلب قاسم وروحه اللي هيموت عليه لتغمض مره اخري ليحملها ويضعها بهدوء ويندس بجوارها وياخذها في حضنه ويظل يراقبها فتره.. هتعقلي امتي بس وتكبري.. وحشتيني اوي يا رب تعبت ليشدد عليها ويظل يمسد عليها بحب.. لتهمس.. قاسم كارما كويسه..
ليتنهد اه يا قلب قاسم.. لتهتف وايان كويس..
ليهتف وايان كويس..
لتهمس طب خليه مايوجعهاش هيا طيبه قوي.. كانت تائهه في احضان والنعاس يغلبها.
ليهمس طب مش هتسالي علي قاسم كويس..
لتهمس انت كويس..... استغفر الله
ليهتف لا يا عمري مش كويس تعبان..
لتفتح عيونها بنعاس.. طب معلش نام وبكره تبقي كويس لتغمض عينها ليقترب من اذنها ليهمس طب خدي قسومي في حضنك وهيبقي كويس... لتقترب وتندس في احضانه وتنام وتحاوطه بذراعيها.. ليبتسم علي برائتها ليشدد عليها ويهمس.. طول مانت في حضني هبقي كويس مش عايز حاجه تاني من الدنيا يا قلب قاسم ليظل يتلمسها بحنان حتي نام من تعبه.
*********
استيقظ قاسم في الصباح فلم يجدها بجواره ليسمع صوتا في غرفه الملابس ليعلم انها تلبس ليقوم ويدخل الحمام وياخذ دشا ليخرج ليجدها تقف امام المراه رائعه خلابه ليبتسم هو انا كل يوم هصحي عالقمر ده يا فرحك وهناك يا قاسم.. كان يركن علي الباب وينظر اليها بحب لتلقي عليه نظره لترتبك كان يلبس بنطالا فقط ويضع فوطه علي رقبته وبعض قطرات الماء تنزل من شعره الغير مرتب فارتجفت من منظره لتشيح بوجهها.
ليتاملها ليجد انها تلبس جيبه قصيره ضيقه وعليها بوزه صغيره لو انحنت سيظهر جسدها وبدون اكمام وعنقها يظهر بسخاء وكانت تضع حمره شفاه صارخه ليبتسم ويقول.. راحه فين يا قلبي باللي انت عملاه ده.
لتقطب جبينها.. راحه الشغل هكون راحه فين.
ليكمل بمرح.. والله.. دانا قلت المولد فتح وهننزل نلعب شويه..
لتنظر اليه ساخطه.. مولد ايه انت قايم تهزر عالصبح.
ليضحك.... اهزر.. لا والله بتكلم جد راحه فينك بفرح العمده ده.
لتهتف بغضب.. تاني هتتريق بقلك ايه انا كده وانت مالك بقه ماتسيبني في حالي يا اخي.
ليقترب بهدوء ويشدها اليه لتضع يدها علي صدره العاري لترتجف.. ليقول.. مالي كله بره للشعب يشوفه ما عادش ينفع بطلنا خلاص واسيبك في حالك ازاي مانت كلك حالي يا قمر. نعقل بقه ونقلع المسخره دي ونلبس حاجه ليقرصها من وسطها.. نلم نفسنا بقه مش متجوزه قرني.
لتهتف بغضب... عيب كده ابعد بقه انت بتتحكم علي ايه انا حره ولبس مش هغير واللي في ايدك اعمله هاه يلا..
ضحك علي منظرها ليقول... ايه يا كتكوت واخد حبوب الشجاعه وجايب قوتك دي منين.. يا قلبك يا قاسم بتحب قمر بس اهبل.
لتصر*خ.... بطل تقلي كتكوت دي ايه ده شايفني عيله وانا حره وهخرج بلبسي ده وشوف حالك بقه بعيد.
ليقول والله لو لقيت اصغر من الكتكوت كنت قلت دا حبيبي كيوت بس شارب مقويات. واشوف حالي ماهو حالي قدامي اهوه اشوفه اه غيري لا.
لتبعده وتقول... انا نفسي افهم انت بتحكم علي ايه ومالي كده كل الستات بتلبس كده.
ليقترب منها ويمسكها من وسطها.. يا بت ما تخلنيش اتغابي دانا ايدي علي جسمك لو لفيتي جسمك كله هيبان وانا مش قرني ولا سوسن تكونيش فكراني هشيلك الشنطه يا دقدقتي.
كانت تعلم انه علي حق وان لبسها خارج لتقاومه حتي اخر نفس كانت تريد ان تغضبه باي شكل ولكنه لا يغضب.. لتقول تتغابي علي مين انت.. ومافيش حاجه غلط وهروح يا قاسم الشغل واللي عندك اعمله.
لينظر اليها بخبث اللي عندي اعمله ولا ترجعش تعيط يا كتكوت.. ليرجف قلبها لتنظر اليه باستخفاف ليمد يديه ويفتح بلوزتها ليمزقها نصفين لتشهق بعنف وتلتصق به من خجلها فقد بان جسدها ليضحك بشده فقد اصبحت مشتعله لا تنطق ملتصقه به وجسدها يلمس جسده والخجل منها ألهب قلبه.
ليهتف..يا بت انا ماعتش زي الاول والله انت فاتك فرق سرعات وأزمنه.انا ماسك نفسي وانت زي مانت ومش واخده بالك انا بقيت ايه وخايف ولامَم نفسي يا قلبي عشان انا مش بتاع زمان. فنهدي كده يا كتكوت ونقول حاضر وطيب عشان انا مش متحمل. كانت خرساء لا تعرف ماذا تفعل فكانت في موقف تحسد عليه وتريد ان تهرب ولكن لا تقدر ولا تعرف كيف فعل بها هذا.الحمد لله
ليقول.... طب ايه هتفضلي راشقه كده مش هنقول حاجه وجسمك مولع جتتي كده يلا اسمع من قمري حاضر يا قاسم عشان من بكره كل لبسك ده هيترمي بره واجبلك لبس يا قمر ونلم حالي المتبعتر بره ده ونقفل المفتوح ونلبس حشمه يا عمر قاسم الا قاسم علي اخره.. ونتحجب ونبقي قمر كده وحالي يبقا ليا بس نقول ايه يا كتكوت بقه . لتنظر اليه بغضب ليحملها ويتجه بها للفراش ليقول.. والله وانا بقول كده برضه انت غضبانه نقلبها بقه بلا شغل بلا بتاع وانت قمر كده وحلو ومولعني وهموت ونبقي زيتنا في دقيقنا ونلعب عريس وعروسه. دانا ههيص وانت مش هتستحمل يا كتكوت دقيقه... كان قد اقرب من السرير لتصر*خ.. حاضر حاضر بس بقه خلاص.
ليقطب حاجبيه ويقول..... لا مش طالعه من قلبك ليمد يده داخل بلوزتها لتصر*خ.. والله حاضر حاضر.
ليبتسم ويقول حاضر وايه.
لتهمس.. حاضر وطيب.
ليضحك عاليا.. قلبي يا ناس علي حبيبي القمر اللي رجع يقول حاضر وطيب.. ليكمل بس لسه تكايه يا قلبي لينزل علي شفتيها يلهبها عشقا لتذعر من هجومه ويرجف قلبها وهو مشتعل من قربها ليبتعد وهو ينهج بشده.. يخربيت كده.. ايه يا بت ده دانت بقيتي ايه يا بنت الايه.. حلو الروج ده طعمه نار بس ما يتحطش تاني يا عمري انا مسحته اهوه بس المره الجايه مش عارف هعمل ايه.. ليقبل خدها بعد ان اصبحت في حاله من التخبط والاشتعال كان منظرها لا يوصف اكلت قلبه وتنهد وقال يلا يا قلبي البسي وتعالي انا مستنيك يا قمر.. كانت مشلوله متصنمه تشعل بالخجل الشديد ليضحك ويحملها الي الغرفه ويقبلها ويتركها مستنيك بره يا وحش واستدار واخذ ملابسه وتركها بعد ان فعل بها ما اراد وألانها كما يريد.. كانت تنهج بشده. هو عامل كده ليه دانا بقيت زي الجزمه مابنطقش دانا قلبي هيقف. هقفله ازاي هموت. دا بقي حد تاني. ايه اللي بقي فيه ده. انا خايفه. لتتنهد بغلب وظلت تبرطم.. حاضر وطيب.. قولي حاضر وزفت.. اديني هتنيل اما نشوف اخرتها دا بقي عامل زي الوحش. لتنتقي شيئا مقبولا تلبسه وتخرج غاضبه وخجوله ليقيمها ليهتف.. مش بطال لترفع نظرها بغضب ليضحك بكره هنضبط كلو كلو ما هسيبش فتفوته هجيبلك هدوم بره وجوه. واه من جوه ده دانا هجيب مجايب عشان جوه دا مشعلل قلبي. يا صبرك يا قاسم لما توصل لجوه....... استغفر الله
لتفر من امامه وهيا تبرطم.. قليل الادب.. ايه ده.
ليضحك بشده وينزل ورائها.. قليل الادب يا غلبانه دانتي هتتطحني واقعد اعالج فيكي سنين. بس هنبسط موت البت ماتغيرش فيها اشايه وانت بقيت وحش يا قاسم اهدي علي نفسك كتكوتك ما هيتحملش كده. اصبر بس هوا آخرهم يومين الشياط مولع قلبي.
نزل قاسم َ ليجدهم في حجره الطعام ليجدها تمازح فريد والجد يجلس في جانب لينزل ويقول.... منور يا فريد بيه منوره يا حماتي.
لتهتف فاديه.. بنورك يا حبيبي..
لينزوي الجد لتنظر اليه ليال وتقول.... ايه وجدك مفيش صباح الخير.
ليهتف... عدي يومك مش ناقص عبط عالصبح.
لتتشجع فهيا وسط الجميع.. ماتتكلم عدل انت مالك طايح كده.. هو ايه ده.
لتنظر اليها امها بغضب ويبتسم فريد وينظر اليها الجد بحب ليعرف قيمه الجوهره التي دخلت حياتهم.
ليقترب منها قاسم بهدوء.... سمعيني كده قولتي ايه..ميفو السلطان
لتنظر اليه برعب.. ايه ما قلتش ماقلتش انت عامل كده ليه ليصل اليها ويشدها امامهم لتقول نهارك اسود ابعد ايه ده..
ليهتف ويقول.... مانا بقلك انا مابقيتش بتاع زمان فاتلمي بقه هتتعبي كده وانا مابيهمنيش ليقبل وجهها ويهمس ايه اكمل ونتفضح.. لتقول مسرعه.. خلاص والله خلاص..
ليضحك.. طب افهمك ازاي اني ماسك نفسي عالاخر.. ليهتف لجده ماتعرفها يا جدي اني مش قاسم بتاع زمان.. ليبتعد ويجلس عالسفره وتظل هيا تفرك ليقول... يلا اقعدي عندنا شغل لتقترب وتجلس بعيدا ليشير اليها لتاتي بجانبه وينظر بجديه لتستمع اليه وتذهب دون مناقشه فهو لا يخجل وممكن ان يفعل بها اي شئ امامهم ليكملا الطعام في جو من الالفه ولا احد يكلم الجد الا هيا وهو يرد باقتضاب وقاسم يهز راسه بتعجب من حبييته ذو الروح السمحه ليقوم ويهتف يلا. واتحه الي الخارج لتلحقه لتركب معه وتهتف... هو هو احنا هننزل كده مع بعض عادي.
ليضحك.. امال هننزل ازاي مش مراتي.
لتهتف.. لا مش مستعده استني هبقي اقول انا.اياك تقول بقلك اهوه.انا مش عايزه اقول دلوقتي خالص شهر اتنين تلاته براحتي فاهم وبحذرك تفتح بقك.
ليتنهد ويهتف... انت دماغك لاسعه وانا صحتي علي ادي.
لتهتف ساخره.. ولما صحتك علي ادك بتقرفني ليه الله.
ليضحك.. لاااا انت فاكره ايه هتتريقي هرجع واوريكي صحتي شكلها ايه لما تفطسي في ايدي.. لتنظر اليه ببلاهه ليضحك ورحمه ابويا عسليه وبموت فيكي وفي هبلك لتغضب وتستدير ليشد يدها يقبلها ويظل يداعبها.
لتهتف وانت بقه هتفضل بومه كده هتسيب جدك ماتعبروش.
ليتنهد.. يا بنتي انت معاقه انا مالي انا واحد طبيعي حبي وسحي براحتك تيجي عندي وتقفي مش ناقص خبل.
لتخبطه.... انا مخبوله ليه عشان انت شرير. ماتسامحه. الله..
ليهتف... اعملها ازاي دي بصي لما ألسع اوعدك هعمل اللي بتقول عليه ده.
لتهتف انت بتتريق.
ليهتف من غلبي وبختي الاسود.. لينظر اليها ليهمس بحب.. عايزاني اسامحه.
لتنظر اليه وتبتسم اه والنبي يا قاسم دا بقي طيب خالص.
ليقترب منها لتشتعل ليهمس.. طب ماحبيبي يسامحني كده ويبقي في حضني.
لترتبك وتبتلع ريقها.. ايه ايه.. بطل كلامك ده ال اسامح ال انت وحش وانا مش هسامحك خالص.
ليشدها يحتضنها وبدا يداعبها وهيا تتململ وتشيح بوجهها الا انه ثبت عيونها بعيونه لترتجف ليهمس.. بقي مش هتصالحيني خالص يا قلبي كانت ترتجف ليقبل شفتيها لتذوب بين يديه ليهمس حبيبي عيونه بتقول بيحب و مسامح. بس دماغه ترللي ليظل يتلمسها وهيا تنظر اليه بحب ليهمس نفسي اخدك واتوه فيكي نفسي اريح قلبي بحضنك ماتخرجيش منه.. قلب قاسم بحبك وبموت عليكي يا قلبه ايه هنسورق ماهنروحش الشغل كده اطلع بيكي فوق وانت قمر كده.. هتسامحي امتي يا واخده قلبي. ليظل يداعبها ليتنهد بلا شغل بلا بتنجان ليقفل العربه وينهال عليها ويتوه معها حتي هلك قلبه لتأن من فرط عنفوانه ليبتعد ويحتضنها ليظل يهدا.. ليبعدها ويبتعد حتي لا ينقض عليها لتفوق وتنزوي ليتنهد ويمسك يدها ويهمس.. تعبت والله تعبت دا غلب كتير عليا.. الصبر ويشغل العربه . حتي وصلا لينزلا ليدخل قاسم بهيبته كان قاسم ذو شخصيه جباره يحسد عليها كان وسيما يلتف حوله الكل لتدخل بجواره لتقترب احد السيدات من المدراء التابعه له لتتدلل عليه ويظلا يتحدثان وهيا تقف بعيدا تاكل نفسها لتشتعل ولم تستطع ان تبتعد كما قالت و اندفعت والغيره تنهشها من نظرات الفتاه لقاسم لتأتي وتتابط ذراعيه لتهتف بدلع وتلتصق به .. ايه يا حبيبي وقفت ليه. ليرفع حاجبيه لتبهت السيده.. لتبتسم لها وتشدد علي ذراعيه ليتنهد ليهتف.. ليال مراتي يا داليا. لتهتف الفتاه بحزن.. مبروك واستدارت ورحلت لتشد ليال يدها وتتجه غاضبه الي الاسانسير ليتبعها وما ان انغلق الاسانسير حتي استدارت مشتعله وقالت