رواية علمتني الحب الفصل الثلاثون 30 بقلم ميرفت سعيد
البارت30
لباشا:انا عايز كل الادله دي تختفي عايز كل الادله تضده مش معاه
المحامي:لا طبعا سليم بيه انا المحامي بتاعه وبعدين كده حرام
الباشا:حرام امممممم خد
المحامي:اي ده
المحامي:لا ونبي عيالي لا
الباشا:خلاص اسمع الكلام كل الادله تختفي ومتروحش الجلسه بس الاهم الادله اللي معاك تختفي تمام عايز اشطر محامي ميعرفش يجبها تاني
المحامي بحزن:حاضر
الباشا بشر:والله وهشوفك ياسليم بالبدلة الحمرا
**************
عند سليم سليم رفض ان يدخل الحبس وقعد في مكتب المأمور عشان اسمه دخل عليه شريف
سليم:ها ياشريف اكيد لقيته الادله اللي تسبت اني برئ
شريف بأسف:انا مش عارف اقولك اي بس الادله اختفت كامرات المراقبه اثنااء الجريمه كانت واقفه
سليم بغضب:يعننني ااااي انا اللي هلبسهاااا
شريف:اهدي بس انت اي اللي جابك هناك
سليم:انا جالي رساله بتقول ان اروح علي العنوان ده علشان اعرف حاجه بخصوص مراتي
شريف:طب كويس فين الرساله دي
سليم:علي الموبايل بتاعي هما خدوه
شريف جاب الموبايل بتاع سليم بيشوف الرساله بس مش لقاها
سليم بصدمه:ايييي ازاي هات كده
سليم اخد الفون يشوف الرساله بس مش لقاها سليم:هو في اييي انا حد كان باعت ليا رساله
شريف:مش عارف يبقي اكيد حد ورا الموضوع ده
انت لازم تتعرض علي النيابه اتصرف في محامي ولا اجبلك
سليم:لا انا عندي المحامي بتاعي ممكن اتصل عليه
شريف :اتفضل
سليم اتصل علي المحامي كتيير ومش بيرد
شريف:في اي
سليم:مش بيرد...طب هعمل مكالمه كمان
شريف:ماشي ياسليم
سليم اتصل بسما
سليم:الو سما
سما بلهفه:سليم انت بتكلمني منين
سليم:بكلمك من فون شريف بقولك روحي شوفي حسن المحامي وخليه ييجي
سما ببكاء:حاضر بس انت عامل اي ياسليم واي االلي حصل ده
سليم:انا كويس ياحبيبتي مش وقته ياسما خالي بالك من نفسك
سليم ببكاء:حاضر وانت كمان
سليم:لا اله الا الله
سما:محمد رسول الله ...وقفلوا
************
سما راحت عند احلام
احلام:اي اللي سمعته ده ابننني انا في الحجز ليييه وفي جر*يمه قت*ل
سما:سليم مقتل*ش حد
احلام:طبعا ابني ميعملش كده بس اي اللي حصل وويق*تل نهااااا*ل ليه اكيد وش حد دخل العيلة قلب حالها
سما عرفت انها بتلقح عليها سما:طنط انا عايزه رقم المحامي بتاع سليم علشان اكلمه
احلام:هو بيرد بكلمه من الصبح مش بيرد
سما:لا مش بيرد ازاااي لازم يرد طب افضلي اتصلي عليه وقوليلي عنوانه وانا اروحله
سما خدت العنوان وراحت فعلا للمحامي وبتخبط علي البوابه وبتنده جامد ومحدش بيرد لحد ما البواب طلع لها
البواب:انتي بتخبطي كده ليه عايزه مين
سما بلهفه:عايز الاستاذ حسن المحامي
البواب :الاستاذ حسن المحامي سافر جه خد عياله وشنطته ولسه مسافرين بقالهم ساعه كده
سما بصدمه:سافر سافر ازااااي طب اتصل عليه ونبي عيزاه ضروري
البواب :حاضر
البواب فضل يتصل عليه والرقم غير متاح
البواب:الرقم غير متاح
سما :طب اعمل اي بس يارب
وركبت العربيه ومشت (خدت عربيه سليم بالسواق)
وراحت عند ليل
ليل:اهدي ياحبيبتي مافي مليووون محامي واحسن منه
سما ببكاء:انا معرفش حد يا ليل ودي قضية كبيرة مش اي دي قت*ل
وهما بيتكلموا دخل احمد وكان معاه مصطفي
احمد ومصطفي :سلام عليكم
ليل:وعليكم السلام
سما بصوت مبحوح:وعليكم السلام
مصطفي بقلق:مالك ياسما
سما فضلت تعيط ومردتش
ليل:سما واقعه في مشكله كبير جدااا
احمد:في اي
ليل حكت لهم كل حاجه
مصطفي:طب انا اعرف محامي كويس
سما بلهفة:بجد يامصطفي محامي كويس
مصطفي:ايوه محامي كويس جداا
ليل:طب كلمه يامصطفي
فعلا مصطي كلم المحامي وهو راح لسليم القسم عشان يعرف الموضوع
مصطفي:انا كلمته اهو وهو دلوقتي هيروح له
سما بفرحه:انا متشكرة ليك اوووي يامصطفي
مصطفي ببتسامه:يابت هو الجواز نساكي اني اخوكي ولا اي
سما:لا منستش تسلم يااخويا(سليم لو شافك هيو*لع فيكي وفي اخوكي ده)
*************
المحامي وصل لسليم وسليم استغرب مش ده المحامي بتاعه
سليم:انت مين
المحامي:انا اللي جاي اترافع عنك مصطفي بيه كلمني وقالي اجي اترافع عنك
سليم:مصطفي بقا كده ياسما تلجأي لمصطفي ماشي
المحامي اخد فكرة عن قضية سليم وعرف انها قضية معقده لان مفيش ادلة عليها
المحامي راح لمصطفي وكانت سما معاه
المحامي"احمد":اي ياعم القضيه دي مقفلة خالص
سما بخوف:ليه
المحامي:مفيش ادله انو برئ كل الادله تضده مش معاه حتي كاميرات المراقبه الفيديو بتاع الجريمه اتشال مش موجود
مصطفي:طب والبصمات
المحامي:القا*تل مسبش اي دليل وراه حتي الاداة اللي قت*ل بيها مش موجوده اختفت وطبعا فاكرين ان سليم هو اللي عمل كده
مصطفي:طب اي القضية كده لبساه ولا اي
سما ببكاء:لا ونبي متقولش كده اتصرف يامصطفي اعمل اي حاجه
مصطفي بحزن:اعمل اي
المحامي:اكيد حد ورا الموضوع ده
سما:مين
المحامي:معرفش اكيد حد تبع جوزك
**************
عند سليم
شريف: حد عايزه ياسليم
سليم :مين
شريف:معرفش انا هدخله
الشخص ده دخل
سليم بصدمه:انت
:حبيبي وحشتني اوووي******
مين ده وبرده مين الباشا وسليم هيعمل اي بعد ما الادله اختفت