رواية كذبة الحب الفصل الثاني 2 بقلم صفاء حسني
مازن: انتى مين وازاى دخلتي هنا انتى حراميه صح ..
حنان قطعت صمتها : لحد هنا ومسمحلكش أنا إنسانة محترمة...
مازن :بجد والبنت المحترمة تدخل بيت شاب عاذب لوحده ...
حنان : أولا زى ما انت شايف أنا دخلت اساعد الأطفال وبجيب الكورة بتاعتهم و معرفش البيت دا بتاع مين ...
مازن : ومين سمحلك تدخلي وأصحاب البيت مش موجودين ودخلتى ازاى ..
حنان : هو أنت مشكلتك إيه كل ما تشوف حد تقوله دخلت هنا ازاى ما تريح نفسك يا باشا وجيب بواب او وأمن علشان محدش يدخل وسع كدة عديني
مازن :انطقي الأولي انتى كنت فوق يعنى حرامية وازى دخلت وهما مش شافويكى
حنان :علشان دخلت من شباك البلكونة
مازن :مش بقولك حرامية
حنان هي لبانة في بوقك اولا انا طلعت من علي السلم ودخلت من شباك البلكونة علشان الكورة والشباك اتقفل
،مازن يصفق :وانتى عاوزانى اصدق الفيلم دا يا حرامية اكيد كنتى مراقبة البيت وعارفة أنى مش بكون موجود وقلتى تقلبى رزقك واكيد في حد كمان معاكى صح
حنان :براحة علي نفسك يا بابا حيلك علي حساب انى جيمس بوند انت عمرك شفوت حرامي يقف عادى قدام صاحب المكان بكل ثقة كدة وما دم خايف اوى علي بيتك ومحدش يدخل فيه ما تعمل سور كبير محدش يقدر يدخل :؛؛؛ اما تسيب الباب مفتوح والشباك مفتوح وبعد كدة تصرخ وتقول دخلتى ازاى وايه مصنع الكور إللي في الأوضة فوق دا مش حرام عليك الأولاد الغلابة إللي مرعوبين منك...
مازن بعصبيه : إنتي ازاى تتكلمي معايا كدة انا هوديكى في داهية وابلغ الشرطة دلوقتي ..
حنان : بجد ؟!! بتهمة أيه بقى هتقولهم سرقت كورة ودخلت البيت ازاى ...
مازن :انا هوريكى أخره البجاحة دى ...
حنان يارب اي الحوسة دى طب : اهدى علي نفسك شوية دي شنطتى فتشها لو شاكك أنى سرقت من عندك حاجه ...
يسحب مازن الحقيبة :من غير ما تقولي ويبدأ
يفتشها في الاول مش يلاقي حاجة كل الأغراض يخصها ولكن فجأة طلع ساعة قديمة شبه ساعة كانت تخص أمه .
مازن مش مصدق نفسه: انتى سرقتي الساعة دى؟ لاقيتها فين؟ كانت فوق صح ؟وانتي سرقتيه ؟, ..
حنان :ساعة ايه إللي اسرقها انت مريض دى بتاعتى وانا مشترياها ..
مازن :لا مش بتاعتك دى تخصني أنا وانتى سرقتيها..
واتصل بالشرطة ...!!!!!
كذبة الحب
الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه روايات الكاتبة صفصف
حنان بتوتر ده مجنون : أرجوك بلاش شرطة أنا هتاخر وبابا هيقلق عليا يخربيت العيال وسنينهم هما السبب دى اخرت إللي تمشي ورا كلام العيال ...
مازن يربطها في الكرسي : مش هتعرفى تهربي والشرطة هتيجي تاخدك يا حرامية ...
حنان : والله العظيم مش حرامية كل الحكاية كنت بساعد الأطفال وكنت فاكرة البيت مهجور ..
مازن علي يقين انها مش سرقت حاجه لكن من الصدمة أن هديه أمه تظهر بعد كل السنين دي : روحت لقيت الساعة مع الكورة وسرقتيه صح ...
حنان واضح أنه مجنون رسمي انا لازم اتصرف بحكمة واخرج من المكان دا :طيب لو مش مصدقني ندور علي الساعة بتاعتك ولو مش لاقيتها أنا موافقة علي اتهامك بس ارجوك بابا زمانه راجع من الشغل لازم أحضر ليه الأكل ووعد بكرة هاجي وهدور معاك علي الساعة ولو مش لاقيتها يبقي بلغ براحتك أرجوك بابا مريض سكر وضغط ولو أتأخر عن الأكل السكر يعلي عليه ..
مازن :وايه إلا يضمنلي إنك هترجعي..
حنان ما بين نفسها ما انا اكيد لازم اهرب من مجنون دا باي شكل ولازم اسياسه علي الاخر :
طب تعالي وصلنى وشوف بنفسك أنا ساكنة فين ولو مرجعتش اعمل إللي يريحك ...
مازن :يفك الرباط تعالي انا هديكى فرصة واحدة وصدقيني هتتسجني بتهمتين اقتحام بيتي وسرقت متعلقاتي
حنان تاخد نفس عميق آخرين اخلص : وأنا موافقة بس أنت متأكد أن الساعة موجوده عندك هنا ...
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
مازن بشك لكن يصطنع عكس ذلك: أكيد كل متعلقات امي نقلتها معايا...
حنان :تمام بكرة أنا مش عندى إلا محاضرة واحدة أحضرها واجي عندك ندور عليها بس لو متذكر مكان تاني ممكن تكون فيه بلغنى علشان ظلم المظلوم حرام...
مازن :لما نشوف مين مظلوم و مين ظالم
ووصلها لحد بيتها ...
كذبة الحب
الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه روايات الكاتبة صفصف
حنان : مش عارفة أشكرك ازاى بس في حاجة عاوزة اوريها ليك علشان تصدقني دقيقة انتظرني ..
وتسيبه حنان دقائق وترجع
وتعطيها علبة فيها الساعة وورقة
مازن كان مستغرب من نفسه مدام انا شاكك أنها أخدتها سبتها ليه ولا أنا متأكد ان الساعة ضاعت مني وقت النقل علشان كدة ما صدقت ، لأن دى شبه اللى امي بعتتها ليا في آخر عيد ميلاد لم غبت عنها وروحت سافرت احتفل مع اصحابي وعاندت ومش قبلت احتفل معهم ومن وقتها فقدت طعم الحياة وممكن لو عرفت جابت الساعة من فين ممكن ألقي حاجه وا عرف سبب موت امي.....
ترجع حنان : اديته علبة فيها الفاتورة بتاعت الساعة ودى الساعة يبقي كدة خلصين روح أتأكد انت أن كانت بتاعتك او بتاعتي ..
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
مازن هى بتلعب عليا بس ما دم معاها الفاتورة يبقي خلاص ؛ خلاص اي انا لازم أكون شديد معاها و اطلب منها تيجي معايا المحل علشان اوصل لدليل ويرد :ممكن تاخديني علي المحل دا بكرة الأول...
حنان أكيد الشخص دى مش طبيعي ولازقة بغرة من فين بيقول حرامية ومن فين عايز يروح المحل ترد عليه : أكيد اعدى عليك ونروح ..
مازن : انا ممكن اعدى عليكي بعد ما تخلصى الجامعة ونروح من هناك أقرب...
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
حنان أنا عاوزة اخلص منك اروح اخليك تعرف الجامعة ده بعدك انا حظى أن ام نور إللى بوصل ليها المنتجات مش بيتى لازم امشيه علشان الحق أروح ترد : مش هينفع ....
مازن :ليه أكيد عاوزة تروحي من برا برا وتتفقى مع صاحب المحل علشان يثبت أن الساعة بتاعتك مش بتاعتى. ...
حنان بيقول اي ده هو ليه مصمم يروح المحل دا قفل من زمان يارب خلصنا منه ترد : لأ طبعا مكنتش وافقت من الأول ، الموضوع أن مش هينفع حد من الجامعة يشوف في شاب منتظرني...
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
مازن :ليه يعنى والا ليكى حبيب وخايفة علي مشاعره ...
حنان الله ما طولك ياروح :انت مش هتقدر تفهمني ومش هتصدقني ..
مازن : أكيد لأنى شايف الموضوع عادى الموقف دا ..
الكاتبة صفاء حسنى
روايات الكاتبة صفصف
حنان :عادى بالنسبالك انت اما انا مش ينفع الناس مش بتسيب حد وانا بنت اخاف علي سمعتى
مازن :سمعت اي يا ماما انتى كنتى هتكون كلوبش دلوقتي وتقولي سمعتي
حنان :انت عايش طول عمرك في عز ومش هتفهمى الكلام دى حتى شباب الحارة شايفهم بتبص علينا
رغم اولاد الحارة وعارفيني كويس طيب الجامعة يقولوا إيه..
مازن :هههههه تقصدي يقولو عليكى بتاعت شباب والنظام دا لأ متخافيش هيفتكروا أني بديكي حسنه ..