رواية مصلحة وانتقام الفصل الثاني 2 بقلم هنا حسين
بعد ما أنتهي من قربه ليها بعد عنها وهي شدت الغطاء عليها وبدءت تعيط
اركان بغضب/بتتزفتي بتعيطي ليه
هو اتعصب وقرب منها ومسك ايديها وقال بغضب
اركان/لما اكلمك تردي عليا مش كلب أنا
رقيه ببكاء/سيب أيدي بتوجعني مش كفايه إللي عملته
اركان بعد ماسبها وبعد عنها
اركان/أمال أنا جايبك ليه
رقيه بعصبية/كنت تستنا عليا مش تخدني بالغصب زي ما أكون رخيصه
أركان بضحك/هههه طب احلفي كده انه غصب والله لولا عارف انها أول مره ليكي لاكنت شكيت فيكي دا انت طلعتي خبره
رقيه بكسوف وغضب/انت إنسان مستفز وقليل ادب
أركان/هو انت مفكره لما قربت منك يبقي ليكي قيمه دا انا مشتريكي بفلوسي يا روح امك
رقيه بدوع/وأنا هديك حته مني واتمني تكون دي اخر مره تلمسني فيها
أركان بستفزاز/مافتكرش لحد ما يحصل حمل هفضل اخد حقي الشرعي منك
رقيه بغضب/وأنا مش عوزاك تلمسني تاني
اركان بغضب/علي أساس إني ميت علي القرب منك وربنا وأنا معاكي كنت قرفان منك ومجبر اقرب من واحده زيك علي شان غرضي
قال كلامه وذهب إلى الحمام وتركها لدموعها
اذكرو الله _________________________
تاني يوم صحي اركان ملقهاش في الاوضه مهتمش واخد شور ونزل
لقي امه في وشه
اركان/صباح الخير يا ماما
أسماء/صباح الفل يا حبيبي
اركان/راحت فيك البت
أسماء/غارت من الصبح قال ايه بابها تعبان وراحت توديه المستشفي
اركان بغضب/وازاي تخرج من غير أذني هي ناسيه انها علي زمتي ولازم تاخد امر مني
أسماء/دي بت شايفه نفسها ولسانها طويل
اركان/ماقلقيش يا ماما أنا هقص لسانها
في مكان تاني كانو متجمعين علي السفره بيفطرو
الجد الكبير /ماتعرفش حاجه عن اركان يا يوسف
يوسف بجمود/معرفش ومش عاوز اعرف ياجدي
إنتصار ام يوسف وابن عم اركان
إنتصار/انت عارف يا عمي حفيدك شايف نفسه وكل همه الورث
كامل بغضب/ده حقه يا إنتصار أنا هدهوله بس لما اعرف حاله اتعدل ولا لا
يوسف/يا جدي أركان حاله مش هيتعدل كمان الورث ده ليا فيه أنا واخواتي زيه تمام
علي/يوسف معاه حق يا جدي
إنتصار/ولا امه هي يا عمي إللي مقسياه عليك
وفي اثناء الحديث
يدخل اركان
ويقول
اركان/أنا مش عارف ليه مش هطلعو امي من دماغكم
كامل/انت إزاي تدخل كده علينا مافيش اي احترام
أركان/أنا مش جاي علي شان اتعلم الاحترام أنا جاي اقولك إني اتجوزت زي ما انت قولت مافضلش بس غير اني اخلف وبكده اقدر اخد ورثي
كلهم اتصدمو
كامل/وانت اي واحده كده تتجوزها وتخلف منها وأنا اوافق
أركان/توافق ماتوفقش الامهم اتجوزت وقرب هتسمع خبر يفرحك
وتركهم ومشي
إنتصار/شايف يا عمي حفيدك راح اتجوز واحده من الشارع وهتورث من العيله
يوسف بكره/انت مش قولت انه مش هيتجوز لما تقوله وهيعند وبكده مش هياخد حاجه
كامل/أنا ماقولتش انه مش هياخد حاجه لا إن ده حقه أنا قولت انه بيكره فكرت الجواز ومش هيوافق انه يتجوز ولا يخلف وبكده يرجع يعيش معنا من تاني
علي/اهو اتجوز وكمان مش عارفين جايبه من انهي نصيبه
جدهم سابهم ومشي
إنتصار/انتو هتسيبو ابن اسماء يورث أنا لولا برشام الهلوثه اللي بديها لجدكم كان زمانه اده كل حاجه
يوسف بكره/ماتقلقيش يا ماما ماحدش هياخد حاجه إللي بموت حد فينا
علي/بس إحنا عاوزين نعرف مين اللي اتجوزها
اذكروا الله _________________________________
عن رقيه
رقيه بدموع/الف سلامه عليك يا بابا أنا اسفه إني اتاخرت عليك
هاشم/ماتقوليش كده يا بنتي مش كفايه إني السبب في جوازتك دي
رقيه/ماتقولش كده يا بابا ده واجب عليا
خديجه/وانت يا بنتي حد بيضايقك هناك
رقيه/ماتقلقيش يا ماما مافيش حاجه أنت بتاخدي علاجك في وقتها
خديجه/لولاك يا بنتي لا كنت جبت ولا اخت
توصل رساله علي تليفون رقيه وتساذن وتطلع
رقيه بجمود/ايوه
زياد/مالك يا رقيه في ايه
رقيه/مافيش
زياد/طب وحشتيني
رقيه/زياد أنا دلوقتي متجوزه ماينفعش الكلام ده
زياد/أنا وانت عارفين سبب الجوازه دي يبقا ليه بتبعدي عني
رقيه/حتي لو كان أنا بنسبالي نسيت أي ارتباط كان بينا مدام لسه علي زمت راجل وعلى اسمه اي ان كان جوازنا ايه ولا اسمح اني اكون زوجه خاينه واكسر ابويا المريض
زياد/الله ايه النغمه الجديده دي يا ست رقيه ما طبعاً أنا مابقتش عاجب اكيد عرف يبسطك ما كنت أنا اولا
رقيه ضربته بالقم وقالت بغضب
رقيه/ايوه بان علي حقيقتك يا وسخك
زياد بمكر/رقيه أنا اسف بس بجد أنا بغير عليكي لولا الظروف كان زمانه في بيت واحد ارجوكي اعزوريني
بيقول كلامه ومحاوطها باديه علي دراعتها
ايتيها صوت من الخلف غاضب
اركان/ماتعزريه يا ست هانم
الثالث من هنا