اخر الروايات

رواية بنت الشيطان الفصل السابع والعشرون 27 والاخير بقلم رحمة نبيل

رواية بنت الشيطان الفصل السابع والعشرون 27 والاخير بقلم رحمة نبيل

27 = ابنه الشيطان الجزء الاول
الخاتمـــــــــــــــــــــــــــــــــه
ده اخر فصل فى الجزء الاول ونبتدى الجزء التانى انهارده الساعه ٩ هتلاقوا اول فصل بس وده عشان التفاعل هو مش حلو اوى بس اتحسن شويه
خذِ الأشياء التي تؤلمك على أنها هدايا من الله تذكر أن الله يحبك لهذا يبتليك ليطهرك من ذنوبك ليقربك منه فقل الحمدُ لله ♥️🌏👈🏻🌸موعظـة بليغَـة لاﺑﻦ ﺑﺎﺯ ﺭﺣﻤﻪ اللّٰه:
*ﻓﻴﺎ ﻣﻌﺸﺮ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ :ﺗﺪﺍﺭﻛﻮﺍ ﺃﻧﻔﺴﻜﻢ.. ﻭﺗﻮﺑﻮﺍ ﺇﻟﻰ ﺭﺑﻜﻢ ﻭﺗﻔﻘﻬﻮﺍ ﻓﻲ ﺩﻳﻨﻜﻢ.. ﻭﺇﻳﺎﻛﻢ ﻭﺍلإﻧﻜﺒﺎﺏ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻭﺇﻳﺜﺎﺭﻫﺎ ﻋﻠﻰ ﺍلآﺧﺮﺓ ﻗﺎﻝ ﺗﻌﺎﻟﻰ ﻓﻲ ﺻﻔﺔ ﺃﻋﺪﺍﺀﻩ : {ﺇﻥ ﻫﺆﻻ‌ﺀ ﻳﺤﺒﻮﻥ ﺍﻟﻌﺎﺟﻠﺔ ﻭﻳﺬﺭﻭﻥ ﻭﺭﺍﺀﻫﻢ ﻳﻮﻣﺎً ﺛﻘﻴﻼ‌ً} ﻭﺃﻧﺘﻢ ﻟﻢ ﺗﺨﻠﻘﻮﺍ ﻟﻠﺪﻧﻴﺎ ﻭﺇﻧﻤﺎ ﺧﻠﻘﺘﻢ للآﺧﺮﺓﻭﺃﻣﺮﺗﻢ ﺑﺎﻟﺘﺰﻭﺩ ﻟﻬﺎ.. ﻭﺧﻠﻘﺖ ﺍﻟﺪﻧﻴﺎ ﻟﻜﻢ ﻟﺘﺴﺘﻌﻴﻨﻮﺍ ﺑﻬﺎ ﻋﻠﻰ ﻋﺒﺎﺩﺓ ﺍﻟﻠّٰﻪ.. ﻭﻟﻴﺤﺬﺭ ﻛﻞ ﻣﺴﻠﻢ ﺃﻥ ﻳﻐﺘﺮ ﺑﺎﻷ‌ﻛﺜﺮﻳﻦ.. ﻓﺈﻥ ﻫﺬﻩ ﻣﺼﻴﺒﺔ ﻋﻈﻤﻰ ﻗﺪ ﻫﻠﻚ ﺑﻬﺎ ﺃﻛﺜﺮ ﺍﻟﻤﺎﺿﻴﻦ..ولكن ﺃﻳﻬـﺎ ﺍﻟﻌﺎﻗـﻞ ﻋﻠﻴﻚ بالنظر ﻟﻨﻔﺴﻚ ومحاسبتها ﻭﺍﻟﺘﻤﺴﻚ ﺑﺎﻟﺤﻖ ﻭﺇﻥ ﺗﺮﻛﻪ ﺍﻟﻨﺎﺱ ﻭﺍﻟﺤﺬﺭ ﻣﻤﺎ ﻧﻬﻰ ﺍﻟﻠّٰﻪ ﻋﻨﻪ ﻭﺇﻥ ﻓﻌﻠﻪ ﺍﻟﻨﺎﺱ*
🎀🌸ﻗﺎﻝ اللّٰه ﺗﻌﺎﻟﻰ :
*{ﻭﺇﻥ ﺗﻄﻊ ﺃﻛﺜﺮ ﻣﻦ ﻓﻲ ﺍﻷ‌ﺭﺽ ﻳﻀﻠﻮﻙ ﻋﻦ ﺳﺒﻴﻞ ﺍﻟﻠّٰﻪ}*
💡قال بعض السلف:
*ﻻ‌ ﺗﺰﻫﺪ ﻓﻲ ﺍﻟﺤﻖ ﻟﻘﻠﺔ ﺍﻟﺴﺎﻟﻜﻴﻦ ﻭﻻ‌ ﺗﻐﺘﺮ ﺑﺎﻟﺒﺎﻃﻞ ﻟﻜﺜﺮﺓ ﺍﻟﻬﺎﻟﻜﻴﻦ* .
📮 منقول بتصرف من ﻓﺘﺎﻭﻯ ﺍﺑﻦ ﺑﺎﺯ (2\١٤٧)
صلوا علي الحبيب المصطفى صلى الله عليه وسلم 🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اولا قبل ما نبدأ الخاتمه حابه اشكركم كلكم علي دعمكم ليا طول الروايه بجد كلامكم كان بيسعدني جدا جدا وبيشجعني بجد وانا بكتب اول روايه ليا مكنتش متوقعه انها هتعجب حد بس بجد فرحتونى بدعمكم وارائكم وحبكم ده وبجد اتعرفت واتكلمت مع بنات والله بجد معرفتها كنز ليا وشرف كبير جدا بجد شكرا جدا جدا جدا
احبكم في الله ♥♥♥
نبدأ بقي الخاتمه
كانت لاتشعر بشئ سوي بألم في جميع أنحاء جسدها فتحت عينها بألم ترفض فكره انها مازالت حيه نظرت بجانبها وجدت فتاه غريبه عنها حركت رأسها بوجع وهي تتحدث بصعوبه / انا فين
نظرت ساره للصوت بلهفه / حمدلله على السلامه هروح انادي عمر وجنه
ركضت ساره لتخبرهم باستيقاظ سمر
نظرت سمر حولها وتذكرت كل ما قالته لسراج وانفجرت في البكاء ثانيه ليس بيدها هي خائفه ان تكون مثل السيده التي من المفترض انها والدتها دخل عمر وجنه بلهفه كبيره عمر وهو يركض لها بفرحه / سمر حبيبتي اخيرا فوقتي يا قلبي
عانقها بشده وهي فقط تبكي بصمت ابتعد وعانقتها جنه / كده برضو يا كبير تسيبينا خايفين
لم تجب سمر بل اكتفت بالبكاء نظر لها عمر بفزع / مالك ياسمر ليه بتبكي كده
وكأنه ضغط علي زر فازداد بكائها وشهقاتها بصوت عالي وهي تبكي بشده نظر الجميع لها برعب وقلب يبكي علي بكائها سمر بصوت عالي وبكاء شديد / دمرته يا عمر عملت زي ما هي عملت في بابا عملت كده عشان مبقاش إيناس تانيه بقيت اسود منها دمرته انا شوفت نظره عينه ياعمر كانت مكسوره وكأني شلت قلبه من مكانه اااااه يا رب
نظر لها عمر بدموع وقد فهم ما تقصد لهذا كان سراج متعب اقترب عمر بهدوء منها وحزن عليها فقام بعناقها / خلاص يا سمر اهدي يا قلبي كل حاجه هتتحل انتي مش وحشه ابدا يا قلبي انتي بس عيشتي ايام صعبه وبإذن الله لما سراج يرجع يتفهم اللي حصل انتي ابقي احكيله او انا احكيله لو عايزه
هزت سمر رأسها برفض / لا يا عمر انا اللي هقوله كل حاجه بنفسي هو فين عايزه اشوفه
جنه وهي تمسح دموعها / هو سافر مع مازن لمالك
سمر بلهفه وهي تنظر لعمر / لا يا عمر عايزه اكلمه دلوقتي قلبي واجعني اوي حاسه انه تعبان او فيه حاجه بالله عليك ياعمر
عمر وهو يتنهد / حاضر يا سمر هتصل بيه اهو
اخرج هاتفه وهاتف سراج ولكنه لم يجيب حاول اكثر من مره ولكنه لم يجب
عمر وهو ينظر لها بحزن /مش بيرد يمكن يكون مشغول كمان شويه كده ونحاول تاني المهم انتي قومي فوقي كده عشان تاكلي حاجه
سمر بدموع تكونت مجددا /مش هاكل حاجه لغايه ما اطمن عليه قلبي واجعني اوي حاسه انه بيتوجع ياتري عامل ايه يا سراجعلي المنحدر كان سراج ينظر للمنحدر وهو لا يعي اي شئ حوله انفصل عن الواقع وصوت مالك يتردد في اذنه
_هتفضل لغايه امتي كده يا سراج يا بني سيب الماضي وعيش شويه بقي
_ مالك وهو يعانق سراج بلهفه / متعملش كده تاني ياسراج كنت هموت لما عرفت انك روحت المهمه دي
_مالك بغمزه / وانا لو اتجوزت مش هتفرق البس شورت ولا غيره
_انت ياعم اللي يشوفك يقول متجوزتش عامل زي القطه المغمضه ههههههههههههه
_بقولك ايه يا سراج انت مش ناوي تريح قلبي وتتجوز بلاش تحبس نفسك في الماضي
_مالك وهو يعانق سراج بشده / بلاش تكسر ظهري بيك يا سراج لو حصلك حاجه انا هحس ان ضهري اتكسر
_تعرف يا سراج رغم ان أسد هو توأمي بس بحسك انت اللي توأمي انت اقرب ليا من نفسي يا سراج
_ مالك بغمزه / مش هسيبك يا صقر مع بعض لاخر العمر يا باشا
نظر سراج أمامه بدموع تحرق قلبه قبل عينه /خلفت بوعدك يا صاحبي ودي مش من عادتك انت اللي كسرت ضهري يا مالك انت مش انا ليه يا صاحبي
ثم صرخ بصوت تظهر به حرقته / مااااااااااااااااااااالك
انخفض صوته بنبره تقطع القلوب/ متسبنيش يا صاحبي ااااااااااااه يا رررررب
بينما كان أسد يبكي كالطفل الذي فقد والده / ليه يا مالك خلتني يتيم تاني سبتني لمين يا مالك
ثم قال ببسمه متألمه /عارف لو كان حصل حاجه مكنتش ببقي قلقان لأني عارف انك موجود بس دلوقتي دلوقتي انت سبتني
قال بدموع تكسر الحجر /عشان خاطري يا مالك طب عشان خاطر زينه دي هتموت فيها لو عرفت يا مالك كسرتنا كلنا
ثم نظر لنور التي تصرخ بطريقه ابكت مازن عليها وهو يجذبها بعيدا عن المنحدر /شوف يا مالك نور عامله ازاي عشان خاطرها مش انت كنت بتقول الا نور عندي ارجع يا مالك
بكي وهو يتذكر مشاكساته مع مالك
_ شوف انت الكبير يا أسد بس عقلك عقل طفل يابني اكبر شويه بقي
_مالك وهو يركض خلف أسد / اعمل فيك ايه مش هتكبر مش كفايه البلوه الصغيره
_مالك وهو يعانق أسد الباكي / خلاص يا أسد بابا وماما ماتوا بس انا هنا ومش هسيبكم ابدا
_مالك وهو ينظر للسماء / تعرف يا أسد انت وزينه عاملين زي النجوم بالضبط تحسهم قريبين اوي بس هما بعاد اوي بس قريب اوي يا أسد قريب اوي هنرجع كلنا عيله واحده ونتجمع تاني
_ مالك بصراخ / وانا لا يمكن اسيب حق اهلي حني لو دفعت عمري يا أسد
_ مالك وهو يعانق أسد / خلاص بقي يا أسد و الله دي اصابه خفيفه يابني متخافش انا قاعد في قرابيزك ومش سايبكم هههههه
اسد بشهقات طفل تعلو اكثر واكثر / يا مالك قلبي وجعني بالله عليك متسبناش
بينما نور كانت أكثرهم هيستيريه / سيبني هروح لمالك هو بيحب يفضل معايا والله هو قالي كده سيبني يا مازن يا مالك خليه يسبني
نور بصراخ / يا مالك خدني معاك بالله عليك متسبنيش لوحدي يا مااالك خدني والله مش هزعلك تاني ومش هخرج وراك تاني ومش هعمل حاجه بس خدني
نظرت لمازن الذي يبكي بشده عليها وعلي فقدان صديقه / سيبني يا مازن بالله عليك اروح معاه هو هو بس زعلان مني عشان طلعت وراه من غير اذنه بس بس انا هراضيه والله بس سيبني ابوس ايدك سيبني اروح معاه مش بيحب يقعد لوحده هو قالي كده قالي انه بيحب يبقي معايا لو سمحت يا مازن بالله عليك
ثم نظرت المنحدر وصرخت بحرقه قلب / يا مااالك خدني معاك هعيش لمين يا مالك بالله عليك خدني متسبنيش لوحدي يا مالك يا مالك تعالي خدني بقي
يا ماااالك
سقطت أرضا بتعب ثم نظرت للحافه /انا السبب يا مالك لو مطلعتش وراك مكنش حصل كده انا السبب
ثم اخذت تضرب الأرض بقوه وتصرخه بشده وبكاء / انا السبب انا السبب انا السبب أنا الي قتلته انا اللي قتلته انا
ثم اخذت تتحرك بشده وتضرب الأرض بقوه/ انا اللي قتلته انا السبب انه سابنا كلنا
اقترب منها مازن بفزع من حالتها وصرخ بها / حرام عليكي يا نور اللي بتعمليه ده مينفعش
نظرت له بعيون تحولت لدماء / مالك مالك هو هو راجع صح هو هيرجعلي تاني هيرجعلي انا وابنه صح مش هيسبنا لوحدنا صح
نظر لها بصدمه/ قومي يا نور مينفعش كده انتي حامل ارجوكي كفايه
نور وهي تنهض وتبعد الرمال عن ثيابها وتمسح دموعها / صح يلا طيب نرجع البيت بسرعه عشان استني مالك عايزه اعمل له مفاجأه عشان اقوله اني حامل
وضعت يدها علي بطنها بابتسامه / بابا جاي يا قلبي احنا بس هنستناه في البيت وهو مش هيتأخر عشان بابا بيحبك هو بس زعلان شويه من ماما بس هو بيحبها وبيحبك وهيرجع
نظر لها مازن بالم علي تحول حالتها هذه ثم قال بدموع / نور يلا نرجع البيت عشان انتي تعبانه
نور وهي تنظر له كأنها في عالم آخر / لا مش تعبانه انا بس هستني مالك
ثم نظرت لاسد وسراج اللذين يبكون واشارت عليهم / لو سمحت يا مازن متخليش سراج واسد يعيطوا عشان مالك بيزعل لما يشوفهم كده ومش هيرضي يرجع
نظر لها مازن بألم شديد ثم سحبها للسياره وعاد لاسد وانخفض لمستواه وضمه بشده أسد وهو يبكي بحرقه / سابنا يا مازن سبنا لوحدنا هقول
لزينه ايه بقينا أيتام ابونا مات مات يا مازن
جذبه مازن بشده اليه وهو يمنع نفسه بصعوبه من الانهيار / فوق يا أسد كده مرات اخوك حامل ودخلت في صدمه بلاش نزودها عليها فوق عشان نعرف نقف جنبها مالك لو كان هنا كان زعل من اللي بيحصل ده
نظر أسد للسياره وجد نور تستند علي الزجاج وهي تضع يدها علي بطنها نهض أسد بضعف شديد وتوجهه للسياره نظر مازن لسراج الذي ينظر للمنحدر بشرود توجه له وجعله ينهض نهض معه سراج بكل هدوء اخاف مازن وذهب للسياره وتحرك مازن عائدا للمنزل ولكن عادوا وهم ينقصهم شخص وليس اي شخص بل عمود هذا المنزل الذي يقام عليه كل شئ فقدوا اخ وصديق واب وزوج................في قصر اللورد كانت ضحكات اللورد وحميد ترن في ارجاء القصر
اللورد وهو يشرب الخمر باستمتاع / اه واخيرا تخلصنا من كابوس الشيطان
حميد بضحكه مستمتعه / نعم واخيرا ولكن لا تنسي اننا لم نحصل علي الميكروفيلم
اللورد /لا بأس لقد دفن مع الشيطان وأهم شئ هو اننا تخلصنا منه حتي لا يزعجنا انت لا تدرك ماذا كان ليفعل بنا اذا كان حي حتي الان
ثم نظر لحميد بنظره فهمها / خصوصا انت لا تنسي ماذا فعلت بعائلته
نظر له حميد بجهل فضحك اللورد بصخب / اه يا رجل لا تخبرني انك نسيت ما فعلته بوالده ووالدته لقد دمرت عائلته
حميد بسخريه / الست انت من طلب مني الحصول علي هذا المصنع مهما تطلب الأمر
اللورد / نعم ولكنني لم أطلب منك أن تحرق والده وتغتصب زوجته أمام عينه
حميد بحقد / سيف لطالما كان الأول في كل شئ ويحصل علي الافضل في كل شئ دراسه عائله زوجه وظيفه كل شئ كان صديقي المفضل كنا أصدقاء مقريبن انا وهو واحمد الشريف
وكانت اميره هي الفتاه الاولي بالجامعه وحلم كل شاب احببتها من كل قلبي وتمنيتها زوجه
ثم قال بحقد شديد وهو يضغط علي الكأس / ولكنها رفضت حبي وقالت إنها تعتبرني اخاها فقط وانها لا تحبني اعتبرت ذلك خجل وقررت ان اعتمد علي نفسي وابني نفسي بنفسي ولكن تفاجأت عندما جاء الي سيف في يوم واخبرني انه تقدم لخطبتها وهي وافقت
قال بصراخ شديد / تركتني لأجله ورفضت حبي وقبلت به
ثم نظر باعين حمراء لللورد / كنت أعمل اكثر من وظيفه لأجلها وهو بكل بساطه يخونني ويذهب لخطبتها تزوجها أمام عيني ولم استطع منعهم كسروا قلبي ومنذ ذلك اليوم أقسمت ان ادمر حياتهم جميعا وبدأت باحمد أقرب شخص له الذي يعتمد عليه وكان وقتها لديه ابن وابنه تربصت به وقتلته ولكن زوجته اعترضت طريقي فاضطررت لقتلها أيضا كنت اعرف ان قتل احمد الشريف سيكسر سيف تماما وهذا ما حدث بعد موت احمد الشريف اخذ سيف ابنه ليربيه وابنته اختفت
ثم ابتسم بخبث / او لا فأنا وجدتها وأخذتها لملجأ اعرف تماما ما يحدث فيه وبعد فتره طلبت انت مني أن احصل علي مصنع سيف في نفس الوقت الذي كنت اخطط للتخلص منه واخذ المصنع وفي ليله كان سيف في حفله تخص مصنعه وطلبت من احد رجال مصنعه ان يحدثه ويخبره ان هناك مشكله في المصنع ولكنه كان غبي فقد جاء واحضر معه عائلته وهنا كانت فرصتي قمت انا وبعض أصدقائي من ايام لجامعه الذين كانوا ا يحبون سيف بحبس سيف في غرفه وقمت باحراقها ثم ذهبت لاميره الفتاه التي طالما تمنيتها ولم أعي وقتها ان الأطفال موجودين وبينما انا أحقق حلمي في اميره وجدت طفل صغير يضربني علي قدمي أخذته ورميته بعيدا وأكملت ما فعلت مازلت اذكر صرختها وبكاءها وبعدها رحلت بعد أن اخذت منها ما اريد لاحقا سمعت في الاخبار خبر انتحارها فقد قفزت من فوق مبني عالي وتركت أطفالها وقتها جئت الي إيطاليا ولم اعلم ماذا حدث لهم بعد ذلك وبعد مرور بعض الوقت سمعت عن سراج وعن الشيطان وقتها علمت انهم لن يصمتوا عما حدث وسيعودون
ثم نظر لللورد بنصر / ولكن انظر الي ها أنا احتسي المشروب واحتفل بقتل الشيطان
ثم ضحك ضحكه شريرهكان مازن يجلس في غرفته وهو ينظر أمامه يتذكر انهيار زينه عندما أخبروها بموت مالك وصراخها بانهم يكذبون إغماء نور لقد تدمرت عائلته ببساطه شديده لم تهدأ زينه عن التحرك بهايج مرعب حتي جاء ادم وقام بحقنها بمخدر ونور استيقظت وجلست في غرفتها هي ومالك لا تخرج وهي اقول انها تنتظر مالك اغمض عينه وشلالات بكاء تهدد بالنزول لقد تحمل وصمد من أجلهم حتي يكون هناك من يستطيع التصرف سمع رنين الهاتف نظر وجدها ساره جاءت في وقتها هكذا حدث نفسه قبل أن يفتح السماعه
ساره من الجهه الاخري بهمس خجل / الو مازن
تنهد مازن بألم شديد وهو يأخذ نفسه يحاول الا ينهار حتي يكون هناك من يهتم بالجميع
شعرت ساره بالمه الشديد قالت بقلق بدأ يتسرب لها / مازن انت كويس
وكأنها أعطت الاشاره له ليفرغ شحنه حزنه فانفجر في البكاء وهي لك تحتمل اخذت تبكي علي بكاءه وهو فقط يبكي ويبكي يبكي صديق وأخ ووالد وابن يبكي رفيق طفولته يبكي سنده يبكي حياه كامله يبكي ويبكي وترتفع شهقاته وساره فقط كانت تبكي بصمت منتظره ام يفرغ شحنته بكي وبكي وبكي وبعد مرور نصف ساعه لم يتوقف عن البكاء وشريط حياته مع مالك يعرض أمامه هدء مازن قليلا تحدث ساره بصوت خافت / مازن
مازن بصوت مبحوح ودموع ام تجف / مات يا ساره اخويا وابني وصاحبي مات ياساره مالك مات وسابني الحمل تقيل اوي يا ساره عيلتي كلها اتدمرت
شهقت ساره بخفوت وحاولت التماسك لأجله
ساره بحنان / انت قدها يا مازن لازم تكون اقوي من كده عشان تكون سند ليهم مينفعش كلكم تقعوا
مازن بحزن شديد / تعبت يا ساره حاولت اني افضل قوي ومعيطش اخويا مات قدام عيني ومعرفتش ابكي عليه انتي مشوفتيش مراته عملت ايه ولا سراج ولا أسد ولا اخته زينه خلاص اتدمرت كليا يا ساره
شرد وهو يتذكر حينما تلقت الخبر
Flash back
دخل الجميع وهو يحمل الكثير والكثير دخل سراج مباشره وصعد لغرفته واسد توجه وهو يسند نور لغرفتها
زينه وهي تنهض بفزع من جانب جميله / في ايه يا مازن هما مالهم ونور مالها شكلها تعبان اوي
نظر لها مازن بدموع / اصل اصل
زينه وهي تنظر بقلق خلفه / هو كلكم جيتوا ما عدا مالك ليه هو فين
مازن وقد سقطت دموعه / مالك سبنا يا زينه
زينه برعب تحاول انكاره / انت بتهزر لا طبعا مالك بيحبني ومش هيسبني ابدا بعدين حتي لو سبنا اكيد مش هيسيب مراته هو بيحب نور
مازن ببكاء / مالك مات يا زينه
زينه وهي تهز رأسها بهيستيريا وتصرخ ببكاء /كداب مالك عايش وهو هيجي دلوقتي
مازن وهو يحاول الاقتراب منها / اهدي بس يا زينه د....
زينه وهي تتلفت حولها بجنون وتكسر اي شئ يقابلها / كداب انت كداب مالك مامتش
هبط أسد برعب وهو يري حالتها اخرج هاتفه وحدث ادم وحاول السيطره عليها حتي يأتي ولم يستطع جاء ادم بسرعه واعطاها ابره مهدئه وحتي الان ترفض الاستيقاظ وتهرب من الواقع
Back
ساره وبحزن عليهم / طب لو سمحت انت اهدي كده ممكن تستريح انت لسه قدامك كتير تعمله يا مازن لو سمحت ارتاح
مازن وهو يتنهد بتعب / حاضر بس قبلها عايز اقولك حاجه
ساره / حاجه ايه
مازن وهو يأخذ نفس / اما عرضت عليكي الجواز كنت معجب بيكي بس يا ساره مش اكتر بس من فتره لمة قرب جوازنا حسيت تجاهك بالمسئوليه وشويه شويه محستش بنفسي غير وانا بحبك يا ساره ولما اتصلتي حسيت ان لقيت الشخص اللي اقدر ارمي عليه حمولتي بأختصار بحبك يا ساره تصبحي علي خير يا قلبي
نظرت ساره للهاتف بصدمه وشرود شعرت بأحد يقترب نظرت وجدتها سمر جلست سمر بضعف بجانبها
ساره بتأنيب / ليه قمتي انتي لسه تعبانه
سمر بضعف / لا انا كويسه بس مش متعوده علي السرير اوي
هزت ساره برأسها بتفهم
سمر / معلش يا ساره ممكن طلب
ساره ببسمه / اكيد يا قلبي اؤمري
سمر برجاء / ممكن تكلمي دكتور مازن تسأليه علي سراج عشان مش بيرد عليا وانا قلبي وجعني عليه
ساره بألم وحزن / اصل حصل موضوع هناك والدنيا هناك مقلوبه
شكر بقلب مخلوع / فيه ايه سراج كويس ونور
ساره بحزن / مالك ماتكانت نور تجلس في غرفتها هي و مالك وتعانق بطنها وتنظر لصوره مالك المعلقه أمامها وتحدثها بخفوت / اتأخرت يا مالك عليا عارف يا مالك لما اخدوني انا مخفتش منهم زي ما علمتني
ثم ابتسمت لتذكرها / فاكر يا مالك لما كنت بتدربني اقولك علي سر
اخفضت صوتها وهمست بألم / انا كنز بسبلك علي فكره اصل ماشوفتش نفسك قنبله حلاوه
ثم تحدثت بغيظ ولا الشورت بتاعك ده بجد كان بيغيظني اوي علي طول ماشي بشورت
ثم ابتسمت مجددا / بس ده ميمنعش انك قمور برضو انا مش عارفه انت حبتني ازاي يمكن عشان حلمك اللي كنت بظهر فيه او يمكن عشان امممممم معرفش الصراحه انت حبتني ليه بس عايزه اقولك اني بعشقك اوي وهستناك لأنك جاي انا متأكده سامع قلبي بيدق اهو يبقي انت لسه عايش لان لو مت كان زمانه وقف انت مامتش زي ما الكل بيقول تعرف أسد وسراج كانوا بيعيطوا كتير اوي عليك و
وانا كمان عيطت بس بعدين افتكرت كلمتك اللي كنت دايما بتقولها ليا
(أسد بحنان / دايما يا نور قلبي دايما معاكي وقت ما تحسي باي خوف بس حطي ايدك علي قلبك واسمعه نبضه معناه اني جنبك ومعاكي دايما دايما يا نور نكون هنا ووضع يده علي قلبها / دايما جنبك ومعاكي اوعي في يوم تفتكري اني سيبتك حتي الموت مش هيفرقني عنك لاني عايش في قلبك دايما يا عمري معاكي وجنبك يا نور حياتي كلها)
نور بدموع تردد كلامه / دايما معاك وفي قلبك يا مالك حياتي كلها دايما معاك
اخذت تردد هذه الكلمه وهي تضم نفسها مثل الأطفال /دايما معاك يا مالك ودايما في قلبي
مرت علي هذه الأحداث اسبوعان والاحوال كما هي
أسد يستمر في البكاء علي أخيه
زينه ترفض العوده للواقع وتهرب بالنوم الدائم وبقاء ادم دائما لجانبها
سراج ساءت حالته ولا يخرج من غرفته ابدا
سمر تحاول الوصول لسراج ولكن لم تنجح في ذلك
عمر قلق علي اختيه نور وسمر ولم يستطع السفر لهم بسبب حمل جنه
جنه قلقه علي مازن بشده وحزينه علي موت مالك
ساره تحاول أن تساند مازن دائما
مازن يحاول إخراج عائلته من هذه الدوامة
نور تلازم غرفتها دائما ولا تخرج الا لتأكل بعض اللقيمات لأجل طفلها فقط
كان سراج يجلس كالعاده في غرفته وهو ينظر لصوره مع مالك وقد نمت لحيته واهمل نفسه كثيرا اخذ يحدث الصوره بضعف / كده يا مالك كسرت ضهري وكسرت ضهرنا كلنا لينا مين بعدك يا صاحبي ياخد باله مننا موتك دمرنا يا مالك موتك دمرنا يا صاحبي.
سمع صوت طرق علي الباب تجاهله فهو لمازن كالعاده
ولكن التقطت اذنه صوتها الذي افتقده كثيرا وهي تنادي بخفوت / سراج
نظر بصدمه للباب وجد سمر تقف علي الباب وهي تبكي بصمت
سراج / سمر انتي هنا
سمر وهي تركض له وتندفع لحضنه ببكاء شديد /سراج
تفاجأ من اندفاعها مما جعله يرتد للخلف اخذ بعض الثواني ليستوعب وجودها في احضانه
ثواني مرت قبل أن يضمها بشده كادت ان تكسر عظامها وهو يبكي بشده واخيرا قد وجد شخص يبكي في احضانه تحدث بتقطع بسبب البكاء / مات م.. م. مات يا سمر م.. مات وسابني ك...كسرني ياسمر
عانقته سمر بشده وهي تبكي بسبب بكاءه ضمها اكثر اليه كأنه يريد إدخالها الي داخل قلبه
حاولت الإبتعاد قليلا عنه فضمها باعتراض / لا يا سمر متبعديش عني تاني مش هستحمل لحدي خليكي جنبي
اخذت سمر يده وتحركت للفراش وجلست ووضعت رأسه علي قدمها وتحدث بخفوت / سراج انا اسفه علي اني بعدت و
سراج وهو يعانق بطنها / اشششش بلاش نتكلم في اللي فات ياسمر انتي عندك مشكله ومع الوقت هنحلها مع بعض تعرفي اخر كلام بيني وبين مالك قالي اني ضعيف لاني سيبتك
بكي اكثر / وحشني اوي يا سمر
عانقته سمر وحاولت تهدئته حتي غاص في نوم عميق ولأول مره منذ وفاه مالكفي المساء الساعه 1:00
كان كلا من حميد واللورد يدخلون للقصر وهم يضحكون ويضمون لهم بعض الفتيات وثملين جدا
كان اللورد يضحك بشده / اه يا رجل انظر كم الحياة رائعه بدون الشيطان نفعل ما نريد دون وجود رادع لنا
حميد وهو يضم اليه فتاه بقذاره / نعم واخيرا دمرت عائله سيف جميعهم فبموت الشيطان تدمرت هذه العائله السعيده
كانوا يضحكون بصخب حتي لاحظوا ظل شخص يجلس في الظلام نظر كلا منهما للآخر بتعجب
اللورد / من انت وكيف دخلت لهنا
لا رد
نظر لحميد بتوجس
اللورد / تحدث قبل أن تقطع رأسك من انت وكيف دخلت لهنا
حميد وهو يخرج سلاحه / يبدو أنك لاتفهم سوي لغه السلاح هيا تحدث من انت
الشخص في الظلام / تؤ تؤ تؤ ماذا يا حميد هل تتحدث معي انا اظن انك انت من لايفهم سوي بالسلاح هذا اذا افترضنا ان تصويبك الفاشل فهم
نظر حميد لللورد برعب وابتلع ريقه فهذا الصوت ليس غريب عليه
الشخص بنبره مرعبه / ماذا هل خفت بمجرد سماعك لصوتي فقط
ثم ضحك بصخب / يارجل المتعه لم تبدأ بعد
اللورد برعب / من انت وكيف تتحدث معنا هكذا الا تعرف من نحن
الشخص / بلا اعرف فاشلان يدعيان قوتهما برجالهم
نظر حميد له ثم اخرج هاتفه بسرعه
الشخص / لو كنت مكانك لما فعلت ولكن علي كلٍ لن يفيدك شئ فرجالك جميعهم في الخارج جثث الا تصدقني هيا جرب
اخذ يضرب حميد الأرقام برعب ولم يجب احد نظر له برعب وتحدث بنبره خائفه / من انت وماذا تريد
الشخص بنبره غضب / هل ظننتم انكم تخلصتم مني بهذه السهوله انتم أغبياء حقا لنعد أخطائكم اولا قمتم بخطف ابنه الشيطان ثانيا لمستموها بايدكم القذره ثالثا جعلتموها تبكي هذا اذا تغاضيت عن أخطاء حميد وحده بعائلتي
حميد برعب شديد وهو يعود للخلف ويتعرف بشده / انت... ا.. ا... انت الشيطان
خرج الشيطان من الظلام وظهر وجهه لهم وكم كان مرعبا حد اللعنه وتحدث بفحيح / جان وقت المرح يا ساده.......
استيقظت نور في الصباح الباكر منزعجه فلاول مره منذ غياب مالك لا تحلم به اخذت شال لتغطي نفسها وتحميها من البرودة وتوجهت للاسفل وقفت في الحديقة الكبيره تحدق بشرود جاءت بعض الرياح القويه وأخذت شالها بعيدا ركضت خلفه وهو يطير حتي علق في فرع شجره أخذته نور ووضعته وقبل ان تستدير شهرت بانفاس ساخنه علي رقبتها نظرت أمامها برعب وقبل ان تصرخ كان هذا الشخص يضربها بجانب رقبتها
فوقعت مغشي عليها
استيقظ سراج وجد سمر تسند بظهرها علي الفراش وتنام اشفق عليها كثيرا نهض ونظر لها بعش شديد ثم نادي بخفوت / سمر سمر
استيقظت سمر بتململ وهي تتمتم / والله يا عمر لو حطيت تلج لتنضرب
ابتسم عليها ثم ازاح خصلتها علي جانب وجهها ونادي مجددا استيقظت سمر من نومها ونظرت له وجدته ينظر لها بعشق ابتسمت له / صباح الخير
سراج وهو مخدر بدون مقدمات / تتجوزيني
نظرت له بصدمه / ها
سراج / تت جو زيني
سمر بدموع كثيفه تسقط هزت رأسها وارتمت في عناقه شدد سراج من العناق وقال بمزاج / وكان لازمته ايه الرفض يابنت الجبالي اديكي وافقتي غصب عن عينك
ضربته سمر في كتفها وضحكت من بين دموعها / يلا قوم بقا عشان عايزه اشوف نور
رجعت ملامح الحزن تسكن وجهه مجددا / نور محتجاكي اوي ياسمر خليكي جنبها عشان مش متقبله الواقع انا مشفتهاش بس مازن حاول يفهمها وهي رافضه خالص تتقبل الواقع
وضعت سمر يدها علي خده / اكيد يا سراج هكون جنبها دي اختي يلا ننزل
سراج ببسمه / يلا
ثم تحركوا وهبطوا للاسفل وجدوا ملامح القلق تسكن وجهه أسد ومازن وساره التي جائت مع سمر بالأمس
سراج بتعجب / فيه ايه
نظر له مازن بصدمه من خروجه من غرفته ثم عرف ان سمر خي السبب
أسد بقلق / نور مختفيه من الصبح ومش لاقينها
سمر بفزع / نور
سراج وهو ينهض ويتجه للخارج بسرعه
مازن / رايح فين
توقف سراج وتحدث دون النظر اليه / هدور علي مرات اخويا حتي لو هقلب إيطاليا كلها دي مرات مالك يا مازن
ثم رحل نظر له أسد ولحق به
نظرت سمر بقلق لهم وصلت رساله لمازن حينما رأها ركض للخارج بسرعه
مازن وهو ينادي سراج واسد قبل أن يركبوا / استنوا سراج أسد استنوا
توقفوا ونظروا له بتعجب
مازن وهو يريهم الهاتف / مفيش داعي تدورا
نظر سراج للرساله المرسله لهاتف مازن من نور ( مفيش داعي تخافوا عليا انا كويسة بس حبيت اخرج شويه واقعد لوحدي محدش يقلق عليا انا كويسه بس حابه اكون لوحدي شويه)
مازن وهو يشير برأسه / يلا هندخل
تحرك مازن وتحرك خلفه سراج واسد ولا يزال هناك بعض القلق في قلوبهماستيقظت نور. بألم وهي تنظر حولها بتعجب سرعان ماتذكرت ما حدث نهضت بفزع وأخذت تنظر حولها بخوف شعرت بشخص يقترب ذهبت بسرعه وأخذت فازة وامسكتها ووقفت خلف الباب وتجهزت لتضرب بها هذا الخاطف فتح الباب وتقدم هذا الشخص للداخل ركضت نور لتضربه ولكنه شعر بها واستدار بسرعه وامسك يدها وضعها خلف ظهرها ثم تحدث بخبث / مش عيب عليكي تضربي جوزك يانوري
نور وهي تفتح عينها بصدمه / مالك
هز رإسه ببسمه
نور وهي تندفع بسرعه رهيبه لاحضانه فارتد للخلف وهو يستند علي الباب وضمها بشده واخذ يستنشق رأحتها كالمدمن ويتأوه / اه يا نور كنت هموت واضمك ليا
بينما نور تبكي بشده وهي تتحدث بتقطع من البكاء
نور ببكاء / ه.. هما قالوا ا.. انك مت يا مالك بس انا مصدقتش عشان ده (وضعت يدها علي قلبها) قال انك كويس
مالك وهو ينظر لها بعشق /وده مان صادق يا نوري لان انا دايما كنت جنبك ومعاكي وكل ليله كنتي بتنامي في حضني
نور وهي تبتعد بصدمه / قصدك ان انت اللي......
مالك وهو يقبل فمها قبله صغيره / ايوه يا عمري انا اللي كنت بنام معاكي مكنش حلم
نور وهي تعانقه اكثر / اوعي تبعد عني تاني يا مالك كنت هموت بسبب بعدك ده
مالك وهو يدفن وجهه في عنقه / خلاص يا قلب مالك مبقاش في حد يقدر يفرقنا تاني ابدا
نور وهي تتحدث بتعجب / قصدك ايه
مالك وهو يسند علي جبينعا بجبينه مش وقته
الكلام ده فيه دلوقتي كلام اهم
نور وهي تنظر له بتعجب / اهم ازاي يع......
ابتلع أسد باقي كلامها في قبلته وغاب في عالمهم الخاص
سراج بتوتر / كده كتير دي بقالها عشر ساعات بره البيت انا هخرج ادور عليها
سمع صوت يأتي من خلفه / متتعبش نفسك ياصقر نور معايا
تيبست أقدام سراج مكانه واستدار بقلب ينبض بشده وفتح عينه من الصدمه ولم ينتظر دقيقه اخري وكان يركض لحضن مالك وهو يصرخ باسمه عانقه مالك بشده بكي سراج كثيرا / مالك انت عايش الحمد لله يا صاحبي كنت هموت من غيرك يا مالك متعملش كده تاني
نظر مالك خلفه وجد أسد يقف بجمود لا يظهر علي ملامحه شئ سوي عينه الدمعه مالك بمشاكسه / ايه يا أسد مش هتسلم عليا
لم ينتظر أسد وكان يركض وعانقه أيضا وهو يبكي بشده مد أسد يده لمازن فاندفع مازن وهو يعانقهم ويبكي بعد مرور بعض الدقائق مسح مالك دمعه هربت من جفونه وهو يمزح معهم / خلاص كفايه يا بني انت وهو امال سبتوا ايه للبنات ثم نظر حوله ورحب بالباقي
ثم سأل بتعجب / امال زينه فين
كان مالك ينظر لجسد زينه المسطح بحزن تنهد وتحدث / الي متي ستظل هكذا
ادم / لا اعرف حقا ولكن علي الأرجح قريبا ستفيق لأنها كانت تهرب من الواقع بسبب ما حدث لك ووجودك الان سيخفف كثيرا
اقترب مالك ومسح علي رأسها وقبله بحنان ثم خرج للجميع وتحدث بحسم / اجهزوا بكره كلنا هننزل مصر وكمان بكره فرح مازن وسراج
ثم تركهم ورحل لحقت به نور وهي تغمز بمشاكسه لسمر
نظر سراج ومازن لبعضهم البعض بفرحه
تدخل أسد بتذمر / وانا كمان عايز اتجوز
مازن وهو يضربه علي رقبته / لاقي انت بس وانا معاك
أسد وهو ينظر أمامه بشرود / لقيت بس ناقص اتأكد
تعلن مصر للطيران عن وصول الرحله رقم......... القادمه من مطار روما للأراضي المصريه
خرج الجميع من المطار وها قد عادوا لارض الوطن بعد غياب طويل ولكن هذه المره عادوا معا مجتمعين نظر مالك لعائلته بسعاده كبيره لتجمعهم جاءت سياره إسعاف لتنقل زينه للمنزل ركب معها ادم
اخذ كل شخص منهم سيارتة ومعه زوجته وعادوا للقصر وجدوه مزين بطريقه رائعه نظروا لمالك بامتنان فغمز لهم مالك بشقاوه
ثم ذهب الجميع للتجهز وجاءت سيدات للعمل علي تزيين الفتيات
في غرفه زينه كان ادم يجلس بجانبها حين شعر بتحرك يدها نظر لها بلهفه وفرحه كبيره
ادم بفرح / زينه حبيبتي لقد استفقتي يالله الحمدلله
فتحت زينه عينها وجدت ادم ينظر لها بفرح
زينه بدموع / مالك
ادم وهو يقبل جبينها بحب / لقد عاد ادم يا جميلتي لم يمت ادم
زينه ببكاء / حقا ام تكذب علي
ادم بحنان / لا ياجميلتي لا اكذب هو حقا هنا وهم يجهزون لزفاف مازن وسراج
ثم غمز بمشاكسه ما رأيك أن يتم زفافنا أيضا
خجلت منه ثم تمدثة بألم / الن تندم يوما علي حبك لي يا ادم انت تعرف حالتي...
ادم مقاطع / اششش لا تتحدثي كثيرا انا لا أهتم لحالتك كما أن خالتك تتحسن كثيرا صدقيني والان لنتجهز الزفاف ياصغيرتي
جاء المساء واجتمع الجميع في حديقه قصر الشيطان الذي ركع لملاكه كان كلا من سراج ومازن يقفان أسفل السلم ينظران العروس ومالك يضم اليه زينه
وعمر يعانق جنه وينظر لها بحنان كبير نظروا اعلي السلم وجدوا الاميرات يهبطن فتنوا الجميع بجمالهم اخذ كل شخص عروسه واتجه لمكان الجلوس
بعيدا قليلا اقترب أسد لجميله وهمس لها / الا تريدين ان تكوني عروس
نظرت جميله له بحب شديد / ها
أسد وهو يغمز لها ويقول وهو يجذبها لساحه الرقص / قريبا جدا يا جميلتي
ضمها أسد له وهو ينظر في عينيها بحب شديد وبجانبهم عمر وهو يرقص مع اميرته التي سرقت قلبه منذ اول لقاء وبجانبهم محمد الذي يرقص مع هذه التي عذبت قلبه كثيرا حتي سقطت له
وهناك يجلس سراج وهو يهمس لسمر بكلام وهو تنظر له بغيظ وضحكته تصدح في المكان
ومازن الذي يمسك يد ساره ويقبلها تحت خجلها
واكيد لا ننسي عثمان وعائلته التي دعاهم مالك فالان أصبح عثمان شخص آخر بعد أن تخلص من عاداته السيئه وأصبح فخر عائلته وأعاد مجدهم من جديد
نظر مازن لسراج الذي يجلس علي مقعد بجانبه / امال فين مالك
سراج بضحك / مالك مش هنا ولا نور افهمها انت بقي هههههههه
في مكان بعيد حيث تنتشر الحدائق بعيدا عن الزحام والضوضاء كانت نور تقف أمام كوخ تنظر له بانبهار شديد والورود الاضواء المنتشرة عليه ثم استدارت لمالك وركضت وعانقته / يااااه يا مالك الكوخ جميل اوي
مالك وهو ينظر لها بحنان / ده هيكون مكانا الخاص ليا انا وانتي وابننا
نظرت له نور بعشق ولفت يدها حول عنقه / بعشقك يا شيطان
مالك بخبث وهو يحملها / وانا مهووس بيكي يا بنت الشيطان
استتووووووب خلصت الروايه بس قصتنا مخلصتش هنا لسه حكايات كتير وحياه طويله الابطال هيعيشوها حب وضحك وحزن وعياط جنون وعقل مشاكسه وهدوء مشاكل ومصايب

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close