رواية ليتهم يشعرون الفصل الحادي والعشرون 21 والاخير بقلم ديدا الشهاوي
_اهلا اتفضلي ام اسامه
_حمدالله علي سلامه ام احمد
_الحمدالله ازي حضرتك تعبتي نفسك
_اوعي تكوني لسه زعلانه من اللي حصل.
.. وهنا ام اسامه انتبهت
_الله مش انتي حياه
_هاااا
نادين هنا
حياه مين دي ندي اختي ياطنط
_اختك هو انتي ليكي اخت تؤام وكده.. اه صح
فلاااش باااك
_اظن من حقي اعرف مين اللي جبتها من الشارع وانقذتها ودخلتها بيتي علي الاقل اشوفك
_اهو رفعت النقاب اهو ياريت ماتخفيش مني
بااااك
_ازي مخدتش بالي من الشبه
_في ايه ماما دخله عند الناس تشبهي
_لا يااسامه دي حياه اللي غلطت في حقها وهنا ام اسامه قامت وقربت مني ووطت علي راسي وباستها
_ حقك عليايابنتي
هنا بابا
_ فهمونا في اي وازي تعرفي ندي واحنا مقولناش حاجه عنها ليكوا ايام ماكنتم بتطلبوا ايد نادين
وهنا
هنا الكل انتبهه ان في حاجه حصلت او لبس في الموضوع وهنا ماما
_في اي يام اسامه انتي تعرفي ندي
_انا اللي اعرفها وشوفتها كانت اسمها حياه
وفجاءه وبشجاعه نادين قالت
_طنط ندي اختي هي حياه اللي انقذتيها
وهنا نادين بصت لاسامه
_وندي دي يادكتور اسامه اللي قابلتها واتكلمت معاها واعجبت بيها وجيت تتقدم عشانها
_نادين كفايه عشان خاطري
_لا ياندي لازم اتكلم ولازم اقول الحقيقه
وهنا نادين بدات تحكي كل اللي حصل وقت المقابله
وهنا اسامه بدا يعيد كل اللي حصل
فلااااش باااك
_اذيك يانادين عامله ايه اقولك ندي ولا نادين انتي مره تقولي ندي والمره دي يقولوا نادين
_اااه انا اقولتلك اسمي مش فاكره.. بس هما ساعات بيدلعوني ويختصروا الاسم ويقولوا ندي
_المهم شوفتي وفيت بوعدي ازي لما كلمتك واقولتلك انك هتكوني من نصيبي بإذن الله
_ااه ..مش فاكره ..مش عارفه
_انت مالك غريبه كده ليه يمكن عشان مكسوفه
_ااه مكسوفه الصراحه
_طب انا استأذنت من عمي انك ترفعي النقاب ٥دقايق اشوف قلبي طلع بيفهم لما حسيتك من غير ماشوفك
_ حاضر ..اهو ..
_بسم الله ماشاء انتي حلوه اوي يانادين من بره زي ماحسيتك حلوه من جوا خلاص نزلي النقاب
_فاكره لما اقولتلك في النادي ..
_عن اذنك بس حاسه ماما بتندهه
_ماشي اتفضلي
بااااك
هنا اسامه بدا يستوعب
_ياعني انتي ندي اللي كانت في النادي
وهنا كنت لازم اتكلم
_ايوه وانا اللي انتم انقذتوها من كلاب الشوراع وخدتوني عندكم لغايه ماخف رغم كل اللي حصل انتم جميلكم علي راسي طول العمر
وهنا بصيت لام اسامه
_انا مش زعلانه منك عشان رفضتي شكلي او خوفتي اهلي عملوا معايا كده
وهنا سمعت صوت امي وهي بتعيط
_حقك عليا ياماما مش قصدي ازعلك انا اللي شوفته لماسبتكم عرفني السبب كان مني انا لو كنت حابه نفسي كنت اقدرت اخلي اللي حوليا يحبوني ويتقبلوني بشكلي دا انا استسلمت لاول تنمر حصل واقولت دا نصيبي موجهتش لا اداريت واختفيت عشان ابعد عن اذي الناس ليا حتي اهلي شافوني ضعيفه المشكله كانت مني انا
انا اقبلت ناس علمتني اواجهه واتقبل نصيبي واني خلقه ربنا وان الانسان بقلبه مش بشكله انا اتعلمت من كل حد اذاني بكلمه او ساعدني اتعلمت اواجهه
وهنا بابا قرب مني وباس ايدي
_ حقك علينا كلنا انتي بنتي الحلوه اللي بفتخر بيها
وبدات احكي لكل من ساعه ماطلعت لغايه الوقت اللي انا فيه
وهنا والده اسامه
_حببتي يابنتي ربنا يوفقك ويجزيكي كل خير
وهنا اسامه قام يلا ماما احنا تعبانهم اوي وهنا بدات احس بنظرات اسامه مكنتش طبيعيه
_نادين من فضلك خديني اوضتي تعبت عن اذنكم
وفعلا نادين خدتني اوضتي وهنا والده اسامه
_هي ندي في المستشفى ليه
وهنا بابا حكي ليها عن اللي حصل واللي اصرت انها تعدي عليا اوضتي هي واسامه وخبطت ونادين اللي فتحت
_اتفضلي ياطنط اتفضل دكتور اسامه
_حببتي مكنتش اعرف انا كنت جايه اطمن علي والدتك حمد لله علي سلامتك
وهنا بصت لاسامه
_ هستناك بره
اسامه قرب مني وقعد علي الكرسي اللي جنبي
_ياااااه دوختيني عليكي
_انا انا عملت ايه
ونادين اتحرجت.. عن اذنكم ثواني
_ايوه عملتي فيا كتير خلتيني ادور علي العيون اللي شدتني وسحرتني ومكنتش بلاقيها خلتيني افتكر اني مجنون بحاجه في خيالي كنت ساعات بقول اللي حصل دا اكيد حلم
_دكتور اسامه الكلام دا مالوش لازمه دلوقتي انت شايفني عامله ازي وحصلي ايه
_يبقي انتي وحده كدابه وكل اللي قولتيه عند والدتك كدب
_انا لا طبعا انا كنت صادقه في كل كلمه
_يبقي خلاص انا شايفك احلي وحده في الكون
وهنا نادين دخلت واسامه قام ومشي وقبل مايطلع من الاوضه بصلي
_لسه عيونك حلوه وبتشدني
وهنا طلع ونادين بصتلي حببتي ندي شكله بيحبك
_تفتكري بيحبني
_ايوه انتي مشفتيش شكله وانتي بتتكلمي الكل مصدوم ماعدا هو ساكت وفرحان بيكي وكانه كان بيدور عليكي من سنين
وهنا نادين حضنتني ان شاءلله خير ياندي
في الاسكندرية
وبعد ماخالد رمي القنبله في وش مياده وعرفها ان احمد يبقي اخويا
_بتقول ايه ياخالد.. ماتتكلم يااحمد
_بقول احمد اللي ادامك دا يبقي اخو حياه اللي اصلا اسمها، ندي
وهنا مياده افتكرت
فلااااش باااك
_البنت دي اسمها ايه
_اسمها حياه ...لاااا. افتكرت امبارح كان بيندهه عليها وغلط وقالها ندي وبعدين رجع قالها حياه
_متاكده انه قالها ندي
_ايوه انا هتجنن يااحمد الامن قالولي انها سافرت معاه القاهره وانا من ساعتها هتجنن
_هنا احمد سرح وفجاءه قام عن اذنك
وهنا مياده استغربت من رد فعل احمد لما سمع عن البنت دي
بااااك
وهنا مياده فهمت ليه جري احمد لما سمع الاسم وليه سافر وفجاءه مياده
_عن اذنكم
_علي فين يامياده
وهنا احمد كان مصدوم وخالد بصله انت هتفضل واقف كده اتفضل روح وراها
هنا احمد بص لخالد وكان متفاجيء من رده فعل خالد وهنا جري بسرعه وراه مياده
_مياده.. مياده... مياده .. اقفي من فضلك
_عاوز اي يااحمد
_زعلتي ليه
_عشان كنت مفكره اننا اصحاب وبتحكيلي كل حاجه
_انا كنت بدور علي اختي وبالصدفه ومنك عرفت انها شغاله هنا
ولما رحت سالت داده حليمه عرفت واتاكدت انها اختي وساعتها عرفت انها في المستشفى وفي حاله خطره وكنت لازم اسيب الدنيا واروحلها
_كل دا يااحمد ومتقوليش
_اقولك ايه بس ان اللي مزعلاكي ومفرقه بينك وبين خطيبك تكون اختي خوفت ازعلك اكتر وتبعدي عني
وهنا احمد حس بغلطه لسانه
_اقصد مترديش نكون اصحاب
_انا اللي محرجه منك
_ليه
_عشان اتكلمت علي اختك بطريقه مش كويسه كنت فاهمه غلط كانت حياتي فهمها غلط وجيت انت عرفتني الصح
احمد انا اسفه ليك ولاختك ندي
_والله لو عاوزه تتاسفي يبقي لندي اما انا عمري مازعلت منك ولا هزعل
وهنا عيون احمد ومياده كانوا بيكتبوا عهد الحب ونظراتهم بتعلن حياتهم الجديده واللي هيكونوا فيها مع بعض
وهنا خالد ظهر وشاف نظراتهم لبعض واطمن ان كل واحد راح للي يستحقه وهنا بغلاسه خالد
_احممممم اساتذه انتم واقفين في كرودور المركز مش حلو خلاص النظرات دي
وهنا مياده اتكسفت وجرت علي مكتبها وهي مبسوطه وسعيده
اما احمد كان خجلان من خالد
_ااااااممممن
_متقولش حاجه يااحمد ربنا يتمم ليكوا علي خير اكيد القلب ومايريد وبما انك حبيب وعاوز تخطب خطبتي مني فانا موافق
_ بجد ياعني مش زعلان ولا مضايق
_لا انا فرحان اني مظلمتش مياده اكتر من كده. وانا اصلا معجب بحد تاني ونفسي اخطبها وياريت اهلها يوافقوا وخصوصا اخوها
_ربنا ييسر ليك الحال ياخالد انت انسان كويس
_انت شايف كده... طب اجهز عشان نازلين القاهره بعد ساعه
وساب خالد احمد وهو في قمه سعادته فجاءه احمد ندهه علي خالد
_علي فكره اخوها موافق
وهنا خالد جري علي احمد
_انت بتتكلم جد
_اه طبعا موافق جدا
_بس انا مش قصدي...
_عارف تقصد نادين اللي بيحب ياخالد بيبان عليه
وهنا خالد حضن احمد
عدي الايام وبقيت احسن وماما بدات تتكلم احسن وبدات تاخد جلسات علاج طبيعي وطلعت اناوماما من المستشفى
وروحت معاهم البيت يااااه البيت كان وحشني بشكل واكتشفت اد ايه متعب انك تروح مكانك اللي اتولدت فيه وعشت فيه وكانك غريب
خالد بقي كل يوم عندنا بقي خلاص واحد مننا وبقي اخونا استوب بقي اخويا انا واحمد ونادين بقي خطيبها
خالد اتقدم لبابا عشان يخطب نادين وطبعا ماما وبابا وافقوا ونادين اختي في قمه سعادتها انها لاقت الحب هو اللي جه لغايه عندها مدورتش عليه
احمد بقي كل يوم بيتكلم مع مياده وانا اللي بقيت اصالح بينهم
نسيت اقولكم
فلااااااش بااااك
_ندي.. ندي اقومي في ضيفه بره
_مين يانادين.. مش عارفه اقومي بس وغيري لبسك دا
_حاضر
غيرت لبسي واول ماطلعت للضيفه
_مين مياده اهلا وسهلا اتفضلي ارتاحي
_حمدالله على سلامتك اول ماخالد بلغني انك طلعتي من المستشفى اقولت لازم ازورك
_فيكي الخير جايه من اسكندريه عشان تطمني عليا
_لا واعتذرلك علي سخفتي وطريقتي الوحشه معاكي
_انا نسيت كل حاجه والله وبدات من جديد المهم انك متزعليش مني لو حصل سوء فهم مني
_والله ياحيا. ندي وجودك واللي حصل بينا غيرني للاحسن زي ماانتي شايفه
_بصراحه مياده كده احلي
وهنا احمد دخل يسلم علي مياده واللي فهمت من ساعتها الحب اللي بينهم
_مياده باتي معانا بقي وقضي اليوم معانا
_انا خالتي هنا وقعد يومن عندها
_بجد حلو
وهنا مياده بصت لنادين انتي اكيد خطيبه خالد ليه حق والله يسيب اسكندريه ويفضل في القاهره
وهنا مكالمه لمياده
_اسامه تعالي خدني انا عند صحبتي عشان جايه مواصلات
_العنوان......
وفعلا اسامه جه واللي كانت صدمه لينا ان دكتور اسامه ابن صاحبه ماما هو ابن خاله مياده
_الله انا جيت البيت دا قبل كده
_دكتور اسامه اتفضل مياده مستنياك
مياده باستغراب
الله انتم تعرفوا بعض
نادين دي حكايه طويله تعالي احكيهالك
بااااك
الكل بقي عارف هو عاوز ايه وحابب ايه وهيقدر يكمل فين
_عمي انا بقولك بعد اذنك ياعني نعجل بالجواز بدل ماانا متشحطط كده بين القاهره والاسكندريه
_والله يابني نشوف راي العروسه والاهم امها
_والله ياحج بنتنا جاهزه حددوا واحنانقولكوا امين ولا ايه يانادين
وهنا نادين اتكسفت وقامت جري علي الاوضه
_طب في حاجه كمان بما ان شغل احمد وندي في اسكندريه ولا انتي ناويه تسيبي الشغل ست ندي
_لا طبعا اسيبه ازي انا ملقتش نفسي الا بالشغل
_طب ايه رايكم تتنقلوا كلكم اسكندريه المركز محتاج كلكم وتكون ياعمي انت وطنط قريبين من احمد ونادين وندي
_والله فكره حلوه ياخالد ايه رايك ياابو احمد وبما انك كلها سنه وهتطلع علي المعاش سوي معاشك ونطلع علي اسكندريه
_موافق خلاص ياخالد نعمل الفرح هنا عشان اهلنا وبعد الفرح نطلع نكون ظبطنا الدنيا
وهنا مكالمه جات لبابا من الضابط
_الو بجد يامنت كريم يارب
اتقبض علي هشام ياجماعه واتقدم للمحاكمه
اسامه كان قاعد شارد لوحده دخلت عليه والدته
_انت هتفضل كده مش هفرح بيك
_زهقتي مني ولا اي
_لا نفسي اشوف عيالك قبل...
_بعد الشر عنك بس احنا اتكلمنا كتير مافيش غير ندي
_خلاص اتجوزها انا موافقه
_بجد ياماما ابوسك ياست الكل
وفعلا اسامه اتقدم لبابا واتخطبنا في يوم فرح نادين اللي كان حلو اوي والكل كان مبسوط مياده احمد، وانا واسامه ونادين وخالد
وبعد مرور ثلاث سنوات
كلنا بقينا في الاسكندرية اسامه اتنقل مستشفي عام في اسكندريه وانا بقيت منصب كبير في المركز وبقي ليا مشاريع وجمعيات بتتكلم عن اطفال بلا ماؤي وبقي ليهم جمعيات باسمي واتجوزنا وبقي عندي تؤام سها وسلوي والحمدالله الاتنين حلوين ابوهم ولو كانوا زيي اكيد هكون مبسوطه عشان دي خلقه ربنا
احمد اتجوز مياده وعندهم ندي وعلي واحمد بقي شريك خالد في بعض الشركات
ماما وبابا بعد المعاش مستمتعين بحياتهم ولا كانهم عرسان في شهر العسل دلع وحنيه اي ربنا يعطينا
خالد ونادين الحمد الله اتجوزا وكونوا عيله زي ما كان خالد بيتمني وعنده شادي و مازن ونهي... والبنت دي حبيبه ابوها عشان نسخه من نادين وهو بيموت في نادين
دي حكايتي اللي كانت واقعيه واحداثها من الواقع
استتتتتتتتوب
انا ندي الاصليه اسمي كده فعلا ونادين اختي مش تؤامي بس كانت اصغر مني بسنه وكانت احلي مني
_ماما تعبت بسببي بس للاسف توفت وديدا خلتها عايشه عشانكم متزعلوش ويكون في تفاؤل وكان نفسي تكون عايشه عشان اكفر علي غلطي معاها بس عوضت، دا، مع بابا واللي اكدلي ان ممكن امي تحس بيا وهتسامحني
فعلا اتجوزت في اسكندريه وكل الاحداث في القصه حقيقه زي ماديدا وضحتها
استتتوب
ياريت تكون النهايه