اخر الروايات

رواية زوجتي طفلة الفصل السادس عشر 16 بقلم نهلة داود

رواية زوجتي طفلة الفصل السادس عشر 16 بقلم نهلة داود




الفصل السادس عشر :
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
صرخ الجميع اثر سقوط الجد وسريعا ما اتت الاسفاف
في المشفي
فارس خير يا دكتور
الدكتور انا مش حذرتكم يا فارس بيه من اي ضغط عصبي يتعرض ليه للا سف جاله ازمه قلبيه حاده
فارس ايه طب وهوا عامل ايه
الدكتور والله هنستني ٢٤ساعه لو الخطر زال ان شاء الله هيكون كويس وربنا يستر
فارس يعني هيقوم بالسلامه يا دكتور
الدكتور والله احنا عملنا الي علينا وطمعانين في رحمه ربنا
فارس اخرج هاتفه واتصل علي سليم
فارس الو ايو يا سليم انتا فين
سليم بصوت مكسور في المطار
فارس بغضب بتهبب ايه
سليم مسافر بومين
فارس هتسافر فين يا زفت جدك في المستشفي عنده ازمه قلبيه
سليم بفزع ايه في ايه
فارس جدك في المستشفي عنده ازمه قلبيه اتفضل تعالي حالا
اغلق سليم الهاتف ورجع سريعا الي المشفي وبمجرد ان دخل وجد الجميع بما فبهم فرح بقف علي باب العنايه والجميع يبكي
سليم ايه في ايه يابابا
فارس ربنا يستر يبني
الممرضه لو سمختو ياجماعه مينفعش كدا اتفضلو في الكفاتريا تحت عشان كده مبنفعش كدا بتقلقلو المرضي ووقفتكم دي مالهاش لازمه
فارس ماشي يا بنتي
فارس سميه انتي والفت خدو البنات وانزلو تحت ثم وجه حديثه لمحمد وانتا يا محمد وسليم وزياد وحازم اتفضلو انزلو تحت
ثم اضاف بلهجه مخذره للجميع واياكم اعرف انكم اتخانقتو تحت ثم نظر لسليم بشده
فارس سليم اياك تكلم فرح او حتي تقرب منها
سليم بحزن حاضر
نزل الجميع الي الكفاتريا سميه والفت والبنات في مكان ومحمد والشباب في مكان ولكن يري كل منهما الاخر ويجلس الجميع صامت الا يتكلم احد مع الثاني وبعد مده طوبله من الانتظار
سليم الو ايوا يابابا
فارس قوا البنات ان جدهم فاق وعاوز يشوفهم
سليم حازم قوم قول للبنات ان جدهم عاوزهم
حازم لايعم ملقتش غيري مش شايف فريده بتبصلي ازاي دنا حاسس انها بتفكر في طريقه تموتني بيها
سليم بغضب خلاص روح انتا يا زياد
زياد بحزن لا يعم سيبني في حالي الله يكرمك
سليم بغضب يعني هوا انا الي فرح دايبه في هوايه
محمد بس الله يقرفكم زي مقرفتوني في عيشتي ثم قام وتوجه الي البنات
محمد يا بنات جدكم فاق وعايزكم وما ان سمع البنات تلك ااكلمه حتي قفزو الي حيث جدهم
الدكتور قبل ان يدخلو لو سمختو خمس دقايق وبلاش ارهاق عليه او ضغط عصبي
البنات في نفس واحد حاضر
دلفو البنات الي حيث جدهم
الجد بناتي حبايبي
البنات الف سلامه يا جدو
الجد الله يسلمكم ايه يا شياطين العيله فكرني كبرت ومعدتش بشوف انا عارف كل حاجه عارف حازم عمل ايه معاكي با فريده وزياد يا صبا وانتي كمان يا فرح عارف سليم عمل فبكي ايه بس انا عارف انكم ازكيا وانكم كمان بتحبوهم عشان كده عاوزكم تتجوزو وتطلعو عنيهم عشان يعرفو قيمتهم وانتي بالذات يا فريده عاوزك تطلعليلي عين حازم
فريده بابتسامه مختلطه بالدموع حاضر يا جدو
الجد يعني خلاص يا حبايب جدو موفقين البنات بحزن اه يا جدو
الجد طب اخرجو وسيبو فرح
فرح الف سلامه يا جدو انا اسفه انا السبب
الجد لا يبنتي احنا السبب احنا الي ظلمناكي بس صدقيني يا فرح سليم بيحبك
فرح مش هقدر يا جدو
الجد بضعف شديد يبنتي الدهب لو. جه علبه شويه تراب لمعته بتروح بس بيفضل دهب
فرح يعني ايه ياجدو
الجد اتجوزي سليم يا فرح
فرح بس ولم تكمل الا واحست ان جدها قد اهق بشده فتكلمت بسرعه خاضر يا جدو حاضر الي انتا عاوزه
فرح تخرجي من هنا يبنتي تقولي لعمك فارس يخدم انتي وصبا وفريده عند المازون تكتبو كتابكم علي ولاد عمكم
فرح بحزن حاضر يجدو
خرجت فرح والجميع يقف علي باب الغرفه
فارس جدم عامل ايه يا فرح
فرح كويس يا عمو ثم اضافت وهي تنظر لفريدع وصبا نظره كلها الم. جدي طالب ان حضرتك تاخدنا للمزون دلوقتي عشان نكتب الكتاب
فارس ايه ثم ينظر للبنات
فارس فرح
فرح بالم موافقه يا عمي
صبا بدموع موافقه يا بابا
فريده بانكسار موافقه يا عمي
فارس بزهول طب يلي بينا
يلا يا محمد
افضلي انتي يا سميه والفت هنا
سميه حاضر
اما سليم وزياد فكانت الدهشه تعلو وجههم وحازم معهم
فارس كل واحد فيكم ياخد الي ليه ويسبقنا علي المازون وانا ومحمد هنحصلكم
سمعت البنات ااكلام ولم يعلقو او يرفضو فذهبت فرح مع سليم وصبا مع زياد وحازم مع فريده
في سياره سليم كانت فرح تجلس صامته كانها قطعت ثلج ففتح سليم المذياع لكي يخف التوتر بينهم فشتغلت اغنيه
مش مهم يقولو عني اني سبتو وجيت عليه هوا يعني لما باعني كانو عملو ليا ايه حد فبهم حس زلي لما دمر فيا كلي وجه علي قلبي الضعيف ولا شالوفي مره همي لما كان يحرقلي دمي كل يوم بكلام سخيف وحتي وصلت الاغنيه الي مقطع بيقولو اتغير عشاني والحقيقه هوا هوا هما شايفين الي برا بس انا شايفه الي جوا لم تستطع فرح سماع المزيد ومدت يدها واغلقت المزياع ثم اغمضت عينيها بالم والدموع علي خدها
اما حازم وفريده فريده وهي تشعر انهم ياخذوها الي مكان زبحها فلم تتخيل ابدا ان البوم الذي تمنت حدوثه يكون هكذا وتزكرت منظر حازم وهذه الفتاه في حضنه وتقبله بشوق فاغمضت عينيها بعنف وكورت يدها بغضب
اما حازم فقد نظر لها بحزن فهو يعرفها حق المعرفه وبعرف فيما تفكر وماذا تذكرت ولعن حظه الذي اقع تلك تلفتاه في طريقه وابعدته عن حبه
اما زياد وصبا
صبا بهدوء من فضلك يا زياد وقف العربيه
زياد بخضه وقد اوقف العرببه في ايه ياصبا انتي كويسه
صبا ببكاء وهي تمسح عينيها مثل الاطفال بلاش يا زياد عشان خاطري بلاش
زياد بدهشه بلاش ايه يا صبا
صبا ببكاء اكثر وانتفاض جسدها بلاش جواز يا زياد مش هقدر صدقني مش هقدر الله يخليك يازياد انا والله عمري ما حبيت غيرك بس مش هقدر ابدا
زياد وقد احتضانها بشده اسف يا صبا والله مكنت اعرف متخفيش يا صبا انا مقدرش اغصبك علي حاجه حتي لو اتجوزنا مش هقدر اغصبك علي حاجه ابدا الموت عندي اهون
صبا ببكاء بعد الشر
زياد هه طب اعمل ايه دلوقتي بقي بس يا صبا بدل ما ارجع في كلامي
صبا بابتاسمه طيب
ثم مسك زياد يدها وقبلها اوعدك يا صبا عمري ما هقرب منك غير لما انتي الب تعوزي وعمري ما هغصبك علي حاجه ابدا
صبا بدموع وعد
زباد بابتسامه وعد
ثم وصل الجميع الي الماذون تم عقد القران
فارس كل واحد ياخد مراتو ويروح ثم اضاف بحده الشباب وعدن واحد فبكم يقرب من البنات الفرح يوم الخميس هيكون جدكم خرج بابسلامه فعاد الجميع الي القصر وزهبت كل فتاه الي غرفتها
في الصباح امر محمد سليم وزياد زحازم ان ياخذ كل منهما زوجته ليشتري لها فستان الزفاف
حازم وفريده
فريده وقد تناست خلافها مع حازم وهي تشاور علي فستان جميل ولكنه عاري الصدر عاوز الفستان ده يا حازم
حازم بشده لا طبعا
فريده بغضب لا هوا دا هو هيبقي جواز بالعافيه وكمان فستان مش علي مزاجي
خازم بغضب وهو يمسك يدها بشده بصي بقي انا مش عشان سايبك تدلعي يبقي هسيبك علي مزاجك الفستان ده عريان وملفت للنظر وهيخلي الكل يبصلك يكلك بعنيه ثم اضاف وانا اقسم بالله يا فريده لو بس حد بصلك بصه امحيه من الوجود فهمتي ولا لا
فريده وهي تنظر بخوف اه اه فهمت ترك حازم يدها كويس يلا اختاري فستان محترم
وهنا دخلت فريده لكي تجرب فستان ولكنها سمعت صوت في البروفه بجانبها ليس غريب عنها فقد سمعت ذلك تلصوت من قبل ولكن اين
فتاه الاولي بس يا ستي يدوب لسه ببوسه وخطيبتو دخلت
فتاه ثانيه هههه يعني ملحقتيش
فتاه الاولي اه يختي بس الواد ابه موز بس اهبل شكلو بيحب خطيبتو اوي
فتاه تانبه اشمغني
فتاه اولي لانو شافني من غير هدوم ولا اتهز فيه شعره وكان هيطلبلي امن الفندق
فتاه ثانيه للدرجه دي حد قدر بقاوم مروه
مروه تخيلي
كانت فريده تستمع الكلمات وهي لا تصدق ازنيها ثم خرجت من الغرفه لكي تتاكد مت صاحبه الصوتونغم انها هيا نفس الفتاه يا الله لقد ظلمت حازم وهو يحبني
ثم خرجت سريعا وتركت الفستان فاي فستان بهمها الان ثم جرت سريعا الي مكان حازم واحتضنته بقوه وكانها تخبي نفسها في داخله
حازم مالك يا فريده في ايه
فربده عاوز امشي من هنا
حازم بفزع ليه يا فريده في حد ضايقك مالك بس يحبيبتي
فريده ببكاء مش عاوزه الفستان من هنا
حازم طب يا حبيبتي متزعليش يلا
وهو ليذهب ولكنها شددت علي احتضانه وقالت وسط دموعها اوعي تسيني يا حازم
خازم وقد احتضنها بشده مالك بس يا ديده والله عمري ما هسيبك ثم رفع وجهها بانامله وبعدين ايه يا فريده انتي بقالك يومين مقلتليش جعانه وانا مش واخد علي كده فابتسمت بشده وزهبو اىي مكان اخر واشترا فستان زفافها وهي سعيده بزوجها وفستانها
اما صبا وزياد فقد اشترت صبا فستان اقل ما يوصف به انه روعه وعندما ارتدته ظلت تلف به كفتاه صغيره وكام زياد سعيده جدا لفرحتها تلك
اما سلبم وفرح هنعرف الحلقه الجايه


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close