اخر الروايات

رواية ظلم المشاعر الفصل السادس عشر 16 بقلم فاتن سليم

رواية ظلم المشاعر الفصل السادس عشر 16 بقلم فاتن سليم 



الفصل السادس عشر 🌹🌹🌹

من ظلم المشاعر بقلم فاتن سليم

فواز وهو طابق عليها في

حضنه وقتك كله خديه وانتي جوه

حضني .. بطه لو سمحت ابعد ما

يصحش كده ارجوك

فواز.. انتي مراتي وممكن ديلوقتي

اخدك بيتي .. بطه ايه ازي الكلام

دا.. فواز تعرفي يا بطه انا حاسس

اني بتلكك واعمل مشكله عشان

اخدك بيتي بطه وهي تزيحه بس

انت وعد بابا الجواز بعد شهر

فواز يارب صبرني على الشهر دا

فواز بطه ممكن توريني شعرك

نفسي اشوفك من غير حجاب

مد يده وانزع حجابها وكانت

مفاجاه بالنسبه ليه طول وجمال

شعر فاطمه.. فواز الحمدالله انك

محجبه.. بطه ارجوك كفايه انت إيه

بميت شخصيه مره تزعق ومره تبق

رومانسي ايه انا مش فهماك ومش

عايزه أعلى صوتي وانت سايق

في عمايلك ارجوك اخرج عقبال ما

اظبط حجابي

فواز هتطلعي ايدي في ايدك

بطه.. فاهمه اصلحت بطه حجابها

وخرجت هي وفواز.. سهير تعالي

يا حبيبتي اقعدي جامب الحاجه

عنايات عايز ااقولك وأقولها كلمتين

بطه.. امرك يا ماما.. سهير حماتك

هتبق في مقامي اسمعي كلامها

انتي هتتغربي وهتبقى بعيده عني

لقدر الله لو تعبتي هي هتبق اقربلك

مني دعوة الحمه في السماء

سهير.. وهي تنظر لعنايات نظره

تقيميه انا مش هوصيكي على بطه

اعتبريها بنتك وانتي مش هتلاقي

في طيبة بنتي اوعديني تحفظيلي

عليها.. عنايات بتعالي ربك يسهلها

نغزه أصابت قلب سهير على ابنتها

فواز.. مش عايزك تقلقي بطه هحطها

في عنيه هخليها ملكه اللي تؤمر بيه

لو هو ايه هيجي تحت رجليها

هبه بغل لنفسها مش ههنيك معاها

هخليها تكرهك.. شيماء بت يا هند

اللى اسمها هبه دي بتنظر نظرات

غل وكرهه لبطه.. هند معاكي حق

نظراتها كلها غل

فواز.. استاذ محمد عايزك في

كلمتين محمد تحت امرك

فواز.. لمحمد الظرف دا في مصاريف

لبطه.. محمد انت بتديني فلوس

لأكل بنتي وهي في بيتي

فواز.. بنتك دي بقت مراتي ملزومه

مني انا هي تعتبر ضيفه عندك امانه

هاخدها اخر الشهر.. محمد بحزن.

وقلة حيره وندم .. بطه عمرها ماتبق

ضيفه في بيتها.. هي مراتك اه

بس هي في بيتي ومش هاخد

مصاريف لاكلها فلوسك

يا باشمهندس انا ربنا سترها معايه

وكمان هجهزها زيها زي اختها

فواز.. بكبرياء انا مبعدش كلامي

دي مصاريفها وجهاز الشقه فيه كل

حاجه لو مصر حط الفلوس باسمها

في بنك.. محمد وهو يسب ويلعن

غباه من انه وافق على جواز بطه

من فواز.. محمد انا مش عارف

ااقولك ايه بس كل اللي عايزه منك

تخلي بالك من بطه حطها في عنيك

انا مش هكلمك على قايمه ولامؤخر

ولا اي حاجه من ديه

فواز .. متقلقش عليها بطه غاليه

عندي.. هبه مقولتيش يا بطه فواز

كان عايزك ليه.. بطه وهي تنظر لها

باستغراب.. سهير ترد على هبه

طب ما تسالي ابن عمك بدل ما بطه

ترد وتزعلي

من ردها.. هبه باحراج

وبكل غل قاصدك إيه.. سهير

اقصد ان اي كلام بين واحده

وجوزها دا خاص بينهم مش لازم

حد يعرفه يعني حتى لو انا سالت

بنتي مش هتقولي انا ربيت بناتي

ميطلعوش أسرار بيوتهم لحد

وميدخلوش في اللي مالهمش فيه

سهير.. لهبه بس انتي منورانا

هبه.. دا نوركم انتم

عبد الرحيم.. تعالي يا فاطمه جاري

فاطمه.. قامت وجلست بجوار

عبدالرحيم.. فاطمه.. امرك يا عمي

عبدالرحيم.. عايزه اقولك كلمتين

انتي لسه صغيره عود أخضر من

ساعة ما عيني وعيتلك ويعلم ربنا

محبتك دخلت قلبي.. بطه ربنا

يحفظك ليا يا عمي

عبدالرحيم افتحي قلبك لفواز

مش هتلاقي في الدنيا دي كلها زئ

فواز.. فواز راجل صح هو عصبي

بس قلبه كئيف النسمه عايزك

تكوني عوض ربنا ليه.. بطه وهي

تفكر في كلام عبدالرحيم وترد

حاضر ياعمي

فواز.. يقرب منهم ويجلس بجوار

فاطمه.. فواز لوالده وبصوت هامس

اسمع يا حاج انا بغيير خف شويه

عبدالرحيم.. يضحك من قلبه عشقت

يا فواز.. بس تعرف يا ولدي فاطمه

تخطف قلب اي حد يطلعلها ربنا

يهنيك ويسعدك يا ولدي حافظ

عليها البت تستاهل لهفتك وحبك

فواز.. ربنا يقدرني واسعدها..

هبه لعاطف انا زهقت احنا هنمشي

أمته عاطف هو احنا لحقنا دا لسه

ما لبسوش الشبكه.. هبه وهي

تمصمص شفايفها ويا ترا جاب إيه

تلاقي البت المدلعه دي جابت شئ

وشويه.. عاطف وانتي دخلك إيه

انتي مالك يجيب اللي يجيبه

هبه.. واحنا نتفرج لغاية ما تنهبو

عاطف البت شكلها محترمه و ناسها

كويسين.. طلعي نفسك وخليكي

في حالك.. سهير لهند ادخلي هاتي

شبكة اختك.. محمد ايوه خليه

يلبسهلها عشان نخلص اليوم دا

سهير.. ديلوقتي بتقول كده بعد ما

بنتك بقت مراته ومفيهاش راجعه

ااقولك إيه ربنا يسامحك على اذية

بنتك.. هند اتفضلي يا ماما

هند اتفضلي يا حاجه عنايات شبكة

الباشمهندس اديهالو عشان يقدمها

لبطه.. عنايات ناوليني شبكة

ولدي عنايات نظرة للشبكة وبذهول

وفي سرها وهه كل دا دهب باين

عليك يا ولدي اندبيت في حبها

عنايات.. تقترب من فواز شبكتك

يا ولدي.. هبه بغل وتسرع استنى يا

مرات عمي فرجيني عليه

عنايات تعالي يا هبه اطلعي ليها

هبه وهي تنظر للشبكه وهي مقهوره

بس دي كتيره اوي معقوله هتلبس

كل الدهبات دي مره واحده

فواز بحب وهو ينظر لبطه انا لو

كنت اقدر كنت اجيبلها محلات

الدهب اللي في المول كنت جبته مفيش حاجه

كتير على فاطمه.. بطه لهبه هي

فعلا حاجات كتير واكيد مش

هلبسها كلها انا يكفيني خاتم ودبله

عنايات اتخبطي في عقلك دبله

وخاتم اعقلي كلامك انتي مرت

الغالي البسي دهباتك وانا شايفه

انك مش لبسه غير سلسله وشكلها

مهياش دهب.. بطه فعلاً كلامك صح

هي مش دهب بس عندي اغلى من

الدهب واظن الباشمهندس لم

خاطبني وعارف اننا على قدنا

واحنا فيها شوفيلو واحده تليق

بيه وبدهبه عن اذنكم انا تعبت

هدخل انام .. عنايات انتي اتخبطي

في رأسك وتتحددي وياي اكده

سهير لغاية كده وكفايه انتم من

اولها وعملين تشترو وتبيعو فينا

احنا لا عايزين دهب ولا عايزين

فلوس احنا مش عايزين غير راحة

بنتي باشمهندس ارجوك سيب بنتي

وشوفلك جوازه تليق بالست الوالده

انا اخاف على بنتي منكم انا مش

هطمن عليها في وسطكم.. محمد

ام محمود معاها حق يا ريت ننهي

الموضوع انا كنت غلطان لم وفقت

محمود لبطه ادخلي اوضك يافاطمه

فواز بعلو صوته بطه اقفى عندك

عبد الرحيم لعنايات من ميتا بتعيري

الناس الناس بحالهم عبد الرحيم

لمحمد حقك علينا يا راجل يا طيب وانتي يا

وانتي يا بطه مدى يدك والبسي شبكتك..

وانتي يا ام محمود بطه دي بتي

وهشيلها في عيوني اطمنى عليها

فواز راجل يعرف يصون مرته

لان كرامتها من كرامته ومعزته كمان

من معزته وانتي يا عنايات انتي

وهبه حسابكم معايه

لبس مرتك شبكتها.. فواز هاتي ايدك

يا بطه ومش هحاسبك على كلامك

ديلوقتي.. هند لشيماء بطه وقعت

مع ناس صعبه هيتعبوها قلبي يا

شيماء وجعني عليها

شيماء ربنا يسترها معاها

بطه وهي تنظر لمحمود تستنجد بيه

لكن محمود دخل اوضه كي لا يتهور

محمد جلس في مقعده صامت

حزين سهير بقوه وكبرياء لفواز

انا مدياك جوهره يا ريت تتصان

فواز هشيلها في عنيه

هبه بغل وحياة حبي ليك لا خليك

انت بنفسك اللي تكرهه فيك

عبدالرحيم يلا يا فواز نهم نمشي

ميعاد نومي يا ولدي

فواز امرك يا حاج.. عنايات لهبه

مدي يدك سنديني خلينا نمشي

سهير بطه قربي سلمي على حماتك

وسلفتك.. بطه تمد يدها لتسلم على

هبه لكن هبه اثنا التسليم تقرص يد

بطه التي اتفاجئت من سلام هبه

ام عنايات تجهلت يد بطه واكتفت

بأنها ردت السلام فقط

عبد الرحيم بحب هبق اجيلك زياره

قبل ما نرد على البلد.. بطه بحب

لهذا الرجل الطيب تنورنا ياعمي

فواز هفوت بكره عليكي نخرج

بطه هقول لبابا.. فواز محدش ليه

كلمه عليكي غيري بكره هعدي

عليكي على بعد الضهر عايزه اقضي

اليوم معاكي تصبحي وانتي من اهلي

غادر فواز.. ودخلت بطه ومعها

شيماء لغرفته بطه ببكاء خلاص

يا شيماء اي امل اني ارجع لأعلى

راح.. شيماء نصيبكم يا بطه

ارادة ربنا انكم متتجمعوش

بطه انا مكنتش عايزه غيره بموت

من جواي كل ما احس ان علي

هيكرهني ونساني..شيماء اهدي

وحاولي تنامي.. بطه ما تسبنيش

نامي معايه.. شيماء هتصل بمريم

تعرف ماما
محمد رايح فين يا محمود الساعه

دي.. محمود واحد صاحبي تعبان

في المستشفى نزله وهبات معاه

محمد اجي معاك يا ابني

محمود من غير نفس تصبح على خير
...….........................................
محمود ها يا عمار على عامل ايه

ديلوقتي.. عمار نايم يا محمود

وعمال ينادي على فاطمه

محمود بحزن طب يلا انت بالسلامه

روح عشان مريم والصبح تعالي

اقعد انت معاه.. عمار ازي اسيبه

محمود انا معاه متقلقش واي تطور

هتصل بيك.. غادر عمار..

محمود لعلي انت قدرت تخرج اللي

جواك الخوف على فاطمه اللي

بتدبح بسكينه بارده ومبتقولش اي
*****************************
عبد الرحيم لعيانات وقفي عندك

عنايات.. رايد ايه مني.. عبد الرحيم

طول عمري ساكت ومستحمل

عجرفتك وقلبك الحجر واقول بكره

تتغير.. عنايات وها وهو انا عملت

إيه؟ عبد الرحيم تكبرك على البنيه

وأهلها ومعاملتك لمرة ولدك العفشه

عنايات طلع نفسك من الحكايه ديه

وسبني اعودها على طباعنا..

عبدالرحيم يمين الله واتحاسب عليه

لو قربتي انتي. وهبه منيها ماحد

واقف ليكم غيري وهشوف هتعملو

ايه.. هبه وانا كنت عملت إيه يا عمي

عبد الرحيم انتي خابره عملتي إيه

فواز طول عمرك يا أما بتتحيلي

عليه اتجوز ولم ربنا اذن بتعملي

مرتي عفش ليه يا اما

عنايات عشان تتعود على طباعنا

وتعرف هي بق مرت ميين

عاطف لهبه لو مش هتقدرى تعمليها

زين بعدي من ديلوقتي

عاطف لفواز حقك عليه يا اخوي

ربنا يتمملك بخير

فواز تسلملي يا خوي

فواز يا ريت يا اما تعملي بطه كئيف

مابتعمليني.. عنايات باستحلاف

لبطه ربك يسهلها.


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close