رواية ظلم المشاعر الفصل الرابع عشر 14 بقلم فاتن سليم
لفصل الرابع عشر
من ظلم المشاعر.. بقلم فاتن سليم
محمد زي ما قولتلك ومتجيش
سيره لحد هو عاملها مفاجه.....
ابوه وأمه بس اللي هيعرفم
سهير انت بتظلم بنتك الراجل كبير
عليها وشكله صعب بلاش يا
محمد اديها لابن عمها هو بيحبها
محمد انتي اتجننتي اعقلي يا
سهير وبصي لمصلحة بنتك وانها
هتعيش عيشه مرتاحه
سهير عمر الراحه ما بالفلوس
بكره تندم لم تلاقي بنتك تعيسه
انا بريئه من زمبها قدام ربنا
محمود حاول تنساها يا علي وكمل
حياتك.. على وهو يضحك بصوت
عالي حياتي خدها مني فواز
انسى بطه ههههه يضحك ودموعه
تنزل بدون اراده منه..
محمود ياخذه في حضنه
ويربت على ضهره على انا
بموت يا محمود من غيرها روحي
بتنسحب مني اه يا محمود بطه بنت
عمري راحت مني يا رتني موت قبل
اليوم دا
محمود وهو ينهرو بقولك ايه يلا
انت فقلي كده وفوق لنفسك
بطه راحت منك بكره ربنا يعوضك
با حسن منها هي اختي وانت
اخويه ربنا أراد انكم ما
يجمعكمش ولا تتجوزو بس في
حقيقه غايبه عنك انك هتفضل ابن
عمها صلة الدم اللي بينكم هتفضل
لاخرعمرك وعمرها
على بعلو صوته يا رب اديني القوه
واستحمل بعدها محمود وعنيه
كلها دموع أنشأ الله هتنساها
وهتكمل حياتك
فواز اسمحولي انا همشي وبكره
على ميعادنا محمد انشاالله هيكونو
جاهزين محمد تعالي سلم يا محمود
محمود بحزن أهلاً يا بشمهندس
فواز أهلاً بيك معلش مطر امشي
غادر فواز وانسحبت بطه لغرفتها
محمد مالك يا محمود
محمود وهو ينظر له بالوم مفيش
عن اذن حضرتك.. محمد لا عايزك
محمود خير يا بابا فواز يوم
الخطوبه هيكتب كتب الكتاب
انا بعرفك عشان متتفاجش
محمود وناوي بعد كتب الكتاب
ياخدها وهو ماشي ما هي خلاص
بقت مراته محمد اسمع يا واد انت
من غير تريقه انا شايف ان مصلحة
اختك مع فواز كل اللي مطلوب
منك تكون واقف معايه وعرف
عيال عمك محمود اي أوامر تانيه
محمد مفيش فايده في طولة
لسانك نهايته استعد محمود امرك
يا بابا هعمل اللي تقولي عليه بعد
اذن حضرتك..
محمود لبطه لسه في فرصه قدامك
واجوزك على بطه وعمار ومرات
عمي يترمو في الشارع محمود
بابا بيهدد ميتهيقليش ينفذ
بطه مينفعش نجازف كل اللي عايزاه
تخليك واقف معايه
محمود حاضر يابطه
في خلال الأسبوع كان فواز انجز
معظم حاجات بطه. وكانت بطه جسد بلا روح
***************************
نأتي ليوم الفرح
شيماء علي هو انا لو حضرت خطوبة
بطه هتزعل مني اصل زي ما انت
اخويه هي اختي مقدرش اسيبها
على بكل ألم اطلعي يا شيماء
مفيش عندي مكان لأي ألم تاني
انا العذاب والألم هيفضل ملزمني
طول حياتي بعد فاطمه عندي هو
العذاب اللي هيلزمني
شيماء غريبه بتقول فاطمه مش بطه
ولا بنت عمري والا بطتي
على بضحكة ألم مبقاش من حقي
ادلع فاطمه بقت من حق غيري هو
اللى من حقه بس يدلع
اما حبي لفاطمه مش بأيدي انزعه
من قلبي ياريت كان بايدي
شيماء ربنا يهون عليك وبصوت
واطي ويعينك يا بطه على اللي
جاي ربنا يسامحك يا عمي
****************************
سهير هند ادخلي شوفي بطه
جهزت ولا لا هند حاضر يا ماما
امسك يا مالك ابنك هخش اشوف
بطه مالك قوليلي يا هند انا حاسس
ان الجو متكهرب في إيه
هند علمي علمك يا مالك لا ماما والا
بطه فرحانين تحسهم زعلانين
حتى محمود اللي روحه في محمود
الصغير سلم عليه وباسه من سكات
ودخل اوضه مالك غريبه بجد
هند أمسك محمود هدخل لبطه
هند ايه دا يا بطه بتعيطي ليه
بطه مفيش يا هند
هند لا في وهتقولي انا اختك
الوحيده هتخبي عليه بطه هقولك
بعد انتهاء بطه هند ياه يا بطه ليه
بابا يعمل كده ليه يظلمك انتي وعلي
بطه نصيبنا يا هند
شيماء تدخل عليهم
شيماء مقدرتش ما ابقاش جانبك
مهنش عليه اسيبك بطه ترتمي في
حضن شيماء وتبكي على عامل ايه
شيماء ربنا يعينه ويعينك معاه
ويسامح عمي هند اللي بيحصل ده
اكبر ظلم شيماء معدش يجي منه
اغسلي وشك يا بطه وانتي يا هند
ظبطلها شعرها ولا اقولك سبيها كده
عشان يطفش بطه اه سبيني كده
يا هند ياريت يسبني هند بحزن
ومواساه بردك زي القمر انتي في
كل حالاتك قمر
***************************
محمود مالك يا علي رد عليه
على حاسس ان روحي بتنسحب
مني مش عارف اتنفس
محمود خليك عندك انا نزلك
زينب كل دا ليه هتموت عشان
واحده باعتك عشان الفلوس فوق
يا ابن بطني
عمار من فضلك يا ماما كفايه انتي
مش شايفه حالته ارحمبه
عمار خلي شيماء تعملو ليمون
زينب مخفية الاسم اختك فوق عند
المحروسه
محمود مالك يا علي اسنده معايه
يا عمار نوديه المستشفي
يا ترا هيحصل ايه في الخطوبه
من ظلم المشاعر.. بقلم فاتن سليم
محمد زي ما قولتلك ومتجيش
سيره لحد هو عاملها مفاجه.....
ابوه وأمه بس اللي هيعرفم
سهير انت بتظلم بنتك الراجل كبير
عليها وشكله صعب بلاش يا
محمد اديها لابن عمها هو بيحبها
محمد انتي اتجننتي اعقلي يا
سهير وبصي لمصلحة بنتك وانها
هتعيش عيشه مرتاحه
سهير عمر الراحه ما بالفلوس
بكره تندم لم تلاقي بنتك تعيسه
انا بريئه من زمبها قدام ربنا
محمود حاول تنساها يا علي وكمل
حياتك.. على وهو يضحك بصوت
عالي حياتي خدها مني فواز
انسى بطه ههههه يضحك ودموعه
تنزل بدون اراده منه..
محمود ياخذه في حضنه
ويربت على ضهره على انا
بموت يا محمود من غيرها روحي
بتنسحب مني اه يا محمود بطه بنت
عمري راحت مني يا رتني موت قبل
اليوم دا
محمود وهو ينهرو بقولك ايه يلا
انت فقلي كده وفوق لنفسك
بطه راحت منك بكره ربنا يعوضك
با حسن منها هي اختي وانت
اخويه ربنا أراد انكم ما
يجمعكمش ولا تتجوزو بس في
حقيقه غايبه عنك انك هتفضل ابن
عمها صلة الدم اللي بينكم هتفضل
لاخرعمرك وعمرها
على بعلو صوته يا رب اديني القوه
واستحمل بعدها محمود وعنيه
كلها دموع أنشأ الله هتنساها
وهتكمل حياتك
فواز اسمحولي انا همشي وبكره
على ميعادنا محمد انشاالله هيكونو
جاهزين محمد تعالي سلم يا محمود
محمود بحزن أهلاً يا بشمهندس
فواز أهلاً بيك معلش مطر امشي
غادر فواز وانسحبت بطه لغرفتها
محمد مالك يا محمود
محمود وهو ينظر له بالوم مفيش
عن اذن حضرتك.. محمد لا عايزك
محمود خير يا بابا فواز يوم
الخطوبه هيكتب كتب الكتاب
انا بعرفك عشان متتفاجش
محمود وناوي بعد كتب الكتاب
ياخدها وهو ماشي ما هي خلاص
بقت مراته محمد اسمع يا واد انت
من غير تريقه انا شايف ان مصلحة
اختك مع فواز كل اللي مطلوب
منك تكون واقف معايه وعرف
عيال عمك محمود اي أوامر تانيه
محمد مفيش فايده في طولة
لسانك نهايته استعد محمود امرك
يا بابا هعمل اللي تقولي عليه بعد
اذن حضرتك..
محمود لبطه لسه في فرصه قدامك
واجوزك على بطه وعمار ومرات
عمي يترمو في الشارع محمود
بابا بيهدد ميتهيقليش ينفذ
بطه مينفعش نجازف كل اللي عايزاه
تخليك واقف معايه
محمود حاضر يابطه
في خلال الأسبوع كان فواز انجز
معظم حاجات بطه. وكانت بطه جسد بلا روح
***************************
نأتي ليوم الفرح
شيماء علي هو انا لو حضرت خطوبة
بطه هتزعل مني اصل زي ما انت
اخويه هي اختي مقدرش اسيبها
على بكل ألم اطلعي يا شيماء
مفيش عندي مكان لأي ألم تاني
انا العذاب والألم هيفضل ملزمني
طول حياتي بعد فاطمه عندي هو
العذاب اللي هيلزمني
شيماء غريبه بتقول فاطمه مش بطه
ولا بنت عمري والا بطتي
على بضحكة ألم مبقاش من حقي
ادلع فاطمه بقت من حق غيري هو
اللى من حقه بس يدلع
اما حبي لفاطمه مش بأيدي انزعه
من قلبي ياريت كان بايدي
شيماء ربنا يهون عليك وبصوت
واطي ويعينك يا بطه على اللي
جاي ربنا يسامحك يا عمي
****************************
سهير هند ادخلي شوفي بطه
جهزت ولا لا هند حاضر يا ماما
امسك يا مالك ابنك هخش اشوف
بطه مالك قوليلي يا هند انا حاسس
ان الجو متكهرب في إيه
هند علمي علمك يا مالك لا ماما والا
بطه فرحانين تحسهم زعلانين
حتى محمود اللي روحه في محمود
الصغير سلم عليه وباسه من سكات
ودخل اوضه مالك غريبه بجد
هند أمسك محمود هدخل لبطه
هند ايه دا يا بطه بتعيطي ليه
بطه مفيش يا هند
هند لا في وهتقولي انا اختك
الوحيده هتخبي عليه بطه هقولك
بعد انتهاء بطه هند ياه يا بطه ليه
بابا يعمل كده ليه يظلمك انتي وعلي
بطه نصيبنا يا هند
شيماء تدخل عليهم
شيماء مقدرتش ما ابقاش جانبك
مهنش عليه اسيبك بطه ترتمي في
حضن شيماء وتبكي على عامل ايه
شيماء ربنا يعينه ويعينك معاه
ويسامح عمي هند اللي بيحصل ده
اكبر ظلم شيماء معدش يجي منه
اغسلي وشك يا بطه وانتي يا هند
ظبطلها شعرها ولا اقولك سبيها كده
عشان يطفش بطه اه سبيني كده
يا هند ياريت يسبني هند بحزن
ومواساه بردك زي القمر انتي في
كل حالاتك قمر
***************************
محمود مالك يا علي رد عليه
على حاسس ان روحي بتنسحب
مني مش عارف اتنفس
محمود خليك عندك انا نزلك
زينب كل دا ليه هتموت عشان
واحده باعتك عشان الفلوس فوق
يا ابن بطني
عمار من فضلك يا ماما كفايه انتي
مش شايفه حالته ارحمبه
عمار خلي شيماء تعملو ليمون
زينب مخفية الاسم اختك فوق عند
المحروسه
محمود مالك يا علي اسنده معايه
يا عمار نوديه المستشفي
يا ترا هيحصل ايه في الخطوبه