رواية جنون اولاد الجندي الفصل الثاني عشر 12 بقلم فريدة الحلواني
صباحك بيضحك يا قلب فريده
+
أوعي يهمك كلام الناس ...أعرفي لو كنتي نكره مكنش حد هيفكر فيكي ....إلي بينتقدك عارف من جواه إنك ناجحة و أحسن منه مليون مرة ...متسمحيش لحد أبدا يهز ثقتك في نفسك ...أنتي جميلة من جوه و من بره و قويه..أنا واثقة
+
و بحبك
+
غليان ...نار حارقة لا يقوي علي تحملها ...يحاول أن يهدأ و يتذكر أتفاقه مع عمر و لكن كيف لعاشق أن يتقبل وجود حبيبته مع غيره و بمليء إرادتها
+
كان رافضاً تماماً أن يقتحم حياتها لعدم قدرته علي فرض نفسه عليها ...و لكن حديث عمر العقلاني أثناه عن تلك الفكرة
+
هو يعشقها منذ الصغر ...أيضاً كان خطأة حينما لم يفكر أن يقترب منها ...إذا هو من أضاعها من يده ...و لا أحد عليه إعادتها غيره
+
تضخم قلبه بالعزم و التصميم بعدما تزاحمت تلك الأفكار داخل عقله ...نظر للأمام بعيون تلمع بالأمل و قال : هتحمل الكام يوم دول ...هعتبرهم عقاب عشان مقربتش من الأول ...و بعدها هعمل كل حاجة عشان تحبيني و تحسي بحبي ليكي
+
سمع طرق فوق الباب ..أجلي صوته و قال : أتفضلي يا ماما
+
دلفت دينا اليه و قالت : بقولك يا حبيبي ...عايزة أطلب منك طلب بس عشان خاطري مترفضش
+
أحمد : أؤمريني يا دودو طلباتك أوامر يا حببتي
+
دينا : إلاهي يراضيك و يرضي عنك يا حبيبي ...تنهدت بهم ثم قالت : أم يوسف جارتنا إلي في الوش ...محتاجة شغل بس و هي في البيت ...
+
أحمد : إزاي يعني شغل أيه إلي من البيت لو حابه تيجي تشتغل معايا في المستشفي
+
دينا : لا يا حبيبي مش هينفع...بس أنا مش فاهمة أوي كلامها بس هي عايزه تعمل قرش بدل الذل إلي جوزها معيشها فيه هي و أولادها...يابني ده بيذلهم علي اللقمة
+
أحمد : لا حول و لا قوه إلا بالله ...طب خليها تفهمني عايزة أيه و أنا هحاول أساعدها
+
أبتسمت بأتساع و هي تقول بفرحة : إلاهي يجبرك و ما يحوجك لحد ...تعالي هي بره أفهم منها
+
جلست بإحراج أمامه و هي تسمعه يقول بهدوء: أيه نوع الشغل إلي حابه تعمليه
+
علا : حضرتك أكيد تعرف دكاترة في الجامعة أو المكتبات التابعه ليهم ...أنا ممكن أكتب الرسايل العلمية أو أترجمها ....ممكن أي فاكسات بردو يعني شغل من النوع ده يعني
+
أبتسم لها بهدوء و قال : إذا كان كده سهل جداً ....ممكن كمان أكلم عمي هاشم أو عمر تشتغلي معاهم في الشركة بس من البيت تترجمي الفاكسات أو تكتبي إيميلات كده يعني
+
دمعت عيناها من الفرحه و قالت : بجد ربنا يخليك أنا مش عارفة أقولك أيه شكراً بجد
+
دينا : مش قولتلك ربك كريم أدام أحمد قالك كده اعتبري نفسك أشتغلتي خلاص
+
أتصلت سريعاً بصديقتها و قالت بفرحة عارمه : سموره باركيلي الدكتور أحمد إلي قولتلك عليه هايجبلي شغل
+
سمر بفرحة : مبارك عليكي يا حببتي ...و أنا عملتلك العضوية في الشركة هجبلك الكتالوج زي ما أتفقنا و من بكره إن شاء الله هفرجه لكل صحابي في الشغل أنتي عارفة الموظفين بيحبو الحاجات دي بس مشكلتهم أنهم عايزين قسط
+
علا : تمام ربنا يخليكي ….مش مشكلة أدام ناس مضمونه خلاص و متنسيش تقوليلهم علي الوجبات الجاهزة و الخضار المتنضف
+
سمر : من عنيه ...بس كده مش كتير عليكي يا حببتي يعني ترجمة و شغل مكياج و كمان أكل جاهز
+
تنهدت بألم ثم قالت: مش كتير و لا حاجة أنا هعرف أنظم وقتي متقلقيش
+
و أنا رايحة أجيب الولاد من المدرسة بأذن الله هبيع السلسه و الخاتم ...هشتري تاب علي قدي كده مؤقتاً و خط جديد بحيث يكون للشغل ...أنتي عارفة أنه بيفتش تليفوني
+
سمر : ربنا ينتقم منه يا رب .....ربنا يرزقك من واسع فضله و يعوضك خير أنتي و أولادك علي كل إلي شوفتيه
+
علا بأمل : أنا عندي يقين في ربنا أنه هيرزقني برزق ولادي و أعوضهم عن كل إلي شافوه....أهم حاجة بالنسبالي إنهم ميحتاجوش ليه تاني أبدا ...علي الله بقي
+
أجتمعت نساء و فتيات عائله الجندي ...يتناقشون معاً علي ما يجب القيام به في تلك الأيام القليلة المتبقية
+
عشق : يعني كده مش هتروحي الجامعة الأسبوع دا كله
+
ريم بحزن : أيوه ...قولت لأيهم زعل جداً و تقريباً قفل معايا الكلام
+
أمل بغيظ: هو من أولها هيفرد نفسه و لا أيه ...و الله أخربها أنا مش طيقاه أصلا لا هو و لا أمه
+
حبيبه : أتهدي بقي يعني أنتي شوفتيها سمعت كلامه ...نظرت لريم الحزينة و أكملت بحنو : و لا يهمك يا ريمو كلها أسبوع و تبقي مراته و محدش يقدر ينطق نص كلمة
+
المهم ...شوفي الفستان إلي هتختاريه و قوليلي جابلك سيره عن الشبكة ...يعني هو هيشتريها و لا هتنزلو سوي تنقيها معاه
+
ريم : لا يا خالتو متكلمش معايا في حاجة ...هو زعل عشان مش رايحة الجامعة و قالي هو كمان مش هيروح بس و قفل
+
ملك : خلاص يا حببتي متزعليش لسه خمس أيام علي الحفله أكيد هيكلمك و يرتب معاكي ...بس ف العموم الشبكة دي هديه العريس و زوقه
+
ألقت لها عشق قبله في الهواء ثم قالت: و النبي ما ليا حد عاقل غيرك في البيت ده يا كوكا هو ده الكلام
+
نظرت لها حبيبه بغيظ ثم قالت : اااه يا بت الجزمه ...يعني أنا مجنونه
+
عشق بغل مازح : أنتي بالذات تسكتي يا فراولة أنا قلبي شايل و معبي منك
+
ضحكت نورا و قالت: يا بنت عيب إلي يشوفك يقول متربية في حاره
+
أمل : تربية أتنين أصيع من بعض مستنيه منها أيه تبقي عالمه ذرة مثلاً
+
الثالث عشر من هنا
