رواية مريض الحب كامله وحصريه بقلم إيمي احمد
التعرف علي الشخصيات:
(ليلي):بطلة الروايه..بنت فقيره..23سنه.. بتشتغل بايعة ورد ..جميله جدا وعيونها عسلي وشعرها اسود وطويل...شخصيتها قويه..بتحب تساعد كل الناس...
.......
(فاطمه):مربية ليلي..خدتها وربتها..مع بنتها ميسون..في بيتها في حي شعبي..بعد ما والدها اتوفي..
........
ميسون/بنت فاطمه..من نفس عمر ليلي..هي وليلي اكتر من اخوات..بيحبوا بعض جدا..بتدرس في كليه اداب..طيبه جدا..وبريئه وملامحها هاديه حساسها بزياده..مش بتحب تختلط بحد لانها فقيره..
..............
(مراد حمدي):بطل الرواية..دكتور مشهور ..30سنه..وسيم جدا وطويل وعيونه خضراء..بيسافر كتير علشان شغله..عايش في فيلا مع والدته واخواته..والده دكتور جراح مشهور متوفي وكان فاتح مستشفي الي بيدرها بعده مراد...صارم جدا..الكل بيخاف منه..والبنات كلها بتحبه وبتقع في غرامه بسبب شخصيته ووسامته..ونفوذه..
.....
(مازن)اخو مراد..26سنه..ظابط شرطه..وسيم زي اخوه..بشخصيه مزدوجه..في الشغل صار جدا وشديد..وفي البيت ..بيهزر وبيضحك علي طول..محبوب من الكل..البنات بنتحب تتكلم معاه..
......
نادين/اخت مراد ومازن..23سنه..في صيدله..بنت جميله ورقيقه وهاديه..محبوبه من صحابها..عيونها خضراء زي اخواتها...بتحب اخواتها جدا..
.....
مرفت/والدة مراد..طيبه جدا مش زي سيدات المجتمع الي مقضي حياتها خرجات وفي النادي..بتخاف علي ولادها جدا..
.......
باقي الشخصيات هنعرفها في الاحداث
(ليلي):بطلة الروايه..بنت فقيره..23سنه.. بتشتغل بايعة ورد ..جميله جدا وعيونها عسلي وشعرها اسود وطويل...شخصيتها قويه..بتحب تساعد كل الناس...
.......
(فاطمه):مربية ليلي..خدتها وربتها..مع بنتها ميسون..في بيتها في حي شعبي..بعد ما والدها اتوفي..
........
ميسون/بنت فاطمه..من نفس عمر ليلي..هي وليلي اكتر من اخوات..بيحبوا بعض جدا..بتدرس في كليه اداب..طيبه جدا..وبريئه وملامحها هاديه حساسها بزياده..مش بتحب تختلط بحد لانها فقيره..
..............
(مراد حمدي):بطل الرواية..دكتور مشهور ..30سنه..وسيم جدا وطويل وعيونه خضراء..بيسافر كتير علشان شغله..عايش في فيلا مع والدته واخواته..والده دكتور جراح مشهور متوفي وكان فاتح مستشفي الي بيدرها بعده مراد...صارم جدا..الكل بيخاف منه..والبنات كلها بتحبه وبتقع في غرامه بسبب شخصيته ووسامته..ونفوذه..
.....
(مازن)اخو مراد..26سنه..ظابط شرطه..وسيم زي اخوه..بشخصيه مزدوجه..في الشغل صار جدا وشديد..وفي البيت ..بيهزر وبيضحك علي طول..محبوب من الكل..البنات بنتحب تتكلم معاه..
......
نادين/اخت مراد ومازن..23سنه..في صيدله..بنت جميله ورقيقه وهاديه..محبوبه من صحابها..عيونها خضراء زي اخواتها...بتحب اخواتها جدا..
.....
مرفت/والدة مراد..طيبه جدا مش زي سيدات المجتمع الي مقضي حياتها خرجات وفي النادي..بتخاف علي ولادها جدا..
.......
باقي الشخصيات هنعرفها في الاحداث
(في احد الفنادق الشهيره في باريس)..
في احدي غرف ذلك الفندق..كان ينام شاب وسيم في غاية الجمال ..يمتلك جمال الرجل الشرقي..وبجواره فتاة شقراء تمتلك الملامح الباريسيه الجميله..تململت تلك الفتاه قليلا في الفراش..فشعر الشاب بها وفتح عينيه ببطء..ممسكا رأسه..محاولا تذكر ما حدث بالامس..و لما هو يشعر بالصداع..نظر بجواره وجد تلك الفتاه..ما هي الا برهة حتي تذكر كل ما حدث..
مسح وجهه بيده..وقام من فراشه ودخل الحمام ليستحم..وعندما خرج وجد الفتاه قد استيقظت وترتدي ملابسها..وما ان رأته عاري الصدر حتي اقتربت منه وطبعت قبلة علي شفتيه قائلة..
مارتين:Bonjour mon aimé
(صباح الخير حبيبي)
مراد(بعدها عنه):Bonjour Martin
(صباح الخير،مارتين)
ابتعد عنها وذهب ليرتدي باقي ملابسه دون النظر اليها قائلا
C'est le propriétaire..
portez vos vêtements et partez immédiatement..je ne te veux plus.
(خذي مالك..وارتدي ملابسك وغادري فورا..لا اريد ان اراكي ثانية)
مارتين(انزعجت من اسلوبه..اقتربت منه):
Vous êtes fou?
(أأنت مجنون؟)
مراد(غضب منها واظلمت عيناه والتفت لها وقبض علي ذراعها بقوه..حتي تاألمت من شدة قبضته..وقال لها):
Rire quand tu me parles.
(تحدثي معي باحترام)
مارتين(بالم وتأوه من قبضته..حاولت ان تفلت يدها ولكن كانت قبضته قويه)
Laisse mon bras.
(اترك ذراعي)
ترك مراد ذراعها وعلي الفور رحلت وهي تلعن تلك الساعه التي قابلته فيها..
بعد ذهابها...جلس مراد يفكر في حياته السابقه..ويتذكر كم كان لطيفا لم يعرف القساوة لحظة..لم يكن ليحزن ابدا..حتي دخلت تلك الفتاة الي حياته واوقعته في غرامها..لاجل ماله..وانتهي بها الحال الي خيانته مع صديقه..وما هي الا برهة حتي بدا سيل الذكريات والاوجاع يفيض علي ذاكرته..ظل يتذكر كيف تحول قلبه..من رقيق الي قاس لا يعرف الرحمه...حطم قلبه ذلك الضعيف واستبدله بقلب اخر لا يعرف الرحمة ..قلب مظلم كانه لم يري النور ابدا..قطع تفكيره..طرق علي باب غرفته..ظل في مكانه و...
مراد: qui?
(من)
عامل الفندق:service de chambre ,sir
(خدمة الغرف،سيدي)
قام مراد وذهب ليفتح باب الغرفه..وجد العامل يقول له بابتسامه..
Bonjour,sir
(صباح الخير سيدي)
مراد:Bonjour
(صباح الخير)
العامل:vous avion décollera à 10 heures du matin.
(طائرتك ستقلع في تمام العاشره)
مراد(بابتسامه):
Merci(شكرا)
اغلق مراد الباب واخذ هاتفه ..واجري بعض اتصالاته ،ثم جهز حقيبته وارتدي بدلته ووضع برفانه الخاص..وسلم مفتاح غرفته واستقل سيارته الي المطار..
وصل الي المطار..انهي جميع المعاملات وركب الطائره..وبعد عدة ساعات..كانت الطائره تهبط في مطار القاهره الدولي..كان في انتظاره صديق عمره وليد (صديق مراد..ويعمل معه في مستفي والده.. بالنسبه لمراد اكتر من اخ..هو في عمر مراد..شعره اسود وتقيل وعيونه بني فاتح..ذو ابتسامه جذابه..)
وليد كان يقف مستندا علي سيارته مرتديا نظارته السوداء ينظر الي ساعته..وفجاه وجد من يتحدث خلفه..
مراد:ممكن توصلني يا اوسطي..
وليد(ضحك واستدار ):يا اوسطي بقي في دكتور عالمي راجع من باريس يقول يا اوسطي..
حضن وليد مراد: وحشتني..حمدلله علي السلامه..
مراد: الله يسلمك..
وليد:مصر مضلمه من غيرك.
مراد:يابكاش..يلا يا دكتور بطل احضان الناس هتفهمنا غلط..ويلا نشوف ورانا عمليات..
وليد(خد شنطة مراد ووضعها في شنطة العربيه)
اتفضل يا دكتور..ربنا علي القوي...
ضحك مراد علي تصرفات وليد..ثم ذهب وركب بجواره..
وركب وليد..وانطلق ولكن ليس من طريق المشفي وانما اتخذ طريق اخر..اندهش مراد وسااله..
مراد:انت رايح فين..دا مش طريق المستشفي.
وليد:جت لي اوامر عليا اني اوصلك علي الفيلا.علشان ترتاح..
مراد:اوامر من مين؟
وليد: من ولدتك..ارتاح النهارده وانزل المستشفي بكره..
مراد:انا غايب عن المستشفي بقالي اسبوع..وعاوز اعرف الشغل ماشي فيها ازاي..
وليد:كل الشغل تمام..وكله تحت السيطره و حسب نظامك كانك موجود..ارتاح النهارده بس..
مراد(رجع راسه لوراه): مفيش دكتور بيرتاح يا وليد..
وليد:مالك يا مراد..حاسك مهموم؟
مراد:لا ابدا..تعبان من السفر بس مش اكتر..
وليد:انت عملت ايه صحيح في سفريتك؟..انا سامع ان طاقم الدكاتره الفرنسي..انبهروا بنجاح العملية الي عملتها..وقرروا يتعاملوا مع المستشفي بتاعتنا ويبعتوا الحالات الصعبه تتعالج عندنا..
مراد:خلينا نتكلم في الموضوع دا بعدين..لما نتقابل بكره..
وليد:ok
بعد ساعه تقريبا...اوقف وليد سيارته امام بوابة فيلا د.حمدي..وطلب من البواب ان يفتح البوابه..
وليد:افتح البوابه يا عم حسن..
عم حسن فتح البوابه: اهلا اهلا يا دكتور وليد..
وليد دخل بسيارته وتوقف امام باب الفيلا..ونزل من سيارته واخرج حقيبة مراد واعطاها لعم حسن ليدخلها ويخبر والدتة مراد بوصوله..
عم حسن:حمدلله ع السلامه يا مراد بيه..
مراد نزل من السياره: الله يسلمك يا راجل يا طيب..معلش دخل الشنطه جواه وقول لهانم اني وصلت..
عم حسن: حاضر يا بيه..
مراد:تعالي شويه يا وليد..
وليد:لا ..اصل الدكتور صاحب المستشفي شراني وممكن يرفضني..
مراد:ههههههه...طب الحق قبل ما يظبطك..
وليد:ههههههه...هجيلك باليل..سلام..
مراد: سلام..
مراد دخل الفيلا وكانت والدته في المطبخ...
مراد(حضن والدته من ظهرها):وحشتيني يا ست الكل...وحشتيني اوووي..
مرفت: وانت كمان يا حبيبي..حمدلله علي سلامتك..انا مش هسيبك تغيب عني تاني ابدا..البيت وحش اووي من غيرك يا حبيبي..
مراد(قبل يد والدته): انا مش هسيبك تاني ابدا يا حبيبتي..اومال فين حضرت الظابط والدكتوره..
مرفت:مازن كلمته وهو قدامه نص ساعه ويوصل..ونادين فوق في اوضتها بتذاكر..
مراد:انا هطلع اوضتي اخد شور واسلم علي نادين واجي اساعدك..
مرفت : ماشي يا حبيبي..
ترك مراد والدته واخذ حقيبته وصعد الي غرفته ليستحم ويبدل ملابسه..و....
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
(في بيت موجود في احد الاحياء الشعبيه متوسطة الحال)..
كانت فتاه نائمة وتحلم بكابوسا اعتادت علي الاستيقاظ عليه..مفظوعة...
انتفضت تلك الفتاه من علي فراشها تصرخ...
ليلي(بفظع): لااااااااااا..اه..اه...اه..
ميسون(احتضنتها لتهدئ من فظعها):اهدي يا ليلي..اهدي يا حبيبتي..
بعد فترة قليله هدأت ليلي..وبعدت قليلا عن ميسون...
ميسون:هو هواه نفس الحلم؟
ليلي(أومأت براسها): ايوه هو..خلاص يا ميس انا بقيت كويسه قومي يلا علشان نجهز الفطار وتلحقي كليتك..
ميسون: بس انا مش عاوزه اروح الكليه النهارده...عاوزه اروح معاكي الشغل...
ليلي:لا يا ميسون ماتزعلنيش منك..انتي اذا حبه تساعديني بجد..خلي بالك من دراستك..
ميسون:بس انا......
ليلي(قطعتها): مفيش بس يلا قومي...
ميسون(بزعل):حاضر..
ليلي(احتضنتها): هخدك معايا وانا رايحه المستشفي بعد بكره..
ميسون(بفرحه):وعد؟
ليلي(بابتسامه):ايوه وعد...
ميسون(بفرحه كبيره):بحبك اووي يا لوليتي..
ليلي:وانا كمان بحبك يا قلب لوليتك..يلا نقوم نشوف ماما فاطمه بتعمل ايه من غيرنا..
قامتا الفتاتين وذهبا الي المطبخ ليمرحن كالعاده مع والدتهم..
كانت فاطمة تقف في المطبخ غير منتبه لدخول الشقيتين..اقتربت منها ليلي وميسون..وافزعنها..
فاطمه:بسم الله الرحمن الرحيم..مربيه قرود..
ليلي وميسون ظلوا يضحكن عليها..
فاطمه: بتضحكوا عليا...طيب فين المأشه..
وما ان قالت عبارتها تلك حتي اختفت الفتاتين..
وضحكت فاطمه عليهن..واكملت تجهيز الفطور لهن..
ليلي ذهبت لتتوضأ وتصلي وترتدي ملابسها لتذهب الي العمل..
وميسون صلت وارتدت ثيابها وخرجت من الغرفه لتفطر..وتذهب الي جامعتها..
كانت ليلي وفاطمه وميسون ياكلن..وذهبت ميسون لكي ترتدي حذائها تذكرت انه قد تمزق..ولكنها لم تلقي بال وارتدته..وعندما همت بالرحيل..اوقفتها ليلي...
ليلي:ميسون..استني شويه..
ميسون: ايوه يا لولتي..
ليلي: هتروح الكليه ازاي .جذمتك مقطوعه..؟
ميسون: عادي يا ليلي..مش باينه اووي..
ليلي(اخرجت علبه من وراء ظهرها): اتفضلي..
ميسون(باستغراب): ايه دي قنبله..
ليلي:هههههه..لا مش قنبله..افتحيها..
ميسون(فتحت العلبه..التي كان بها حذاء جديد): ايه دا يا ليلي؟
ليلي:دي جذمه غير الي اتقطعت..وممنوع اشوف دموعك تاني ومش عاوزه اسمع كلمة شكرا..علشان مفيش شكر بين الاخوات..
ميسون(احتضنت ليلي): انا بحبك يا احن ليلي في الدنيا كلها..ربنا يخليكي ليا..
ليلي:ويخليكي ليا يا قلبي..بلا بقي هتتاخري كدا..
ميسون: يلا سلام..
فاطمه:مع السلامه يا بنتي..ربنا يجعلك في كل خطوة سلامه..
ليلي: مع السلامه..
رحلت ميسون وعادت ليلي لتكمل فطارها..
فاطمه(برضا): ربنا يخليكوا لبعض..و..
لم تستطع ان تكمل كلامها فقد بدات تكح وتسعل..جرت ليلي تحضر لها كوب ماء..وما ان شربته حتي هدا سعالها..
ليلي:مالك يا ماما فاطمه..شكلك تعبانه..
فاطمه: لا يا ليلي يا بنتي انا كويسه..شوية برد علي صدري بس..ماتقلقيش..ويلا بس علشان متتاخريش علي شغلك..
ليلي: ماشي..مع السلامه..
فاطمة: مع السلامه يا حبيبتي..ربنا يحرسك ويحميكي..ويوقفلك ولاد الحلال..ويكفيكي شر ولاد الحرام..
ليلي: ربنا يخليكي ليا يا رب..ومتحرمش من دعواتك الحلوه دي ابدا..عاوزه حاجه اجبهالك وانا جايه...
فاطمة: عاوزه سلامتك يا حبيبتي..
ليلي: مع السلامه..
خرجت ليلي من المنزل وذهبت لتشتري الورد الذي ستبيعه في الاشاره..و
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»(في مستشفي د.حمدي ادريس)
كان النظام والهدوء هما المسيطران علي الاجواء في المشفي..وصل وليد الي المشفي..وقابله الجميع بابتسامه..ودخل مكتبه وارتدي بلطو الاطباء...وعندما هم بالخروج..اعترضته دكتوره ميار..(دكتوره نسا وتوليد..تعمل ضمن طاقم العمل في المشفي..تتودد دائما الي مراد..وتتمني ان توقعه في حبها..)
ميار:صباح الخير د.وليد.
وليد:صباح الخير د.ميار...خير في حاجه؟
ميار:ابدا..انا كنت جايه اسأل حضرتك هو د.مراد..رجع من السفر ولا لا؟
وليد: وانتي يهمك في ايه؟
ميار:احنا كلنا في استف واحد..ولازم نطمن علي بعض..
وليد:ماشي يا دكتوره..مراد رجع النهارده من السفر..
ميار:وهيجي المستشفي امتي؟
وليد:بكره ان شاء الله..
ميار: طيب..هو...
وليد(قطيعها):خلاص بقي انا مش فاضي عندي عيانين..بعد اذنك..
ذهب وليد وتركها..تكلم نفسها قائلة(بكره يا وليد ابقي انا صاحبة المستشفي دي...وانت هتكون شغال عندي..وبكرة تشوف ميار هتعمل ايه) ابتسمت ابتسامة خبيثه ثم ذهبت لتكمل عملها..
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
(في الجامعه)..
وصلت ميسون الي كليتها وحضرت جميع محاضرتها وعندما انتهت عادت الي المنزل..
في الطريق اصطدمت برجل دون قصد..وتأوهت بشده..ولكن ذلك رجل لم يقف ورحل دون ان يعتذر..انثنت لكي تلتقط كتبها التي وقعت منها عندما اصطدمت به..فوجدت محفظه بجوار كتبها..فعرفت انها تخص ذلك الرجل..نظرت خلفها لكي تناديه..ولكنها لم تجده...فلم تعرف ماذا تفعل..فخطر ببالها انت تذهب لقسم الشرطه وتسلمها لهم..
وعندما وصلت هناك دخلت القسم ولكن لم تعرف الي اين عليها ان تذهب..كانت خائفة فهي اول مره تدخل مثل هذا المكان..وكان هناك مجموعة من المتهمين يمرون بجوارها..
العسكري:انت واقفه ليه يا بت امشي انجري يلا..
ميسون(بخوف):انا..انا..انا....
العسكري(دفعها):انت لسه هتاتاي لي..يلا انجري..
ادخل العسكري البنات ومعهم ميسون الي الظابط..وظلت ميسون تبكي بقهر ولا تعلم ماذا تفعل هنا..وما تهمتها..
العسكري:تمام يا فندم..دول البنات الي مسكناهم في شقة الدعاره..
عندما سمعت ميسون تلك الكلمه شعرت وكأن احد سكب عليها جردل ماء بارد..شعرت بان الدنيا اظلمت من حولها ولم تعد رجليها تحملنها..
وسقطت مغشيا عليها...و...
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
يتبع..
في احدي غرف ذلك الفندق..كان ينام شاب وسيم في غاية الجمال ..يمتلك جمال الرجل الشرقي..وبجواره فتاة شقراء تمتلك الملامح الباريسيه الجميله..تململت تلك الفتاه قليلا في الفراش..فشعر الشاب بها وفتح عينيه ببطء..ممسكا رأسه..محاولا تذكر ما حدث بالامس..و لما هو يشعر بالصداع..نظر بجواره وجد تلك الفتاه..ما هي الا برهة حتي تذكر كل ما حدث..
مسح وجهه بيده..وقام من فراشه ودخل الحمام ليستحم..وعندما خرج وجد الفتاه قد استيقظت وترتدي ملابسها..وما ان رأته عاري الصدر حتي اقتربت منه وطبعت قبلة علي شفتيه قائلة..
مارتين:Bonjour mon aimé
(صباح الخير حبيبي)
مراد(بعدها عنه):Bonjour Martin
(صباح الخير،مارتين)
ابتعد عنها وذهب ليرتدي باقي ملابسه دون النظر اليها قائلا
C'est le propriétaire..
portez vos vêtements et partez immédiatement..je ne te veux plus.
(خذي مالك..وارتدي ملابسك وغادري فورا..لا اريد ان اراكي ثانية)
مارتين(انزعجت من اسلوبه..اقتربت منه):
Vous êtes fou?
(أأنت مجنون؟)
مراد(غضب منها واظلمت عيناه والتفت لها وقبض علي ذراعها بقوه..حتي تاألمت من شدة قبضته..وقال لها):
Rire quand tu me parles.
(تحدثي معي باحترام)
مارتين(بالم وتأوه من قبضته..حاولت ان تفلت يدها ولكن كانت قبضته قويه)
Laisse mon bras.
(اترك ذراعي)
ترك مراد ذراعها وعلي الفور رحلت وهي تلعن تلك الساعه التي قابلته فيها..
بعد ذهابها...جلس مراد يفكر في حياته السابقه..ويتذكر كم كان لطيفا لم يعرف القساوة لحظة..لم يكن ليحزن ابدا..حتي دخلت تلك الفتاة الي حياته واوقعته في غرامها..لاجل ماله..وانتهي بها الحال الي خيانته مع صديقه..وما هي الا برهة حتي بدا سيل الذكريات والاوجاع يفيض علي ذاكرته..ظل يتذكر كيف تحول قلبه..من رقيق الي قاس لا يعرف الرحمه...حطم قلبه ذلك الضعيف واستبدله بقلب اخر لا يعرف الرحمة ..قلب مظلم كانه لم يري النور ابدا..قطع تفكيره..طرق علي باب غرفته..ظل في مكانه و...
مراد: qui?
(من)
عامل الفندق:service de chambre ,sir
(خدمة الغرف،سيدي)
قام مراد وذهب ليفتح باب الغرفه..وجد العامل يقول له بابتسامه..
Bonjour,sir
(صباح الخير سيدي)
مراد:Bonjour
(صباح الخير)
العامل:vous avion décollera à 10 heures du matin.
(طائرتك ستقلع في تمام العاشره)
مراد(بابتسامه):
Merci(شكرا)
اغلق مراد الباب واخذ هاتفه ..واجري بعض اتصالاته ،ثم جهز حقيبته وارتدي بدلته ووضع برفانه الخاص..وسلم مفتاح غرفته واستقل سيارته الي المطار..
وصل الي المطار..انهي جميع المعاملات وركب الطائره..وبعد عدة ساعات..كانت الطائره تهبط في مطار القاهره الدولي..كان في انتظاره صديق عمره وليد (صديق مراد..ويعمل معه في مستفي والده.. بالنسبه لمراد اكتر من اخ..هو في عمر مراد..شعره اسود وتقيل وعيونه بني فاتح..ذو ابتسامه جذابه..)
وليد كان يقف مستندا علي سيارته مرتديا نظارته السوداء ينظر الي ساعته..وفجاه وجد من يتحدث خلفه..
مراد:ممكن توصلني يا اوسطي..
وليد(ضحك واستدار ):يا اوسطي بقي في دكتور عالمي راجع من باريس يقول يا اوسطي..
حضن وليد مراد: وحشتني..حمدلله علي السلامه..
مراد: الله يسلمك..
وليد:مصر مضلمه من غيرك.
مراد:يابكاش..يلا يا دكتور بطل احضان الناس هتفهمنا غلط..ويلا نشوف ورانا عمليات..
وليد(خد شنطة مراد ووضعها في شنطة العربيه)
اتفضل يا دكتور..ربنا علي القوي...
ضحك مراد علي تصرفات وليد..ثم ذهب وركب بجواره..
وركب وليد..وانطلق ولكن ليس من طريق المشفي وانما اتخذ طريق اخر..اندهش مراد وسااله..
مراد:انت رايح فين..دا مش طريق المستشفي.
وليد:جت لي اوامر عليا اني اوصلك علي الفيلا.علشان ترتاح..
مراد:اوامر من مين؟
وليد: من ولدتك..ارتاح النهارده وانزل المستشفي بكره..
مراد:انا غايب عن المستشفي بقالي اسبوع..وعاوز اعرف الشغل ماشي فيها ازاي..
وليد:كل الشغل تمام..وكله تحت السيطره و حسب نظامك كانك موجود..ارتاح النهارده بس..
مراد(رجع راسه لوراه): مفيش دكتور بيرتاح يا وليد..
وليد:مالك يا مراد..حاسك مهموم؟
مراد:لا ابدا..تعبان من السفر بس مش اكتر..
وليد:انت عملت ايه صحيح في سفريتك؟..انا سامع ان طاقم الدكاتره الفرنسي..انبهروا بنجاح العملية الي عملتها..وقرروا يتعاملوا مع المستشفي بتاعتنا ويبعتوا الحالات الصعبه تتعالج عندنا..
مراد:خلينا نتكلم في الموضوع دا بعدين..لما نتقابل بكره..
وليد:ok
بعد ساعه تقريبا...اوقف وليد سيارته امام بوابة فيلا د.حمدي..وطلب من البواب ان يفتح البوابه..
وليد:افتح البوابه يا عم حسن..
عم حسن فتح البوابه: اهلا اهلا يا دكتور وليد..
وليد دخل بسيارته وتوقف امام باب الفيلا..ونزل من سيارته واخرج حقيبة مراد واعطاها لعم حسن ليدخلها ويخبر والدتة مراد بوصوله..
عم حسن:حمدلله ع السلامه يا مراد بيه..
مراد نزل من السياره: الله يسلمك يا راجل يا طيب..معلش دخل الشنطه جواه وقول لهانم اني وصلت..
عم حسن: حاضر يا بيه..
مراد:تعالي شويه يا وليد..
وليد:لا ..اصل الدكتور صاحب المستشفي شراني وممكن يرفضني..
مراد:ههههههه...طب الحق قبل ما يظبطك..
وليد:ههههههه...هجيلك باليل..سلام..
مراد: سلام..
مراد دخل الفيلا وكانت والدته في المطبخ...
مراد(حضن والدته من ظهرها):وحشتيني يا ست الكل...وحشتيني اوووي..
مرفت: وانت كمان يا حبيبي..حمدلله علي سلامتك..انا مش هسيبك تغيب عني تاني ابدا..البيت وحش اووي من غيرك يا حبيبي..
مراد(قبل يد والدته): انا مش هسيبك تاني ابدا يا حبيبتي..اومال فين حضرت الظابط والدكتوره..
مرفت:مازن كلمته وهو قدامه نص ساعه ويوصل..ونادين فوق في اوضتها بتذاكر..
مراد:انا هطلع اوضتي اخد شور واسلم علي نادين واجي اساعدك..
مرفت : ماشي يا حبيبي..
ترك مراد والدته واخذ حقيبته وصعد الي غرفته ليستحم ويبدل ملابسه..و....
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
(في بيت موجود في احد الاحياء الشعبيه متوسطة الحال)..
كانت فتاه نائمة وتحلم بكابوسا اعتادت علي الاستيقاظ عليه..مفظوعة...
انتفضت تلك الفتاه من علي فراشها تصرخ...
ليلي(بفظع): لااااااااااا..اه..اه...اه..
ميسون(احتضنتها لتهدئ من فظعها):اهدي يا ليلي..اهدي يا حبيبتي..
بعد فترة قليله هدأت ليلي..وبعدت قليلا عن ميسون...
ميسون:هو هواه نفس الحلم؟
ليلي(أومأت براسها): ايوه هو..خلاص يا ميس انا بقيت كويسه قومي يلا علشان نجهز الفطار وتلحقي كليتك..
ميسون: بس انا مش عاوزه اروح الكليه النهارده...عاوزه اروح معاكي الشغل...
ليلي:لا يا ميسون ماتزعلنيش منك..انتي اذا حبه تساعديني بجد..خلي بالك من دراستك..
ميسون:بس انا......
ليلي(قطعتها): مفيش بس يلا قومي...
ميسون(بزعل):حاضر..
ليلي(احتضنتها): هخدك معايا وانا رايحه المستشفي بعد بكره..
ميسون(بفرحه):وعد؟
ليلي(بابتسامه):ايوه وعد...
ميسون(بفرحه كبيره):بحبك اووي يا لوليتي..
ليلي:وانا كمان بحبك يا قلب لوليتك..يلا نقوم نشوف ماما فاطمه بتعمل ايه من غيرنا..
قامتا الفتاتين وذهبا الي المطبخ ليمرحن كالعاده مع والدتهم..
كانت فاطمة تقف في المطبخ غير منتبه لدخول الشقيتين..اقتربت منها ليلي وميسون..وافزعنها..
فاطمه:بسم الله الرحمن الرحيم..مربيه قرود..
ليلي وميسون ظلوا يضحكن عليها..
فاطمه: بتضحكوا عليا...طيب فين المأشه..
وما ان قالت عبارتها تلك حتي اختفت الفتاتين..
وضحكت فاطمه عليهن..واكملت تجهيز الفطور لهن..
ليلي ذهبت لتتوضأ وتصلي وترتدي ملابسها لتذهب الي العمل..
وميسون صلت وارتدت ثيابها وخرجت من الغرفه لتفطر..وتذهب الي جامعتها..
كانت ليلي وفاطمه وميسون ياكلن..وذهبت ميسون لكي ترتدي حذائها تذكرت انه قد تمزق..ولكنها لم تلقي بال وارتدته..وعندما همت بالرحيل..اوقفتها ليلي...
ليلي:ميسون..استني شويه..
ميسون: ايوه يا لولتي..
ليلي: هتروح الكليه ازاي .جذمتك مقطوعه..؟
ميسون: عادي يا ليلي..مش باينه اووي..
ليلي(اخرجت علبه من وراء ظهرها): اتفضلي..
ميسون(باستغراب): ايه دي قنبله..
ليلي:هههههه..لا مش قنبله..افتحيها..
ميسون(فتحت العلبه..التي كان بها حذاء جديد): ايه دا يا ليلي؟
ليلي:دي جذمه غير الي اتقطعت..وممنوع اشوف دموعك تاني ومش عاوزه اسمع كلمة شكرا..علشان مفيش شكر بين الاخوات..
ميسون(احتضنت ليلي): انا بحبك يا احن ليلي في الدنيا كلها..ربنا يخليكي ليا..
ليلي:ويخليكي ليا يا قلبي..بلا بقي هتتاخري كدا..
ميسون: يلا سلام..
فاطمه:مع السلامه يا بنتي..ربنا يجعلك في كل خطوة سلامه..
ليلي: مع السلامه..
رحلت ميسون وعادت ليلي لتكمل فطارها..
فاطمه(برضا): ربنا يخليكوا لبعض..و..
لم تستطع ان تكمل كلامها فقد بدات تكح وتسعل..جرت ليلي تحضر لها كوب ماء..وما ان شربته حتي هدا سعالها..
ليلي:مالك يا ماما فاطمه..شكلك تعبانه..
فاطمه: لا يا ليلي يا بنتي انا كويسه..شوية برد علي صدري بس..ماتقلقيش..ويلا بس علشان متتاخريش علي شغلك..
ليلي: ماشي..مع السلامه..
فاطمة: مع السلامه يا حبيبتي..ربنا يحرسك ويحميكي..ويوقفلك ولاد الحلال..ويكفيكي شر ولاد الحرام..
ليلي: ربنا يخليكي ليا يا رب..ومتحرمش من دعواتك الحلوه دي ابدا..عاوزه حاجه اجبهالك وانا جايه...
فاطمة: عاوزه سلامتك يا حبيبتي..
ليلي: مع السلامه..
خرجت ليلي من المنزل وذهبت لتشتري الورد الذي ستبيعه في الاشاره..و
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»(في مستشفي د.حمدي ادريس)
كان النظام والهدوء هما المسيطران علي الاجواء في المشفي..وصل وليد الي المشفي..وقابله الجميع بابتسامه..ودخل مكتبه وارتدي بلطو الاطباء...وعندما هم بالخروج..اعترضته دكتوره ميار..(دكتوره نسا وتوليد..تعمل ضمن طاقم العمل في المشفي..تتودد دائما الي مراد..وتتمني ان توقعه في حبها..)
ميار:صباح الخير د.وليد.
وليد:صباح الخير د.ميار...خير في حاجه؟
ميار:ابدا..انا كنت جايه اسأل حضرتك هو د.مراد..رجع من السفر ولا لا؟
وليد: وانتي يهمك في ايه؟
ميار:احنا كلنا في استف واحد..ولازم نطمن علي بعض..
وليد:ماشي يا دكتوره..مراد رجع النهارده من السفر..
ميار:وهيجي المستشفي امتي؟
وليد:بكره ان شاء الله..
ميار: طيب..هو...
وليد(قطيعها):خلاص بقي انا مش فاضي عندي عيانين..بعد اذنك..
ذهب وليد وتركها..تكلم نفسها قائلة(بكره يا وليد ابقي انا صاحبة المستشفي دي...وانت هتكون شغال عندي..وبكرة تشوف ميار هتعمل ايه) ابتسمت ابتسامة خبيثه ثم ذهبت لتكمل عملها..
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
(في الجامعه)..
وصلت ميسون الي كليتها وحضرت جميع محاضرتها وعندما انتهت عادت الي المنزل..
في الطريق اصطدمت برجل دون قصد..وتأوهت بشده..ولكن ذلك رجل لم يقف ورحل دون ان يعتذر..انثنت لكي تلتقط كتبها التي وقعت منها عندما اصطدمت به..فوجدت محفظه بجوار كتبها..فعرفت انها تخص ذلك الرجل..نظرت خلفها لكي تناديه..ولكنها لم تجده...فلم تعرف ماذا تفعل..فخطر ببالها انت تذهب لقسم الشرطه وتسلمها لهم..
وعندما وصلت هناك دخلت القسم ولكن لم تعرف الي اين عليها ان تذهب..كانت خائفة فهي اول مره تدخل مثل هذا المكان..وكان هناك مجموعة من المتهمين يمرون بجوارها..
العسكري:انت واقفه ليه يا بت امشي انجري يلا..
ميسون(بخوف):انا..انا..انا....
العسكري(دفعها):انت لسه هتاتاي لي..يلا انجري..
ادخل العسكري البنات ومعهم ميسون الي الظابط..وظلت ميسون تبكي بقهر ولا تعلم ماذا تفعل هنا..وما تهمتها..
العسكري:تمام يا فندم..دول البنات الي مسكناهم في شقة الدعاره..
عندما سمعت ميسون تلك الكلمه شعرت وكأن احد سكب عليها جردل ماء بارد..شعرت بان الدنيا اظلمت من حولها ولم تعد رجليها تحملنها..
وسقطت مغشيا عليها...و...
»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»
يتبع..