رواية مأساة حورية كامله وحصريه بقلم فريدة احمد
: ماما فين ياحبيبي
رد الولد ببراءة وقال
: نزلت عند عمو محمد تبات معاه في شقته يابابا
: انت بتقول ايه ياحبيبي. نزلت تبات معاه ازاي
قالها بصدمة وهو بيحاول يستفهم من ابنه
وهنا كانت الصدمة الحقيقية
الصدمة كانت ملجماه وهو مش قادر يستوعب كلام ابنه.. ازااي!!!
وهو بيحاول يستوعب... معقوله. معقول ممكن اخويا
ومراتي يكونو بيخنو،، ني!!!!!!!!
..
في شقة اخوه
كانت بين احضا، نه وهي بتحرك ايدها علي صدره العا، ري بهدوء
قالت بحب... عاوزة افضل في حضـ نك كده دايما.
رفعت وشها وقربت با،، سته
وكملت ببتسامة.. مش بقدر ابعد عنه ابدا
رجعت كملت بشرود وقالت... كان نفسى اتجوزك انت. طول عمري بحلم بيك انت. انا بحبك بجنون يامحمد
كانت بتتكلم وهو بينفث دخان سيجارته وهو في عالم تاني مش معاها ولا سامعها
بصتله وقالت.. تعرف ان انا اتجوزته بس علشان افضل جمبك
كملت بضيق وغضب... بس انت روحت اتجوزت اللي ماتتسمي حورية
رجعت اخدت نفس بارتياح وقالت بفرحة... بس انا حاليا مبسوطة. مبسوطة اووي. اهي غارت. داهية لا ترجعها البومة دي
بصلها بغضب راحت قالت علطول... ايه. ما انت كده كده مبتحبهاش. بقلم فريدة احمد
....
يعني ايه. يعني مررراتي بتخو،، ني مع اخوياا
كان في حالة جنون وهو بيكسر في كل شئ قدامه بعد ما عرف ان مراتو بتنيم العيال وتنزل تبات مع اخوه وهو مسافر
ولانه كان في الغردقة علشان شغله. مفكرش ومستناش ساب شغله. ساب كل اللي وراه ونزل خد عربيته وهو زي المجنون وطلع بيها وهو متجه للقاهرة وهو بيتوعد ليهم بشر
..............
في مكان تاني
: يعني ايه عاوزني ارجعلو بعد ماضر، بني واهاني هو و امه
اتكلم اخويا الكبير وقالي... هترجعيلو ياختي مش دا اختيارك.. محدش غصبك عليه يبقي اشربيه واستحمليه بقا. واظن حذرناكي هتتجوزيه ماتجيش في يوم وتشتكي
قولت بزهول... يعني ايه. هو انتو مش هتجيبولي حقي. بقولكو دا ضر، بني وامه بهدلتني
اخويا بلامبالاة... تلاقيكي غلطتي.. ما انتي لسانك طويل
والله ماعملت حاجة دول هما اللي مفتريين. وعلشان عارفين ان محدش من اهلي بيقفلي بيبيعو ويشترو فيا
قولتها وانا دموعي بتنزل بقهر
رد اخويا وقال.... بردو هقولك تاني دا اختيارك واحنا مكناش موافقين عليه من الاول بس انتي اللي صممتي تتجوزيه. يبقي مترجعيش تشتكي
اتكلمت مرات اخويا اللي كانت واقفة بتبصلي بشماته
وقالت... واللي يشيل قربة مخرومة بتخر علي راسه
كان قاعد اخويا التاني بهدوء بعد ما استمع للحوار واخيرا
اتكلم وقال ... كلم جوزها ياطارق. خليه ييجي ياخدها
قولت بدهشة من موقفهم كلهم وانا دموعي في عيوني وانا مش مصدقة دول اهلي المفروض سندي ... انتو بتقولو ايه..بتقولو ايه بقلم فريدة احمد
اخويا عماد قال بقسوة.. زي ماسمعتي ياروح امك. انتي مش هتفضلي هنا يوم واحد. لازم ترجعي بيت جوزك
رديت عليه بدموع وقهر وقولت ... دا بدل ماتقفو معايا بترخصوني. بدل ماتجبولي حقي منو بترخصوني!!!..
انتو كده طول ما مش بتاخدو رد فعل معاه هيفضل يذلني ويهيني. انتو بتعملو كده ليه. هو انا مش اختكم
مسحت دموعي وكملت بعد ماحسمت امري ...بس انا مش هرجعلو بعد اللي عملو فيا.مش هرجعلو
اتنهدت وقولت بقهر...ومش عاوزاكم تقفو معايا..
بصتلهم باستحقار..... اساسا مش جديد عليكم.. كنت عارفة اني ماليش اهل ولا سند ..
كملت بقوة... انا مش همشي وهفضل في بيت ابويا اللي ليا فيه زيكم بالظبط. ورثي ولا نسيتو
عماد ...ورث ايه يا ام ورث. ورثك ده احنا جهزناكي بيه لما جينا نجوزك ياروح امك يعني تنسي ان ليكي في البيت ده شبر واحد
قولت بعصبية وغضب...انت بتقول ايه.عاوز تاكل عليا ورثي كمان.. انتو بتعملو معايا كده ليه. بتعملو معاياا كده لييه. ايه القسوة دي. انا عمري ماشوفت اخوات بيعملو كده في اختهم
مهتمش عماد ل كلامي وبص ل طارق وقالو بعصبية.. ماتخلص يابني. كلمه خليه ييجي ياخدها واعتذرلو علي قلة ادبها
بصلي وقال... انا عارف ان لسانها طويل. اكيد قليتي ادبك عليهم. مش كفاية رضييو بيكي علي عيبك. كويس انو لسه مطلققيش ولا اتجوز عليكي. واحد غيره كان زمانه اتجوز من بدري
مسك طارق تليفونه ولسه هيطلب جوزي
قولت بسرعة وانا ببكي بقهر.... استني متكلموش.
بصتلهم بتستحقار وقولت … كفاية ترخصو، ني اكتر من كده..
مسحت دموعي وقولت... انا هرجع لوحدي
كملت بحسرة.... هقولهم اني لقيت الباب مقفول ومعرفتش ادخل... وانتو اكيد نايمين لان الوقت متأخر ومحدش سمعني وانا بخبط.. احسن مايعرفو انكو طردتوني
قولت اخر جملة بسخرية بقلم فريدة احمد
رد عماد وقالي...طب مانتي ناصحة اهو وبتعرفي تفكري..عيشي نفسك بقا ياختي ومش كل شوية تجيلنا غضبانة مش ناقصين قرف ما صدقنا جوزناكي
بصتله بدموع وخزلان وانا بتقول..حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
واخدت شنطه هدومي اللي جيت بيها وخرجت مقهورة ومخزولة من اقرب الناس ليا . اهلي!!!! اللي المفروض سندي وفي ضهري. بس حقيقي بعد الاب مفيش سند
.........
في شقة جوزها
قالت سلفتها وهي بتريح علي صدره تاني.. وانا بصراحة بتمني عمرها ماترجع علشان افضل معاك وفي حضنك
: للدرجادي بتحبيني
قالها بسخرية وهو بينفث دخان سيجارته
رفعت وشها وقالت علطول.. بمو، ت فيك.بعشقك
بدأت تحرك ايدها علي وشه بعشق وقالت..انا مبسوطة ان الجو خلي لينا. مراتك غارت وامجد مسافر
ابتسمت وقالت... هنزلك كل يوم بعد ما انيم الولاد. ودلعك