اخر الروايات

رواية العشق المجنون كاملة وحصرية بقلم هنا حسين

رواية العشق المجنون كاملة وحصرية بقلم هنا حسين


المقدمه
تبدا روايتنا في بيت في الارياف يسكن به الحب والحنان والدف والتضحيه وكان به ثلاث بنات اخوات لقد الموت خطف ولديهما و ظلوا واحدين بمفرده يعيرون بعضهم البعض ولكن اراد القدر ان يبعدهم عن بلدهما فماذا يحدث يا ترى عندما يذهبا هل سيظل الحب والحنان او تاتي لهم عاصفه وتفرقهم للابد
تعريف الاشخاص
(حياه) هي الاخت الاكبر عندها 24 سنه وهي في اخر سنه لها في كليه الحقوق وتمتلك من الجمال عيون سوداء وشعر بني وبشره بيضاء وطول مثالي الاخت الوسطى
(ريحانه) هي عندها 22 سنه تانيه كليه اداره اعمال وهي تمتلك من الجمال عيون واسعه بني وشعر اسود وبشره بيضاء ووزن وطول متوسط الاخت الاصغر
(ملاك) عندها 20 سنه اولىكليه هندسه وتمتلك من الجمال عيون واسعه خضراء وشعر بني وبشره بيضاء ووزنه طول
متوسط هي تشبه اختها ريحانه كثير فرق لون العيون والشعر ولكن رغم كل هذا الجمال الا انهم متحجبات واراد القدر ان
يبعدهم ويسافر الى القاهره لكي يشتغل ويصرف على انفسهم وجماعاتهم لان لا احد يصرف عليهم من بعد موت
ولديهم ظل يصرفوا من الميراث حتى نفذ فقرروا ان يذهبوا يعتمدوا على انفسهم/
في مكان بعيد في القاهره في فيلا يسكن بها رجل اعمى ولديه اخت وحيده وام والده متوفي
(حسن) هو رجل اعمال عنده 30 سنه يمتلك من الجمال عيون زرقاء وشعر اسود وبشره بيضاء وجسم رياضي ووسيم
لدرجه كبيره عندما تراه اي فتاه تنعجب به ولكن حتى الان لن يعجب باي فتاه لانه مغرور بشكل كبير ومعه ثروه كبيره
جدا ويتعامل مع الناس بتكبر ولديه اخت عكس تماما (مليكه) هي تمتلك من الجمال عيون بني وشعر اصفر وبشره
قمحيه ووزنه وطول متوسط هي عندها 25 سنه وكل واحد يتقدم لها حسن يرفضه ويقول انه طمعان فينا لذلك لهذا
الوقت لن تتزوج ولن يتركها تشتغل ولدي تحكمات كبيره لدى مليكه لانه هو والدته بينهم مشاكل كبيره بسبب تصرفاتها لم
تتصرف كامراه زوجها المتوفي لذلك بينهم مشاكل وهيا بنا
نبدا رواياتنا كي نتعرف اكثر على ابطالنا
(الكاتبه هنا حسين)
البارتي الاول
هو في صباح يوم جديد
(حياه) يلا قوم ورانا شغل كتير النهارده
(ريحانه) سيبيني نايمه شويه
(ملاك) صباح الخير
(حياه) صباح النور
(ريحانه) روحي اعملي لي قهوه
(ملاك) ليه هو انا الخدامه بتاعتك
(ريحانه) ايوه ولانك اصغر واحده فينا يبقى لازم تعملي لنا الفطار
(ملاك) لا والله
(حياه) كفايه خناق امال لو ما كنتوش شبه بعض
(ريحانه) انا احلى منها
(ملاك) لا يا حبيبتي كفايه عيني الخضراء
(حياه) بالصوت علي من المزعجين هتان وبعدين يلا ورانا جامعات وبعد الجماعات هندور على شغل وبعد الشغل نرتب الشقه دي امبارح جينا متاخرين ونمنا ولازم ننظفها كل واحده على جامعتها
(ريحانه) اه انت يا اختي اللي حنينه
(ملاك) صباح الحنينه وزي ماما الله يرحمها تتذكر ولديهما وقالوا الفاتحه وبعدين جهزوا نفسهم وذهبوا الجماعات ولكن كل واحد في جامعه
(حسن) صباح الخير
(مليكه) حسن لو سمحت
(حسن) لو نفس الموضوع مش عاوزه اسمع
(مليكه) والنبي يا حسن فيها ايه يعني
(الام) ما تخليها تشتغل بدل ما قاعده 24 ساعه طول اليوم
(حسن) انا قلت كلمه مش هرجع فيها
(مليكه) ببكاء انا مش عارفه جايب الحقد والانانيه دي منين القط جملتها وتركتهم وذهبت الى غرفتها اما حسن كان في قمه غضبه من كلامها وهو الاخر ترك ستاره وذهب الى الشركه وهو في الطريق رن على احمد ابن عمه
(احمد) ايوه يا حسن
(حسن) عاوزك تنزل لي اعلان في الجرايد تطلب فيها سكرتيره
(احمد) حاضر بس انا دلوقتي في طريقي على الجامعه
(حسن) ببرود بعد ما تخلص سلام
تعريف احمد هو ابن عم حسن هو في اخر سنه له في الجامعه جامعه هندسه هو غني لكن بيساعد ابن عمه في الشركه وبيدير شركاته والده لكي يصرف على والدته واخواته ويمتلك من الجمال عيون سوداء وشعر اسود وبشره بيضاء وجسم رياضي لكن ليس مثل حسن حسن اقوى منه بكثير
عندي حياه انصدمت بشخص ما انا اسفه بس انا ما خدتش بالي الفتاه لا ولا يهمك مالك مرتبطه كده
(حياه) لا ما فيش بس دي اول مره اجي مصر وجماعتها
(الفتاه) ولا يهمك انا معاكي انت في سنه الاخيره
(حياه)ايوه
(الفتاه)ربنا معاكي بصي بغباء نسيت اسالك على اسمك
(حياه) انا اسمي حياه وانت الفتاه الله اسمك حلو قوي انا اسمي هايدي
(حياه) اتشرفت
(هايدي) انا اكثر الجامعه وذهبوا الاثنين هذه هي فتاه بسيطه تمتلك من الجمال عيون بني شعر بني كارلي سمينه بعد الشيء قول مثال لبشره قمحيه ولا ملامح جميله للغايه
عند
( ريحانه) ايه ده من ساعه ما وصلت وانا بتعاكس امال خلوا ايه للبنات اللي غيري وفجاه لقيت ولد بيشاجر بنت
( ريحانه) ولا اسيبت مكانك عاوز منها ايه
( الشاب) وانت مالك
(ريحانه )ما تنرفزنيش احسن لك فاهم
( الشاب )طب لو انت زعلانه كده ما تيجي انا وانت
(ريحانه) لا انت زودتهم غلط جملتها وقامت بضربه بالشلوت حتى وقع ارضا من كثر الالم
(ريحانه) احسن علشان تحترم نفسك بعد كده قالت جملتها وامسكت بيد الفتاه وتركوه يتالم الفتاه يخرب بيتك ايه ده كله
(ريحانه) عيب عليك انت لسه ما شفتيش حاجه الفتاه شكرا يا
(ريحانه) اسم ريحانه وبعدين كلنا اخوات
( الفتاه) بجد شكرا
(ريحانه) عرفيني على نفسك الفتاه اسمي منى واتصاحبوا وذهبوا الى مدرجهم
(منى) هي فتاه عصريه تمتلك من الجمال عيون خضراء وشعر بني وبشره قمح ووزنه وطول مثالي
( ملاك) في نفسها يا رب نلاقي شغل وبدون وعي تخبط بشب
(الشاب) انت عميا ما بتشوفيش لا لا ايه ده وكمان عيون خضرا اللي انت تخبطي فيها زي ما انت عاوزه
(ملاك) بغضب اولا انا اسفه لان خبطت فيك من غير قصد وبعدين الكلام اللي انت قلته لو اتكرر هتندم فاهم
(الشاب) ايه يا ماما انت غلطانه وكمان بتبجحي فيا
(ملاك) ابجح تصدق ان قليل الادب ما تربيتش
(الشاب) بغضب بصوت عالي انا هوريك انت ازاي تعلي صوتك عليا وتكلميني بالاسلوب ده العميد العميد تعالوا انتوا الاتنين ذهبوالي العميد
(العميد)ايه اللي حصل
(الشاب) انا خالد ابن وزير الداخليه السابق من البنت دي خبطت فيا وكمان قله ادبها عليا
(ملاك) لا يا فندم ما حصلش كل اللي حصل لاني من غير قصد خبطت فيه هو اتمد عليا بالكلام
( العميد) لانه بيكون ابن وزير بيخاف منه خالد هو شاب وقح يتمادى على البنات والعميل لن يتكلم معه بسبب ابوه
هو ليه ثلاث سنوات بيسقط بس علشان البنات هو يمتلك من الجمال عيون سوداء وشعر بني وبشره قمحيه وجسم متوسط وطول متوسط
(العميد) انت انفصلت اتفضلي بره
(ملاك) لا والنبي يا فندم ده اول اليوم ليا
(العميد) انا قلت كلمتي لا اتفضلي بره اتي صوت من الخلف لا يا بابا هي بريئه
مين يا ترى وماذا يحدث حلقات مشوقه


الثاني من هنا





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close