رواية ارهقتني عيونها الفصل التاسع 9 بقلم نور كرم
وفي المستشفي كان يقف فريد أمام فيروز وهو ولا يصدق ماذا تقول وكان بداخله نار الغيره تشتعل وهو يتخيله وهو يقترب منها وبداخله خوف شديد علي ريتال فريد بصوت جوهري=وهووووو فين دلوقتي
لم يقاطعه غير خروج الدكتور من عند ريتال ركض عليه بخوف ولهفه=خير يا دكتور هي كويسه
الدكتور بتنهيد=هي الحمد لله كويسه هي نزفت كتير وعشان كده كان لزم نعوض الدم الي فقدتو بس الحمد لله الجرح كان سطحي
اتنهد فريد براحه كبيره =طيب يا دكتور هو انا ممكن اشوفها
الدكتور =عشر دقائق وتقدار تدخولها بعد اذنكو
فيروز بدموع=الحمد لله يارب الحمد لله
نظر عمر الي فيروز وهي تبكي كان حزين جدا عليها اتكلم بهدوء=متخفيش يا انسه هي بقيت كويسه خلاص
فيروز بدموع=الحمد لله انا بس كونت مصدومه لما شوفتها في دمها وهو قوريب منها
كان فريد يقف بعيد وهو يعد الدقائق كأنها ساعات بعد عشر دقائق خرجت الممرضه واذنت له بالدخول كانت فيروز ستدخل هي أيضا لكن أوقفها عمر
عمر بهدوء=استنني انتي خالي فريد يشوفها الاول ويشوف اي حصلها
فيروز بخوف هزت راسها بالإجابة=تمم
دخل فريد الي ريتال وكانت مسطحه علي السرير مغمضت العين وتضع الكنوله في يدها ورأسها ملفوفه بشاش ...شعر فريد بحزن شديد عندما رائها بهذا الشكل ذهب إليها وكأن روحو رجعتلو لما شفها جلس بجانبها علي طرف السرير ممسك يدها بحب وكانت عينه مليئه بالدموع =انتي متعرفيش جرالي اي يا ريتال لما عرفت انك في المستشفي حسيت بشي غريب وكان روحي بتتسحب مني في محستش بنفسي غير وانا وقف هنا وعد مني ياريتال لخالي الي عمل فيكي كده يندم وعد
بعد لحظات استيقظ ريتال ولا تكتمل الصوره أمامها ولا تتزكر شي ...كانت لا تعرف من أمامها حتي اكتملت الصور ووجدت فريد ينظر لها بحب امتلئت عيونها بالدموع عندما تذكرت مازن شعرت بخوف شديد أخذ تبكي بشده=فريد فريد الحقني يا فريد
فريد بلهفه وخوف =متخفيش يا ريتال انا جنبك جنبك واللهي
ريتال ببكاء شديد=مازن مازن كان بيقرب مني وعايز عايز ... اخذت تبكي بخوف شديد
=ااااااخ يا فريد ارجوك خليك معايا
امتلئت عيونه بالدموع عندما رائها بهذه الحاله احتضنها بداخله وكأنه يخبيئها من الناس وكانت ريتال بين احضنه تبكي بشده وهي تتمسك به بقوه كأنها خائفه من شي ما ربط فريد علي ظهرها بحنان=متخفيش يا ريتال متخفيش واللهي انا جنبك وعمري ماسيبك ووعد مني يا ريتال لخاليه يدفع التمن كويس ارجوكي يا ريتال متخوفنيش عليكي
ريتال ببكاء=كان شي مرعب اوووي يا فريد كونت حاسه اني هموت كان قوريب مني قوي معرفتش اهرب منو معرفتش ...
فريد بدموع ابتعد عنها وأمسك وجهها بيده وتكلم بحنان=ارجوكي متعمليش فيا كده انتي بتقطعيلي قلبي اهدي كده وخودي نفسك انا عارف انو شي مرعب عليكي انك تتحطي في موقف زي ده وانت مقدار بس ارجوكي يا ريتال متعذبنيش كده انتي متعرفيش النار الي جويا وانا بتخيل الموقف انا لو شوفت الكاميرات وشفتو قدامي ممكن اقتلو
ريتال بدموع=فريد انا عايزه منك بس متسبنيش انت الوحيد الي انا مبخفش منو وبثق فيه انت وبس انا بس عايزك جنبي
فريد بحنان=وانا هفضل طول عمري جنبك عمري مسيبك ابدا ابدا .....كان ينظر لها وبداخله نار حواطها بيده وابتعد عنها عندما شعرت بالأمان
وبعد دقائق شعرت ريتال بالأمان بوجود فريد أمامها وهو يمسك يدها بحب
نظر فريد إليها وجدها أنها مرهقه جدا وباين عليها التعب
فريد بهدوء= بقتي كويسه دلوقتي
ريتال بارهاق=ااااه شويا انا بس راسي وجعاني
فريد بحنان=معلش انتي بس هتاخدي المسكن وتخفي...
ريتال بارهاق=فريد
فريد بحنان= نعم
ريتال =هو مازن حصلو اي
شعر فريد بداخله بغيره شديد وهو يرها تتسال عنه=وانتي عايزه تعرفي لي
ريتال بهدوء=ابدا مفيش هو حصلو. حاجه
فريد حاول يسيطر علي غضبو= هو دلوقتي في القسم
هزات ريتال رأسها بهدوء=ماشي
هو انا نخروج من هنا أمتي انا مبحبش المستشفيات
فريد بحنان =متخفيش هنخروج النهارده الدكتور هيكتبلك علي خروج النهارده
ريتال بهدوء=طيب
امسك فريد يدها واحتضانها بحب شديد وهو يربط علي ظهرها وكانت هي تتمسك به بقوه كأنها تختبئ به ريتال بدموع=متسبنيش انت كمان يا فريد
فريد بحنان ابتعد عنها =عمري مسيبك ابدا
وفي هذه اللحظه دخالت الممرضه وكان معها فيروز الي هتموت وتشوفها ركضت فيروز إليها بدموع وخوف=ريتال ريتال حبيبتي انتي كويسه
ريتال بوجع من رأسها=أاااه ...ااااه يا فيروز كويسه بس براحه شويا
فيروز بخوف=انا اسفه اني وجهتك بس بجد انا كونت خايفه عليكي اوووي كونت حاسه اني هموت وانا شايفكي غرقانه في دمك
ريتال بحزن=الحمد لله انا بخير ..متخفيش عليا
احتضنتها فيروز بحب شديد وهي تربط علي ظهرها بحنان =الحمد لله يا روحي الحمد لله انك كويسه
فريد بغيره من قربها الشديد=خلاص يا فيروز سيبها عشان هي دلوقتي تعبانه
ابتعدت فيروز برفق عنها=طيب ....حاسه باي دلوقتي يا ريتال
ريتال بحزن=مفيش انا بس راسي وجعاني شويا من الخبطه
فيروز بنرفزه=رينا يخدو الي كان السبب تشوفيه وهو بيعيط ميصدقش انو هو الي عمل كده
ريتال بحزن=الحمد لله مش عايزه اسمع سيرتو خالص
كانت وقفه الممرضه تراقب من بعيد وتحدثت بابتسامه=يلا بقا يا مدام ريتال عشان نتكتبلك علي خروج ...نظرت لي فريد بابتسامه=اظاهر كده اني جوز حضرتك بيخاف عليكي جدا
نظرت ريتال الي فريد بابتسامه وهي تنظر بعينه
كان فريد يقف بساعده عندما استمع الي كلمت زوجك شعر بشي غريب داخله وتمني لو كانت زوجته حقا لما حدث معها اي شي ذهب إليها وأمسك يدها=هي ممكن تروح دلوقتي
الممرضه بابتسامه=ايوه يا فندم تقدار تروح تكمل اجراءت المستشفي عقبال متغير هدومها
فريد بحب=تمم ريتال هروح بسرعه هكمل الاجراءت المستشفي واجيلك تكوني غيرتي هدومك
هزت راسها بالإجابة مع ابتسامه =مااشي
تركها فريد وخرج من عنده وهو يتنهد براحه كبيره بأنها بخير ولم يحدث لها مكروه
وجده عمر صديقه بالخارج=خير يا فريد هي كويسه
فريد هز رأسها بالإجابة =اااه
اكمل بغضب=الود ده لزم يتربه يا عمر لزم يتربه
عمر هو رأسه بالإجابة=حاضر من عيني انا وكلت واحد صحبي يتوصه بيه
فريد كويس بس لزم توصيه كمان من عندي عشان اتاكد انو اتربه بجد
ذهب فريد ليكمل اجراءت الخروج من المستشفى وهو بداخله يشعور بالاغضب مما حدث مع ريتال ذهب إليها كانت انتهت من تغير ملابسها الماليئه بالدم ...ذهب إليها بلهفه يمسك يدها بحب
ريتال =خلاص يا فيروز تقدير انتي تمشي
فيروز برافض =لا طبعا انتي بتقولي اي يا ريتال انا مش همشي غير لما اطمن عليكي
ريتال هزات رأسها بالإجابة وهي تبتسم بحب لصديقتها=شكرا اوووي يا فيروز علي كل حاجه بجد
فيروز بحب =يبت انتي اختي مش صحبتي بس ...ويلا بقا عشان اوصلك واطمن عليكي
ذهبت فيروز معها هي وفريد واوصلتها الي القصر
دخالت فيروز الي القصر وهي متعجبه من حجمو الهائل وكان معها فريد أيضا
دخلو الي القصر سويا وكانت سهير وعثمان جالسين حتي انتبهوا علي فريد وريتال وهي تدخول الي القصر ذهبت سهير إليهم بخوف شديد وهي تره ريتال ملفوفه بالشاشة وايضا ملابسه مغطات بالدم =اي ده في اي يا ريتال اي حصل يا فريد مالها
فريد بتنهيد=معلش يا ماما مش وقتو خالص انا هطلع ريتال وانزال افهمك كل حاجه
في هذا الوقت دخالت مايا الذي وضحه عليها الإرهاق الشديد الذي لم يلاحظه أحد لأنهم منتبهون لما حدث لريتال
رائت ريتال بهذه الحاله ركضت إليها بخوف=ريتال مالك مالها يا فريد
فريد بضيق=خلاص يا جماعه هفهمكو كل حاجه بعدين
ذهب بها الي الغرفه بمساعدة فيروز صديقتها وكانت خلفهم مايا وسهير وعثمان يقف مع عمر
عثمان بقلق=هو في اي يا عمر أنا مش فاهم حاجه
عمر بتنهيد=ريتال اتعرضت لتحروش
عثمان بتفاجاء =اي تحرش مين الي عمل فيها كده
عمر=زمالها في الشغل وكان خطيبها القديم
عثمان زفر بضيق=لا حول ولا قوه الا بالله زي يحصل كده وهي معها ناااس في الشغل معها
عمر =كانت واقفه في المخزن داخل وراها من غير محد يلاحظ
عثمان بتنهيد=علي العموم قدر الله مشاء فعل الحمد لله انها بخير
عمر =الحمد لله
عند ريتال بالغرفه كانت تساعدها فيروز صديقتها =بقتي كويسه دلوقتي يا ريتال حاسه بي اي يا حبيبتي
ريتال بوجع=مفيش بس دماغي وجعاني شويا هنام شويا واكيد هرتاح
فريد باهتمام وحنان=خودي يا ريتال ده مسكن الدكتور كتبلك عليه اتفضلي
ريتال =ماشي
فريد وهو ينظر لهم=خلاص تقدارو انتو تتطلع بره عشان تعرف تنام ...
اكمل بحنان نامي انتي دلوقتي ياريتال وارتاحي وانا هخليهم يحضرولك الاكل ويطلعهولك
ريتال هزت راسها بالإجابة وتسطحت علي السرير بتعب ورفق حتي لا تتالم من رأسها
وضع عليها فريد الغطاء واغلق النور وإخراجهم جميعا من الغرفه
سهير بخوف=انا مش فاهمه حاجه يا فريد هي مالها
فريد بتنهيد =مش مهم دلوقتي يا ماما معلش هحكيلك كل حاجه واللهي بس خاليني ارتاح
مايا =خلاص يا ماما متضغطيش عليه خلاص يا فريد يحبيبي لما تحب تقول قول المهم انها كويسه
نظرت إلي فيروز =انتي صحبت ريتال
هزت راسها بالإجابة=اااه صحبتها
مايا بابتسامه=انتي فيروز
فيروز بابتسامه=أاااه انا
مايا =انا مايا اتشرفت بمعرفتك كان نفسي تبقي فرصه احسن بس اهو حصل الي حصل
فيروز =الحمد لله المهم انا لزم امشي دلوقتي يا فريد معلش ابقا خليها تتصل أو انا هتصل عليها وطمني عليها
فريد هز رأسها بالإجابة وحدثها بهدوء=حاضر ....وشكرا اووووي يا فيروز بجد انا فعلا مكونتش بطيقك بس عرفت انهارده قد اي انتي بتحبي ريتال وبتخافي عليها
فيروز بابتسامه=بعيدا عن مش بطيقك بس ماشي شكرا علي الكلام ده بس لزم تعرف اني ريتال دي اختي مش صحبتي بس
فريد بابتسامه =اكيد
تعالي عشان اوصلك ...وانتي يا ماما اطلوبي من الخدم يحضرولها اكل عشان لما تصحي وتاخود الدواء
وانتي يا مايا خودي بالك منها معلش
سهير بخوف=وانت رايح فين يا فريد
فريد وهو يتوعد لمازن بداخله=رايح مشوار يا ماما
اتنهدت بعمق=ماشي يا حبيبي خود بالك من نفسك
فريد هز رأسه بالإجابة =حاضر يا ماما يلا باي
ذهب فريد الي السياره وجده عمر صديقه يقف أمامها بنتظره
فريد بجديه=هو في أنهي قسم
فيروز=في قسم *****
فريد بحده =طب يلا اركبي يلا يا عمر
صعد عمر بجانب فريد وفيروز بالخلف
عمر=انت هتاخود فيروز معانا
فريد=تو هوصلها الاول
فيروز=لو عايزني معاك اشهد علي حاجه ممكن اجي عادي
فريد بنفي =لا يا فيروز انتي اتاخرتي ومش محتاجه شهادتك هو خلاص في دليل عليه
ذهب فريد الي بيت فيروز اوصلها الي البيت
وبعدها ذهب الي القسم
دخل فريد الي هناك وكان معروف جدا
العسكري=انت عايز تقابل مين
فريد=احمد بيه
دخل العسكري الي صديقه احمد كان صديقه منذ الطفوله أذن له بدخول
احمد بابتسامه=اهلاااا فريد الالفي بنفسو منورنا اي يا راجل عاش من شافك
فريد بابتسامه=شكرا اوووي يا احمد بس انا جي اسال علي حد معين ..لسه مقبوض عليه الصبح
احمد بجديه=حد مين ده يخصك يعني
فريد بتنهد=لا ده انا عايزو يتربه
احمد بستغراب =خير يعني عمالك اي
فريد بهدوء عكس ما بداخله=حاول يعتدي علي حد من أهل بيتي
احمد بصدمه=اي واسم اي ابن ال*لب ده
فريد =مازن ....
احمد بحده=عسكري
دخل العسكري الي المكتب وحياه باحترام=افندم
احمد بحده =روح هاتلي الي اسمو مازن ...هو اسمو مازن اي
فريد =مازن عبد الرحمن الاشقر
احمد موجه حديثه للعسكري
=روح بسرعه يبني
كان فريد جالس وبداخله نار مستني انو يشوف وشو عشان يقدر يضربو لكن حاول يمسك نفسو عشان احمد يرده يجيبو
احمد ملاحظه فريد وعصبيته الي بينا علي تصروفاته اتكلم بجديه =فريد انا عارف انك متعصب جدا بس انا لما يجي الود ده مش عايزك تتصرف اي تصرف ممكن تندام عليه
فريد بهدوء =لا لا متخفش انا فاهم
بعد شويا دخل العسكري ومعه مازن مضرب في كل انش في وجهه
نظر له فريد بغضب شديد
وكان عايز يقوم يقتلو
احمد بجديه=هو ده
فريد يهز رأسه بالإجابة بغضب=اااااه
مازن بخوف ودموع وصوت مرتعش =هي هي ريتال كويسه
زاد غضب فريد الي مقدارش يسطر عليه لما سمع اسمها منو قام عليه زي المجنون وهو بيضربه فريد بغضب مفرط=بقا انت يا ابن الك.لب
تعمل كده دانا هوريك ايام سواده اسود من واشك
احمد بصوت جوهري=فريد ابعد عنو انا قولتك انو كده مش هينفع
فريد بغضب وهو ينظر إلي مازن الي كان واقف بيترعش من كتر الخوف=انت مش شايفه بقولك اعتدي عليها سبني يا احمد
احمد بغضب وهو يبعد فريد عنه بقوه =اسمع بقا يا فريد كده مفيش حاجه هتتحل انت شايف اهو مفهوش حتي سليمه
اكمل بحده=عسكري
العسكري بحتارم=امرك يا فندم
احمد بضيق =خود الود ده علي الحجز ومن بكره تعرضو علي النيابه
العسكري=تحت امرك يا فندم
ذهب مازن مع العسكري الي كان مكلبشو بالكلابشات بقوه
فريد بنرفزه=انت مناعتني لي يا احمد كونت سبني عليه دانا جويا نار مش هتنطفي غير لما اقتلو في إديااا
احمد بضيق=خلاص بقا يا فريد انت ضربتو اهو
ومتخفش انا هوصيلك عليه وكل واحد هايخود جزاءو في الاخر
وقف فريد من جلسته وهو بيتنهد بضيق =طيب يا احمد اشوفك بعدين
احمد بهدوء=متزعلش مني يا فريد بس اي تصرف متهور منك كان هتبقا انت وهو في الحجز
فريد بتنهيد=خلاص حصل خير انا ماشي عايز حاجه مني
احمد بهدوء=سلامتك يا صحبي وياريت تزورنا في ظروف احسن من دي
فريد =انشاء الله
خرج فريد من القسم بغضب انو مقدرش يقتلو ذهب الي سيارته الذي كان يجلس بها عمر بانتظاره
عمر =خير يا فريد انت مالك
فريد بضيق=مفيش يا عمر أنا وصيت عليه احمد صحبي ....وهو هيتربه
عمر بتنهيد=طيب هتروح حتي تانيه ولا علي القصر علي طول
فريد =تو روح علي البيت
ذهب عمر الي البيت وقف عمر بالخارج
=انا هدخل انا هنام عشان تعبت النهارده اووي وانت كمان باين عليك التعب اوووي يا فريد احمد ربنا علي الي حصل وأنها محصلهاش حاجه
فريد بيتنهد= الحمد لله ماشي يا صحبي
انا هدخل بقا
عمر =ماشي
دخل فريد الي القصر وكان باين عليه التعب والارهاق وجده سهير تجلس بنتظره ومعها مايا
سهير بخوف=خير يا فريد انت روحت فين كده واي حصل مع ريتال انا قاعده من الصبح علي اعصابي
فريد بهدوء=متخفيش يا ماما مفيش حاجه
مشكله كده حصلت مع ريتال في الشغل كانت فوق السلم وقعت اتخبطت في الحديده
سهير بحده=انت بتكدب عليا يا فريد بقا ريتال وقعت من علي السلم هيحصلها كل ده
فريد اتنهد بضيق=خلاص يا ماما معلش انا تعبان اوووي ومش قادر اتكلم
مايا بهدوء =خلاص يا ماما خلاص يا فريد اطلع انت غير هدومك وارتاح وانا هبعتلك العشاء علي اوضتك
فريد بهدوء هز رأسه بالاجابه=ماشي ...هي ريتال لسه نايمه
مايا=أاااه انا كونت عندها من شويا لقتها نائمه
فريد اتنهيد براحه =تمم انا هروح اغير هدومي واروحلها اطمن عليها
مايا بتنهيد بعمق=ماشي يا فريد اهم حاجه انت كويس
فريد هز رأسه بالإجابة=ااااه يحبيبتي انا طالع بقا
ذهب فريد الي غرفته بارهاق شديد دخل الي الحمام الاستحمام وكان مرهق بشده كان اصعب ايام حياتو
خرج بعد قليل وارتدي ثيابه وجده لوحه ريتال أمامه ابتسم بحب =متعرفيش حصلي اي النهارده يا ريتال يمكن مقدارتش اقولك في وشك بس انا بحبك اوووي وعاف انو هايجي اليوم الي هقولك كده فيه في وشك وانا شايف حبي في عيونك
ذهب من أمامها الي غرفه ريتال دخل اليها وجدها نائمه بعمق ...ذهب إليها وجلس بجانبه وهو يتأمل وجهه بحب ونظر حزن علي وجهها الشاحب امسك يدها بحب وهو يقبلها بعشق
استيقظ ريتال علي لمسته
ريتال بنوم=اي ده اي حصل
أاااه دماغي ااااه
فريد بخوف =براحه يا ريتال علي مهلك
ريتال بوجع=راسي وجعاني اوووي هو اي حصل يا فريد
فريد بهدوء وهو ينظر في عينه بحب=مفيش يا ريري كده تخوفينا عليكي انهارده
ريتال بحزن وهي تعادل في جلسته=انا اي حصلي يا فريد انا مش فاكره حاجه غير مازن وهو بيحاول يقرب مني
فريد اتنهد بضيق عندما ذكرت ما فعل بها مازن=لو سمحتي يا ريتال متجبيش سرت الحيوان ده
ريتال بحزن=هو حصلو اي اتقبض عليه
فريد بهدوء=اااااه وخاد جزاءو كمان هيتعاقب يا ريتال صدقيني هيتعاقب
ريتال بتنهيد=مش عارفه هو لي عمل كده انا كونت بعدت عنو ...افتكر انو بيحبني لما بعدت عنو وخسراني
فريد بحُزن شديد من كلمتها=قصدك اي يا ريتال انو بيحبك ........
اكمل بخوف =هو انتي لسه بتحبيه
ريتال بحزن=لا يا فريد انا بكره كره العامه ده اكتر انسان آذاني في حياتي كلها
أمسكت ايدو بحب =انت الوحيد يا فريد انت الوحيد الي لقيت معه الامان بعد بابا الله يرحمو
شعر فريد بفرحه كبير وهي تشبه بولدها ابتسمت بفرحه=بجد يا ريتال لدرجادي
ريتال بابتسامه هزات رأسها بالإجابة =امممم ايوه يا فريد
كان لسه هيتكلم لكن قاطعه كلامه دخول. مايا مع ابتسامه جميله وكانت تحمل بيدها طعام صحي لريتال =مساء الخير... اخيرا يا اميره صحيتي ...خوفتني عليكي اوووي النهارده يا ريتال مشوفتش فريد كان عامل عليكي ازي وعلي ما اظن باين عليه التعب الي هو فيه
ابتسمت ريتال بحب وهي تنظر إلي فريد =فريد بقا اعز انسان عندي حليا يا مايا وانتي اختي حبيبتي انا بجد مش عارفه اقولكم اي غير شكرا علي كل حاجه حلوه عمالتوها معايا
مايا بابتسامه=بقا كده يا ريتال تتعبي كده وبكره خطوبتي هتصميمي الحفله ازي بقا
ريتال بابتسامه=انا اسفه اووي يا مايا بس يعني
مايا بضحك=ههههه اسفه علي اي يا بنتي هو انتي الي وقعتي نفسك من علي السلم
نظرت لها ريتال بعدم تفهم ثم نظرت لفريد ..وفهمت انو فريد محكلهمش الحقيقه =ااااه فعلا مش انا السبب
مايا بابتسامه=خلاص بقا يست يلا كولي عشان تاخدي الدواه
ريتال بتعب=لا لا يا مايا مليش نفس
فريد برفض واهتمام=اي ازي لا طبعا انتي تعبانه ولزمك تغذيه يلا بسرعه افتحي بوقك والا هزعل منك
مايا بابتسامه=وما اضركي بقا زعل فريد يلا كولي
ريتال بعبوس طفولي =بس انا
قطعتها فريد بحده=تو مفيش نقاش يلا
اكلت ريتال من يده الطعام
اخذ يوكلها فريد بيده باهتمام وحب .
تحت نظرات مايا المبتسمه علي ..حب الذي تره في عين فريد لريتال
ذهبت من أمامهم وشعرت بأنها محتاجه تكلم خطيبها ابراهيم هي كمان
كان واقفه أمام الغرفه أخرجت هاتفها من جيبه وأخذت تتصل على ابراهيم خطيبها
حتي جاءها الرد
ابراهيم بحب=الو اي يا مايا كده طول النهار متكلمنيش
مايا بابتسامه=معلش يا روحي انت عامل اي
ابرهيم=بقيت كويس لما سمعت صوتك ..مالك حسك تعبانه هادئه لي كده
ابتسمت مايا بحب علي حبيبها الذي يستطيع فهما من نبره صوتها=لا يا حبيبي انا كويسه اووي بس حسيت اني محتاجه اسمع صوتك
ابراهيم بحب=وانا كمان انتي كونتي وحشاني اوووي مش قادر اصدق يا مايا انو واخير بكره خطوبتي انا وانتي حاسس بفرحه او وي
مايا بحب=وانا كمان واللهي فرحانه اووي اووي
ابراهيم=امال مالك كده
مايا بحزن=ريتال
ابراهيم بتعجب=ريتال دي الي انتي قولتلي عليها قبل كده الي اخوكي فريد جبها عندك
مايا =اممم
ابراهيم =مالها
مايا بحزن =حصلها حادثه النهارده في شغلها وقعت من فوق السلم وهي بتجيب بضاعه من المخزن
ابراهيم =امممم يعني طب هي كويسه دلوقتي
مايا =اااه كويسه
ابرهيم
ابراهيم بانتباه وحب=عيونو
مايا بهدوء=هو انت ممكن تأجل الخطوبه
ابرهيم بحزن=لي يا مايا
مايا بأسف=معلش يا حبيبي يعني البنت تعبانه اوووي وفريد اخويا خايف عليها ...وانا كمان حسه اني مش مرتاحه خالص
ابراهيم تتنهد بحزن=ماشي يا مايا الي انتي عايزه
مايا بهدوء وحب=حبيبي
ابرهيم بحزن=نعم
مايا بحب=مش عايزك تزعل مني انا كمان حسه انا تعبانه
ابرهيم بحب ولهفه=لا ياروحي مزعلتش بس انتي تعبانه مالك
قصت عليه مايا ما حدث معها اليوم في الشغل
ابراهيم بخوف=ازي حصلك كده ومتتصليش عليا يا مايا
مايا بهدوء=انا كونت عايزه اتصل بس كان معايا صحبتي سما وهي ساعدتني وانا مردتش اقلكك سوري يا حبيبي مش هتتكرر تاني انا اسفه
ابرهيم بحنان=ماشي يا مايا المهم انك كويسه يا مايا انا عايزك لو اي حاجه حصلت لك تقوليلي ...متخبيش يا مايا
مايا بحب=هو انا هحبك من فرغ طول عمرك يا ابراهيم اكتر واحد بتخاف عليا من لما كونا صغيرين وطول عمري وانا بحبك بحبك يا اغلا من عيوني
ابراهيم=وانا كمان يا روحي ...تمم بقا بما انك تعبانه وهناجل الخطوبه ..انا داخل علي البيت اهو وهقول لماما تقول المعزيم ...بس هما تالت ايام بس يا مايا
مايا بابتسامه=حاضر ماشي يا روحي انا هقفل دلوقتي اروح اقول لماما واجيلك اكلمك قبل منام
ابرهيم بحب=ماشي يا قلبي باي
أغلقت مايا الهاتف مع ابراهيم ..وذهبت الي ولدتها واخبرتهم بتأجيل الخطوبه
وايضا ابراهيم تحدث مع ولدته بخصوص التأجيل
ومرت الايام وكان فريد يزيد تعلقوه بريتال وهي ايضا كانت تشعور بمشاعر بداخلها
وتزيد تعلوقها بفريد وهي تره يهتم بها.
وفي يوم الخطوبه............)