رواية سلسبيل قلبي الفصل التاسع 9 بقلم نورا مرزوق
سلسبيل بردح وغضب وغيره ومشاعر كتيره جواها ـ نعمممممم يختي مين دي وازاي تتجرأ وتبص عليه الحيو*انه دي سفيان ده بتاعي انا بس ... ليا انا وبس... حبيبي انا وبس واللي هتفكر تبصله واقسم بالله مش هرحمها وبعدين سكتت وادركت هيا قالت اي لقت لينا بتبصلها ب ابتسامه كبيره هيا وندي
سلسبيل وهيا بتحط ايدها علي بوقها ـ يالهوي انا قولت اي انتو مسمعوش صح
انقضو عليها الاتنين يحضنوها جامد وهما فرحانين جامد
سلسبيل وهيا بتتحرك بينهم ـ اي في اي
ندي بسعاده وهيا بتبعد عنها شويه ـ كنت عارفه والله انك بتحبيه كان باين عليكي اوي
سلسبيل بإبتسامة حزن ـ مفيش فرق كده كده هنطلق
لينا بخبث ـ عييب عليكي واحنا موجودين
نظرت لها باستفهام
ندي بخبث هيا كمان ـ شهر بس وهنخليه يموت فيكي ( هو بيموت فيها اصلا )
سلسبيل بخوف وغيره ـ بس انا خايفه يكون بيحب واحده تانيه
ندي بمكر ـ اممم طب لو في واحده في حياته هتعملي اي ي سلسبيل
سلسبيل بسرعه ـ والله اموتها واموته معاها واموت نفسي بعدهم عشان ميموتوش لوحدهم وبعدين سكتت بحرج كبير
لينا ـ هههههههه وقعتي ي سوسو
سلسبيل بحرج ـ بس بقا متكسفنيش
ندي _ ههههههه ماشي يستي المهم دلوقتي فاضل علي الحفله وقت صغير والوقت بيمشي بسرعه يدوبك نطلب تلات فساتين كده عشان السهرة
لينا وهيا بتحط ايديها علي كتف سلسبيل ـ عايزين سفيان باشا ميشلش عينه من عليكي انهارده يمزه وخلي بالك انتي ليكي منافسين كتير ورينا شطارتك بقا
نظرت لها سلسبيل بتوتر سرعان مختفي التوتر ده وظهرت سلسبيل المتمرده العنيده المجنونة وقالت
سلسبيل بخبث وابتسامة ـ استعدو لحفله انهارده بس ومتشلوش هم حاجه
لينا وندي في نفسم واحد ـ يبقا الحفله هتولع انهارده
سلسبيل _
꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂
ماري بغضب ـ حلو حلو اووي هيعملو ليها حفله الشرشوحه دي
وفيقه بهدوء ـ اهدي ي ماري تسرعك وغضبك وغبائك ده هيودينا ورا الشمس
ماري بصوت عالي نسبيا ـ اهددي اي انتو مشوفتيش سفيان كان بيقول اي حقها ايي دي واحده شرشوحة وتربيه شوارع هيقدموها كنه لعيله المنشاوي ازاااي المفروض انا اللي اكون بدالها انا اللي بحب سفيان من وانا صغيره مش تيجي الشرشوحة دي وتاخده مني بسهوله كده وعايزاني اهدي
وفيقه بخبث ـ طب وفيها اي ميعملو حفله
نظرت لها ماري بصدمه وغضب وقالت ـ انتي بتقولي اي ي ماما
وفيقه وهيا بتشدها وتقعدها جنبها ـ يبت اتهدي واقعدي بقا واسمعي كده
ماري ـ قعدت نعم
وفيقه بمكر ـ ايوه كده اسمعي بقا انا عندي خطه هتطلع بنت ال****** دي من حياه سفيان خاالص
ماري بلهفة ـ اي اي قولي بسرعه يماما ها
وفيقه ـ طب اديني فرصه يبت اتكلم مش انتي عايزه سفيان ليكي
ماري _ انتي بتسألي ي ماما اكيد عايزاه ليا
وفيقه بخبث ـ يبقي امشي ورايا وانتي مغمضه عينك وانا هجبهولك لحد عندك
ماري بتفكير ـ هتعملي اي ي ماما
وفيقه بخبث كبير ـ اسمعي ***********************
ماري بفزع وخوف ـ يالهووي يماما قتل لا
وفيقه بغيظ وهيا بتقوم ـ. خلاص يختي انتي حره وسابتها ومشت
꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂꧂
عند الملاك الصامت بتاعنا
جمال ابو ايسيل بقسو*ه وسكر ـ بت ي ايسيل انتي يبت يخرسه انتي
طلعت ايسيل من اوضتها بدموع واشارت له بمعني نعم
جمال بسكر ـ انتي ازاي خرسه، وحظك حلو كده يبت
نزلت راسها لتحت ودموعها نزله علي خدها جامد
جمال قام وضر*بها بالكف علي وشها لدرجه انها وقعت علي الارض وقال ـ لما اكلمك تردي عليا وبعدين كمل بسخريه اوووه صح انتي هتردي ازاي م انتي خرسه هههههههه
طلعت امها من المطبخ وشافتها واقعه علي الارض وحطه ايديها علي خدها وبتعيط بحرقه جرت عليها وخدتها في حضنها وبصت ل جمال اللي قعد علي الكرسي بسكر وبيغني
حنان امها بغضب ـ انت ازاي تضربها كده
نظر لها جمال وقال بسكر ـ ههههه مش مهم مش مهم افرحي بنتك الخرسه جبتلها عريس انما اي هههه تخيلي دفع فيها مليون ونص
نظرت له بصدمه وقامت واشارت له بمعني انا مش موافقه
اتقدم منها بغضب وشدها من شعرها وقال ـ قولتي اي ير*وح امك هاا انتي تحمدي ربنا اصلا انو في حد بص في خلقتك
اشارت له بدموع ـ انا مش موافقه واللي عندك اعمله انا مش هقبل اني ابيع نفسي عشان اب اناني وقاسي زيك
ضربها كف وقعت بسببه علي الارض جرت امها عليها قرب منهم وزق امها بعيد وشد سلسبيل من شعرها بقوه لدرجه انو كان هيطلع في ايدها وقال ـ اممم شكلك كده وحشك العلقه بتاعت زمان بس وماله تعالي وشدها ودخلها الاوضه وقفل الباب وراه وزقها علي الارض وهو متجاهل صراخ مراته عشان يسيبها
جمال بغضب وسكر وهو بيخلع حزامة ـ انا تقوليلي لا وربنا لوريكي ونزل فوقها ضرب ضرب لمده بينما هيا مش قادره تتكلم ولاقادره تصرخ كل اللي قادره تعمله انها بتدافع عن وشها وبتعيط بحرقه ووجع كبير لحد مرمي الحزام وسابها وطلع
دخلت امها بسرعه تحتضنها إلي قلبها وتبكي بحرقه وهيا بتدعي عليه
꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂
جه وقت الحفله
الكل جه والكل كان متألق كان فيه ناس كتيره اووي كان قصر عائله المنشاوي متزين علي اكمل وجه كانت الموسيقي جميله جدا والكل مستني بفارغ الصبر ظهور الاميره اللي قدرت تخلي سفيان المشاوي اكبر رجل اعمال في العالم يتجوزها الكل كان عارف انو سفيان رافض الفكره دي تماما اي اللي حصل..؟ كان فيه بناات كتيره متغاظه وغيرانه عايزين يشوفو البنت اللي قدرت تغير فكره سفيان عن الزواج هما حاولو كتير وكتير بس مداش ولا واحده فيهم وش مييين دي وازاي قدرت تعمل اللي مفيش ولا بنت قدرت تعمله كان في رجال اعمال كتير وسيدات اعمال من الطبقه الراقيه جدا
كان زين واقف وندي كانت محاوطه دراعه في وضع الانكجه كانت ندي جميله جدا كانت لابسه فستان جميل وهادي( صورته تحت مش بعرف اوصف ) وعليه طرحه بيضه جميله جدا كانت لفاها لفه جميله وهادية ومميزه وكوتشي ابيض
زين بعشق ـ يخربيتك اي الحلاوه دي يبت
ندي بسعاده ودلع ـ بجد ي زيني شكلي حلو
زين ـ تؤ تؤ تؤ هتتدلعي هرزعك بوسه قدام الناس، دي كلها ومش هيهمني حد
ندي بكسوف ـ خلاص سكت اهو
زين بمشاكسه وغمزه ـ احبك ي ابيض وانت مكسوف متجيبي بوسه تصبيره علي م الحفله دي تخلص
ندي بحرج اكتر ـ زييين
زين بغمزه ـ قلبه
دحرجت عينيها في المكان فضحك عليها جامد
꧁꧁꧁꧁꧁꧁꧂꧂꧂꧂꧂꧂
كان سفيا لابس بدله سوداء جميله تظهر قوته وجماله ووسامته وعضلاتة القويه بشده
مجدي موجه حديثه ل سفيان
مجدي ـ اومال فين سلسبيل ي سفيان
سفيان ـ تقريبا لسا بتلبس
مجدي ـ طب ابعت حد يشوفها كده
اومأ له سفيان ونده علي لينا اللي جات بفستانها الجميل ( صورته تحت برضو ) وكانت جميله جدا
سفيان ـ لينا اطلعي شوفي سلسبيل اتاخرت لي
اومأت له لينا وكانت لسا هتمشي بس انطفت الانوار كلها ومفيش غير نور واحد ابيض بس متركز علي اول السلم
بصو كلهم ناحيه السلم ب استغراب وفجاه ظهر صوت زين وهو ماسك المايك وبيقول
زين ب ابتسامة ـ اقدم ليكم مرات الرجل الاعمال سفيان احمد المنشاوي
بصو كلهم ناحيه السلم واتفاجا من تلك الحوريه االجميله بفستانها الجميل
اما سفيان ف حس انو الزمن وقف بيه من جمالها فكانت جميله اوي بدايه من عيونها البنيه كل حاجه كانت جميله فيها ابتسامتها رقتها
مجدي ب ابتسامة ـ روح هات مراتك ي سفيان يبني
هل سمع ما قاله ابدا هو مش سامع ولا مركز في اي حاجه غيرها واقف كالصنم يحدق بها فاق علي صوت موسيقى دوي في ارجاء المكان وكانت دي الصدمه التانيه ليه
كان صوت موسيقي (سمعني نبضك) وكانت هيا بتغني بصوتها الجميل
سلسبيل بصوت جميل جدا وهيا واقفه علي اول السلم
سمعني نبضك
دفيني بنار حضنك
ابيك الليله وحدك
ليا تكون
قرب عليا
حس بنار اللي فيا
ايدك بإيديا نلف الكون
انا وايش اقول
وانت معايا
وايش اقول
انسي هوايا
وايش اقول
انت الغلاي
وايش اقول
وايش اقول
وانسي هوايا
وايش اقول انت الغلااااي
سمعني نبضك
دفيني بنار حضنك
ابيك الليله وحدك
إليا تكون
قرب عليا
حس بنار اللي فيا
ايدك بإيديا نلف الكون
موسيقي هنا بدئت تنزل من علي السلم والنور متركز عليها ووقفت قدام سفيان وبدأت تغني تاني وهيا بتبص في عينه
يافرح عمري
معاك الوقت يجري
من شوفك ليه مدري
تدوب الرووح
انسي اللي فيني
من حضنك بين اديني
يحب وكل سنيني
وهنا بدأت لف حوليه وبتغني بصوت عالي وجميل جدا
فداااك الرووح
كل شي نسيته
معاك عمري بديته
نسيت الكون كله معاك
لو عمر ثاني
غيرك محب ثاني
إلك كل لحظه انا اشتااق
ويش اقول
وانت معايا
وايش اقول
انسي هوايا
وايش اقول
انت الغلااي
سمعني نبضك
خلصت الغنيه والكل سقف ليها ب انبهار شديد والانوار اشتغلت وقف سلسبيل قدام سفيان اللي كان حاله حال كان قلبه بيدق جامد اوي من جمالها كان بيبصلها وكانها اعظم انجازاته واعظم انتصاراته كان حاسس انو قلبو هيطلع من مكانه ويعترف ليها انو بيعشقها تلك الطفله المتمرده قد تربعت علي عرش قلبه وسكنته مد سفيان ايده ليها وانحني زي م بينحني الملك للملكه بتاعته وقال
رقَّتْ بوصفِ جمالكِ الأقوال ورأتكِ فافتَتنت بك العذَّالُ
وَهَبَ الإله بكِ الجمالَ تجمُّلًا حتى كأنكِ للجمال جَمال
كل العيون إذا برزتِ شواخص كيما تراك وغضُّهن محال
وإذا الخَلِيُّ رآك عاد بمهجةٍ للوجد مخترقٌ بها ومجالُ
كم قد سفرتِ ففي القلوب تولهٌ لما رأوْكِ وفي العقول خبال
فرَموكِ بالأبصار وهي كليلةٌ من نور وجهكِ نورهنَّ مُذال
ربطوا الأكفَّ على ضلوع تحتها بين النواظر وللقلوب جِدال
لو كنت في أيام يوسف لم تكن بجمالِ يوسف تُضرب الأمثال
ولقطَّعَت دون الأكف قلوبَها شوقًا إليك مع النساء رجال
كم قد يجور على جفونِك سُقمُها كسرًا وتجهِد خَصرَكِ الأكفال
عجبًا لطرْفِكِ وهو أضعف ما أرى يرنو فترْهَب فتكه الأبطالُ
نظرت له بدموع وضحكت ب سعاده ومدت ايديها وحطتها في ايدها ومسكت فستانها وانحت زي الاميره بمرح بابتسامة كبيره تزين وشها
سقف ليهم الجميع بحرارة كبيره جدا وكان زين بيصفر بسعاده كان الكل مبسوط وفرحان من ذالك الثنائي الجميل والمميز في كل حاجه
كانت ماري بتبص عليهم بغل كبير وكره
ماري بغضب ـ والله لوريكي يبت الكل***** افرحي دلوقتي عشان بعد كده هتعيطي بدل الدموع دم وده وعد مني ليكي ي سلسبيل
عند سلسبيل وسفيان
كانت سلسبيل واقفه مع ندي ولينا
ندي ـ يخربيتك دا انتي كنتي جامده
لينا هيا كمان بسعاده ـ جامده بس دا انتي كسرتي الدنيا الواد يعيني لحد دلوقتي مصدوم من جمالك
اتكسفت سلسبيل بشده من كلامهم وقالت ـ شكرا انتو كمان طالعين حلوين اوي
ندي بمشاكسه ـــــ بس الصراحه سفيان مخلاش قال شعر فيكي خل البنات كلها كانت هتطرشق من جنابهم
بصت سلسبيل حوليها ووجدت بعض البنات ينظرون لها بغيره وغيظ نظرت ل ندي ولينا وضحكت وقعدو يهزرو ويضحكو مع بعض
بعد شويه
سفيان بصوت عالي _ سلسبيل
بصت سلسبيل ناحيه وشهقت بصدمه كبيره