رواية عشقت تلميذتي الفصل الثامن 8 بقلم اية الشامي
رواية عشقت تلميذتي
البارت 8
مروان: خير يا دكتور طمنى مالها
الدكتور: متقلقش يا استاذ هى عندها هبوط حاد لأن واضح أنها مش بتتغذى كويس الفترة اللى فاتت واحنا ركبنلها محلول و شويه وهتبقى كويسه
مروان: تمام يا دكتور
بعد مرور 3 ساعات
مروان: ادخل..
همس: أبعد عنى
مروان: حاضر هبعد بس قبل ما ابعد حابب اقولك على حاجه.......
انا زمان غلطت لأنى حكمت عليكى من غير ما اسمعك
وأنتى دلوقتى بتكررى نفس الغلط دا تانى
همس:غلط أى يا استاذ مروان هى مش خطيبتك
مروان: أولا مش من حقك تعاقبينى على ماضي أنتى مكنتيش معايا فيه
همس: لى هى مش لسه خطيبتك لحد دلوقتي
مروان بغضب: لا مش خطيبتى افهمى بقى
همس: اممم سبتها علشان تنفذ وصية جدك مش كدا ولا ايه
مروان:تعرفى أنا هاحكيلك بس عشان اعرفك أنك غلللللط
… أخذ نفس عميق ثم قال
كان عمرى 8 سنين كنت طفل صغير محتاج لحد يراعينى ويحتوينى لكن أنا ملقتش ده ملقتش غير أيد أمى بتسحبنى لبيت أهلها وبقيت أنا الضيف التقيل عليهم صح هم مقلوش دا لكن كنت بشوف دا في أفعالهم انجبرت أكون شئ بيتحرك بأمرهم انجبرت أنى أنفذلهم رغبتهم مقابل أنى أعيش
چورى دى بنت خالى البنت الوحيده المدلعه اللى كل طلابتها أوامر
چورى قالت أنا بحب مروان إذن مروان أصبح ملك چورى و انخطبت لها غظب عنى من تاني يوم الخطوبه فضلت الح على أمى ليل ونهار في كل ثانية عشان توافق أرجع مصر
و اخير وافقت و اخيرا رجعت بلدى ورجعت ليا روحى من جديد أول ما جدى قال اتجوزك متردتش لحظه وفقت وبدأت اتمسك بأى حاجة تخلينى افضل في البلد دى ..
ويوم ما روحت دبى روحت عشان أنهى كل حاجه
وقتها خالى قالى يا مراتك يا أمك لو اخترت أمك تبقى تفضل هنا و تتجوز چورى لو أخترت مراتك يبقى تطلع من هنا وتنسى أن لك أم
يومها رديت قولت أنا هختار مراتى وامى انا هعرف ارجعها ازاى
تعرفى وقتها اخترتك ليه مش علشان أنتى وسيله تخلينى افضل هنا ولا علشان وصية جدى زى ما بتقولى لأ عشان حبيتك ...
حبيتك يا همس…
كانت همس تسمع الكلام بذهول معقول مر بكل ده معقول أنا ظلمته
همس: مروان….. أنا …. أنا ..مش عارفه والله
مروان:يوم ما جدو مات قولت لك عمرى ما هبعد عنك إلا لما أنتى تقولى أبعد
وانتى قولتى ده وأنا لسه عند كلامى
همس ببكاء: مروان .. لأ لأ . أنا مكنش قصدى كدا أنا كنت فاهمه كل حاجه غلط وبعدين.. لأ مش معقول هتبعد عنى بعد كل ده
مروان: همس لو سمحتى كل واحد مننا محتاج شويه وقت مع نفسه .. أنا ها نام فى الاوضه اللى تحت لفتره كده
قال كلامه و انسحب تاركها تبكى
بعد مرور أكثر من 10 أيام
مروان لا يتحدث مع همس إلا في نطاق الطلب فقط وهذا جعل همس حزينه جدا
في صباح يوم جديد على الفطار
همس: مروان
مروان ببرود: نعم
همس: متعرفش حاجه عن نتيجتى
مروان: احتمال تظهر بكره
همس:طيب …. أنت رايح المدرسة النهارده
مروان:اه
همس:هتتأخر
مروان:مش عارف لسه هعدى على الشركه
همس:طيب حاول ترجع بدرى
مروان: أن شاء الله
وسابها وقام مشى
همس وهى تتحدث مع ميرنا
همس:يا ميرنا ده بقى واحد تانى خالص ولا بيتكلم معايا إلا على قد السوال
وبعيييد أوى عنى رغم أنه قريب وده مموتنى
ميرنا : أهدى يا حبيبتي مروان بيحبك واكيد شويه وقت وهيرجع زى الاول واحسن
همس: يارب يارب يارب يا ميرنا
في المساء كان مروان جالس فى عرفته و ينظر إلى الهاتف
همس: ممكن ادخل
مروان ببرود: في. حاجه
جات همس وجلست جنبه على السرير وسحبت التليفون من أيده
م
روان:هاتى التليفون لو سمحتى
همس بعيون حزينه: مروان بصلى اضربنى اقتلنى أعمل فيا أى حاجة بس ما تعاملنيش كده الله يخليك أنا تعبت مبقاش فيا حيل أبدا كل ده لأنى غلطت و مسمعتش منك أنا كنت في موقف لا احسد عليه
واحدة جايه تقولى جوزك يبقى خطيبي و ابعدى عنه المفروض أعمل ايه يعنى
مروان: كنتى فكرتى في دا قبل ما تطلبى الطلاق و تمشى
همس بانهيار: ماشى يا مروان أعمل اللى يريحك
و قامت مسرعة ولكن أوقفتها يد مروان وسحبه إلى أحضانه في حضن حزين جدا
مروان: خمس انتى حياتى و انا مقدرش اعيش من غيرك ابدا
همس: و انا كمان مقدرش اتخيل حياتى من غيرك يا مروان
بدأت حياتهما في الاستقرار و الحب من قبل الطرفين كانت الساعة 10 صباحا
مروان: همس ي همس همسسسس
همس بنوم: امممم
مروان: قومى يا حبيبتي نتيجتك ظهرت
همس بخوف شديد: ايه يالهوى يا رب خدنى يا رب
مروان: ههههههههههه يخربيت ام جنانك أهدى بس أنا شاء الله خير
همس:يا رب يا رب يا رب
مروان: دقيقه هدخل رقم الجلوس أستر يا رب
همس: يا رب خير ي رب
مروان: أيوه
همس:ايه
مروان:96% اللللللللله
همس ببكاء: اااااااه الحمدلله ألف حمد وشكر ليك يا رب
مروان وهو يحتضنها: ألف مليون مبروك يا روحي
همس: الله يبارك فيك يا حبيبي اااه أنا مش مصدقه و اقسم بالله أنا هدخل هندسه
مروان: أحلى مهندسه دى ولا ايه
همس وهى تجرى: ميرنا ميرنا
همس: ألو أيوه يا ميرنا طمنيني عملتى ايه
ميرنا: طمنيني أنتى
همس: أنا الحمدلله 96% وأنتى
ميرنا: وأنا 93% اووووو مبروك علينا
همس:اللللللللله خلاص حلمنا بقى حقيقة
ميرنا: قلبي هيقف من الفرحه والله
تمر الايام و الشهور
مروان: همس قومى خلينا نروح لدكتور
همس: في ايه يا حبيبي دول شويه برد مش مستاهله يعنى
مروان: شويه برد أى أنتى من امبارح وأنتى مش كويسه
همس: أنا دلوقتي هشرب ينسون وهكون تمام
مروان:قومى بقى يلا إحنا مش هنخسر حاجه يلا بقى
عند الدكتور
الدكتور:اطمن ي استاذ المدام تمام
مروان: ازاىى يا دكتور دى من امبارح و هى بترجع ومش قادرة تاكل أى حاجة
دكتور:ده طبيعي لان المدام حامل
مروان بزهول: ايه… أنت بتقول ايه يعني أنا… أنا هبقى اب
همس: وأنا هبقى أم
مروان بفرحه شديد: مبارك علينا ي روح قلببببببى
و رجعو إلى البيت فى فرح و سرور اتصل مروان بوالدته و أخبرها بحمل همس و فرحت لهم كثيرا و وعدته بأنها سوف ترجع إلى مصر لتكون معه و مع همس فى هذه الفتره
و بالفعل بعد مرور أسبوعين اتت والدة مروان لمصر و استقرت بها
بعد مرور 9 اشهر
في حديقة المنزل
كانت همس أصبحت مثل البالوووون
همس وهى تضع يدها على بطنها: حبايب قلبي من يومين بس عرفت أنى حامل في توام فرحتى بيكم بالدنيا انتو هتيجو تنورو حياتي انتو عوض ربنا الجميل مش عارفه هكون معاكم في حياتكم كتير ولا لأ بس أنا مطمنه لأن عندكم أب زى الملاك وكمان هازرع جواكم الحب اللى هيخليكم تتجاوزو أى شىء صعب أن شاء الله
يا رب تكون حياتكم أحلى من حياتى بكتر
مروان: طبعا لأن أنتى أمهم
همس: أى ده أنت هنا من أمته
مروان:من بدرى خدى اشربى العصير
همس:اااه تسلم ايدك يا حبيبى
مروان: أن شاء الله يجو على الدنيا بخير وسلام
همس: أن شاء الله يا حبيبي
بعد وقت شعرت همس بالم شديد بدأت فى الصراخ من الوجع فحملها مروان و اتجه بها الى السياره و معه والدته و اتجهو إلى المستشفى دخلت همس الى غرفه الولاده و كان مروان أمام باب الغرفه ذهابا و إيابا و هو قلق على زوجته و اولادها
بعد فتره سمعوا صوت طفل صغير فأسرع مروان إلى الباب و خرجت الممرضه
الممرضه: بنت و ولد زى القمر
مروان: طب و همس عامله ايه
الممرضه: المدام بخير و دلوقتى هتروح اوضه عاديه و تقدر بعد ساعه تدخلها
بعد مرور ساعتين فى غرفه همس كانت همس نائمه على السرير و مروان و والدته كل منهم يحمل طفل
ذهب مروان لهمس و قبل رأسها
مروان: حمد لله على سلامتك يا قلبى
همس بتعب: الله يسلمك يا حبيبى هنسموهم ايه
مروان: كريم و كارما
لأن ربنا هو اللى كرمنا بيهم
همس: حلوين اوى يا حبيبى ربنا يخليك لينا يا رب
مروان: ويخليكى ليا يا احلى ام كريم ف الدنيا
التاسع من هنا