رواية ابناء الجبالي الفصل السابع 7 بقلم رنا احمد
ابناء الجبالي
رنا احمد عماد...
بارت 7...
في جناح جاسر ..
اتعصب حسن جدا /انتي ايه الي چابك هنا يا بت انتي ايه يا ادهم شكلك كده مش مالي عينها.
هند بغيظ شديد/وهي كانت هتلاقي زي ادهم فين يا جدي ده شكلها هي الي شمال رقاصه بقا ..
شهد بحده /اخرسي قطع لسانك انا اشرف منك مليون مره..
حين بغضب /ولما انتي كده داخله اوضه شاب عازب ليه وقاعده جمبه علي السرير يا ام شرف .
ادهم بحده /جدي من فضلك انا هفهمك الحكايه أنها..
شهد بحده وصوت عالي وكأنها مش عايزاه يكمل /استنا انت يا ادهم مش محتاج تتدافع عني وتبرر الي عملته انا كل الي حصل انتي كنت نازله حسيت بحفيدك بيصرخ من الوجع دخلت واديته علاج ل كريزه الكلي الله اعلم لو مكنتش دخلت كان ايه الي ممكن يحصل بس الي عرفته أنكم اسم علي الفاضي لو حد مات في البيت ده محدش هيحس بيه ..
حسن بغيظ شديد/كنت ندهتي علي حد منينا علم مرائتك الأصول يا ادهم .
هند بحده /ودي هتتعمله بالساهل يا جدي دي عايزه وقت .
قربت منها شهد وهمس في أذنه/طالما انتي عملالي فيها ناصحه كده كنتي عرفتي تحافظي علي اختك الصغيره الي غلطت وحملت وانتي نايمه علي ودانك سلام يا كبيره ..
في شقه ريان وحياه..
كانت نايمه حياه في حضنه وهو بيشرب سيجارته همست بحب .
/مبسوط يا ريان..
ريان وهو بيتصنع الجمود/ عادي يا عني مش اول مره أنام مع بنات انا واخد علي كده ايه الفرق .
حياه بدموع/لا فيه فرق الفرق اني مرائتك مش واحده من الشارع المفروض تحس معايا احساس مختلف غير اي واحده تانيه .
ريان ببرود /بالنسبه الك لكن بالنسبه الي لا انا شايف أن الستات اتخلقوا علشان كده مش اكتر ...
حياه بدموع وصراخ /لا يا ريان مش علشان كده وبس ريان انا بحبك بحبك اووي متقساش عليا كده .
وقف ريان بسرعه وحضنها لانه مستحملش دموعها /طب خلاص اهدي اهدي وبعدين ده احنا مقضين ليله عسل متقفلنيش وبعدين هو. فيه حد يعيط يبقا زي القمر والعسل كده .
حياه ضحكت من بين دموعها /يا سلام .
ريان غمزها /اه والمصحف.
فجاه جرس الباب رن ..
صرخت برعب وخوف /يا نهار اسود ومنيل يا فضيحتك يا حياه ....
ريان بغيظ شديد/ايه يا بت هو انا جايبك من الشارع متتعدلي لاظبطك ده اكيد الدليڤري. جايب الاكل اترزعي هنا لما اجيبه جاتك الهم .
بصتله حياه بابتسامه وهمست /بحبك يا ريان بحبك اوووي ..
في الجامعه ..
كانت داخله داليا المحاضره وقفها الدكتور بعصبيه ..
/استني عندك اخرجي من مكان مجيتي ومتحضريش ليا لآخر السنه .
داليا باستغراب /ليه انا معملتش حاجه.
الدكتور بغضب /أنا مبحبش البتاع الي علي وشك ده اتفضلي بره .
داليا بغيظ/والله هو علي وشي انا مش علي وشك انت عن اذنك انا هحضر المحاضره .
فجاه اتعصب جدا ومسكها من دراعها جامد وزقها علي الارض ونده علي الأمن .
/خودوا البنت دي علي اوضه العميد .
بسرعه مسكت تليفونها وكلمته سمعت صوته علطول بكت بشده .
/سليم الحقني يا سليم .
في جناح ادهم...
دخلت وهو متعصب وهي معاه قفل الباب وبصلها .
/ليه يا شهد ليه عملتي كده ليه عرضتي نفسك للخطر ده كان اتفاقنا .
شهد بتعيط جامد/اخويا يا ادهم اخويا كان بيموت جاسر يا ادهم كان لازم اتصرف غصبن عني معملتش حساب لاي حاجه سمحني .
ادهم حضنها بعشق /خلاص يا روح قلبي اهدي انا عارف وحاسس بيكي ومقدر بس انتي ليه مخلتنيش اتكلم واقول الحقيقه .
شهد بفزع/لا يا ادهم لا اوعا تعمل كده انا شوفت جبروت جدك بنفسي تفتكر لو عرف أن أنا حفيدته هياخدني بالحضن بعد ما رامني السنين دي كلها ده مش بعيد يقتلك ويقتلني انا بحبك يا ادهم مش عايزه غيرك من الدنيا لو جرالك حاجه هموت ..
ادهم شالها وباسها من رأسها /وانا بعشقك يا روحي بس أنا لازم لصالحك هتاخدي شاور عسل زيك كده وبعدين نتعشي بره يا حبيبتي.
في جناح جاسر ...
كان نايم بتعب علي السرير دخلتله منه بقلق .
/عامل ايه طمني عليك.
جاسر بالم بسيط /احسن كتير انتي عامله ايه دلوقتي .
قعدت جنبه علي السرير وهي بتفرك أيدها بارتباك..
/انا الحمد لله احسن الحمد لله علي كل حال .
جاسر وهو بيفتكر شهد /لولا شهد الله اعلم كان حصلي ايه ..
منه بغيره شديده /ايوه ما هي هند قالتلي ربنا يبارك فيها ..
جاسر ببرود /جهزي نفسك علشان فرحنا الاسبوع الجاي .
منه بدموع/حااضر المهم انك تكون راضي عني وتسامحني ..
فجاه دخل ريان بفزع لما عرف من ادهم الي حصل .
/جاسر مالك يا حبيبي فيه ايه..
خرجت منه بسرعه وقعد ريان بقلق.
/جاسر بجديه /انا بقيت احسن اطمن الفضل يرجع ل شهد .
ريان باستغراب /شهد مرات ادهم مالها.
جاسر ببرود /هي الي اسعفتني سبحان الله ليه مش عارف حسيت ناحيتها احساس غريب كأنها من دمي .
ريان باستغراب /غريبه اوووي المهم انك بخير .
جاسر بوجع ومراره/ايوه بخير بخير اووي .
في ڤيلا الجبالي..
في المطبخ ..
دخل حازم باعصار لما عرف انها وفقت علي سعيد وخلاص كل حاجه اتحددت دخل مسكها من دراعها بعصبيه..
/انتي فعلا وفقيتي علي الي اسمه سعيد ده انتي اتخبلتي في مخك ولا ايه.
تفاحه بدموع وقهره/ارجوك يا حازم ابعد عني افهمني جدك مش هسييب ابويا وامي في حالهم احنا غلابه اوووي يا حازم ابوس ايدك سبني .
حازم بغضب شديد/انتي اتجننتي ولا ايه اسيبك ازي انتي بتاعتي وانا عمري مهسيبك فاهمه عمري .
خرج حازم بغضب بصتله بدموع وقهره.
/انا اسفه يا حبيبي بس اعمل ايه ربنا علي الظالم والمفتري ..
في الجامعه ..
دخل سليم زي الاعصار ومسك الدكتور وخلصوه منه بالعافيه .
العميد بحده /مينفعش كده يا سليم بيه .
سليم بغضب /الي مينفعش أن مرائتي تتبهدل بالشكل ده دي الدمعه الي تنزل منها كفيله تخليني اولع في الجامعه بالي فيها .
الدكتور بغضب /انا هدفعك تمن الي عملته غالي ومرائتك لو معلقتش الزفت ده مشوفتش وسهل .
مسكه سليم وضربه بكل قوه ..
/البتاع مش علي وش امك انت وتصدق بالله بقا هتحضر وانت بقا الي هتسيب الجامعه ومبقاش سليم الجبالي لو مخلينك تولع في نفسك .
في الجنينه ...
كان قاعد حازم بوجع ومراره قرب منه ادهم بحزن عليه.
/ايه يا حبيبي قاعد كده ليه .
حازم بدموع وقهره/انا نفسي اموت اووي يا ادهم.
ادهم حضنه بقلق /بعد الشر عليك يا حبيبي ليه بتقول كده اسمعني يا حازم انت لسه صغير بكره تلاقي ..
قاطعه بغضب /انا مش عايز غير تفاحه مهما كبرت مش متمني غير هي وجدك هددها لابوها وامها يا عني خلاص قفل عليا السكك ليه جدي بيعمل كده ليه بس أنا بقا مش هسببها حتي لو فرحها النهارده برضه مش هسيبها ..
كان واقف ريان قريب منهم وسمع كل حاجه اتكلم وهوبيخطط في حاجه في دماغه .
/فرحها النهارده وماله شكل اللعب هيحلوو.
فيلا عامر ....
كان قاعد عامر بيفطر وفجاه الباب خبط اتفاجي لما لاقها هند بصلها باستغراب .
/ايه ده هو انا تأثيري جامد اووي كده لدرجه انك جيالي لحد هنا .
هند بحده/انا عرفت كل حاجه وعرفت انك الد أعداء جدي وولاد عمي علشان كده بحزرك ابعد عني احسالك ..
عامر بابتسامه خبيثه/طب ايه رايك نعمل اتفاق وادمرلك ادهم ومراته مش دول برضه الي مقغلين عليكي عيشتك انا مستعد اساعدك ايه رايك .
هند بتفكير هي فعلا نفسها تنتقم من شهد وادهم .
/والمقابل.
عامر بنظره خبيثه/ورقه عرفي وتكوني ليا .
هند وهي عندها رغبه كبيره في الانتقام وفي نفس الوقت عامر عجيبها /موافقه ....
عامر بابتسامه انتصار /كده تمام يا حلوه.
بليل ..
في الشارع الي جمب الڤيلا .
في فرح تفاحه وسعيد..
كان قاعد حسن بكل هيبه أما ذلك العاشقان فكانا حالهم ليس بخير فكل منهم يشعر وكان الحياه قد توقفت من حوالهم دموعهم تجري دون توقف ...
فجاه قرب ريان بمكر من سعيد وحضنه بخبث .
/الف مبروك يا سعيد .
سعيد بفرحه /الله يبارك فيك يا ريان بيه ...
ادهم بابتسامه حضنه وهو بيغمز ريان /خالي بالك منها يا سعيد دي اختنا .
سعيد وهو بيبصلها برغبه /دي في عينيا يا ادهم باشا .
تفاحه بدموع وكره /اللهي تتقلع عينيك يا بعيد اه يا حازم نفسي اموت قبل ما اكون لراجل غيرك .
بعد نص الساعه البوليس ملا المكان ووصل المأذون علشان يكتب الكتاب .
الظابط مسك سعيد /الف مبروك يا سعيد ها مش داسس حاجه كده ولا كده .
سعيد بمرح /حد الله يا باشا ده النهارده فرحي وانا خلاص تعبت عن الزفت ده .
الظابط بسخريه وهو مطلع من جيوبه كميه كبيره من المخدرات .
/لا توبت فعلا امال ايه ده كله خدوه علي القسم واتوصوا بيه علي الاخر.
كان سعيد بيصرخ أنه ميعرفش حاجه عن المخدرات دي وريان وادهم وسليم كانوا في قمه سعادتهم أن خططتهم نجحت .
زينب بتعيط /يا فضيحتك يا بنتي عريسك يتقلص عليه يوم فرحك .
ريان بنظره خبيثه/عيب تقولي كده يا داده دي تفاحه دي زي اختنا واحنا حالا هننقذ الموقف ونام إلليله يلا يا حازم اكتب كتابك علي تفاحه .
حازم كانه كان بيطلع في الروح ورجع للحياه تاني وتفاحه كانت فرحانه بشكل متتوصفش .
المأذون بجديه /الشهود .
سليم ابتسامه/اتفضلي بطاقتي .
ادهم بابتسامه/وانا بطاقتي انا كمان يلا يا سيدنا الشيخ.
كانوا قاعدين وهما مركزين مع مش مصدقين أن حالا هيكونوا لبعض ..
ريان مسك الطبله وبيغني بمرح /اهو جالك يا بت .
ادهم بضحك وهو بيشاركه الغناء /ههههه ريح بالك يا بت .
وبالفعل بدأ للجميع بالرقص فأصبحوا حازم وتفاحه ازواج تري ماذا سيكون رد حسن الجبالي علي ما حدث
كانوا داخلين الڤيلا كلهم وبيضحكوا من قلبهم فجاه وقفوا قصاد حسن الجبالي الي بيبصلهم بكل غضب وتوعد .
/شرفتوا اهلا وسهلا.
ريان برعب /اشهد ان لا اله الا الله.
الجميع في وصوت واحد وهما مرعوبين / وان محمد رسول الله.يتتتتبع.