رواية براءة العشق الفصل الثالث 3 بقلم عائشة الكيلاني
بصو لبعض نظرات عتاب و حزن غيرة اشتياق مشاعر ملخبطة و أسئلة كتيرة ملهاش نهاية
فاطمة خدت شنطتها و مشيت و هى مذلة مصدومة و متعصبة
كرم بص لعبد الرحمن:ـ مبروك يا عبد الرحمن
نوال ببعض الغضب و هي مربعة ايديها:ـ مبروك يا استاذ بس مش كنت تعزمنا احنا برضو نشرف
عبدالرحمن:ـ هى اتجوزت بجد ساكت ليه يا كرم مترد عليا
كرم :ـ قولتي مين
نوال:ـ اتفزعت ليه هو حرام تشوف حياتها كفاية السنين الى ضاعت من عمرها على الفاضي
نوال:ـ عن اذنك اروح اذاكر للعيال متتاخرش يا كرم سلام
نوال مشيت و كرم بص لعبد الرحمن:ـ ملش حقك عليا بس انت عارف نوال بتحب فاطمه اد اي دا مش بيسيبو بعض لحد دلوقتي قوليلي بقا موضوع جوازك دا اي انت اتجوزت
عبد الرحمن بزهق:ـ في اي يا جدعان هو محدش قالكم انى متزفت عندي اخ حسام لا خطبت ولا اتجوزت
كرم بصدمة و بص لدبلة:ـ اومال دى بتعمل اي في ايدك
عبدالرحمن بدون واعي:ـ لبستها علشان اوفي وعدي لفاطمة و اتفاقت مع ايلين ان اى حد يسالها بتقوله انى ابوها لان دى الحقيقة حسام مات مبقش فيه غيري الى يخد باله منها لبستها علشان اقفل كل البابان الى بينا يوم ما اوصلها هتتجوز
كرم فاتح بوه بصدمة:ـ على فكرة فاطمة كمان عملت زيك بس اي الى غيرها و عصبها اول ما شافتك فاطمة بقلها سنين بتلبس الدبلة في ايديها الشمال علشان اى حد يشوفها يقول انها متجوزة بس ازاي وافقت بسرعة دى هى خالتي مفيش غيرها الى عملة تزن عليها كان نفسي اساعدك يا صاحبي
عبد الرحمن ببرود:ـ عنوان فاطمة الجديد اي
كرم:ـ هقول و امري لله****
عبد الرحمن رجع ضهره لوراء:ـ انت معايا في كل قراراتي مش كدا
كرم :ـ في ضهرك بس اي المصيبة
عبدالرحمن بابتسامة:ـ هتعرف بليل و هنشوف بعض كتير مش ماشي من هنا سلام
" عند فاطمة"
فاطمة روحت
الام:ـ كل دا يا فاطمة
فاطمة بهدوء:ـ طنط عايدة كلمتني فى عريس جاي النهاردة و انا موافقة خدي الكبيرة بقا كتب كتابنا هيكون بكرا
كملت بحزن و على وشك البكاء:ـ كان معاكي حق لم قولتيلي بلاش تضيعي وقتك و عمرك في اوهام اوهامي ضحكت عليا يا امي كنت مستنية اميري يجي
الام بصت ليها:ـ يعني اي كتب كتابك بكرا
فاطمة:ـ انتي مش عايزة تفرحي بيا اهو هتجوز و تبقي تيته
الام بعصبية و زعيق:ـ هوو اي الى افرح بيكى ناقصك اي علشان تتجوزي سوكتي و من غير زغريط هاا ناقصك اي انتي مش اقل من اى حد علشان تعملي في نفسك كدا و تخدي قرارات توصلك للارض
فاطمة بانهيار و دموع:ـ كفاية بقا يا امى كفاية انا تعبت تعبت اوى ارحميني
فاطمة قالت كلامها و جريت على اوضتها
الام بقهرة و عصبية:ـ منك لله يا ابن سمية اشوف فيك يوم انت و امك
فاطمة غيرت هدومها و صلت و نامت و هى بتبكي
" بليل"
زى ما طنط عايدة قالت إلى انتي عايزاه
مامت العريس:ـ بس مفيش شغل
العريس:ـ طبعا دا اهم حاجه و زيارتك لى والدتك
مامتها:ـ مفيش داعي يعني انتي مش صغيرة علشان كل شوية تجري على امك ماحنا اهو اتجوزنا و سافرنا و بعدنا و كبرنا عن امهاتنا و عادي
الام بغيظ و حزن:ـ اعملو الى يريحكم
مامت العريس:ـ و مفيش فرح مش من إمكانية ابني يعمل فرح و الدوشة دى الموضوع مش مستاهل انتوا مش صغيرين
عايدة:ـ ههه الف مبروك يا قلبي نقرا الفاتحة
فاطمة هزت راسها :ـ نقرا الفاتحة
فجأة دخل عبد الرحمن و نوال و كرم و ابو كرم لان الباب كان مفتوح دخلوا و هما بيقرو الفاتحة و المفاجأة ان دخلوا و معاهم المأذون
عايدة:ـ اي دا في اي
نوال بفرح:ـ طنط عايدة خدي الاخ دا في ايدك و انتي نزلة
كرم:ـ خليكي يا طنط اهو تفرحي معانا
الام بغضب:ـ انا عندي بنتي تقعد جانبي ولا تتجوزك
عبدالرحمن:ـ ابدا يا شيخنا كل حاجة جاهزة و العروسة موافقة
المأذون:ـ لازم شاهد تانى
العريس:ـ انا ماشي يلا يا ماما
الام:ـ ولا تزعل يا حبيبي بكرا اجوزك الاحلي منها شايفة نفسها على اي حتي قصيرة
العريس و عايدة مشيو و المأذون بدأ في الزواج فاطمة مضت و هى في قمت الغضب
الام و نوال زغرطو فاطمة قامت راحت اوضتها و رزعت الباب
فاطمة:ـ لا لا اكيد كابوس اكيد مش حقيقي اعمل اي اروح اقت.له
نوال اتجهت لى اوضة فاطمة و خبطت على الباب بمرح:ـ طاطا افتحي
فاطمة:ـ ثانية
فاطمة فتحت الباب و نوال دخلت
نوال حضنتها بفرح:ـ مبروك يا قلبي فعلا الصبر حلو
فاطمة:ـ افطر على توم بس متجوزش الشخص دا ازاي هببت كدا دا متجوز يا نوال عارفه يعني اي بس هما يومين و اخ.لغه علشان يعرف يعلقني بيه و يتجوز كويس
نوال حطت ايديها على وشها مش عارفه تسكتها ولا تفهمها فاطمة لبست الفستان الابيض تحت رجاءا و محيلت نوال بعد شوية جت الميك اب ارتست و الحقيقة ان فاطمة كانت جميلة جدا اه تلاتين سنة بس ولا باين عليها بالعكس كل الى يشوفها يديها اصغر من سنها و الغريبه ان كل صاحبها الى في الشارع ساكنة فيه زمان جوم فاطمة فاطمة خرجت و هي بتبص بصدمة و قالت لي نفسها:ـ نهار اسود بيعملوا اي هنا
عبد الرحمن سرح في جمالها
نوال:ـ عبد الرحمن كدا البت هتتحرق
فاطمة بتحاول تهدي حالها ايلين حضنت عبد الرحمن بفرح:ـ انا مبسوطه أوى يا بابي انك اتجوزت ميس فاطمة
فاطمة بصت ليها بحزن و غضب جوها بس ابتسمت غصب عنها نزلوا ركبوا عربيته كرم و نوال من قدام و فاطمة و عبد الرحمن من وراء بعد وقت وصلوا المكان الى فيه الفرح بعد ما عملوا السيشن خلص الفرح
" فى فيلا عبد الرحمن "
عبد الرحمن اقترب منها بحب:ـ خمس وعشرين سنة و انا بحلم الحلم دا
فاطمة بتهز رجليها بسخرية:ـ مممم بإمارة انك اتجوزت هو انت نسيت بنتك ايلين و اكيد مش متجوزني حب
كملت بضحك:ـ مش معقول كل تصدق كلام الاطفال دا كل الى اتقال كل كله كدب انت محبتنيش ولا انا الصراحة عمري ما حبيتك اي رايك ننهي اللعبة دى و يدار ما دخلك شر
عبد الرحمن:ـ كل دا كلام اطفال
فاطمة:ـ طفل سبع سنين بيقول هتجوزك و طفلة هبلة قالت اوعدك اني مش هنساك ولا هحب غيرك كلل دى وعود كدبة
عبدالرحمن حاوط خص.رها و ضغط عليه:ـ متأكدة
فاطمة بصت له بقوة و ثبت مصتنعيين:ـ قصدك اي
عبد الرحمن قب.لها باشتياق فاطمة حاولت تبعده بس حبها له غالبها فاطمة بعدته عنها و قالت:ـ مش هتسبني تانى صح مش هنبعد
عبد الرحمن قبل بطن ايديها بحب:ـ من النهاردة مفيش حاجة تبعدنا عن بعض اوعدك
فاطمة كانت ها تتكلم لكن هو منعها شل الطرحة من على راسها بص ليها بحب:ـ زى ما انتي بس بقيت اجمل بكتير من و انتي صغيرة قبل شفايف.ها لكن بعد لم شاف دموعها نزلة على خدها مش فرح دموع قهرة و ندم.........
يتبع