اخر الروايات

رواية روح الصخر الفصل الثالث3 بقلم روان محمود

رواية روح الصخر الفصل الثالث3 بقلم روان محمود 

روح الصخر...الحلقه الثالثه
روح.دانت محرمتش بقا طب انا بقا المرادي هخليك متنفعشي لحاجه خالص
مراد.ايه ياحاجه انتي ملكيش اخوات ولاد انا لله وانا اليه راجعون
زياد.هو انتي الي عملتي فيه كده ليه كده يامراد تسمح لبنت تضربك ياخساره الرجوله ياجدع وانتي ايه ماتهدي شويه بوتجاز
مراد.اهدي يابرنس مش هيبقي انا وانت مضروبين ومحدش هيمثل فينا كفايه واحد
زياد.انت خايف منها كده ليه مش فاهم
لتتقدم اليه روح لتعلمه سبب خوف مراد وتعرفه ماهي الرجوله التي يتكلم عنها
روح.انا هقلك هو خايف ليه
وهي عيناها تفوح منهما الغضب بسبب المنظر وكلامهم
زياد.قولي
ليفاجا بلكمه في وجهه تجعله يسقط ارضا ليعلم مع من يتعامل لتاخذه الدهشه اكثر من الالم من هي لتضربه بكل هذه القوه
ليجد ان روح تتقدم اليه لتكمل مابداته لتمسكها ساره وورد
ساره.اهدي بس ياروح اللي مايعرفك يجهلك يامعلم وهي تضحك ضحكه عاليه ع هذا الزياد المطروح ارضا الذي كان يؤنب صديقه من ثواني ع الخوف منها والذي كان يعاكسها من ثواني
ورد.بلكنه رقيقه اقرب من الهمس ...فهي بنوته رقيقه جدا عكس اخوتها تشبه النسمه تخاف التحدث مع الاخرين حتي لا يعتدوا عليها بالكلام لانها لاتمتلك فن الرد عليهم بنوته ع الفطره اقرب الي صفاء الاطفال وقلوبهم البريئه ذات شعر اسود حريري وملابس محتشمه بالرغم من انها لاترتدي الحجاب...
ورد.ايه بس ياابله روح الي حصل انا مبحبش حد يتخانق
روح.والنبي ابعدي انتي ياورد بررقتك دي بعيد وانتي ياساره
ملكيش دعوه بالموضوع ده ولا الواد عجبك
لتتفاجئ ساره من كلام روح وتخفض راسها خجلا لتجد ان زياد المرمي ارضا
يغمز لها بوقاحه ويقول
زياد.ايه عجبتك زي مابتقول
لتمسكه روح من قميصه
روح.كمان بتغمز وبتقل ادبك لا دانت وصاحبك عجينه واحده وعايزين تتربوا من اول وجديد
لتتدخل ورد مسرعه لتلحقهم من هذا الهلاك الذي سوف يدمرهم
ورد.ابله روح ثانيه اني عايزاكي بجد محتاجاكي وتعبانه ومش مستحمله
لتتغير روح الشرسه وتتحول الي روح الام التي تخاف عليهم من الهوا وتنسي المعركه التي كانت فيها عندما تلمح نبره الحزن والضعف في كلام اختها لتتوجه اليها وتاخذها الي احضانها
روح.يلا ياحبيبتي نطلع مفيش حاجه متخافيش وانت اياك المحك جنب اختي تاني
ليتقدم اليها مراد.يااستاذه روح انا مش عارفه انتي مش موافقه ليها انا قلتللك اني بحبها ومهما حصل مش هسيبها وقلتلك نتجوز ومش عايزمنك اي حاجه انا هخدها زي ماهي مش عارف انتي مش موافقه ليه انا فيا ايه يتعيب اوووف
ليظهر الغضب ع وجهه
روح.وانا قلتلك ماعنديش بنات للجواز وابعد عنها من غير اي اسباب انا حره
همسه.ليه بس انا بحبه اووووي
لينظروا الي البعض بابتسامه عاشقه
لتسحبها روح من بلوزتها ...نعم ياختي احترمي نفسك يابت حب ايه انا مش هجوزكم انتو كده حلوين انتم مش ناقصكم حاجه ولا انا مقصره معاكم فحاجه الفلوس والشهادات معاكم مش محتاجين فللوس اكتر من كده
لتهمس بداخلها كفايه الي حصل بسبب الرجاله والفلوس لحدكده ليظهر ع وجهها العبوس
لتنتبه بعد ثواني الي الجميع انهم ينظرون اليها باندهاش من كلامها وسرحانها الذي يجب ان يكون وراءه سر لايعرفه حتي اخواتها
ولتنتبه الي تلك التي تحتمي بها وتتشبث بها وهي اختها ورد التي تعلم من حديثها ومنظرها انه من المؤكد انه حدث شئ معها
لتاخذها وتصعد وتقول لاختها وصديقتها.. حصلونا وبسرعه
لينتظروا ان تصعد هي واختها
وتتقدم همس الي حبيبها
همس.معلش يامراد استحمل والله انا معرف سبب رفضها بس اكيد في حل
مراد.انا عشانك استحمل اي حاجه انتي عارفه بس هي لاتطاق
همس.معلش والله انا ذيك واكتر منك نفسي يجمعنا بيت واحد فاسرع وقت
مرراد.ليقترب منها بجد ياهمس قلبي
همس.طبعا يامراد وهي تقترب منه اكتر وتمسكه من ياقه قميصه انا بحلم باليوم الي تبقي ملكي وبتاعي لو حدي واحضرلك هدومك والبسك الكرافت وانيمك ياااه امتي بقي لتقول كل هذا برومانسيه وهي تتامل في وجهه
مراد.يالهووي علياوعلي سنين وعايزاني استحمل بعد الكلام الحلو ده كله
همس لتقول بدلع .ماهو عشاني لازم تستحمل ولا انا مستاهلش
مراد.دانتي تستاهلي اووي بس مفيش حاجه كده ع مانتجوز
ليغمز لها بوقاحه
همس.حاجه ايه بقا والله روح تيجي تكمل عليك انت اساسا معنتش نافع هههههه
مراد ليقترب بوقاحه .اوريكي نافع ولا لا دانا نافع اووي
همس لتجري منه ليحتجزها
ويبدا بلمس وجهها بشفتيه باغراء واثاره
همس.مراد عيب كده ع فكره خلاص تنفع ابعد بقا
مراد.لا لما اخد كريز الاول
همس.انت مشبعتش
مراد.لا طبعا ومش هشبع الا لما اقطف التفاحه كلها ليغمز لها بوقاحه
همس.انت قليل الادب
لينظر لها بحرن لتكمل
همس.بس بحبك اعمل ايه بقا الله
ليقترب منها اكثر وياخذ شفتاهها في قبله ليمتص رحيقهاةالذي يجعله يتحمل بعدها وتعب اليوم ويهون عليه حياتها
ليشعر بها تبادله القبله فيشعر بسعاده غامره ويتعمق في قبلته ثم يتركها عن مضض ليتحكم في نفسه فهو ان ترك نفسه فانه لايضمن ماسيفعله
في نفس الوقت بجانبهم توجهت ساره لزياد الذي عيناه بدات في التورم من اثر ضربه روح له
وتعالت ضحكاتها ع منظره
ساره.شكلك مسخره هههههت قوم ياراجل دانا هخدلك فيديو وانزله واقول الممثل زياد بعد ضربه من بنت هههههههه قوم قوم حط تلجه ولا حاجه ع وشك اللي بقا شبه البطيخه ده
زياد.خلاص بقا انتي مابتصدقي يلا روحي انجري هاتيلي تلج
ساره..هههههه وانا مالي ماتشوف حد تاني يعملهالك
زياد.بعد اذنك ياموزه
ساره .ههههه موزه ههههه حاضر عشان خاطر السينما والفن بس
لتدخل تاتي له من الثلاجه بالثلج وتجلس امامه وتضعه ع عينه لتاتي عينها في عينيه فتوتر وتخفض عينها عنه وتتابع ماتفعله ليبستم ع خجلها من عينيه فهو يعلم مدي تاثير جاذبيته ع النساء
لتنتهي من ماتفعله ليمسك يدها بطريقه رومانسيه ويضع قبله ع ظهر يديها وهو ينظر لعينيها ويقول شكرا ياجميل
لتتوتر وتخفي توترها في ضحكه عاليه وتهكم ع افعاله
ساره.خلاص ياعم انت هتمثل عليا عقبال العلقه الجايه
زياد.انتي رايحه فين
ساره.همشي بقا اشوف البت دي راحت فين هي وصاحبك
لتدخل ساره الغرفه ع همسه لتجدهم مقتربين بشكل جعلها تشعر انها تشاهد فيلم هندي رومانسي الذي تكرههه
ساره.انتي يابنتي كفايه بوسس واحضان ارحمي نفسك انتي وهو يارب يتجوزوا ونرتاخ من جو العشق الممنوع ده
ليبتعدوا عن بعض باحراج
همس.ايه يابنتي مش تخبطي قبل ماتدخلي
ساره.يلا ياختي نطلع زمان اختك هتاكلنا فوق اتاخرنا
همس .طيب يلا
مراد.هتيجي التصوير بتاع الفيلم بتاعي بعد بكره
همس.اه انشالله هحاول
زياد.مش هشوفك تاني ياساره
ساره.لا مش هتشوفني تشوفني ليه انا اعرفك
زياد.ههههههه طيب ياستي شكرا طب مش هتيجي التصوير مع صاحبتك
ساره.امممممممم هفكر
يلا بقا ياهمس اتاخرنا
في مكان اخر في غرفه ورد......
روح مالك ياورد ايه اللي حصل احكيلي
لتقص عليها ورد ماحدث من بدايه اليوم
فللاش باك.......
تدخل ورد احدي مراكز الشرطه لتاخذ معلومات عن احدي القضايا فهي تعمل بالصحافه
فهي تدخل وهي ترتجف ولكن امتثلت للامر بعد ان امرها صاحب الجريده بالذهاب ووصفها بالكسوله التي لاتهتم بعملها ولكن هي ليست بالكسوله ولكنها تخاف التحددث مع الناس والهجوم عليها وخاصه مثل هذه القضايا فهي قضيه تهريب الاسلحه
لتدخل بخطوات بطيئه وخائفه لتسئل عن الظابط الذي اخبرها مديرها باسمه وهو رائد المغازي الذي ترتعش له الابدان بمجرد ذكر اسمه في اي مكان ولكن هاهي ورد تدخل لاتعلم لما تشعر بالخوف
لتصطدم بشخص ذوبنيه طويله واكتاف عريضه وملامح رجوليه قاسيه ولكن جذابه
لتسمعه يعنفها بدون ذنب لها فهو الذي يسير بسرعه فائقه بالرغم من ضخامه جسمه
رائد.ايه يامتخلفه انتي مش تاخدي بالك
لتتكلم هي بصوت هامس مرتعب
ورد.انت الي خبطني وماشي بسرعه ولكن انا بقولك اهو سوري
لينظر لها من فوقها لتحتها بشبه استهزاء ووياتي ليتركها
لتمسكه من ذراعه مسكه بسيطه
ليلتفت اليها مره اخري وهو يزفر بضيق
رائد.في حاجه تاني
ورد.اه انا عايز اسال عن واحد هنا مش عارفه هو معروف ولا لا وانت ممكن تكون تعرفه
رائد.بتهكم ممكن اعرفه دانا مفيش حد هنا معرفوش دانا دبه النمله متعديش عليا طيب اسالي اخلصي معنديش وقت للتفاهات دي
بالرغم من غضبها الداخلي وخوفها من رد فعله فهي ترتعش من مظهره فهي تشعر انه سيفترسها بنظراته تشعر انه يعلم بخجلها
ورد.تعرف واحد اسمه رائد المغازي
لتصدع ضحكته الرجوليه التهكميه والجذابه والمخيفه
ورد.بخوف وهي تريد ان تذهب من امامه
خلاص لو متعرفوش احسن
لتقول فسرها .ايه ده انا ايه الي عملته فنفسي ده مش كنت اقعد فالبيت احسن اووف ياربي انا خايفه من الكائن ده هو بيضحك كده ليه هو انا قلت حاجه تضحك اصلا
رائد.اعرفه انتي هبله يابنتي هو في حد ميعرفش رائد المغازي
ورد.بصوت اشبه للهمس من الخوف والقلق والخجل من منظرها امام هذا الكائن المزعج فهي وان كانت لاتتعامل مع اي من البشر غير اخوتها فلاول مره تاخذ الجراه للتعامل مع احد يظهر لها هذا الكائن المخيف بالنسبه لها
ورد.طب ممكن تورهولي او توصلني ليه لتكمل بترجي وخوف بعد اذنك
ليعجب رائد خوفها الزائد منها واهتزازها وخجلها فهي لاول مره يري الفتاه بهذا الخوف والخجل فدائما مايري المسجونات اداب واجرام
رائد .نعم اؤمري
لتقول له بشئ من الملل بقولك ورهولي مش عايزاك انت
ليضحك ضحكه رجوليه جذابه تجعله يبدواصغر من سنه وتزيد وسامته وتجعلها تتامله ولكن تصحو من تفكيرها ع رده عليها
رائد.تععالي ورايا
لتمشي خلفه وتدخل مكتبه ليجلس عليه وسط دهشتها
رائد.هههههههههن انا رائد المغازي انتي بقا مين ياقطه
بعد سماعها لهذا الخبر المخيف لها نعم يقول لها انه هو الذي يجب عليها ان تتعامل معه لمده كبيره لتعرف منه كل المستجدات لا لا فانها في كابوس لتتعامل مع هذا الوحش ذو النظرات الثاقبه كالصقر ياالله
رائد.ياانسه اؤمري كنتي عايزاني ليه ولكن هي تظل ع صدمتها وصمتها
رائد.هههههههههه هي صدمه اوووي كده انتي مين بقا..
ليجدها تقول بصوت اقرب للهمس ويشوبه الصدمه
ورد..اناانا الصحفيه ورد جايه عشان قضيه الاسلحه بس بس انت لا لا لا
لتخرج من الغرفه بل من المكان بالكامل لتعود الي منزلها وهي ترفض ان تتعامل مع هذا الوحش الكاسر حتي تنتهي قضيتها وتتحمل العقبات حتي وان كانت طردها من العمل

عوده......
ورد.اعمل ايه انا هسيب الشغل انتي عارفه انا مليش فالجو ده دانا بخاف من خيالي اتعامل مع ده اسيب الشغل ده رايي احنا مش محتاجين
روح.لا طبعا اهدي كده لازم تتعودي تتعاملي مع الناس ومتعتمديش ع حد اجمدي كده مش من اول مشكله تقولي هسيب الشغل وامشي لازم تبقي قويه
ورد.لا لا انا مش عايزه انتي عارفه انابحب الحياه السهله وانتي عمرك ماسبتينا نتعرض لموقف مشابه او ححد يجي علينا كنتي دايما بتحمينا لا لا
روح.وانا دايما معاكي وفضهرك بس لازم تتعتمدي ع نفسك ودا اول درس ليكي انا اختك ولازم تسمعي كلامي متسبيش حقك وتتعتمدي ع نفسك ومتسمحيش لحد يجي عليكي وتبقي قويه مش ضعيغه الناس يتسندوا عليكي مش تتسندي انتي عليهم تمام هتسمعيي كلام اختك ومتقلقيش واللي يدوسلك ع طرف تدوسيه تمام يابطتي
يلا بقي عشان تنامي فحضني وبكره تروحي بثقه وتاخدي معلوماتك ومتتهزيش قدامه
ولا استني هي اختك وصاحبتها جم ولا لسه
لتخرج من غرفتها لحسن الحظ تجدهم وصلوا ودخلوا غرفتهم لتدخل عليههم
روح.ايه يانسه كل ده وقت
همسه.ياروح وافقي بقا ع جوازنا انا بحبه اووي وهو ميتعيبش ولمينا بقا
روح.انني عارفه قراري انا مش هجوزكم هو كده
همسه.ليه هنترهبن بتهكم ع كلامها فتضحك ساره ع كلامهم
روح.مفيش جواز مش مستعده اخسر واحد منكم عشان حبه مشاعر
لتقول هذا الكلام وتخرج بعصبيه وتدخل غرفه اختها ورد لتنام معها
اما عند همسه وساره ...
همسه..بصي بقا انا هتجوزه يعني هتجوزه انا مش فاهمه كلامها هتخسرنا ازاي بس اللي متاكده منه لازم لازم خطه تخليها توافق
ساره.طب وهي ايه بقا يام العريف
همسه .مش عارفه بس اكيد هلاقيها طب وانتي مش هتتجوزي
ساره.لا طبعا فكره الجواز دي فكره فاشله انا هعمل حاجه احلي بكتير
همسه.طب هي ايه
ساره.هقلك لما تقوليلي الخطه
همسه.طب يلا ياختي ننام
ليعم المساء ع الكل
ويظهر الصصباح ببدايه جديده
لنري شاب بملابس رجاليه ولكنها غير مهندمه عليه واسعه عليه ولكن كاجوال يدخل شركه كبيره وهي شركه اسر
لتدخل لمكتبه
ليتفاجا بوجود هذا الشخص
اسر.انت مين وازاي تدخل كده
احمد.انا احمد خطيب موجه وهشتغل بدالها واديها كل المعلومات اللي هتحتاجها عشان تعدي ماده حضرتك
وطبعا ده من خلال الشغل عندك طبعا .....انها موجه......متنكره في زي جديد حتي لا يتعرف عليها




تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close