رواية الحربايه والثعبان الفصل الثالث 3 بقلم منة محمد
الحلقة 3
.
.
في فيلا رياض
رحاب : كنت فين وايه الي حصل لايدك
آمير: ولا حاجه مجرد جرح صغير ’ وانا بعمل الكوتش عشان كدا اتأخرت
رحاب بضيقه: طيب لما اتصلت بيك كذا مره وانت ولا مره رديت
أمير: الموبيل كان صامت هم الضيوف مشيوا؟؟!!
رحاب: لسه ماشين بس فيه خبر حلو عشانك اخترتلك عروستك
آمير بتعجب: عروستي..!!!!
رحاب بسعاده: ايوه عارف نهال صحبتي هتبقي مراه اخويا , قررت ده خلاص
آمير وقف شويه يفكر وقرر انه لازم يفاتح اهله في امر دعاء وراح غرفه نومهم وخبط
رياض: ادخل
آمير فتح الباب: مساء الخير
رياض: مساء النور
ناني بشده: آمير كنت فين استنناك ع العشاء
رياض بخضه: مال ايدك ايه الي حصلها؟؟
آمير: مفيش جرح صغير انا عايز اتكلم معاكم في امر مهم
رياض: قوله
ناني بحنيه: اتكلم ياحبيبي
آمير: انا عجباني بنت وعايز اتجوزها
ناني بستفسار: مين البنت دي؟!
أمير: اخت داغر الصغيره اسمها دعاء وانا بحبها
ناني بدهشه: بس انت مجبتش سيرتها قبل كده
آمير: لانها كانت بتكمل تعليمها , ومكنتش عايز اشغلها غير لما تخلص , ودلوقت عايزكم تروحه تخطوبهالي
ناني: لكن يابني احنا اختارنا نهال بنت كويسه وعارفين اهلها
أمير: ماما الجواز بيبقي مبني ع اختيار القلوب ورغبته , وانا بحبها وهبقي سعيد معاها ,ولا سعادتي ملهاش حساب عندكم
رياض بتفهم : طبعا سعادتك تهمنا’ انت ابننا الوحيد ,والجواز من غير موفقتك متمش , ومحدش يقدر يجبرك تاخد خطوه انت مش عايزها
أمير: شكرا يابابا كنت عارف انك هتتفهم وضعي
رياض طبطب ع دراعه: طبعا اطمن انا معاك كل حاجه هتم ثق فيا
آمير بص لامه الي قفلت ملامحها وقام وقف وقال: تصبحوا ع خير
رياض: وانت من اهله
ناني بتعنيف: انت عملت ايه يارياض ,ازاي تشجعه احنا منعرفش الناس دي ,ولا هم مين ,ولا من عيله مين اروح اخطب من غير ما اعرف
رياض بهدوء: ناني امير هو ابننا الوحيد وسعادته من سعادتنا , مانروح بيتهم ونشوفهم ع الطبيعه وبعدها نقرر اه او لاء
ناني: انا مش فاهمه حاجه طلعت البنت دي منين فجأه , والاغرب ان رحاب متعرفش اي حاجه
رياض: اهدي الموضوع ميستهلش الاقفش
……….قصص منه محمد كاتب……………
في بيت دعاء بعد المشكله
دعاء: يا امي كلي لقمه
بهيه بدموع: مش هاكل غير لما ابني يرجع
دعاء بتنهيده: عشان تاخدي العلاج هتتعبي
بهيه: ربنا وحده الي عالم اخوكي فين , قلبي وجعني, مقدرش اكل لقمه غير لما اطمن عليه
دعاء: اخويا هيرجع صدقيني
بهيه: قومي قولي لـ اخوكي معمر يدور عليه
دعاء: ابيه معمر هيدور عليه فين الساعه دي وهو زعلان منه
بهيه قامت وشدت الخمار: خلاص هطلع انا ادور عليه بنفسي
دعاء قعدتها: يا امي أقعدي واسمعيني , خلاص هتكلم معاه بس ارجوكي كلي لقمه صغيره عشان تاخدي علاجك
بهيه: مش هاكل غير لما داغر يرجع البيت , قومي يابنتي لاخوكي يدور عليه ويرجعه
دعاء : يا ماما انا هروح حاضر , بس لله كلي لقمه _ رفعت ايدها بالعيش_خدي دي بس من ايدي وهقوم
بهيه اكلتها من ايدها: اكلت يله قومي
دعاء راحت بعد تردد كتير خبطت ع الباب: ابيه معمر
معمر فتح عيونه وقام : فيه ايه يا دعاء
دعاء: اخونا داغر مرجعش البيت لحد دلوقت
معمر: يمكن مع اصحابه اتصلي بيه وهيرجع
دعاء: اتصلت رفض يرد وقفل موبيله , وامي قلقانه وبتقولك روح دور عليه
ميسر فتحت الباب ع اخره وبعصبيه: هي امك مش بتهتم غير بيكي انتي او داغر ,يمكن انتم الاتنين ولادها ومعمر ملوش علاقه بيها , ولا يكون عدوكم
دعاء برتباك: الموضوع مش كدا
ميسر: لاء هو كدا وبعدين داغر شاب عاطل اكيد بيتسرمح مع حد من صحابه
دعاء بضيق من اسلوبها الفظ: بس داغر عمره ما اتأخر للساعه دي بره البيت قبل كده
معمر: ميسر كلامها سليم اكيد مع صحابه قولي لـ امك متقلقش ,انا لازم انام عندي شغل الصبح بدري
ميسر: سمعتي لازم يبقي عندك شويه احترام اخوكي , لازم يروح شغله وابني مدرسته ولا نروح نلف ع اخوكي في نص الليل امشي يله
دعاء اتحرق دمها لما ميسر قفلت الباب في وشها
بهيه سألتها: ها قالك ايه معمر راح يدور ع اخوه
دعاء حطت خصله من شعرها وري ودنها : اخويا نايم
بهيه بقهر: نام واخوه الصغير مش في البيت ,وامه صاحيه قلقانه عليه , ازاي جاله نوم كان لازم تصحيه
دعاء بتوتر: حاولت لكن
بهيه: فهمت احنا عبئ تقيل عليه , وبدء يكل مننا ليه يهتم بألمنا الي بنعيش فيه
دعاء مسكت ايدها برجاء: ابوس ايدك انتي عيانه , بصي هكتبله رساله ماشي ولما يفتح التلفون هيشوفها ويرجع طوالي ماشي
بهيه: ماشي
دعاء: يله لازم تريحي جسمك
اثناء كلامهم سمعوا الباب بيخبط دعاء جريت وفتحت بعصبيه: كنت فين, ولا مره فكرت فينا ولا في امك الغلبانه الي هتموت عليك , افرض جرلها حاجه اعمل ايه وانا لوحدي
بهيه طلعت تجري: داغر ابني (ضمته وبكت) روحت فين ياضنايا ,كدا متقولش امي يحصلها حاجه
داغر باس ايدها: حقك عليا سامحيني عارف انا غلطان
بهيه ببكاء: اوعدني يابني انك مش هتسيبنا مره تانيه
داغر مسح دمعتها: اوعدك عمري ما اسيبكم لوحدكم ابدا, بطلي عياط بقي (ضم اخته) دودوه بطلي انتي كمان
بهيه: ادخل يابني ادخل
………قصص منه محمد كاتب…………
في فيلا رياض
ناني خرجت وناولت اللبن للجده الي اغلقت كتاب الله المجيد
الجده بصتلها: مالك ياناني وشك مبوز كده ليه
مامي: امي آمير بيحب بنت وعايزنا نروح نخطبهاله
الجده ضمت حواجبها: مين دي ومن عيله مين؟؟!!
ناني مطت شفايفها: انتي عارفه صاحبه داغر امير عايز اخته , وكنت مفكره انه بيروح البيت لداغر , اتاريه بيروح عشان معجب بأخته
الجده بكل هدوء: تمام قررتي ايه؟؟
ناني: اظن انتي عارفه حال البنات الايام دي يحفروا للشاب الغني حفره ,وآمير مش مديني فرصه افكر في اختياره ده عايزنا نتكلم في جواز
الجده بهدوء: اظن هو شاب وعنده كل حاجه وناقصه زوجه ,لكن قبل ما تاخدي اي موقف قوي فكري كويس جدا
ناني بضيق: ياماما مش عارفه اعمل ايه ..ورياض ابنك موافق يروح بيتهم رغم اني مش موافقه وكنت بفكر اتكلم مع رحاب لما تصحا انا متأكده ان آمير مش هيرفض الي هتقوله
الجده: ربنا يقدم الي فيه الخير
………..قصص منه محمد كاتب………..
في بيت دعاء
الفت شافته فرحت جدا وراحت سلمت عليه: ازيك ياداغر
داغر بتكشيره: بخير
الفت: هو انا ممكن اطلب منك طلب
داغر مبوز جدا: ايه هو
الفت: تخرج معايا
داغر فتح بؤه ع اخره لانه بيكرها كره العمي ولف مشي
ميسر خرجت ع صوتها وبسؤال: الفت وصلتي امتي هنا؟؟َ
الفت ابتسمت: لسه جايه حالا عامله ايه ياختي
ميسر ببتسامه : انا عايشه في جهنم جوه البيت جيتي ليه جهنم
الفت : ابدا وحشتيني وقلت اجي اشوفك
ميسر:ليه واقفه بره تعالي ندخل ونشرب عصير دعاء اعمللنا كوبيتين عصير ليمون
الفت دخلت وقعدت معاها: الله ايه الخاتم الحلو ده
ميسر بسعاده: معمر جبهولي في عيد ميلادي
الفت: اه فات ع جوازكم عشر سنين بس لسه بذره الحب ما بينكم ولسه بيهتم بيكي
ميسر كشرت: ايوه مش كفايه مضحيه معاه بما فيه الكفايه سيبت بيتنا الجميل وجيت لجنينه الحيوانات ومسؤلين عنهم كلهم ومفيش تعريفه بتفضلنا من المرتب ومستحمله مصاريفهم
الفت: بس خلتيهم زي الجزمه في رجلك
ميسر: انا لازم اعمل كده عشان ميلعبوش في دماغ معمر , والاكانوا زمانهم اتخلصوا مني من زمان
الفت: انتي مين يقدر عليكي
دعاء دخلت بالصنيه: الليمون
ميسر بنفعال: ليه جايبه ليمون وبس امك معملتكيش واجب الضيافه , اختي جايه تزورني بعد مده طويله اعملي غداء
دعاء: حاضر
الفت بلطف: لاء يا دعاء مليش نفس اكل اصل لسه فاطره متأخر تعالي اقعدي معانا
دعاء: اصل عندي شغل هعمله وكمان تتكلموا براحتك لو احتاجتوا حاجه اتصلوا بيا
ميسر بعد ما خرجت دعاء بصت لاختها: ياختي متتعمليش معاها بأحترام اوي
الفت: ميسر مش لاقياه اي سبب من الي بتعمليه قوليلي هي خلصت جامعتها
ميسر مصمصت شفايفها: اخيرا خلصت بعد اربع سنين
الفت: مفيش حد اتقدملها
ميسر عوجت شفايفها: ياختي صرفنا ع تعليمها بالعافيه, لولاش واخده منحه كنا شحتنا , وبعدين مين بقي هيتكفل بشورها , اصل ابوها مسبش الابعديه , قوليلي بقي امك عامله ايه وبتقول عني ايه؟؟!!
الفت: وحشتيها اوي
ميسر: والله هي كمان وحشاني
الفت قامت: يله لما اسيبك واقوم بقي
ميسر: ماتقعدي معايا شويه
الفت: لاء عشان امك متزعقليش
ميسر: هبقي اروح اشوفها
الفت خرجت لقت بهيه بتقطع بطاطس: خالتي بتعملي ايه
بهيه ابتسمتلها: دعاء بتشتغل من طلعه النهار قررت احضر للغداء
الفت سحبت كرسي وأأعدت: هاتي اساعدك
بهيه: ليه روحي اقعدي مع اختك اتكلمي معاها انا بخلص ع طول
الفت: ياخالتي هو انا غريبه ليه بتعامليني ع اني ضيفه, سبيني اقشرها هو فين داغر كان لسه هنا لما جيت راح فين
بهيه: مشي يعمل شغل
الفت : ربنا معاه (في سرها) يعني اختفي لما انا جيت
ميسر خرجت وصرخت: الفت بتعملي ايه؟؟!!
الفت خافت وقامت برتباك: ولا حاجه كنت بسـ
ميسر بزعيق: حماتي يعني نفسي افهم اختي قاعده شويه وكانت ماشيه , خلتيها تعمل شغل البيت
بهيه: قلت لها بلاش بس هي اصرت
ميسر: عرفاكي انتي وبنتك بتهربوا من شغل البيت , كل الي فالحين فيه المؤامره والتخطيط
الفت: مالك ياميسر ايوه انا الي اصريت
ميسر بشخط: اسكتي انتي متعرفيش الناس دول قدي روحي يله
الفت في سرها: ميسر شيطانه مش هتخليني اتجوز داغر
……………قصص منه محمد كاتب…………..
في غرفه رحاب
رحاب وقفت بدهشه: بجد يامامي امير قالك كده , ازاي ده شكلهم ناس ع قد حالهم جدا
ناني: هو انتي تعرفيها
رحاب هزت دماغها شمال ويمين: لاء قابلت اخوها في المول من يومين , وواضح من هيئته ولبسه انهم غلابه واكيد اخته زيه
ناني بنفعال: بصراحه انا مش عجبني زوجه من اختياره, عارفه الحب مطلوب بس الاهم العيله والواجهه الاجتماعيه مهمين للعلاقه وده بيهمنا جدا
رحاب أعدت جنبها ومسدت ع دراعها: شور مامي, انتي اهدي انتي عارفه امير ميقدرش يرفض اي حاجه بقولهاله اطمني متقلقيش هروح اتكلم معاه اوكيه
ناني: اوكيه
رحاب خبطت ودخلت: امير
آمير قفل الموبيل ع صوره دعاء وابتسم : نعم
رحاب: ايه الي سمعته قلت لمامي انك بتحب بنت تانيه
آمير بهدوء: حصل
رحاب: اسمها ايه
آمير لسه هيرد هي قطعته : مش مهم اسمها اظن قولتلك عروستك , انا خلاص اخترتهالك نهال بنت كويسه جدا
آمير: رحاب مش عايز اتجوزها, انا بحب واحده تانيه وعايز اكمل حياتي معاها
رحاب: معني كدا انك مش مهتم بأختياري
أمير بستغراب: ايه الكلام ده الموضوع مش كدا
رحاب كتفت ايدها: امال ايه؟؟!!
آمير: بحبها يارحاب بحبها وعايزها شريكه لحياتي
رحاب بتهكم : سو فاني, بنت غريبه بقت مهمه جدا بالنسبه لك اكتر مني, لدرجه خلتك تتجاهل مشاعري
آمير: رحاب مش كدا, افهمي حصل قبل كدا اني مدتش اهميه لاختيارك , بس ده جواز مش قميص ولا بنطلون هلبسه
رحاب بنرفزه وتهديد : لو فضلت مصمم انا بعد كده مش هسمعلك , ومش هتكلم معاك طول حياتي وانت عارف اني اعملها
آمير بشخط: رحاب استني
رحاب مشت ع بره متعصبه وأمير رااح لامه: ماما فهمي رحاب
ناني : افهمها ايه
آمير: فهميها اني مش هرتبط غير بالبنت الي بحبها ومتتعصبش غير لما تسمع وتفهم
ناني: هي مش هتسمع حاجه دلوقت , اكيد مضايقه عشان نهال , اظن كنت بتشاركها معاك في كل حاجه بس خبيت عليها امر مهم
آمير: ماما كنت منتظر الوقت المناسب وخليها تعرف ان دعاء بنت طيبه ولطيفه جدا ومثقفه ومتعلمه وانا واثق انها هتحب رحاب كمان
ناني: انت اكتر واحد عارفها مش هتسمع بسهوله , بس حاضر هتكلم معاها
آمير: شكرا يا امي انا لازم اروح الشركه
ناني: مع السلامه
استوب ايه رايكم وتعالوا بقي نبدء الاحداث الجايه ونشوف رحاب هتوافق لما تعرف انها دعاء
ميسر هتعمل ايه في دعاء وداغر
الحربايه مين ؟؟ الثعبان مين؟؟؟؟
.
.
.
في فيلا رياض
رحاب : كنت فين وايه الي حصل لايدك
آمير: ولا حاجه مجرد جرح صغير ’ وانا بعمل الكوتش عشان كدا اتأخرت
رحاب بضيقه: طيب لما اتصلت بيك كذا مره وانت ولا مره رديت
أمير: الموبيل كان صامت هم الضيوف مشيوا؟؟!!
رحاب: لسه ماشين بس فيه خبر حلو عشانك اخترتلك عروستك
آمير بتعجب: عروستي..!!!!
رحاب بسعاده: ايوه عارف نهال صحبتي هتبقي مراه اخويا , قررت ده خلاص
آمير وقف شويه يفكر وقرر انه لازم يفاتح اهله في امر دعاء وراح غرفه نومهم وخبط
رياض: ادخل
آمير فتح الباب: مساء الخير
رياض: مساء النور
ناني بشده: آمير كنت فين استنناك ع العشاء
رياض بخضه: مال ايدك ايه الي حصلها؟؟
آمير: مفيش جرح صغير انا عايز اتكلم معاكم في امر مهم
رياض: قوله
ناني بحنيه: اتكلم ياحبيبي
آمير: انا عجباني بنت وعايز اتجوزها
ناني بستفسار: مين البنت دي؟!
أمير: اخت داغر الصغيره اسمها دعاء وانا بحبها
ناني بدهشه: بس انت مجبتش سيرتها قبل كده
آمير: لانها كانت بتكمل تعليمها , ومكنتش عايز اشغلها غير لما تخلص , ودلوقت عايزكم تروحه تخطوبهالي
ناني: لكن يابني احنا اختارنا نهال بنت كويسه وعارفين اهلها
أمير: ماما الجواز بيبقي مبني ع اختيار القلوب ورغبته , وانا بحبها وهبقي سعيد معاها ,ولا سعادتي ملهاش حساب عندكم
رياض بتفهم : طبعا سعادتك تهمنا’ انت ابننا الوحيد ,والجواز من غير موفقتك متمش , ومحدش يقدر يجبرك تاخد خطوه انت مش عايزها
أمير: شكرا يابابا كنت عارف انك هتتفهم وضعي
رياض طبطب ع دراعه: طبعا اطمن انا معاك كل حاجه هتم ثق فيا
آمير بص لامه الي قفلت ملامحها وقام وقف وقال: تصبحوا ع خير
رياض: وانت من اهله
ناني بتعنيف: انت عملت ايه يارياض ,ازاي تشجعه احنا منعرفش الناس دي ,ولا هم مين ,ولا من عيله مين اروح اخطب من غير ما اعرف
رياض بهدوء: ناني امير هو ابننا الوحيد وسعادته من سعادتنا , مانروح بيتهم ونشوفهم ع الطبيعه وبعدها نقرر اه او لاء
ناني: انا مش فاهمه حاجه طلعت البنت دي منين فجأه , والاغرب ان رحاب متعرفش اي حاجه
رياض: اهدي الموضوع ميستهلش الاقفش
……….قصص منه محمد كاتب……………
في بيت دعاء بعد المشكله
دعاء: يا امي كلي لقمه
بهيه بدموع: مش هاكل غير لما ابني يرجع
دعاء بتنهيده: عشان تاخدي العلاج هتتعبي
بهيه: ربنا وحده الي عالم اخوكي فين , قلبي وجعني, مقدرش اكل لقمه غير لما اطمن عليه
دعاء: اخويا هيرجع صدقيني
بهيه: قومي قولي لـ اخوكي معمر يدور عليه
دعاء: ابيه معمر هيدور عليه فين الساعه دي وهو زعلان منه
بهيه قامت وشدت الخمار: خلاص هطلع انا ادور عليه بنفسي
دعاء قعدتها: يا امي أقعدي واسمعيني , خلاص هتكلم معاه بس ارجوكي كلي لقمه صغيره عشان تاخدي علاجك
بهيه: مش هاكل غير لما داغر يرجع البيت , قومي يابنتي لاخوكي يدور عليه ويرجعه
دعاء : يا ماما انا هروح حاضر , بس لله كلي لقمه _ رفعت ايدها بالعيش_خدي دي بس من ايدي وهقوم
بهيه اكلتها من ايدها: اكلت يله قومي
دعاء راحت بعد تردد كتير خبطت ع الباب: ابيه معمر
معمر فتح عيونه وقام : فيه ايه يا دعاء
دعاء: اخونا داغر مرجعش البيت لحد دلوقت
معمر: يمكن مع اصحابه اتصلي بيه وهيرجع
دعاء: اتصلت رفض يرد وقفل موبيله , وامي قلقانه وبتقولك روح دور عليه
ميسر فتحت الباب ع اخره وبعصبيه: هي امك مش بتهتم غير بيكي انتي او داغر ,يمكن انتم الاتنين ولادها ومعمر ملوش علاقه بيها , ولا يكون عدوكم
دعاء برتباك: الموضوع مش كدا
ميسر: لاء هو كدا وبعدين داغر شاب عاطل اكيد بيتسرمح مع حد من صحابه
دعاء بضيق من اسلوبها الفظ: بس داغر عمره ما اتأخر للساعه دي بره البيت قبل كده
معمر: ميسر كلامها سليم اكيد مع صحابه قولي لـ امك متقلقش ,انا لازم انام عندي شغل الصبح بدري
ميسر: سمعتي لازم يبقي عندك شويه احترام اخوكي , لازم يروح شغله وابني مدرسته ولا نروح نلف ع اخوكي في نص الليل امشي يله
دعاء اتحرق دمها لما ميسر قفلت الباب في وشها
بهيه سألتها: ها قالك ايه معمر راح يدور ع اخوه
دعاء حطت خصله من شعرها وري ودنها : اخويا نايم
بهيه بقهر: نام واخوه الصغير مش في البيت ,وامه صاحيه قلقانه عليه , ازاي جاله نوم كان لازم تصحيه
دعاء بتوتر: حاولت لكن
بهيه: فهمت احنا عبئ تقيل عليه , وبدء يكل مننا ليه يهتم بألمنا الي بنعيش فيه
دعاء مسكت ايدها برجاء: ابوس ايدك انتي عيانه , بصي هكتبله رساله ماشي ولما يفتح التلفون هيشوفها ويرجع طوالي ماشي
بهيه: ماشي
دعاء: يله لازم تريحي جسمك
اثناء كلامهم سمعوا الباب بيخبط دعاء جريت وفتحت بعصبيه: كنت فين, ولا مره فكرت فينا ولا في امك الغلبانه الي هتموت عليك , افرض جرلها حاجه اعمل ايه وانا لوحدي
بهيه طلعت تجري: داغر ابني (ضمته وبكت) روحت فين ياضنايا ,كدا متقولش امي يحصلها حاجه
داغر باس ايدها: حقك عليا سامحيني عارف انا غلطان
بهيه ببكاء: اوعدني يابني انك مش هتسيبنا مره تانيه
داغر مسح دمعتها: اوعدك عمري ما اسيبكم لوحدكم ابدا, بطلي عياط بقي (ضم اخته) دودوه بطلي انتي كمان
بهيه: ادخل يابني ادخل
………قصص منه محمد كاتب…………
في فيلا رياض
ناني خرجت وناولت اللبن للجده الي اغلقت كتاب الله المجيد
الجده بصتلها: مالك ياناني وشك مبوز كده ليه
مامي: امي آمير بيحب بنت وعايزنا نروح نخطبهاله
الجده ضمت حواجبها: مين دي ومن عيله مين؟؟!!
ناني مطت شفايفها: انتي عارفه صاحبه داغر امير عايز اخته , وكنت مفكره انه بيروح البيت لداغر , اتاريه بيروح عشان معجب بأخته
الجده بكل هدوء: تمام قررتي ايه؟؟
ناني: اظن انتي عارفه حال البنات الايام دي يحفروا للشاب الغني حفره ,وآمير مش مديني فرصه افكر في اختياره ده عايزنا نتكلم في جواز
الجده بهدوء: اظن هو شاب وعنده كل حاجه وناقصه زوجه ,لكن قبل ما تاخدي اي موقف قوي فكري كويس جدا
ناني بضيق: ياماما مش عارفه اعمل ايه ..ورياض ابنك موافق يروح بيتهم رغم اني مش موافقه وكنت بفكر اتكلم مع رحاب لما تصحا انا متأكده ان آمير مش هيرفض الي هتقوله
الجده: ربنا يقدم الي فيه الخير
………..قصص منه محمد كاتب………..
في بيت دعاء
الفت شافته فرحت جدا وراحت سلمت عليه: ازيك ياداغر
داغر بتكشيره: بخير
الفت: هو انا ممكن اطلب منك طلب
داغر مبوز جدا: ايه هو
الفت: تخرج معايا
داغر فتح بؤه ع اخره لانه بيكرها كره العمي ولف مشي
ميسر خرجت ع صوتها وبسؤال: الفت وصلتي امتي هنا؟؟َ
الفت ابتسمت: لسه جايه حالا عامله ايه ياختي
ميسر ببتسامه : انا عايشه في جهنم جوه البيت جيتي ليه جهنم
الفت : ابدا وحشتيني وقلت اجي اشوفك
ميسر:ليه واقفه بره تعالي ندخل ونشرب عصير دعاء اعمللنا كوبيتين عصير ليمون
الفت دخلت وقعدت معاها: الله ايه الخاتم الحلو ده
ميسر بسعاده: معمر جبهولي في عيد ميلادي
الفت: اه فات ع جوازكم عشر سنين بس لسه بذره الحب ما بينكم ولسه بيهتم بيكي
ميسر كشرت: ايوه مش كفايه مضحيه معاه بما فيه الكفايه سيبت بيتنا الجميل وجيت لجنينه الحيوانات ومسؤلين عنهم كلهم ومفيش تعريفه بتفضلنا من المرتب ومستحمله مصاريفهم
الفت: بس خلتيهم زي الجزمه في رجلك
ميسر: انا لازم اعمل كده عشان ميلعبوش في دماغ معمر , والاكانوا زمانهم اتخلصوا مني من زمان
الفت: انتي مين يقدر عليكي
دعاء دخلت بالصنيه: الليمون
ميسر بنفعال: ليه جايبه ليمون وبس امك معملتكيش واجب الضيافه , اختي جايه تزورني بعد مده طويله اعملي غداء
دعاء: حاضر
الفت بلطف: لاء يا دعاء مليش نفس اكل اصل لسه فاطره متأخر تعالي اقعدي معانا
دعاء: اصل عندي شغل هعمله وكمان تتكلموا براحتك لو احتاجتوا حاجه اتصلوا بيا
ميسر بعد ما خرجت دعاء بصت لاختها: ياختي متتعمليش معاها بأحترام اوي
الفت: ميسر مش لاقياه اي سبب من الي بتعمليه قوليلي هي خلصت جامعتها
ميسر مصمصت شفايفها: اخيرا خلصت بعد اربع سنين
الفت: مفيش حد اتقدملها
ميسر عوجت شفايفها: ياختي صرفنا ع تعليمها بالعافيه, لولاش واخده منحه كنا شحتنا , وبعدين مين بقي هيتكفل بشورها , اصل ابوها مسبش الابعديه , قوليلي بقي امك عامله ايه وبتقول عني ايه؟؟!!
الفت: وحشتيها اوي
ميسر: والله هي كمان وحشاني
الفت قامت: يله لما اسيبك واقوم بقي
ميسر: ماتقعدي معايا شويه
الفت: لاء عشان امك متزعقليش
ميسر: هبقي اروح اشوفها
الفت خرجت لقت بهيه بتقطع بطاطس: خالتي بتعملي ايه
بهيه ابتسمتلها: دعاء بتشتغل من طلعه النهار قررت احضر للغداء
الفت سحبت كرسي وأأعدت: هاتي اساعدك
بهيه: ليه روحي اقعدي مع اختك اتكلمي معاها انا بخلص ع طول
الفت: ياخالتي هو انا غريبه ليه بتعامليني ع اني ضيفه, سبيني اقشرها هو فين داغر كان لسه هنا لما جيت راح فين
بهيه: مشي يعمل شغل
الفت : ربنا معاه (في سرها) يعني اختفي لما انا جيت
ميسر خرجت وصرخت: الفت بتعملي ايه؟؟!!
الفت خافت وقامت برتباك: ولا حاجه كنت بسـ
ميسر بزعيق: حماتي يعني نفسي افهم اختي قاعده شويه وكانت ماشيه , خلتيها تعمل شغل البيت
بهيه: قلت لها بلاش بس هي اصرت
ميسر: عرفاكي انتي وبنتك بتهربوا من شغل البيت , كل الي فالحين فيه المؤامره والتخطيط
الفت: مالك ياميسر ايوه انا الي اصريت
ميسر بشخط: اسكتي انتي متعرفيش الناس دول قدي روحي يله
الفت في سرها: ميسر شيطانه مش هتخليني اتجوز داغر
……………قصص منه محمد كاتب…………..
في غرفه رحاب
رحاب وقفت بدهشه: بجد يامامي امير قالك كده , ازاي ده شكلهم ناس ع قد حالهم جدا
ناني: هو انتي تعرفيها
رحاب هزت دماغها شمال ويمين: لاء قابلت اخوها في المول من يومين , وواضح من هيئته ولبسه انهم غلابه واكيد اخته زيه
ناني بنفعال: بصراحه انا مش عجبني زوجه من اختياره, عارفه الحب مطلوب بس الاهم العيله والواجهه الاجتماعيه مهمين للعلاقه وده بيهمنا جدا
رحاب أعدت جنبها ومسدت ع دراعها: شور مامي, انتي اهدي انتي عارفه امير ميقدرش يرفض اي حاجه بقولهاله اطمني متقلقيش هروح اتكلم معاه اوكيه
ناني: اوكيه
رحاب خبطت ودخلت: امير
آمير قفل الموبيل ع صوره دعاء وابتسم : نعم
رحاب: ايه الي سمعته قلت لمامي انك بتحب بنت تانيه
آمير بهدوء: حصل
رحاب: اسمها ايه
آمير لسه هيرد هي قطعته : مش مهم اسمها اظن قولتلك عروستك , انا خلاص اخترتهالك نهال بنت كويسه جدا
آمير: رحاب مش عايز اتجوزها, انا بحب واحده تانيه وعايز اكمل حياتي معاها
رحاب: معني كدا انك مش مهتم بأختياري
أمير بستغراب: ايه الكلام ده الموضوع مش كدا
رحاب كتفت ايدها: امال ايه؟؟!!
آمير: بحبها يارحاب بحبها وعايزها شريكه لحياتي
رحاب بتهكم : سو فاني, بنت غريبه بقت مهمه جدا بالنسبه لك اكتر مني, لدرجه خلتك تتجاهل مشاعري
آمير: رحاب مش كدا, افهمي حصل قبل كدا اني مدتش اهميه لاختيارك , بس ده جواز مش قميص ولا بنطلون هلبسه
رحاب بنرفزه وتهديد : لو فضلت مصمم انا بعد كده مش هسمعلك , ومش هتكلم معاك طول حياتي وانت عارف اني اعملها
آمير بشخط: رحاب استني
رحاب مشت ع بره متعصبه وأمير رااح لامه: ماما فهمي رحاب
ناني : افهمها ايه
آمير: فهميها اني مش هرتبط غير بالبنت الي بحبها ومتتعصبش غير لما تسمع وتفهم
ناني: هي مش هتسمع حاجه دلوقت , اكيد مضايقه عشان نهال , اظن كنت بتشاركها معاك في كل حاجه بس خبيت عليها امر مهم
آمير: ماما كنت منتظر الوقت المناسب وخليها تعرف ان دعاء بنت طيبه ولطيفه جدا ومثقفه ومتعلمه وانا واثق انها هتحب رحاب كمان
ناني: انت اكتر واحد عارفها مش هتسمع بسهوله , بس حاضر هتكلم معاها
آمير: شكرا يا امي انا لازم اروح الشركه
ناني: مع السلامه
استوب ايه رايكم وتعالوا بقي نبدء الاحداث الجايه ونشوف رحاب هتوافق لما تعرف انها دعاء
ميسر هتعمل ايه في دعاء وداغر
الحربايه مين ؟؟ الثعبان مين؟؟؟؟
.