رواية فارسي الوسيم الفصل الثالث 3 بقلم سولييه نصار
الجزء التالتشكرا على تفاعلكم السكر زيكم بقلم سولييه نصار
-فيه ايه ...فيه ايه
جه ادم وهو ببخبط ومتوتر ...جريت عليه ومسكت ايده وقولت:
-جيت افتح نور اللمبة فرق ..والنور كله فصل شكله حصلت قفلة
-طب اهدي ...عادي بتحصل ...انتي خايفة من ايه
ضحك وقال:
-كل ده عشان النور قطع
اتعصبت وقولت:
-مفروض تحترم مشاعر التانيين اي انسان طبيعي عنده فوبيا
-اسف مش هتريق علي مخاوف حد تاني ...انا رايح اشوف عم ماجد يشوف الكهربا مالها ...ومتقلقيش الفيلا قديمة فتلاقي الكهربا دايما بتحصل فيها قفلة ...
لسه هيمشي ...مسكت ايده وقولت :
- رايح فين ...متسبنيش هنا ...خدني معاك
-حاضر
مسك ايدي وقال :بقلم سولييه نصار
-يالا
حسيت برعشة لما مسك اأيدي وقلبي دق جامد...قولت بصوت عالي شوية :
-يخربيت جمالك هو ده وقته
-سمعتك علي فكرة ..
قالها وهو بيضحك ...حطيت ايدي علي بوقي وانا بلعن لساني اللي كاسفني في كل مكان ....
قال ادم لعم ماجد يشوف الكهربا وعقبال ما هو كان بيصلحها جاب ادم كشاف عشان مخافش .....
بعد نص ساعة كان النور جه ...اتنفست براحة وقولت :
-الحمدلله .
-للدرجادي بتخافي من الضلمة
قالها بلطف فقولت بسرعة ومن غير تفكير :
-جدا ...مقدرش اعيش فيها ..ايه الممتع في الضلمة يعني
وشه اتغير بس مخدتش بالي وكملت
- هو انت يعني مش بتخاف من الضلمة زيي
ابتسم بسخرية وقال :
-كلك نظر ...
ومرة تانية لساني اللي عايز قصه يغلط ....بصتله بأسف وقولت:
--اسفة والله مش قصدي اضايقك..انا لساني فالت شوية ....في البيت مش مسموح اتكلم كتير ....بس لما لقيت الفرصة بقيت بهبل وخلاص ...انا ...
-حصل خير ..
دمعت وانا بهز راسي وقولت :
-لا انا بجد انسانة غبية ...ليهم حق اهلي يمنعوني من الكلام ...انا اغبي..
--انتي اكتر واحدة عفوية ولطيفة قابلتها
الكلام وقف في حلقي ...ووشي احمر وانا بدوب من لطفه ...ازاي نورهان تضيع انسان زي. كده من ايدها ....
ابتسمت وقولت من دون وعي :
- نورهان غبية لانها سابتك لو انا معملش كده ...
ابتسم وعرفت أن لساني حطني في موقف بايخ مرة تانية ...يا جماعة كتفوني ولا نيموني ولا اعملوا اي حاجة هيفتكر انه بحبه لا سمح الله ...
-زي ما قولت يا ريهام انتي عفوية ولسانك ده موديكي في داهية ..اصل كلام زي ده ممكن يخليني افتكر انك بتحبيني مثلا ...
قرب شوية مني وقال:
- لا سمح الله طبعا ...
وبعدين مشي...
حطيت ايدي علي قلبي وقولت :
-حرام لا قلبي ولا عقلي ولا لساني ناصفني انا مفروض يربطوني وميطلعونيش من البيت ...
....
مرت الايام بيني وبين ادم ..واتقربنا وبقينا اصحاب...كان بيشاركني كل أفكاره ...كل مخاوفه ومخططاته...
....
-يعني ايه يا ادم مش هتعمل العملية دي؟
-زي ما سمعتي يا ريهام واقفلي علي الموضوع ده .
مسكت ايده وقولت:
-مش هقفل لا ...ومش هستسلم ...انت ليه عنيد ...فرصة وجات لازم تستغلها والا هتندم
-واشوف ليه في ايه في حياتي حلو عشان اشوفه ...
-فيه انت ...انت تستحق انك تحارب عشان نفسك ...فطظ في الناس يا اخي ...حارب عشان نفسك انت ...عشان تكون مبسوط
-انا مبسوط كده
-انت كداب
-اخرسي يا ريهام
- لا يا ادم مش هخرس ...انت لازم تواجه انك مش عايز تعيش في الظلام طول حياتك...بس انت ضعيف خايف تواجه الفشل واللي بيخافوا يجربوا عشان ميفشلوش هيفضلوا طول عمرهم فاشلين
قام واتعصب وزعق وقال:
-اخرسييي...قلت اخرسي انتي فاكرة نفسك مين ؟!..خلاص عشان اتكلمت معاكي حلو نسيتي نفسك ...نسيتي انك بديلة عن اختك اللي هربت ...نسيتي ان كلها أسابيع واطلقك فمتتصرفيش اكنك مراتي
دموعي نزلت ورجعت لورا وانا بقول بصوت م*كسور :
- انت عندك حق انا اسفة
وبعدين جريت علي اوضتي ...
....
كنت بعيط لما دخل أوضتي .. قومت بسرعة عشان أساعده مسك ايدي ورفع ايده لوشي ومسح دموعي وقال:
-انا هعمل العملية ...انا اسف بس متتخليش عني
......
بعد شهر من التحاليل والتجهيزات عمل العملية اخيرا ...والنهاردة هيشيل الضمادات ...كنت واقفة مع الدكتور لما شوفت نورهان واهلي جايين!!!!
بصتلي من فوق لتحت وابتسمت بسخرية فقولت بعصبية :
- ايه جابك هنا ؟!
-دومي هو اللي قالي اجي ...اصل انا وكريم انفصلنا وكلمت ادم ووافق يرجعني
- انتي كدابة
-خلاص يا بيبي نشوف ...هو انتي فاكرة دومي بجلالة قدره يبصلك ؟!انتي عبيطة ولا ايه ؟
وبعدين صممت تدخل ...
كنت واقفة متوترة وانا بشوف الدكتور بيشيل الضمادات لدرجة اني نسيت كلام نورهان ...قلبي كان بيدق جامد وهو بيفتح عينه شوية بشوية ...اول ما فتح ابتسم ابتسامة حلوة وشوفت حركة عينيه اللي خلتني اعرف ان العملية نجحت لسه هجري عليه لقيت نورهان قربت ومسكت ايده وقالت:
- انا رجعت يا حبيبي زي ما طلبت
باس ايديها وقال بحب :
-كنت مستنيكي يا نور
يتبع