رواية عشقتها فغلبت قسوتي جاسر وروجيدا الفصل الثالث 3 بقلم اسراء علي
بعد مده ليست بقصيرة وصلت سياره مدحت صديق والدها الى وجهتهم المنشوده المنيا ثم دخلت السيارة لقريه تسمى (الصياد) عن طريق البوابه حديديه كبيره ذو لون اسود لها ارتفاع شاهق يقف عليها حارسين اقل ما يقال انهم وحوش كاسره قد صممت للفتك بأحدهم
اوقف الحارس السياره طالبا فحصها....
الحارس الاول:استاذ مدحت يا اهلا وسهلا
مدحت:اهلا ازيك يا منعم
منعم:الحمد لله ياباشا هستأذنك افتش العربيه ثم نقل ببصرة ناحيه روجيدا بنظرات متفحصه ثم تابع ومين الاستاذه
مدحت:اه اتفضل يا مدحت دى بنت اخويا كانت مسافره ورجعت النهارده
منعم:اه اهلا ياست هانم البلد نورت بس المفروض جاسر بيه يكون عنديه خبر ان فيه ضايوف عندينا
مدحت:معلش يامنعم جت بسرعه ومكنش فيه وقت وانا هكلم جاسر بيه بنفسي
منعم:ماشي يا باشا اتفضل منورة ياست الكل
كانت روجيدا تتابع الحوار بضجر وغضب عندما هتف الحارس بوجوب علم ذلك الشخص بوجودها ما هذا الهراء؟!! اماءت برأسها عندما حياها ثم تحرك مدحت بالسياره داخل القريه
روجيدا بضجر:ازاى يعنى الكلام دا تفتيش والمفروض البيه اللى معرفش اسمه ايه لازم يكون عنده علم بوجودى ايه الكلام دا يا انكل
مدحت:معلش يا حبيبتى احنا اتعودنا على كدا وانتى عارفه الصعيد وعشان الراجل خايف على اهل قريته لازم يعمل كل دا يعرف مين داخل ومين خارج
روجيدا وهى تشيح وبوجهها بعيد عنه:مش فارقه كتير يا انكل مدحت بس الظاهر وراه مصيبه
مدحت بجديه:ليه بس مصيبه ايه
روجيدا:انت مش شايف يا انكل الحراس اللى مالين البلد عمتن مش موضوعى ومش هاممنى كل دا بس فعلا المكان هنا لطيف
مدحت:اه كدا احسن احنا متوعدين على النظام دا وجاسر شخص مش سهل وبعدين انا قولتلك القريه هتعجبك
ساد الصمت حتى وصلو لفيلا مدحت السيوفى...
وفى تلك الاثناء وبعد مرور وقت ليس بقصير دلف جاسر الى القريه بأسطول سيارته...امر سائقه بأن يتوقف عند البوابه فأمتثل الاخير الاوامره...
جاسر بعد ان فتح نافذه السياره:منعم ايه اخبار القريه
منعم:اهلا وسهلا يا جاسر باشا كله تمام ياباشا بس فيه خبر اكده
جاسر:هو انا هطلع الكلام منك بالعافيه اخلص يا بنى ادم انت
منعم بتردد وخوف:حـ حاضر يا باشا مدحت بيه خرج الفچر ورچع تانى بعد العصر ومعاه واحده اكده
جاسر بعدم فهم:واحده كدا ازاى
منعم:واحده شكليها من بلاد الاچانب لابسه هدمه مايعه وبيجول انها بنت اخوه وكانت مسافره ولساتها راچعه النهارده
جاسر:واحده من بره طيب تمام هشوف الموضوع دا ثم اغلق النافذه وامر سائقه لكى يقود بسيارته الى قصر الصياد....
عوده مره اخرى لفيلا مدحت السيوفى....
دلفت روجيدا لداخل الفيلا كانت بسيطه فى الاثاث يغلب عليها الطابع الحديث باستثناء بعض التحف التى تدل على انها قيمه ذات طابع صعيدى بحت انتشلها من تأملاتها صوت امرأه....
السيده:روجيدا حبيبتى الف حمد لله على السلامه
روجيدا:طنط امال ازى حضرتك وحشتينى
ثم اخذتها فى احضانها وهى تربت على ظهرها
امال بسعاده:انتى وحشتينا كلنا بسم الله ما شاء الله كبرتى وبقيتى عروسه واحلويتى
روجيدا بخجل:مرسيه ياطنط انتى اللى عيونك حلوة
قاطع حديثهم مدحت ليقول:سيبى البنت يا امال جايه من سفر تعبانه ولازم تستريح ثم امر الحارس لكى ياخذ حقائبها ويصعد لغرفتها التى اوصت بها امال الخدم لكى تصلح لاستخدام الضيفه
امال وهى تزم شفتيها:جرى ايه يا مدحت وحشانى اعمل ايه
مدحت:خلاص سبيها دلوقتى تنام وعلى العشا نصحيها ثم وجه كلامه لروجيدا يالا يا روجى اطلعى على اوضتك هخلى حسنيه توديكى
فامتثلت روجيدا لكلام مدحت:ماشي يا انكل انا هطلع اخد شاور وانام وحد يبقى يصحينى على العشا ثم صعدت لغرفتها بعد ان دلتها تلك المدعوة بحسنيه...
داخل قصر الصياد
دلف جاسر الى القصر دون ان يلتقى بأحد ثم ذهب الى غرفه مكتبه كانت غرفه واسعه اثاثها من احدث الطراز والمكتب البيضاوى وامامه اريكه غلب اللون الكراميل والبيج على اثاث الغرفه لتعطى لها رونق يليق بصاحبها
جلس يفكر بالضيفه التى دخلت الى القريه دون علمه وعزم على معرفتها ومعرفه كل شئ عنها وقرر التعامل بهدوء وعقلانيه ليعرف ما الهدف وراء تلك الفتاه وظهورها الغير مسبق اعلانه ليصيح فى احدى الخدم....
جاسر بصياح:كريمه
فى لمح البصر اتت المدعوه كريمه كبيره الخدم فى قصر الصياد:ايوة يا جاسر بيه
جاسر:بلغى الهانم وعمتى ان فيه ضيوف هيجوا بكره على الغدا وابعتى حد من الحرس يبلغ مدحت بيه انهم معزومين عندنا
كريمه بتوجس:حاضر يا جاسر بيه اى اوامر تانيه
لوح لها بيده دليلا لكى تغادر ثم اخرج سيجار فاخر من النوع الكوبى واشعله ثم اخرج من فمه تلك السحابه الرماديه ليردف بهدوء:ياترى وراكى ايه..
اوقف الحارس السياره طالبا فحصها....
الحارس الاول:استاذ مدحت يا اهلا وسهلا
مدحت:اهلا ازيك يا منعم
منعم:الحمد لله ياباشا هستأذنك افتش العربيه ثم نقل ببصرة ناحيه روجيدا بنظرات متفحصه ثم تابع ومين الاستاذه
مدحت:اه اتفضل يا مدحت دى بنت اخويا كانت مسافره ورجعت النهارده
منعم:اه اهلا ياست هانم البلد نورت بس المفروض جاسر بيه يكون عنديه خبر ان فيه ضايوف عندينا
مدحت:معلش يامنعم جت بسرعه ومكنش فيه وقت وانا هكلم جاسر بيه بنفسي
منعم:ماشي يا باشا اتفضل منورة ياست الكل
كانت روجيدا تتابع الحوار بضجر وغضب عندما هتف الحارس بوجوب علم ذلك الشخص بوجودها ما هذا الهراء؟!! اماءت برأسها عندما حياها ثم تحرك مدحت بالسياره داخل القريه
روجيدا بضجر:ازاى يعنى الكلام دا تفتيش والمفروض البيه اللى معرفش اسمه ايه لازم يكون عنده علم بوجودى ايه الكلام دا يا انكل
مدحت:معلش يا حبيبتى احنا اتعودنا على كدا وانتى عارفه الصعيد وعشان الراجل خايف على اهل قريته لازم يعمل كل دا يعرف مين داخل ومين خارج
روجيدا وهى تشيح وبوجهها بعيد عنه:مش فارقه كتير يا انكل مدحت بس الظاهر وراه مصيبه
مدحت بجديه:ليه بس مصيبه ايه
روجيدا:انت مش شايف يا انكل الحراس اللى مالين البلد عمتن مش موضوعى ومش هاممنى كل دا بس فعلا المكان هنا لطيف
مدحت:اه كدا احسن احنا متوعدين على النظام دا وجاسر شخص مش سهل وبعدين انا قولتلك القريه هتعجبك
ساد الصمت حتى وصلو لفيلا مدحت السيوفى...
وفى تلك الاثناء وبعد مرور وقت ليس بقصير دلف جاسر الى القريه بأسطول سيارته...امر سائقه بأن يتوقف عند البوابه فأمتثل الاخير الاوامره...
جاسر بعد ان فتح نافذه السياره:منعم ايه اخبار القريه
منعم:اهلا وسهلا يا جاسر باشا كله تمام ياباشا بس فيه خبر اكده
جاسر:هو انا هطلع الكلام منك بالعافيه اخلص يا بنى ادم انت
منعم بتردد وخوف:حـ حاضر يا باشا مدحت بيه خرج الفچر ورچع تانى بعد العصر ومعاه واحده اكده
جاسر بعدم فهم:واحده كدا ازاى
منعم:واحده شكليها من بلاد الاچانب لابسه هدمه مايعه وبيجول انها بنت اخوه وكانت مسافره ولساتها راچعه النهارده
جاسر:واحده من بره طيب تمام هشوف الموضوع دا ثم اغلق النافذه وامر سائقه لكى يقود بسيارته الى قصر الصياد....
عوده مره اخرى لفيلا مدحت السيوفى....
دلفت روجيدا لداخل الفيلا كانت بسيطه فى الاثاث يغلب عليها الطابع الحديث باستثناء بعض التحف التى تدل على انها قيمه ذات طابع صعيدى بحت انتشلها من تأملاتها صوت امرأه....
السيده:روجيدا حبيبتى الف حمد لله على السلامه
روجيدا:طنط امال ازى حضرتك وحشتينى
ثم اخذتها فى احضانها وهى تربت على ظهرها
امال بسعاده:انتى وحشتينا كلنا بسم الله ما شاء الله كبرتى وبقيتى عروسه واحلويتى
روجيدا بخجل:مرسيه ياطنط انتى اللى عيونك حلوة
قاطع حديثهم مدحت ليقول:سيبى البنت يا امال جايه من سفر تعبانه ولازم تستريح ثم امر الحارس لكى ياخذ حقائبها ويصعد لغرفتها التى اوصت بها امال الخدم لكى تصلح لاستخدام الضيفه
امال وهى تزم شفتيها:جرى ايه يا مدحت وحشانى اعمل ايه
مدحت:خلاص سبيها دلوقتى تنام وعلى العشا نصحيها ثم وجه كلامه لروجيدا يالا يا روجى اطلعى على اوضتك هخلى حسنيه توديكى
فامتثلت روجيدا لكلام مدحت:ماشي يا انكل انا هطلع اخد شاور وانام وحد يبقى يصحينى على العشا ثم صعدت لغرفتها بعد ان دلتها تلك المدعوة بحسنيه...
داخل قصر الصياد
دلف جاسر الى القصر دون ان يلتقى بأحد ثم ذهب الى غرفه مكتبه كانت غرفه واسعه اثاثها من احدث الطراز والمكتب البيضاوى وامامه اريكه غلب اللون الكراميل والبيج على اثاث الغرفه لتعطى لها رونق يليق بصاحبها
جلس يفكر بالضيفه التى دخلت الى القريه دون علمه وعزم على معرفتها ومعرفه كل شئ عنها وقرر التعامل بهدوء وعقلانيه ليعرف ما الهدف وراء تلك الفتاه وظهورها الغير مسبق اعلانه ليصيح فى احدى الخدم....
جاسر بصياح:كريمه
فى لمح البصر اتت المدعوه كريمه كبيره الخدم فى قصر الصياد:ايوة يا جاسر بيه
جاسر:بلغى الهانم وعمتى ان فيه ضيوف هيجوا بكره على الغدا وابعتى حد من الحرس يبلغ مدحت بيه انهم معزومين عندنا
كريمه بتوجس:حاضر يا جاسر بيه اى اوامر تانيه
لوح لها بيده دليلا لكى تغادر ثم اخرج سيجار فاخر من النوع الكوبى واشعله ثم اخرج من فمه تلك السحابه الرماديه ليردف بهدوء:ياترى وراكى ايه..