رواية صغيرة الصعيدي الفصل الثاني 2 بقلم شغف الاعصار
روايه:صغيره الصعيدي
Part:2
أصاله وهي تخرج من المطبخ وتمسك بخياره تأكلهت:مين ده يا خالي
سعيد:رعد الصعيدي عمده البلد
سعيد:ميغركيش شكله دا شيطان يا بنتي
أصاله:خلاص نقول ايه الكرسي وهيتبخر هههههههه
سعيد:ليكي حق تضحكي ما انت متعرفهوش
أصاله:المهم يعني يا خالي انا مش موافقه تمام قوله كده بقي مع السلامه انا بقي اروح اشوف الشغل ومشيت
سعيد وهو يضع رأسه بين يديه:عيني عليكي يا بنتي
أصاله كانت تسير في البلد وكانت تسمع الهمس من الناس حوليها وهم ينظرون لها بخوف لكن لم تعيرهم اي اهتمام واكملت طريقها وصلت للمستشفي دخلت ألقت السلام عليهم ثم دخلت مكتبها دخلت عليها منال
منال بخوف:هو يا دكتوره اصاله الكلام اللي بيقولوا اهل البلد ده صحيح
اصاله وهي تجلس علي مكتبها:كلام اي يا منال
بقلم (شغف إلاعصار )
منال وتجلس أمامها علي الكرسي وتقرب من المكتب وتقول بهمس:انك هتجوزي رعد الصعيدي
اصاله:انا ولا هتجوز رعد ولا برق حتي ومالك موطيه صوتك ليه
منال:اصل وقبل أن تكمل كلامها سمعوا ضرب نار بالخارج
أصاله:البلد احتلت والا اي وخرجت هي ومنال
وجدوا بعض من الرجاله يرتدون عبايات صعيديه ويمسكون مسدسات ويقفون خلف ذلك الشخص
أصاله وهي تقف أمامهم:عاملين دوشه ليه في اي
احد الاشخاص :شوفي شغلك يا دكتوره كبيرنا انصاب
أصاله:علشان انصاب تيجوا تقطعوا خلفي يعني والا اي انصاب يجي يستني دوره لان زي ما حضرتك يعني شايف في حالات اخطر من كبيركم ده والقت إليه نظره وجدته يجلس وينظر لها بقوه وقال وزير ما انا شايفه هو زي القرد اهو يعني
شخص آخر:اتحشمي ازاي تكلمي علي كبيرنا كده
رعد:سلماان اطلع بره وخود كل اللي في المستشفي معادا الدكتوره
سلمان:حاضر يا كبير خرج الجميع بخوف فهم يعرفون من هو رعد
أصاله بخوف حاولت تخبيه:انت ازاي تعمل كده
رعد وهو يقترب منها:عملت اي يا دكتوره
أصاله:ا ا انت بتقرب ليه انا مش خايفه منك علي فكره
رعد وخلع الشال الذي كان يضعه علي وجه وقال:وانا مش عايزك تخافي مني لا انا عايزك تترعبي
أصاله وهي تنظر له بصدمه وهيام:انت حقيقي ولا جرافيك
رعد بسخريه:لا فوتوشوب ركزي معايا واسكعي الكلمتين دول
اصاله:هو انا هركز في حاجه غيرك دا انا ابقي حماره عيونك دي ولا لينسز
رعد:بقولك يا دكتوره انا اصلا احول علشان كده هتجوزك
اصاله ورجعت لوعيخا:وانا مش موافقه تمام افهم بقي مش موااافقه
رعد وقطع المسافه بينهم ومسكها من ذراعيها الاثنين:طب اسمعي بقي لو موصلتنيش موافقتك انهارده قرب من أذنيها وهمس لها بشئ
أصاله:انت انت حقير
بقلم (شغف إلاعصار )
رعد:هحاسبك علي كلامك ده بس لما تبقي مراتي مع السلامه يا دكتوره وخرج من المستشفي وهي دخلت مكتبها وأخذت اشيائها وعادت الي البيت وأخبرت خالها بموافقتها
عوده من الفلاش بالك ونذهب لبيت رعد كان يجلس علي السفره يترأسها وبجانبه امه و أخته سلمي وجوزها رامي والجهه الاخري إخوته اسد و عدي
امه:عملت اي يا ولدي
عدي:عيب عليكي يا ما اكيد وافقت بأخوي هو حد يرفض رعد الصعيدي دي تبقي اتهبلت في مخها
امه :بس البنت دي غير يا ولدي علشان كده انا اختارتها لرعد
اسد:شكلها كده دي اللي هتربيك يا خوي
رعد:خلصتوا
عدي:ايوه اتفضل معاك المايك
رعد:انا هجوزتها علشانك بس يا ست الكل وهي وافقت
امه:زغرطي يا سلمي
سلمي:لولولولولوي
رعد:انا ماشي يلا يا اسد يلا يا رامي ومشيوا
عند عدي كان يجلس في الحديقه ويتحدث في التليفون
عدي:يابت قوليلي بس لابسه اي
البنت:احمر
عدي:امووت انا في الاحمر علي البطل
البنت:لو بتحبني كنت جيت طلبت ايدي
عدي: وبعدين ما انت عارفه انا مش بتاع جواز يا بطل انت
البنت:ههيههيهيهييه
عدي:اموت انا واعيد السنه بقولك اي انا جايلك يا صاروخ.