رواية احببت مربية ابنتي الفصل الثاني 2 بقلم هالة محمد
مهاب بتفكير : بقولك ايه طب متركب كاميرات مراقبه في اوضاع هنا
رعد وعجبته الفكره : صدق ماجتشي في بالي حكايه الكاميرات دي بس طلعت بتفكر كويس
مهاب بغرور مصطنع : شوفت بقي اي خدمه يا معلم
رعد : ماشي يا عم متشكرين،انا عايزك بقي تشوف حد يعمل كل اللي انت قلت عليه ده والنهارده
مهاب : تمام انا هروح اعمل اتصالاتي وهخلص الحوار كله النهارده وهنوصلها بالفون بتاع او اللاب عشان تشوفها في أي وقت
رعد : ياريت ماشي يا مهاب روح انت بقي بسرعه وخلص قبل ما تروح
عند تقي
تقي صحيت من النوم واتوضت وصلت فرضها وخرجت عند امها
زينب : صباح الخير يا حببتي صليتي
تقي : اه يا ماما الحمد لله إنما انتي لبسه كده ورايحه علي فين
زينب : اصل الحجه ام سيد تعبانه وكنت هروح ازورها يعني مينفعشي تبقي جارتنا ومنزورهاش
تقي : خلاص يا ماما انا هاجي معاكي
زينب : ماشي يا تقي افطري الاول ونص ساعه كده ونروحلها
عند فيلا رعد
سعاد : الو
رعد : الو ياداده مالك في حاجه انتي تعبانه
سعاد : لا يا حبيبي مافيش انا كويسه اصل اختي تعبانه شويه فكنت بتصل بيك عشان اروح أشوفها
رعد بتنهيده راحه : ماشي يا داده وخلي مسعد يوصلك ويستناكي لحد ماتخلصي ويرجعك تاني
سعاد : ماشي يا رعد وانا مش هغيب خلي بالك من هنا
رعد : حاضر يا داده خلي بالك انتي من نفسك
لبست سعاد وركبت العربيه ومشيت
زينب : ياله يا تقي
تقي خرجت وهي لبسه
👇

تقي : ياله يا ماما
عند ام سيد
زينب : الف سلامه عليكي يا حجه
ام سيد بتعب : الله يسلمك ياام تقي تعبتي نفسك ليه
زينب : تعبلك راحه وبعدين متقوليش كده ده النبي وصه علي سابع جار احنا اول جار ازاي بقي مسالشي عليكي
ام سيد : عليه افضل الصلاه والسلام،سالت عليكي العافيه يا بنتي ومين دي تقي ماشاء الله بقيتي زي القمر يا تقي كبرتي وبقيت عروسه
تقي اتكسفت وشها احمر : الف سلامه عليكي يا طنط
دق دق دق
ام سيد وكادت تقوم : ياتري مين اللي جاي دلوقتي
تقي : خليكي انتي وانا هفتح
ذهبت تقي وفتحت الباب
سعاد : صباح الخير يا بنتي
تقي : صباح النور مين حضرتك
سعاد بابتسامه : انا سعاد اخت ام سيد
تقي : اتفضلي طنط ام سيد جوه
سعاد : شكرا يا بنتي
ام سيد : سعاد عامله ايه
سعاد وباست اختها : انا كويسه انتي اللي عامله ايه انا اتصلت علي سيد وقال انك تعبانه فجيت اشوفك صحتك عامله ايه
ام سيد : بخير نحمد ربنا علي كل حال،صحيح خدتيني في دوكه دي جارتي ام تقي ودي تبقي بنتها تقي
سعاد : اهلا وسهلا
ام تقي : اهلا بيكي انتي نورتي
سعاد : ده نورك يا بنتي انتي والقمر اللي معاكي
زينب : ربنا يخليكي
تقي وشها احمر واتحرجت
ام سيد : مش بتسألي غير لمه اكون تعبانه
سعاد بحزن : غصب عني والله يا ام سيد اصل انا مينفعشي اسيب هنا لوحدها من يوم امها ما ماتت وهي مش مبطله عياط وكل لمه نجيب مربيه ماترتحشي والبنت تفضل تعيط لحد ما تمشي
تقي قلبها وجعها : طب هي عندها كام سنه
سعاد : خمس سنين
زينب : طب ابوها فين ولا جدتها ولا اي حد
سعاد بحزن : جدتها مريضه ومش عايشه في مصر وملهاش حد غير ابوها وشغله بيخليه يسافر ويقعد بالاسبوع بعيد عنها
زينب : طب مايتجوز اهي واحده تخلي بالها من بنته وهو ميبقاش وحيد
سعاد بحزن : يتجوز ده من يوم ما مراته ماتت وهو قرر أنه مش هيتجوز تاني كل أمه اجبله سيره الجواز يقولي انا جربت نصيبي مره ومش هجربه تاني صعبان عليه ده لسه صغير وهيظلم نفسه
تقي : طب والبنت دي ليه مش بتسكت مع أي مربيه
سعاد : اسمها هنا،مش عارفه ليه مش بترتاح مع اي واحده
تقي بابتسامه ظهرت فيها غمازات خديها : اسمها جميل والله قلبي وجعني عليها طفله صغيره خمس سنين ووحيده
سعاد ابتسمت علي حنيه تقي : انتي حنينه اوي يا بنتي
زينب : هي بنتي تقي كده بالذات الاطفال نقطه ضعفها دي اختارت كليه لتدريس الاطفال عشان تعرف تتعامل معاهم
سعاد : ربنا يحميكي يا تقي انتي مخطوبه
زينب : لا وجعت قلبي كل أمه اجيبلها سيره الجواز تقفلها في وشي لمه تعبت معاها
تقي بإحراج : ماما في ايه وايه الكلام ده
زينب : اديني سكت اهو وحطت ايديها علي وشها
سعاد : ههههه إن شاء الله ربنا يرزقها بابن الحلال
زينب : يارررب
#هاله_محمد
عند رعد
رعد : ها يا مهاب ايه الاخبار
مهاب : كل حاجه بقت تمام ركب الكاميرات وانا كنت معاه ومحدش يعرف أن في كاميرات هات فونك عشان هو قالي علي البرنامج اللي هيوصلك بالكاميرا
رعد اد الفون لمهاب ومهاب وصل الفون بالكاميرا
مهاب : اتفضل يا معلم دي اوضه هنا كل ركن فيها قدامك
رعد بابتسامه جميله : برافوا عليك يا مهاب انا كده هبقي مرتاح
مهاب وبص علي هنا : هي هنا نامت
رعد بتعب : اه نامت فاضل ايه اصل انا تعبت اوي
مهاب : مفيش غير شويه ملفات هتمضي عليهم
رعد : ماشي اقول لرضوي تبعتهم عشان عايز اروح ارتاح
ذهب مهاب ليبلغ السكرتيره
عند تقي
سعاد : انا هقوم امشي بقي ياام سيد احسن اتاخرت
ام سيد بحزن : انتي لحقتي تقعدي يا سعاد
سعاد وقامت وقفت : معلشي بقي لازم امشي عشان هنا
تقي بفضول : طنط حضرتك مش معاكي صوره لهنا
سعاد بابتسامه : لا يا تقي بس اوعدك اني المره الجايه هجيب هنا معايا
تقي بفرحه : بجد وانا نفسي أشوفها
زينب : هههه والله يا تقي انتي عامله زي الاطفال
تقي بإحراج : انا يا ماما
سعاد : ليه بس دي قلبها بس اللي حنين
همشي انا بقى
مشيت سعاد ورعد اخد هنا وراح علي الفيلا و سعاد وصلت بعديه
رعد : عامله ايه يا داده
سعاد : بخير يا ابني الحمد لله
رعد : وداده ام سيد عامله ايه
سعاد : اهي احسن،هي فين هنا
رعد : هنا نايمه في اوضتها
سعاد : ماشي يا ابني انا هحضر الغدا وبعدين هروح اصحيها
رعد : ماشي يا داده وانا هطلع ارتاح شويه
طلع رعد علي أوضته اخد شاور ونام علي السرير بتعب
رعد لنفسه : اعمل ايه بس يارب.....رعد فتح الكاميرا لقي هنا لسه نايمه ابتسم براحه علي الفكره أنه يقدر يطمن علي بنته في أي وقت وأي مكان يروحه
بعد ساعه دق دق
رعد : اتفضلي يا داده
سعاد : ياله يا رعد الغدا جاهز انا هشوف هنا
رعد : ماشي يا داده انا جاي وراكي
نزل رعد وقعد هو وهنا وسعاد علي السفره
سعاد : هتعمل ايه يا رعد هتجيب حد تاني لهنا
رعد : اه في واحده هتيجي بكره الصبح بدري هشفها قبل ما اروح الشركه
سعاد : ماشي يا ابني يارب بس هنا ترتاح لها
رعد : يارب ياداده يارب
عند تقي كانت عماله تفكر في هنا
تقي : ماما
زينب : اممم
تقي : انا قلبي وجعني اوي علي هنا
زينب عقدت حاجبيها : هنا...هنا مين
تقي : هنا يا ماما اللي كانت بتحكلنا عليها طنط سعاد اخت طنط ام سيد
زينب : اااه نصيبها يا بنتي بقي،ياما نفسي يا تقي تتجوزي واشوفلك حتت عيل ولا عيله حلوين زيك كده وبغمزتين قمر كده وحنيتك دي كلها تكون ليهم
تقي بابتسامه : أن شاء الله يا زوزو اوعدك اني افكر
خلص اليوم تاني يوم عند رعد
هاله_محمد