رواية غرام نمر الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم نرمين حمدي
يونس فهم وعرف ان صور زين وورد اتبعتت من الرقم دا الي هو رقم فريده المخفي
بقي واقف والدم بيغلي في عروقه العيله كلها مسلمتش من أذي فريده فنزل تحت وعينه بتطق شراره وطلع المسدس ووجهه ناحيه فريده: وديني لو مجولتي كل حاجه عملتيها من الالف للياء لكون جاتلك وداخل فيكي السجن انا معنديش حاجه اخاف اخسرها تعرفي أدهم من وين انطجيييي
فريده بخوف وهي بتبص للمسدس وخايفه يضرب: من من بعد متجوزت غرام انا اتضايقت وعرفت انها كانت مخطوبه وبتحبه فروحتله واتفقت معاه اننا نخليك تطلقها فلما هي راحتله استغل الفرصه وسجلها بس مكانش ناوي يبعت التسجيل كان بيهددها بس
يونس بغضب: كملييييي
فريده اتخضت: وبعدين انا اديته فلوس كتير عشان يبعتلك التسجيل وبعته
العيله كانو مصدومين صدمه عمرهم
جليله: انتي اي ياشيخه شيطااااانه
ورد: دا الشيطان يتعلم منها ياماما
يونس: لا وخدو التجيله مكفهاش غرام لا دي كمان لفت علي ورد وزين وهي الي بعتت الصور
فريده بتهرب: لا محصلش
يونس بذكاء رن علي الرقم الي بعت الصور فموبايل فريده رن: هاااا مشش دي الشريحه الي انتي مخبايها في دولابك برضو ولا ايه
فريده ابتلعت رقيها ببطئ ومش عارفه تخرج من المصيبه دي ازاي
يونس بهدوء مرعب: انا كل ديه ميهمنيش الي يهمني غرام ماتت ازاي انا متأكد ان غرام ممتتش قداء وقدر كديه مش معجول كل الدكاتره مش عارفين سبب موتها
فريده هنا معرفتش تقول ايه: معرفشش معرفششش
هنا يونس ضغط علي المسدس بس صباح جريت علي بنتها: لااااا فريده ملهاش ذنب
يونس: الله الله وايه كمان
صباح: احنا ملناش دعوه بموت غرام ولا هو اي حاجه تحصل تسببوها فينا
يونس: جدامكم فرصه اما انكم تجولو غرام ماتت ازاي وانا مستعد اسامح وانسي كل الي بتك عملته اما هجتلها بيدي واطفي ناري
يونس وجه المسدس علي فريده وخلاص هيضرب بس صباح بتعيط وبتصرخ: انا السبب انا السبب انا عملتلها عمل بالموت
هنا الكل قلبه وجعه علي غرام والي كان بيحصلها وهما مش حاسين بيها ويونس افتكر غرام والالم الي كانت بتحس بيه وقلبه وجعه عليها والمسدس بيقع من ايده من صدمته ووقع علي ركبته وراح في دنيا تانيه ودموعه نزلت غصب عنه وفجأه بنلاقي البوليس داخل ومحاوطين فريده وصباح (يونس كلمهم لما عرف ان فريده قتلت ابنه بس جريمتهم كملت لما اعترفوا بالسحر الي عملوه البوليس كان مستخبي برا وسمعوا كل اعترافاتهم
البوليس اخد فريده وصباح
يونس: فريده!
فريده بصتله
يونس: انتي طالج بالتلاته
فريده بغل: مش مهم كل الي هيجرالي المهم اني قتلتها يايونس خليك فاكر اني قتلت مراتك وابنك
يونس بغضب مسك المسدس وكان هيضرب عليها بس سيف غير اتجاه المسدس بسرعه: متستهلش تضيع نفسك عليها
جليله بتعيط: ياوجع جلبي عليكي يابتي كل ديه يحصل فيكي واحنا ولا دريانين
عتمان: هنعمل ايه في الشياطين الي كانو وسطينا دول
همس: اعوذ بالله منهم دا اي الغل والحقد دا
زين: الحمدلله انهم اتعرفوا علي حجيجتهم جبل ميدمروا العيله كلها
يونس سابهم وطلع غير هدومه ونزل: يلا بينا
سيف: علي فين
يونس بتعب: المقابر غرام وحشتني عايز اتأسفلها علي كل الي حصلها
جليله: ياريت ياولدي انا كمان عايزه اروحلها
****
في غرفه همس وزين
همس: زين انا مرعوبه الي حصل دا مش مطمني خالص
زين: طول ماانا معاكي اطمني عشان عمري مهسمح ان حد يأذيكي ابدا
همس حضنت زين من غير متتكلم وهو كمان حضنها: وبعدهالك عاد هنتأخر كديه
همس: انا بحبك اوي يازين
زين: وزين بيحبك جوي جوي
*****
ورد: سيف لو انا مكان غرام كنت هتعمل اي
سيف: متجوليش كديه الف بعد الشر عليكي وربنا يصبر يونس علي الي حصله هو وغراق الفراج مش هين برضو
ورد بغيره: اه تلاقيك افتكرت مراتك مش كدا
سيف: اكيد افتكرتها ودي هتفضل ام بنتي وليها مكانه في جلبي
ورد: اممم ماشي
ورد كانت هتسيبه وتمشي بس هو مسك ايدها: بس ربنا عوضني بأحلي وأحن بنت في الدنيا
ورد: كان نفسي افرح بكلامك بس مش عارفه افرح وغرام خلاص مش موجوده في البيت
**
الكل جهز وانطلقوا علي المقابر ووقفوا قدام قبر غرام
يونس بتعب: وحشتيني ياجلب النمر فراجك مش هين وعجلي مش جادر يستوعب انك سبتيني خلاص ومن بعدك الحياه بجت سوده
جليله: اه ياغرام يابتي وحشتينا كلنا البيت بجي ملهوش طعم من غيرك انتي الي كنتي عامله بهجه للسرايا
عتمان: سامحيني اني جبتك وسط الشياطين دول وعملوا فيكي الي عملوه
همس بعياط: وحشتيني ياغرام اوي مين الي هفضل ارغي معاه للصبح
ورد: ومين الي كل معمل مصيبه هيداري عني وينصحني
وبدأو كلهم يقرأو الفاتحه علي روحها وفجأه
غرام من وراهم: بقي بتقرأو عليا الفاتحه وانا عايشه ينفععع كدا يانمر
الكل اتصدم وبصو وراهم وعيونهم اتسعت من الصدمه معرفوش ينطقوا وهي قدامهم سليمه
والي صدمهم اكتر يونس الي واقف وباصص لغرام وبيضحك: ياجلب النمر
ليفتح لها زراعيه وبتجري عليه تحضنه بقوه
جليله بصدمه: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم تفسير للي بيحصل ديه ازاي انتي عايشه ازاي
عتمان بغضب: افهم ايه الي بيحصل بالظبط
ورد وهمس متنحين ومش مستوعبين
زين: متتكلم يايونس دا احنا اعصابنا باظت الفتره الي فاتت دي
غرام بصت ليونس وابتسموا
يونس بهدوء: كل الي حصل ديه كان تمثيل غرام عايشه وجدامكم اهي
غرام: وبفضل ربنا بعدين انت ياحبيبي
سيف: ازاي والدكتور وفريده وصباح الي اعترفو بالعمل كل ديه ااايه انا مش فاهم
يونس: افهمك
في اليوم الي ودينا غرام فيه المستشفي وانا فضلت لوحدي غرام فاجت من البنج بعد ممشيتوا بساعه وفضلت تصرخ تاني وفجأه لجيت راجل عجوز بلحيه جاعد جدام زجاج الاوضه وبيجول لا حول ولا قوه إلا بالله
*فلااش بااك*
الرجل: لا حول ولا قوه إلا بالله العلي العظيم
يونس راحله: انتي مين وهتبص عليها كديه ليه
الرجل: مراتك دي يابني
يونس: ايوا
الرجل: وعندها ايه
يونس: لسه الدكتور مش عارف ومش هو بس دا دكاتره مصر كلها مش عارفه سبب المها ايه
الرجل: عشان هي مش مريضه
يونس: يعني ايه
الرجل: مراتك معمولها عمل يابني ومن حسن حظك ان ربنا وقفني في طريقك دور علي العمل دا كويس واحرقه قبل ميفوت الاوان