رواية في هويد الليل الفصل السابع والعشرون 27 بقلم لولا نور
.......................
* بعد اسبوع .....
* انتهي الطبيب المعالج من فك الجيره الموضوعه علي قدم مسك متحدثاً بعمليه: حمد الله علي السلامه الحمد الله الكسر اللي في رجلك اتعالج بس علشان رجلك ترجع زي الاول وتقدري تمشي عليها بشكل طبيعي لازم تعملي جلسات علاج طبيعي وده الجزء الاهم في العلاج ...
انا هكتب لك علي اسم دكتور علاج طبيعي ممتاز تتابعي معاه وان شاء الله رجلك ترجع زي الاول واحسن!!!
* اومأت له مسك بابتسامه صغيره وهي تعي تماماً ما يقول فهي تدرس الطب وتعلم ان هذا اجراء طببعي بعد حالات كسر العظام، ولكن من اين لها بتكاليف العلاج وهي لا تملك قرشاً واحداً !!!
* بعد انصراف الطبيب جلس الدكتور عمر امامها ينظر الي فيروزتها الشارده وملامحها الجميله الحزينه فهو يعلم ما تمر به من صراعات!!!
* تحدث بلطافه مخرجاً اياها من شرودها : حمد الله علي سلامتك يا دكتوره مسك!!
* نظرت له مسك هاتفه بابتسامه حزينه: دكتوره ايه بقي ، ده كان حلم والله اعلم هعرف احققه ولا لاء..
* هتف الدكتور عمر معاتباً اياها: لسه بس التشاؤم ده كله ، ان شاء الله هتكملي دراستك وترجعي لحياتك من تاني انتي لسه صغيره والعمر كله قدامك...
* هتفت مسك ساخره بألم: حياتي !!!
انت متفائل اوي ، انهي حياه وانهي عمر وانا اللي اكتشفت اني كنت عايشه في كدبه كبيره اوي من وانا طفله صغيره...
اعيش حياتي ازاي وانا مش عارفه امي فين ، عايشه ولا ميته ، ولو ماتت فين جثتها واللي ممكن يكون قتاها وحرمني منها هو الانسان الوحيد اللي عشقته وعشق عامل زي الوشم جوه قلبي !!!!
الانسان الوحيد اللي حسيت معاه بالامان والحمايه
ودلوقتي بقيت في الشارع!!!!
بقيت في الشارع زي المشردين ومعنديش مكان يلمني ويحميني من اللي عاوزين ينتقموا مني بسبب ذنب ماليش يد فيه ...
ده انا حتي مش عارفه هدفع حساب المستشفى دي ازاي ده انا لو اشتغلت هنا بشهادتي مش هقدر ادفع تمنها وتقولي قدامي حياه اعيشها !!!
كانت تتحدث ودموعها تسيل انهاراً علي وجنتيها البيضاء التي اصطبغت باللون الاحمر من شده البكاء.
+
* شعر عمر بنغزه قويه في قلبه حزناً علي حالها ورغبه قويه في ضمها لاحتوائها في أحضانه الدافئه!!
مشاعر غريبه عليه تجتاحه ويشعر بها في حضرتها ،
مشاعر لم يشعر بها من قبل تجاه اي انثي ، حتي ريهام طليقته لم يشعر معها بمثل تلك المشاعر ، مشاعر لا يعرف وصفها او تسميتها ، ولكنها مشاعر لذيذه تدغدغ قلبه وتخلق به رغبه بربريه في خطفها وحجبها عن الاعين ولا يراها غيره!!!
* نفض راسه من افكاره ومشاعره الغريبه عندما ارتفع صوت نشيجها ومد يده يضغط علي كفها الرقيق يدعمه: اهدي يا مسك علشان خاطري ، اهدي ومتخافيش من حاجه طول ما انا جنبك، انا معاكي ومش هاتخلي عنك ، هساعدك وهتكملي دراستك وهتاخدي حقك من اللي ظلمك ، مش عاوزك تشيلي هم حاجه ابداً !!!!
* نظرت له مسك من خلف غيامه دموعها بتفاجيء من عرضه الغريب وهتفت تحدثه بهدوء وعدوانيه: وياتري ايه المقابل لعرضك الكريم والمغري ده ، مع انك عارف اني معنديش حاجه اديهالك !!
ثم صمتت لثواني وتابعت بهجوم ساخر : اااه ، اكيد قلت دي مقطوعه من شجره وملهاش حد هتبقي لقمه سهله اخد منها مزاجي وبعد كده ارميها لكلاب السكك تنهش في لحمها !!!!
* تابعت بشراسه وعيون تلتمع من شده الغضب كانها امواج بحر عاتيه تطيح بما امامها جعلته يغرق في بحرها الهائج بنفس راضيه: بس لا يادكتور ، انت غلطان لان مش انا اللي اعمل كده مهما كانت الظروف عمري ما ابيع نفسي حتي لوهموت من الجوع ..
انا هفضل طول عمري عايشه بشرفيً...
* ابتسم عمر بخفه وقد اكتشف فيها جانباً اخر من شخصيتها ، جانباً شرساً اعجبه بشده وتابع بهدوء: خلاص خلصتي محاضرتك...
اولاً مش هزعل منك علي الكلام الي قلتيه لاني مقدر الحاله النفسيه اللي يتمري بيها وليكي حق ماتثقيش في اي حد بسهوله بعد اللي حصل لك ...
* بس انا عاوز اوضح لك نقطه بسيطه ، انا مش عاوز منك حاجه ولا عاوز استغل ظروفك ، كل ما في الموضوع ان انا اللي خبطك بالعربيه وانا اللي اتكفلت بعلاجك علشان اصلح غلطتي ...
وانا دكتور محترم ومش محتاج لواحده بنفس ظروفك علشان استغلها واعمل معاها علاقه محرمه ، لا ديني ولا اخلاقي وتربيتي تقبل بده ،...
واخر حاجه انا لما عرضت مساعدتك علشان لمست الصدق في كلامك وحسيت بالظلم اللي اتعرضتي له وحسيت ناحيتك بالحمايه واني لازم اساعدك واحميكي بدافع انساني مش اكتر ده لو انتي حابه طبعاً ...
اما لو مش حابه فانا بسحب كلامي وبعتذر منك ،وكمان تقدري تفضلي في المستشفي هنا لحد ما تخلصي العلاج الطبيعي وتظبطي امورك لاني زي ما قلت متكفل بعلاجكً ، عن ادنك !!!
وغادر من امامها وهي تشيعه بنظرات حزينه اسفه وشعورها بالخجل منه فهو لم يغلط بحقها وهي من هاجمته بكلماتها السامه...
ارجعت راسها المشوش للخلف وهي حقاً لا تعلم ماذا تفعل او ما هي خطواتها القادمه!!!!
هل ترحل وتواجه قسوه الحياه بمفردها؟؟
ام تقبل مساعده عمر لها ؟؟