اخر الروايات

رواية بنات الاسد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم السلطانة نور القمر

رواية بنات الاسد الفصل السادس والعشرون 26 بقلم السلطانة نور القمر



بعد مرور اسبوع 

+


                      

جيسي خرجت من المستشفى وأسد عزم صابي و امجد صحاب سيف علي المزرعه  
و بالليل الكل نايم ونزل نوران و نور و نورين واوس حتي جيسي نزلت لاسد المكتب 
واسد عرف أن ورا التجمع ده كارثه ذي العاده 
اسد بسخرية : قبل ما تقولوا حاجه كارثه  ايه المره ديه 
نوران : لا كارثه ولا حاجه يا اسد بس كنا عايزينك في موضوع 
اسد باستغراب : ايه هو 
آوس : مش انت عزمت اللي اسمها صابي وأمجد دول علي المزرعه 
اسد ببرود : والمطلوب 
نور : احنا عايزين نروح احنا دلوقتي الفتره اللي فاتت كان كلها مشاكل ومصائب ومحتاجين راحه نفسيه شويه واحنا هنروح قبلكم وبعد كدا ابقوا تعالوا انتوا مع الباقي 
نورين : وعلي فكره الشنط وكله جاهز احنا قولنا نقول ليك عشان ماحدش يدور ذي كل مره نختفي فيها 
جيسي : وانا معاهم أنا بجد نفسيتي تعبت من كثر المشاكل كدا احسن ليا وهما معايا 
اسد : ماشي يا جيسي خدوا بالكم من نفسكم 
الكل سلم عليه وركبوا العربيات ووصلوا المزرعه بتاعتهم وكل واحد طلع اوضته ينام 

                      

في القصر الصبح 

                   

الكل كان علي السفره بس كل واحد عينه بتدور علي حبيته و زين كان موجوده برضوا و عايز يطمن علي جيسي 
جيهان باستغراب : امال فين هما ؟؟ 
وجد بقلق وهي نازله من علي السلم : اسد جيسي مش في اوضتها 
اسد : اه ما انا عارف 
وجد : ازاي يعني ؟؟ 
اسد : الخمسه امبارح سافروا 
أما الباقي اتصدم 
أليف : وجيسي معاهم طب ازاي هي لسه خارجه من عمليه كبيره 
اسد : راحوا المزرعه امبارح بالليل ولقيت الخمسه داخلين وقالوا ليها علي السفر وانا وافقت كل واحده تعبت الفتره اللي فاتت من المشاكل ولازم راحه وبعدين جيسي معاها اوس و نوران و نور متقلقش يعني
شمس : طب مش احنا كنا رايحين اصلا بعد بكرا مش استنوا طيب 
اسد بسخرية : عيال ولاد  مجانين تقولي ايه بقي 
وجه اتصال ليه من فهد 
اسد : الو يا فهد 
فهد : اسد أنا رايح المزرعه للباقي قول لشمس عشان متقلقش عليا وانا هقفل التليفون ذي الباقي سلام 
اسد : يا فهد استني !!! 
أما فهد قفل من غير ما ياخد باله 
جيهان : في ايه 
اسد : عيال ولاد **** كلهم البيه رجع من العمليه راح المزرعه للباقي وهيقفل تليفونه ذي البهوات الثانيه يا رب احنا مخلفنهم يحرقوا دمنا 
شمس : أنا مش عارفه مالهم السته الجنان ركبهم ولا ايه هما لما بيسافروا كدا يبقي فيه حاجه 
اسد  : أنا فاهم مالهم 
وبص لاولاد محمود لقي علامات الحزن علي وشهم 
اسد في سره :  ولادي بيربوهم تمام يا ولاد اسد لما نشوف اخرتها ايه


وبعد مرور يومين والكل اتجمع عشان يروحوا المزرعه وكل واحد فرحان أنه هيشوف حبيته بعد يومين من العذاب وراحوا المزرعه بعد خمس ساعات متواصله من السفر ويلاقوا المسئول عن المزرعه عم حسن 
اسد راح حضنه والكل مستغرب أن اسد السوق بيحضن رجل باين عليه التواضع ومحمد حسن دمع من الفرحه 
حسن : حمدالله علي سلامتك يا اسد يا ابني والله كنت زعلان منك بس بما ولادك قالوا ليا اللي حصل عذرتك المهم انك جيت و بقيت معانا 
اسد : وانت كمان يا عم حسن وحشتني خالص يا رجل يا طيب 
حسن : عامل ذي عيالك كلهم بيقولوا كدا ماعدا الشقيه نور وجيسي هما اللي بيدلعوني 
اسد ضحك : طب بمناسبه ولادي هما فين 
عم حسن : الكل في اسطبل الخيل وانا بقي محضر ليك قاعده ذي زمان 
اسد ضحك : وانا جاي معاك ايه يا شباب مش جاين 
جيهان : اكيد حسونه 
حسن ضحك :  الشقيه بتاعت زمان رجعت ثاني وحشيني 
وسلم علي الكل و اتعرف الكل عليه و عرفوا أن الرجل ده بالنسبه لاسد شخص خاص جدا وأنه ذي والده والكل راح اسطبل الخيل لقوا كالتالي نوران ماسكه حصان وكان باين عليه أنه حصان عربي اصيل وكان باين عليه ملامح القوه والغرور ذي صاحبته 

و ركبته وماحدش منهم خد باله من أنهم جم 
نوران : ها مين اللي جي معايا يا ولاد اسد 
نور  أنا يا امبراطورة جاهزه ولا هتخسري 
نوران بغرور : الامبراطورة عمرها ما خسرت ولا هتخسر هي بتكسب وبس 
نور بغرور : والعقرب عمره ما خسر يلا 
ونور ركبت حصانها بكل مهاره 
نوران : جيسي شوفي الوقت 
جيسي : تمام 
جيسي : 123 Go  
نوران مشيت بالحصان بكل سرعه و مهاره واسد اللي بيبص ليهم بفخر وجه جنبه عن حسن 
حسن وهو بيشوف نوران وهي بتجري بالحصان : كلها نسخه منك هي واخواتها بجد عرفت تربي 
اسد بص ليه بابتسامه وبيتابع هو والباقي ومستني مين اللي يخسر 
نوران وقفت : ها قد ايه في الدقيقه 
جيسي : ٥٠ لفه 
نور : دوري 
وركبت حصانها وكان لونه ابيض 

+


ولفت بالحصان بسرعه و مهاره مش بتقل عن اختها ووقفت بعد ما الوقت انتهي 
نور وهي بتنهج : ها كام 
نورين جت وهي خارجه بحصان اسود وكانت لابسه ملابس الفروسيه 

+


نورين : ٥٠ لفه ذي العاده ما فيش حد فينا بيعرف يغلب الثاني 
فهد : اه نفسي اكسب حد فيكم 
جيسي راحت ليه ومسكت خده : عمرك يا ابن رافت احنا بنكمل وعمرنا ما نبقي غير مع بعض 
آوس : لا جامده يا بت 
جيسي : عيب عليك 
اسد جه عليهم : بس انا اعرف اغلبكم كلكم 
فهد بضحك : طبعا يا كينج عمر ما التلميذ يغلب الاستاذ 
نوران غمزت ليه : طب ما نجرب ولا خايف 
اسد ضحك جامد : ماشي يا بنت اسد استني هنا وراجع 
أما الباقي قعد علي الكراسي الموجود وفعلا مكان هدوء للاعصاب والكل يسلم عليهم و اتعرفوا علي امجد وسلموا علي صابي ببرود كلهم واسد خرج وهو لابس ملابس الفروسيه وجيهان بصت ليه بحب وغيره أنه مهما كبر لسه ذي ماهو جميل 
نور صفرت : يخرب بيت المز هو فيه كدا 
صابي : هو حضرتك متاكد ان عندك ٤٦ سنه 
اسد : هما بيقولوا كدا انتي ايه رائيك 
صابي : وربنا ما يحصل 
الكل ضحك 
نوران : ها جاهز 
اسد بغرور : اكيد حضري نفسك للخساره 
نوران بضحك : لو منك موافقه كفايه اني هخسر علي ايدك 
اسد ضحك : طب يلا لما اشوف مستواكي بقي جيسي شوفي الوقت 
جيسي : حاضر اسد 
اسد ركب حصانه اللي الكل اتصدم من جماله كانه جي من الحكايات القديمه 

+


وابتدا اللعب هو و نوران 





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close