اخر الروايات

رواية القصه واللي كان الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم رحاب القاضي

رواية القصه واللي كان الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم رحاب القاضي 


انتهاء الود بيننا لا يعني أبدا كرهي لك أنا أتمنى لك كل خير لكن ليس في حياتي🙏.. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ _مساءً دلف مندور خارج غرفة نومه وخلفه زوجته وهم قالقون من ان باب منزلهم يدق بهذا الوقت .. سعاد بقلق مين بس اللي هيكون جالنا دلوقتي ي حج؟.. مندور بهدوء مش عارف خليكي هنا انتي وانا هروح اشوف مين؟.. _ذهب مندور وفتح الباب ولكنه صعق بقوه ما ان رأي عدنان امامه.. مندور بحده انت بتعمل اي هنا وجيت امتي؟.. عدنان بهدوء لسه واصل مصر من ساعه وقولت اجي ارتاح في بيت ابويا شويه.. مندور بغضب وصوت هامس اكتم مسمعش كلمة ابويا دي خالص هنا.. _نظر له عدنان بدموع متحجره والم، فحين جاءت لهم سعاد..قائله دون ان تري من ع الباب... سعاد مين ي حح اللي بيخبط؟... دلف عدنان للداخل قائلاً بهدوء وابتسامه مستفزه لوالده انا عدنان ي طنط سعاد.. سعاد بابتسامه هادئه وتوتر اهلا بيك ي بني نورت البيت ومصر كلها، بس خير في حاحه حصلت؟.. نظر له مندور بحده، فاجابها هو بهدوء لا اطمني مفيش حاجه، بس الحج مندور شكله نسي انا قولتله اني جاي مصر وهو قالي وحلف عليا مروحش اوتيل ولا اي مكان واجي اقعد هنا.. سعاد بابتسامه هادئه اوتيل اي بس وبيتك مفتوح هنا ي بني، ي مليون اهلا وسهلا ي بني تعالي اتفضل.. مندور بجمود استني يا سعاد هو جاي تعبان انا هكلم خالد عشان تطلع ترتاح عنده فوق.. عدنان بأبتسامه هادئه ياريت والله ي حج، انا جاي هلكان من السفر.. سعاد بهدوء طيب لحد ميجي خالد هروح اجهزلك لقمه تاكلها.. ابتسم لها عدنان بهدوء ع طيبتها واجابها شكرا بحد مش جعان انا اكلت فالطياره من شويه.. جاء لهم صوت نور الغاضب وهي تصيح بانزعاج وطو صوتكم ي غجر مش عارفه انام.. عدنان بأبتسامه واسعه دي نور صح؟.. سعاد باحراج معلش متاخذناش هي كده طول عمرها كسفانا، انا هدخل اشوفها بعد اذنكم.. ذهبت سعاد فجذب مندور عدنان من يده بقوه واردف بغضب خالد هيجي ياخدك وتطلعو فوق الصبح تاخد بعضك وتمشي تقعد فاي زفت وابقي اجيلك واعرف انك ازاي تيجي هنا من غير متقولي... عدنان بجديه جيت اشوف المهزله اللي بتحصل فالشغل دي وان ازاي عمليه بحالها تتسرق وتختفي، انت ايوه الكبير هنا بس الخساره بتيجي ع دماغي انا لوحدي، وانا جاي اشوف شغلي وفخلال ايام هكون جيبت اللي عمل كده وحاسبته وهرجع مكان مجيت.. دلف خالد لهم قائلاً بهدوء وانا اقول مصر منوره لي وانا نازل.. عدنان وهو يصافحه بأبتسامه واسعه واحشني والله ي خالد.. خالد وهو يعانقه بهدوء انت اكتر والله ي ابو نسب.. مندور بحده اتلم انت وهو واتكلمو عدل سعاد ممكن تسمعكم.. عدنان بهدوء خلاص مش هنتكلم تاني، بس مش همشي بكره غير لما اشوف نور واقعد معاها شويه.. مندور بضيق ماشي ي عدنان اتفضل بقي دلوقتي.. _ذهب عدنان مع خالد لمنزله، وارشده خالد الي احدي الغرف ثم دلف لغرفته هو الاخر، وامسك هاتفه وقام بارسال رساله صوتيه لسليم وهو يخبره بها خالد سليم احنا لازم نتقابل بكره ضروري عدنان جه مصر وسمعته وهو بيتكلم مع خالي مندور ومش ناوي ع خير، انا هقول ليحي يجبي بسرعه ونتقابل.. _كانت الساعه العاشره صباحاً، دلف مندور خارج غرفته ونظر لطاولة الطعام ليجدها مجهزه ع اكمل وجه، نظر مندور بهدوء لزوجته التي تدلف من المطبخ وبيدها بعض اطباق الطعام مندور اي كل ده ي سعاد، لي الفطار ده كله؟.. اجابته بجديه خالد قالي انه نازل هو والجدع اللي اسمه عدنان ده هيفطرو معانا، ومينفعش الضيف يجي ونحط قدامه اي حاجه.. مندور بابتسامه هادئه اصيله ي ام نور.. _دلفت نور خارج غرفتها وهي مستعده للذهاب للجامعه، ولكنها جلست ع طاله الافطار واخذت تتناول الطعام بشهيه مفتوحه.. مندور بغيظ الناس بتقول صباح الخير... ابتسمت له باحراج قائله وفمها ملئ بالطعام معلش ي بابا مختش بالي والله عشان متأخره ع الجامعه واول محاضره فاتتني.. مندور بجديه اقعدي افطري بالراحه عشان عدنان جاي يفطر معانا.. نور بغيظ وانا مالي انا بعدنان وبتاع ده انا مشوفتش الراجل ده من لما انت دخلت السجن يعني تقريبا خمس ست سنين وجه ادانا فلوس ومشي ما كملش عشر دقايق وقتها.. مندور بحده دي سيره تفتكريها ع الصبح وقولت اترزعي يبقي تترزعي.. نور بابتسامه صفراء حاضر يا بابا.. _ذهبت مرزوقه وفتحت الباب ودلف عدنان وخالد للداخل، رحبت بهم سعاد بابتسامه واسعه واخذتهم الي الداخل، كانت نور تتناول الطعام غيرمنتبهه لمجيئهم..فأردف لها عدنان قائلاً بابتسامه واسعه... عدنان ازيك ي نور عامله اي؟.. نظرت له باحراج وفمها ملئ بالطعام اخذت تبتلعه بسرعه واجابته الحمد لله كويسه... خالد بهدوء انتي رايحه الجامعه؟.. تجاهلت نور الرد عليه قائله لعدنان مجيبتش اختك الصفرا معاك لي؟.. _رمقتها والدتها ووالدها بحده فصححت قولها تحت ضحكة عدنان الهادئه.. نور قصدي الشقرا اختك الشقراا.. عدنان بهدوء هي لسه متعرفش اني جيت مصر اصلاً.. نور بفضول ممكن اسالك سؤال؟... نظر لها عدنان باهتمام قائلاً طبعا اتفضلي.. نور هو انت ازاي بتتكلم بلغه مصريه واختك بتتكلم بلغه لبنانيه.. ضحك بهدوء واجابها اولا دي اسمها لهجه مش لغه.. تابع وهو ينظر لمندور بهدوء انا اصلا ابويا مصري ووالدتي لبنانيه فانا بحب اتكلم مصري زي ابويا، انما جيدا فهي اختي من نفس الام وباباها لبناني.. سعاد بهدوء سيبك منها ي بني وافطر دي لو فتحت فالاسئله مش هتخلص منها.. رمقت والدتها بغيظ قائله شكرا ع قلة القيمه اللي ع الصبح دي ي ست الكل، انا هريحك مني ورايحه الجامعه.. عدنان بسرعه وتلقائيه لا خليكي انا عايز نقعد مع بعض شويه... _نظرت نور له بتوتر وكذالك والدتها، فحين لاحظت هدوء والدها وبالاخص خالد الذي توقعت منه ان يغضب او يغار ولكنه كان يتناول طعامه بهدوء شديد، فجلست وهي تبتسم بهدوء لعدنان وقلق من نظراته الغير مفهومه لديها... رمقت خالد بغيظ قائله يالهوي ع القرون اللي بدات تطلع للناس.. _نظر لها خالد بعدم فهم فحين ضحك مندور وعدنان ع ما يحدث.. خالد بعدم فهم هي تقصد اي البت دي؟.. نور بسخريه لا ولا حاجه كل يخويا كمل فطارك.. _ابتسم بقلة حيله فهو حقاً لا يغار عليها هذه المره، فكيف يغار عليها من اخاها... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وبالاسفل توقفت سياره الاجره امام منزل شوقي، هبطت منها لبني وهي ممسكه بيد ذلك الصغير وذهبت للاعلي، فتحت الباب بمفتاحها الخاص وما ان دلفت للداخل حتي شهقت بفزع واخذ جسدها ينتفض بقوه وهي تضع يديها ع فمها تمنع خروج صرخاتها ودموعها تهبط بلا توقف، شعرت وان الدنيا تدور بها وهي تنظر لزوجها يسقط ع الارض والدماء تملأ المكان حوله فمنظر اقل ما يقال عنه انه بشع، فاقت من صدمتها.. عندما اردف الصغير الذي كان يقف خلفها لا يري شئ مما تراه هي ماما لبني عديني عايز ادخل... _دفعت الصغير للخارج بهدوء واغلقت الباب مجدداً وانحت لمستواه وهي تحتضنه بقوه وتبكي بخوف وحزن شديد... يوسف بقلق انتي بتعيطي لي ي ماما لبني؟.. ابعدته عنها قائله بنبره مهزوزه مفيش حاجه، مفيش حاجه.. _امسكت يده وجذبته للاسفل خارج البنايه متجهه الي منزل مندور، فتحت لها مرزوقه الباب واردفت بقلق.. مرزوقه خير ي ست لبني فيكي اي؟.. لبني ببكاء وجسدها مازال ينتفض الحج مندور جوه.. اجابتها بقلق ايوه جوه والاستاذ خالد كمان جوه ومعاهم واحد ضيف.. اخبرتها لبني طيب خدي يوسف جوه معاكي المطبخ ومتخلهوش يخرج خالص.. _دلفت هي للداخل لتجدهم جالسون ع مائدة الافطار، ولكن ما ان رأو هيئتها حتي توقفون عن الطعام وهم يرمقونها بقلق.. ذهبت لها سعاد قائله بقلق مالك ي بنتي في اي؟.. مندور بقلق ايضاً شوقي عملك حاجه ي لبني؟.. اجابتهم ببكاء مرير والخوف يظهر جالياً عليها شوقي اتقتل.. نهض خالد قائلاً بفزع انتي بتخرفي تقولي اي اخويا حصله ايه يا لبني؟.. اجابته ببكاء مرير تحت صدمة الجميع مما تحدثت به كنت بايته عند صفيه انا ويوسف واول مرجعت دلوقتي لقيته مدبوح وغرقان فدمه مقدرتش ادخل الشقه معرفش حصل اي وازاي معرفش.. _تركهم خالد وركض للخارج وخلفه عدنان ومندور والجميع فحين اخذت نور الصغير لغرفتها كي لا يشعر بشئ، دفع خالد باب منزل شقيقه بقدمه غير منتظر ان يأخذ المفتاح من لبني وكانت الصدمه حليفته وهو يري شقيقه بهذا المنظر المفجع، هبطت دموعه وكاد ان يسقط ارضاً وهو يهز رأسه بعدم تصديق..جاء عدنان ومندور خلفه وايضا سعاد التي بدأت تصرخ بقوه وبكاء ع ما حدث... مندور بدموع لا حول ولا قوة الا بالله.. تابع وهو ينظر لعدنان خد خالد واخرجو.. _ اومئ عدنان له بهدوء واخذ خالد للخارج فحين جاء فذلك الوقت يحي الذي ما ان رأي ما حدث حتي صعق بقوه... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ سليم بعدم تصديق وهو يتحدث بالهاتف انت بتتكلم جد ي يحي اتقتل ازاي؟.. يحي بجمود الكاميرات اللي فالشارع جابت ان واحد غريب دخل بالليل البيت والشرطه لما جات من غير محد يبلغهم قالو ان في واحد راحلهم واعترف ان هو اللي عمل كده.. سليم بحزن ع شقيقته التي ستنهار عندما تستمع لما يحدث ي حول الله يارب، طيب هو عمل كده لي؟... يحي بضيق محدش يعرف، ع العموم عدنان جه مصر واللي جاي لازم يكون محسوب بعد اللي حصل النهارده مفيش وقت للهزار او التأجيل وتعالي عشان نكون جنب خالد.. سليم بهدوء تمام انا الاول هشوف عمر هيعمل اي لما يعرف ان عدنان فمصر واجي.. يحي بهدوء تمام.. _اغلق سليم معه، ثم اتجه الي غرفة شقيقته ليجدها تقوم بتجهيز نفسها للذهاب للعمل، نظر لها بحزن.. فاردفت هي بقلق في اي ي سليم بتبصلي كده لي؟.. ذهب ووقف امامها قائلاً بهدوء انا عايزك تهدي وتسمعي اللي هقوله وانتي مؤمنه ان ربنا ليه حكمه فكل حاجه بتحصل حوالينا.. الهام بقلق شديد في اي ي سليم اتكلم ع طول متخوفنيش.. تنهد بضيق قائلاً بحذر شوقي.. تنهدت بحزن قائله عمل اي تاني، قول انا مبقتش استغرب اي حاجه بيعملها فيا.. اجابها سليم بحزن شوقي لقيوه مقتول النهارده الصبح فبيته.. نظرت له بعدم تصديق وامتلئت عيناها بالدموع قائله انت بتقول اي ي سليم، شوقي جوزي اتقتل ازاي؟... سليم بقلق اهدي ده قضاء ربنا، واجمدي عشان يوسف، يوسف دلوقتي محتاجلك ي الهام.. _جلست ع فراشها واخذت دموعها تهبط بلا توقف قائله بجمود لشقيقها.. الهام سيبني لوحدي ي سليم.. اجابها بنفي مش هينفع اسيبك لوحدك دلوقتي.. صاحت فيه ببكاء مرير سيبني ارجوك سيبني انا عايزه ابقي لوحدي.. _اومئ لها بهدوء ودلف للخارج واغلق الباب ولكنه ظل واقفاً بالخارج بقلق.. اما هي بالداخل ظلت تبكي بقوه وهي تتذكر اول مره رأته بها وزواجهم وحياتهم رغم كل المناوشات التي كانت بينهم الا ان قلبها لا يكرهه..اردفت ببكاء شديد.. العام لي شوقي تمشي كده، لي مشيت دلوقتي واحنا متخانقين... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ خليل بهدوء ومين ليه مصلحه يقتل اللي اسمه شوقي ده؟.. عمر بجمود مش عارف تلاقي حد ليه مشكلة معاه، المهم مفيش اخبار عن العيال اللي بيسرقو البضاعه؟.. خليل بجمود للاسف لسه بندور ع دليل واحد نمشي عليه،وخليك فاكر اني بدور من غير علم اي حد فالشرطه، بس دول مش ساهلين دول باينلهم عصابه كبيره بيعملو عملتهم وبيسبوش وراهم دليل واحد.. عمر بحده لا عصابه ولا زفت انت اللي خايب وخرفت ي خليل، لو محمد مكانك كان زمانه خلصلي الموضوع.. خليل بغيظ واهو محمد سابنا ي باشا وانا بعمل اللي عليا.. عمر بحقد اللي عليك ترجعلي محمد فصفي تاني وهديلك اللي عايزه.. خليل بسخريه طيب مانا عملت اللي عليا وخليته يتنقل فأصعب مكان فمصر، وكمان اتكلمت معاه وانا بستغل ضعفه لموت ابنه برضو دماغه حجر وكمان ابن الجزمه عايز يطلق اختي.. عمر بحده ماليش فيه يطلق اختك يتجوز عليها، انا عايز محمد يرجع الشغل معايا تاني.. خليل بخبث مهو ي باشا احنا هدفنا واحد.. عمر لعدم فهم ازاي يعني؟.. خليل بجمود البت اللي ماشي معاها دي عملاله غسيل مخ، بنت راسمه فيها دور الشريفه خلته يسيب شغله وقال اي يمشي بما يرضي الله والرسول والوطن وكمان هتخليه يطلق اختي، وانا مش عارف اقرب منها لانها تبقي بنت عثمان صاحب مندور العشري وفحمايته... عمر بجديه بنت ال*** طيب اتصرف ي خليل شوف حل.. خليل بحقد انا هتكلم معاه تاني بالراحه مسمعش هخلصه من البت اللي متقمصه دور ضميره دي.. عمر بحده انت غبي يالاا مانت بتقول انها فحماية مندور العشري، ولو انت نفذت من غير محد ياخد باله منك مش بعيد محمد يعترف عليك.. خليل بجمود بالعكس ده انا هنفذ بطريقه تخلي محمد هو بنفسه اللي يرجع يشتغل معانا لما يعرف ان عدونا واحد وان اللي قتله حبيبة القلب يبقي مندور وابنه الروحي يحيي عادل.. عمر باعجاب شديد دماغ شياطين وده المميز فيك ي خليل.. _ظل يتحدثون سوياً غير منتبهين لسليم الذي يقف خلف النافذه ويقوم بتسجيل الحوار باكمله ع هاتفه... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وفي المنيا.. ياسين بحده قولتلك هتجوزها يعني هتجوزها... عائشه بغيظ انت غبي ي ياسين، وبعدين اي التصميم ده كله دي واحده انت مشوفتهاش غير مره وحده.. ياسين بتنهيده طويله ده اللي هيجنني ي عائشه انها مش ماشيه من بالي ومش عارف ابطل تفكير فيها، انا عرفت بنات المنيا كلهم تقريباً بس دي مشوفتش زيها.. عائشه بملل اممم وملقتش غير دي؟.. ياسين بجمود ومالها دي يعني؟.. عائشه بجديه ي حبيبي افهم يحي عايش هناك عندهم وعارف كل حد هناك ورفضه ده ليه سبب.. اجابها ياسين بغضب اخوكي رفض عشان بقي بني ادم سطحي بص لظروفها ومبصش للبنت دي هتبقي مناسبه ليا ولا لا؟.. عائشه بهدوء مهو بص لظروفك وظروفها ولقاهم مش مناسبين، ماما مش هتوافق تخليك تتجوز وحده كانت متجوزه قبل كده واكبر منك كمان.. صاح ياسين فيها بحده في اي انتي كمان متتلمي، هو عشان نصيب البنت مكانش كويس فالاول يتحكم عليها بالتعاسه زي مانتي عملتي فنفسك.. اجابته بغيظ انت معندكش دم، وانا مش تعيسه ي ياسين انا اللي اختارت اعيش عشان بنتي ومعتز الله يرحمه ملقتش حد يليق يكون مكانه.. ياسين بندم ع ما تفوه به لها اسف ي عيوش مكنتش اقصد اقول كده، بس تفتكري هي ممكن تكون اميره بتحب جوزها اللي مات ومترضاش بيا؟.. عائشه بهدوء شئ وارد جدا ولو مكنتش زعلانه ع جوزها اللي مات تبقي بنت مش اصيله.. ياسين بجديه ياارب تطلع مش اصيله ياارب.. عائشه بضحكه هادئه ههههه يخربيت دماغك ي شيخ، المهم انت مدام مصمم كده ناوي تعمل اي؟.. ياسين بجمود هروح اتقدملها... عائشه بقلق طيب ويحي اللي مش موافق وماما، وانت اصلا متعرفش اهلها و.. قاكعها بجديه كبير المنطقه هناك مندور العشري خال سالي انا هروح اخطبها منه هوو.. عائشه بضيق ربنا يستر بجد قلبي مش مطمن.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وبالليل فتحت سالي باب منزلها ودلفت للداخل لتجد يحي يجلس ع الاريكه ويلهو بهاتفه، وما ان دلفت للداخل اغلق الهاتف واردف لها بهدوء... يحيي كل ده قاعده تحت؟.. جلست بجواره وهي تضع يدها ع بطنها المنتفخه بألم الناس اللي جات تعزي كتير ومكنش ينفع اسيب مرات خالي لوحدها.. لاحظ دموعها التي هبطت ومسحتها هي سريعاً فاردف بجمود انتي زعلانه عليه ي سالي؟... أغمضت عيناها ببكاء واجابته هكدب عليك لو قولتلك مش زعلانه، باستثناء كل اللي حصل شوقي حبني جدا انا كنت بخاف منه بس كنت بشوف تمسكه بيا ونظرة الحب اللي فعنيه ليا، معرفش لي دلوقتي جه فبالي ان لو كنت اديتله فرصه اسامحه و.. _تنهد يحي بضيق وهو ينظر للجهه الاخري بأنزعاج، فتابعت هي بقلق... سالي مش قصدي حاجه والله متفهمش غلط، بس انا بجد قلبي واجعني عليه، هو مات بسببي بسبب انه جابلي حقي وكمان ابنه اتيتم بسببي.. يحي بهدوء انتي لي حطيتي نفسك السبب فكل حاجه، هو اللي غلط من البدايه وهو اللي بيدفع تمن غلطه، وموته ده قدره ونصيبه انتي ملكيش ذنب فيه، ولو زعلانه عليه سامحيه ي سالي دلوقتي وادعيله كل متفتكريه ربنا يسامحه.. امسكت بطنها مجددا بألم، فاردف هو بقلق مالك في اي، تعبانه نروح للدكتوره؟.. اجابته بنبره متألمه لا مش مستاهله ده يونس بيتحرك جامد وانا النهارده عملت مجهود كبير فبتعب من حركته.. ابتسم. بهدوء ووضع يده ع بطنها قائلاً بهدوء بيتحرك ازاي يعني؟.. اجابته بهدوء خليك حاطط ايدك وانت هتحس حركته دلوقتي.. وبالفعل شعر يحي بحركة صغيره فابتسم باتساع قائلاً لها بحماس حسيتها اهوو.. سالي بجديه انت مبسوط ي يحي انه جاي؟.. اجابها بجمود ع قد ممبسوط ونفسي اشوفه ع قد مخايف من اني اشوفه ويجي، خايف يكون نصيبه زيي خايف اتحرم منه واتعاقب فالدنيا بيه، خايف عليه يتظلم ويتوجع.. امسكت يده قائله بابتسامه هادئه انت بس خلي بالك من نفسك ومتفكرش انك تسيبنا وهو هيكون كويس وهيكون احسن واحد لان هيكون عنده اجدع واحن اب فالدنيا.. _لمعت عينه ببريق دموع، وابتسم لها وجذبها بهدوء لاحضانه وهو يقبل جبها بقبله مطوله قائلاً بنبره صادقه.. يحيي انا كل مقول اني حظي وحش ومليش نصيب فحاجه حلوه وبشوفك قدامي بنسي الكلام ده كله وابقي اسعد واحد فالدنيا عشان ربنا كرمني بوحده فطيبتك وجمالك.. ابتسمت باتساع واجابته ع الله بس تقدر النعمه اللي فايدك.. ابعدها عن احضانه قائلاً بمشاكسه والله هبطل اقولك كلام حلو بسبب فصلانك ده... سالي بثقه مش هتقدر لان ده بيطلع لوحده اصلا ً... اجابها بخبث بسم الله مشاء الله بقيتي بتفهمي اهوو.. _امسكت الوساده من جوارها وضربته بها بقوه فوجهه وهم يضحكان بهدوء اردف هو بجديه... يحيي انا مسافر المنيا دلوقتي.. اختفت ابتسامتها واجابته بقلق لي في حاجه حصلت هناك ولا اي؟.. نظر للجهه الاخري بهروب من النظر لعيناها قائلاً بجمود لا ده شغل وانتي شايفه ظروف خالد فهروح اخلصه اناا.. ظهر الحزن عليها قائله طيب هتقعد قد اي، وهترح عند بيت اهلك ولا لا؟.. يحي بهدوء يعني يوم يومين وهاجي،وهقعد فأوتيل مش هروح لاهلي غير وانتي معايا.... اردفت بحزن طيب متخليها الصبح سافر.. اجابها بجديه مش هينفع ي حبيبتي لازم اروح وارجع بسرعه عشان الشغل اللي هنا، وكمان عشان خالد وعايز اكون جنبه الفتره دي.. سالي بهدوء ماشي تروح وترجع بالسلامه، وانما خالد بقي حالته صعبه جدا ربنا يهون عليه.. قبلها يحي من وجنتها ونهض من جوارها قائلاً طيب انا همشي بقي هكلمك ع طول تخلي الفون معاكي.. نهضت معه قائله ماشي، بس استني نازله معاك هقعد تحت عند بيت خالي مش هبات لوحدي هنا.. _اومئ لها ذهب الاثنين للخارح.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وقف محمد بالشرفه الخاصه بغرفته التي استأجرها بالاوتيل ويقيم بها منذ وفاة صغيره، تنهد بحزن شديد واخرج هاتفه وقام بمهاتفتها فلا احد قادر ع اخراجه من حزنه غيرها اتاه صوتها الرقيق وهي تجيبه.. مي مسا مسا ي رؤف.. ابتسم بهدوء رغماً عنه قائلاً بتعملي اي؟.. مي بغيظ مش هقولك غير لما ترد عليا الاول.. محمد بضحكه هادئه مسا مسا ي ابراهيم، هاا بتعملي اي؟.. مي بهدوء فالبيت بذاكر... محمد بهدوء انتي مرحتيش الشغل النهارده.. مي بنبره حزينه والله اللي حصل النهارده يخوفني اطلع من اوضتي اصلا.. محمد بقلق في اي حد عملك حاجه؟.. ابتسمت بهدوء ع قلقه واجابته لا مفيش حاجه متقلقش، انا قولتلك ان معايا واحده من الحته هنا شغاله معايا فالمعرض اهي دي جوزها اتقتل فشقته، وشقته دي فالدور اللي تحتنا فتلاقي الواحد تلقائياً قلق وخاف.. اردف بمشاكسه طيب خلاص سيبي البيت وتعالي عندي انا لوحدي فالاوتيل.. مي بغيظ ده انا اروح اقعد فالشقه مكان الجريمه تحت ومجيش اقعد معاك بنبرة صوت حمدي الوزير دي.. ضحك بقوه واجابها طيب خلاص تعالي نخرج سواا ونروح اي مكان نغير جو.. مي بنبره دراميه كان ع عيني ي بني بس الست امال مش هتخرجني وهي عارفه اني مرحتش الشغل النهارده.. محمد بضيق يعني هنقضيها فون بس؟.. مي بحماس افتح الكاميرا نتكلم فديوو.. محمد بضحكه هادئه مستحيل انسي ي مي.. مي بحزن مصطنع يعني مش عايز تشوفني؟.. محمد بخبث مهو انا مش هشوفك انتي بتبقي حاطه فلتر مداري وشك وبتعمليلي فلاتر علي شكلي انا مش تمام وبتاخدي اسكرينات بيها.. مي وهي تكتم ضحكاتها ياربي ديما البنات هي اللي بتخاف من مكلمات الفديو، انا لي ترزقني بواحد بيخاف من حاجات البنات دي لي.. محمد بضحكه واسعه اقفلي ي مي انا هروح اتفرج ع ماتش مصر والمغرب احسن منك.. اجابته بهدوء ماشي، وخلي بالك من نفسك.. ابتسم بهدوء واجابها حاضر هخلي بالي منك.. ضحكت بخجل قائله حبيب قلب مامي تسلملي، سلام.. _اغلق معها وهو يبتسم بهدوء، ثم ذهب واشعل التلفاز وبدأ فمتابعة تلك المباراه الرياضيه، فقاطعه صوت طرق ع باب الغرفه نهض وفتح الباب فتهجمت ملامحه وهو يري خليل يقف امامه.. محمد بضيق نعم؟.. خليل وهو يدلف للداخل بتطفل شديد اي مش هتقولي اتفضل ولا يكون حد معاك هنا؟.. اغلق محمد الباب واجابه بجمود انا مش زيك عشان اعمل كده.. ضحك خليل بسخريه قائلاً طيب وطي الماتش ده وتعالي نتكلم كلمتين عشان اروح اشوف اللي ورايا.. _رمقه محمد بضيق وهو يجلس ع الاريكه ويضع قدم فوق الاخري، فذهب وامسك جهاز التحكم الخاص بالتلفاز واغلقه نهائياً، وجلس امام خليل قائلاً بجمود.. محمد خير؟.. خليل بهدوء هتفضل قاعد هنا لامتي وسايب مراتك وبيتك؟.. اغمض عيناه بغضب واجابه حاجه متخصكش ي خليل طلع نفسك بره الموضوع ده.. خليل بحده لا ي حبيبي انا مش لعبه فايدك تيجي زمان تقولي جوزهالي اقولك حاضر ودلوقتي تقولي اطلقها اسيبك ترميها ليا تاني وشيل ي خليل، لاااا انسي يا حبيبي... محمد بغضب انت جنس ملتك اي؟ انا واختك خلاص وصلنا لحيطه سد مبقاش ينفع نبص فوش بعض تاني واكبر غلطه فعمري اني اتجوزتها غصب عنها وانا عارف انها بتحب غيري، فدلوقتي الموضوع ميخصش حد غيري انا وهي وانا واثق انها لو كانت زمان مش بتحبني وبتكرهني فهي دلوقتي بقيت بتكرهني مليون مره وانا جيبت اخري ومش هيبقي بينا غير الطلاق.. خليل بجمود وانا اختي مش هتطلق وانت هتروح وتصالحها وترجعها، لي هتعمل كده عشان مش هسمح انك تخلي الناس تقول ان ربنا رد حق ابن الميكانيكي مننا، وكمان غير انك هتشيلني مسئوليه انا فغني عنها، فهترجعها ي محمد وتشيل فكرة الطلاق دي من. دماغك والا... محمد بغيظ والا اي؟ كمل كلامك ي خليل... خليل بحقد العقاب هيكون من البت اللي ماشي معاها وانت عارف اني لما بحط حد فدماغي بعمله اي.. احتدت ملامح محمد بغضب، فتابع خليل بجديه عمر باشا عايزك ضروري فالشغل فهنقدم طلب ترجع تاني القاهره معاه.. محمد بابتسامه ساخره انت متعرفش، مش انا هقدم استقالتي وهسيب الشرطه... اعتدل خليل فجلسته قائلاً بحده نعم ي روح امك هتسيب اي؟.. نهض محمد واقفاً قائلاً بجمود اللي سمعته، واقسم بالله ي خليل لو قربت بس من مي هنسي اي قرابه بينا وانا اللي هقلب عليك، واتفضل بقي من غير مطرود عشان الماتش حلو ومش عايز افوته مني.. نهض خليل واتجه للخارج قائلاً بحده وصوت عالي براحتك ي محمد بس خليك فاكر انك دخلت سكة اللي يروح ميرجعش.. _اغلق محمد خلفه الباب وجلس ع الاريكه وهو يضع راسه بين كفيه، واخذ يهز قدمه بتوتر وقلق شديد، فهو يعلم مدي حقد وشر خليل.. ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ _وباليوم التاني صباحاً يجلس بذلك الكافي الذي التقي فيه اول مره معها ولكن هذه المره سيلتقون بمشاعر اخري وقلوب مزقتها الحياه بانيابها، نظر الي الباب للمره التي لا يعلم عددها وهو ينتظر مجيئها ببعض من اللهفه والتوتر والقلق... _فتح الباب هذه المره فنظر له وبالفعل لم تكون سوا هي، تلك الملامح التي عشقها منذ الوهله الاولي لما اصبحت ذابله الان شعرها الذي كان اسود وشبه قصير لما هو الان اصبح قصير للغايه ولونه لماذا تغير واصبح مصطنع، ولكن مازالت حركة يداها المتوتره كما هي عيناها ونظراتها مازالت كما هي، اخذ ينظر لها بقلب واهن قد قتله الاشتياق مرات عده، لا يعلم لماذا في هذا الوقت جاءت الي باله سالي فتحولت ملامحه للجمود وهو يبعد عيناه عن فرح التي تقترب منه، شعر بحزن شديد لكذبه علي زوجته ولكنها اذا علمت انه سيلتقي بفرح كانت ستقطع يدااه وارجله وتاخذ عيناه وتحتفظ بها لترضي رغبة غيرتها.. وقفت فرح امامه قائله بهدوء ازيك ي يحي.. نهض قائلاً بهدوء الحمد لله.. تابع وهو يشير لها بيده ع المقعد امامه اتفضلي.. _جلس الاثنين بصمت قطعه يحي عندما قام بطلب بعض المشروبات لهم.. نظر لها بابتسامه هادئه قائلاً اي بقي اخبارك بقالنا سنين منعرفش حاجه عن بعض، اتمني يكون حصل فيها خير ليكي.. ابتسمت بسخريه واجابته تصدق مش لاقيه وصف للي حصلي، بس طول العشر سنين اللي عدو انا كنت بدفع تمن اخطاء انا معرفش عنها حاجه واتعاقبت بطريقه وحشه عليها.. _تابع هو حديثها بصمت وملامح جامده وتلك الدمعه الشارده التي هبطت من عيناها ومسحتها باناملها بهدوء لتجعل قلب الاخر يتالم لاجلها بقوه.. تابعت بهدوء اسفه بس مقدرتش امنعها تنزل، انت اكيد مستغرب اي اللي عايزاك فيه.. اجابها بهدوء انا من كلمتيني تقريباً منمتش من القلق والتوتر اننا هنتقابل وخوف من ان يكون حصلك حاجه.. نظرت له بحزن قائله انا ابني مات من يجي شهر ونص كده.. نظر لها بعدم تصديق وحزن فتابعت مات بسبب خناقاتي انا ومحمد اللي مبتنتهيش، ابني انتحر قدام عينيا ومعرفتش احميه ي يحي.. امتلئت عيناه بالدموع وهو يستمع لباقي حديثها وهي تخبره انا ومحمد متقابلناش من وقتها والمحامي بتاعه قالي انه استقر ووافق ع اننا نطلق بعد عشر سنين عشتهم معاه فعذاب وقرف وكل انواع الوجع دوقتها معاه اخيرا قرر يريحني ويبعد بس بعد.ما خسرت ابني.. اعتدل فجلسته قائلاً بهدوء اولا البقاء لله فأبنك، ثانياً بقي خليل مش قابل موضوع انك تطلقي.. نظرت له ببلاهه قائله انت عرفت منين؟.. ابتسم بهدوء واجابها لو دورتي فالدنيا كلها مش هتلاقي حد يفهم خليل قدي طول العشر سنين اللي عدو هو مفارقش تفكيري لحظه.. ابتسمت باتساع واخبرته انا مش عارفه اقولك اي، بس انا شوفت الخوف فعيون خليل ومحمد وهما بيتكلمو عنك دلوقتي ولما خليل رفض موضوع طلاقي وعايزني ارجع لمحمد تاني واتعذب تاني مجاش فبالي غيرك يساعدني، بس واغلي حاجه عندك لو ده هياذيك فبلاش منه وانا هتصرف بحاجه تاني.. نظر لها مطولاً بصمت دون ان يتفوه بشئ، ولكن اخبرها بجديه ممكن ي فرح تحكيلي اللي حصل بينك انتي وخليل وابنك انتحر ازاي، انا اسف لو هقلب عليكي ذكريات وحشه يعني.. فرح بدموع متحجره دي مش ذكريات ده الواقع بتاعي، الموضوع بدأ من لما شوفتك صدفه فالمطعم و.. _اخبرته فرح بكل ما حدث من ذلك اللقاء، لا تعلم بانها اشعلت نيران غضب بداخله، نيران كان يخفيها من اجلها، نيران لا تريد احراق من قامو بظلمه والافتراء عليه من اجلها، ولكنها الان اشعلتها مجددا لتخبرنا بأن القادم لن يكون هيناً اطلاقاً.. يحي بهدوء فرح انتي هتروحي دلوقتي وهتقولي لامك انك هترجعي القاهره ومن غير اي تفاصيل تجهزي حاجتك وتجيني هنا بكره فمعادنا ده تمام... فرح بقلق طيب هروح فين وخليل ا... قاطعه بنبره شبه حاده هتيجي معايا وهتقعدي عن اهل مراتي، وخليل الحساب بينا بدأ وانتي هتبقي بعيد عن كل حاجه بس هخليكي تطلقي ي فرح، ولما الامور تتعدل يبقي نشوف هنعمل اي؟.. فرح بخوف شديد بس اا.. يحي بجديه من غير بس ي فرح، انا زمان معرفتش احميكي منهم انما المره دي والله مهسمح لحد ياذيكي لو ده هيكلفني الموت.. اجابته بنبره خايفه وسرعه لا طبعا بعد الشر عليك.. ابتسم بهدوء قائلاً طيب ممكن تتفضلي بقي تنفذي اللي قولتلك عليه.. _اومئت براسها بنعم وغادرت من امامه عائده للمنزل، وبداخلها يخبرها بان القادم سيكون الاسوء من ما مضي ولكن ليس لديها خيار الا هذا الان..... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وبمنزل جيدا فتحت الباب وما ان وجدت عدنان امامها حتي احتضنته بقوه..قائله بصوت باكي... جيدا اشتقتلك كتيييير... ابعدها عنه قائلاً بقلق مالك ي جيدا في اي؟.. اغلقت الباب وجذبته للداخل قائله بهدوء ما في شي بس كنت تعبانه شوي، انت ليش ما خبرتني انك راح تيجي اليوم؟.. جلس ع الاريكه الخاصه بمنزل جيدا قائلاً بهدوء انا كنت من امباارح بس روحت بيت مندور... جيدا بعدم تصديق عم تحكي جد انت، روحت عنده لمندور ومن غير ميعرف انك جاي لمصر اصلا؟.. عدنان بضيق اااه عملت كده فضلت اقنع نفسي اني عايز استفزه بس الحقيقه انه كان واحشني وكان نفسي اشوف نور واقعد معاها.. جيدا بجمود واكيد هو عصب عليك وما اهتم بهيك مشاعر متل ما عم يعمل الكل معنا.. عدنان بجديه فيكي اي ي جيدا، انا بسألك ومش عايز اعرف بطريقتي.. هبطت دموعها قائله بحزن حبيت ما اجرمت انا حبيت بس مع الاسف حبيت ووثقت فالشخص الغلط.. اعتدل عدنان فجلسته قائلاً بغضب خااالد صح؟.. ابتسمت بسخريه واجابته اي، بس هو مو ذنبه شئ الغلط كله كان مني انا، انا اللي كنت راميه حالي عليه وهو ما حبني بس حبها لنور وانا كذبت هالشئ وعاندت فحبي اله وبالنتيجه طلع حبه ليها اقوي من عنادي.. احتضنها بحنان قائلاً لها بهدوء مع الوقت هتعرفي ان كل اللي بعد عنك خسرك وانتي اللي كسبتي.. ابعدها عنه ومسح لها دموعها وتابع انتي ديما بتقولي ان تفكيري وكلامي ديما بيطلع صح، فعشان خاطري المره دي عدي وقومي انا مليش غيرك ي جيدا ولا هقدر اعيش من غير متكوني جنبي، انتي امي واختي وحبيبتي، امي لما رمتني زمان لمندور ومشيت اتجوزت انا كنت يتيم الاتنين لحد مانتي كبرتي وقربتي مني انتي عيلتي وحياتي فبلاش تتكسري عشان انا كمان متكسرش.. ابتسمت وسط بكاءها قائله له لك كيف بدي انكسر وانا بحياتي اخ متلك.. قبل جبهتها وهب واقفاً وهو بخبرها كده اطمنت عليكي همشي انا بقي ارجع الاوتيل.. جيدا بسرعه ليش خليك هون؟.. عدنان وهو يذهب للخارج لا عشان انتي بكره هترجعي لبنان انا حجزتلك، وانا مبحبش اتقيد بمكان انا ممكن دلوقتي اروح اقعد فاوتيل تاني غير بتاعي.. _ذهب هو للخارج فتنهدت هي بحزن ونظرت الي تلك الصوره التي تجمعها به الموضوعه ع الطاوله وهبطت دموعها واردفت له بالصوره وكانه يستمع لها.. جيدا بعرف انك ما بتحب تضل بمكان واحد يا عدنان لانك متل الطير ما الك مأوي بتضل تغرد حتي تلاقي الامان وبينتهي بيك الطريق وانت عم تدور بس.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _ومساءً لمنزا مندور كان خالد يجلس امام السور الخاص بمنزل مندور اعلي المنزل ع ذلك المقعد الخشبي الصغير ودموعه تهبط بلا توقف وهو ينظر للسماء بحزن يكفي العالم، اتت نور وجلست بجواره بهدوء، فنظر لها وهو يمسح دموعه ولم يتحدث باي شئ..اردفت وهي تنظر امامها بحزن.. نور انا رميت كل حاجه حصلت بينا ع جنب وجيت لان نور لازم تكون جنب خالد دلوقتي.. اعتدل بجلسته واجابها وخالد محتاج لنور دلوقتي اكتر من اي وقت.. _انهي حديثه واحتضنها بقوه وهو يضمها له واخذ يبكي مثل طفل صغير، فحين اخذت هي تربت ع ظهره وهي تبكي لبكاءه بحزن شديد.. اردف بحزن شديد وبكاء وهو مازال محتضنها لي سابني بسرعه كده زي م ابويا وامي سابوني بسرعه، لي كلهم بعدو وسابوني لوحدي وحتي اقرب صاحب ليا توني مات قدامي وبسببي، لي محدش فضل جنبي ي نور.. ابتعدت عنه قائله بابتسامه هادئه وسط دموعها اانا هفضل معاك ولو اي حصل مش هسيبك، وهما دلوقتي فمكان احسن بكتير، فاكر يا خالد لما كان بابا يضربني زمان انت كنت بتقولي اي ربنا اداكي بلاء ي نور خفيف هو انك انتي وخالي مش فاهمين بعض دي حاجه ع قدك ربنا ادهالك فاستحملي، وانت قوي عشان كده ربنا بيحطك فاختبار صعب وكل ميكون البلاء اكبر هيكون الاجر للصبر عليه والعوض اكبر.. مسح دموعه قائلاً بالم شديد شكله وهو غرقان فدمه مش قادر انسااه، لو كنت اعرف انه هيسيبني بسرعه كده مكنتش هسيبه لحظه كنت هقرب منه واقوله اني كنت بحبه كنت هعمل حاجات كتير كنت بعيد عنه فيها حتي لو كان هو بيكرهني او بيتجنبني انا مكنتش هسيبه كنت هقوله ان الدنيا كلها عندي كوم واخويا كوم تاني... نور ببكاء عشان خاطري بالله عليك كفايه انت كده بتعذب نفسك ع الفاضي هو مش هيرجع بس هو محتاجك تدعيله، وهو مشي وسابلك ابنه، يوسف محتاج ليك تعوضه عن غياب شوقي... هبطت دموعه وهو يتجاهل حديثها قائلاً بجمود كل اللي بكون محتاجه جنبي وبحبه بيسيبني، انا نحس ع كل اللي بحبهم.. نفض يدها بقوه قائلاً بالم شديد يظهر عليه امشي ي نور، امشي انا مش هكون اناني وهخليكي معايا واتفرج عليكي وانتي بتروحي مني.. هزت راسها بنفي قائله انت بتقول اي ي خالد، بطل تقول كده ده قضاء ربنا انت ملكش ذنب فكل ده.. خالد بحده وهو يمسح دموعه ابعدي عني ي نور انا عشان بحبك هسيبك انتي ط.. قاطعته بغضب وهي تنهض وتقف ع السور قائله اقسم بالله لو كملت ونطقتها لهرمي نفسي من فوق.. خالد بقلق انزلي ي نور متهزريش انزلي.. _هبطت نور من ع السور وجلست امامه وهي تربع قدميها قائله بمرح... نور والله انت محظوظ اصل روح معدومة الكرامه طفحت عليا دلوقتي وهوعدك دلوقتي اني عمري مهسيبك حتي لو بعد الشر حصلي حاجه هطلعلك عفريته واخدك عندي ابسط ي عم.. ابتسم رغماً عنه بهدوء قائلاً هو العوض فحياتي متلخص فحاجه وحده بس هي انتي ي نور.. _ظل ينظران لبعضهمم دون ان يتحدثون تاركون عيونهم تتحدث عن كم الالم والحزن والعشق الذي بداخلهم، قطعتهم سالي وهي تجلس بجوار خالد.. قائله بخبث وانا اللي كنت فاكره هاجي الاقيكم عاملين عزا هنا.. خالد بهدوء طيب نور ينفع معاها زعل، دي لو دخلت عزا هتقلبه فرح.. نور بثقه كفايه بقي كلام عن مميزاتي بقي عشان متغرش.. سالي بابتسامه واسعه فاكرين ي عيال واحنا صغيرين لما كنا نطلع هنا ونلعب وكان معانا توني واميره واسامه ولبني .. خالد بابتسامه حزينه وكان شوقي لما يلعب معانا يقلبها نكد ويتخانق هو وتوني او هو انتي.. نور بغيظ طيب بس عشان مش عايزه افتكره بحاجه وحشه، بس حرفيا شوقي كان معقدني فطفولتي اكمني كنت اصغر وحده ومكنش بيرضي يلاعبني معاكم.. سالي بابتسامه واسعه كانت ايام حلوه والله.. خالد بتنهيده طويله كنا لا نحمل هم ي صديقي.. نور بمرح هدوس لايك واعملك كومنت حاضر.. ضربها خالد ع زراعها بقوه قائلاً بغيظ بس ي فصيله.. سالي بمرح المهم اميره جايبه لب وسوداني وفشار وجايه وهنسهر للصبح تاني زي زمان.. نور بغمزه مشاكسه لخالد شوف يعم الكل هيجي يسهر معاك عشان يهون عليك،طيب والله انا زوجه زي العسل جايبه لجوزي نسوان يسهرو معاه.. _ ضحك خالد بهدوء صدح رنين هاتفه فاسئذن منهم وذهب كي يجيب عليه.. خالد بحده نعم ي سليم صفيه مين اللي هندخلها وسطنا؟.. سليم بضيق انا مالي يحي كلمني وقالي انه مظبط كل حاجه معاها وبكره نتقابل ع المغرب وننفذ.. خالد بضيق اقسم بالله يحي بيخرف قال صفيه تدخل لعدنان انتو مجانين.. سليم بهدوء طيب بص يحي فاهم كويس بيعمل اي، احنا ننفذ ولو حصلت حاجه هو قال انه هيلحق نفسه، المهم خالك عمل اي لما شاف عدنان.. خالد بجمود هو ادايق بس تحسه اطمن لما شاف عدنان عشان عدنان فشغله بيجيب من الاخر ومندور واثق ان عدنان هيعرفه مين اللي عمل كده فالبضاعه.. سليم بقلق طيب كده مفيش وقت لازم بكره ننفذ الخطه وموبيل عدنان نبقي عارفين عنه كل حاجه.. خالد بجمود طيب ماشي ي سليم بكره نتقابل، هو يحي قالك هيجي امتي؟.. سليم مسالتوش، اسال مراته يمكن تعرف... خالد بهدوء تمام ي سليم اقفل دلوقتي وابقي اكلمك قبل منتقابل.. سليم بهدوء ماشي وابقي تعالي ي خالد شوف يوسف لان الهام حالتها وحشه وهو متاثر اووي باللي بيحصل.. خالد بحزن الصبح هاجي اخده اخليه يغير جو.. _اغلق معه وذهب وجلس مع سالي ونور وانضمت لهم اميره.. نور بضحك شديد لا بجد ياسين ده مش طبيعي.. خالد بضحكه هادئه انا مكنتش فاكر انه رخم عليكي كده، بس اقولك ده متاخديش عليه ده دماغه مش فيه وع الله حكايته.. سالي باعتراض حرام عليكم والله ده طيب بس دماغه لاسعه شويه.. اميره بخبث اممم مين يشهد للعروسه.. خالد بجديه صح ي سالي هو يحي هيرجع امتي؟.. سالي بضيق يحي مش بيحكيلي حاجه ع الشغل ولا بيخلص امتي كلمه انت واسأله.. خالد بعدم فهم شغل اي ي سالي هو مش راح المنيا عشان يشوف اهله.. _شعرت وكأن الدنيا توقفت حولها، هل كذب عليها، ولكنها تجاهلت هذا واجابت خالد بابتسامه هادئه.. سالي ااه هو فعلا قالي انه رايح يشوف اهله بس انا نسيت.. اميره دي اعراض الحمل.. خالد بحده انتي اخر وحده تتكلم ع سيرة الحمل، بقي تضحكي علينا ي بت لا وتقولنا اي انا توني مشي بس سابلي حته منه فيا، امينه رزق ي ناس عايشه معانا.. اميره بغيظ مانا اعمل اي ام توني كانت هتطردني لو مكنتش قولت كده.. نور طيب وانتي اقنعتيها ازاي انك تقعدي معها بعد حكاية الحمل الفيك دي.. اميره بابتسامه بلهاء بالنحنحه.. _ضحك كلاهما بهدوء معادا سالي التي كانت شارده فاللاشئ.. نور وهي تلكزها بزراعها فينك ي حجه سرحتي فاي؟.. سالي بانتباه انا هقوم اطمن ع يحي دقيقه وجايه.. خالد وهو يذهب للاسفل لا متجيش انا فصلت حرفيا ورايح انام.. نور بهدوء طيب نام ع طول متفكرش فاي حاجه.. اجابها بأبتسامه مرحه عكس الحزن الذي ملأ داخله ازاي بس انام من غير مفكر فيكي؟.. نور وهي تذهب للاسفل سريعا لا انا هروح انام بدل مقوله خدني فحضنك وانت نازل.. _ضحك جميعهم عليها بقوه فهي تتفوه بأي شي يخطر ع بالها دون ان تحسب له حساب.. _وبعد قليل دلفت سالي الي غرفتها بمنزل مندور واغلقت الباب، وامسكت هاتفها وقامت بالاتصال به فاجابها بهدوء.... يحيي الو ي احلي ام يونس.. حاولت ان تتحدث بنبره عاديه قائله اخبارك اي؟.. يحي بهدوء كويس، معلش معرفتش اكلمك النهارده يعني كنت مشغول شويه.. سالي بجمود امم شغل اي؟.. يحي ببعض توتر شغل ي سالي عادي طلبيات خشب وكده.. اجابته بدموع لمعت فعيناها ااه ربنا معاك، هو انت هتروح عند بيت اهلك؟.. يحي بهدوء قولتلك مش هروح هناك غير وانتي معايا.. سالي بسخريه فيك الخير والله، طيب انا هقفل عشان تعبانه شويه وهنام.. اجابها بقلق تعبانه في اي، انتي اصلا صوتك متغير من اول المكالمه.. سالي بهدوء مفيش حاجه ي يحي بس سهرت مع خالد واميره ونور شويه وتعبت... يحي بهدوء طيب ي سالي خلي بالك من نفسك، ومتحضنيش المخده عشان مجيش اموتها ليكي هاا.. اجابته بجمود طيب تصبح ع خير.. _اردفت بكلماتها واغلقت دون ان تستمع لرده، شعر فاخر حديثها بنبرتها الباكيه، تنهد بضيق فهو قرر ان يصارحها بكل شئ عندما يعود ولكن لماذا هي حزينه الان، نهض عن فراشه وذهب الي الشرفه الخاصه بغرفته التي احتجزها بالفندق واخرج احدي لفافات تبغه واخذ ينفث دخان سيجارته بقوه وهو يتذكر سالي وضحكتها وتواجدها الذي يجعله يتناسي العالم باكمله ويغرق فبحور السعاده معها، وايضا فرح وقلبه الذي لا يتوقف عن النبض عند رؤيتها وقف حائراً بين الاثنين غير قادر ع تحديد مشاعره، ولكن هو لا يستطيع العيش بدون زوجته التي تحمل جنينه وايضا لا يستطيع التخلي وترك فرح التي مازال قلبه عاشقاً لها.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _باليوم التاني في كافي راقي جدا، كانت تجلس مي مع محمد الغاضب بقوه واردفت هي بضيق.. مي بجمود جواز اي بس ي محمد، انت واخد بالك بتطلب اي مني وامتي؟.. محمد بحده ايوه ي مي واخد بالي ومتاكدكمان،و انتي لازم تكوني معايا فكل لحظه مش هقدر خلاص اعدي اي وقت تاني من غيرك.. مي بضيق بس انا مش موافقه.. محمد بغضب هو انا لعبه فايدك شويه عايزاك وشويه لا، للدرجه دي مش ه.. قاطعته بلوم كفايه بقي ي محمد ، كفايه عصبيه وشك وظن سيئ، انت مبتحرمش؟.. تنهد بضيق قائلاً وهو يحاول تمالك اعصابه ي مي انتي لو مبقتيش معايا دلوقتي هما عارفين انك اغلي حد عندي وهيأذوني فيكي.. مي بجمود وجوازنا هو اللي هيمنعهم؟.. محمد بحده ايوه عشان بعد منتجوز مش هخليكي تغيبي عن عيني لحظه واحده.. مي بجمود وانا مش هتجوزك دلوقتي انا ايوه بحبك وبعشقك بس مش هقبل اتجوزك وانت واخد القرار دلوقتي وانت فحالتك دي.. محمد بغيظ ي بنتي متجننيش مالها حالتي بالحواز؟.. مي بنفاذ صبر انت حالتك النفسيه مش مستقره ي محمد واي قرار بتاخده دلوقتي بيكون بعاطفه زياده وممكن فيما بعد تندم عليه.. محمد بحده انتي غبيه ي بنت انتي عاطفة اي دلوقتي وندم اي، انا بقولك نتجوز عشان ولاد ستين الكلب اللي مش سايبيني فحالي دول.. مي بحده ده اخر كلام عندي يمحمد وبعدين اللي من نصيبه حاجه هياخدها ولو حد خلف فابوه راجل يقرب مني وانا هندمه ندم عمره.. محمد بغضب وهو ينهض ويغادر انتي دماعك دي متركبه ازااي، بس اقولك حاجه ي مي براحتك شالله يقطعوكي ويرموكي للكلاب انا ماالي.. _ذهب من امامها فرمقته بغضب وغيظ من غضبه وتسرعه، ولكن قبل ان تنهض لتغادر جاء وامسك يدها وهو يجذبها خلفه للخارج.. مي بابتسامه هادئه كنت عارفه اني مبهونش عليك تزعلني وهتاخدني توصلني الجامعه.. محمد بغيظ لا ي مي انا خايف يدخلو يعملو فيكي حاجه ويلبسوها فيا.. _ضربته بحقيبتها ع كتفه، ثم احتصنت زراعه بكلتا يديها وهي تسير بجواره، فابتسم هو رغما عنه ع تصرفاتها الحمقااء.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _وبمنزل سليم دلف خارج المطبخ وفتح باب منزلهم الذي كان يطرق، وما ان فتحه ليجد لبني امامه وهي ترتدي تلك الملابس السودااء وحجابها الاسود وملامحها الباهته.. سليم بتوتر لا يعلم سببه اهلا يا لبني اتفضلي.. لبني بهدوء معلش جيت من غير معاد بس انا برن ع الهام وهي مش بترد.. سليم بهدوء الهام راميه موبيلها كنتي رنيتي عليا وانا كنت اديتلها الفون.. لبني بجديه وهي تخرج هاتفها من حقيبتها انا مش معايا رقمك سجله وهبقي اكلمك لما احتاج الهام.. _امسك سليم هاتفها وقام بتسجيل رقمه بهاتفها واعطاها الهاتف مجددا فحين اخذت هي تلهو بهاتفها قليلا تحت متابعته لها، رفعت راسها له..واردفت بهدوء... لبني طيب انا ممكن اشوف الهام؟.. سليم بتوتر وهي يذهب باتجاه غرفة الهام ايوه اهي اوضتها اناديها ليكي.. الهام بتعجب من حالته لا خلاص انا هدخلها.. سليم وهو يحاول الصمود والتعامل بهدوء تمام اتفضلي.. _دلفت لبني الي داخل غرفة الهام، فحين بقي هو بالخارج يلعن نفسه بغيظ من توتره الغير مبرر له امامها، عادت لبني للخارج قائله بهدوء.. لبني لقيتها نايمه فقولت ابقي اجيلها وقت تاني.. سليم بجمود ماشي.. لبني وهي تتجه للخارج انا هخلي خالد يجيبلي يوسف يبات معايا النهارده قول لالهام هي هتوافق.. سليم بقلق انتي لسه قاعده فبيت شوقي؟.. لبني بدموع لا انا قاعده فشقة الهام مش قادره ادخل شقتي بعد اللي حصل فيها.. سليم بجمود انتي كنتي خايفه تطلقي ي لبني عشان متبقيش لوحدك والناس مش هترحمك وكلامك السخيف اللي قولتيه، طيب قوليلي بقي دلوقتي هيبقي اي حالك بعد مهو مات وبقيتي ارمله.. هبطت دموعها وهي ترمقه بحزن ع حديثه القاسي للغايه واجابته لتاني مره بقولك حاجه متخصكش انت بصفتك اي تدخل فاللي يخصني كده؟.. تنهد سليم بضيق واجابها فضول.. لبني وهي تمسح دموعها متشغلش بالك بيا ي سليم انا هعرف امشي اموري بس خليك انت فحالك.. سليم بنظرات جامده ونبره صادقه مش عارف، مش عارف مشغلش بالي بيكي.. _نظرت له بحده وذهبت للخارج دون ان تجيبه بشئ، فحين لكم هو الاريكه بقدمه بغيظ، فدلف والده للخارح غرفته واردف بهدوء زينهم مش وقته ي سليم هي لسه زعلانه علي فراق جوزها مش وقته اللي انت عايزه.. سليم بتوتر انا مش عايز حاجه ي بابا، انا بس بفكر فحالها زي الهام.. زينهم بجديه لو عايزها اصبر ومتضيعاش من ايدك.. سليم بضيق انا هروح اكمل تجهيز المكرونه عشان اتغدي واروح اشوف شغلي ي حج... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _ومساءً وقف يحيي بسيارته امام منزل مندور، نظر لها ليجدها تنظر من النافذه بقلق.. يحي بهدوء نورتي منطقة العشري ي فرح هانم.. فرح بتوتر انا اي بس اللي خلاني اسمع كلامك واجي معاك لهنا.. يحي بجديه متخفيش من حاجه ي فرح كل حاجه هتكون كويسه المره دي انا وعدتك وهنفذ وبعدين مهي امك وافقت انك تيجي.. فرح بضيق طيب مراتك تعرف اني جايه،هي تعرفني اصلا؟.. يحي بابتسامه هادئه ايوه انا حاكيلها كل حاجه ي فرح من قبل متجوزها، وع فكره سالي اطيب حد ممكن تقابليه فحياتك واحن وحده فالدنيا يعني متقلقيش من ناحيتها ولا من ناحية اي حد هنا تمام.. فرح بنبره هادئه ونظرات حزينه حبيتها ي يحي؟.. تنهد بقوه واجابها وهو ينظر امامه بشرود الاحساس اللي عيشته معاها معشتوش قبل كده، كل حب عدي عليا ي فرح كان بمرحله مختلفه، سالي دخلت حياتي فوقت صعب كنت قافل فيه ع قلبي وع كل حياتي هي دخلت ازاي معرفش، خلتني اخاف عليها ومبقاش مبسوط ومرتاح ومطمن غير معاها، خوفي ع زعلها وتركيزي فكل تفاصيل حياتها كل ده اكدلي اني عشقتها.. نظرت للنافذه ومسحت دموعها وابتسمت بهدوء قائله ربنا يخليكم لبعض.. تابع هو بنظرات جامده لها بس منستش ي فرح منستش حاجات كتير، حاجات بتهدني من جوه كل مقول انها مجرد ذكريات.. فرح بتوتر تعالي بقي نطلع عشان تعرفني عليها اللي سحرتك كده.. _ابتسم يحي بهدوء وهبط من السياره وفرح هبطت من الجهه الاخري، اخرج حقيبتها من السياره وذهب الي الاعلي.. _بعد مده من الوقت، كان يجلس يحي بجوار سعاد ع الاريكه وامامهم نور وفرح.. سعاد بهدوء منورانا ي بنتي.. فرح بنبره هادئه كعادتها بنور حضرتك ي طنط.. صاحت نور بابتسامه بلهاء الله دي بنت ناس من اللي بيقولو بابي ومامي.. فرح بفزع وهي تنظر ليحي بقلق من نظرات نور المتفحصه لها يحي هو في اي؟.. يحي بغيظ لنور نووور روحي استعجلي ابوكي عشان يسلم ع فرح واتلمي.. نور بخبث طيب مصحي سالي احسن؟.. يحي بغيظ لا هنصحي خالد ونقوله ع رسايل الصراحه اللي عماله تنزليها ع الفيس من المعجبين ولا اقول لابوكي.. نور بضيق ي بوووي عليك بومه زي مراتك.. _ذهبت نور وعادت بعد دقائق وخلفها مندور.. يحي بهدوء مساء الخير ي حج.. مندور وهو يجلس بجوار زوجته مساء النور ي يحي، جاي تاخد سالي انت؟.. يحي بقلق انا حكيتلك موضوع فرح وجيبتها عشان اا.. نظرت فرح ليحي بقلق فحين قاطعه مندور بجديه طيب وهي فحمياتي ومدام فرح جات ونورتنا انت جاي هنا ليه؟... نظر لزوجته قائلاً بحده وانتي ي سعاد سايبه البنت قاعده كده وهي جايه من مشوار سفر... فرح بابتسامه هادئه لا عادي ي اونكل مفيش مشكله.. نور بمرح يبنتي انشفي شويه وانتي بتتكلمي اقسم بالله انا كبنت هكراش عليكي من هدؤك ورقتك دي.. رمقها يحي بغضب فاردف مندور بهدوء متاخديش عليها ي بنتي دي مريضه وبنعالجها ربنا يشفيها.. تابع وهو يشير لنور نور روحي صحي سالي ترجع شقتها عشان فرح هتقعد فاوضتها.. جاءت سالي فذلك الوقت قائله بجمود وهي تنظر ليحي بغضب انا صحيت ي خالي اهو.. نور بخبث سلمي ع الاكس بتاعت جوزك ي سالي.. مندور بحده نور غوري ع اوضتك بدل مقوملك.. نور بغيظ وهي تذهب لغرفتها عيله فقر اي ياربي الحزن ده.. سعاد بقلق المدام فرح ي سالي هتقعد معانا كام يوم هنا فاوضتك.. نظرت لها سالي من اعلي للاسفل بحده ثم اردفت ليحي بهدوء وانت كنت فين ي يحي فشغل زي مقولتلي، ولا كنت عند اهلك زي مقولت لخالد ولا كنت مع الست هانم؟.. _نظرت له فرح بقلق، فحين اغمض هو عيناه بضيق من تصرفات سالي الحمقاء من وجهة نظره.. مندور بجديه مش وقت الكلام ده ي سالي خدي جوزك وروحي شقتكم اتكلمو براحتكم يلاا.. سالي بحده لا معلش ي خالي انا مش هسيب اوضتي.. تابعت وهي تشير لفرح بطريقه مهينه ممكن الهانم تطلع هي فوق واظن مهتصدق.. _لمعت الدموع فعين فرح بخجل واحراج شديد، نهض مندور ووقف امام سالي و كاد ان يعنفها بقوه ولكن ذهب يحي ووقف بجوار سالي وهو ممسك بيدها قائلاً بجمود.. يحيي انا اسف ي فرح بالنيابه عن مراتي هي بس هرمونات الحمل طالعه عليها شويه.. تابع وهو ينظر لمندور انا هاخد مراتي ونتفاهم براحتنا بعد اذنكم.. _كادت ان تعترض ولكن تظرات مندور الحاده لها اخرستها.. ذهبو الي الاعلي ودلف الي منزلهم الخاص بهم واغلق هو الباب خلفهم بقوه.. سالي بحده انا طلعت معاك بس عشان مزعلش خالي مني اكتر، انما هي خلصت كده.. يحي بغضب انتي امتي هتتغيري امتي هتعقلي وتتصرفي ع انك بني ادمه كبيره مش عيله صغيره؟.. سالي بحده انا عيله صغيره وغبيه ومش هتغير خلي عندك دم وكرامه وطلقني يا يحيي... اغمض عيناه بغضب شديد قائلاً بجمود هدخل اخد شاور اطلع الاقي العشا جاهز.. جذبته بقوه من زراعه قبل ان يغادر قائله بحده لا انت مش هتعدي الموضوع كده المره دي، انت عايز تجنني انا تعبت منك ومن اللف والدوران اللي عايشه معاك فيه.. صاح فيها بغضب مهو انتي لو جيتي زي البني ادمين واستنيتي اتكلم معاكي كنت هفهمك كل حاجه، بس ازاي وانتي لازم تتصرفي زي بنات الشوارع وتقللي مني قدامها وقدام اهلك... هبطت دموعها بحزن شديد واجابته ببكاء انا تربية شوارع وانا دي طريقتي مش مجبور تفضل معايا، بس كويس انك جيبتها ع الاقل خلتني اشوف حقيقتك وانك اسهل حاجه عندك الكدب عليا.. تنهد بضيق وهو يمسح ع وجهه بغضب قائلاً بهدوء مجبور اكمل معاكي عشان حاجه واحده بس اني بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك ي غبيه.. ضربته بقوه صدره وصرخت فيه ببكاء كدااب، انت كداااب انت محبتش غيرها، سيبني فحالي بقي، انت مش روحت جيبتها لحد هنا ووجعي سهل عندك يبقي سيبني لان زي مهونت عليك يبقي مش هيفرق معايا هتعيش من غيري ولا ولا.. اردف بهدوء شديد فرح ابنها مات وجوزها واخوها عايزين يجبروها ترجع تاني تعيش مع جوزها اللي كان سبب فانه يخلي ابنه ينتحر واستنجدت بيا اني اساعدها وانا جيبتها هنا عشان كنت فاكر انك واثقه فيا ان لو مين قدامي انا براعي ربنا فعلاقتنا ومستحيل اخونك والله كنت جاي احكيلك كل حاجه.. _كانت تعقد ساعديها امام صدرها بغضب، فتنهد هو بضيق واتجه للخارج قائلاً بجمود.. يحيي هسيبك ي فرح هسيبلك البيت واطلع اقعد فوق وواثق انك لما هتفكري فالموضوع كويس هتيجي عندي انتي.. _ذهب للخارج فجلست هي ع الاريكه واخذت تبكي بقوه، فذلك الاحمق يريدها ان تتعامل بهدوء ولكن كيف ونيران الغيره تحرق قلبها.. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــ #بقلم_الكاتبه_رحاب_القاضي ــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _ وفي ذلك الوقت في منزل صفيه كان يجلس خالد ومعه سليم وتحدث خالد بنبره غاضبه قايلاً.. خالد بحده متخلصي ي حجه صفيه بقي.. صفيه من داخل غرفتها بمنزلها الجديد اصبر ي خالد الفستان ده معرفش بيتلبس ازاي.. ضحك سليم بهدوء فمسح خالد ع وجهه بضيق قائلاً يحي جايب وحده مش عارفه الفستان بيتلبس ازاي وعايزها توقع عدنان.. سليم بسخريه يوضع سره فاضعف خلقه.. خالد بغيظ اخرس مش طالبه ام هزارك ده.. صاح خالد مجدداً بها هتخلصي ولا نطلع ونمشي واللي يحصل يحصل.. _دلفت صفيه خارج غرفتها لينظر لها خالد وسليم بفم فارغ، فحين نظرت لهم هي بقلق واخذت تنظر لنفسها بخوف من ان يكون هناك شيء خطأ بفستانها الاحمر اللامع القصير الضيق بعض الشئ وشعرها البني الذي يصل لمنتصف ظهرها تضعه ع كتف واحد وذلك الحزاء الفضي ذو الكعب العالي ومساحيق التجميل الخفيفه التي ابرزت جمالها بقوه.. صفيه بقلق في اي، انا كنت حاسه ان لابساه غلط؟.. خالد بابتسامه واسعه غلط اي بس اسكتي، انا هاين عليا اخدك القهوه دلوقتي واقول للناس المعلمه صفيه قلبت ياسمين صبري اهي.. سليم بهدوء طيب يلا عشان نلحق الراجل قبل م يمشي.. خالد بهدوء لصفيه يلا ي برنسيسه صافي.. صفيه بخوف طب تعالي اسندني عشان الكعب ده هيشقلبني علي الارض.. خالد بغيظ يشقلبك اي ي صفيه متتكلميش تاني والنبي، وحاولي تمشي لوحدك عشان اكيد مش هاجي اسندك وانتي رايحه لعدنان.. _تنهدت صفيه بضيق واخذت تسير بهدوء معهم، وبعد قليل كانو يقفون بسيارة خالد ع مسافه شبه قريبه امام مطعم كبير وضخم ذو طراز عالي وتصميم عالمي.. خالد بهدوء ها ي صفيه فهمتي هتعملي اي دي سابع مره اشرحلك الكام حركه والكام كلمه اللي هتتنيليهم، وانا وسليم هنبقي معاكي ع التلفون المهم تخلي بالك من السماعه لياخد باله منها ونروح فداهيه.. صفيه بضيق خلاص ي عم مش كيميا هي حفظتهم وبعدين مكنش حتت عيل اللي مشقلبكم كده ومخلي ركبكم تخبط في بعضها.. سليم بقلق صفيه انتي تعرفي مين ده؟.. صفيه بهدوء ايوه يحي حكالي كل حاجه عشان هو عارف اني لا بحب احكي ولا افضح سر حد ولا حاجه.. خالد بسخريه الحمد لله انا كده اطمنت اننا اتفضحنا.. _ضربته بقوه ع رأسه بحقيبتها الصغيره، وهبطت من السياره ودلفت داخل المطعم بعد ان اخبرت الحارس بالحجز الذي حجزه لها سليم باسمها الجديد صافي بهذا المطعم، بحثت بعيناها عنه وما ان وقعت عيناها عليه وهو يجلس ع احد الطاولات وهو يتناول وجبة العشاء خاصته بهدوء وملامحه صارمه بقوه ويقف خلفه رجلين من حراسه المسلحين...استدارت وهي تتحدث بصوت هامس ونبره خائفه.. صفيه ي نهار ابوكم اسود ده غير الصوره ده عنده عضلات زي المصارعين.. خالد بغيظ اومال انتي كنتي فاكره اننا جايبينك لعيل توتو، روحي ي صفيه نفذي يلاا.. صفيه بخوف وهي تنظر لعدنان ي نهار اسود ده عمر كان بيديني قلم ينيمني ع الارض فمبالكم من ده اللي يطبق عمر بتاع تلات اربع مرات.. سليم بهدوء متخفيش ي صفيه انتي لو نفذتي الخطه زي ممتفقين مش هيعملك حاجه.. صفيه بغيظ منك لله انت والزفت اللي جنبك ويحي الزفت كان يوم اسود يوم مقبلت اساعدكم.. _تنهدت بقوه، ثم اخذت تسير بهدوء باتجاه طاولة عدنان وهي تتذكر تلك الكلمات التي سوف تتحدث بها الي عدنان كي تحاول لفت انتباهه ولكنها توقفت عن السير ما ان راته ينهض من مجلسه ويتقدم باتجاهها.. انتفضت بخوف قائله بصوت هامس الحقوني ده قايم وجاي نحيتي.. خالد بغضب ينعل ابو معرفتك ي شيخه، بس الحساب مع يحي صاحب الشورا الزفت دي.. _كانت هي لا تستمع لشئ من ما تفوه به خالد فقد كانت تنظر بخوف لعدنان الذي يقترب منها بنظراته الحاده وخلفه ذلك الحارس الضخم والاخر يقف مكانه ع الطاوله.. فاقت ع صوت سليم الساخر لو سمعانا ي صفيه اجري.. _كان يفصل بينها وبين عدنان سنتي مترات مان استمعت لحديث سليم وبكل حماقه كادت ان تنقذ ما تفوه به ذلك الغبي سليم ولكن من سوء حظها انها تعركلت بحزاؤها وكادت ان تسقط ارضا ولكن كانت يديه الاسرع فامسك بيدها ووضع الأخرى ع خصرها لتصبح باحضانه وجسدها مازال ينتفض بخوف.. عدنان بابتسامه جانبيه وهو ينظر لخوفها الغير مفهوم لديه انتي كويسه؟.. صفيه وهي تعتدل فوقفتها لامؤخذه يخويا بس دخت شويه.. لطم خالد ع وجهه وهو يستمع لها قائلاً بنبره شبه باكيه بتقول لعدنان لامؤخذه ي خويا روحنا فداهيه.. سليم بضحك شديد استني اما نسمع اللي هيحصل.. نظر لها عدنان من الاعلي للاسفل بتفحص قائلاً بفضول مش معقول وحده بالجمال والشياكه دي وبتتكلم كده، ده انا من لما شوفتك وانتي داخله افتكرتك اجنبيه.. صفيه بتوتر وهي تجذب فستانها للاعلي كي تخفي جسدها بخجل بص هو لو اللي بتقوله مدح فالله يعزك انما لو بتتنمر فالله يسامحك، بعد اذنك.. وقف امامها قائلاً بضحكه هادئه طيب استني انا مكنتش بتنمر انا كنت ببدي اعجابي بجمالك مش اكتر.. اردف لها خالد بجديه صفيه يلا نفذي اللي اتفقنا عليه ابوس ايدك.. ابتسمت صفيه بتوتر واجابته قائله وهي تمرر يدها بشعرها بعفويه ميرسي لحضرتك،واسفه ع اني وقعت وكده قدامك بس انا ماكلتش حاجه من الصبح وجيت اشوف صحابي بس هما مش جايين فاتوترت شويه وبس... أردف لها وهو يرمقها باعجاب شديد طيب ممكن تقبلي تشربي معايا حاجه مش اكتر عشان بس متتعبيش تاني.. _اخذت تفرك يديها بتوتر واومئت براسها بنعم، فابتسم بهدوء واشار لها بيده ان تتقدم معه باتجاه الطاوله الخاصه به، ولكن حظها السئ مره اخري جعلها تتعركل فسيرها ولكنه امسك يدها سريعا ً، واردف بابتسامه جذابه للغايه وهو يقترب منها.. عدنان انا بقول متبعديش عني دلوقتي لحد م الدوخه تمشي.. صفيه بنظره بلهاء هه.. ابتسم باتساع ع تلك الفتاه صاحبت التصرفات الغجيبه قائلاً هي دي البراءه اللي بيقولو عليها؟.. خالد بسخريه براءة اي ي عدنان انت لو تعرف حقيقة الست صفيه هتعرف وقتها ان براءه دي تبقي امك.. اردفت صفيه بغيظ اتلم ي حيوان.. عدنان بحاجب مرفوع نعم؟!.. صفيه بقلق والله مقصدك انت ده انا ع الموقف الوحش اللي افتكرته.. عدنان بهدوء وهو يجذب لها المقعد كي تجلس عليه اتفضلي اقعدي شكلنا هنتسلي كتير النهارده.. _جلس امامها واشار لحارسه ان يقوم بجلب مشروب لها، ثم اخذ ينظر لها بهدوء، فحين توترت هي اكثر واخذت تنظر حولها بقلق.. عدنان بهدوء انا اسمي عدنان فايز تايمور انا عايش فـ لبنان بس بابايا مصري، وانتي؟.. ابتسمت بهدوء واجابته بنبره ثابته صافي.. عدنان بهدوء بس كدا؟.. اجابته بثبات رغم توترها الداخلي مش بحب اعرف حد عليا كويس من اول لقاء بينا.. عدنان بهدوء طيب لو حد عايز يعرفك اكتر ي صافي يعمل اي؟.. صفيه بنظره جانبيه خبيثه ياخد رقمي وتتقابل بطريقه احسن من كده.. امسك عدنان هاتفه وقام بفتحه واعطاه لها قائلاً بجديه اكتبي رقمك، لاني حابب جدا اعرفك اكتر.. صفيه بابتسامه واسعه بسهوله كده، احلف؟.. _ضحك هو بقوه وهو يظن انها سعدت من انه يريد التعرف بها قائلاً بثقه.. عدنان اكتبي بسرعه قبل مغير رأيي.. جذبت الهاتف من يده سريعاً قائله لا هسجله حاضر.. _امسكت الهاتف وتصنعت انها تريد تذكر الرقم، وسريعا ما قامت بفتح احدي الرسايل النصيه لتجد تلك الرساله الغير مقروءه وقامت بفتحها والضغط ع اللينك المرسل بها، فذلك الوقت كان هاتف عدنان ينتقل ع اللابتوب الخاص بسليم، اغلقت صفيه سريعا الرسائل وقامت بتسجيل رقم وهمي واعطته الهاتف واردفت بهدوء.. صفيه رقمي معاك هستني منك مكالمه بس انا لازم امشي.. عدنان وهو يمسك يدها ويقبلها بهدوء هنتقابل تاني.. صفيه بتوتر وهي تسحب يدها من يده بخجل ان شاء الله.. _ذهبت للخارج وهي تتعركل من الحين للاخر بسيرها، تحت نظرات تحت نظراته المتابعه لها وهو يبتسم بهدوء ع توترها وخجلها وهذه التصرفات العفويه، ثم اخبر حارسه الشخصي فؤاد تاخد الرقم ده وتعرفلي كل حاجه عن صاحبه دلوقتي حالا.. فؤاد بأيماء اعتبره حصل ي باشا.. _اما هي ما ان دلفت للخارج حتي اوقفت تاكسي واخبرته ان يذهب الي منزلها قائله بحده لخالد.. صفيه وانت ي زفت مش عايزه اعرفكم ولا اشوفكم تاني مصلحتكم اتقضت ي خويا.. خالد بأيماء شكراً ي صفيه بجد، انتي جدعه اووي.. صفيه بابتسامه هادئه سلام ي خالد.. _اغلقت معه وازالت تلك السماعه، ووضعت راسها ع النافذه واخذت تتذكر ما حدث منذ قليل ونظرات ذلك الرجل لها وقربه الرقيق منها فابتسمت بشرود واخذت اناملها تنتفض مجددا ً.. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ _بداخل المطعم ثار عدنان بغضب فصاحب المطعم قائلاً بحده... عدنان يعني اي متعرفوش هي مين مش بيانتها مسجله عندكم.. اردف فؤاد بقلق عدنان بيه هنا مش زي لبنان هنا الحجز بالاسم بس مش اكتر.. عدنان بلهفه شديده فؤااد اتاكد تاني من الرقم ده موجود ولا ملوش صاحب انا لازم اوصل للبنت دي.. فؤاد بضيق تمام ي عدنان بيه بس ارجوك اهدي وتعالي نمشي.. _تنهد بضيق وذهب للخارج وتلك صفيه لا تخرج من تفكيره ابداً... _فماااذااا سيحدث؟..


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close