رواية لست من نسلي الفصل الواحد والعشرون 21 بقلم سوارة
مالك.. مالك
.. ده يبقى مالك!!
نادر بتذكر : ايوه اسمه كان مالك فعلا!!
سامح بابتسامة : الابتسامه دي معناها وراها حكايه ايه حكايه اخوكي سداد دي؟؟؟
نهر بضجر : يوووووه يا مالك قولتلك وربنا مش هتسجل ولا هدف انا زهقت عايزه ارجع للبيت!!
مالك بابتسامه وهو بيجري في المر..مى : ثقيييي فيا يا بنتي اخوكيييي سدااااااد!!
نهر بتقعد بخيبه وهي بتبص عليه بملل : اما نشوف اخرتها.. استاهل انا دي المباراه اللي سايبه محاضرتي عشان اتفرج عليها وربنا استاهل!!
بعد وقت طويل من المباراه بيسجل مالك هدف واحد وبتنتهي المباراة بخساره فريقهم
مالك بفرحه : صورتيييني يا نهر وانا بسجل هدف مش قولتلك اخوكي سداد شوفتي بعيني!!
نهر بسخريه : صورتك بس في بدايه المباراه وانتي بتجري في المرمى في حته والكره في حته تانيه خالص.. اللي يشوف فرحتك دي يقول فايز والله انا لو مكانك اتكسف ده انتو خسرانين بفرق تمانيه أهداف حتى!!
مالك باحراج : المهم بقى اني اللي سجلت في الاخر هدف.. تصدقي انتي بجحه اوي انا غلطان اني رضيت اخدك معايا!!
نهر بغيظ : والله انا اللي غلطانه اني جيت وسبت محاضرتي ده نص صحابي هنا وشايفني زي الهبله وانا لابسه تيشرت الفريق بتاعك وانت واقف معايا دلوقتي!!... بس تصدق اخويا سداد اوي فعلا
مالك بيبصلها وبيقعدوا يضحكوا الاتنين وبيمشوا
نهر بضحكه : من يومها وانا ماسكاها عليه ذله اخويا سداد
نادر بضحكه : يااااه ده بجد كده حسيته حد طيب وظريف اوي!!..وبيكمل بتغير نبره صوته.. بس الظروف اللي جمعتنا كانت سيئه اوي!!
نهر بخوف : مش فاهمه كلامك؟؟.. بعدين هوا فين مالك؟؟
زياد باستغراب من تغير نبرته : تقصد ايه بالظروف السيئه دي؟؟
نادر بتنهد وبيحكيلهم اللي حصل كله
نهر وهي بتحط ايديها على رأسها : يعني اييييييه؟؟
زياد بحزن : يعني مالك عمل كل كده وضحى عشان يرجعلي ابني اللي مكانش عارف انه ضايع اساساً وانا مهتمتش بالموضوع!!
نهر ببكاء : مالك مالك هوا السبب من بعد ربنا ان ابني يرجعلي!!.. مالك هوا اللي رجعلي ابني!!
زياد بيبص عليها بحزن وهو بيفكر بكلامها وبيفكر كل اللي عمله لحد اللحظه دي وبيندم وهنا عرف ان اللي عمله تخطى مسمى الغلط!!
زياد بجمود : انا هبلغ الشرطه!!
نهر بضحكه سخريه : ماكان من 21 سنه لما قولتلك واعترضت وساعتها انت عارف عملت ايه كويس!!... جاي دلوقتي تبلغ بعد 21 سنه على ايه بالظبط؟؟.. نادر تعالى ورايا!!
وبتمشي وبتسيبه ونادر بيمشي وراها وسهر اساسا كانت بتبصلهم بزعل وساكته وطلعت على فوق
زياد بحزن وهو بينزل وشه في الأرض : مستحيل تسامحني غبي غبي!!
بيلاقي اللي بيحط ايده في كتفه وبيطبطب عليه بيبص عليه
زياد وهو بيمسح دموعه : سامح ده انت ليه ممشتش معاهم؟؟
سامح بابتسامه : متحملش نفسك ذنب حاجه راحت حاول تصلح من غلطتك وتخليها تسامحك ومتكررهاش
زياد بحزن : تفتكر تسامحني؟؟
سامح بابتسامه حزن : ايووووه اكيد كل ما فيك نبض في قلبك ده حاول وعلى فكره هي بتحبك بس باين انها شايله منك تقيل اوي!!
زياد بيبص أن اللي بيقول عليهم عيلته كلها سابوه واللي اهانه في كلامه هو اللي وقف معاه ومسابهوش
زياد بابتسامة حزن : قبل كل ده في حد لازم اراضيه !!
سامح بابتسامة وقد فهمه : وانا مش زعلان منك يا عمي عشان تراضيني
زياد بزعل : واضح ده باماره انك زمان كنت بتقولي بابا بس ملاحظ انك في آخر فتره بقيت تقولي عمي!!
سامح بابتسامة : اسف لو زعلت مني يا عمـ... بابا !!
زياد بيحضنه وبيبتسم بفرحه
تاني يوم الصبح على طاوله الفطور
سامح بهدوء : انا عملت كل الإجراءات زي ما طلبتي مني يا ماما والشرطه هتواصل مع القوات الايطاليه هناك وهيلقوا القبض على نور وهيعرفوا يوصلوا لعم مالك
نادر بحزن : بس انا مش عايز ماما تتسجن
زياد بجمود : مش عايز تتسجن ازاي ما طبيعي تكون اتعلقت بيها دي بسببها انت اتحر..مت من امك 21 سنه واحنا انحرمنا منك!!
نادر كان لسه هيرد عليه بس بيقاطعهم صوت جاء من وراهم
: حماتي بتحبني والله جاي على الاكل يا سلام
الكل بيلتفت للورا باستغراب وبيقولوا في صوت واحد بفرحه
: ماااااااالك!!