اخر الروايات

رواية غنوة الداغر الفصل السابع عشر 17 بقلم ميفو سلطان

رواية غنوة الداغر الفصل السابع عشر 17 بقلم ميفو سلطان


 الفصل السابع عشر17


 بقلم ميفو السلطان 

كانت غنوه تجلس في احضان داغر  لتسمع خبطا علي الباب لتبتعد لتنصعق عندما تدخل فتاتان من الشركه كانت فتاه من قسم السكرتاريه وسالي من قسم الهندسه ليدخلا لتقطب جبينها فعلاقتها بسالي معدومه لتدخل الفتاتان وليسلما علي غنوه وقد احضرا وردا وبعض الهدايا لتبتسم غنوه مرغمه ليظلا يتكلمان لفتره لتبتعد تلك السالي وتترك الفتاه مع غنوه تكلمها لتهتف سعيده عرفنا متاخر انك مدام داغر يا غنوه وانبسطنا قوي..

لتهتف غنوه محرجه.. كت بس مش قايله عشان ابقي عادي ما ابقاش مفضله واشتغل بمجهودي.. بس خلاص داغر قال للكل.. ليظلا يثرثرا لتذهب سالي  لتجلس بجوار داغر وتبدا في الكلام معه بصوت منخفض ولاحظت غنوه حركاتها لتشتعل كانت سالي تتدلل علي داغر لتحس بنار في جوفها لتظل تاكل نفسها ولا تسمع من تلك التي تقف بجوارها.. لتتحرك من مكانها لتتاوه وتتصنع الوجع ليهب داغر اليها مقتربا منها ويقول ايه فيه ايه مالك..


لتقول بتوجع.. تعبانه بطني بتوجعني.. ليقترب منها ويحتضنها ليهتف طب اجيبلك الدكتور..

لتهتف مش عارفه.. اعدلني كده اما اشوف..كانت تتصنع الوجع وتركن عليه وهو محتضنا اياها لتهمس عايزه ارتاح مشيهم..

ليقول.. عيوني حاضر.. ليستدير.. طب معلش يا جماعه بس غنوه تعبانه استاذنكو..


لتهم الفتاتان بالانصراف لتهتف سالي ماشي يا داغر بيه نشوفك بقه في الشغل.. بقالك كتير ما جيتش والشغل مضلم.. لتربت علي يده وتهتف مستنينك كل ذلك وغنوه تحس انها ستقتلها.. لينصرفا.. ليستدير ويكمل احتضانها لتهب وتبعده وتقول خلاص خلاص ماعتش تعبانه.. يلا من هنا..

ليبهت من غضبها.. انت مجنونه صح اكيد فيه عرق هبل مش كتي تعبانه وعايزه ترتاحي حد يهب كده. 

لتهتف بعنف.. اه طبعا مالبيه مابيتهبش فيه مش كده البيه بيتملس علي ايده وبيستنوه في الشغل رَوح امشي للسحليه بتاعتك انا مالي بيك وسيبني اهب والا اولع..


لينظر اليها بغلب.. انا ماعتش عارف اتعامل معاكي بجد انت حاجه صعبه......🌿استغفرالله العظيم🌿.......

لتاخذ مخدتها وتحدفها به وتهتف ماتتعاملش يلا غور في داهيه..

لينظر اليها غاضبا ويقترب منها لتنكمش فقد تهورت وزادت من تصرفاتها ليمسكها من يدها بقوه لتصرخ.. لا لسانك يتلم عشان ممكن اقطعهولك فاهمه اتلمي انا صابر وساكت.. احسنلك انا غضبي زفت ماتطلعيش زرابيني..

لتهتف وانا مالي بيك وروح بقه مابخافش انا..

ليرفع جبينه.. متاكده انك مابتخافيش.. ليقترب منها لتهتف.. ايه ايه بتقرب ليه انا تعبانه والله اموتك من الضرب.. هتضربني..

ليهتف بمكر دانا هرقعك علقه تجيب اجلك.. لترتعش ليقترب.. لتمسك يده خلاص خلاص بطل بقه ده احنا في المستشفي هتضربني والله اخاصمك..


ليتنهد بغلب مانت مخصماني هتفرق يعني.. ليقترب اكتر لتندفع وتحتضنه وتهتف خلاص والنبي بطل مش هعرف اوقفك انا مش بصحتي..

ليخبطها علي راسها.. طب لسانك المبرد ده اعمل فيه ايه..

لتهتف ماتعملش خلاص بقه ماتبقاش غلس. 

ليبعدها لا انت مش راضيه تجيبيها لبر.. ليشدها اليه ويلتهم شفتيها ليخلع قلبها من هول مشاعره التي انفجرت وزادت وزادت وهيا تحاول ان تصمد امامه ليبتعد اخيرا ويشدها اليه ليقول.. بطلي حرق فيا عشان انا ماعتش قادر كفايه مرار لحد كده.. ليسمعا خبط علي الباب لتهمس بخجل.. الباب..

ليتنهد.. ايوه ايه يعني مايدخل شاقطك انا..🌿سبحان الله وبحمده 🌿 ميفو ميفو...

ليدخل جمال ومريم تبدو سعيده لتهتف.. ايوه انا جيت عمتو الحربايه جت يا بشر.. كانت غنوه تتململ في احضان داغر ليقوم ويتركها لتقترب مريم.. مالك يا بت محمريه كده فيه ايه شكه فيكي. 

لترتبك غنوه.. هاه مفيش مافيش..

لتهتف.. طب ياختي بقله ادبك ارحمي الواد هيفرفر في ايدك. 

لتهتف غنوه.. ماتحترمي نفسك بقه..

لتقول مريم.. طب عايزاكي اعمل ايه اطفش جوز الغربان دول ازاي..

لتتنهد غنوه وتهتف.. داغر..

ليهب اليها ويقول.. نعم حبيبي فيه ايه..

لتهتف مريم. هيييح طيب اما اسكت......ميفو ميفو ❤️

 ليخبطها داغر.. اتلمي..

لتهتف غنوه ممكن تجبلنا حاجه نشربها.🌿 سبحان الله العظيم 🌿

. ليقطب جبينه ايه بتوزعينا.. لترتبك ليضحك طب يا قلبي هاخد الطور ده ونلف لفتين ونيجي..

ليذهب لجمال.. ليقول جمال.

ليهتف جمال.. نعم يا روميو ماتعتق البت تعبانه. 

ليخبطه داغر.. بس يا بوز الفقر انا شققت بقيت لوح خشب منك لله وانت متمرمغ في العسل..

ليهتف جمال... هو اللي يتجوز اختك يشوف عسل عيله فقر يلا يا اخويا اما نشوف اختك من الصبح مش علي بعضها بتدبرلي حاجه عارف.. ليخرجا لتقترب مريم من غنوه وتهتف.. غنوه انا خايفه. 

لتهتف..  ليه انت بتخافي دانت جبروت..

لتقول... لا ما هو اصل انا والزفت جمال بنتخانق بقالنا فتره عايزه اخلف والبيه مش عايز ال ايه عايز يتدلع انا مالي انا عايزه نونو. 

لتهتف غنوه... طب كلميه حبيبتي كلميه براحه..

لتقول مريم.. غلبت وغلب حماري وخلاص بقه ماعبرتوش. 

لتهتف غنوه... يعني ايه..

لتقول.. انا حامل وميته رعب من البيه.. نفسي في نونو هموت علي بيبي ودا لوح طور مابيحسش..

لتهتف غنوه طب ليه كده حد بيجبر حد عالخلفه يا مريم لازم كنت تقنعيه..

لتبهت مريم.. ايه اجبره.. هو ممكن ياخدها اني جبرته ويزعل لا يا غنوه انا مش بجبره والله بس انا نفسي في نونو اعمل ايه..

لتتنهد غنوه.. طب خديه بالراحه.. اعملي قاعده حلوه وسهريه وابسطيه وبعدين ارشقي الخبر في وشه هيضايق شويه وخلاص..

لتهتف مريم فكرك كده.. طب خلاص ربنا يستر انا مرعوبه دانا بحبه والله وعايزه منه بيبي صغنون ربنا يهديه. 

بداو الاستعداد للرحيل ليعود داغر وياخذ غنوه وتحمل مريم البيبي وقد سمي فارس ليعود الجميع ليظل فتره يتسامرون لتشعر غنوه بالتعب لياخذها داغر ويصعد بها لتستريح..



انصرفت مريم وجمال ليدخلا وتذهب مريم لتغير ملابسها وتتزين له كانت جميله رائعه لتدخل عليه ليبتسم لها ويحتضنها.. ايه القمر ده بتاعي.. دا انا شايف دلع ايه حلويات..

لتقترب منه وتضع يدها حوله وكانت قد ادارت جهاز الموسيقي لتحتضنه وتهمس بحبك يا جيمي..

ليشدها اليه ويرفعها لا براحه عليا كده كتير قلبي يا ناس. وظل يدور بها لفتره وقلبها يخفق من حبها له وايضا خوفها كان يتلمسها بحنان ليحملها ويدور بها.. لتهمس بتحبني يا قلبي. 

ليقبلها ويقول.. لا الحب شويه انا جوايا كتير انا بعشقك يا مريومتي..

لتقترب منه وتقبله بقوه وتهتف انا بقه بعشقك وعشان كده عارفه انك بتعشقني ومش هتزعل..

ليتنهد... ازعل من قلبي دانت حبيبي..

لتتشجع وتهتف.. هنبقي حبايبك..ليقطب جبينه لتبتسم وتاخذ يده وتضعها علي بطنها وتنظر اليه بحالميه.. ليزداد عبوسه ويدرك ما بها ليشعر بالغضب الشديد وانها قد ضربت بكلامه عرض الحائط ولم تاخذه علي محمل الجد ليحس بتاجج النيران في قلبه فجمال ذو شخصيه عنيده ولا تتراجع.. ليدفعها وينظر اليها بغضب.. هنبقي ايه ياختي سمعيني كده..

لتبهت من غضبه لتهتف بخوف.. ايه يا جمال دي طريقه تستقبل بيها الخبر. 

ليصرخ بيها.. خبر زفت علي دماغك انت اتجننتي. 

لتحس بخلعه في قلبها.. زفت.. حملي منك زفت.. جمال انت واعي للي بتقوله..

ليهتف بغضب حارق.. اذا كنت فاكره ان خلاص هنخ وعملتك السوده همررها وتمشي كلامك عليا يبقي تفوقي مش جمال اللي يتحط قدام الامر الواقع.. انت ايه غبيه غلبت اقلك لا لا انما ازاي الهانم عايزه تربطني مش ده تفكيرك.. بس انا بقلك انا ما بتربطش..جمال يا هانم مابيتربطش. 

لتحس بقلبها ينهار.. اربطك انا عايزه اربطك.. انا يا جمال.... لتنظر اليه لفتره وقلبها ينزف .. انت جمال اللي حبيته.. هتعمل ايه يا جمال بيه مش هتنخ ازاي عايزه اعرف. قول هتعملي ايه.. وليه ماتتربطش ان كنت عايزه اربطك من الاساس.. يا خساره حبي ليك انا حملي منك عمله سوده.... تصدق فعلا انا عملت في نفسي عمله سوده واستاهل كان لازم اعرف ان جمال طول عمره طيار مابيتربطش بيحب يعيش لنفسه وبس انما خلفه وربطه وقرف لا.. جمال يعيش وجايز في يوم يزهق يتربط ليه.. صحيح جمال ما بيتربطش اطمن يا جمال بيه انا بقه اللي بقلك مش عايزه حاجه تربطني بيك وفوقهم وفوق دا كله مش عايزاك من اساسه واللي في بطني انا كفيله اتصرف فيه.. نام وارتاح وما فيش عمايل سوده ولا ربطه سوده.. واستدارت الي دولابها وبدات في اخراج حقيبتها.

ليبهت جمال واحس انه تهور في غضبه.. ليقترب منها ويهتف بغضب انت بتعملي ايه..

لتهتف بسخريه.. سيبالك الدنيا تعيش من غير رابطه تقرفك.. وبدات تضع ملابسها ليتقدم ويخرج الملابس ويهتف هو ده يعني الحل بتعانديني مانا ممكن اسيبك تمشي. 

لتهتف وانا ماعادش يفرق معايا بجد ويا ريت فعلا تسيبني امشي ماتفرقش.. بتهددني انك هتسيبني.. مانت خلاص سيبتني يا ريت تبعد عشان انا خلاص كده. 

ليحمل الحقيبه ويصرخ.. بقلك ايه بطلي غباوه احنا لازم نتكلم ومش معني اللي حصل تسيبي البيت مش هزار........ بقلمي ميفو ميفو ❤️

لتهتف.. انا مش بهزر ولا بسيب البيت.. انا هطلق يا جمال.. فاهم.. وعموما لو عالهدوم خليها مش عايزاها.. دا حتي هتفكرني بيك لتستدير وتبحث عن احد البلاطي وتشده وتلبسه وهو مصعوق من تبدلها ليمسكها مريم اعقلي.. مش اي خناقه تعملي كده. 

لتهتف بسخريه.. خناقه.. دي مش خناقه دي نهايه. 

ليصرخ.. والعيل انت اتجننتي. 

لتنظر اليه بقوه ابهتته.. هنزله يا جمال هنزله عشان متكرهوش انه ربطني بيك هنزله انا غلطت ولازم اتحمل غلطي.. واستدارت لتخرج ليحملها ويعود بها ويغلق الباب.. انت مش هتخرجي من هنا فاهمه..

لتتنهد وتهتف هتحبسني لامتي يوم شهر عشره واخرتها اسمع يا جمال انت قضيت علي كل حاجه جوايا كان نفسي تكون ليك قضيت علي فرحتي ان يبقي بينا رابط.. انت مش عايزه وربطتك بيا انت شايفها سوده.. يبقي من سكات بلاش فضايح وسيبني امشي..

ليهتف لا مش هتمشي مش بمزاجك علي فكره مش كل حاجه تعاندي عيل تجيبي عيل بكيفك واول ما ازعل تسيبي البيت وتطلقي ليه مجوزه شرابه خرج..

لتهتف.. لا متجوزه واحد اناني وانا ما بعاندش انا خلاص لا عايزاه ولا عايزاك.. انا هكلم اخويا يجي ياخدني. 

ليهتف وانا كده هخاف انت هبله.. انت ماهتتحركيش انت مراتي وام ابني اللي جاي ومافيش حاجه هتنزل.. وخلصنا بقه اهوه بقلك اديني متزفت راضي يبقي تهمدي فاهمه.

لتصرخ وانا مش عايزاه مش عايزاه بقلك اهوه .

ليقترب منها ويمسكها من يدها ليهتف بانفعال.. قلتلك خلصنا هتقلبيها هم ليه قلت خلاص هقطم واتنيل ارضي عايزه ايه تاني هاه..

لتبعده وتدفع الي الباب وتصرخ وانا مش عايزاه مش عايزاه ليندفع ورائها كانت تتجه للسلم ليمسكها وهيا تصرخ بعنف اوعي سيبني مش عايزاه

ليحتضنها بقوه وهيا تحاول ان ترمي نفسها من عالسلم ليشدد عليها ويصرخ اهدي بقه انت اتجننتي ليحملها ويذهب بها الي الحجره ويظل محتضنا اياها كان خائفا عليها لتظل فتره لتنفجر في البكاء ليظل محتضنها لتنهره وتبعده ليظل واقفا غاضبا واستدار ورزع الباب و قفل الباب بالمفتاح وخرج والغضب ينهشه لتنهار مريم من البكاء كده يا جمال دي اخره حبي ليك.. متزفت راضي الله يسامحك بس لا انا ماهقبلش بكده وان كنت انت دماغك حجر انا دماغي زفت وهحرق قلبك واعرفك ازاي ربطتي سوده قابل بقه اللي جايلك..



عند داغر وغنوه اقترب داغر  واخذ الطفل وذهب به الي الخادمه ليعود لتهتف انت وديت الواد فين.

ليقول عند نعمه وانت هترتاحي عشان تعبانه.

لتهتف وانت مالك انت اللي هتقرر ليتركها ويدخل ليغير ملابسه لتفضب انه تجاهلها  ليعود ومعه قميص لها ليعطيه لها ليهتف غير يا قمر والا اجي اساعدك انا واقع وهرشق علي طول.

لترتبك وتهتف ايه ده يلا من هنا هغير.

ليهتف مش جوزك ماتغيري دانا حته بقالي كتير ماشفتش العسليات.

لتصرخ احترم نفسك بقله ادبك وغور بقه..

ليقترب لتهتف ايه بتقرب ليه..

لينزل بجوارها لتخاف من نظراته ليمسك يديها الاثنين ويقترب لتركن علي السرير ليهتف هتلمي لسانك والا اقلعك انا. 

لتصرخ احترم نفسك والله اموتك.

ليثبت يديها ويمد يده الي زراير فستانها ويفكهم برويه ليقول انا بقه مزاجي جه اني اخليكي تقطمي انت اللي جبتيه لروحك ليظل يفك ويده تتلمس بشرتها برويه.

لتصرخ بطل بقه والنبي بطل عيب كده..

ليقترب من وجهها.. عايزاني ابطل لتهز راسها مسرعه ليظل يداعب زرارها لتحمر وتشتعل ليقترب من وجهها ويعطيها خده ويهمس طب شفايف القمر تديني واحده.

لتهتف بعنف احترم نفسك.

ليمد يده ويحركها في فتحه فستانها لتشتعل وتصرخ

ليقول.. هكمل والله ونفسي تعندي ههيص وربنا..

لتظل تاكل روحها.. لتقترب من خده وتقبله قبله رقيقه..

 لينظر اليها ويقول... لا ماعجبتنيش ركزي وبطلي لهوجه براحه انا فاضي..

لتتنهد وتقترب بهدوء لتقبله ليستدير مسرعا لتقع شفتاه علي شفتيها ليشدها اليه لتشهق لتذوب بين شفتيه وهو يشدها اليه ليحس بها تاهت بين يديه ليبتعد وينظر اليها بهيام ويملس علي شفتيها ليهمس وحشوني قوي والله وحشوني كانت اصابعه تتلمس وجهها و َرقبتها بهيام وهو يحرك شفتيه علي شفتيها ويهمس لها بكلمات الحب ليمد يده ويفك زرايرها لينفك فستانها ليبتعد ويشد نفسه مرغما ليهمس بجوار اذنها.. هتغير يا قمري والا اغيرلك وانت مش قادر ورايح كده..

لتنظر اليه كانت هائمه ليضحك علي منظرها ليلمس شفتيها ويهمس قلبي انت ليقترب منها وينظر في عيونها.. غنوتي بكبك والله بحبك ليمسك اصابعها ويتلمسها بشفتيه.. يا جمالو عيونه قمر وبتطلع نار طب ايه ماتفوق يا وحش ليمد يده الي فتحه صدرها لتنتفض فجاه وتري وضعها لتصرخ وتدفعه وتهب من مكانها وتاخذ ملابسها وتنصرف محترقه ليسقط بضهره علي السرير.. يخربيت كده.. هتفطس يا حزين.. واد يا داغر قلبك هيقف والبت نار وقمر ليتنهد بحبه يا ناس لا انا جبت اخري انا هدوس واتصرف انا تعبت بقه وتبقي تقابل.. داغر شاط ونفسه يمز.. مزتي عسليه ووحشتني اه يا غلبي..



كانت هيا بالداخل تنهر نفسها.. بت انت بتروحي ليه كده واقعه ليه.. لتتنهد.. وحشني اوي والله وحشني اعمل ايه مابحسش.. يا رب بقه تعبت.. لتلبس ملابسها لتخرج لتشهق عندما تجده بجوار الباب لتخاف فهيا في حاله ضعف ليقترب منها ويضع يده حولها ويركنها بالحائط ليهمس كده القمر يغير بسرعه طب جوزك حبيبك مش يساعدك وانت تعبانه..

لتقطب وتهتف اظن عيب كده وكل واحد حر ولوحده.

ليهتف لا انا مش حر عشان حبيبي ربطني من رقبتي ومش عايز ابقي لوحدي ليشير الي قلبه عشان ده هيموت علي ده ويشير الي قلبها وبيدق وبيقول عايز حبيبه.. ليمسك يدها يضعها علي قلبه شوفي بيدق ازاي هيموت عليكي لتحن و َيلين وجهها ليهمس والله هيموت عليه..

لتتنهد وتهتف.. ابعد بقه.

ليهمس بحب مش قادر ارحميني بقه..

لتتجلد وتدفعه ليمسك يده ويشده ويمسك كف يدها ويقبلها بهيام لتحس انها ستنفحر ليهتف غنوتي قلبي حبيبك مش قادر. ليشدها ويقبلها لتستكين بين يديه وشدها اليها يعتصر جسدها برغبه ولوعه ليتحول الامر لجنون منه وينهال عليها يقبلها بقوه ويتلمسها بحب جارف وهيا بين يديه كالهلام ليتمادي في تلمسها  لفتره لينغزها عقلها لتدفعه وتهرب الي حجره الاولاد ليظل واقفا ينهج بشده.. ويهتف بغلب ماعتش قادر اعمل ايه طيب.. ليظل فتره يسيطر علي نفسه ليتنهد.. قوم روح لف وراها زي الدبور اما نشوف هتحن عليك امتي يا حزين. عارف ماهاشوفش فرح بوش امك.. قوم قوم منك لاه علي عملته في نفسك.. ليتنهد جايلك يا عسليتي والله لو طلعتي روحي هحب وارشق لما تفطسي..





تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close