رواية ضوء القمر الفصل الرابع عشر 14 بقلم سحر السحرتي
ضوء القمر
حلقة ١٤
*اتصل اشرف على زياد وقال له
: سالت في المستشفى اللي قلتي علي اسمها مش موجود وقبل ما تتكلم سالت لك فاكبر المستشفيات اللي بتعالج المرض ده ما فيش واكيد مش هتتعالج في مستشفى بالمجان
: طب هعرف الحقيقه ازاي
: هو انت مش قلت ان مامتك اكتشفت المرض عندك وعملت التحاليل كمان عندك هتدوخنا ليه ما تطلب منهم نسخه من التحاليل بصفتك ابن عمها لان النسخه اللي معاكم ضاعت
: انت احسن مهندس في مصر كلها لك عندي هديه تخرج ما حصلتش
: لو عقد عمل من عندك ابقى شاكر افضالك يا حتة من قلبي هههههه
: بس كده هقدم لك السي في بتاعك وربنا يقدرني
*اسرع للمستشفى وطلب نسخه من التحاليل لكن لم يجد اي تحاليل باسم ابنه عمه فتاكد من صحه شكوك زوجه والده
*لكن بقيت فتره صغيره على الامتحانات ففضل التركيز في الدراسه وعندما يعود يواجه مهيتاب ووالدته في جميع الاحوال تولين ما زالت غاضبه ولن تستمع له
*انتهت الدراسه للجميع مر الصيف بروتينه العادي على الجميع
*استلم يوسف عمله وبدا في استلام مهمات تابعه للعمل فتخصصه نادر لذكائه فهو اخترع نوع خاص من القنابل تعمل على الحمض النووي لا تنطلق الا امام الشخص المطلوب القضاء عليه بوضع حمضه النووي بها
بقلمي سحر السحرتي
*ذهب يوسف في احدى المهمات ولكنها كانت خدعة لاختطافه واجباره على تسليم الاختراع فلجا الى تولين وابلغها لتتصل بمهند وابلاغه اسم الخائن
*وبالفعل اتصلت عليه واخبرته وتم انقاذ يوسف
*فحاول مهند الاستفسار من تولين كيف عرفت بالمعلومات
*اخبرته انها حلمت بيوسف وان كل احلامها اذا كان في خطر تكون صحيحه لانهما توام
*لم يقتنع مهند بحكم خبرته لكنه اجل معرفته للحقيقه ولم يكشف للقادته سر يوسف وشقيقته
*بدات الدراسه وانتظمت تولين بها وبعد اسبوع حدث لقائها مع زياد وانتهت من تذكر الماضي وما حدث بينه
*عودة إلى الحاضر بعد لقاء تولين مع زياد في الجامعة وغنائها لاغنية تمثل ما حدث معهما وتركها له دون أن تتحدث معه
*وصلت تولين الى المنزل بعد ان اتخذت طريق اخر غير الذي يقف فيه زياد لكنها وجدته منتظرها امام المنزل
*نزلت من فوق الاسكوتر ولم تعره اي انتباه وحاولت دخول المنزل لكنه اعترض طريقها
:ما فيش حمد لله على السلامه
: ابعد عن الطريق عايزه اطلع وما فيش بيني وبينك اي كلام
:ليه
: هو ايه اللي ليه
: ليه بتعملي كده وبتعذبينا شرحت لك وبعت لك الناس كلها تشرح لك وانت قلبك قاسي
:لو سمحت عديني وراعي انك بتتعدى حدودك واحنا كمان في الشارع
:طب ما حضرتيش المحاضره ليه
:مش هحضرها انا حره ومش عايزة احضر خالص
: ممكن نقعد في مكان ونتكلم
*ردت بسخافة
: لا ماما قالت لي اللي في حالتك ما يقعدش مع ناس سليمه
: انت مش قادره تنسي
: لا مش قادره واتفضل بقى. وحاول تنساني
: طب هسيبك دلوقتي بس ارجوكي مستقبلك بلاش تعندي معاه واحضري الامتحان وزي ما انت عايزه هبعد لغايه لما اثبت لك اني بحبك وما اقدر ش ابعد عنك
:تمام لا تتعرض لي ولا تكلمني حتى في الجامعه وانا هحضر ومفيش تعامل بنا الا بصفة دكتور وطالبة ومفيش مواضيع خارجة عن النطاق ده
:اتفقنا
بقلمي سحر السحرتي
*نفذت تولين الاتفاق وحضرت محاضرات زياد وهو بدوره كان بالنسبه لها دكتور الماده
*لم يحاول ان يتحدث معها لكن عيونه اثناء المحاضره تتابعها دائما يحضر التمارين والبطولات
*كانت خطته ان يلاحقها في كل مكان يستطيع التواجد به معها دون ان تستطيع الرفض بصفته دكتور في الجامعة
*تم تحديد موعد زفاف ولاء ومهند اقام عماد الحفل في حديقه الفيلا لرفض ولاء اقامه حفل زفاف لكن مهند رفض واراد اسعادها فوجد عماد الحل لرضائها واسعادها
*قامت تولين بالغناء في الحفل وقامت بدعوه عدد قليل من اصدقائها منهم اشرف الذي حضر برفقه ماهيتاب وكان يمسك يدها فاستغربت ولكن خجلت من سؤال اشرف
*تقدم زياد ووقف بجانبها
: لو قلت لك ان الفستان وانت احلى حاجه في الفرح هتزعلي مني
: مش اتفقنا ما تتكلمش معايا
: اتفقنا في الجامعه واحنا هنا نعتبر عيله واحده
: تحب امشي واسيب المكان خالص
: للدرجه دي مش طايقاني طب ممكن خمس دقائق بس
: عايز ايه مني روح لخطيبتك احسن مامتك تزعل منك وتمنع عنك المصروف
:هعديهالك الخطوبه دي كانت لعبه من امي فهمتني ان ماهي مريضه سرطان وعشان نقنعها بالعلاج لازم اخطبها مؤقتا لحد ما تخف وانت كنت رافضه تسمعيني
: لا مش ممكن .... لعبه مامتك بتمرض البنت عشان تجوزك تفكير ذكي بس اخلاق.... ولة بلاش دي والدتك برضة
:انا اكتشفت انها لعبه ولما واجهت ماهي طلعت ما تعرفش حاجه وان عمي كان عايز يجوزها واحد غصب عنها فماما فهمتها انها هتقنعني اخطبها مؤقتا لان عمي هيفضلني عليه فلما قالت لي انقذت حياتي افتكرت بتتكلم عن المرض واشرف قابلها واتقربوا من بعض وتغيرت كثير على ايده والخطوبه بينهم قريب
: وبتحكي لي ليه مفكر انه هيغير حاجه من قراري بالنسبه لك وبالنسبه لمامتك المخططه العظيمه
: انا زعلت منها بس ما اقدرش اقاطعها دي امي بس اوعدك هدافع عنك وهمنعها توجه لك اي كلمه تجرحك انا مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها
: الحاجه الوحيده اللي عايزاها تبعد عني ده فرح اختي ولازم اكون جنبها ومين عالم يمكن ظابط يشوف المعاقه ويرضى يتجوزها ويشوف فيا اللي انت مشفتوش يا سلام لمى ابقى زوجة رائد او عقيد ويمكن لواء ما يضرش
: فنانه في اخراج الوحش اللي جوايا بس المره دي مش هعمل حاجه اتفضلي لسه العمر قدامنا ومش هيأس مسيرك ترجعيلي
: بتحلم وهتعيش في الوهم كتير
بقلمي سحر السحرتي
*وتركته وذهبت لكي تشعل غضبه اكثر بدات ترقص وتتمايل على غير عادتها مع ولاء
*لم يحتمل فخرج من الفيلا ادركت انها بفعلتها زادت من غضبه بدرجه كبيره
*ارادت الاسراع خلفه واخباره انها اسفه لكن عندها منعها لكن قلبها انتصر وخرجت فراته يقف امام الباب وشاهدها فاقترب منها
: ايه حابه ترقصي باره الفيلا وتلمي الناس اللي بره عشان اللي جوه مش كفايه
*فاستخدمت يدها كانها مروحه لتستنشق الهواء
:الجو حر قوي جوه وزحمه كنت بتقول حاجه
: ايه اللي جابك ورايا الجنينه جوه واسعة اتفضلي ادخلي
: وانا هاجي وراك ليه انا اصلا ما اعرفش انك انت هنا
: واديك عرفتي جايه تعتذري
: عن ايه هو انا عملت حاجه
: طب اعتذر انا انا اسف جرحتك من غير ما اقصد
*وامسك يدها وقبلها من كفها فاحست باحتياج له فسحبتها
: اففففف الجو حر هنا كمان
*واسرعت بالدخول قبل ان تحن له وتسامحه
*شعر زياد انها بدات بالحنين اليه وانها مع الوقت ستذوب هذه المشكله
بقلمي سحر السحرتي
*مر الفرح بسلام وبعد عده ايام اصبحت تولين تقريبا تسكن وحدها في المنزل لغياب يوسف المتكرر في العمل
*ذات يوم وهي تجلس لتذاكر سمعت صوت باب الشقه يغلق فندهت على يوسف لم يجب
*فاغمضت عينيها وسالته
:يوسف انت جيت وهتخضني ولا ايه فينا من الحركات دي
:لا ما جيتش
: يوسف ما تهزرش مش انت اللي قفلت باب الشقه
: لا والله مش انا يمكن ولاء جت تشوفك
: الوقت متاخر انا خايفه قوي انا سامعه صوت حركه في الصالة
:طب نادي على ولاء واقفلي عليك الباب لو ما ردتش وانا هرجع بسرعه ربع ساعه واكون عندك
*نادت على ولاء ولكن لا توجد اجابه فاسرعت لاغلاق الباب لكنها لم تسرع بما فيه الكفايه كان قد دخل عليها الغرفه
*فصرخت من الصدمه
: بتعمل ايه هنا
حلقة ١٤
*اتصل اشرف على زياد وقال له
: سالت في المستشفى اللي قلتي علي اسمها مش موجود وقبل ما تتكلم سالت لك فاكبر المستشفيات اللي بتعالج المرض ده ما فيش واكيد مش هتتعالج في مستشفى بالمجان
: طب هعرف الحقيقه ازاي
: هو انت مش قلت ان مامتك اكتشفت المرض عندك وعملت التحاليل كمان عندك هتدوخنا ليه ما تطلب منهم نسخه من التحاليل بصفتك ابن عمها لان النسخه اللي معاكم ضاعت
: انت احسن مهندس في مصر كلها لك عندي هديه تخرج ما حصلتش
: لو عقد عمل من عندك ابقى شاكر افضالك يا حتة من قلبي هههههه
: بس كده هقدم لك السي في بتاعك وربنا يقدرني
*اسرع للمستشفى وطلب نسخه من التحاليل لكن لم يجد اي تحاليل باسم ابنه عمه فتاكد من صحه شكوك زوجه والده
*لكن بقيت فتره صغيره على الامتحانات ففضل التركيز في الدراسه وعندما يعود يواجه مهيتاب ووالدته في جميع الاحوال تولين ما زالت غاضبه ولن تستمع له
*انتهت الدراسه للجميع مر الصيف بروتينه العادي على الجميع
*استلم يوسف عمله وبدا في استلام مهمات تابعه للعمل فتخصصه نادر لذكائه فهو اخترع نوع خاص من القنابل تعمل على الحمض النووي لا تنطلق الا امام الشخص المطلوب القضاء عليه بوضع حمضه النووي بها
بقلمي سحر السحرتي
*ذهب يوسف في احدى المهمات ولكنها كانت خدعة لاختطافه واجباره على تسليم الاختراع فلجا الى تولين وابلغها لتتصل بمهند وابلاغه اسم الخائن
*وبالفعل اتصلت عليه واخبرته وتم انقاذ يوسف
*فحاول مهند الاستفسار من تولين كيف عرفت بالمعلومات
*اخبرته انها حلمت بيوسف وان كل احلامها اذا كان في خطر تكون صحيحه لانهما توام
*لم يقتنع مهند بحكم خبرته لكنه اجل معرفته للحقيقه ولم يكشف للقادته سر يوسف وشقيقته
*بدات الدراسه وانتظمت تولين بها وبعد اسبوع حدث لقائها مع زياد وانتهت من تذكر الماضي وما حدث بينه
*عودة إلى الحاضر بعد لقاء تولين مع زياد في الجامعة وغنائها لاغنية تمثل ما حدث معهما وتركها له دون أن تتحدث معه
*وصلت تولين الى المنزل بعد ان اتخذت طريق اخر غير الذي يقف فيه زياد لكنها وجدته منتظرها امام المنزل
*نزلت من فوق الاسكوتر ولم تعره اي انتباه وحاولت دخول المنزل لكنه اعترض طريقها
:ما فيش حمد لله على السلامه
: ابعد عن الطريق عايزه اطلع وما فيش بيني وبينك اي كلام
:ليه
: هو ايه اللي ليه
: ليه بتعملي كده وبتعذبينا شرحت لك وبعت لك الناس كلها تشرح لك وانت قلبك قاسي
:لو سمحت عديني وراعي انك بتتعدى حدودك واحنا كمان في الشارع
:طب ما حضرتيش المحاضره ليه
:مش هحضرها انا حره ومش عايزة احضر خالص
: ممكن نقعد في مكان ونتكلم
*ردت بسخافة
: لا ماما قالت لي اللي في حالتك ما يقعدش مع ناس سليمه
: انت مش قادره تنسي
: لا مش قادره واتفضل بقى. وحاول تنساني
: طب هسيبك دلوقتي بس ارجوكي مستقبلك بلاش تعندي معاه واحضري الامتحان وزي ما انت عايزه هبعد لغايه لما اثبت لك اني بحبك وما اقدر ش ابعد عنك
:تمام لا تتعرض لي ولا تكلمني حتى في الجامعه وانا هحضر ومفيش تعامل بنا الا بصفة دكتور وطالبة ومفيش مواضيع خارجة عن النطاق ده
:اتفقنا
بقلمي سحر السحرتي
*نفذت تولين الاتفاق وحضرت محاضرات زياد وهو بدوره كان بالنسبه لها دكتور الماده
*لم يحاول ان يتحدث معها لكن عيونه اثناء المحاضره تتابعها دائما يحضر التمارين والبطولات
*كانت خطته ان يلاحقها في كل مكان يستطيع التواجد به معها دون ان تستطيع الرفض بصفته دكتور في الجامعة
*تم تحديد موعد زفاف ولاء ومهند اقام عماد الحفل في حديقه الفيلا لرفض ولاء اقامه حفل زفاف لكن مهند رفض واراد اسعادها فوجد عماد الحل لرضائها واسعادها
*قامت تولين بالغناء في الحفل وقامت بدعوه عدد قليل من اصدقائها منهم اشرف الذي حضر برفقه ماهيتاب وكان يمسك يدها فاستغربت ولكن خجلت من سؤال اشرف
*تقدم زياد ووقف بجانبها
: لو قلت لك ان الفستان وانت احلى حاجه في الفرح هتزعلي مني
: مش اتفقنا ما تتكلمش معايا
: اتفقنا في الجامعه واحنا هنا نعتبر عيله واحده
: تحب امشي واسيب المكان خالص
: للدرجه دي مش طايقاني طب ممكن خمس دقائق بس
: عايز ايه مني روح لخطيبتك احسن مامتك تزعل منك وتمنع عنك المصروف
:هعديهالك الخطوبه دي كانت لعبه من امي فهمتني ان ماهي مريضه سرطان وعشان نقنعها بالعلاج لازم اخطبها مؤقتا لحد ما تخف وانت كنت رافضه تسمعيني
: لا مش ممكن .... لعبه مامتك بتمرض البنت عشان تجوزك تفكير ذكي بس اخلاق.... ولة بلاش دي والدتك برضة
:انا اكتشفت انها لعبه ولما واجهت ماهي طلعت ما تعرفش حاجه وان عمي كان عايز يجوزها واحد غصب عنها فماما فهمتها انها هتقنعني اخطبها مؤقتا لان عمي هيفضلني عليه فلما قالت لي انقذت حياتي افتكرت بتتكلم عن المرض واشرف قابلها واتقربوا من بعض وتغيرت كثير على ايده والخطوبه بينهم قريب
: وبتحكي لي ليه مفكر انه هيغير حاجه من قراري بالنسبه لك وبالنسبه لمامتك المخططه العظيمه
: انا زعلت منها بس ما اقدرش اقاطعها دي امي بس اوعدك هدافع عنك وهمنعها توجه لك اي كلمه تجرحك انا مستعد اعمل اي حاجه تطلبيها
: الحاجه الوحيده اللي عايزاها تبعد عني ده فرح اختي ولازم اكون جنبها ومين عالم يمكن ظابط يشوف المعاقه ويرضى يتجوزها ويشوف فيا اللي انت مشفتوش يا سلام لمى ابقى زوجة رائد او عقيد ويمكن لواء ما يضرش
: فنانه في اخراج الوحش اللي جوايا بس المره دي مش هعمل حاجه اتفضلي لسه العمر قدامنا ومش هيأس مسيرك ترجعيلي
: بتحلم وهتعيش في الوهم كتير
بقلمي سحر السحرتي
*وتركته وذهبت لكي تشعل غضبه اكثر بدات ترقص وتتمايل على غير عادتها مع ولاء
*لم يحتمل فخرج من الفيلا ادركت انها بفعلتها زادت من غضبه بدرجه كبيره
*ارادت الاسراع خلفه واخباره انها اسفه لكن عندها منعها لكن قلبها انتصر وخرجت فراته يقف امام الباب وشاهدها فاقترب منها
: ايه حابه ترقصي باره الفيلا وتلمي الناس اللي بره عشان اللي جوه مش كفايه
*فاستخدمت يدها كانها مروحه لتستنشق الهواء
:الجو حر قوي جوه وزحمه كنت بتقول حاجه
: ايه اللي جابك ورايا الجنينه جوه واسعة اتفضلي ادخلي
: وانا هاجي وراك ليه انا اصلا ما اعرفش انك انت هنا
: واديك عرفتي جايه تعتذري
: عن ايه هو انا عملت حاجه
: طب اعتذر انا انا اسف جرحتك من غير ما اقصد
*وامسك يدها وقبلها من كفها فاحست باحتياج له فسحبتها
: اففففف الجو حر هنا كمان
*واسرعت بالدخول قبل ان تحن له وتسامحه
*شعر زياد انها بدات بالحنين اليه وانها مع الوقت ستذوب هذه المشكله
بقلمي سحر السحرتي
*مر الفرح بسلام وبعد عده ايام اصبحت تولين تقريبا تسكن وحدها في المنزل لغياب يوسف المتكرر في العمل
*ذات يوم وهي تجلس لتذاكر سمعت صوت باب الشقه يغلق فندهت على يوسف لم يجب
*فاغمضت عينيها وسالته
:يوسف انت جيت وهتخضني ولا ايه فينا من الحركات دي
:لا ما جيتش
: يوسف ما تهزرش مش انت اللي قفلت باب الشقه
: لا والله مش انا يمكن ولاء جت تشوفك
: الوقت متاخر انا خايفه قوي انا سامعه صوت حركه في الصالة
:طب نادي على ولاء واقفلي عليك الباب لو ما ردتش وانا هرجع بسرعه ربع ساعه واكون عندك
*نادت على ولاء ولكن لا توجد اجابه فاسرعت لاغلاق الباب لكنها لم تسرع بما فيه الكفايه كان قد دخل عليها الغرفه
*فصرخت من الصدمه
: بتعمل ايه هنا