اخر الروايات

رواية عشقني في ماضيه الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان

رواية عشقني في ماضيه الفصل الرابع عشر 14 بقلم ميفو السلطان


البارت الرابع عشر
كانت داليدا تبحث في الدرج. كالمجنونه واحست انها تبحث عن روحها لتشهق اخيرا لتلمس يدها شيئا لامعا فضيا لتخطفه فورا.. لتنظر اليه وعيونها تسيل دمعا كان في يدها انسيل ايهم الذي كان معه في الحادثه ووضعته في الدرج من سنين وتناسته او انساها الله اياه ليمكث ايهم معها السنين ليشاء الله ان يحدث لها ما حدث.. التفتت الي دنيا وهيا تشهق وتنتحب لتقترب دنيا.. ايه ده ده بتاع ادم.. لتهز راسها لتقترب منها.. مكتوب عليه هواره ومرسوم عليه رسمه اسد لتهمس داليدا.. انسيل ادم انسيل حبيبي انا ازاي نسيته ازاي ما ادتهولوش انا ازاي اعمل كده كان ممكن يعرف اهله ويعرفني..
لتهتف دنيا اهدي يا قابي اهدي هنعرف كل حاجه بس اهدي..
لتهب داليدا.. والله لو فين لاوصله.. حبيبي محتاجني ومستنيني استحاله ينساني حتي لو نسي دلوقتي اول مايشفني ما هينسانيش.. دا قلبي وانا دنيته لا مش داليدا اللي تسيبب قلبها ولا تردوش.. حبيبي بس يشوفني وارجعه معايا ما بنته مستنساه فريده مستنياه.. لتقوم وتتجه الي تليفونها وتبحث فيه لتكلم صديقتها الصعيديه كانت من اسوان لتهتف.. ازيك يا فاديه انا داليدا ايوه حبيبتي تسلمي الحمد لله بصي معلش مش وقت كلام كنت عايزاكي في خدمه حياه او مو ت بالله عليكي وبدات في قص عليها ملخص حياتها لتقول.. بصي عايزاكي تسالي عن عيله او بلد اسمها هواره.. ايوه هواره.. ايه مش بلد هواره عيله طب تعرفي موجوده فيه.. موجوده في اسيوط واسوان مفيش حته تانيه طب عايزاكي تشوفيلي حد ان شالله بالفلوس يسالي عن حد من عيله هواره كان غايب تلات سنين ورجع.وبدات في وصف زوجها لها وهتفت ان هناك علامه اسد جنب هواره كدليل بحث اخر .. . طب هتردي عليا امتي والنبي يا فاديه هموت لا اسبوع ايه بالله عليكي اي حد بفلوس اي حد هموت وقلبي هيقف انت بتقولي عيلتين يعني حد هيسال في اسيوط وحد هيسال عندك في اسوان والنبي يا فاديه ابوس ايدك.. طيب يا حبيبتي هستناكي.. لتغلق الخط وتنهار داليدا من البكاء وتحتضنها دنيا لتقول.. حبيبتي اهدي هنلاقيه اهدي..
لتهتف.. داليدا قلبي وجعني دا مابعدش عني يوم دانا ماسبتش حضنه يوم دا روحي وقلبي هموت يا دنيا..
لتهمس طب اهدي.. يا قلبي خلاص هنلاقيه والله
لتهب داليدا قومي حضري حاجتك وهحضر حاجه فريده وهنسافر اسوان.
لتهتف دنيا.. ايه نسافر فين انت جرا لعقلك حاجه هنسافر فين ولمين هيا صاحبتك لقت حاجه.
لتهتف داليدا.. هيا قالتلي يومين مش بعد يومين هستني اسافر انا هستني هناك هقرب من ادم انا لازم اكل الوقت مش هستحمل اقعد من اساسه هيا قالت عيلتين كبار وادم اكيد في واحده منهم يبقي هنسافر اسوان بالطياره وهيا تجبلنا الخبر ونروح من هناك قومي يلا انجزي..
لتستجيب دنيا لها وتقوم وتحضر نفسها وتتجه داليدا الي حجرتهم وتبدا في اعداد ملابسها وملابس ابنتها وتبدا في وضع بعض الصور وانسيل ايهم لبسته في يدها واتجهت الي الدرج واخذت الجوابات الذي كتبهم ايهم لنفسه وقفلته فهي لم تقراه كما وعدته ان اول ما يقراه يكون هو.. وتقوم وتعد ابنتها وتتصل بشركه الطيران وتحجز لهم تذاكر وتنتظر حتي االصباح حتي ميعاد الطائره وبدات داليدا اول طريقها في البحث عن حبيبها وروحها الذي اقسمت ان تستعيده حتي لو بعد الا لاف الاميال..ليشدو الرحال الي بلد الرجال ليبحثو عن الحبيب الغائب...
وصلت داليدا الي اسوان وحجزت في احد الفنادق وانتظرت صديقتها علي نار لياتيها اتصال منها يخبرها ان هواره اسيوط ليس فيهَ اي رجل بهذه المواصفات وان هناك من يبحث عن مواصفات زوجها في هواره اسوان وسيردون عليها.. لتغلق الخط وتنتظر علي نار.
عند ايهم كان يجلس مع فايز علي احد مقاعد النيل ليقترب ادهم ويخبط علي كتفه منور يا كبير نورت بيتك.. ليبتسم ايهم.. ليجلس ادهم.. طب يا ايهم مش فاكر حاجه خالص.. مين فريده دي تكونش حبيبتك يا واد.
ليضحك ايهم.. حبيبتي.. يابني انت اهبل هحب بحراويه دول كلهم كسر ووجيع وبيوجعو الرجاله.
ليهتف ادهم.. الله مانت ماكنتش عارف انت مين وجايز يابني فريده دي حبيبتك امال هتجبلها سلسله ليه..
ليضحك ايهم.. يابني انا بتاع حب ونحنحه سلسله ايه اللي اجبها لواحده اسكت والنبي تلاجيني كنت بشتغل والا حاجه بس حب وكلام فارغ مش بتاعتي حتي لو خبطوني علي راسي الف مره..
ليهتف فايز.. ماهو يا ايهم بالعقل انت كنت في حته وعند حد اكيد ماكنتش في الشارع ولبسك كويس ومعاك سلسله يابني في جيبك يبقي ايه.. اكيد عرفت واحده امال ايه فريده دي
ليتافف ايهم.. نهاركو زفت دماغي وجعني هعرف بحراويه علي اخر الزمن.. دا كلهم يسرجو الكحل من العين انا ايهم في كل الحلات استحاله اجرب من بحراويه اي حاجه وارده انما تجلولي حب وكلام فاضي واخرتها البس بحراويه يبقي اخر يوم في عمري.. ايهم هواري مأصل مايعملش العيبه واصل اتجنيت اخد بحراويه دا لو الجيامه جامت داني بجرف منيهم.. مكشوفين وليهم في الرجاله ايهم ما يعرفش ياخد المسخره دي واصل.. داني راجل اخد بت بحراويه تجولي اني واني وهيا مالهاش لازمه اساسا.. اسكت اسكت.. دا ينبعد عنهم بالمشوار. ال بحراويه ال.. دا البت من دول توجع الراجل وفيها عيبه الدنيا وتضحك عليه وهو اهبل ويسلم ليهم اسكت ايهم هواري ياخد بت متغطيه ومابتطلعش من دارها مش دول نطاطين السكك دول كلهم رجاصين.. احب ايه وازفت ايه اني بتاع حب وسخماط وكلام جله ادب.
ليهتف ادهم.. انت عجلك ايه الحب بياجي ان كت بحراويه شرجاويه بس اطوله الحب ده ان شاله من وين وانا اجفش فيها بنت الرفدي اجعد احب واسبسب جلبي شجج من الجهر
مافيش الا المسخوط ده اللي متهني وبيحب ويسحسح عدي تلتت سنين وكل يومين الاجيه جافش البت في ركن ما تهمد بقه وحس معاك راجل جتته شجحت كيف الارض البور.
ليهتف فايز.. اعوذ بالله عيل بومه والتاني واجع انت مالك يا زفت بيا كت جربت منك احب والا اتهبب بتجر عليا.. لتدخل عليهَم فريده ومعها صينيه الشاي ليضحك ادهم.. اهوه جولتش حاجه بتلف وراه زي الدبور مابتعتجوش عاد..
ليحدفه فايز باحد المخدات لتضع فريده الصينيه وتذهب لتلتصق بذوجها وتهتف بتهرو بعض ليه مالكو ناجر ونجير
ليهتف ادهم.. ايوه الزجي ياختي الزجي وانا اجعد اكل في حالي وفيه واحد اساسا لو حد جربله ينطحه يا رب ايه ده.. لتحمر فريده.. ايه ده ماله ده اما اجوم.
ليمسكها فايز راح فين يا جلبي..
لتهتف.. هستناك فوج تصبحو علي خير وتنصرف وتتركهم. ليهتف ايهم.. ايه يا واد البت ركباك.. انت مالك بتبص عليها اكده.. يا حزن علي دي رجاله واحد مش لاجي وهيطج والتاني بيسحسح علي روحه.
ليهتف فايز.. انت اللي طور مابتحسش اسكت مفيش احلي من الحب دانا عايش في الجنه.
ليقطب ادهم ويهتف.. منك لله بجه جول كمان واجهرني.
ليضحك ايهم.. ربنا يشفيكو عاد.. حب يا اخويا خلي اختي تركبك وتدلدل خيبه عالرجاله.
ليتململ فايز ويهتف طب خلاص انا رايد انام كملو انتو
ليهتف ادهم.. يا واد يا ضلالي والا عشان مستنياك طالع تجري عليها.. ادعي عليك بايه وانا حاطط بومه فوج بتنطح فيا..
ليهتف فايز من شر حاسد اذا حسد..
ليهتف ايهم.. اجعد يا زفت انت اسهر اتهبلت اياك.. ابقي اتحرك اجوم ارجدك..
ليهتف فايز.. بجولك عايز انام ايه هو عافيه.
ليهتف ايهم.. اجعد يا فايز لاجوم اجفش اختي ويمين بالله اخدها احبسها في مجعدي انا دماغي مش رايجه وما بنامش مش عارف مالي وتذكر صور الفتاه ليتنهد اجعد اتزفت بلا مسخره.
ليجلس فايز وينظر اليهم بحنق ففريده تنتظره وهو يغلي من داخله وادهم ينظر اليه بخبث ممزوج بالشماته ليظلا معا بعض الوقت وايهم يجبر فايز حتي حل قرب الفجر ليقوم.. ماتعتجوني بقه هو انا عبد عندكو عايز اتهبب انام..
ليهتف ادهم ساخرا.. البت نامت طالع ليه ماتهمد اجعد..
ليقف فايز.. اني هغور انام منكو لله ليلتكو زفت علي دماغتكو عيل محروم والتاني طور مابيحسش تصبحو علي زفت انا ماشي وصعد غاضبا وهو يعلم ان زوجته لن تنتظره فهو قد مكث كثيرا بالاسفل..
كانت فريده عندما صعدت قامت ولبست قميصا رائعا مكشوفا ووضعت عطرها وانتظرت زوجها ولكنه لم ياتي لتقطب جبينها هو اتاخر ليه عاد ليمر الوقت لتحزن وتقوم.. هو هيكمل سهر معاهم خلاص مش ايهم جه ماعتيش هتشوفيه واولعي انت عاد وهو يضحك ويسهر براحته ولا انت في دماغه طيب يا فايز نام لحالك بقي اما اتهبب انام.. لتدخل الي السرير بغيظ تتقلب الي الفجر فهيا لا تستطيع النوم الا في احضانه لتغضب لانه يعلم انها لا تعرف ان تنام بمفردها لتسمعه يدخل بهدوء لتتصنع النوم فهي لا تريد ان تتشاجر معه ليدخل ويصاب بالقهر ان زوجته نامت ليدخل ويغير ملابسه ليقترب ويدخل بهدوء الي السرير وينظر اليها ليجدها تلبس ما خلع قلبه ليظل ينظر اليها والغيظ يتملكه.. قاعد مع جاموستين بينطحو قفشو فيا منهم لله طب ايه الجمر عامل اكده ليه دا كانت هتبقي ليله نار جلبت جاز علي دماغي منك لله يا ايهم طور ما لوش جلب وانا جلبي والع دلوجتي طب ايه طب هيا نامت ازاي جالها جلب تنام وتسيبني.. ليقترب منها ليلتصق بها وياخذها في حضنه بهدوء ليحس بها تتشنج في حضنه ويشعر بجسدها واحس بقلبها وصدرها يعلو ويهبط ليعلم ان حبيبته تتصنع النوم ليبتسم وتجتاحه سعاده طاغيه ليريحها ويقترب من وجهها ويقبل شفتيها برويه وهدوء وينزل علي وجهها ورقبتها كان يتمهل وهيا ستموت من كتمتها لتفتح عينيها فجاه تنظر اليه ليهمس.. جمر يا جلبي ايه الحلاوه دي.. لتنظر اليه بغضب.. ليهتف ايه حبيبي زعلان مني دا انا اموت نفسي وربنا.. لتتململ وتحاول ان تبتعد ليهتف.. راحه فين بمنظرك الي يهبل ده.. ايه يا جلبي والله الطور الي تحت جافش في رجبتي وغلبت اتفلفص منيهم. تقوليش جراضه .
لتهتف بغضب. .. والله والا خلاص جالك حبيبك هتسيبني وتهملني
ليقبلها بحب.. انا اجدر اهمل المز الطري بتاعي.. عسليه يا بت الايه جمر.. بس ايه الرضا ده الاحمر منور يخطف العجل يا بت الايه..
لتدفعه وتقوم وتقول.. بعد ونام من سكات والا انزل ونام في حضنهم تحت..
ليهب وهو يراقبها كانت تذهب الي الدولاب واخرجت بيجامه حريريه ليقطب جبينه ويقول بتعملي ايه يا جلبي..
لتهتف بغضب مالكش صالح اعمل اللي اعمله انت مالك هلبس وروح نام من سكات واستدارت لتدخل لتخلع قميصها التي كانت اشترته مخصوصا له..
لينظر اليها مصعوقا.. تلبسي هو احنا لسه جلعنا لما نلبس راحه فين دي وهتلبس وتخبيلي حالي البت اتهطلت.. البتاع نار عليها وجلبي وجف راحه تجلعهولي لا ويمين باله ماحد مجلعهولها غيري دا البت جشطه وجمر والله ما هيحصل ليلحقها علي الباب ويحَملها لتشهق َتقول بغضب نزلني اوعي..
لياخذ البيجامه ويحدفها بعيدا ويهتف.. طب حبيي زعلان طيب مانا اصالحه اصالحك يا جمر يا ابو جميص احمر البتاع نار يا بت الايه..
لتخبطه وتهتف.. خساره فيك روح روح ارشج في حضنه وحسس عليه..
ليضحك انا ما احسش الا علي المزه الجمر الجشطه بتاعتي.. يا لهوك يا فايز يمين بالله كت هولع فيهم تحت..
لتتململ.. اوعي بقي عايزه انام اوعي..
ليقبل خدها ورقبتها ويهتف عايزه تنامي مش تجولي يا لهوي داحنا هنام نوم بجميصك النار ده جتتي ولعت يا شيخه كان قد اراحها عالفراش..
لتقول.. لا اوعي مش عايزه واستدارت وشدت الغطاء.. ليتنهد.. منك لله يا ايهم الكلب.. ليلتصق بها ويمرر باصبعه علي زراعها وينزل بشفتيه يتلمس رقبتها ويهتف مش عايزه ايه بس.. يا لهوي.. طب اهون عليكي يا جلبي والله اخوكي طور اعمل ايه عاد.. لييديرها ويقول طب خلاص بقه عاد لتتنهد ليبتسم اهوه حبيبي هيسامحني اهوه اني مغلبه بس هو جلبه حنين وعسليه مش كده يا عسليه..
لتهتف اعمل ايه فيك بس خلاص عيل بارد بس هتنام مسامحاك بس هتنام يلا الوقت بقي وخري واندفعت لاحضانه ونامت علي صدره واغمضت عينيها.. لينظر الي وضعه بدهشه. ايه ده مسامحاني بس انام انام ازاي وانت اكده في حضني انت عبيطه يا جلبي و وجت ايه اللي وخري ورايا الديوان بكره..
لتهتف بحزم.. نام ماهتعملش حاجه نام بجولك..
ليقول باستنكار.. انام دا بتجولي انام انت واعيه يا فريده لابسالي احمر شعوط جتتي وراشجه في حضني وجلدي بيحرجني وتجوليلي انام وما هعملش حاجه.. لا وحياه امك دانا هعمل كل حاجه تتخيليها وما تتخيلهاش دا حتي الجميص النار ده عشايز حفله ملوكي لتكلبش فيه ليحاول ان يبعدها وهو يضحك ليبعدها اخيرا ويريحها لتدير وجهها ليهتف يا بت بلاش اكده كل مره بتجمدي عليا والاجيكي سايحه ونايحه يا يالهوي جمري هيموتني ليقترب و يقبلها بحب شديد وهيا تتململ ليهتف كمان وولعي جتتي وجلدي بيلسعني هموتك يا بت وترجعي تجولي تعبتني وبتشتكي.. خلاص انت حره بفركك ده وبطلي بقه الا انا خلاص الاحمر خلي ناري جايده يالهوك يا فايز بتحب جمر ليشدها اليه ويغوص معها في ليله حارقه من لياليهم التي لا تنتهي حتي لو مر سنين ليظل عشق فايز لفريده لا يوصف.
عند الاخوين.. جلس ايهم بجوار ادهم وقال له وانت عامل ايه يا حبيبي ماتجوزتش ليه شكلك متهبب فاتن بومه يا ابني ماتجيبلك مره طيبه شويه مش طايحه اكده.
ليتنهد ادهم.. اني زهدت النسوان اجيبها منين اروح اجيب واحده فاتن تعض فيها ويجلبو البيت حريجه.. كان نفسي الاجي عندها حنيه وشويه مشاعر.
ليهتف ايهم.. والله كانك ملبوس مشاعر ومسخره يبني النسوان للكيف وتجول حاضر وطيب انما تديها اللي بتجول عليه ده هتركبك بطل هبل..
ليهتف ادهم.. بكره جلبك يدج يابن ابوي وهتخربط كيف ما بخربط..
ليتنهد ايهم. ويحس بكلام اخيه وان به شيئا احس انه يحتاج الي ماينقصه ليغمض عينيه ليجد نفسه يقبل فتاه قبله حارقه ذابت مشاعره فيها كان يخاف ان يفتح عينيه حتي لا تذوب الذكري ليتلمس شفتيه ويحس بملمس شفتيها.. ايه دي مين دي جلبي هيجف.. مين اللي ببوسها دي وايه النار اللي جواتي دي.. فيه نار طايحه جوايا انا انجنيت البت دي لبستني.. ليسمع اخيه يهتف
ليهتف ادهَم.. .. دانا نفسي في حنيه وحب مشاعر جتتي بتحرجني عاد. يا رب ارحمني كتير اكده هو انا طالب حاجه عفشه دانا طالب حلال بحبه حنيه.. يا رب..
كانت دنيا تقف تقبل فريده وتداعبها فهيا مثل امها وتدلعها بشكل مفرط فدنيا تملك من الحنان المفرط ما يفيض عنها فهي ليست كدليدا تعطي بحساب فهي مفرطه في كل شئ لتدخل عليها داليدا وتخبرها انها اجرت عربه لتساعدها في التنقل حال احتاجو الي السفر والترحال ليمر يومين وداليدا تنتظر علي نار وقلبها ياكلها لتاتي اخيرا مكالمه صديقتها التي ردت فيها الروح لتخبرها ان هواره اسوان بها عائله تدعي ضرغام عندهم كبيرهم قد غاب ثلاث سنوات وعاد من فتره قصيره والبلد كلها تتكلم وتحتفل بذلك.. لتخبرها انه يدعي ايهم ضرغام سليل عائله كبيره وفاحشه الثراد واعطتها عنوانهم فشكرتها داليدا واغلقت الخط وانسالت دموعها وبدات تردد ايهم.. اسمه ايهم.. حبيبي اسمه ايهَم.. اسمه حلو اوي ما هو حلو وكلو حلو وحشتني يا قلبي اوي لتستدير وتذهب لدنيا وتهتف بسرعه.. خلاص روحي رجعتلي واتردتلي حبيبي موجود وهروحله خلاص. هرجع بيه وحشني اوي مش متخيله لما اشوفه هعمل ايه دانا هقطعه من البوس يخربيته وحشني.. اه يانا اخيرا يا قلبي هترجعلي واقعد احب فيك والله ما هعتقك يا واخد قلبي.. لتظل تقف تتخيل ماذا ستفعل عندما تلقاه لتذهب وتختار فستانا رائعا كان ايهم يحبه عليها يبرز جمالها وتركت شعرها كان يحب شعرها رغم انه لا يحبها ان تفرده الا انه فردته لتظهر اجمل فكان يحترق عندما تفرده وارادها ان تتحجب اكثر من مره لتتنهد.. والله يا قلبي هتحجب واسمع كلامك يا عسليه قلبي.. بس اطولك يا واد.
لتاتي دنيا لتقول بصي يا قلبي احنا هنوصل عندهم البيه طلع غني موت ربنا يستر انت هتفضلي في العربيه مع فريده واول ما الاقي حبيبي واخده في حضني هنطلع ناخد فريده انا حاسه ان قلبي هيقف وهتبقي في بيتي انهارده.. هنام في حضن حبيبي انهارده.. ياااه يا رب بقه..
نزلا الفتاتان وبدات رحلتهما الي قصر ضرغام وكلهم امال باستعاده الحبيب الغائب ليصلا الي القصر ليدخلا وتركن داليدا وتترجل من العربه كانت فاتنه ساحره متوسطه الطول وذو جسد رائع وعيون رائعه زرقاء كانت وجهها ممتلي وشفتاها مكتظه حمراء نضره كانت فتنه لاي شخص ولكنها كانت لا تهتم بجمالها فهيا شخصيه قياديه تهتم بالجوهر اكتر من الشكل فكانت عن حق انثي تخطف الانفاس لتدخل الي المكان وتسال عن ايهم ضرغام.. لياخذوها اليه كان قلبها يرجف بشده منفعله تاكل روحها لتدخل الي احد الحجرات وبها مكتب وانتريه كبير لتنشل وتحس بانفاسها ستخرج منها وتموت حيه فقد وجدت امامها زوجها كامل مكمل ليس به شئ وجدت زوجها يقف امامها شامخا رائعا احست انها سحرت وهوي قلبها ونظرت اليه بحنين جارف اشعل قلبها كانت قد لان قلبها ووتاهت في تفاصيله من لهفتها وحبها الجارف ليشع وجهها عشقا اما هو فهو وجد امامه انثي رائعه الحَال تفرس فيها فرجف قلبه لوهله لم يعلم ما به فهو شخص جامد لا يتاثر باي امراءه الا ان تلك الفرسه هزته من الداخل كانت عيونه تلتهم تفاصيلها من شعرها الي اظافرها لم يفلت شيئا كانه مس او سحر احس بشئ يجذبه اليها واحس انه يريد ان يخطفها ويبتعد بها.. كانت مشاعره تحترق فهناك شئ غريب في عيونها يهزه من الداخل ليحس بنفسه احواله تبدلت لا يعلم مابه وداخله مشتعل بلا سبب من تلك الانثي التي تنظر اليه بحنين جارف كان قلبه ينبض بقوه بلا سبب وانفاسه تعلو رغما عنه واحس برعشه داخليه تلسعه ليقبض علي يده يتحكم في نفسه وجسده الذي تاثر بتلك الفاتنه رغما عنه لينصعق فجأه عندما .

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close