اخر الروايات

رواية غنوة الداغر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميفو سلطان

رواية غنوة الداغر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميفو سلطان


رواية غنوة الداغر

 الفصل الثالث عشر13 


بقلم ميفو السلطان

ظل داغر طول الليل يتلمسها لا يبتعد عنها وقلبه ينهج بشده من تلك الليله الطاحنه ليحس بقهر وانه يجب ان يتركها ويرحل ليظل متشبثا بها طب اقوم ازاي مش قادر شهر خلص علي قلبي هموت مش قادر طب ايه لازم اسيبها يا قلبك يا داغر اللي بيتقطع لينحني عليها ويتلمسها بحب.. ليه ليه.. بحبك وبعشقك اعمل ايه مش قادر ابعد تعبت وجسمي بيوجعني لو ماكتش خدتك امبارح كنت هتجنن هموت انا مجنون بيكي ليه عملتي فينا كده ليه.. ليلثم وجهها بحب ويتحامل علي نفسه ويتركها مقهورا مجبورا لياتي الصباح لتفيق غنوه وهيا تشعر بالم في جسدها كانت تشعر بخدر لتفيق لتستدير تبحث عن زوجها لتشعر بوجع الدنيا فبعد ان قضي معها تلك الليله الطاحنه تركها ورحل تركها وحيده كانها لا تسوي شيئا اخذ غرضه ورماها لم ينتظر حتي الصباح رماها وحيده لتشعر بالدونيه وانها لا تساوي عنده حتي كلمه ليتلبسها الهم والقهر وتشعر انها تموت من داخلها لتحس انها دخلت في حاله من الخواء بلاده غير عاديه لم تعد تشعر ان بداخلها شئ تملكها ياس وزهد غير عادي.. لتتذكر صديقتها لتعلم جيدا ما شعرت به كانت احساس بالانعزال َالوحده وعدم الرغبه في شئ ادركت انها لا تريد زوجها ولا تريد حياتها ولا تريد شيئا من هذه الدنيا كان جسدها يؤلمها بشده ونفسها يمزقها لتلبس ملابسها وهيا ساهمه وتجلس محتضنه نفسها وافكارها تتوه وتتوه والالم يزداد بجسدها لتركن علي السرير وتضم نفسها جالسه ليمر الوقت وتدخل عليها الخادمه تضع لها الطعام لم تنظر اليها لتشعر الخادمه بالقلق فمنظرها شاحب بشده لتقترب منها.. ست غنوه انت كويسه.. لم ترد غنوه لتتنهد الفتاه وتخرج وقلبها يمزقها لتعود اليها بعد فتره بملك تعطيها اياها الا انها لم تمد يدها لتهتف الفتاه ست غنوه ملك مش هتاخديها.. الا انها لم ترد كانت تنظر في الفراغ وكل تفكيرها صديقتها وما تشعر به  و ما حدث لها لتتكرر دخول الخادمه فهيا لم تاكل ويبدو ان بها شئ كانت غنوه قد تهالكت وجعا فنفسها ماتت تماما وجسدها يمزقها لم تحس بالدماء التي انسابت بين قدميا كانت منكمشه تضم نفسها وتتوه في عالم اخر الا ان الخادمه لم تستطع ان تتحمل ذلك لتنزل الي مكتب داغر وتقرر ان تتخلص من ذنبها..

عند داغر دخلت عليه ميساء كان يركن علي الكرسي يسترجع ليلته مع من سلبت عقله لتدخل محروقه والغل ياكلها فقد قضت ليه مقهوره تنتظره يعود  فقد ادركت انه قضي اليل معها لتشعر بالنار بداخلها.. انت كت فين امبارح كت عند الهانم الحراميه قضيت معاها الليل.

ليحس انه سينهار فلم يعد يحتمل.. ليهتف مالكيش فيه.

لتصرخ... ازاي مش مراتك انا.

ليهتف بقهر وعنف..... .و هيا مراتي وخلاص بقه مش عايز كلام.

لتصرخ.. ايه عملالك ايه سحرالك عملالك عمل هتموت عليها بحس بيك بتتقلب جنبي علي نار ملبوس بيها ولا بتقرب مني ولا بتبصلي. كاني جربانه من يوم ما حصل اللي حصل ماجيتش جنبي ولا بتشوفني. بتحرق قلبي ...ليه انا اللي مراتك دلوقتي وهيا ولا حاجه وهنمشيها..


ليحس بحرق في قلبه.. ليهب مش هنمشي حد ومالكيش دعوه بيها وسيبيني في حالي.

لتصرخ ليه بقيت دلدول الهانم. واقع فيها اوي كده.

لينفعل ويمسكها بعنف.. اريحك بقه واريح نفسي اه بحبها وبعشقها ها ارتاحتي وماقدرش ابعد عنها دقيقه وعملت اللي عملته وهموت عليها فاتلمي بقه عشان انا في نار وماعتش قادر الحرق اللي جوايا..ومهما عملت بحبها وهروق وارجعها دنيتي تاني انا بس قهرتي اللي حيشاني عنها انما تقولي مين يمشي ومين يقعد ماهتمشيش في حته وانزلي من علي دماغي انا بغلي وهيا هتفضل مراتي لحد ما اموت.. تقولي بقه دلدول تقولي واقع.. اه واقع ومستني اهدي واطفي غلياني وارجعها يبقي تكتمي بقه عشان والله هتشوفي وش طين علي دماغك. 

لتنظر اليه مبهوته والغل ينهش قلبها.. بعد دا كله لسه بتحبها طب اعمل ايه اعملك ايه يا اخي. 


ليصرخ... سيبيني في حالي بقه انا فيا اللي مكفيني.. لتظل واقفه والقهر ينهش قلبها.. غير مصدقه.. ايه ده لسه بيحبها وهيموت عليها حتي بعد ماخططت لكل ده ومش هيرميها يا قهرتي يا حسره قلبي انا مغلوله اطلع اموتها.. لتنظر اليه بقهر وغضب وتصعد الي الاعل وتتركه متهالك.

ليجلس ويزيح ماعلي المكتب مش قادر هموت عليها اروح فين.اروح فين مقهور.. طب اطلعها واقولها نفتح صفحه جديده.. اه واديلها كل اللي تعوزه بس ترجعلي هموت وترجعلي من ليله امبارح وانا مكوي بالنار اه.. اهدي يا داغر الناس بتغلط عادي وانت بتحبها وهتسامح اه سامح انت اللي بيحب بيسامح والله بحبها.. سرقتني مش مهم منعول ابو الفلوس.. بس دي كت هتبيعني في شغلي.. مش مهم صغيره ومش مقدره قولها انت عايزه ايه اكتبلها فلوس بس رجعها دبحتك َوماله بس بتعشقها اعقل كده انت عايزها وبتحبها روق اقعد اهدي وروق اه.. ليتحسس شرطه قلبه.. هرجعلك يا عمري هرجع َهروق والله هروق واسامح اه اللي بيحب بيسامح دانت حبيبتي كنت هتجنن امبارح يا قلبي دا حبيبي وحشني.. ليحس براحه داخليه ويظل يتلمس شرطه قلبه ويمني نفسه ان يعود اليها مسامحا محبا. انت تعدي شويه كده وتر جعلها تجبلها هديه حلوه لا تجبلها احلي هديه.. هيا بتعشق الورد تملالها القوضه ورد وتقلها بانك خلاص نسيت وتكتبلها فيلا البلد اه  يعني ما جايز كت خايفه صغيره وخايفه.. ايوه وتسالها نفسك في ايه تجيبه ماتحرمهاش من حاجه بس ترجعلي واحب فيها لما اروي قلبي. وادي اخوها فلوس عادي مش اهلك وناسك ايوه خلاص كده..انت قلت كلام زباله لا تعتذرلها وتراضيها عشان ترضي عليك... هقلها انا اسف وهراضيها.. اه اراضي قلبي الست مالهاش الا جوزها سرقه ايه دا مالها َمحتالها تعمل مابدالها بس ترجعلي. انا حاسس بغلب من غيرها تايه زي العيل الصغير. انت عشقك ليها هو االي هيبقي وتاخدها في حضنك وتسامح سامح عشان انت من غيرها غلبان. ليشعر براحه مما قرره وانه سيعود الي حبيبته مره اخري حتي لو قتلته الف مره. انت بس الفتره دي اجمد عليها عشان بس تتعلم. 




ليمر الوقت وتدخل الخادمه لتهتف... داغر بيه غنوه هانم شكلها تعبان ومابتاكلش من الصبح ومابتردش عليا. 

ليهتف.. وانت مالك دخلك بيها ايه هيا حره. 

لتهتف... يا بيه شكلها صعب وقلبي واجعني عليها. 

ليهتف.. كتر خيرك ياختي خليكي في حالك ويلا مش عايز وجع دماغ..

لتصرخ الفتاه... لا حرام كده ده ظلم. 

لينظر اليها بغضب.. نعم يا روح امك انت اتجننتي يا بت اتهبلتي ظلم ايه انت مال اهلك مانت عارفه اللي فيها جايه تقوليلي ظلم. 

لتصرخ.. عشان عارفه بقلك ظلم وربنا َما يرضاش بكده الست غنوه ماتستاهلش كده لتجهش بالبكاء وتنهار من ظلمها لها. 

ليهتف هو بغضب.. بت انت انا مش ناقص انا فيا اللي مكفيني غوري من وشي وخليكي في حالك. 

لتهتف... طب يا بيه انا عندي كلام لازم تسمعه الست غنوه مظلومه. 

ليقطب جبينه ويقترب منها ويرجف قلبه.. نعم سمعيني كده بتقولي ايه. 

لتهتف.. اديني الامان يا بيه ماتاذنيش وانا اقلك كل حاجه. 

ليهجم عليها.. امان ايه يا بت انت.. انت بتقولي ايه. عندك ايه. 

لتهتف... اما تديني الامان انا وصاحبتي ماتاذيناش هقلك علي كل حاجه. 

ليبهتف قليلا ويحس ان هناك مصيبه ستحل علي راسه ليهتف .. اديتك الزفت علي دماغك انطقي..

لتهتف الفتاه اسمع بقه يا بيه وبدات في الحديث...

نعود الي مريم وجمال كان جمال قد اخذها الي بيته وما ان وصلا ودخلا البيت حتي اقترب منها وحملها لتهتف.. نزلني انت اتجننت اوعي نزلني. 

ليهتف جمال.. لا يا قلبي اول مره حبيبي يخش ينور بيته لازم ينشال في القلب وصعد بها الي حجرتهم لينزلها ويضمها اليه.. اخيرا يا بنت الايه مقفول علينا باب وقلبي هيشبع من القمر دانتي طلعتي روحي. 

لتدفعه وتهتف ولسه هطلع روحك لتكون فاكر انك كده خلاص لا يا استاذ انا مابتجوزش غصب كل رَوحك بقه والله لاسود عيشتك. 

ليتنهد ويهز راسه بغلب... يا بنتي بقه ماتهمدي طب ممكن تقعدي بقه ونتكلم

لتهتف.... نتكلم في ايه مفيش حاجه ويكون في معلَومك انا مش مراتك انت كل واحد في حاله فاهم. 

ليقترب منها ويشدها يا قلبي انت مراتي. حبيبتي وبطلي هبد بقه خليني اقولك الكلمتين انا ماتجوزتكيش غصب يا مريومه انت تصدقي انني اهدد اخويا وحبيبي. 

لتقطب جبينها... يعني ايه. 

ليحتضنها.... يعني اخوكي اللي الف القصه دي ولبسهالي َانا ماقدرتش انطق مانت منشفه دماغك وذله اهلي. 

لتبهت قليلا.. ايه ده يعني ابيه داغر هو اللي جوزني ليك غصب ليهز راسه

لتهتف... ليه يعمل فيا كده دانا اخته. 

ليبتسم.. عشان عارف اني بحبك وبعشقك وانت بتحبيني وعارف ان زعلك مني علي حاجه مش بايدي وعارف ان مفيش صنف ست شفتها من يوم ما دخلتي دماغي والله حبيبي وماليش الا انت يا قلبي.. قمر منور في قلبي.

لتظل ساهمه تفكر.. ليحملها ويجلس بها ويهتف ممكن بقه تفتحي قلبك ده شويه والله بحبك وبموت فيكي

كانت مرتبكه لا تعلم ماذا تقول ليرفع وجهها وينظر اليها بحب.. طب اعمل ايه بس عشان حبيبي يرضي والله بحب القمر كانت تنظر اليه بحب ولكن عقلها يشدها ليميل عليها ويقبلها بهيام لفتره ليهمس بين شفتيها بعشقك وبموت عليكي دانت روحي اللي مطلعه روحي.. شوف قمر ازاي. هو رايق وعسليه وهو سايح اعمل ايه يخربيت جمالك..

لترتبك من كلامه وتقوم وتهتف.. طب انت عايز ايه دلوقتي اعملك ايه انا. 

ليضحك... انا عايز كتير وماتعمليش يا قلبي ليغمز لها انا اللي هعمل. 

لتنظر اليه بارتباك وبعض الَغضب لتهتف... بص بقه مش معني انك ما هددتش اخويا تبقي كده خلاص لا انا مش ناسيه يا اخويا الست هانم وبقلك اهوه انا مش مأمنالم انا. 

ليقترب منها ويشدها محروقها الهانم اللي سودت عيشتي.. لا اعقلي كده َماتضربيش الليله. 

لتهتف... ليله ايه اللي اضربها انت مجنون. 

ليهتف... ليله القمر اللي اخيرا هيبقي بتاعي مز وطري بين ايديا. 

لتصرخ.. لا دانت باينك عقلك خف روح يا بابا مفيش كده وهتنام مودب مالكش دعوه بيا انت اهبل والا ايه بقلك مش مامنالك تقلي ليله يلا من هنا. 

ليضحك عليها.. يا بنتي وربنا هبدك ده كوميديا مين اللي هينام مؤدب جمال ينام مؤدب يعملها ازاي دا حتي تبقي فضيحه وعيب في حقي دانا جمال يا مزه تعالي بس افهمك انت باينك عبيطه. 

لتصرخ... عارف لو قربت هسود عيشتك بقلك اتلم. 

ليتنهد.. طب ننفضل كده ناقر ونقير لامتي.. ليقترب اراضيكي ازاي طيب دانا بحبك والله قلبي هيخرح من مكانه. 

لتهتف... اه تقلي كده وتروح تقل ادبم بره. 

ليبتسم بحب... طب ما تخليني اقل ادبي جوا ومش هتلاقيني رحت في حته دانا عايز الزق للقمر ليشدها ماترضي بقه ابوس ايدك ليشدها اليه وحيات الغالين ارضي دانا حبيبك مش كده برضه وعيون القمر بتقول كده.. لتخفض راسها ليقترب ويرفع وجهها ليهمس والله حبيبي وهموت عليه ليقترب ويقترب ويتلمس شفتيها لتتوه معه ليهمس بحبك والله بحبك لتتنهد فمشاعره قويه لتهمس.. خايفه منك. 

ليبتسم بحب فهيا تلين ليهتف طب القمر عايز ايه. 

لتهتف... اديتي فرصه انا خايفه اوي توجعني. 

ليهتف بحب لا عشت ولا كنت ابدا دانت حته من قلبي ليضمها اليه.

لتهتف... والله يا جمال لو زعلتني والا بصيت كده والا كده لاكون خلعاك. 

ليضحك... القمر يعمل ما بداله بس وحياه ابوكي اقفشي فيا ماهو ماتسيبينيش يضحكو عليا.

لتقطب... نعم يا اخويا. 

ليضحك بهزر يا شيخه.. القمر عايز فرصه.. احلي فرصه وربنا بس ماتريحي قلبي كده في الليله دي

لتهتف اريحها ازاي..

ليقول.. قوليلي بحبك يا جيمي نفسي اسمعها

لتهتف لا مش هقول انا احس انك مش هتلعب كده والا كده. ويلا بقه روح نام في القوضه التانيه. 

ليضحك ويحملها.. هو مين يا مزه اللي هينام في القوضه التانيه اديك فرصه اه انام بعيد لا.

لتهتف.... جمال.

ليشدها ويزيل اعتراضها بقبله حارقه اهلكت قلبه ويحملها وذهب الي الحمام وادخلها ليهتف مستنيك بره يا عسليه. لتدخل هيا مرتبكه لا تعلم ماذا تفعل معه لتلبس قميصها وتلبس روبها وتربطه جيدا وتخرج لتجده يسند عالحائط ينتظرها ليحملها فورا لتصرخ نزلني موديني فين. نزلني بقلك اوعي انا ماهنامش جنبك. 

ليهتف بمرح..... لا انت مش هتنامي جنبي صحيح دا حبيبي هينام في حضني ليرييحها عالفراش ويبدا في تقبيلها بحب لتذوب بين يديه.

لتهتف.... بس يا جمال مش قلت هتديني فرصه.

ليهتف بحب....... واهون عالقمر قلبي يشقق كده وافطس جنبه طب اديني فرصه انت يا قلبي. 

لتتململ.... جمال بقلك والنبي بقه مش عايزه..

ليتنهد ويشدها بحب طب انا مش هجبرك يا قلبي بس هتنامي في حضني عشان انا كتير عليا دا ليله العمر تعملي فيا كده. 

لتهمس... والنبي عشان خاطري. 

ليقبلها بحب ويهتف.. كل الوقت يا قلبي ليشدها في احضانه لتشعر بالهدوء والراحه لتبتسم وتندس في احضانه لتنام باريحيه ليتنهد ويحتضنها.. الليله انضربت.. جمال نايم زي خيبتها والله لو كانو قالولي اني هنام في ليله دخلتي كده كنت قلت عليه مهبوش.. اعمل ايه بحب القمر خدها عالهادي عالج اللي رشق في وشك منك لله يا داليا اشوفك والعه زي مانا والع كده.. قلبي نايم قمر يا ناس الصبر يا رب.



عند داغر بدات الخادمه تقص عليه من اول ضياع المجوهرات وخوفهم من اتهام زوجته لهم وانها ستتهمهم بالسرقه لتدبير الامر وكيف ادخلو غنوه الي حجره زوجته وصوروها وكيف دسو المجوهرات والاموال في حجرتها ليحس داغر انه انشل في مكانه ليتراجع مبهوتا وقلبه سينشق وضع يده علي قلبه يشعر بتسلخات داخله وصدره ينغزه.. يعني ايه يعني غنوه ماعملتش حاجه يعني كل ده كذب. ليقف داغر وقلبه سيخرج من مكانه انا تعملو فيا كده مراتي تعمل فيا كده وانا اعمل في حبيبتي كده يا سوادك يا داغر. خربت بيتك قلبي هيقف وهجم عليها وانهال عليها ضربا حتي اغمي عليها والغضب والوجع يأكله.

ليهتف قلبي هيموتني بيتي اتخرب انا خربت بيتي بنت الكلب خربتلي بيتي قتلت حبيبي بايدي.. ليقف ويهيج ويخبط راسه يا سوادك يا داغر خربت بيتك.. ايه الوساخه دي دانت ماخليتش حاجه وما قلتهاش بس لا والله لاقتلها وخرج مندفعا خارج المكتب وهو يصرخ بحثا عن ميساء ليصب عليها حرقه قلبه . وهاج ثم صعد الي زوجته ليدخل عليها والغضب ياكله..

ليجد زوجته تجلس وتغني وتضع مكياجا لينظر اليها و الحرق في قلبه.. لتلتفت اليه وتهتف ايه يا دودي مالك..

لينظر اليها بغل.. دودي.. دا دودي اتلبس العمه واضحك عليه واتعلم علي وش امه.

لترتجف قليلا من منظره.. وتقوم مالك يا حبيبي..

ليهجم عليها ويمسكها من شعرها.... بقي با زباله انا مستحمل وش امك ومقعدك هنا وجاي علي نفسي تقومي تعملي فينا كده ليهجم عليها وينهال عليها ضربا وهيا تصرخ وتستغيث ليه غلك ده ليه منك لله خربتي بيتي.. كان ينهال عليها ضربا وهيا تصرخ وتستغيث. تخططي لكل ده وتخليني اخرب بيتي.. اعمل كده في حبيبتي اللي ضفرها بالف من عينتك يا وسخه.. كان يضربها وهيا تصرخ. تصوري وتخططي َتدخليها تنفذ ومعاكي عقربتين وانا زي الاهبل اصدق.. ايه القرف ده حشت عنك ايه عاملك هانم وطلباتك مجابه وكاتبلك املاك اصل الهانم مش حاسه بالامان وبساعد ابوكي يا زباله ايه كتي اشترتيني يا واطيه تموتيلي واحده بحسرتها نسمه الغلبانه وانا ماعرفش وتدوري َتقهريلي قلبي اللي هموت عليه بس لا لينزل بها من عالسلالم سحلا وهيا تصرخ وتمسك في السلالم واظافرها تمزقت وهو يجرها من شعرها الي المكتب  ويدخل بها ويهتف انا هعرفك ازاي تلعبي عليا انا هعرفك داغر سليمان هيخلع قلبك ويفضحك ازاي ليستدعي المحامي وهيا جالسه علي الارض مشوهه من كثره الضرب ليهتف انت اللي جربوعه بقيتي هانم وليكي املاك يمين بالله لاحرق قلبك لياتي المحامي ويجعلها تتنازل عن املاكها وكل حقوقها لياخذها سحلا الي احد الحجرات في الجنينه ودلوقتي تفضلي هنا زي الكلبه انت طالق يا زباله لحد مالهانم تقوم تاخد حقها منك ان ماخلت وشك شوارع اكتر مانت ان ما دشملت وش امك ليصرخ في الحرس.. الزباله دي لا اكل ولا شرب الا عيش وميه ويتقفل عليها مرميه زي الكلبه عالارض ماتشفش النور لحد ما اقول وهجم عليها.من قهره يضربها حتي اغمي عليها ليدفعها بقدمه ويتركها.

لتدخل امه ايه يابني فيه ايه عملت ايه....... ميفو ميفو....

ليصرخ بقهر الزباله دي حرقتلي قلبي هموت يا امي هموت انا بيتي اتخرب ودنيتي راحت هيا اللي خطتت لكل ده وحرقتلي قلبي.. ليتهالك والحسره تنهش قلبه ليهب اروح فين  انا ايه الوساخه اللي فيها دي البت تنام في حضني وتقلي هتوجعني اقلها و لا عمري اوجعك اعمل فيها كده ارشق فيها سكينتي كده غنوه راحت راحت انا عارف غنوه خلاص لو حصل ايه ماهترجعليش ليجهش بالبكاء غنوه راحت خلاص قلبي انخلع وانا اللي خلعته بايدي دانا ماسيبتش وساخه الي ماقلتها.. حراميه وجربوعه ايه القرف ده انا ايه الزباله دي.. بعد ما دخلتها حياتي وقلتلها هتفرحي سيبي نفسك ويوم ماتنام في حضني وتقلي انت احلي حاجه في حياتي اعمل فيها كده ليهتاج ويقوم ويخبط راسه ويصرخ كان عقلي فين اللي مش جوزها فكر وعرف   واختي حست وانا ايه جبله مابحسش ماعنديش دم البت غلبت تقلي ماسرقتش هتسرق ليه انا اتجننت دا مراتي تطلب براحتها هتسرقني ليه بعد مانامت في حضني هتعمل كده ليه وظل يخبط راسه ويصرخ.. ايه اللي عملته في نفسي ده هعمل ايه يا خراب بيتك يا داغر البت اللي هتموت عليها موتها.. غنوه مش اي حد غنوه هتسيبني غنوه هتخلع قلبي.. دا لو انا روحها هتسيبني.. انا كده مت صح. انا كده هعيش منبوذ. غنوه مش اي حد غنوه هترميني.. اااه قلبي يا ناس حبيبي موته بايدي كت غبي.. بس انا بحبها والله بحبها دانا شهر مانمتش شهر كت مجنون وجسمي بيوجعني من بعدها لا عارف اشرب ولا اكل  ما بنامش ماهي ادمان حبيبي ادمان اروح فين ليا عين عايز اطلع ليها ليا عين. بعد ماختها في حضني ليله من الاحلام اسيبها مرميه زي الكلبه اعمل فيها كده قلبي ليهب ويصعد الي حجرتها ويفتح الباب بخوف ليدخل وقلبه ينبض بقوه وعيونه تعلقت بتلك التي تسند علي السرير كانت غنوه شاحبه تغمض عينيها ليقترب وقلبه يرجف لا يعرف ماذا سيفعل يقدم رجلا وياخر رجلا والعار يحاوطه ليقترب ويجلس بجوارها وظل صامتا يشبع منها ويتذكر ليله امس معها وكيف تركها صباحا بعد ان اهلكها عشقا ليشعر بالقرف من نفسه ليتلمسها بحنان كانت هيا مغيبه حالمه لا تشعر بمن حولها فكثره النزيف جعلتها تغيب عن الوعي ليقربها ويملس علي جسدها كانت بين الحلم والخيال في دنيا غير الدنيا لتفتح عيونها ببطئ لتري من عشقته ينظر لها بهيام وعشق لتبتسم له بحنان كانت كل ذلك في خيالها ليحس بغرابه فهيا تبتسم بحالميه ليهمس غنوه حبيبتي لم ترد عليه لتغمض عينها مره اخري ليحس ان بها شئ ليقربها ويحاوطها فلم تاتي بحركه ليهزها غنوه قلبي انت بيكي ايه كانت هيا تترنح بين يديه لينقبض قلبه ليشدها اليه لتظهر مكانها بقعه كبيره من الدماء ليهوي قلبه بين قدميه ليشدها ويتفحصها ليجدها تغرق في دمائها ليشعر بالذعر ليقوم مسرعا ويحملها وينزل بها مرعوبا ويركب عربته محتضنا اياها  وينطلق السائق بهم ليذهب الي المشفي ليتلقفها الأطباء ويقف هو مذعورا ليمر الوقت وهو مرتعب ليخرج الطبيب.. ويتحدث.. اطمن عندها نزيف قوي ودي حاله اجهاض ليهوي قلبه في قدمه ويحس بحسره ليكمل الطبيب بس ربنا ستر بس احب افهمك الجنين ماتتاملش انه يكمل لانها محتاجه لراحه تامه ماتتحركش ولا تتعصب الجنين معرض انه ينزل اكتر فندعي بالخير وتركه ورحل وهو مشلولا.... جنين... غنوه حامل.. غنوه حامل في ابني ليرجف قلبه ليدخل اليها ليجدها نائمه شاحبه ليقترب بهدوء ليجلس بجوارها يتلمس وجهها بحنان ليهمس انا اسف يا قلبي اسف والله انا ماليش عذر بس اسف اعمل ايه يا ربي طب هتقومي تبعديني صح.. مانا بعدتك شهر لما قلبك اتحرق لا وجاي اخدك غصب وفاكرك عبده عندي تتقبلي اللي اعمله واخرتها بعد ماقضي ليله نهشت قلبي اسيبك واقوم مرميه.. ايه الارف ده لتنزل دمعه من عينيه اسف يا عمري اسف كان يتلمسها بحنان.

لتبدا هيا في التأوه والافاقه لتفتح عيونها لتجد من عذب قلبها قريبا ينظر اليها بحب لتبهت وتبعد وجهها عنه ليغمض عينيه بوجع ليقترب اكثر ويهتف غنوه حبيبتي انت كويسه حاسه بتعب.. لم ترد عليه ليتنهد ويمسك يدها ويقبلها.. عارف انك موجوعه عارف انك مش طيقاني بس انا بحبك يا قلبي انا عارف ان مليش مبرر بس كان غصب عني والله غنوه انا اسف اسف يا عمري.. هفضل طول عمري اكفر عن العمله السوده اللي عملتها في حق حبيبي. شهر وانا بتمزع بس انت موجوعه عارف والله هراضيكي يا قلبي هفضل تحت رجليكي ان شالله العمر كله. انت قلبك دهب يا قلبي وهستني تساَمحيني.. اه دا حبيبي هموت عليه والله.. كل حاجه هتتصلح.

لتشد يدها وتصرخ مفيش حاجه هتتصلح ابعد عني.

ليقول عارف اني زباله او اوطي من الزباله بس قلبي بيحبك وهيموت علي ضفرك والله انا يا قلبي كنت معمي عارف ماليش مبرر بس قولي اعمل ايه.. انا طلقت ميساء وخدت جزائها.. حبيبي والله انا قلبي محروق

لتنظر اليه بسخريه وقرف..

ليحس بالوجع ماتبصليش كده والله بحبك وهفضل عمري كله تحت رجليكي. 



لتضحك باستهزاء عمر ايه يابو عمر.. يلا من هنا عشان انا تعبانه ومش ناقصه قرف.

ليحس ان غنوه عادت لتلك الساخطه التي تكرهه.

ليهتف طب اعمل ايه عشان ارجع حبيبي. انا قلبي مكوي وحاسس ان دنيتي اسودت. 

لتهتف ماتعملش لانك مهما عملت انت مش موجود انت مين اصلا. انت حاجه دخلت حياتي و غيرتني وبدلتني انا رجعت لروحي.. بلاش قرف.. عارف لو فضلت العمر كله تبكي لو فضلت عمرك كله تندم برضه غنوه مش شيفاك انت مش موجود اساسا. انت اندفنت واتحللت قدامي وكل اللي فاضل منك حاجه مخلياني قرفانه من روحي  اني دخلتك حياتي. 

ليهتف والوجع يعتصره من وجعها وطريقه نظراتها.. غنوه انا عارف انك مقهوره ومطعونه. بس مش هيأس والله انت روحي..

لتضحك بسخريه.. لا دي مشكلتك انا خلاص قصه مؤرفه وخلصت وابعد بقه بلاش قله قيمه.

ليهتف بقهر.. غنوه والله انت قلبي..

لتنظر اليه بقرف تصدق عايزه ارجع اه والله انا قرفانه اخر قرف ايه ده انا كت في ايه مش مصدقه.. قربك مخليني مش طايقه نفسي ..

لينظر اليها بقهر.. انا عارف اني عملت مصيبه عارف اني اجرمت بس ماقدرش الا اني اكون ليكي بتاعك وانت بتاعتي.

لتهتف.. ماتبس بقه بجد انت ايه القرف اللي بتقوله ده ماتحفظ كرامتك بقه عشان ان ماسكه نفسي وتعبانه ما اطلعش قرفي وغباوتي عليك ويلا من قدامي مش طايقه حتي اتنفس جنبك بجد قرفانه. ابعد بقه. ال بتاعتي وبتاعتك. 

ليهتف بحب.. والله يا قلبي كت هرجعلك وناوي ارجع.. لا يا قلبي مش هبعد دانا هقرب. مافيه دلوقتي حاجه بتربطنا يا قلبي.. غنوتي انت حامل يا عمري بينا نونو. هنعيش عشانه.هنقرب عشانه .ما ان سمعت غنوه انها حامل لتنظر اليه برعب و كره شديد 



تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close