رواية عشقتك وحسم الامر الفصل الثالث عشر 13 بقلم نهال مصطفي
البارت ١٣
. الكل في هذه الحياة مسافر، فالحياة قصيرة وأقصر ممّا نتوقّع، لذلك يجب أن ندرك معنى الحياة جيداً ونعيشها بالرّضا
اتوقفنا عند الجمله التي وقعت ع اذان وعد ك الصاعقه اتسعت حدقه عيونها .. كتم صوت انفااسها .. تسمرت في مكانها.. عجز لسانها حتي عن ابتلاع ريقها
نظر اليها مبتسماا .. ثم اغلق الباب خلفه
" مسمعتنيش .. قولت وحشتيني يااوعد! .. هو انا موحشتكيش ولا اييه .. تقلقيش انا جيت اخلصك من الوحش اللي انتي عايشه معاه "
مازالت وعد صامده في في مكانها في حالة ذهول
اقترب منها اكثر
" اي مافيش وانت كمان وحشتني ياطارق"
تراجعت وعد بخطوات بطيئه للخلف
ناظره اليه بعيون دامعه
" انت عاوز مني اييه "
طارق بخبث ومازال في التقرب منها ببطء
" عاوزك ياوعد .. انتي نسيتي طارق حبيبك بالسرعه دي "
ارتفع صوت وعد قليلا مشيره اليه بسبابتها ع الباب
" امشي اطلع برا .. برررا "
طارق قضب حاجبيه ونظر اليها بعيون ضيقه
"انتي مصدومه شوويه بس مش اكتر ودلوقتي هتفوقي .. صح "
ثم فتح ذراعيه ورفعه كفيه
" هاا يلا تعالي ف حضن طارق حبيبك "
نظرت اليه وعد بذهول وفجاه اسرعت الخطي وركضت تجاه الباب ولكن سرعان ما احكم قبضه يده ع ذراعيها ولف جسدها وانسدل شعرها جنبا ..واوقفها امامه
" انتي رايحه فين .. تعالي هنا مخلصتش كلامي"
وعد بضيق ودموع وبتحاول تفك قبضته
" اوعي بقي سبني ياحقير "
مط طارق شفتيه لاسفل ورفع حاجبه قليلا
" حقيرررر!"
وعد دفعته بعيد عنها
" وسافل كمان .. ولو مبعتدش عني دلوقتي هصرخ والم عليك الناس "
طارق بثبات وثقه
" يلا صرخي اها .. يلا ولمي الناس اللي بتخوفيني بيهم .. وساعتها شوفي مين اللي هيتفضح "
وعد بنبره توعديه مشيره اليه بسبابتها
"انا بحذرك ياا طارق .. جوزي مابيتفاهمش .. ابعد عن طريقي واختصر الشر احسنلك "
طارق بسخريه
" وانتي بتهدديني بالبقف اللي متجوزاه .. مش انا اللي اخااف من حد ياوعد هانم "
وعد بتحذير
" لازم تخاف .. وبالذات لما تقع في طريق حمزه الخياط .. تبقي انت الجاني ع روحك ''
انفجر طارق ف الضحك والتصفيق
" لا برافو .. انا خوفت كده واترعبت .. وهكش .. بقي انا الدكتور طارق علوان يخاااف من واحد جاهل .. لا وسعت منك دي ي وعد "
وعد بنفاذ صبر وعتاب
" غبي وهتودي نفسك في داهيه "
طارق بنبره حاسمه : انا مش ماشي من هنا غير ورجلي ع رجلك .. فاهمه
وعد اطلقت ضحكه ساخره
" والله عال .. مين انت اصلا عشان تكلمني بالطريقه دي .. انت صفحه واتحرقت من حياتي .. واحسنلك تبعد ع الشر وتغنيلو .. اه ومبروك ع الخطووبه "
ابتسم طارق وعبث بدبلته امامها
'' اه صح الله يبارك فيكي .. بس ماقولتليش يعني ان بنت عمك دي رخيصه اووي "
وعد بنظره حقد واشمئزاز
" هاا مالطيور ع اشكالها تقع ياافندي .. الا مقولتليش وصلتلها ازاي صح "
طارق ضحك بصوت عالي
" اصلي كان لازم امن مستقبلي .. فاكره لما كنتي تاخدي تليفوني وتحطي فيه خطك عشان تكلمي جدك من ع تليفون سمر .. بصراحه لقيتها فرصه متتفوتش وكنت فاضي قولت اما اتسلي .. وبصراحه اتسليت بالقووي "
نظرت اليه وعد نظرة مقززه قبل انا تهم بالرحيل
" حيوان وهتفضل طول عمرك حيوان "
جذبها طارق بقوة محاولا احتضانها
" وانا رجعت عشان اخدك ياوعد .. عشان انتي ليا وبس "
دفعته وعد بقوه وابتعدت عنه وقالت بنبره تحذيريه
" حمزه الخياط مابيرحمش ياطارق ... انفد بعمرك واختفي من هنا "
اسرعت بالمغادره ولكنه تمسك بها ع اخر لحظه وقفل الباب الذي شرعت بفتحه للهروب
احكم طارق قبضته عليها وقال متوعدا
" وانا مابخاافش .. ومستني حمزه بتاعك دا يجي يشوفك وانتي ف حضني "
ارتفع صريخ وعد وفشلت كل محاولاتها للهروب
" انت غبي .. غبي .. جاي وسط حاشية حمزه الخيااط وتعتدي ع مراته انت شارب اي فووق "
لم يهتم طارق بكلامها .. ولكنه انهال عليها بقبلاته المقززة .. لم تجد وعد طريقه للهرب الا انها ركلته بركبتها ف المنطقه المحظورة ماتسمي " بتحت الحزام "
طارق بتوجع والم " ااااااااااااه "
اسرعت وعد الخطي ولكنه حاول التمسك بها وفشل في هذه المره
فتحت وعد الباب ودلفت الي اسفل راكضه وخلفها طارق محاولا التمسك بها وفجأه راتهم سمر
اتسعت حدقت عيونها ورافعه كفيها وشرعت بالعويل
" يااااااااالهوووووي ياااااااااحزززززني .. الحقووووني ياااااناااااس "
تسمرت وعد ف مكانها وكذلك طارق الذي اوشكت مهمته ع الفشل
استمرت سمر بالعووويل والنحيب حتي اجتمع المعازيم ع صوتها
نجوي راكضة بلهفه
" مالك يابت ماتنطقي "
سمر بصوت مرتفع
" تعالو ياناس شوووووفو .. مراة حمزه الخيااط طمعانه ف خطيبي ومجرجراه لحد اوضتها .. "
تجمدت الدماء ف عروق وعد .. ابتسم طارق الذي مازال متوجعااا من ركلة وعد له واكمل تمثيله
" سمر سمر حبيبتي .. بت عمك دي مش تمام .. يلا نمشي من هنا ي حبيبتي "
نجوي القت نظره ناريه ع وعد
" وكمااان عاوزه تلفي ع جوز بتي اييه ولد الخيااط مش مالي عينك .. تعالوو شوفو يااناس فجر البنات وصل لفين "
سالت دموع وعد ع وجنتيها .. واتسعت حدقتهم حالة ذهول نظرت للقاء وجدتها هي الاخري في حالة ذهوله
سمر بحده : وانت اي اللي ركبك فوق عند القرشانه دي
اكمل طارق تمثيلته الكاذبه
" كنت رايح الحمام .. اتفاجئت انها بتبسبسلي من فوق .. قال اي ف فار ف الاوضه خايفه منه .. وانا عشان قلبي طيب صدقتها وطلعت اشوفها .. لقيتها ... "
نجوي بانفعال : كمل كمل وقول وري الناااس حقيقة التربيه الخوجااتي
طارق نظر لها وابتسم ابتسامته الخبيثه
" لقيتها بتقفل الباب وبتحاول يعني لامؤاخذه تبووسني"
ارتفع نحيب السيدات مابين
" وي وي وي احفظنا يارب"
" ابوووووووي ع الحريم الرخيصه "
" ياعيب الشوم ع الحريم اللي ماعتختشي"
نجووي بصراخ : جبتيلناا العار يابت فريااال .. وحطيتي راسنا ف الوحل .. اسفوووخس
وفجااة ظهرت امامهم الهام حامله بندقيه وصوبتها تجااه نجوي
" كلمة تاني وهتخرجي من اهنه ع المدافن "
تضاعفت الصدمه بالنسبه لوعد ولجميع الحاضرين
نجوي بصدمه : رافعه السلاح علي ياالهام
الهام بحزم وحده : واطخك قمان .. كله الا شرف ولدي .. ومرته دي اششرف م الشرف واللي حيقول كلمه عليها هدفنه مطرحه
سمر بردح : ايوه ايووة مانتو لازمن تعملو اكده عشان تدارو ع عاركم
اطلقت الهام طلقة مرت من جانب اذان سمر حتي اصابت الحائط
" اقفلي خشمك .. كلمه ع مراةة ولدي وهتلاقي الطلقه التانيه ف قلبك .. يلا لمي بتك والبلف بتاعها وبرا بيتي ي نجووي "
نجوي القت نظرة ع وعد ثم وجهت كلامها لالهام
" همشي يالهام بس وديني لتدفعو تمن كل ديه غالي .. يلا ي بت "
غادرت سمر ونجوي وطارق بجوارهم
الهام بنبره حاسمه " اتصلو بالعريس دلوق ياجي ياخد مرته خلينا نفضووو "
رامي باستفهااام لمعتز جوز لقاء
" هو ف اي جوه ومتجمين كده ليه "
معتز : استني هروح اشوف
ولكن قطعهم صوت نجوي
"يلا ي جمال من البيت اللي عيجيب العار ديه "
نظرا كلاهما لبعض بحيره
جمال : مالك يامرة حوصل ايه
سمر بدموع تماسيح : هنفهمووك ف العربيه يابوي يلا بينا
واخيرا غادرو من القصر ..
كانت لقاء قاعده ع السلم وحاضنه وعد اللي انهارت في العياط
اغلب المعازيم مشيو وهم يكملون احداث الواقعه من خلال تفكيرهم العقيم اللي تقول
" انا شوفتها وهي عتبسبسلو "
والاخري
" انا شايفاها من اول الفرح عينها مندلتش من عليه "
وغيرها
" بقي حمزه الخياط بجلالة قدره مش مالي عينها .. النسواين فجرت .. ربنا يستر ع ولايانا "
■■■
نروح لحمزه اللي وصل فلته وهو بداخله بركان غضب ع وشك الانفجاار
فتح الباب بقووه واغلقه بنفس القوه مناديا عليها بصوته الاجش
" انتي ياااابت يلي هنا "
خرجت ضحي من غرفة حمزه ووعد مرتديه قميص نوم فاجر من لبس وعد وفارده شعرها . وبدلع
" انا هنا ياحمزه .. تعالي مستنيااك من بدري "
نظر اليها حمزه بغل واحمرت عيونه
" هاااا كنتي عاوزه ايييه بقي"
ضحي بدلال
" هو انا مش المفروض عروسه والليله دخلتي "
حمزه بسخريه
" اه دخلتك .. قولتيلي !!.. طيب ع خير .. وع يدي هتكون خرجتك "
ضحي بقلق من كلام حمزه
" قصدك ايه .. انت هترجع ف كلامك"
حمزه ابتسم وركضت لاعلي ابتعدت ضحي قليلا عنه بخووف
" انت هتعمل ايه "
حمزه ابتسم " اي هو انا هدخل وانتي فوق وانا تحت "
اتسعت ابتسامة ضحي ولمعت عيونها فرحه وقربت منه ومسكت ايده
" طيب يلا تعالي معاي الاوضه .. عشان ناخدو راحتنا "
وفجاه مسكها حمزه من شعرها ولفها بقوووه والقي بجسدها ارضا
وسحبها من شعرها وجرجرها ع السلم زي البهيمه
وبعد ما وصل الطابق السفلي .. دفعها بقووه
وكادت ان تتكلم ولكنه جلس ع ركبه ونص
وصفعها اول قلم ع خدها
" بقي انا واحده رخيصه زيك تتطاول عليا "
صرخت ضحي بوجهه وكادت ان تنطق
لكنه فجأها بالكف الثاني ع خدها الاخر
" اسمعش نفسك فاااهمه .. انتي مفكره نفسك ميين عشان تقفي ف وش ولد الخياط وتحاول تلوي دراعه اتهوستي ي بت "
ارتفع صراخ ضحي .. وقف حمزه ومسكها من شعرها مره اخري وادخلها البادروم وراماها بقووه
" هاااا انا النهارده فاضيلك .. قوليلي بقي مااسكه عليا ايييه "
ضحي بتااخد نفسها بصعوووبه وتنهج
حمزه بنبره اقوي
" ماتنطقيييي "
عجز لسان ضحي ع الكلام .. تركها حمزه لدقائق وعاد مرة ثانيه حاملا شبله الصغير
وبنبره تهديديه
" شايفه الشبل دا .. امه ليها يومين مكلتش حااجه ومجوعها عشان تفطر عليكي "
انتفض جسد ضحي وارتفع صراخها
حمزه بحزم وصوته الاجش
" اكتمي . وردي علي زين يمكن ارحمك "
ضحي بعياط : انا عحبك
حمزه بلوم : عتحبيني .. انتي اتهوستي ياك يابت .. حب اي الل عتحكي عنه
ضحي بتمسح دموعها : ايوه حبيتك وكنت رايداك ف الحلال بس انت الل ماكنتش معبرني
حمزه بسخريه : تقومي تتفقي مع نجوي راس الحييه عشان توقعوني .. صوووح
اتسعت عيون ضحي وحالة ذهوول
ترك حمزه شبله الصغير داخل قفصه .. ثم اخرج سلاحه وشد اجزائه
" انتي حبيتي والحب مش عيب .. ابن الخياط طول عمره بيحترم الحب .. وكان ممكن اعذرك واحترمك لولا الل عملتيه .. انما تيجي وتستقوي ع حمزه الخيااط .. تبقي كتبتي شهااده وفاتك بيدك ... عتعرفي تشاهدي ولا ادوس ونخلصو"
ارتعبت ضحي وانتفض جسدها وارتفع عويلها
وكاد حمزه يضغط ع الزناد .. فجاه رن هاتفه
ابتسم حمزه قائلا لها
" لسه باقي ف عمرك دقيقتين"
رد حمزه ع تليفونه
" ايوه ياوعد "
لقاء بلهفه: الحق وعد يااحمزه .. بسرررعه
نهض حمزه مسرعا وبلهفه
" مالها وعد يالقاء ماالهاا .. انا جاااي حالاا "
ركض حمزه مسرعااا وفتح الباب وقرب من عربيته بسرعه وبنبره تحذيريه لغريب
" البت اللي جووه دي متتحركش من جوه .. وتشدد الحراسه عليها .. فااااهم "
غريب بدربكه وعدم فهم " فاهم فااهم ياابيه "
تركه وقاد سيارته بسرعه جنونيه .. وصل القصر
كان العريس وصل واخد قمر ومشي
دخل حمزه بلهفه
لقي لقاء حاضنه وعد وهي بتترعش وبتعيط
والهام قاعده ومستنده بذقنها ع البندقيه
اتسعت عيون حمزه وركض درجات السلم مسرعا
وجلس بجوارها واخدها ف حضنه وربت ع كتفها
" حصل ايييه قولولي مالك مسهمين اكدده"
معتز كان عاقد ساعديه ونظر للقاء بحيره
حمزه كرر كلامه : ماتنطقوو فيه اييييه
ارتفع صوت نحيب وعد
" متسبنيش يااحمزه عشاان خاطري .. انا محتجالك اوووي "
حمزه قبل جبهتها بحنيه : اشش اشش انا جمبك ي قلب حمزه .. حصل اييه
روت لقاء ما حدث لحمزه .. واكمل معتز كلامها
" هوو كان قايل لي انه داخل الحمام ومعرفش اي اللي دخله اوضة وعد "
تنهد حمزه واحمرت عيوونه
ووجه كلامه لوعد
" هو كان عاوز ايه منك "
انتفض جسدها وزادت دموعها
" كان بيحاول يعتدي عليا ياحمزه وانا والله جريت منه .. بس الحيوانه سمر وامها وقفو ف صفو .. وانت مكنتش جميي ياحمزه "
اغمض حمزه عيووونه وبصوته الاجش القوي
" محرووووووووووووس لم لي كل الرجاله .. الليله هتقوم الحرب "
اندفعت الهام
" اعقل ياولدي .. رجالة جمال مش ساهلين .. فكر بعقلك كيف ترجع حق مرتك "
حمزه بحده امسك بكف وعد ووقف
" حق مرتي مش هيرجع غير بالدم "
سحب وعد خلفه وخرج م الباب
■■■
نرجع عند قصر الابراهيمي
طارق بتمثيل
" انا مش عارف ازاي بنت عمك دي رخيصه كده .. لا وف الاخر عاوزه تجيب اللوم عليا "
سمر بحرقه: هي اكيد النار شعللت جواها وغارت مني ..
نجوي بقهرة : طبعا مش اتخطبتي لدكتوور كد الدنيا
رامي اخد نفسه : انتي عتتكلمو في ايه .. الحرب الليله حتقوم .. وابن الخياط مش هيسكت ومش بعيد يقتل طارق لو صدق كلام وعد
اتسعت عيون طارق وانتفض جسده
" دي مرتو اللي متربتش .. وانا مالي "
سمر بحده : دانا هقتلو لو فكر يلمس شعره من طارق .. يروح يلم مرته الاول
رامي بانفعال : افهموني بس . . ابن الخياط مش هيمرق الليله ولو طارق وقع في يده هيموته
انتفض طارق من مكااانه
" انت قصدك اييه يارامي"
نجوي بحزم : انتو اتهوستو ياك . ولد الخياط لو فكر يقرب من خطيب بتي هاكلو بسناني .. يروح يلم مرته الاول ع رايك يابتي
طارق ارتبك : المفروض نعمل ايه دلوقتي
رامي : سافر دلوق وتبعد عن سكة ولد الخياط
جمال بحده : اتصله بالمطار احجزله تذكره ع مصر وبعدها يرجع بلده
سمر بخوف: هسافر معااه
جمال بنبره توعديه : اتحشمي يابت
طارق : اهدي ياقلبي انا هسافر واظبطلك ورقك واعمل توكيل لحد من اهلي ونكتب الكتب وتيجي عندي
رامي : هو دا .. لازمن تختفي من اهنه قبل ولد الخياط مايسيح دمك
اتاهم اتصال مفاجئ وقف سمر التي فتحت فمها للتحدث
نجوي بانتباه : استنو استنو ... ايوة ي بت
ضحي بصوت متوجع
" الحقيني ياست نجوي .. حمزه حابسني وشكله كشفنا "
نجوي بحذر: الورقتين معاكي يابت
ضحي ابتلعت ريقها
" ايوة ايوة معاي بس الحقيني دا ناوي يقتلني "
صرخت ضحي اول ما سمعت زأير الشبل الذي يوجد بجوارها داخل قفصه
نجوي بلهفه " تقلقيش انا هبعتلك الرجاله يااخدوكي حالا .. حتي لو هيقلبوها مجرزه "
قفلت نجوي الخط مع ضحي ووجهت كلامها لجمال
" اللعب هيبقي ع المكشووف خلاص ياجمال"
طارق بخبث : انا لازم امشي دلوقتي هركب اول طياره نازله مصر
سمر بلهفه : ماينفعش تمشي لا ..
نظر اليها جمال نظرته الناريه
ع الفور امسك رامي بكف طارق وسحبه
" يلا هات ورقك وحصلني "
ركضت سمر ع غرفتها نادبة الخدين
ذهبت نجوي وجمال للغفر
نجوي لشيخ الغفر
"تجمع الرجاله وتروح فيلت ولد الخياط تجيبلي البت ضحي وتيجي حتي ولو هتقلبها مجزره فاااهم"
جمال : ناووويه ع اي نجوي
نجوي لشيخ الغفر
" يلا نفذ حالاا .. "
تركها وغادر ينفذ اوامر .. وجهت كلامها لجمال
" البت دي تهمنا قووي .. وكارت قوي ف وش ولد الخياااط .. اصبر بس"
جمال معاتبا : عتلعبي بالنار يانجوي
■■■
نرجع لحمزه الخيااط اللي جمع حاشيته ورجالته باسلحتهم وف طريقهم لقصر الابراهيمي
وعد قاعده جمبه ف العربيه
" قولي بس ياحمزه ناوي ع ايييييه "
حمزه بيلف بمقود السياره بانفعال
" هتفهمي كل حاجه ياوعد .. اصبر"
بعد مرور نصف ساعه
وصل طارق ورامي المطار .. دخل طارق صاله المطار وتركه رامي وغادر محاولا الاتصال بسميه
نجوي وجمال بيخططو لحمزه ووعد
وفجااااه سمعوو صوت رصاصه اضربت ف الشباك وقعت كل ازازه
نجوي بخضه : ف ايه .. استر ياستار
كان حمزه ورجالته وصلو ف الوقت دا
وانتشرو رجاله حمزه ف المكان مصوبين سلاحهم ع بعض رجاله جمال اللي هما كمان كانو رافعين السلاح عليهم
اخترق حمزه صفوفهم وهو ممسك بيد وعد
" احسنلكم تستسلمووو "
دخل القصر عند جمال ونجوي وورائه ٥ اخرين من رجالته
وبتناكه وثقه
" عاوزكم تنضفوولي المكان دلوق .. يلا ي رجااله "
اتي جمال وهو مصوبا سلاحه
" عاوووز اي ياولد الخيااط "
حمزه بثقه " هو في حد لازمن يعوز حاجه قبل مايجي بيت مرته"
نجوي بسخريه : يابجاحتك هو انت تقتل القتيل وتيجي تمشي ف جنازته
حمزه بحده : قصدك ايه ياانجووووي
نجوي بتريقه : فاهم قصدي زين ياابن الخيااط .. وبلاش تلعب بالنار احسن تحرق الكل واولهم انت
حمزه برفع حاجبه : ولد الخيااط عيتهددش ولا ايييه .. شكلك نسيتي ياانجوي هاانم
نجوي فهمت مايقصده حمزه وفضلت السكوت احسن ينكشف امرهم
جمال بحده ومازال رافعاا سلاحه
"عاوز ايه يااحمزه .."
حمزه بعدم تصديق : تؤتؤتؤتتؤتؤتؤ
قرب منه قليلا وامسك بسلاحه ووجهه ع صدره
"عااوز تقتلني اقتلني يلااا .. انا قدامك اهوو "
ارتعش جسد وعد ووضعت كفيها ع فمها واتسعت حدقت عيوونها
ابتسم حمزه ابتسامته الساخره
"اللي زيك اضعف من انه يقتل حشره ياجمال .. والا كنت نفذتها بنفسك .. فااهمني طبعا "
تراجع جمال قليلا وشرع ف اخفااق سلاحه
وبتلقائيه خطفت نجوي السلاح ورفعته ع حمزه وبقوه وبنبره توعديه
" عندك حق جمال اضعف من انه يقتل .. بس انت خابر نجوي زين .. عيفرقش معاااه حد .. واللي يقف ف طريقها عتفرمو"
قهقهه حمزه ثم تراجع خطوتين لخلف ووضع ذراعه ع كتف وعد وقربها من حضنه
"المشكله اني خاابر زين .. وشوفت بعني قمان.. بس لسه النهايه مجااتش .. نزلي سلاحك يانجووي عييب احسن يعورك "
جمال بتوتر : قووول بدك ايه ياولد الخيااط
مط حمزه شفته لاسفل ورفع حاجبه وبثقه وثبات
"ولد الخيااط بده .. انكم تتلقحو بره البيت ده من غير دم .. وقمان تسلمووني الكلب خطيب بتك "
نجوي بانفعال : اي البلطجه دي البلد فيها قاانون
حمزه بثقه وصوت مرتفع اجش : والقانون اهنه قانون ولد الخيااااط .. عندك اعتراض يانجوووي
نجوي ارتبكت قليلا : خد رجالتك وبرا ياحمزه
حمزه : تؤ مش هاخد رجالتي انتو اللي هتاخدو رجالتكم وبرا والا القانون بتاعك ده هو بنفسه اللي هيجي يرميكم بره
نجوي بصدمه : قصدك اييه
اخرج حمزه صوره من العقد
"هو انتي متعرفيش ان جمال باع نص ثروه منصور الابراهيمي لوعد .. وادي العقد بيع وشرا
خطفت الورق بذهوول
جمال بصدمه : الورقه دي مزوره .. دا مستحيل
اطلق حمزه زفيره القووه
"ياااارجاااله فضولي المكاااان يلااا واقلبووولي الدنيا ع الكلب التاني "
تشبثت وعد بكف حمزه
القي عليها نظرة تقويها كانه بيقولها هو فاهم بيعمل اي كوويس
حمزه بنبره توعديه : ومش هكرر سؤالي ياجمال الابراهيمي
فين الزززفت خطيب بتك
"عاوووز ايه من طاارق ياابن الخيااااط"
قالت سمر جملتها وهي نازله من فوق بصوت عالي ونبره تحذيره
وبتلقاائيه وع الفور صدمها رد حمزه
"تووطي حسك لما تكلمي مع حمزه الخيياط "
نجوي بقهره : خبررر اي انت فارد ضلوعك علينا ليييه شكلك نسيت ان روحك ف يدنا
حمزه بنظره ناريه : وشكلك نسيتي اخر قلم وعاوزه التاني يانجوي عشان تعرفي تتحدتي مع اسيادك زين
سكتت نجوي والقت نظرة ع جمال
سمر قربت من حمزه
"خطيبي سااافر ياحمزه .. وروح ربي مرتك الاول "
وقبل ماتنهي جملتها لقيت صفعه قوويه م حمزه
"مرتي متربيه غصبن عن راس التخيين "
جمال احمرت عيوونه
"انت اتهووست عتضرب بتي قداامي "
حمزه مسك بيد وعد وسحبها خلفه وشرع بالمغادره
"عاوووز ارجع القاااكم نضفتو البيت من الزباله اللي فيه .. فاهمين ياارجاله "
"استني هنا رايح فين "
قالت وعد جملتها التي لم توقف حمزه عما يخطط له
حمزه وهو يفتح باب سيارته ويدخلها به
"اركبي .. الكلب دا لازمن اجيبه "
نرجع عند رجاله جمال اللي حاصرو فيلا حمزه الخيااط ..
واستعد كل منهما لبدء حرب الدماااء
وبكده انتهي البااااارت
يااتري اي اللي هيحصل ف اللي جااايه
عشقتك وحسم الامر
نهال مصطفي
يتبع
*
. الكل في هذه الحياة مسافر، فالحياة قصيرة وأقصر ممّا نتوقّع، لذلك يجب أن ندرك معنى الحياة جيداً ونعيشها بالرّضا
اتوقفنا عند الجمله التي وقعت ع اذان وعد ك الصاعقه اتسعت حدقه عيونها .. كتم صوت انفااسها .. تسمرت في مكانها.. عجز لسانها حتي عن ابتلاع ريقها
نظر اليها مبتسماا .. ثم اغلق الباب خلفه
" مسمعتنيش .. قولت وحشتيني يااوعد! .. هو انا موحشتكيش ولا اييه .. تقلقيش انا جيت اخلصك من الوحش اللي انتي عايشه معاه "
مازالت وعد صامده في في مكانها في حالة ذهول
اقترب منها اكثر
" اي مافيش وانت كمان وحشتني ياطارق"
تراجعت وعد بخطوات بطيئه للخلف
ناظره اليه بعيون دامعه
" انت عاوز مني اييه "
طارق بخبث ومازال في التقرب منها ببطء
" عاوزك ياوعد .. انتي نسيتي طارق حبيبك بالسرعه دي "
ارتفع صوت وعد قليلا مشيره اليه بسبابتها ع الباب
" امشي اطلع برا .. برررا "
طارق قضب حاجبيه ونظر اليها بعيون ضيقه
"انتي مصدومه شوويه بس مش اكتر ودلوقتي هتفوقي .. صح "
ثم فتح ذراعيه ورفعه كفيه
" هاا يلا تعالي ف حضن طارق حبيبك "
نظرت اليه وعد بذهول وفجاه اسرعت الخطي وركضت تجاه الباب ولكن سرعان ما احكم قبضه يده ع ذراعيها ولف جسدها وانسدل شعرها جنبا ..واوقفها امامه
" انتي رايحه فين .. تعالي هنا مخلصتش كلامي"
وعد بضيق ودموع وبتحاول تفك قبضته
" اوعي بقي سبني ياحقير "
مط طارق شفتيه لاسفل ورفع حاجبه قليلا
" حقيرررر!"
وعد دفعته بعيد عنها
" وسافل كمان .. ولو مبعتدش عني دلوقتي هصرخ والم عليك الناس "
طارق بثبات وثقه
" يلا صرخي اها .. يلا ولمي الناس اللي بتخوفيني بيهم .. وساعتها شوفي مين اللي هيتفضح "
وعد بنبره توعديه مشيره اليه بسبابتها
"انا بحذرك ياا طارق .. جوزي مابيتفاهمش .. ابعد عن طريقي واختصر الشر احسنلك "
طارق بسخريه
" وانتي بتهدديني بالبقف اللي متجوزاه .. مش انا اللي اخااف من حد ياوعد هانم "
وعد بتحذير
" لازم تخاف .. وبالذات لما تقع في طريق حمزه الخياط .. تبقي انت الجاني ع روحك ''
انفجر طارق ف الضحك والتصفيق
" لا برافو .. انا خوفت كده واترعبت .. وهكش .. بقي انا الدكتور طارق علوان يخاااف من واحد جاهل .. لا وسعت منك دي ي وعد "
وعد بنفاذ صبر وعتاب
" غبي وهتودي نفسك في داهيه "
طارق بنبره حاسمه : انا مش ماشي من هنا غير ورجلي ع رجلك .. فاهمه
وعد اطلقت ضحكه ساخره
" والله عال .. مين انت اصلا عشان تكلمني بالطريقه دي .. انت صفحه واتحرقت من حياتي .. واحسنلك تبعد ع الشر وتغنيلو .. اه ومبروك ع الخطووبه "
ابتسم طارق وعبث بدبلته امامها
'' اه صح الله يبارك فيكي .. بس ماقولتليش يعني ان بنت عمك دي رخيصه اووي "
وعد بنظره حقد واشمئزاز
" هاا مالطيور ع اشكالها تقع ياافندي .. الا مقولتليش وصلتلها ازاي صح "
طارق ضحك بصوت عالي
" اصلي كان لازم امن مستقبلي .. فاكره لما كنتي تاخدي تليفوني وتحطي فيه خطك عشان تكلمي جدك من ع تليفون سمر .. بصراحه لقيتها فرصه متتفوتش وكنت فاضي قولت اما اتسلي .. وبصراحه اتسليت بالقووي "
نظرت اليه وعد نظرة مقززه قبل انا تهم بالرحيل
" حيوان وهتفضل طول عمرك حيوان "
جذبها طارق بقوة محاولا احتضانها
" وانا رجعت عشان اخدك ياوعد .. عشان انتي ليا وبس "
دفعته وعد بقوه وابتعدت عنه وقالت بنبره تحذيريه
" حمزه الخياط مابيرحمش ياطارق ... انفد بعمرك واختفي من هنا "
اسرعت بالمغادره ولكنه تمسك بها ع اخر لحظه وقفل الباب الذي شرعت بفتحه للهروب
احكم طارق قبضته عليها وقال متوعدا
" وانا مابخاافش .. ومستني حمزه بتاعك دا يجي يشوفك وانتي ف حضني "
ارتفع صريخ وعد وفشلت كل محاولاتها للهروب
" انت غبي .. غبي .. جاي وسط حاشية حمزه الخيااط وتعتدي ع مراته انت شارب اي فووق "
لم يهتم طارق بكلامها .. ولكنه انهال عليها بقبلاته المقززة .. لم تجد وعد طريقه للهرب الا انها ركلته بركبتها ف المنطقه المحظورة ماتسمي " بتحت الحزام "
طارق بتوجع والم " ااااااااااااه "
اسرعت وعد الخطي ولكنه حاول التمسك بها وفشل في هذه المره
فتحت وعد الباب ودلفت الي اسفل راكضه وخلفها طارق محاولا التمسك بها وفجأه راتهم سمر
اتسعت حدقت عيونها ورافعه كفيها وشرعت بالعويل
" يااااااااالهوووووي ياااااااااحزززززني .. الحقووووني ياااااناااااس "
تسمرت وعد ف مكانها وكذلك طارق الذي اوشكت مهمته ع الفشل
استمرت سمر بالعووويل والنحيب حتي اجتمع المعازيم ع صوتها
نجوي راكضة بلهفه
" مالك يابت ماتنطقي "
سمر بصوت مرتفع
" تعالو ياناس شوووووفو .. مراة حمزه الخيااط طمعانه ف خطيبي ومجرجراه لحد اوضتها .. "
تجمدت الدماء ف عروق وعد .. ابتسم طارق الذي مازال متوجعااا من ركلة وعد له واكمل تمثيله
" سمر سمر حبيبتي .. بت عمك دي مش تمام .. يلا نمشي من هنا ي حبيبتي "
نجوي القت نظره ناريه ع وعد
" وكمااان عاوزه تلفي ع جوز بتي اييه ولد الخيااط مش مالي عينك .. تعالوو شوفو يااناس فجر البنات وصل لفين "
سالت دموع وعد ع وجنتيها .. واتسعت حدقتهم حالة ذهول نظرت للقاء وجدتها هي الاخري في حالة ذهوله
سمر بحده : وانت اي اللي ركبك فوق عند القرشانه دي
اكمل طارق تمثيلته الكاذبه
" كنت رايح الحمام .. اتفاجئت انها بتبسبسلي من فوق .. قال اي ف فار ف الاوضه خايفه منه .. وانا عشان قلبي طيب صدقتها وطلعت اشوفها .. لقيتها ... "
نجوي بانفعال : كمل كمل وقول وري الناااس حقيقة التربيه الخوجااتي
طارق نظر لها وابتسم ابتسامته الخبيثه
" لقيتها بتقفل الباب وبتحاول يعني لامؤاخذه تبووسني"
ارتفع نحيب السيدات مابين
" وي وي وي احفظنا يارب"
" ابوووووووي ع الحريم الرخيصه "
" ياعيب الشوم ع الحريم اللي ماعتختشي"
نجووي بصراخ : جبتيلناا العار يابت فريااال .. وحطيتي راسنا ف الوحل .. اسفوووخس
وفجااة ظهرت امامهم الهام حامله بندقيه وصوبتها تجااه نجوي
" كلمة تاني وهتخرجي من اهنه ع المدافن "
تضاعفت الصدمه بالنسبه لوعد ولجميع الحاضرين
نجوي بصدمه : رافعه السلاح علي ياالهام
الهام بحزم وحده : واطخك قمان .. كله الا شرف ولدي .. ومرته دي اششرف م الشرف واللي حيقول كلمه عليها هدفنه مطرحه
سمر بردح : ايوه ايووة مانتو لازمن تعملو اكده عشان تدارو ع عاركم
اطلقت الهام طلقة مرت من جانب اذان سمر حتي اصابت الحائط
" اقفلي خشمك .. كلمه ع مراةة ولدي وهتلاقي الطلقه التانيه ف قلبك .. يلا لمي بتك والبلف بتاعها وبرا بيتي ي نجووي "
نجوي القت نظرة ع وعد ثم وجهت كلامها لالهام
" همشي يالهام بس وديني لتدفعو تمن كل ديه غالي .. يلا ي بت "
غادرت سمر ونجوي وطارق بجوارهم
الهام بنبره حاسمه " اتصلو بالعريس دلوق ياجي ياخد مرته خلينا نفضووو "
رامي باستفهااام لمعتز جوز لقاء
" هو ف اي جوه ومتجمين كده ليه "
معتز : استني هروح اشوف
ولكن قطعهم صوت نجوي
"يلا ي جمال من البيت اللي عيجيب العار ديه "
نظرا كلاهما لبعض بحيره
جمال : مالك يامرة حوصل ايه
سمر بدموع تماسيح : هنفهمووك ف العربيه يابوي يلا بينا
واخيرا غادرو من القصر ..
كانت لقاء قاعده ع السلم وحاضنه وعد اللي انهارت في العياط
اغلب المعازيم مشيو وهم يكملون احداث الواقعه من خلال تفكيرهم العقيم اللي تقول
" انا شوفتها وهي عتبسبسلو "
والاخري
" انا شايفاها من اول الفرح عينها مندلتش من عليه "
وغيرها
" بقي حمزه الخياط بجلالة قدره مش مالي عينها .. النسواين فجرت .. ربنا يستر ع ولايانا "
■■■
نروح لحمزه اللي وصل فلته وهو بداخله بركان غضب ع وشك الانفجاار
فتح الباب بقووه واغلقه بنفس القوه مناديا عليها بصوته الاجش
" انتي ياااابت يلي هنا "
خرجت ضحي من غرفة حمزه ووعد مرتديه قميص نوم فاجر من لبس وعد وفارده شعرها . وبدلع
" انا هنا ياحمزه .. تعالي مستنيااك من بدري "
نظر اليها حمزه بغل واحمرت عيونه
" هاااا كنتي عاوزه ايييه بقي"
ضحي بدلال
" هو انا مش المفروض عروسه والليله دخلتي "
حمزه بسخريه
" اه دخلتك .. قولتيلي !!.. طيب ع خير .. وع يدي هتكون خرجتك "
ضحي بقلق من كلام حمزه
" قصدك ايه .. انت هترجع ف كلامك"
حمزه ابتسم وركضت لاعلي ابتعدت ضحي قليلا عنه بخووف
" انت هتعمل ايه "
حمزه ابتسم " اي هو انا هدخل وانتي فوق وانا تحت "
اتسعت ابتسامة ضحي ولمعت عيونها فرحه وقربت منه ومسكت ايده
" طيب يلا تعالي معاي الاوضه .. عشان ناخدو راحتنا "
وفجاه مسكها حمزه من شعرها ولفها بقوووه والقي بجسدها ارضا
وسحبها من شعرها وجرجرها ع السلم زي البهيمه
وبعد ما وصل الطابق السفلي .. دفعها بقووه
وكادت ان تتكلم ولكنه جلس ع ركبه ونص
وصفعها اول قلم ع خدها
" بقي انا واحده رخيصه زيك تتطاول عليا "
صرخت ضحي بوجهه وكادت ان تنطق
لكنه فجأها بالكف الثاني ع خدها الاخر
" اسمعش نفسك فاااهمه .. انتي مفكره نفسك ميين عشان تقفي ف وش ولد الخياط وتحاول تلوي دراعه اتهوستي ي بت "
ارتفع صراخ ضحي .. وقف حمزه ومسكها من شعرها مره اخري وادخلها البادروم وراماها بقووه
" هاااا انا النهارده فاضيلك .. قوليلي بقي مااسكه عليا ايييه "
ضحي بتااخد نفسها بصعوووبه وتنهج
حمزه بنبره اقوي
" ماتنطقيييي "
عجز لسان ضحي ع الكلام .. تركها حمزه لدقائق وعاد مرة ثانيه حاملا شبله الصغير
وبنبره تهديديه
" شايفه الشبل دا .. امه ليها يومين مكلتش حااجه ومجوعها عشان تفطر عليكي "
انتفض جسد ضحي وارتفع صراخها
حمزه بحزم وصوته الاجش
" اكتمي . وردي علي زين يمكن ارحمك "
ضحي بعياط : انا عحبك
حمزه بلوم : عتحبيني .. انتي اتهوستي ياك يابت .. حب اي الل عتحكي عنه
ضحي بتمسح دموعها : ايوه حبيتك وكنت رايداك ف الحلال بس انت الل ماكنتش معبرني
حمزه بسخريه : تقومي تتفقي مع نجوي راس الحييه عشان توقعوني .. صوووح
اتسعت عيون ضحي وحالة ذهوول
ترك حمزه شبله الصغير داخل قفصه .. ثم اخرج سلاحه وشد اجزائه
" انتي حبيتي والحب مش عيب .. ابن الخياط طول عمره بيحترم الحب .. وكان ممكن اعذرك واحترمك لولا الل عملتيه .. انما تيجي وتستقوي ع حمزه الخيااط .. تبقي كتبتي شهااده وفاتك بيدك ... عتعرفي تشاهدي ولا ادوس ونخلصو"
ارتعبت ضحي وانتفض جسدها وارتفع عويلها
وكاد حمزه يضغط ع الزناد .. فجاه رن هاتفه
ابتسم حمزه قائلا لها
" لسه باقي ف عمرك دقيقتين"
رد حمزه ع تليفونه
" ايوه ياوعد "
لقاء بلهفه: الحق وعد يااحمزه .. بسرررعه
نهض حمزه مسرعا وبلهفه
" مالها وعد يالقاء ماالهاا .. انا جاااي حالاا "
ركض حمزه مسرعااا وفتح الباب وقرب من عربيته بسرعه وبنبره تحذيريه لغريب
" البت اللي جووه دي متتحركش من جوه .. وتشدد الحراسه عليها .. فااااهم "
غريب بدربكه وعدم فهم " فاهم فااهم ياابيه "
تركه وقاد سيارته بسرعه جنونيه .. وصل القصر
كان العريس وصل واخد قمر ومشي
دخل حمزه بلهفه
لقي لقاء حاضنه وعد وهي بتترعش وبتعيط
والهام قاعده ومستنده بذقنها ع البندقيه
اتسعت عيون حمزه وركض درجات السلم مسرعا
وجلس بجوارها واخدها ف حضنه وربت ع كتفها
" حصل ايييه قولولي مالك مسهمين اكدده"
معتز كان عاقد ساعديه ونظر للقاء بحيره
حمزه كرر كلامه : ماتنطقوو فيه اييييه
ارتفع صوت نحيب وعد
" متسبنيش يااحمزه عشاان خاطري .. انا محتجالك اوووي "
حمزه قبل جبهتها بحنيه : اشش اشش انا جمبك ي قلب حمزه .. حصل اييه
روت لقاء ما حدث لحمزه .. واكمل معتز كلامها
" هوو كان قايل لي انه داخل الحمام ومعرفش اي اللي دخله اوضة وعد "
تنهد حمزه واحمرت عيوونه
ووجه كلامه لوعد
" هو كان عاوز ايه منك "
انتفض جسدها وزادت دموعها
" كان بيحاول يعتدي عليا ياحمزه وانا والله جريت منه .. بس الحيوانه سمر وامها وقفو ف صفو .. وانت مكنتش جميي ياحمزه "
اغمض حمزه عيووونه وبصوته الاجش القوي
" محرووووووووووووس لم لي كل الرجاله .. الليله هتقوم الحرب "
اندفعت الهام
" اعقل ياولدي .. رجالة جمال مش ساهلين .. فكر بعقلك كيف ترجع حق مرتك "
حمزه بحده امسك بكف وعد ووقف
" حق مرتي مش هيرجع غير بالدم "
سحب وعد خلفه وخرج م الباب
■■■
نرجع عند قصر الابراهيمي
طارق بتمثيل
" انا مش عارف ازاي بنت عمك دي رخيصه كده .. لا وف الاخر عاوزه تجيب اللوم عليا "
سمر بحرقه: هي اكيد النار شعللت جواها وغارت مني ..
نجوي بقهرة : طبعا مش اتخطبتي لدكتوور كد الدنيا
رامي اخد نفسه : انتي عتتكلمو في ايه .. الحرب الليله حتقوم .. وابن الخياط مش هيسكت ومش بعيد يقتل طارق لو صدق كلام وعد
اتسعت عيون طارق وانتفض جسده
" دي مرتو اللي متربتش .. وانا مالي "
سمر بحده : دانا هقتلو لو فكر يلمس شعره من طارق .. يروح يلم مرته الاول
رامي بانفعال : افهموني بس . . ابن الخياط مش هيمرق الليله ولو طارق وقع في يده هيموته
انتفض طارق من مكااانه
" انت قصدك اييه يارامي"
نجوي بحزم : انتو اتهوستو ياك . ولد الخياط لو فكر يقرب من خطيب بتي هاكلو بسناني .. يروح يلم مرته الاول ع رايك يابتي
طارق ارتبك : المفروض نعمل ايه دلوقتي
رامي : سافر دلوق وتبعد عن سكة ولد الخياط
جمال بحده : اتصله بالمطار احجزله تذكره ع مصر وبعدها يرجع بلده
سمر بخوف: هسافر معااه
جمال بنبره توعديه : اتحشمي يابت
طارق : اهدي ياقلبي انا هسافر واظبطلك ورقك واعمل توكيل لحد من اهلي ونكتب الكتب وتيجي عندي
رامي : هو دا .. لازمن تختفي من اهنه قبل ولد الخياط مايسيح دمك
اتاهم اتصال مفاجئ وقف سمر التي فتحت فمها للتحدث
نجوي بانتباه : استنو استنو ... ايوة ي بت
ضحي بصوت متوجع
" الحقيني ياست نجوي .. حمزه حابسني وشكله كشفنا "
نجوي بحذر: الورقتين معاكي يابت
ضحي ابتلعت ريقها
" ايوة ايوة معاي بس الحقيني دا ناوي يقتلني "
صرخت ضحي اول ما سمعت زأير الشبل الذي يوجد بجوارها داخل قفصه
نجوي بلهفه " تقلقيش انا هبعتلك الرجاله يااخدوكي حالا .. حتي لو هيقلبوها مجرزه "
قفلت نجوي الخط مع ضحي ووجهت كلامها لجمال
" اللعب هيبقي ع المكشووف خلاص ياجمال"
طارق بخبث : انا لازم امشي دلوقتي هركب اول طياره نازله مصر
سمر بلهفه : ماينفعش تمشي لا ..
نظر اليها جمال نظرته الناريه
ع الفور امسك رامي بكف طارق وسحبه
" يلا هات ورقك وحصلني "
ركضت سمر ع غرفتها نادبة الخدين
ذهبت نجوي وجمال للغفر
نجوي لشيخ الغفر
"تجمع الرجاله وتروح فيلت ولد الخياط تجيبلي البت ضحي وتيجي حتي ولو هتقلبها مجزره فاااهم"
جمال : ناووويه ع اي نجوي
نجوي لشيخ الغفر
" يلا نفذ حالاا .. "
تركها وغادر ينفذ اوامر .. وجهت كلامها لجمال
" البت دي تهمنا قووي .. وكارت قوي ف وش ولد الخياااط .. اصبر بس"
جمال معاتبا : عتلعبي بالنار يانجوي
■■■
نرجع لحمزه الخيااط اللي جمع حاشيته ورجالته باسلحتهم وف طريقهم لقصر الابراهيمي
وعد قاعده جمبه ف العربيه
" قولي بس ياحمزه ناوي ع ايييييه "
حمزه بيلف بمقود السياره بانفعال
" هتفهمي كل حاجه ياوعد .. اصبر"
بعد مرور نصف ساعه
وصل طارق ورامي المطار .. دخل طارق صاله المطار وتركه رامي وغادر محاولا الاتصال بسميه
نجوي وجمال بيخططو لحمزه ووعد
وفجااااه سمعوو صوت رصاصه اضربت ف الشباك وقعت كل ازازه
نجوي بخضه : ف ايه .. استر ياستار
كان حمزه ورجالته وصلو ف الوقت دا
وانتشرو رجاله حمزه ف المكان مصوبين سلاحهم ع بعض رجاله جمال اللي هما كمان كانو رافعين السلاح عليهم
اخترق حمزه صفوفهم وهو ممسك بيد وعد
" احسنلكم تستسلمووو "
دخل القصر عند جمال ونجوي وورائه ٥ اخرين من رجالته
وبتناكه وثقه
" عاوزكم تنضفوولي المكان دلوق .. يلا ي رجااله "
اتي جمال وهو مصوبا سلاحه
" عاوووز اي ياولد الخيااط "
حمزه بثقه " هو في حد لازمن يعوز حاجه قبل مايجي بيت مرته"
نجوي بسخريه : يابجاحتك هو انت تقتل القتيل وتيجي تمشي ف جنازته
حمزه بحده : قصدك ايه ياانجووووي
نجوي بتريقه : فاهم قصدي زين ياابن الخيااط .. وبلاش تلعب بالنار احسن تحرق الكل واولهم انت
حمزه برفع حاجبه : ولد الخيااط عيتهددش ولا ايييه .. شكلك نسيتي ياانجوي هاانم
نجوي فهمت مايقصده حمزه وفضلت السكوت احسن ينكشف امرهم
جمال بحده ومازال رافعاا سلاحه
"عاوز ايه يااحمزه .."
حمزه بعدم تصديق : تؤتؤتؤتتؤتؤتؤ
قرب منه قليلا وامسك بسلاحه ووجهه ع صدره
"عااوز تقتلني اقتلني يلااا .. انا قدامك اهوو "
ارتعش جسد وعد ووضعت كفيها ع فمها واتسعت حدقت عيوونها
ابتسم حمزه ابتسامته الساخره
"اللي زيك اضعف من انه يقتل حشره ياجمال .. والا كنت نفذتها بنفسك .. فااهمني طبعا "
تراجع جمال قليلا وشرع ف اخفااق سلاحه
وبتلقائيه خطفت نجوي السلاح ورفعته ع حمزه وبقوه وبنبره توعديه
" عندك حق جمال اضعف من انه يقتل .. بس انت خابر نجوي زين .. عيفرقش معاااه حد .. واللي يقف ف طريقها عتفرمو"
قهقهه حمزه ثم تراجع خطوتين لخلف ووضع ذراعه ع كتف وعد وقربها من حضنه
"المشكله اني خاابر زين .. وشوفت بعني قمان.. بس لسه النهايه مجااتش .. نزلي سلاحك يانجووي عييب احسن يعورك "
جمال بتوتر : قووول بدك ايه ياولد الخيااط
مط حمزه شفته لاسفل ورفع حاجبه وبثقه وثبات
"ولد الخيااط بده .. انكم تتلقحو بره البيت ده من غير دم .. وقمان تسلمووني الكلب خطيب بتك "
نجوي بانفعال : اي البلطجه دي البلد فيها قاانون
حمزه بثقه وصوت مرتفع اجش : والقانون اهنه قانون ولد الخيااااط .. عندك اعتراض يانجوووي
نجوي ارتبكت قليلا : خد رجالتك وبرا ياحمزه
حمزه : تؤ مش هاخد رجالتي انتو اللي هتاخدو رجالتكم وبرا والا القانون بتاعك ده هو بنفسه اللي هيجي يرميكم بره
نجوي بصدمه : قصدك اييه
اخرج حمزه صوره من العقد
"هو انتي متعرفيش ان جمال باع نص ثروه منصور الابراهيمي لوعد .. وادي العقد بيع وشرا
خطفت الورق بذهوول
جمال بصدمه : الورقه دي مزوره .. دا مستحيل
اطلق حمزه زفيره القووه
"ياااارجاااله فضولي المكاااان يلااا واقلبووولي الدنيا ع الكلب التاني "
تشبثت وعد بكف حمزه
القي عليها نظرة تقويها كانه بيقولها هو فاهم بيعمل اي كوويس
حمزه بنبره توعديه : ومش هكرر سؤالي ياجمال الابراهيمي
فين الزززفت خطيب بتك
"عاوووز ايه من طاارق ياابن الخيااااط"
قالت سمر جملتها وهي نازله من فوق بصوت عالي ونبره تحذيره
وبتلقاائيه وع الفور صدمها رد حمزه
"تووطي حسك لما تكلمي مع حمزه الخيياط "
نجوي بقهره : خبررر اي انت فارد ضلوعك علينا ليييه شكلك نسيت ان روحك ف يدنا
حمزه بنظره ناريه : وشكلك نسيتي اخر قلم وعاوزه التاني يانجوي عشان تعرفي تتحدتي مع اسيادك زين
سكتت نجوي والقت نظرة ع جمال
سمر قربت من حمزه
"خطيبي سااافر ياحمزه .. وروح ربي مرتك الاول "
وقبل ماتنهي جملتها لقيت صفعه قوويه م حمزه
"مرتي متربيه غصبن عن راس التخيين "
جمال احمرت عيوونه
"انت اتهووست عتضرب بتي قداامي "
حمزه مسك بيد وعد وسحبها خلفه وشرع بالمغادره
"عاوووز ارجع القاااكم نضفتو البيت من الزباله اللي فيه .. فاهمين ياارجاله "
"استني هنا رايح فين "
قالت وعد جملتها التي لم توقف حمزه عما يخطط له
حمزه وهو يفتح باب سيارته ويدخلها به
"اركبي .. الكلب دا لازمن اجيبه "
نرجع عند رجاله جمال اللي حاصرو فيلا حمزه الخيااط ..
واستعد كل منهما لبدء حرب الدماااء
وبكده انتهي البااااارت
يااتري اي اللي هيحصل ف اللي جااايه
عشقتك وحسم الامر
نهال مصطفي
يتبع
*