رواية خارج قانون الحب الفصل الثاني عشر 12 بقلم روزان مصطفي
بص على أوضة سيا بعدين طلع على أوضته من غير ما يدخلها
* صباح تاني يوم
صحي كينان ولقى بدر قاعد في المطبخ قدامه عصير ليمون وماسك ورقة بيبص فيها
كينان وهو بيفتح الثلاجة بيطلع إزازة مياه : صباح الخير يا زعيم
بدر بضيق : صباح النور ، جهز نفسك بالليل
كينان بعد ماشرب : على فين ؟
بدر رجع ظهره لورا وقال : في مصلحة هتحصل في الكافيه اللي ع النيل إحنا مش طرف فيها بس عاوز أعرف تفاصيلها ف غالباً هنروح متنكرين
سيا دخلت وهي رابطة شعرها ضفيرة : صباح الخير
كينان : صباح العسل ، هتيجي معانا ؟
بدر بجدية : لا سيا هتفضل هنا
ربعت سيا إيديها وقالت : وأفضل هنا ليه ؟ إنتوا رايحين فين بالظبط
بدر بحزم : ميخصكيش إحنا رايحين عشان شغل مش طالب هزار ومرقعة ولازم يتم لإن أي غلطة فيه هتضيعنا
سيا بعناد : لا بقى يخصني عشان من بعد ما دخلتوني في حواراتكم وأنا بقيت واحدة منكم ولا هو الحجات اللي بتيجي على المزاج تدخلوني فيها ولما متعوزونيش ترموني زي الكلبة
حط بدر إيده على راسه وهو بيقول : بسس بسس !! إيه صدعت من صوتك
سيا بلوية بوز : عشان خاطري خدوني معاكم ، هو إحنا مش بقينا خلاص مافيا سوا
بدر بعصبية : مافيا سوا ! رد إنت يا كينان عشان مفقدش شعوري
كينان برجاء : عشان خاطري يا زعيم مشيها المرة دي
بدر بعصبية : طب يميني على يمينك ما هي جاية
* after 5 hours ..
بدر لابس جلابية بيضا خليجي ولافف راسه بالغُترة والعقال ، كذلك كينان ، وسيا لابسة عباية سودا ع الراس ونقاب
سيا عمالة تضحك على منظر بدر وكينان
بدر بعصبية : أهو إتفضل من أولها متحركناش وفشتها عايمة !
كينان بتكشيرة ل سيا : خلاص عشان الموضوع دا بالذات جد
بدر بقبضة قلب : مش متطمن ، ربنا يستر
وصلوا المكان ودخلوا قعدوا ، بدر عمال يبص حواليه مستني الناس ييجوا عشان الاتفاق ..
سيا فردت نفسها وقالت : انا عطشانة
بدر رفع عينه بمعنى * يااارب !! *
كينان شاور بإيده للجرسون
جه الراجل وقال : حياكم الله
سيا بتناكة بتحاول تتكلم خليجي : أبغى كاكاو وبسويلك صبسكرايب خووي
بدر برقلها وقال : نبي عصاير ، كله فريش
الجرسون : تحت أمرك يافندم
راح يجيب الطلبات راح بدر مميل على الترابيزة وقال : وحيااة ديني لو عملتي حركاتك القرعة دي هنا لا همسكك من عبايتك ارميكي في أي صحراا ، صبسكرايب قال
سيا بلوية بوز : خلاص أتكتمنا
كينان لقى مجموعة ناس داخلة ف ضيق عينه وهو بيقول : هما دول يا زعيم ؟
إتعدل بدر في قعدته وقال : أيوة هما ، رجع كرسيك لورا وإسمع تفاصيل العملية وأنا هسجلها في فوني
قعدوا الناس ورجع كينان كرسيه عشان يسمعهم ، واحد منهم قام راح الحمام ف الباقيين مستيينه يرجع عشان يتكلموا عن العملية
الجرسون جه حط الطلبات قدام بدر وكينان وسيا
كينان : شنو إسمك إنت ؟
الجرسون : أحمد يافندم
مشي ف سيا فضلت تضحك وهي بتقول : ابوو احمد يالمنحرف يالموكوس
بدر مسك الطفاية عاوز يخبطها بيها ف كينان مسك إيده وقال : عديها يا زعيم معلش حقك عليا أنا
بدر بعصبية : البت دي متجيش معانا تاني ولو إتصدرتلها في خروج هحبسك معاها
كينان : حصل يا زعيم
رجع الراجل من الحمام وقعد معاهم ، وبدأوا يتكلموا
الشخص الأول : البضاعة دي هتطلع من مطروح علينا هنا في القاهرة ، أنا إختارت أحسن عربية شحن عندنا والصناديق الخشب اللي هتكون في اخرها متروسة سلاح
كينان برق وهو بيسمعهم
الشخص الثاني : يبقى الميعاد تخلوه يوم الثلاثاء عشان اللي بيكون واقف في الكمين اليوم دا سعيد باشا محمد ودا راجل تبعي أنا مديله حلاوته وهيفتش من على الوش كدا ويعدينا ، اظن كدا دوري في العملية تمام
الشخص الأول : ونسبتك محفوظة ، بس أفرض حصل في الأمور أمور وسعيد محمد بتاعك دا موقفش في الكمين يومها ؟
الشخص الثاني : يا باشا عيب عليك ، أنا أضمنلك اليوم دا برقبتي
الشخص الثالث : خلاص يبقى التسليم يوم الثلاثاء الساعة ٦ بالليل لو العربية عدت من الكمين على خير
المعلومات اللي بدر بيسجلها ( من مطروح للقاهرة يوم الثلاثاء الساعة ٦ مساء )
( الخطة : ضرب نار على الافراد اللي في إيديهم الشحنة والأستيلاء عليها وبيعها بمعرفتهم )
بدر قفل فونه بعد ما سجل
شرب من العصير وهو بيغمز لكينان
رجع كينان كرسيه بالراحة جداً للترابيزة ، وهو قلقان من العملية دي
كينان بهمس : هنقوم يا زعيم ؟
بدر بصوت واطي : مينفعش دلوقتي هيشكوا فينا ، إشرب إشرب
سيا بنعاس راحت مالت غصب عنها على كتف بدر وراحت في النوم
بدر وقف الكوباية عند بوقه وهو بيبص لراسها اللي على كتفه
كينان إبتسم ، وقال : هنادي الجرسون يا زعيم عشان نحاسب ونمشي
بدر هز راسه بمعنى ماشي
بدر بصوت واطي : سيا .. ، إنتي يا بنتي
سيا بنعاس : هممم
بدر : قومي إخلصي مش وقت نوم ، قومي هنروح متفضحيناش
سيا بنعاس بس عارفة بتقول إيه : شيلني طيب وديني العربية
بدر بعصبية : وحياة أمك !! اشيلك وأنا لابس جلابية وأنتي لابسة عباية !!
إتعدلت سيا وهي بتبص حواليها وبتتاوب
كينان بعد ما حاسب : يلا يجماعة
قاموا وركبوا العربية وبدر سايق
سيا بنعاس : هو إحنا هنروح ؟
بدر وهو سايق : لا هوديكي الملاهي ، عشان انا راجل رايق ومش ورايا هموم ف فاضيلك بقى
سيا بتكشيرة : على فكرة مش لازم تتريق كان ممكن ترد بذوق وخلاص
بدر بعصبية : ما هو لو سؤالك مش غبي هرد حاضر بس غبية هقولك إيه
كينان بقلق : ما بلاش العملية دي يا زعيم
بدر بتركيز في الطريق : لو خايف هطلعها لوحدي ، وهاخد رجالتنا معايا
كينان : أنا مش خايف على نفسي أد ما أنا خايف عليك
بدر : سيبها على الله
سيا من كلامهم خافت على بدر ، وفضلت تبص عليه في المرايا وهو ملاحظ ومتجاهلها
وصلوا البيت أخيراً ، قفل بدر العربية ودخلوا
دخل كينان اوضته بس سيا قلعت العباية وقالتله : بدر !
لف ليها وبصلها من غير ما يتكلم
قربتله سيا وقالتله بلمعة عين : ما بلاش العملية دي زي ما كينان قالك ، ما إنت عندك فلوس مش محتاج
بدر بضحكة سخرية : خايفة عليا يعني ؟
صدمته بردها وقالت : ليه لا !
تنح بدر شوية وبعدين كشر وقال : سيبيها على الله
طلع أوضته وسابها واقفه تبص مطرح ما كان واقف ، خدت نفس عميق ودخلت اوضتها
لما وصل لفوق لقى كينان واقف على السلم من فوق بيبصلهم
أول ما كينان شاغ بدر قاله : على فكرة البت دي يا زعيم معجبة بيك ، واضح من تصرفاتها
بدر قلع القميص وهو بيقول : عارف ، عشان كدا بعاملها وحش ، شكلها طيبة مش عاوزها تتعلق بيا
كينان إبتسم ف بدر إستغرب وقاله : مالك ؟
كينان : أول مرة تقول على واحدة ست طيبة يا زعيم ، طول عمرك بتكرههم معندكش ثقة فيهم
بدر بتعب : بقولك أيه انا مش شايف قدامي ، تصبح على خير
دخل بدر اوضته وقفل الباب وهو متضايق عشان حاسس ان سيا بدأت تظهر مشاعر منها ناحيته
* تاني يوم الصبح
نزل بدر وهو لابس تيشيرت أبيض نص كم وبنطلون جينز إسود
كينان بتصفيرة : أوبااا يا زعيم العضلات اللي بانية من التيشيرت
بدر : ما هي عندي من زمان ومحافظ عليها إيه الجديد يابني
كينان : القمصان بتخفي الحلاوة دي يا باشا
خرجت سيا من أوضتها وهي بتقول : صباح الخير
ظهرت إبتسامة على وشها لما شافت بدر بس دارتها بسرعة
كينان بتريقة : صباح النور يا عروسة
بدر بتبريقة لكينان : تؤ ، حضرت الاكل ولا أحضره أنا ؟
كينان : حضرته يا زعيم
دخلوا قعدوا ياكلوا ، بدر بيدوق الجبنه وقال : أيه دا ! فين الجبنة المملحة يابني انا مبحبش الجبنه القريش
كينان قبل ما ياكل : يا زعيم والله دي المملحة انا حاططها بإيدي
بدر بعصبية : إزاي يعني ! ملهاش طعم اهي
سيا بقرف : ولا البيض ليه طعم خالص لا ملح ولا فلفل
كينان بغضب : لا دا أستقصاد بقى
غمس اللقمة في البيض وداقه فعلا مالوش طعم ، بعدين الجبنة برضو مفيش طعم
كينان بصدمة : إزاي دا ! تقريباً إحنا واخدين برد ف مش مستطعمين حاجة.
بدر بتتنيحة : برد متأكد ! أصل إمبارح كنا في تجمع وكافية وشكلنا لقطنا حاجة
سيا برعب : قصدك إيه !! كورونا ؟
بدر بتحليل : أنا الصبح فضلت أرش برفان على نفسي زي كل يوم ومش شامم قولت يمكن عشان لسه صاحي ، بس كدا الموضوع لازم يتعملنا مسحة وننعزل عن الناس
سيا بزعل : لا أنا كويسة مش هعمل مسحات دا تلاقيه برد
بدر بتكشير : هكلمهم ييجوا يهببولنا المسحة
التحليل / إيجابي للثلاثة
العلاج / فيتامين سي وزينك ومقويات مناعة مشروبات ساخنة
قاعد بدر على الكنبة بيتابع الاخبار على التي في ، جت سيا خدت الريموت وبتقلب
بدر : تؤ تؤ مش بتفرج انا ؟
سيا بتعب : وانا زهقانة على طول قاعدة جوا مبعملش حاجة من حقي أتفرج
بدر : هو أيه اللي من حقك ؟ هاتي الريموت وإنجري جوا ف الاوضة إنتي هتصاحبينا ولا إيه !
سيا بضيق : بطل تعاملني كأني لسه مخطوفة أنا خلاص بقيت واحدة منكم
بدر بخلق ضيق : اللهم طولك ياروووح !
جه كينان من المطبخ وقال : أنا طلبت حجات من السوبر ماركت عشان الشوربات والحجات بتاعت المرض ، الولد هيسلمهولنا في السبت من البلكونة
بدر هز راسه ل كينان بعدين قال ل سيا : إخلصي هو أنا ههزر معاكي !
سيا بكيد : مش هديهولك يا حبيبي إنسى !
بدر أستغرب الكلمة وقال : حبيبي !
سيا أرتبكت وراحت رمياله الريموت وقالت بتوتر : أصلاً أنا دايخة وحاسة إني عاوزة أفرد ضهري
كينان بتخفيف عنها : إقعدي معانا والزعيم هيجبلنا فيلم حلو نتفؤج عليه ، مشيها يا زعيم إحنا كلنا تعبانين وفي الكوارنتاين سوا * الحجر الصحي *
قعدت سيا ورفعت رجليها على المسند وقعد كينان جمب بدر
جه فيلم الفرقة الانتحارية بتاع الجوكر والبنت بتقوله ( انا عملت كل حاجة تثبت إني بحبك بس أنت إتقبل حبي دا !
الجوكر : أنا مش للحب ، أنا فكرة )
بصت سيا ل بدر بطرف عينها ، بصلها هو بنظرة اللي هو انا زي الجوكر ، ف متستنيش مشاعري تتغير
فجأة قامت سيا وقربت ل بدر بالراحة وكينان باصص وفاتح بوقه من الصدمه
قربت لبدر و ...
يتبع ....