اخر الروايات

رواية تزوجته رغما عنه الفصل العاشر10 بقلم حورية

رواية تزوجته رغما عنه الفصل العاشر10 بقلم حورية 

البـــــارت العاشر

ضعف الانسانــ احيانا يولد فيه قوه خفيه..تكمن فيه..حتى يأتى يوم وينفجر ما بداخله الى واقعه الذى يعيشه...
تروا اتكون مها قريبه لهذا النوع من بنات حواء؟ولكن متى سينفجر ما بداخلك يا مها ؟!...
أما اميره جلست فى غرفتها تحاول الاتصال بأيمن..لايجيبها ..قلقت عليه بشده...معاد وصوله الى القاهره قد مر منذ ساعه..اين هو؟ اخذت تتساءل ..جالت تلك الافكار السيئه على خاطرها ..استعاذت بالله..حاولت ان تنتظر اكثر لم تستطع ..نهضت بتثاقل الى حقيبتها..اخذت تبحث عن تلك الورقه ..التى سجلت فيها رقم الشركه التى يعمل بها...وجدتها اخيرا..قامت بالاتصال..مرت دقائق قليله..
اجيبت اخيرا ..ردت بلهفه قائله:-السلام عليكم..لو سمحت كنت عايزه ..استاذ عصام ..قوله من مصر
اعطاها ذلك اشخص الذى قصدته..كان صديق زوجها ..
عصام:-السلام عليكم ..
اميره بقلق:-عليكم السلام..معلش يا استاذ عصام انا اميره مرات ايمن..ألطياره بتاعته موصلتش لحد دلوقتى ..موبيله مقفول ومش عارفه اوصله
عصام بارتباك:-انا كمان مش عارف اوصله
اميره بقلق بالغ:-يعنى ايــــــــــه ؟
عصام:-هحاول اوصله واخليه يتصل بيكى
اميره:-ازاى هتوصله طيب؟
عصام:-هشوف هشوف ..سلام دلوقتى
اغلق الهاتف..استمرت وهى تقول:-لو سمحت ..لو سمحت
دخلت والدتها قائله لها بقلق:-ايه يا اميره فيه ايه تانى ؟
اميره وهى تبكى:-ايمن اكيد حصله حاجه صاحبه مش عارف عنه حاجه..وانا مش بيرد عليا ..هيكون راح فين بــس
مايسه وهى تربت على كتفها:-تقلقيش خير..اهدى انتى بس انتى على وش ولاده مينفعش كده
اميره بلوعه:-هيكون راح فيــن بس
*************************************************
الساعه كانت قد قاربت السابعه مساءا...استيقظ ايمن من نومه ..نظر حوله ..
مازال ببيتها..نظر الى ملابسه ..وجد قميصه بجانبه ....نهض فزعا ..وجدها بجانبه ..
وكزها بغلظه قائلا:-سمر ..سمر اصحى فوقى ..قوليلى ايه ده
سمر وهى تفرك وجهها :-ايه ياا حبيبى مالك فيه ايه..
نظر لها بحده وهو يجذبها من ذراعها:-قوليلى في حاجه حصلت بينا..انطقى
سمر بانفعال:-سيب ايدى يا اخى ..مفيش حاجه حصلت ..انت كنت عايز تنام امبارح ..فسيبتك تدخل تنام
هدأ قليلا ثم قال:-طب قومى هاتيلى اللبس ..الطياره معادها قرب
سمر ببرود:-هيا كانت امتى؟
لم يرد بل نظر الى ساعة يده ..الملقاه بجانبه ..على احد المقاعد..وجد طيارته قد انقضى معادها ...انتفض وهو ينظر لســمر بحده:-ايه اللى حصل انا ايه اللى نيمنى
سمر ..وقد تظاهرت بالبكاء:-فيه ايه؟انا ذنبى ايه يعنى ؟
ايمن بحده وقد شد شعرها:-انتى عملتى ايه انا اخر حاجه فاكرها العصير اللى اديتهولى ..حطيتى فيه ايه يا زباله
سمر بحده:-بقولك ايه يا بابا..انا معملتش حاجه ..انا كل اللى عملته انى نمت جمبك ..ولسه صاحيه حالا
ايمن وقد فقد صوابه ..:-انا هوريكى
قام بارتداء ملابسه ..اخذ هاتفه ..ورحـــل ...
************************************************** ***
كانت مهــا فى منزل فتحيــه..قامت بتنظيف غرفة المعيشه ..ثم غرفة النوم..والانــ وصلت الى المطبخ..سمعت فتحيه تناديها:-يا مها ..السجاده زى الزفت ..كده نضفت
مها ببرود:-هبقى اعملها
امتعضت فتحيه وقالت:-ماشى ..انا مستنيه
هنا طرق الباب..تركت مها ما بيدها ..ذهبت لتفتحه..وجدته حســن..ابتسمت وقالت له:-ازيك يا حبيبى
رد ببرود:-الحمد لله ...يلا بينا فوق ..احسن مش قادر
هنا تحركت فتحيه موجهه كلامها لمها:-حتى مش عايزه تسبيه ياخد نفسه
قال حسن:-لاء يا ماما ..انا اللى تعبان
فتحيه بحنان:-طبعا يا حبيب امك من ساعة ما اتجوزت وانت هفتان علطول وتعبان
مها بضعف:-معلش يا ماما ..انا كمان تعبت
فتحيه بحده:-وانا كنت بخليكى تعملى ايه يعنى عشان تتعبى
هنا اتجه حسن ناحية والدته وقبل رأسها وقال :-معلش يا امى هنزلك الصبح
نظرت له بحنان:-تسلملى يا حبيبى..خدها واطلعوا
دخلوا المنزل ..بادرته قائله:-حسن ..عايزه اروح لساره بكره اعد معاها..عشان هتسافر هي وجوزها بعد بعد بكره ان شاء الله
حسن بهدوء:-لاء
مها بدهشه:-ليه بس؟
حسن ببرود:-هوا كده
مها بانفعال:-ناقشنى زى ما بكلمك كده
حسن بانفعال:-وانتى هتعلمينى اكلم ازاى
مها ببرود:-طالما ..مش راضى تكلمينى عدل
عاد لبروده مره اخرى وقال دون ان ينظر لها:-ماشى..اكلمى براحتك بقى
مها:-ماشى وانا هروح
حسن بثبات:-لو نزلتى من البيت ..و روحتلها ..ارجعى على بيت امك بقى
مها بانفعال:-انت بتطردينى يا حسن
حسن ببرود:-لاء انا بقولك بس نتيجة تصرفك
تركته ..توجهت خارج الغرفه..خرج وراءها قائلا:-حضرى الاكل انا جعان
مها :-ملحقتش اعمل اكل ..من الصبح وانا بنضف عند طنط
حسن بانفعال:-نعم ياختى..معملتيش يعنى ايه يعنى ..
مها ببرود:-زى ما بقولك كده
حسن :-انتى بتعندينى
لم تجيبــه
جذبها من ذراعها وقال لها بثبات:-اعدلى نفسك يا مها..وادخلى اعملى الاكل
ضغط على يدها بقوه ..قالت :-سيب ايدى..يابنى ايدك جامده اوى
خفف يده قليلا عنها وقال لها وهو يبتسم:-فاكره يا مها لما ضربت الواد شهاب
مها بانفعال:-انتى بتهددنى بقى
دفعها ناحية المطبخ قائلا:-يلا يا حلوه اعمليلى شوية مكرونه بالباشميل
وجدت الدموع طريقها الى عيناها ..اتجهت كما امرها..ماذا فعلتى بنفسك يا مهــا؟!
******************************
فتح هاتــفه..وجد تلك المكالمات الكثيره من اميــره..واتصالات صدقه ايضا..اتصل به اولا..قص عصام اتصال اميره بــه...
ارتبك ايمن كثيرا..توتر..يفكر .."هقولها ايه بس ؟""اعترفلها""لاء مش ممكن..اميره عنيده ومش هتسامحنى""...لم يجد حلا سوى ان يفكر في كذبه جديده..يكذبها عليها..حتى لايخسرها...
فكر في الانتقام من سمر....ما الذى دفعها لذلك؟..اتحــبه؟!....كيف؟
دارت تلك الاسئله في عقله....ثم لام نفسه على التفكير بها..وترك مهمته الصعبه في تبرير اختفاءه عن اميره...
استعد ..اتصل بها..ردت عليه بلهفه:-ايوه يا ايمن يا حبيبى انت كويس
تظاهر بالضعف:-انا كويس يا حبيبتى
اميره ببكاء:-مال صوتك انت فين
ايمن:-في المس..فى البيت
اميره:-انت في المستشفى..مالك يا حبيبى ..متخبيش عليا
ايمن بضعف:-والله مفيش يا اميره انا كنت رايح في طريقى للمطار..ضغطى على فجأه..واغمى عليا ..خدونى عالمستشفى ..ثم تظاهر بالحزن:-بس لاسف ..معاد الطياره فاتنى..قاطعته قائله:-فداك يا حبيبى..معلش ولا يهمك ...
اكمل على نفس المنوال في الحديث اليها...
ما بكم يا بنات حواء..تخضعون للكلام المعسول.. وتنسون به كل شــئ....كل شــئ..تحتاجون اليه اكثر من احتياجكم للهــواء...حقا ..نحتاج الدعاء..
***********************************
كانت سمر تجلس في بيتها تقيد نارا..كيف يفعل هذا بها؟! ..لن تتركه..وتستسلم بهذه السهوله..
وسرعان ما التقطت هاتفها المحمول ضغطت على ازراره ..واتصلت بــها
اميره:-سلام عليكم..مين معايا ؟
سمر:-انا اللى جوزك كان سهران معاها ..وعشان كده مجالكيش يا حلوه
****************************
قدمت له الطعام....وجلست امامه تمسك بهاتفها ..اتصلت بساره..اجبتها ساره بصوتها الملئ بالفرحه:-ايوه يا مهــا..
مها وهى تنظر لحسن:-هنتقابل بكره امتى؟
نظر لها حسن بحده..لم تهتم بشأن ذلك..
ساره :-معلش يا مها ..نازله انا واحمد بكره كمان ..هنرجع النجفه وعايزنى انقى معاه بدله..انا اسفه والله
مها بارتياح:-ولا يهمك يا حبيبتى ..هباركلك ان شاء الله
اغلقت الهاتف ونظرت اليه بتشفى وقالت بثبات:-كنت هنزل على فكره ..بس هيا خارجه مع جوزها لاسف
نهض من مقعده ..وقال لها بحده:-لو متلمتيش يا مها في ليلتك ديه..همد ايدى عليكى


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close