رواية رحيل الهواري الفصل العاشر 10 بقلم هايدي الصعيدي
"ف الصباح الباكر تقوم ام رحيل بتجهيز غداء للعروسين وتطبخ لهم من ما لذه وطاب
فهيا بكرها وتتمني انا تعطيها عين
من عيونها "..
+
"والحجه راضيه تقوم بتجهيز زيارة من فاكهه وشكولاته فاخره وحلويات شرقيه وغربيه
وكل ما تتمنه العين و الفرحه مش
سيعاها فهي احبت رحيل
وكانها ابنتها "...
+
عند رحيل ..
+
"استفاقت رحيل وجدت حسن ينام كالطفل البريئ ف بتسمت بحب وتذكرت اليله
الماضيه وزاي حسن كان حنين ورقيق
معاه ووعدت نفسهاانو زي ما بيحبها
هتحبو اكتر وتهتم بيه وتكون
ليه نعم الزوجه فهيا لم تره
منه غير كل الحب والحنان ..
+
رحيل وهيا تقترب من حسن برقه: حسن ي حسن
قوم يلاه بقينا الضهر ما لم تعرفه رحيل في حسن
انه نومه تقيل 😅 فاخذت تهزه براحه وحسن
لا حياة لمن تنادي ف سبته نايم
+
" ودخلت اخدت شور دافي وطلعت لبسة بجامه من الستان الابيض وعطرها الهادي
مع ملمع شفايف وكحل اسود
وسلسالها الرقيق وطبعا الخلخال
الي حسن قالها متقلعوش من رجليها ..
+
ونزلت تحت حضرت فطار خفيف مع العصير
الطازه وطلعت لقت حسن لسه نايم ..
+
قربت منو وخذت تقبله ع وجنتيه وعيونه وتكسفت تبوسه من شفيفه بين كل بوسه كانت بتنادي ع اسمه واخيرا حسن فااق
+
حسن بحب : صباح الخير ي احله رحيل ف الدنيا كلها
+
رحيل بحنان : صبح الخير ي قلب رحيل يلا قوم بقا جهزتلك الحمام ويلا عشان نفطر ...
.بس ع فكره اهلك خدعوني فيك
+
حسن بستغراب : ليه بتجولي كده ي رحيل
+
رحيل بضحكه : مكنتش اعرف اني نومك تقيل
كده بعد كده هصحيك زي ما ماما بتصحي رقيه انت حر بقا
+
حسن وهو بيشدها من ايدها : وانا ملكك ي جلبي اعملي فيا ما بدالك
اهم حاچه تكوني مبسوطه
+
رحيل بحب : وانا هكون مبسوطه كل مشوف ضحكتك ي حسن
+
ليقترب حسن ويقبلها ع شفايفه قبله رقيقه
ويحتضنها بحنان ..
+
رحيل بخجل : يلا بقا قوم وتمسك ايده
توديه لحد الحمام يلا خود شور وتعاله ..
+
ويطلع حسن بعد الشور ويفطرو مع بعض وبين ضحك ومزاح وحب بينهم ياخذها حسن مره
اخره ..
+
تخرج رحيل من الحمام وتسمع هاتف حسن ي رن وتكون شهد فترد عليها
+
شهد : صبحيه مباركه ي عريس
+
رحيل : لا ده انا يشهد حسن ف الحمام
+
شهد بفرحه : صبحيه مباركه ي مرت خوي
ايوة كده اتجدعني مع حسن عيزين
حسن صغير كمان تسع شهور
+
رحيل بخجل : بس بقا ي شهد هتبقي انتي
واخوكي عليا
+
شهد بضحكه : هو انتي لسه مكسوفه لاه بجا مخلاص حسن هيفتح عينك دلوجتي
+
رحيل بضحكه : يالهوي منك مش هتبطلي
انا عارفه خودي حسن خرج اهو
+
حسن كلم شهد وبركت ليه وقلتلو انهم جاين لهم يسلمو عليهم ويبركلهم قبل ما يسفرو
+
حسن قال ل رحيل وجهزو نفسهم وابو رحيل
برضو اتصل بحسن وقالو انهم جين
للمباركه وعشان يطمنو ع رحيل ..
+
وصلت الضيوف الساعة اتنين بعد الضهر
وكانت رحيل لبسه عباية استقبال
وكانت زي الفراشة وسط الضيوف
+
الضيوف بركو ليهم وعطوهم النقطه
وابو رحيل
قدملها طقم دهب مباركه عشان يرفع راس
بنتو وسط اهل زوجها واصرت رحيل عليهم
انهم يتغدو معاهم .. وبعد جو اسري جميل
لحد الساعه اربعه العصر تقريبا ..
+
الحجه راضيه : يلا ي ولدي نستاذنو احنا لسه
جدامنا سكة سفر
+
رحيل بحزن : كنتي قعدتي معانه شوية
كمان ي ماما ده انتي منورنا
لازم تسفري انهاردة
+
الحجه : معلشي ي نن عين امك
تتعوض انشالله وانتو
تجو تزرونا ..
+
حسن : انشالله يامه جريب توصلو بسلامه
ووصلي سلامي ل مراد بيه
2
الحجه : انشالله ي ولدي سلامك واصل و
خالي بالك من رحيل وحطها ف عنيك ...
+
حسن بحب : هيا ف عيوني وجلبي يامه كمان
+
وبعد سلامات وتوديع وبعض التوصيات من الاهل
يذهبو الضيوف ويبقا حسن ورحيل هيمين
ف عش الزوجيه ..
+
"ف الصعيد ..
+
"ايه مراد بيه مش وحشكم ولا ايه انا
عن نفسي وحشني جدا" 😂🙀
4
وصلت الحجه راضيه بعد العشا ولقت مراد ف ستقبلهم هو ومسخوطه هانم نسمه
+
وبعد السلامات
+
مراد بقلق : ايه يامه عملتو اي
+
الحجه : والله ي ولدي ولا شوفت ولا هشوف
زي مرات اخوك واهلها ناس محترمين
الشهاده لله ..وحكت ليه تفصيل
الاحداث الي حصلت ..
+
لتدخل شهد : والله يامه ده كمان جليل الي جولتي عنهم ده رحيل
تبارك الرحمن ادب واخلاج ولسانها
بينجط عسل وجمال وعلام وحلاوة وجس..
+
مراد بنحنحه : احم احم خلاص ي شهد اتحشمي ايه هتوصفي مرت خوكي جدامي مش كده
1
نسمه بغيره : وليه ده كلو يشهد الي انتو عملينو اتجليها ملكلكه ف بعضيه ما بين ليها وش من ضهر ولا احمر وخضر من الي
هيحطو بنات بحري مهما معروفين
+
شهد : والله جمالها رباني سبحان من صور
+
نسمه بغل: وكل ده دهب جابو حسن ليها عشانك تطمع فيه هيا واهلها كمان
وكمان وتنظر
لمراد مهو مال ساايب اصلك ..
3
مراد بغضب يلتفت ليها : وانتي مالك انتي
ايش حشرك كان مال ابوكي ولا مال ابوكي
حريم اتحزن روح اطلع ع اوضتك
+
الحادي عشر من هنا