اخر الروايات

رواية عشقني في ماضيه الفصل العاشر 10 بقلم ميفو السلطان

رواية عشقني في ماضيه الفصل العاشر 10 بقلم ميفو السلطان


البارت العاشر
استمر ايهم في انزوائه رغم عشقه الذي اصبح واضح وصريح كان يحترق لبعدها لياتي يوم اجازتها لتاتي تلك الفتاه ليلي لتمدهم بالمؤن ليتجمعا وما ان رات ليلي ايهم حتي اندفعت اليه فايهم ذو شخصيه رجوليه طاغيه تشد من حوله لتقترب منه وبدات في التعرف عليه وبدات في التباسط معه وبدات ضحكاتها تعلو وكانت داليدا تقف في الاعلي تنظر اليهم وهم يضحكون لتقوم مسرعه وتنزل اليهم وتشعر بالحنق.. ما البيه بيتكلم اهوه ومبسوط والضحكه من الودن للودن وبيجي عندي يقلب بومه.. طب يا زفت الطين ماشي ونزلت اليهم واقتربت منهم ووقفت قاطبه جبينها ليلاحظ هو ذلك لتهتف ليلي.. ايه يا دولي ازاَيك واقفه ساكته ليه.. ميفو ميفو
لتهتف... لا ابدا بتفرج علي الجو الحلو والا ايه يا ادم مش الجو حلو وباسطك اوي..
ليقطب جبينه فهيا مشتعله ولا يعلم ما بها.. لتقترب وتهتف ايه خلصت قايمه المشتروات..
لتهتف ليلي اه خلصناها. دا عسليه وبيعرف في كل حاجه ..
لتهتف داليدا والله دا حاجه كويسه ما شاء الله فرحتيني انه بيعرف اصله لما بينبسط بيعرف.
كان هو صامتا لا يعرف ماذا حدث يشعر انه فعل شيئا ضايقها ولكنه لا يعلمه.. لتقف ليلي وتهتف.. ابقي تعالي يا ادم الكافيه عندنا هيعجبك اوي..
ليهتف.. اه طبعا هحاول اجي.
لتبتسم ليلي.... نفسي اقعد معاكو بس اعمل ايه لتخرج تليفونها.. طب تليفونك بقه عشان لو جيت الكافيه تقلي فاعطاه التليفون وداليدا ستنفجر مما هيا فيه وتشعر بالقهر لتنهي الفتاه ما في يدها وتنصرف وقد تركت داليدا تريد ان تنقض عليهم تقتلهم كانت تقف تغلي لا تعلم ماذا تقول ليقترب منها ويهتف برهبه.. داليدا انت كويسه.. سبحان الله وبحمده
لتصرخ فيه.. ايه يهمك اوي ابقي كويسه مش باين.. ميفو ميفو
ليهتف.. كيف تجولي اكده.. دانا اجطع حالي ولا يمسك شئ.
لتخبطه علي دراعه.... بطل بقه كدبك ده َانت واقف تسبسب ايه عجبتك البت اوي واقف مبسوط وهتروح كافتريات وتنبسط وقالبلنا وشك هنا ليه كت بعض فيك يا سي ادم. سبحان الله العظيم
ليبهت من انفعالها.. اسبسب اني بسبسب..
لتصرخ فيه.... امال بتاخد تليفونها ليه هاه ليك عندها ايه وتروحلها ليه الكافتريا وواقف تضحَك وصوتكو جايب اخر الدنيا.. عجبتك انطق البت دي عجبتك.
ليرجف قلبه فهيا غاضبه عليه ليحس بسعاده ليهمس... طب انت زعلانه ليه وانا اعملك اللي رايداه
لتصرخ وهزعل ليه.. عادي سبسب براحتك انت حر بس ماتحسسناش اننا بنعض فيك وكل اما ادخل تطفش كاني هاكلك وتيجي عند النحنوحه والضحكه ترشق في وشها.. لتقترب وتخبطه لم نفسك بقه بتاخد تليفونها ليه.
ليبتسم بحب انت زعلانه عشان خدت تليفونها.. طب اهه واخرج التليفون وازال الرقم لتتنهد قليلا ليهمس انا اجدر ازعلك دانا اموت حالي والله. ميفو ميفو
لتقطب جبينها..اكدب كَمان.. ما بشوفكش ولو شفتك تنزوي وتطفش ليه عملتلك ايه.. توجعني كده. صلوا على الحبيب..
ليقترب منها بحب ويمسك يدها ماعاش اللي يوجعك.. لتتنهد.. امال واقف معاها ليه هتروحلها الكافيه عجبتك اوي.. قول عجبتك. ميفو ميفو
ليبتسم بحب.. هيا مين دي والله ماتملي عيني ولا ابصلها.. دانا عيني مليانه كان ينظر اليها بشوق وحب وكانت اشتاقت لنظراته لتبتسم.. ليهمس ولا فيه حد يملي عيني غير.. ليصمت فجاه..
لتقترب ومشاعرها تهيم به وعيونها قد تاهت في عيناه لتهمس.. غير مين قول.. ليظل واقفا يتلمس يدها بحب.. ليقترب اكثر ليتوها معا ليقترب بوجهه لتحس ان قلبها سيقف.. واثناء ذلك تصيح اختها.. انتو فين يلا عشان نفطر.. ليهب مبتعدا ويحس انه فقد نفسه ليستعيد نفسه ويحاول ان يتجلد وابتعد عنها وقال.. طب انا هروح اشوف شغلي و َتركها ومشي َووهيا تقف مقهوره مغتاظه ليس لها حيل في بعده.
عند فريده وفايز ذهب فايز ليبحث عن زوجته ليجدها في المطبخ ليذهب الي
حجرته ويغير ملابسه ليجدها تدخل عليه ومعها صينيه اكل ليهب سريعا.. ايه يا جلبي شايله ايه لوحدك اكده ينفع مانادتيش ليه عليا اخدها منيكي.
لتبتسم بحب لا انا عايزه اجبهالك لحدك اني فرحانه اكده ليقترب منها ويشدها لتبتعد لاه بعد اكده اني هخش الحَمام علي ماتاكل ليتنهد ويبتعد لتدخل الحمام وتاخذ حماما تزيل اثار المطبخ من عليها وتلبس برنسها وتخرج لتجده قد انهي طعامه لتبتسم وتهتف هنزل الاكل ورفعت الصنيه كانت تنوي ان تضعها بعيدا فظن انها ستنزل هكذا ليهب ويمسك يدها ويشدها اتخبلتي اياك راحه فين بمنظرك ده.
لتقطب... ايه يا فايز بتشدني اكده ليه هروح فين.
ليهتف غاضبا.. عايزه تخرجي متعريه متجوزه اريل والا جرطاس. استغفروااااا
لتدمع عينها وتهتف.. انت بتكلمني اكده ليه وبتزع فيا اني ماكتش هخرج وكت هحطها عالطربيزه اهنه ليه شايفني متسابه جوي اكده.. واستدارت وتركته لتذهب الي دولابها ليحس بخطأه ليهجم عليها ويحتضنها لتدفع يده بعد اكده هو ده اللي هتديني الامان هو ده اللي بتحبني بعد بعد لتنزل دموعها وتشد قميصا ليقترب ويحملها بقوه ويهتف طب استني بس اكده ماتزعليش اني غلطان كت هموت محصور جمري ينزل اكده ليذهب بها ويجلسها علي قدمه ويهتف ايه بطلي عاد تنجهري اكده ليه اني حجك عليا طور غيران علي حبيبه. لتظل مطرقه لا تنظر اليه.. ليهتف طب عسليتي ماهتبصش ليا عاد هتفضلي اكده والله اموت حالي.
لتهمس باكيه اوعي بعد اني مش رايده اتحدت معاك.
ليشدد عليها يمين بالله ماهتخرجي من حضني. دا الجمر احايله العمر كله.. طب حجك عليا عاد.
لتنظر اليه وتهتف.. اهون عليك تزع فيا اكده.. انت وحش جوي وبتجول حاجات مابتعملهاش اني ماهكلمكش واصل لتهب وتدفعه وتدخل الحمام لتلبس قميصها وتظل جالسه فتره تخاف ان تخرج فهيا تحبه وتعشقه لتسمع خبطا عالباب لتسمعه هتباتي جوا اياك طب اعمل ايه هموت اكده افتحي وانا اراضيكي..
لتهتف ساخطه.. لاه ما هفتحش ولو فتحت مالكش صالح بيا.
ليتنهد.. طب افتحي افتحي جلبي بيوجعني.
لتهتف.. هفتح واروح انام ومالكش صالح.
ليقول.. طب افتحي طيب.
لتفتح الباب وتخرج غاضبه وتذهب الي فراشها وتندس فيه ليظل يقف محصورا.. طب اعمل ايه دلوك اني ماصدجت لانت ورضيت عليا وبتنام في حضني تقوم تزع فيها يا حزين اتخبلت اياك مجنون انت مش تستني تشوف. ليتنهد ويذهب اليها ويندس بجوارها ليقترب لتهتف بعد بجولك ماعايزاش اكلمك.
ليتنهد.. طب هتسيبيني موجوع واني كت بشتغل طول النهار و كت هجع من طولي وجلبي بيدج انهارده جامد.
لتشعر بالقلق عليه لتلين قليلا لتهتف ايه موجوع بيك ايه وجاي تزع فيا. ليحس انها لانت ليستغل الموقف.. والله اهه جلبي موجوع َما دريتش بعمل ايه ولا بتصرف ازاي حجك عليا اني هنام مجهور اهه عالله جلبي يوجف ومايطلع عليا نهار عشان زعلتك اني استحج.. ليستدير ويعطيها ضهره لتهب من خوفها وتضع يدها عليه بتجول ايه انت بعد الشر عليك جولي ماتجلجنيش مالك ليظل صامتا يمنع نفسه ان يستدير ويهجم عليها يحتضنها من رقتها لتلتصق به وتمسد عليه َتهمس بالقرب من وجهه والنبي ماتسكت اكده خلاص.
ليهتف بصوت خفيض ماني هسكت اهه عشان انت مش عايزاني اتحددت
لتقبل خده.. طب خلاص اني مش زعلانه والله خلاص جوم اما اكلم ادهم ونروح للدكتور والنبي ماتوجع جلبي ليستدير بهدوء وينظر اليها بهيام وحب.. جلجانه عليا.
لتهتف متلهفه جلجانه داني هموت عليك اكده.
ليبتسم ويشدها الي احضانه يعني تجولي اكده واسكت.. يا جلبي ليهتف بحب انت جميله وطيبه جوي اني حاسس اني دخلت الجنه.
لتبتسم وتملس علي صدره وتهمس جنه ايه بس جوم بالله عليك.
ليشدها الي صدره ويهمس اني كويس بس تبجي في حضني هرتاح اكده والله هرتاح لتظل تملس علي صدره ليحس انه سينفجر ليريحها ويقترب من شفتيها ليهمس حجك عليا اني عفش ماهزعلش الجمر تاني
لتبتسم بحب واني خلاص مش زعلانه.
ليداعب وجهها وشفتيها ليهمس اعمل ايه دلوك انت في حته تانيه تاخدي الجلب لينزل يتلمس شفتيها ويدوب في نعومتهم لتهمس... فايز
ليختف.. عيونو وجلبو.
لتهتف.. بعد انت تعبان..
ليهتف.. تعبان ووالع وهموت محصور باللي جواتي والله محصور لينهال عليها يقبلها قبلات حارقه لتذوب بين يديه وتتوه ليبتعد وينظر اليها وهيا مشتعله ويهتف بحب جمر والله جمر ليظل يداعبها حتي افاقت لتخجل وارتمت علي صدره ليهتف خلاص يا جلبي يمين بالله لابطل حمجتي دي..
لترفع نظرها اه عشان هزعل منك بعد اكده..
ليقبلها لتهتف وهحبك اكتر.
ليداعب ملابسها ليهتف ماتاجي اما احبك لما افطسك.
لتخبطه نام وبطل عاد الله.
ليختف بحرقه.. لميته عاد..
لتقبله وتهمس جريب جوي بس تهنني وتدلعني ولا تزعش فيا.
ليشدها يعتصرها ويهتف.. داني رايد احطك جوات جلبي والله جوات جلبي..
لتبتسم وتندس في احضانه وهيا تشعر ان فايز حبيبها يبثها امانها لتحس انها ستكون قريبا له عن طيب خاطر
اتي ميعاد الكشف علي والد داليدا لياتي زميلها عماد كان شخصا متكبرا الي حد ما ظل يكشف علي والدها ويثرثر مع داليدا ولا يعير ايهم او اي كان اهتماما وايهم يغلي من نظراته لها فعَماد تمني دائما ان توافق داليدا علي الزواج منه ولكنها لم توافق ليمر الوقت وتطلب من عماد ان يكشف علي ايهم ويطمن عليه ايضا فايهم تعافي تماما ولكنها كانت تريد ان تطمئن عليه فطمانها.
رحل عماد وكان ايهم يكتم غليانه فنظرات عماد لها احرقته لتقترب وتبتسم حاسس بايه.
ليهتف بغضب.. زفت وطين.
لتقطب ايه.. ليه ايدك بتوجعك.
ايهتف اه بتوجعني البيه ماعرفش ما كانش مركز فيا ونازل هبد علي دراعي. ميفو ميفو
لتهتف ازاي دا عماد شاطر صحيح لسه متخرج بس شاطر
ليصرخ. انت بتحاميله ليه..
لتبتسم وتنظر اليه وما احميش ليه.. هو ماعملش حاجه تزعل.
ليهتف... طبعا مالبيه دكتور اد الدنيا هيزعلك ليه..
لتتنهد وتظل تنظر اليه ولا تحيد نظرها عنه ليمر وقت لينظر اليها ويقول... انت بتبصيلي اكده ليه
لتبتسم.. بشوف اخرك ايه في الهبل اللي بتعمله..
ليقطب.. هبل هبل ايه..
لتهتف... مفيش واحد دخل في سكه فرق الطبقات ودخلنا زمن العصور الوسطي.
ليقول.. انت بتهبدي بتجولي ايه َما فاهمش. صلوا على الحبيب
لتقترب منه لتقول.. مفيش موضوع الدكتوره ده مالي يعني مش بني ادمه... مالهاش تصاحب حد وتكلم حد او حتي تحب حد.
ليرتبك.. ايه انا مالي بكلامك ده.
لتقترب اكثر... ممكن اعرف انت ما بتبصليش ليه ممكن تبصلي..
لم يعد قادرا ان يصمد امامها فهيا تغلغلت بداخله ليرفع نظره لتجد حنين جارف بداخل عيونه ليرجف قلبها وتهمس... اخيرا يا ادم عارف بقالك اد ايه مابصتليش.. دانا لو قتلتلك قتيل ما تعملش كده.. لتتنهد وتقول.. ايه بقه موضوع دكتوره ده ممكن اعرف مزعلك ليه.. انا داليدا البنت اللي رجعتك من الموت البنت اللي ردتلك روحك والا نسيت كلامك.
ليهتف بحب... ولا يوم جدرت انسي.. ليبعد وجهه.
لتهتف طب ينفع لما ارجعلك روحك تزعلني كده والله بجد زعلانه منك... سبحان الله وبحمده
لينظر اليها ويهتف والله ماجدر ازعلك دجيجه.. انت يا.. ليصمت.
لتهتف يا ايه متكمل.. انا داليدا يا ادم. ميفو ميفو
ليهتف.. انت عايزه ايه يا بت الناس همليني لحزني وقام ليرحل لتمسك يده ليرجف قلبه لتهتف.. لاه ما ههملكش لحالك بعد اكده.. ليستدير مصعوقا وقلبه سيخرج من مكانه لتهتف انت عايزني اهملك يا ادم كانت عيناها ترجوه ان لا يبتعد.. سبحان الله العظيم
ليهتف.. انت بتعملي فيا ليه اكده ماجادرش عاد. ميفو ميفو
لتهمس... هو ايه اللي ما جادرش ماتعرفني طيب وانا اقرر اسيبك والا لا.. بس عموما هو لا في اي حال.. استغفروااااا
لينظر اليها ويدها علي يده ليبتسم بهيام ويقول..هو ايه اللي لاه بالله عليكي بطلي.
لتقترب وتقول.. لو قولت ابطل ابطل.. ابطل يا ادم.. قول بطل تكتم كده.. صلوا على النبي
ليهمس.... يعني تفرج جوي اني رايد ايه.
لتهمس..... اه تفرج والله بس جول يا بو مخ ناشف.
ليقطب جبينه.. مش عايز اجرب خايف..
لتقترب منه وتقول.. خلاص اجرب انا..
ليمسك يدها اخيرا ويهتف داليدا انا.. انا..
لتتنهد يا غلبي انت ايه قول بقه..
ليهتف بغلب.. يا بت االناس اوعي لحالك دكتور وزينه ومليحه وجمر.. ميفو ميفو
لتهتف... طب ما توعي لحالك.. راجل زين وجوي ومليح برضك ليه بتبص لنفسك وحش انت الاسابيع اللي فاتت اثبت انك متعلم تعليم عالي كمان اداره وتجاره وزراعه انا ماقابلتش حد فيه صفاتك دي انت حد مش عادي يا ادم.
ليهتف... حد مش عادي مالوش حد.
لتقول.... اخص عليك واحنا فين لا كده ازعل دانا بحس اني خلفتك ومسئوله عنك اسكت اسكت..
ليهتف بسخريه.... خلفتيني.. طيب
لتضحك يادي النيله يابني دا كلام تشبيه يعني.. اقول ايه انا بنوته ماتتعدل انت اللي تقول دا ايه ده.
لينظر اليه بحب.. نفسي اجول بس مش جادر.
لتقول يا ربي عالورم.. طب اقوم الف لفتين جايز عقدتك تتفك ليصمت.. لتقول طب يا ادم براحتك انا هقوم ونبقي اخوات بقه. وعيله َوكده وهمت ان تقوم
ليسرع ويمسك يدها لاه لاه ماتجوميش هجول والله استني.. لتبتسم وتقعد ليهتف بحب ..اناااا انا ااا اااا داليدا انا بحبك الله في سماه جلبي هيموتني وخايف انك تبعدي عني مرعوب وجلبي واجعني
لتتنهد اخيرا وتغمض عينيها.. وتهتف يا لهوي اخير يا ابني.. طب انت قولت اهوه ابعد ليه انا بقه مش تفهمني..
ليقول... عشان ظروفي اني مش حد عادي. سبحان الله وبحمده
لتضحك.... مانا عارفه انك مش حد عادي بس برضه كمل سمعاك.
ليهتف... انا ماليش حد وانت انت جميله ومن عيله ودكتوره يعني تستاهلي.
لتقاطعه.. استاهل حد مش عادي صح. ميفو ميفو
ليبتسم لها دون ان يحس لتبتسم له.. بطل عبط وكلام اهبل انا واحده مش هبله ولا بدور علي اي حاجه انا حسيتك يا ادم وعارفه انه صعب عليك بس حسيتك بجد
ليمسك يدها ويقبلها طب حسيتيني يعني يعني حاسه باللي جواتي كله بناري وجلبي اللي هطج من حاله لتهز راسها ليقول.من ساعه مافتحت عيوني جلبي دج وجال دي بتاعتك حرمتك مرتك اللي اتخلجت ليك كنت طاير ما واعيش غير ان روحي جنبي ولما لجيتك مش مرتي انجهرت بس حبي ليكي طفح َزاد وكت خايف انفضح ولما عرفتك دكتوره جلبي انهري ولا يوم الا َالجهر كلبش جواتي وبعدت بالمشوار اجولك كنت في هم َغم َروحه رايحه كانت دنيا سوده انك ماهتبجيش ليا ولما عرفت ان فيه حد عايزك انشليت كت هموت َمحصور لتكوني عايزاه لحد ماجيتي دلوك َردتيلي روحي والله ردتيلي روحي داني جوايا عشج مالوش وصف رايد اصرخ والكل يجول انجن بعشجه ادم مجنون داليدا.. رايد يرجع بيا زَماني واجيب اهلي. عيلتي وصحابي لحد رجلك ويعرفو ان ادم عشج عشج مالوش حل عشان يفرحو معايا. طب اني بقه عايز اسمع منك حاجه تريح جلبي حاسس اني هموت بقالي ايام واسابيع والجهر مكلبش جواتي.
لتهمس... من عمايل ايديك انت حر
ليهتف طب ايه حاسه بيا صوح طب جولي انت رايداني كيف ما رايدك يعني مش عارف اجولها خايف. ميفوووووو السلطان
لتبتسم بحب.. خايف تسال ان كنت بحبك صح.. ليبتسم ويهز راسه لتقول انت شايف ايه
ليهتف شايف جمر شايف نجمه عاليه في السما شايف جلبي اللي هموت عليه جولي بالله عليكي ريحي جلبي.. .
لتهتف.. طب خلاص خليه يرتاح عشان انا ماهسيبهوش تعبان نهائي.. طمن قلبك يا ادم.. اطمن علي حبيبه وقامت وتركته واستدارت ورحلت ليظل متسمرا ليهب فجاه ويذهب اليها ويمسكها يديرها.. جولي انك بتحبيني ماعتش جادر جولي بقه ريحي جلبي. سبحان الله وبحمده
لتبتسم وتقول.. يعني مش حاسس.
ليهتف .. قلبي هيجف و َربنا.. لتضحك ليقول يا بت جولي مش هستحَمل اكده..
لتقترب منه وتهمس.... .... ميفو السلطان






تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close