اخر الروايات

رواية الي اين تاخذنا الصدف كاملة وحصرية بقلم رضوي

رواية الي اين تاخذنا الصدف كاملة وحصرية بقلم رضوي



*الباب اتفتح فجأة
_قومي يلا جهزي نفسك فيه عريس جي بليل يشوفك
-اي يماما الكلام ده هو احنا لحقنا عملنا موڤ اون من العريس اللي لسة مطفشاه
_مهو عشان كدا هتقابليه يقلبي ولو طفشتيه المرادي ابوكي هو اللي هيطفشك من البيت، العريس ده متقدم كذا مرة وانتي ترفضيه منغير حِجة، لو مقومتيش هقول لأبوكي انك بتعصي امره
-اي الكلام بس يمامي يحبيبتي د انا كنت بهزر معاكي، اكيد طبعًا هقوم البس واجهز، ومش بعيد اقرأ الفاتحة انهاردة كمان
_كُلي بعقلي حلاوة يبت، يالا قومي زبطي نفسك كدا وحطي مسكاتك وروقي على نفسك عشان يلاقي وشك حلو كدا
-وهو هيشوف وشي فين يست الكُل بس، اي الكلام ده يماما يحبيبتي انتي نسيتي ان محدش يقدر يشوف وشي القمر ده غيركوا
_ههه خفيفة يبت، لا مهيَّ قعدة تعارف ورؤية شرعية، اكيد مش هتطلعي بالنقاب يقلب امك
-يااه د انتو قررتوا كل حاجة عني بقى
_شوفي البت اقولها قومي اتجهزي قاعدة تتحاكى وتتناقش، فزي يلا خليني اروق الزريبة دي
-م انتي لسة مروقاها من يومين عشان العريس اللي طفش
_"بتبريق" هتقومي ولا لأ
-لا يست الكُل هقوم طبعًا هقوم
"اههه من دي عيلة كُل يومين عريس حسسوني اني كملت ال200 سنة، مكنوش 23سنة دول اللي قعدتهم معاهم، أما نشوف عريس الغفلة اللي جي ده هنعمل معاه اي"
_حرام عليكي يعائشة يبت بطني حرام عليكي
" جريت عليها"- مالك يماما بس
_مالي اي بس، انتي وافقة بتنيلي اي مش قولتلك قومي اتجهزي
-الساعة لسة3 يماما
_وقال يعني انتي اللي بتجهزي فربع ساعة د انتي بتقعدي ساعة كاملة عشان تظبطي الخمار بس اللي مش بيبان اصلا من تحت النقاب، ما بالك انهاردة هتلبسي الخمار بس
-صحيح يماما هو جاي لوحده ولا اي عشان ملبسش النقاب معهوش اخوات ولا اي
_لا معاه اخت بنت ومعاه مامته ف مش لازم تلبسيه
-اه تمام ماشي
"قومت اتجهز ولبست فستان بيج فيه ورود زيتي ولبست خمار زيتي وكنت هلبس نقاب افتكرت ماما روحت اكتفيت بالخمار بس، واخيرًا وبعد تنضيف وتجهيز 4 ساعات، الباشا وعيلته شرفوا"
_بت يعائشة امسكي الصينية دي تقدمي لمامته وبعدين هو وبعدين اخته
-وليه الترتيب الغريب ده يماما
_لازم تحترمي امه ولأن اخته اصغر منه
-والله انتي يماما عليكي حركات، بس اوكي ماشي
"دخلت عليهم وعيني فالإرض مكسوفة بقى وكدا، قدمت لمامته شبه م امي قالت بدل م تموتني وقدمت ليه منغير م اشوف شكله بس اللي لاحظته جزمته كانت شكلها حلو، شكلي كدا هوافق عليه من شياكته دي، وقدمت لاخته وبابا وماما واخواتي، وطبعًا الجُملة المُعتادة نسيب العرسان مع بعض، وهنا تبدا المعركة"
*ازيك
-الحمدلله كويسة
*دايما يارب
"بصتله كدا اللهم بارك اي الشياكة دي، قولت انه شيك والله من ساعة م شوفت الجزمة، احمم ما علينا غضيت بصري واستغفرت، وبكُل اندفاع الدُنيا قولتله"
-هو يعني انت يعني جي عشان تسألني عاملة اي؟؟
"لقيته بصلي بصدمة، ادركت انا عملت اي، غمضت عيني كدا بندم وقولت فِـ سري: يربي عليا ان مُتسرعة كدا لي، دي ماما لو عرفت تطحني،حاولت اتدارك الموقف"
-احم لا مش قصدي بس هو مش المفروض تقدم نفسك وكدا
"رجع ضهره لورا وبصلي بصة ثقة او تكبر او عجرفة حقيقي معرفتش اميز"
*اسمي مؤيد متخرج من كلية تجارة انجلش وشغال مُحاسب فِـ بنك وقبضي الحمدلله كويس، معايا شقة بتطُل ع البحر، لازملها التشطيب والعفش، عندي اختي وامي ووالدي متوفي،بس يستي حابة تعرفي عني حاجة تاني
-انا كمان هعرفك عن نفسي اسمي عائشة، رابعة كلية علوم، قسم بيولجي، وعايزة اقولك حاجة
*اتفضلي
-احنا الخطوبة دي هنعملها لمدة 6شهور، وبعدين كُل واحد يروح لحاله
*باستغراب وصدمة: وده لي
-عشان انا مش جاهزة دلوقتي اني ادخل فِـ علاقة حقيقي، انا بالنسبالي لسة صُغيرة ومن حقي اعيش، وفنفس الوقت قِبلت اقابلك وبقولك على اقتراح الخطوبة ده عشان اهلي عايزيني اتخطب، وانا والله لو عليا عايزة اعيش لوحدي اصلا
*قام وقف: ولو موافقتش
"خوفت فِـ اللحظة دي، اهلي اكيد هيعرفوا اني طفشته حاولت اقنعه"
-اقعد يراجل ميبقاش دمك حامي كدا كنت بقول عليك عاقل وراسي، انت اكيد اهلك برضو ضغطوك من ناحية الجواز وكدا ف أنت برضو كسبان
*ومين قالك اني مضغوط
-بصيت باستغراب: مش فاهمة
*قصدي أني محدش يقدر يضغطني شبه م انتي بتقولي وانا..
يتبع..



الثاني من هنا










تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close