اخر الروايات

رواية واشرقت الشمس في وجودها كامله بقلم حبيبه مصطفي

رواية واشرقت الشمس في وجودها كامله بقلم حبيبه مصطفي 


الفصل الاول من روايه (واشرقت الشمس في وجودها) بقلمي /حبيبه مصطفى
في احدي المناطق الراقيه وبالتحديد في ڤيلا الحديدي
يونس وهو يوجه كلامه لوالده؛ صباح الخير
سالم؛ صباح النور ايه قايم يعني بدري ومكلمتش عبد الرحمن يشيل عنك الشغل
يونس؛ اقوم بدري مش نافع اصحي متأخر برضو مش نافع المفروض اعمل ايه يعني
سالم؛ المفروض تبطل
يونس؛ ابطل ايه انا مش فاهم
سالم؛ اوعي تكون فاكر ان انا مش عارف الزفت اللي بتشمه واوعي تكون فاكر ان ابوك مختوم علي قفاه
يونس؛ انت مش هتبطل اللي انت بتعمله دهه انت بتمشي حد ورايا صحح
سالم؛ مش محتاج امشي حد وراك عينك بقي تحتها اسود خسيت النص الزفت اللي في درج مكتبك
يونس؛ بقولك ايه انا حر واعمل اللي انا عايزه انا مبقتش صغير
سالم؛ انا المفروض ابقي مطمن علي الحاجه اللي انا سيبهالك
يونس؛ بطل تعيش الدور بقي انت سايبلي الشركه علي الحديد المجيد احنا كنا لسه هننشر خبر افلاسك وانا اللي وقفت الشركه علي رجلها من تاني وكل ده بسبب ايه فاكر ولا تحب افكرك شكلك نسيت بسبب جريك ورا النسوان
سالم وهو يرفع يديه ليضرب يونس بالقلم ولاكن يونس امسك يديه
يونس؛ انا مش عيل صغير علي الهبل اللي انت بتعمله ده وياريت الحركه ديه متتكررش تاني عشان متشوفش الوش التاني
ثم قام من جلسته بعصبيه وذهب الي الشركه
عبدالرحمن؛ حاسس ان انا عايز ازغرط
يونس؛ اشمعنا
عبدالرحمن؛ جي في ميعادك لاء مش مصدق عنيا
يونس؛ لاء صدق يا خويا
علي الجانب الاخر في احدي المناطق الشعبيه وبالتحديد في منزل يارا
يارا؛ انا نازله الجامعه يا ماما هتحتاجي حاجه
كريمه؛ لاء عايزه سلامتك طبعا جاسر مستنيكي تحت كالعاده
يارا؛ اه مستنيني تحت
كريمه؛ طيب
ثم ذهبت يارا الي الاسفل وجدت جاسر في انتظارها
جاسر؛ ايه التأخير ده كلو كدا هتأخريني علي الشغل يا هانم
يارا؛ ولله انا قولتلك قبل كدا امشي لوحدك عشان انا هأخرك وانت مرضتش
جاسر؛ خليكي فاهمه يا استاذه ان انا بخاف عليكي وببقي قلقان وانتي في الجامعه لوحدك
يارا وهي تنظر علي بديه
يارا؛ فين الدبله بتاعتك
جاسر؛ هااا
يارا؛ فين دبلتك
جاسر بأبتسامه سخيفه؛ قلعتها عشان استحمي ونستها
يارا؛ نستها ولا مضيقاك عشان مش عارف تشقط بنات بيها
جاسر اوقف احدي سيارات الاجره
جاسر؛ اركبي طيب عشان هنتأخر
سعدت يارا الي العربه هيا وجاسر
يارا؛ هاا مش لابس دبلتك ليه
جاسر؛ بطلي عبط يا يارا قولتلك كنت بستحمي
يارا؛ اي حجه عشان تقلع الدبله
جاسر؛ بطلي عبط يا يارا وهقلعها ليه يعني
يارا؛ عشان تشقط بنات
جاسر؛ اشقط وبنات يا بنتي انتي مجنونه انا عندي وقت اشقط بنات انا الصبح ماسك حسابات شركه وبليل بشتغل كاشير في مطعم وبرجع ميت من التعب بنام اشقط امتي بس
يارا؛ اقنعتني بس يا ريت متقلعش دبلتك تاني
جاسر بهزار؛ تمام يا فندم
بعد ان وصلت يارا جامعتها
يارا؛ الو يا رضوي
رضوي؛ ايه انتي فين
يارا؛ قدام بوابه الجامعه
رضوي؛ خلاص انا شوفتك سلام
يارا؛ يلا عشان منتأخرش علي المحاضره
رضوي؛ يلا
عند يونس في الشركه
عبدالرحمن؛ مش هتروح ولا ايه ميعاد الشغل خلص
يونس؛ وانت مالك بيا يا عبدالرحمن روح انت
عبدالرحمن؛ لاء انا هستناك عشان توصلني عشان عربيتي بتتصلح
يونس وهو يأخذ الاب توب من علي المكتب
يونس؛ يلا انا خلصت
بعد خروجهم من الشركه جاء اتنين من الرجال امسكو يونس ودخلو بالقوه داخل العربيه
عبدالرحمن؛ كان لازم اعمل كدا من بدري يا يونس
ثم اخرج هاتفه واتصل بوالد يونس
سالم؛ الخطه مشيت مضبوط
عبدالرحمن؛ اه كله ماشي مضبوط
عند يارا
يارا بصوت منخفض
يارا؛ انا زهقت من المحاضره
رضوي؛ معلش استحملي عقبال ما الهلاهوطه ده يخلص
يارا؛ لاء انا اطلع الاير بودز بتاعتي اسمع اغاني
ثم اخرجت السماعات من الحقيبه وقامت بحطها في اذنها وشغلت اغنيه مسيطره وكانت تتذكر جاسر وهو يقول لها تمام يا فندم
الدكتور؛ الانسه اللي قاعده ورااا
رضوي قامت بضرب قدامها لكي تأخذ بالها من حديث الدكتور
يارا قامت بتوطيه الصوت من الهاتف
يارا وهيا تتحدث مع الدكتور
يارا بصوت عالي؛ مسيطره
صدع صوت ضحكات جميع من في المحاضره
الدكتور؛ مسيطره اي يا بني ادمه انتي انا كنت بقول ايه
يارا؛ اسفه يا دكتور انا بس كنت سرحانه
الدكتور؛ اخر انظار ليكي المره اللي جايه هوديكي علي مكتب العاميد
يارا؛ اسفه يا دكتور مش هتتكرر
الدكتور؛ اتفضلي اقعودي
عند يونس
يونس؛ سبوني يا ولا ال*** سبوني
ذهبو الرجال الي غرفه والقو بداخلها
دخلت الممرضه في مكتب لؤلؤه
الممرضه؛ في مريض جديد با دكتوره
لؤلؤه؛ تمام روحي وانا جايه وراكي
بالفعل قامت لؤلؤه وذهبت الي غرفه يونس
كان يونس يكسر ما بحاوله ولكن اوقفه صوت فتح الباب صمت يونس من جمال الحريه التي امامه
لؤلؤه؛ اهلا بيك في حياتك الجديده
يونس؛ حياه جديده ازاي يعني انا مش فاهم جبتوني هنا ليه
لؤلؤه؛ ولله في حد بيحبك جابك هنا عشان تتعالج من الادمان
يونس؛ طبعا قصدك سالم
لؤلؤه؛ سالم مين انا اقصد صحبك عبدالرحمن
يونس بعصبيه؛ عبدالرحمن ايه يدخلو في اللي ملوش فيه
لؤلؤه؛ بص انت في الاول هتتعب بس صدقني هترتاح بعد كدا وصحبك خايف علي مصلحتك يا بختك يا عم عندك ناس بتحبك
يونس؛ مش هتعالج انا حر
لؤلؤه؛ طب جرب وشوف هترتاح قد ايه لما تتعالج
يونس؛ قولتلك لاااء ايه مبتفهميش
لؤلؤه؛ براحتك انت اللي بتطرني اعمل معاك كدا
لؤلؤه بصوت عالي
رضااا
دخلت الممرضه هيا واتنين من الرجال وقامو بمسك يونس ثم اخذت لؤلؤه حقنه وسحبت منه دم
لؤلؤه؛ مكنتش احب ان اسلوبي يبقي معاك كدا بس انت اللي اخترت
يونس؛ هندمك علي اللي عاملتي ده هوريكي النجوم في عز الضهر
لؤلؤه خرجت من الغرفه وذهبت الي مكتبها
عند يارا
يارا؛ دكتور رخم
رضوي بضحكه عاليه؛ بس كان منظرك تحفه وانتي بتقوليلو مسيطر
يارا؛ اعمل ايه يعني كلام الاغنيه كان شغال في دماغي وبعدين متفكرنيش ده انا كان منظري اهبل اوي
صدر صوت رنين هاتف يارا وكان المتصل جاسر
يارا؛ الو يا جاسر
جاسر؛ ايه خلصتي اول محاضره
يارا؛ اه خلصت
جاسر؛ فضلك محاضرات تاني
يارا؛ اه فاضل محاضرتين
جاسر؛ طيب يا حبيبتي خلي بالك من نفسك
يارا؛ ماشي يا حبيبي انت كمان خلي بالك من نفسك
في الصباح
عند يونس
الممرضه؛ دكتوره لؤلؤه المريض الجديد رافض ياخد اي علاج ولا حتي بياكول
لؤلؤه؛ طيب كلمي والده بلغي ان هو ييجي وانا هدخوله
الممرضه؛ حاضر يا دكتوره
ذهبت لؤلؤه الي يونس
يونس؛ ايه اللي جابك هنا يا دكتوره مش خايفه اشوهلك وشك اللي زي الاقمر ده
لؤلؤه؛ مش عارفه ليه انت مش عايز تتعالج مع انك لسه في المرحله الاولي
يونس؛ وانتي مالك انتي متخليكي في حالك
دخلت الممرضه
الممرضه؛ والد يونس بره يا دكتوره
لؤلؤه؛ خليه يدخول
بعد ان دخل سالم
لؤلؤه؛ ابنك مش عايز يتعالج حضرتك اقعود معاه يمكن يغير رأيه
ثم تركتهم ورحلت
يونس؛ طبعا جي تشمت فيا
سالم؛ لاء مش جاي اشمت فيك انا جي اعمل معاك اتفاق
يونس؛ ايه هو
سالم؛ امك عايشه يا يونس
يونس؛ انت جي تهزر صح ام مين اللي عايشه امي ميته وهيا بتولدني
سالم؛ امك مش ميته انا هحكيلك ايه اللي حصل


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close