اخر الروايات

رواية اسرار في قفص الخوف كاملة وحصرية ( جميع الفصول ) بقلم كاتبة جزائرية

رواية اسرار في قفص الخوف كاملة وحصرية ( جميع الفصول ) بقلم كاتبة جزائرية


كان ذلك الشاب الوسيم واقفا بجانب مكتبه ينظر إلى الشمس من النافذة بكل شموخ و فخر و كأنه يتحداها بنظراته الحادة بعيونه العسلية كان ذلك الشاب حنطي البشرة ذا شعر أسود ناعم مصففا تصفيفة تليق بملامحه الرجولية الأنيقة قاطع ذلك السكون دخول ذلك الشاب المرح قائلا بمزاح:يا صاحبي يا ياسر بتعمل اي بتشوف حبيبتك في الشمس انا سمعت كثير انو الابطال بيشوفو حبيباتهم في القمر اول مرة اشوف واحد بيشوف حبيبتو في الشمس ولا هي سخنة اوي زي الشمس وغمزلو غمزة.
استدار ياسر و قال بجدية:بلاش الكلام دا يا أمين انتا عارف انو كلام الحبيبات دا مش بيعجبني بعدين نحنا بالشغل بتناديني ياسر بيه مش ياسر حاف مفهوم
أمين بملل:مفهوم يا ياسر و قال و هو بيضغط على الكلمة:بيه و بعدين مامتك من الصبح و هيا صارعتني تلفونات قالت انك مش بترد عليها و من هاذا الحكي
ياسر بحدة:انا بالشغل دلوقتي معنديش وقت للكلام و الرغي على التلفون و يلا بقا يا أمين اطلع برة علشان عايز شوف العارضات على اللابتوب و اختار احسنهم لانو بكره حدث تاريخي و مهم حدث اطلاق المجموعة الجديدة لملابس السيدات المعاصرة لازم تكون كل حاجة مزبوطة فاهم و يلا روح احجز مكان قد المقام و شوف المصممات و اتاكد انو كل شي مش جيد بس ممتاز شركة المالكي للموضة مستحيل تضاهيها ماركة بالسوق العالمية فاهم...
أمين :فاهم يا بيه....
ياسر بجدية و هو بيقعد على مكتبو و بيحط رجل على رجل و بيفتح اللابتوب :تمام يلا اطلع و اعمل لي قلت عليه....
قال أمين حاضر و طلع فورا أما يلسر فضل زي ما هوا بيشوف في صور العارضات و بيختار الافضل و الاحسن لحد ما وصل لعارضة انبهر من جمالها عيونها مسحوبة و لونها أزرق سماوي بشرتها بيضة زي الثلج شعرها أشقر حريري جسمها كامل متكامل و فجأة اشر باصبعوا و قال دي دي ضروري تكون بالعرض و لازم تمثل ماركتنا طبعا الاحسن لازمو الاحسن و ابتسم بغرور طيب اسمها اي اطلع لتحت لقى اسم <أسرار حمدي>
فقال:طيب يا أسرار حتمثلي الماركة باي ثمن ....
في مكان ثاني كانت الانوار كلها مطفأة طلعت فجأة وحدة حاملة شمعتين لابسة فستان أزرق سماوي تصميمو جريء قصير فوق الركبة كان شعرها اشقر طويل بشرتها بيضة عيونها مسحوبة و جسمها ممشوق حلو جدا و مشيت بكل احترافية باسلوب انيق و عصري و مشيو وراها العارضات ايوا كانت دي البنت أسرار اجمل عارضة ازياء و بعد دقايق خلص العرض و صفق الجمهور لاداء أسرار و لي معاها و بعدين طلعت المصممة و الكل مشي وراها ابتسمت المصممة لاسرار و هي كمان ابتسمتلها و كملو العرض و ظل الحضور بيسفقو على اداء العارضات و الملابس الروعة الي عملتهم دي المصممة المبدعة.....
بعد العرض كانت اسرار جالسة في غرفة المكياج بتشيل في مكياجها و بتقول و هي بتبص في المراية بابتسامة:حلو اوي يا أسرار عملتي كويس و فجأة دخلت المصممة و قالت:مبروك لالنا بنتي الحلوة
قامت أسرار بسرعة و جريت حضنتها و قالت:كان العرض حلو جدا انتي بجد مبدعة...
بعدتها امها شوي من حضنها و قالت:ده كلو بفضلك انا بنجح لانو عندي بنت زي القمر مثلك و فجأة سعلت امها بقوة..
خافت أسرار على امها و جابت منديل بسرعة و سعلت جواه الام و بعد ما شالتو كان في دم على المنديل
أسرار بخوف:ماما حصل اي ماما و فجأة داخت الام بحضن بنتها...
أسرار ببكاء:ماما ماااما حد يجي بسرعة اسعاف ...
مسكت أسرار الفون بصعوبة و اتصلت بالاسعاف....
بعد فترة.....
في المستشفى كانت أسرار قاعدة جنب امها بتبكي بس اول محست انها حتصحى مسحت دموعها و قالت :معقول كدا تخوفيني عليكي يا فريدة هانم انتي مش شايفه اني مش مستحملة...
ابتسمت فريدة و قالت:متحاوليش تخبي حزنك يا بنتي بكره لما اتركك...وقفتها اسرار بسرعة و قالت:لا مفيش كلا عن كدا
قالت فريدة بابتسامة:لا يا بنتي دي الحقيقة انا مريضة سرطان مش فاضلي كثير صحيح كنا اغنياء بس باباكي يا بنتي ضيع كل مصاريه في القما**ر و قتل نفسو بعدين اختفت ابتسامتها و قالت:و صارت كل الديون علينا البيت اتباع و الشركة كمان بالمزاد العالمي و مفضلش حاجة و انا و انتي كل مصارينا راحت بسبب ابوكي و كل عروضنا بتتوجه لتسديد دينو معندناش مصاري علشان اعالش نفسي بيها انا عاجزة يا بنتي و حتركك قريب .....
مسحت أسرار دموع امها و قالت:لا اكيد حنلاقي طريقة انتي مستحيل تتركيني تمام و طلعت بس،عة من الاوضة و اتصلت على رقم و قالت:انت عرضت عليا شغلانة و رفضت خلص انا قابلة....
قال صوت من التلفون:اسرار متأكدة انتي مكنتيش راضية...
أسرار:حعمل اي حاجة علشان ماما...
و قفلت الفون فورا و رجعت لعند امها...
في قصر المالكي كانت قاعدة ست في الخمسينيات انيقة شعرها بني مربوط كعكة لورا عيونها بنية و بشرتها حنطية قاعدة فوق الكنبة في الصالون بتشرب شاي و فجاة جت الخدامة قالت:سميرة هانم ابنك ياسر رجع البيت...
اشرت سميرة بايدها يعني علشان تروح الخدامة راحت الخدامة و دخل ياسر سلم على مامتو و قال:السلام عليكم
سميرة:و عليكم السلام...بعدين قالت بحدة:ليه مردتش على تلفونك..
ياسر و هو بيقعد فوق الكنبة:لانو مشغول انتي عارفة اني مبردش على فوني في الشغل..
سميرة بحدة و غضب طفيف:بس انا امك لازم ترد عليا...
ياسر ببرود:ليه دلوقتي بس اتذكرتي انك امي مش كنتي مشغولة بحفلاتك و جلساتك و حياتك الفخمة من وقت كنت صغير...
سميرة بغضب:انت.....
و قبل متكبر المشكلة فجاة دخلت بنت صغيرة بعمر الثمن سنوات جريت لعند ياسر و قالت:عمو رجعت؟
ياسر بابتسامة:ايوا يا لميس يا روح عمو...
لميس بوجه طفولي حزين:طيب مجبتليش حاجة و انتا راجع...
ياسر بحزن :لا للاسف..
لميس بحزن:تمام..
و فجاة طلع ياسر شكولاطة من جيبو و قال بمرح:واو لقيت دا لمين يا ترا؟
لميس بفرح:لالي...
ياسر:ايوااا ...
و حضنتو بقوة و قالت:شكرا شكرا شكرا...
كان دا وسط نظرات سميرة بحقد لهي الطفلة بعدين طلعت لميس فوق لاوضتها و كان ياسر حيقوم بس قاطعتو امو و قالت:دي البنت مستفزة اوي يا ياسر
ياسر بحدة:اسكتي مسمحش تحكي حاجة عن بنت اخويا فاهمة


لثامي من هنا







تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close