رواية احببت صعيدي منفصم الشخصيه الفصل التاسع 9 بقلم دعاء احمد
روح بدموع وقلب اتك"سر. انا والله اسفه بس وحياه أغلى حاجه عندك يا فهد رجعني بيتي ابوس ايدك بلاش اللي بتفكر فيه دا اعتبرني زي اختك ترضى ان حد يعمل كدا مع اختك
فهد باستمتاع وهو شايف دموعها وبقي يقرب منها اكتر. ايه يا مزه خايفه ليه انا هتسلي شويه وارجعك لحد بيتك بنفسي
روح بانهيار تام. فهد ارجوك بلاش اللي بتفكر فيه دا انا ماذ"يتكش ولا عمري اذيت حد ليه بتعمل معايا كدا
فهد ببرود. انا كدا مفتري وحش اسوء انسان على الكون اكتر انسان ضلمه من جواه وانتي حظك الأسود وقعك في طريقي نقول ايه بقى حظك كدا
روح. على جث"تي انك تل"مسني انا عندي امو"ت احسن
فهد بتحدي وبسرعه بقى اصادها مسك ايديها الاتنين بقوه وقب"لها بع"نف بقيت تضر"به برجلها في الأرض وبنحاول تبعده
بعد دقايق بعد عنها
فهد. تؤتؤ مبحبش حد يتحداني يا قطه
روح بدموع. انا بكر"هك
فهد. وانا بكر"هك صنفك كله كلكم زبا"له واوعي ان دموع التماسيح دي هتفرق معايا بس انا ماليش مزاج دلوقتي ف قالت اك"سر الملل ياله هروحك
روح. انا همشي لوحدي
فهد شد شعرها بقوه لدرجه انها صر"خت. شعري حرام عليك
فهد بغ"ضب. مبحبش حد يقف ادامي ياله يا مدام بدل ما اعمل حاجه تخليكي تندمي على اليوم اللي اتولدت فيه
روح خدت حاجتها ومسحت دموعها ومشيت وراه
في عربيه فهد
فهد بحده. انزلي ولما اكلمك تردي بدل ما جيبك بطريقتي يا هانم وساعتها هتبقى مدام فهد الشرقاوي قولا وفعلا
روح. انا بكر"هك وهفضل اكر"هك ليوم الدين
فهد. وانا متمناش حبك ولا عايزه بداخله. انا مبقتش عايز حد يحبني كفايه لحد هنا
روح نزلت وهو فاضل يبص عليها بابتسامه جانبيه
جاله اتصال.
شخص. نجحت في الاختبار؟
فهد بابتسامه. نجحت
شخص. هتطلقها امتي
فهد. انت مستعجل على ايه بتحبها اوي
الشخص. انا بحبها لدرجه الجنون
فهد. وليه عملت دا كله
الشخص. عايزها ادامي مذلوله
فهد. ليه وانت بتحبها
الشخص. عشان لما تكون معايا تعرف ان حبي جنه وأنها كانت هتبقى في جحيم معك
عد اليوم وجايه الليل على حوالي الساعه ٦
صقر رجع القصر طلع لاوضته بيفتح الباب بهدوء لقى جويريه لابسه قميص نوم اسود قصير ونايمه بأريحية بلع ريقه وعلى وشه ابتسامه جميله وبقي يقرب منها قعد جانبها على السرير وبدون وعي قب"لها بهدوء وشغف
جويريه بنوم. صقر
صقر بحب. قلبي
جويريه بانتباه قامت بسرعه وبقيت متوتره. انا اسفه انا نمت وانا كدا هغير بسرعه
صقر باستغراب. جوري في ايه متوتره كدا ليه
جويريه بكسوف وخوف. ولا حاجه بس انت المره اللي فاتت زعقتلي لما كنت لابسه كدا واتضايق مني انا اسفه والله هغير دلوقتي
صقر. تاب ممكن اطلب منك حاجة وتنفذيها
جويريه. طبعا اتفضل
صقر. ممكن تنسى اي حاجه فاتت ونبدأ من اول وجديد زي اي اتنين متجوزين
جويريه بابتسامه ساحره وبراءه. طبعا ممكن وبعدين انت جميل في كل حالتك وانت طفل ام التاني دا وحش
صقر. تاني ايه
جويريه. هو انت ازاي مش فاكر بعد كتب الكتاب انت كنت عايز مني حاجات غريبه وكلمتني بطريقه غريبه وبتبصلي كانك عايز تاكلني
صقر. شوفي يا جوري
انا فعلا مش فاكر حاجه ليه معرفش كل اللي اعرفه اني دلوقتي فعلا عايزك معايا
جويريه. وانا عمري ما هسيبك بس لازم تتعالج
صقر بحده. انتي فاكراني مجنون
جويريه بسرعه. لا والله مش اصدي انا اصدي ان دا هيبقى كويس ليك عشان تبقى قادر تفتكر اللي بيحصل بينا والله انا بحبك في كل حالتك
صقر باستمتاع. بتحبيني ااااممم من أمتي يا قمر
جويريه بكسوف وشها بقى احمر. ايه لا مش انت فهمت انا
صقر. تاب اهدي اهدي ياله قومي تجهزي عشانا الحفله اللي يرحمها سوا
جويريه. حاضر
جويريه قامت اخدت شاور وطلعت بعد شويه
كان في فستان اوف وايت ببعض التطريزات من الصدر وجميل مسكته وقفت مبسوطه جدا
صقر بابتسامه . عجبك؟
جويريه بفرحه. حلو اوي اوي شكرا
صقر بخبث. تؤتؤ مش كدا
جويريه ببراءه. اومال ازاي
صقر شدها من وسطها وبا"سها من خدها. على فكره انتي اجمل الف مره يا قمري
جويريه اتكسفت واكتفيت بابتسامه رقيقه على وشها
صقر. انا هدخل اخد دش على ما تغيري
جويريه. حاضر
واقفه أدام المرايه بتحط اخر لمسات من مكياجها الخفيف والجميل وبتلف الحجاب بطريقه جميله كدا
صقر خارج عا"ري الصدر ولف الفوطه على خصره
صقر بانبهر. يخربيت جمال امك
جويريه بتلف له وبتقف مصدومه بتتفرج علي عضلات بطنه السداسي البارزه وعضلات صدره
صقر لاحظ نظرتها بمشاكسه. مش عيب تبصي على عضلاتي يا مراتي
جويريه بقيت طماطم وبتلقائيه. اه لا انا مش اصدي اصلهم شكلهم حلو اوي
صقر. مش ملاحظه امك بتعاكسيني كتير الايام دي
جويريه. ها
صقر. ها ايه. ايه الجمال دا ثم توقف وبحده
انتي هتروحي الحفله كدا
جويريه. اه حلو
صقر. امسحى المكياج دا فورا
جويريه. هو وحش
صقر بهمس. مبحبش حد يشوف حاجه من ممتالكتي وخصوصا لو كانت بالجمال دا فاهمه يا قطتي
جويريه بابتسامه. حاضر همسحه ثواني
صقر. تاب ياله على ما البس انا كمان
بعد دقايق بينزلوا سوا وجويريه في قمه الجمال الاناقه البراءه
في اوضه احمد
واقف في البلكونه بيفكر في البنت بتاع الحادثه
أحمد. ياترى ايه حكايتها وليه اختفت من غير حتى ما اعتذرلها ياترى هي مين
عمار من البلكونه اللي جانبه. ابو حميد بتفكر في ايه
أحمد بحده. عايز ايه يا عمار مش عايز قلبت دماغ انا فيا اللي مكفيني حل عني
عمار. مالك
أحمد بضيق. عمار عايز ايه
عمار. ايه رايك اسهرك سهره عنب تنسيك كل همومك
أحمد بحزن لكن قوه. ليه دا هتخرج مع مسخ
عمار. يا عم متزعلش حقك عليا ادي راسك ابو"سها متزعليش بقى
أحمد. انت عارف اني مبحبش اخرج مع صحابك دول بحسهم تافهين ومش فاهم ازاي ظابط المفروض ليه اسمه زيك يمشي مع دول
عمار. ياعم كل واحد له دماغه وبعدين متقلقش انا وانت هتخرج لوحدنا
أحمد باستغراب. مش عوايدك مالك
عمار بخبث. مفيش هتجي ولا ايه
أحمد. استنى هغير وننزل
عمار. ياله
بعد شويه الاتنين خرجوا
وعمار اخده على با"ر
أحمد بغ"ضب. انت غبي بقى انا ادخل الأماكن الز"باله دي اتجننت ولا ايه بقى دكتور احمد المحمدي يدخل با"ر
عمار. أحمد متكبرش الموضوع اوي وبعدين متخافش مش هنعمل حاجه غلط هنبسط شويه وخلص وبعدين دي اول مره اعزمك على مكان هترفض
أحمد. ويوم ما تعزمني تعزمني على كبا"ريه جاتك القرف ياله ام نشوف اخرتها معاك
دخلوا الاتنين
عمار. خد اشرب
أحمد مبصش وكان بيبص للمكان واخد منه الكأس وشرب
بضيق. ايه دا
عمار. حاجه خفيفه كدا ويس"كي
أحمد بغ"ضب. انت حيوان ياض بتخليني اشرب زفت وحس بدوخه بسيطه
عمار بخبث. اشرب اشرب
وكلم شخص
عمار. كله تمام.
الشخص. تمام يا باشا
عمار. اقفل وبص لأحمد بخبث. اخويا العزيز اللي لابس توب الشرف ههههه اهلا بيك في العالم المخملي
أحمد بدا يقف احساسه بالوعي
في قصر ضخم
بتدخل جويريه وهي حاطه ايديها في ايد صقر
تحت نظرات الإعجاب من البعض والشهو"ه من البعض الاخر
صقر بجمود. جويريه مش عايزك تبعدي عني فاهمه المكان هنا مش امان خليكي جانبي
جويريه. هو في حاجه
صقر. متخافيش طول ما انتي معايا
دخل عليهم شخص في بدايه الأربعينات العمري
العمري. اهلا بيك صقر بيه فرحت جدا انك قبلت الدعوه
صقر بحده. اهلا
العمري بنظرات قذ"ره لجويريه اللي ماسكه في دراع صقر بخوف اهلا بيكي مدام جويريه وبيمد ايده ليه
صقر بغ"ضب وغيره من نظراته ومسك ايد العمري بقوه. انت عارف ان ممتالكتي محدش له الحق ان يلمسها
العمري بوجع وغ"ضب. طبعا يا صقر بيه انا اسف
صقر. ياله يا جوري
بعد شويه
بتشتغل الموسيقى وكل اتنين بير"قصوا
شخص. تسمحيلي بالرقصه دي
جويريه بصيت لصقر اللي ملامح وشه اتغيرت واتكلم بغيره قا"تله. المدام
الشخص. انا اسف بس مفيش في ايديها خاتم انا اسف بعد اذنكم
صقر بص لجوري وانتبه ان مفيش حته دبله في ايديها كانت بتبص على الناس اللي بترقص بعيون لامعه
صقر. تسمحيلي بالرقصه دي
جويريه. مابعرفش ارقص
صقر. متخافيش اعملي زي ما هقولك تسمحيلي
جويريه بفرحه هزت راسها بحماس
صقر مسك ايديها وراح للاستيج واول ما طلع علي المنصه كل اللي كانوا عليها نزلوا احترام ليه
الاضواء انطفت وضوء ازرق بقى موجه عليهم
صقر مد ايديه لجوري وهي مسكت في ايده
صقر. حطي ايدك على كتفي
وحط ايديه على خصرها وبقوا يرقصوا وهم مش حسين بالناس اللي حواليهم مركزين مع عيون بعض كأنهم بيتكلموا في صمت
فأقوا على صوت تصيفق الناس ليهم
صقر مسك جويريه من خصرها كاثبات للكل انها ملكيه خاصه
صقر بص في الساعه واتوتر
صقر. هنرجع القصر
جويريه بفهم. تمام
بعد شويه بيخرجوا الاتنين وصقر بيركب عربيته ويتحرك ناحيه القصر
فجاءه رصا"ص بيضرب عليهم في كل ناحيه
صقر بزعيق وهو بيخرج مسد"سه. انزلي في الدواسه
جويريه بزعر. في ايه
صقر. بقولك انزلي في الدواسه
بدا يتعامل معهم لكن فجاه
صصصصصقققققررررر
نكمل في العاشر
كل شخص بطل حكايته
ومعانا
صقر
جويريه
فهد
روح
مجهول
فاتن
زين.
صافيه
عمار
احمد
ولسه الحكايه في اولها
وصقر زي ماهو حنين
زي ماهو قا"سي ودايما للقدر رأي اخر
وفي أطراف كتير لسه هتظهر
الكل هيتو"جع بس ايه الرأي النهائي للقدر
فهد باستمتاع وهو شايف دموعها وبقي يقرب منها اكتر. ايه يا مزه خايفه ليه انا هتسلي شويه وارجعك لحد بيتك بنفسي
روح بانهيار تام. فهد ارجوك بلاش اللي بتفكر فيه دا انا ماذ"يتكش ولا عمري اذيت حد ليه بتعمل معايا كدا
فهد ببرود. انا كدا مفتري وحش اسوء انسان على الكون اكتر انسان ضلمه من جواه وانتي حظك الأسود وقعك في طريقي نقول ايه بقى حظك كدا
روح. على جث"تي انك تل"مسني انا عندي امو"ت احسن
فهد بتحدي وبسرعه بقى اصادها مسك ايديها الاتنين بقوه وقب"لها بع"نف بقيت تضر"به برجلها في الأرض وبنحاول تبعده
بعد دقايق بعد عنها
فهد. تؤتؤ مبحبش حد يتحداني يا قطه
روح بدموع. انا بكر"هك
فهد. وانا بكر"هك صنفك كله كلكم زبا"له واوعي ان دموع التماسيح دي هتفرق معايا بس انا ماليش مزاج دلوقتي ف قالت اك"سر الملل ياله هروحك
روح. انا همشي لوحدي
فهد شد شعرها بقوه لدرجه انها صر"خت. شعري حرام عليك
فهد بغ"ضب. مبحبش حد يقف ادامي ياله يا مدام بدل ما اعمل حاجه تخليكي تندمي على اليوم اللي اتولدت فيه
روح خدت حاجتها ومسحت دموعها ومشيت وراه
في عربيه فهد
فهد بحده. انزلي ولما اكلمك تردي بدل ما جيبك بطريقتي يا هانم وساعتها هتبقى مدام فهد الشرقاوي قولا وفعلا
روح. انا بكر"هك وهفضل اكر"هك ليوم الدين
فهد. وانا متمناش حبك ولا عايزه بداخله. انا مبقتش عايز حد يحبني كفايه لحد هنا
روح نزلت وهو فاضل يبص عليها بابتسامه جانبيه
جاله اتصال.
شخص. نجحت في الاختبار؟
فهد بابتسامه. نجحت
شخص. هتطلقها امتي
فهد. انت مستعجل على ايه بتحبها اوي
الشخص. انا بحبها لدرجه الجنون
فهد. وليه عملت دا كله
الشخص. عايزها ادامي مذلوله
فهد. ليه وانت بتحبها
الشخص. عشان لما تكون معايا تعرف ان حبي جنه وأنها كانت هتبقى في جحيم معك
عد اليوم وجايه الليل على حوالي الساعه ٦
صقر رجع القصر طلع لاوضته بيفتح الباب بهدوء لقى جويريه لابسه قميص نوم اسود قصير ونايمه بأريحية بلع ريقه وعلى وشه ابتسامه جميله وبقي يقرب منها قعد جانبها على السرير وبدون وعي قب"لها بهدوء وشغف
جويريه بنوم. صقر
صقر بحب. قلبي
جويريه بانتباه قامت بسرعه وبقيت متوتره. انا اسفه انا نمت وانا كدا هغير بسرعه
صقر باستغراب. جوري في ايه متوتره كدا ليه
جويريه بكسوف وخوف. ولا حاجه بس انت المره اللي فاتت زعقتلي لما كنت لابسه كدا واتضايق مني انا اسفه والله هغير دلوقتي
صقر. تاب ممكن اطلب منك حاجة وتنفذيها
جويريه. طبعا اتفضل
صقر. ممكن تنسى اي حاجه فاتت ونبدأ من اول وجديد زي اي اتنين متجوزين
جويريه بابتسامه ساحره وبراءه. طبعا ممكن وبعدين انت جميل في كل حالتك وانت طفل ام التاني دا وحش
صقر. تاني ايه
جويريه. هو انت ازاي مش فاكر بعد كتب الكتاب انت كنت عايز مني حاجات غريبه وكلمتني بطريقه غريبه وبتبصلي كانك عايز تاكلني
صقر. شوفي يا جوري
انا فعلا مش فاكر حاجه ليه معرفش كل اللي اعرفه اني دلوقتي فعلا عايزك معايا
جويريه. وانا عمري ما هسيبك بس لازم تتعالج
صقر بحده. انتي فاكراني مجنون
جويريه بسرعه. لا والله مش اصدي انا اصدي ان دا هيبقى كويس ليك عشان تبقى قادر تفتكر اللي بيحصل بينا والله انا بحبك في كل حالتك
صقر باستمتاع. بتحبيني ااااممم من أمتي يا قمر
جويريه بكسوف وشها بقى احمر. ايه لا مش انت فهمت انا
صقر. تاب اهدي اهدي ياله قومي تجهزي عشانا الحفله اللي يرحمها سوا
جويريه. حاضر
جويريه قامت اخدت شاور وطلعت بعد شويه
كان في فستان اوف وايت ببعض التطريزات من الصدر وجميل مسكته وقفت مبسوطه جدا
صقر بابتسامه . عجبك؟
جويريه بفرحه. حلو اوي اوي شكرا
صقر بخبث. تؤتؤ مش كدا
جويريه ببراءه. اومال ازاي
صقر شدها من وسطها وبا"سها من خدها. على فكره انتي اجمل الف مره يا قمري
جويريه اتكسفت واكتفيت بابتسامه رقيقه على وشها
صقر. انا هدخل اخد دش على ما تغيري
جويريه. حاضر
واقفه أدام المرايه بتحط اخر لمسات من مكياجها الخفيف والجميل وبتلف الحجاب بطريقه جميله كدا
صقر خارج عا"ري الصدر ولف الفوطه على خصره
صقر بانبهر. يخربيت جمال امك
جويريه بتلف له وبتقف مصدومه بتتفرج علي عضلات بطنه السداسي البارزه وعضلات صدره
صقر لاحظ نظرتها بمشاكسه. مش عيب تبصي على عضلاتي يا مراتي
جويريه بقيت طماطم وبتلقائيه. اه لا انا مش اصدي اصلهم شكلهم حلو اوي
صقر. مش ملاحظه امك بتعاكسيني كتير الايام دي
جويريه. ها
صقر. ها ايه. ايه الجمال دا ثم توقف وبحده
انتي هتروحي الحفله كدا
جويريه. اه حلو
صقر. امسحى المكياج دا فورا
جويريه. هو وحش
صقر بهمس. مبحبش حد يشوف حاجه من ممتالكتي وخصوصا لو كانت بالجمال دا فاهمه يا قطتي
جويريه بابتسامه. حاضر همسحه ثواني
صقر. تاب ياله على ما البس انا كمان
بعد دقايق بينزلوا سوا وجويريه في قمه الجمال الاناقه البراءه
في اوضه احمد
واقف في البلكونه بيفكر في البنت بتاع الحادثه
أحمد. ياترى ايه حكايتها وليه اختفت من غير حتى ما اعتذرلها ياترى هي مين
عمار من البلكونه اللي جانبه. ابو حميد بتفكر في ايه
أحمد بحده. عايز ايه يا عمار مش عايز قلبت دماغ انا فيا اللي مكفيني حل عني
عمار. مالك
أحمد بضيق. عمار عايز ايه
عمار. ايه رايك اسهرك سهره عنب تنسيك كل همومك
أحمد بحزن لكن قوه. ليه دا هتخرج مع مسخ
عمار. يا عم متزعلش حقك عليا ادي راسك ابو"سها متزعليش بقى
أحمد. انت عارف اني مبحبش اخرج مع صحابك دول بحسهم تافهين ومش فاهم ازاي ظابط المفروض ليه اسمه زيك يمشي مع دول
عمار. ياعم كل واحد له دماغه وبعدين متقلقش انا وانت هتخرج لوحدنا
أحمد باستغراب. مش عوايدك مالك
عمار بخبث. مفيش هتجي ولا ايه
أحمد. استنى هغير وننزل
عمار. ياله
بعد شويه الاتنين خرجوا
وعمار اخده على با"ر
أحمد بغ"ضب. انت غبي بقى انا ادخل الأماكن الز"باله دي اتجننت ولا ايه بقى دكتور احمد المحمدي يدخل با"ر
عمار. أحمد متكبرش الموضوع اوي وبعدين متخافش مش هنعمل حاجه غلط هنبسط شويه وخلص وبعدين دي اول مره اعزمك على مكان هترفض
أحمد. ويوم ما تعزمني تعزمني على كبا"ريه جاتك القرف ياله ام نشوف اخرتها معاك
دخلوا الاتنين
عمار. خد اشرب
أحمد مبصش وكان بيبص للمكان واخد منه الكأس وشرب
بضيق. ايه دا
عمار. حاجه خفيفه كدا ويس"كي
أحمد بغ"ضب. انت حيوان ياض بتخليني اشرب زفت وحس بدوخه بسيطه
عمار بخبث. اشرب اشرب
وكلم شخص
عمار. كله تمام.
الشخص. تمام يا باشا
عمار. اقفل وبص لأحمد بخبث. اخويا العزيز اللي لابس توب الشرف ههههه اهلا بيك في العالم المخملي
أحمد بدا يقف احساسه بالوعي
في قصر ضخم
بتدخل جويريه وهي حاطه ايديها في ايد صقر
تحت نظرات الإعجاب من البعض والشهو"ه من البعض الاخر
صقر بجمود. جويريه مش عايزك تبعدي عني فاهمه المكان هنا مش امان خليكي جانبي
جويريه. هو في حاجه
صقر. متخافيش طول ما انتي معايا
دخل عليهم شخص في بدايه الأربعينات العمري
العمري. اهلا بيك صقر بيه فرحت جدا انك قبلت الدعوه
صقر بحده. اهلا
العمري بنظرات قذ"ره لجويريه اللي ماسكه في دراع صقر بخوف اهلا بيكي مدام جويريه وبيمد ايده ليه
صقر بغ"ضب وغيره من نظراته ومسك ايد العمري بقوه. انت عارف ان ممتالكتي محدش له الحق ان يلمسها
العمري بوجع وغ"ضب. طبعا يا صقر بيه انا اسف
صقر. ياله يا جوري
بعد شويه
بتشتغل الموسيقى وكل اتنين بير"قصوا
شخص. تسمحيلي بالرقصه دي
جويريه بصيت لصقر اللي ملامح وشه اتغيرت واتكلم بغيره قا"تله. المدام
الشخص. انا اسف بس مفيش في ايديها خاتم انا اسف بعد اذنكم
صقر بص لجوري وانتبه ان مفيش حته دبله في ايديها كانت بتبص على الناس اللي بترقص بعيون لامعه
صقر. تسمحيلي بالرقصه دي
جويريه. مابعرفش ارقص
صقر. متخافيش اعملي زي ما هقولك تسمحيلي
جويريه بفرحه هزت راسها بحماس
صقر مسك ايديها وراح للاستيج واول ما طلع علي المنصه كل اللي كانوا عليها نزلوا احترام ليه
الاضواء انطفت وضوء ازرق بقى موجه عليهم
صقر مد ايديه لجوري وهي مسكت في ايده
صقر. حطي ايدك على كتفي
وحط ايديه على خصرها وبقوا يرقصوا وهم مش حسين بالناس اللي حواليهم مركزين مع عيون بعض كأنهم بيتكلموا في صمت
فأقوا على صوت تصيفق الناس ليهم
صقر مسك جويريه من خصرها كاثبات للكل انها ملكيه خاصه
صقر بص في الساعه واتوتر
صقر. هنرجع القصر
جويريه بفهم. تمام
بعد شويه بيخرجوا الاتنين وصقر بيركب عربيته ويتحرك ناحيه القصر
فجاءه رصا"ص بيضرب عليهم في كل ناحيه
صقر بزعيق وهو بيخرج مسد"سه. انزلي في الدواسه
جويريه بزعر. في ايه
صقر. بقولك انزلي في الدواسه
بدا يتعامل معهم لكن فجاه
صصصصصقققققررررر
نكمل في العاشر
كل شخص بطل حكايته
ومعانا
صقر
جويريه
فهد
روح
مجهول
فاتن
زين.
صافيه
عمار
احمد
ولسه الحكايه في اولها
وصقر زي ماهو حنين
زي ماهو قا"سي ودايما للقدر رأي اخر
وفي أطراف كتير لسه هتظهر
الكل هيتو"جع بس ايه الرأي النهائي للقدر