رواية وعود كاذبة الفصل الثامن 8 بقلم شريهان مطاوع
يزن مهما حصل بينا خير او شر عمري ما اعرف اخون
او ا ؤذي حد وثق فيا يا ريت تفهمي ده كويس
سما وانا بثق فيك
سما اكيد
يزن يبقى نتغدى سوا بكره هههههه هههههه
سما ممكن تديني وقت اطول شويه ل ثقه اكبر
يزن اكيد طبعا انا بهزر معاكي هههههه هههههه هههههه
سما انت بتضحك ليه دلوقتي
يزن يا بنتي بضحك علشان افك التوتر ده
سما اديني فرصه مع الوقت التوتر يروح
انت شفتني كلمتني كمان عايز تقابلني يا ابني بالراحه
يزن والله ما في افضل من الطريق المستقيم ما بحبش اللف من بعيد علشان حاجه سهله نصعبها ليه عاوز ا عزمك واكلمك وجها لوجه واديكي شيكولاته
هي دي كل الحكايه نقعد سنتين كمان علشان خروجه
سما بخوف وتوتر و تاخد نفس بصعوبه مع الوقت اكيد نتقابل يزن سوري سوري اكلمك تاني بابا وماما رجعوا باي باي
يزن باي بقلم شريهان مطاوع
يزن يغلق الفون وهو مبتسم يدخل البلكونه يقف وينظر امامه ويبتسم وهو يتذكر شكلها ويضع يده على شعره ويبتسم و يتذكر كلامهم طول اليوم وازاي من نظره واحده قدرت تقلب حياته
في نفس اللحظه تدخل مامته حبيبي انا خبط على الباب من بدري اللي واخد عقلك يا دكتور يزن
يزن يلتفت وينظر لها ويبتسم يجلس وهي تجلس امامه ويضحك
حبيبي سرحان في ايه
يزن لا ابدا عملت ايه في ترتيب الحفله
ايه مامت يزن الحفله بعد بكره وبعدين جدك عمل الحفله دي مخصوص عشان تتعرف على بنت عز الدين بيه
يزن لا لا لا لا انا عمري ما اتجوز بالشكل ده وبعدين شركتي مش محتاجه اني اتجوز عشان اكبرها بمساعده حد
ايه وهي تلامس يده حبيبي جدك بيدور على مصلحتك
يزن مصلحتي ان انا اختار اللي تناسبني لكن جواز المصلحه ده يا امي انا ما ليش فيه
ايه تقف بعد ما هو واقف و وضع يده على سور البلكونه وهي تضع يدها على يده حبيبي بص لي جدك هو اللي رباك و كبرك وقف جنبك وخليك رجل اعمال والكل بيعمل لك مليون حساب اكيد مش عشان حاجه بسيطه ت زعله
يزن وهو ياخذ نفس بصعوبه وينظر لامه يا امي انا مستحيل ازعل جدي لكن مستحيل ابني حياتي على جواز مصلحه وبعدين انا فيه بنت معجب بيها
مامته انت قلت لي الكلام ده مره مش دي البنت اللي في الكليه اللي قلت لي طلعت الاول على دفعتها سنتين وانت معجب بادبها وتفوقها
يزن لا لا لا واحده ثانيه وقريب قوي اعرفك عليها
ايه طب هتعمل ايه مع جدك بقلم شريهان مطاوع
يزن جدو سي بيه انا هتكلم معاه
ينتهي اليوم ويبدا يوم جديد في الكليه سما وملك الكافيه ملك احكي لي يا قلبي ايه الاخبار سما مش عارفه انا خايفه لكن مبسوطه مبسوطه مبسوطه قوي وسعيده لكن هو بيطلب مني يشوفني وجها لوجه وبعدين هو حابب شكلك مش انا وده شيء يضايقني جدا انتي مش متخيله ان انا مش بقدر اتنفس دلوقتي غير لما بسمع صوته انا بجد لو بعد عني هموت انا تعلقت بيه قوي قوي
ملك دي لعبتك انتي لازم تخليه يموت فيكي انتي وبعدين احنا ممكن نسويه على نار هاديه
سما اللي هو ازاي هو اللي زي يزن ينفع معاه نار هاديه ده شخصيته صعبه جدا
ملك كل رجاله يا حبيبتي نقطه ضعفهم
الدلع و يحبوا نظريه شوق ولا تذوق وانتي هتعملي معاه كده
سما لا لا لا طبعا ايه اللي انتي بتقوليه ده انا مش بتاعه الكلام ده وبعدين لو شفتيني وانا بتكلم معاه ببقى عامله زي الكتكوت الغرقان ده كل ما يقول لي كلمه او يسالني سؤال مش بعرف ارد عليه تقولي لي ادلعي عليها
وبعدين انا خايفه اتامل على الفاضي انا لو بعدت عنه
هموت
ملك انتي على طول خايفه خايفه يا بنتي لازم تحاولي وتتكلمي معاه اكثر وبعدين انا كل كام يوم يشوفني مره كاميرا لكن انتي كل يوم تتكلمي معاه ويفهمك ويعرفك ويقرب منك ويفهم شخصيتك وانا متاكده ان هو يحبك وساعتها مش هيفرق معاه الشكل وبعدين انتي محس ساني ان انتي وحشه انتي زي القمر اي نعم مش بيضه لكن ما انتش سمراء انتي لونك برونزي وعيونك عسليه وشعرك الناعم الاسمر الجميل انتي حلوه لكن انتي اللي مش شايفه نفسك كده لازم تقتنعي ان انتي حلوه عشان هو يعترف بجمالك بقلم شريهان مطاوع
سما انا خايفه ومتوتره دائما لكن كل اللي اقدر اقوله ان هو لو بعد عني انا هموت حرفيا انا بحبه بحبه قوي يا ملك انا دلوقتي بتمنى من ربنا ان يخرج حبه من قلبي مش قادره مش قادره ابطل حب فيه
ملك تحتضنها حبيبتي صدقيني لو اقدر اعمل اكتر من كده هعمل انا ما اقدرش اشوفك بتتعذبي
وبعد وقت من الكلام ينتهي اليوم الدراسي وترجع سما الى منزلها وتدخل غرفتها وبعد وقت سما تتناول العشاء وتتحدث مع باباها بهدوء وباباها يتحدث والابتسامه لا تفارق وجهه تستمع له سما عقدت حاجبيها فهناك شيء غريب يحدث هي لا تعلمه حتى تحدث باباها قائلا امبارح اتقدم لك عريس
في اللحظه دي ملك بخوف وتوتر قلبها هيقف من الخوف ومن الفكره انا بابا انا جاي لي عريس بابا انا عاوزه اكمل تعليمي وبعدين انا لسه صغيره ولا انت عاوز تخلص مني وخلاص
مدحت يلامس يدها بحب ايه يا بنتي الكلام ده انا ا حطك في عيني لغايه اخر يوم في عمري وبعدين انتي مش عاوزه تعرفي مين العريس
مامتها ده رامي ابن عمتك ايه رايك نقول مبروك
مدحت استني حياه خلينا نسمع ردها
سما من فضلك يا بابا انا مش بفكر في الجواز دلوقتي
حياه باندفاع حبيبتي انتي مش صغيره انتي فاضل لك سنه في الجامعه وانا ما اتمنا ليكي عريس احسن من رامي رامي وكيل نيابه ومحترم واخلاق وانا ما ا تمناش احسن منه ليكي اتمنى لك يا بنتي تفكري
سما هفكر وارد عليكم تصبحوا على خير تقف اتجهت الى غرفتها واحكمت قفل الباب وده فنت وجهها في الوساده حتى تسمع شهقتها وتبكي وتبكي وتتكلم مع نفسها انا غلط هفكر في ايه كان لازم ارفض على طول بس هقول ايه وايه السبب كمان بابا يزعل لان ابن عمتي اعمل ايه يا ربي وبعد لحظات يزن يبعت رساله وحشتيني وحشني صوتك
سما ترفع وجهها وتمسح دموعها وترد عليه يزن عايز اسمع صوتك وحشني يرن ماسنجر سما تتكلم بصوت مخنوق جدا
يزن صوتك ماله ليه صوتك حزينه انتي كنت بتعيطي
سما لا
يزن لا مين مزعلك
سما لا انا انا بقلم شريهان مطاوع
يقطعها يزن عيون الانا ليه زعلان ومين يقدر على زعلك
سما مشكله بسيطه
يزن تحبي تحكي لي اساعدك و نحلها سوا
سما ما ينفعش بعتذر
يزن ما في داعي للاعتذار بس صدقيني لما تحبي تتكلمي اكيد انا هسمعك ولو احتجتي لاي مساعده انا اول واحد اكون بجوارك وبعدين انا ما عادش ينفع يعدي عليا يوم من غير ما اسمع صوتك واتكلم معاكي انتي عملت في ايه
وطلعتي لي منين عشان تعلقيني بيكي كده
سما تستمع له
وفضلوا يتكلموا لحد الساعه 3:00 صباحا ويزن يتكلم معاها ويتعلق بيها اكثر واكثر وابتداء ينبهر بيها اكثر واكثر من كلامها وتفكيرها الكبير جدا وعقلها
يزن انتي عقلك كبير قوي وافكارك عجباني جدا واسلوبك في ا لمناقشه رائع
صدقيني انا معجب بيكي فعلا اول ما شفتك شكلا
لكن صدقيني اعجابي زاد بيكي اكثر واكثر لما اتكلمت معاكي وحسيت قد ايه عقلك كبير وروحك الحلوه روحي الاطفال بتزعل بسرعه وتتراضى بسرعه وعقلك الكبير اللي يتناقش معايا ويحتويني تعبتيني يا ملك
سما
استمروا في الكلام وبعد يغلق الفون ويحاول ينام ما فيش نوم يقعد ويتكلم مع نفسه في ايه يا يزن انا لو كنت اعرف اني لما اسمع صوتها مش هعرف انام ما كنتش اتصلت ركز يا يزن و حاول تنام معقول تكون قدرت تاخذ عقلي وقلبي واكون حبيتها معقول فيكي ايه خليكي خطفتي عقلي وقلبي
تاني يوم في الصباح يزن يفتح عيونه ويمسك الفون وهو مبسوط ويرسل لها رساله صباح الورد
سما صباح الخير
وفي نفس اللحظه تدخل ماما حياه بتتكلم معاها سما ارجوكي يا امي انا مش عايزه اتجوز دلوقتي رامي ابن عمتي انسان جميل جدا واخلاقه عاليه جدا لكن انا مش شايفاه غير اخويا الكبير عشان خاطري انا مش حابه اتجوز دلوقتي
حياه تمام يا بنتي براحتك انا ه بلغ باباك ي
تخرج حياه وسما تفتح الفون تاني
يزن روحتي فين يا انا
سما هههههه عيون الانا معاك كانت ماما عندي بتتكلم معايا وانت عارف لما بتوتر ما بعرف اتكلم
يزن هههههه ملك توتر هههههه اسمك الجديد هههههه
سما كده زعلانه منك كتير
يزن ليه بقى زعلانه
سما لا لا لا زعلانه منك انا
يزن عيون الانا ما اقدر على زعلك اصالحك عندي شيكولاته كثير كلها جايه لي من روسيا
صلوا على الحبيب المصطفى