رواية ارملة اخي الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة الالفي
صعد الدرج دون ان يشعر به احد ووصل الى الطابق السادس، انتظر قليلا الى ان غادرت ورد شقته واستقلت بالمصعد لكي يهبط بها الى الطابق الاول، وبعدما تاكد من مغادرتها بالفعل،دلف لشقته واغلق الباب خلفه بهدوء، ثم سار الى غرفة النوم خاصته ليبدل ثيابه باخري مريحه لتساعده على الحركه دون قيود .
+
ثم غادر شقته بهدوء ليصعد اعلى البنايه وهو يحمل بيده حبل غليظ وضع بطرفه حديد لكي يثبته اعلى السور من الجهه الخلفيه للبنايه لكي لا يراءة احد ومن ثم تسلق الحبل هبوطا الى الشقه المنشوده ودفع بقدمه نافذه المطبخ،ليستقر بداخل الشقه وسار بخفه ينظر داخل الشقه يبحث عنها فلم يجدها، ثم وقف امام باب الغرفه واخرج من جيب بنطاله محرمه ورقيه نثر بها المخدر وفتح باب الغرفه برفق، ليجد الفتاه تصلي فرضها ولم تشعر لوجوده، وقف لحظات الى ان انتهت من صلاتها ليتقدم بخطوات سريعه قبل ان تلتف للخلف ووضع المحرمه اعلى انفها وهو يمسك بها من الخلف ليجعلها تثتنشق المخدر ويهوي جسدها على ذراعه القابض عليها ومن ثم حملها ليغادر الشقه وترك الباب خلفه مفتوح على مصرعيه، هبط بها الى حيث شقته وضعها برفق اعلى الاريكه الموضوعه بغرفه الصالون ثم عاد ليخفي أي اثر لفعلته ....
+
_____
+
فى ذلك الوقت كان يصف سيارته امام مبنى النيابه ثم ترجل من سيارته ليلتقي بصديقه الذي استوقفه
+
- فارس ايه جابك يا بني، مش مراتك تعبانه ؟
+
- هاخد اذن بعد ماخلص كام نقطه كده فى ملف القضيه اللى شغال عليها
+
ربت على كتفه : ربنا معاك
+
- وانت طالع ماموريه ولا ايه ؟
+
- اه يا سيدي فخري مش موجود وأنا هنا مسحول مكانه
+
ابتسم له بحب : ربنا يعينك يا صاحبي، يلا شوف شغلك مش هعطلك
+
- اشوف وشك بخير يا وكيل
+
ودع صديقه بابتسامه حانيه ثم دلف لداخل المبنى ومن ثم الى مكتبه ليجلس خلفه بهدوء ثم يخرج ملف القضيه ويعاود قراءة ملف التحقيق ثم نهض من مكانه متوجها الى مكتب اللواء "اكمل سلام "
+
طرق الباب بخفه ثم دلف لداخل وبعد ان صافح اللواء جلس امامه يتحدث فى القضيه التى انهى التحقيق بها، ليبتسم له اكمل باعجاب فقد انهى التحقيق فى وقت قياسي كما تعود منه على ذلك، فالي الان ولم تقف قضيه عالقه به ولذلك سمي بالصقر لجرئته فى اتخاذ القرار الصائب وحدته فى التعامل مع جميع طبقات المجتمع سواسيا لا يفرق بين احد فالكل امام القانون مذنب الى ان يتم برءاته ..
1
- ألف مبروك يا بطل، القضيه انتهت على خير ودلوقتي جى دور المحكمه والكلمه الاخيره للقضاه
+
- الله يبارك فى سعادتك يا فندم، كنت محتاج استاذن حضرتك اليوم كله عندي ظروف عائليه
+
اختفت ابتسامته وهز راسه بتفهم :سمعت اخبار انك اتجوزت، ألف مبروك
+
تنهد فارس وشعر بالاحراج : الله يبارك فى سعادتك، آسف ان مابلغتش حضرتك، ظروفي جت كده
+
- ربنا يوفقك يا حبيبي, انت عارف انك زي ابني ومقدر طبعا ظروفك اللى اتغيرت بعد وفاة اخوك الله يرحمه، وكمان عندي طلب
+
- طلباتك اوامر طبعا
+
- جودي لسه صغيره ومش مدركه لسه اللى بلغتها بيه، اتمنى تقعدو تاني مع بعض عشان توصلو لحل يرضيكم، لان بجد يعز عليا اخسر ابن زيك فى عيلتي، والده جودي قالتلي على كل اللى حصل وأنا مع أي قرار يسعدكم
+
ابتلع ريقه بتوتر : ده شرف ليا أكون ابن لحضرتك ومهما كان قرار جودي عندى رجاء وجهه نظر حضرتك فيه ما تتغيرش وافضل مقام ابنك
+
-طبعا مقامك غالي يا فارس وربنا يقدم اللى فيه الخير
+
نهض من مجلسه : استاذن سعادتك
+
- اتفضل ..
+
غادر مكتب اكمل وهو يشعر بالحيره، يخشي قرار جودي، يخشى ان يظلم قدر معه، داخله أفكار شتا، غادر مبني النيابه بضيق ثم استقل سيارته عائدا الى منزله ليطمئن على "قدره "
2
______
+
صفا السياره امام منزل مهجور ثم ترجل منها وفتح الباب الخلفي ليحملها برفق بين يديه ويدلف بها داخل المنزل المتهالك، وضعها على الاريكه المتهالكه، ثم بدء فى تقيد كفيها وارجلها ثم وضع غمامه سوداء اعلى عينيها لتحجب عنها الرؤيه لكي لا تراء وجهه .
+
جذب مقعد وجلس امامها يترقب افاقتها ثم اخرج هاتفه ليلتقط عده صور ويرسلهم الى سامي الحديدي لكي يطمئن قلبه بان فهد لن يترك وحيده بالسجن اكتر من ذلك ..
+
"""""""""
+
كان يجلس داخل شركته التى بدءت حديث الميديا بسبب ما فعله ابنه، فما فعله ابنه جعل الاعين عليهم، تتسلط عليهم العيون تريد الايقاع بهم .
+
زفر بضيق وظل يسب ابنه لأنه المتسبب فى تلك الكارثه ليستمع لرنين هاتفه يعلن عن وصول رساله خاصه من فهد، فتحها على الفور لتلمع عينيه بفرحه الانتصار ثم يضغط زر الاتصال به
+
ليستمع لفهد على الجانب الآخر :
+
- ايه رايك بقى يا باشا فى الهديه
+
- كنت عارف انك قدها يا فهد، قولي الخطوه الجايه ايه ؟
+
- هلعب على اعصابه طبعا، قبل ماابلغه بطلبتنا، محتاجك تطمن خالص واشوف شغلك بس اللى متعطل بسبب الموضوع ده .
+
- شغل ايه بس كل الصفقات وقفت يا فهد، العين بقت عليه والراجل الكبير رافض أي صفقه تتم حاليا، قال ايه مش مطمن ليه، بقى بعد كل ده وشغلي وحياتي اللى تحت طوعهم دلوقتي بقيت منبوذ بسبب الزفت ابني واللي عمله، فهد لازم تتصرف باسرع وقت، ريان لازم يخرج باي طريقه انت فاهم طبعا
+