رواية تحت امر الحب الفصل السابع 7 بقلم شيماء صبحي
قعدت داليدا بعدما مضت العقد وفضلت باصة علي عمار اللي اخد العقد وحطة في جيبه.
عمار بصلها وقال:مش هتقومي تحضري الغداء لجوزك!!
داليدا رفعت حاجبها بصدمة وهيا بتردد كلمة جوزك في دماغها وبعدها قالت :لا جوزي لازم يمشي انا محتاجة ارتاح!
عمار قرب منها وقعد جمبها وهو بيقول:مفيش نوم هنا تاني انتي هتيجي معايا القصر بتاعي..!
داليدا بصتله بتحدي وقالت برفض:أنا مش هتحرك من شقتي واللي بيني وبينك عقد يا عمار باشا ولاكن متفكرش اننا متجوزين بجد!!
عمار هز راسه ووقف وهو بيقول:براحتك يا دكتورة بس متزعليش من اللي هعملة.
داليدا حست بخوف من كلامه فبصتله بإستغراب وقالت:انت عاوز تعمل ايه؟
عمار ابتسم إبتسامة خفيفة وقال:هعرف الجيران انك مراتي واشوف بق رأيهم ايه في الموضوع.
قال كلامة وهو بيتحرك عند الباب ،داليدا قامت بسرعه وقربت منه ومسكت إيديه وهيا بتقول:إستني متعملش كده!!
عمار بص لايدها اللي ماسكه في دراعه وقال برفض:لازم الجيران يقولولي الزوجه بتفضل في بيتها ولا في بيت جوزها؟
داليدا فتحت عينيها من الصدمة وقالت:الزوجة بتروح بيت جوزها بس احنا جوازنا مختلف!
عمار لف بجسمه وهو بيبص في عيونها اللي سحروه وقال:مختلف ازاي مش فاهم؟
داليدا اخدت نفس طويل وهيا بتقول: يعني إجباري دا اسمه جواز إجباري يعني انت غصبتني عليه '
عمار اتضايق من كلامها جدا فقرب من وشها وقال:متقوليش الكلام دا تاني وبعدين انتي دلوقت بقيتي مراتي وانا حقي كزوج هوفرلك مكان كويس تعيشي فيه وبعدين انا مفيش واحده تقولي لأ انتي فاهمة!
داليدا بصت في عينه اللي بتحمر وهزت راسها وهو ابتسم ورجع قعد علي الكرسي وحط رجل علي رجل وقال بصوت عالي:حضري لجوزك الأكل يا دكتورة!!!
داليدا ضغطت علي ايديها جامد وبصتله بغيظ وهزت راسها وهوا فرد بضهرة علي الكنبه وطلع تيلفونه وعمل مكالمه مع واحد من رجالته وقال:طمني علي رشاد عامل ايه دلوقت !!
الراجل بتاعه رد عليه بتوتر وقال:رشاد بيه ..
عمار بقلق:إنطق مالو رشاد !
الراجل بص علي دنيا اللي واقفه تعيط جمبه وقال:الممرضة الجديده بتاعة رشاد بيه ادتله حقنة غلط ورشاد بيه دخل في نوبة هلع والدكتور هشام حاليا عندة في الأوضة!!
عمار وقف بغضب وقال بصوت عالي:وانت ازاي متبلعتيش بحاجة زي دي!
الراجل اتوتر ولسا هيرد عليه لقي عمار قفل السكة في وشه فبص لدنيا وقال:اتشاهدي علي روحك يا عسل..!
دنيا بصتله بخوف أكتر وبدأت ايديها ترتعش وهيا بتبص علي رشاد اللي نايم والدكتور بيحاول يعالج الوضع !!
وعند عمار قفل تيلفونه بغضب وخرج من شقة داليدا وقفل الباب وراه بقوة..
داليدا كانت في المطبخ ولما انتبهت لصوت الباب خرجت بسرعه وهيا بتدور عليه ولما لقته مش موجود فرحت انه مشي ..!
عمار ركب عربيته اللي كانت مركونة قدام العمارة وقبل ما يتحرك لقي واحد واقف قدامه وكان ماسك في ايديه شاكوش وبيقول: انت مين وكنت بتعمل ايه فوق!!
عمار رفع حاجبه باستغراب وبص للشاب دا وقال بغضب:وانت مالك انت ووسع كده من طريقي!
سيد اتعصب من اسلوب الشاب الغني دا فقرب منه وقال بتحدي:لا مش هوسع غير لما أعرف انت كنت عند مين فوق؟
عمار مكنش طايق نفسه فبصله بغضب ونزل من عربيته ومسك في هدومه وقال:لو ممشتش من قدامي حالا هتندم!
سيد ضحك بسخرية علي كلامه ولاكنه اتفاجئ بضربة قويه من عمار.
سيد وقع علي الارض وصرخ بوجع ودا اللي خلي الجيران ينتبهوا عليه ويجروا بسرعه عنده.
سيد صرخ في وش عمار وقال:اضربوا الحيوان دا.
عمار اتعصب من كلمته وبص للرجاله اللي واقفه بتبصله بغضب اكبر واول واحد قرب منه عمار ضربه والتاني ضربه برضوا وفضلوا يتكاتروا لحدما كان عمار تعب وقدروا يمسكوه ويكتفوه!!
ام سيد شافت ابنها واقع والرجالة ماسكين في الشاب دا فصرخت بصدمة وهيا بتقول:ابني حبيبي ايه اللي حصل..
صوتها كان عالي لدرجة ان داليدا انتبهت عليه وطلعت بسرعه تبص من الشباك علشان تشوف ايه اللي بيحصل واول مشافت عمار الرجاله مسكاه وسيد بيقوم من علي الارض علشان يضربوا ندهت بصوت عالي وهيا بتقول:لا متعملش كده يا سيد!
كل الرجاله اللي واقفين انتبهوا علي صوتها واولهم سيد اللي اتصدم ان داليدا عارفه الشخص دا!
داليدا بصت لسيد بخوف وقالت:ارجوك يا سيد استني متعملش حاجة، قالت كلامها ودخلت بسرعه ولبست اسدال علشان تنزل بيه الشارع..
نزلت داليدا علي السلم بسرعه واول ما عمار شافها بالاسدال ابتسم وداليدا اول مشافته قالت بقلق:هو ايه اللي حصل.
عمار كان سرحان في جمالها ومش مركز مع اللي بيحصل حواليه لحدما لقي سيد بيمسك ايديها وبيقول:هو انتي تعرفيه يا دكتورة!
داليدا بصت لسيد وهزت راسها وقالت:أيوا دا قريبي..
سيد اتصدم وبص للشاب دا بخجل وقال للرجاله:سيبوه يا رجالة دا طلع قريب الدكتورة.
الرجالة سابو عمار ولاكن عمار كان متعصب لان سيد ماسك ايد داليدا، سيد بص لعمار وقال:متاخذنيش يباشا مكنتش اعرف انك قريبها..
عمار بصله بعين حمرا وقال بتخذير:ابعد ايدك عنها يا حيوان..
سيد بصله باستغراب وبص لداليدا اللي سحبت ايديها بسرعه وقالت وهيا بتبص علي الشاب دا :عمار اهدي دا سيد ميقصدش حاجة..
عمار بصلها بغضب لانها سابت واحد غريب يمسك ايدها ولاكنه لما لقاها هتعيط بصلها وقال :اطلعي فوق ومتخرجيش من الشقة لحدما ارجع ..
داليدا هزت راسها بطاعه وعمار بص لسيد وقال بتحذير:كلامي معاك مخلصش ليا !
سيد خاف من طريقته في الكلام وداليدا بصت لسيد ولسا هتتكلم لقت عمار باصص عليها بتحذير فدخلت بسرعه للعماره وجريت بسرعه علي شقتها.
عمار دخل عربيته واتحرك بيها باقصي سرعه لدرجة ان اللي واقفين كانوا خايفين ليخبطهم.
ام سيد بصت لابنها وقالت:قريبها منين دا يا واد.
سيد بص لامه بعين مليانه دموع وقال:مش عارف يا اما انا طالع اسالها يطلع مين دا!
ام سيد اتفجاة من كلام ابنها وجريت وراه وهيا بتقول:استني يا سيد انت مش سامع قريبها دا قالها ايه!
سيد بص لامه بغضب وقال:انا بحبها يا اما ودا شكله كمان بيحبها بس انا مستحيل اخليه يقرب منها ولا حتي يلمس شعره منها..
_______
في قصر الصاوي كان دكتور هشام قدر يعالج حالة رشاد وبعدما اتاكد انه بق بخير خرج لدنيا علشان يفهم منها ايه اللي حصل.
دنيا كانت بتعيط وكان ماسكها واحد من رجالة عمار ،دكتور هشام قرب منها وقال للشخص دا:سيبها خليني اتكلم معاها.
الراجل هز راسه وهشام مسك ايد دنيا واخدها وبعدوا شويه عن رجالة عمار وقال:هو ايه اللي حصل يا دنيا.
دنيا اخدت نفسها وقالت: انا اديتله الحقنه اللي حضرتك قايلي عليها بس مش عارفه ايه اللي حصلة .
دكتور هشام هز راسه وقال هاتيلي علبة الحقنة دي وتعالي.
دنيا هزت راسها ودخلت اوضة رشاد وجابت علبة الحقنه من باسكت الزباله ورجعت تاني ادتها لدكتورهشام.
بقلم الكاتبة شيماء شيماء
دنيا مسحت اخر دمعة نزلت من دموعها وهيا مركزة مع الدكتور اللي بيشم العلبه وفضل اكتر من مره يشمها وبعدما اتاكد من اللي شاكك فيه بصلها وقال:العيب مش منك يا دنيا الحقنه دي حد لاعب فيها..
دنيا بصتله بصدمة وقالت بخوف:ازاي ياعني يا دكتور دانا بديهاله كل يوم!
هشام هز راسه وقال:انتي كنتي بتديغة الحقنة الصح ولاكن الحقنه دي ملعوب فيها هو مين اللي جاب العلب دي!
دنيا بصتله وقالت :امبارح انا طلبت من واحد من الحراس دي يجبوها لانها قربت تخلص ولما صحيت الصبح لقيتها موجوده!
هشام باستغراب:يعني انتي مشوفتيش مين اللي جاب الحقن!
دنيا هزت راسها برفض وقالت:لا انا كنت نمت ولما صحيت لاقتهم!
هشام هز راسه وقال:بس انتي عارفه انتي طلبتيهم من مين!
دنيا هزت راسها وقالت: ايوا عارفاه اللي بيقف علي الباب بالليل!
هشام هز راسه وبصلها وقال:متخافيش يا دنيا انتي ملكيش علاقه باي حاجة وانا هستني لما عمار بيه يرجع وافهمة اللي حصل !
دنيا اخدت نفسها براحه وبصتله وقالت: يعني اقدر اروح لرشاد بيه تاني؟
هشام هز راسه وهيا ابتسمت ودخلت للاوضة.
وعند بوابة القصر وصل عمار ورجالته فتحتله الباب دخل بسرعه قدام الباب الرئيسي وخرج من العربيه بسرعه واتجة لغرفة اخوه!
كان دكتور هشام واقف ومستنيه واول مشافه وقفه وهو بيقول:استني يا عمار بيه متقلقش رشاد بيه بق كويس بس في حاجة مهمه لازم حضرتك تعرفها!
عمار بصله باستغراب وقال:حاجة ايه دي!
دكتور هشام بص حواليه وقال:لازم نتكلم بعيد عن هنا!
عمار هز راسه ونزلوا لمكتبه واول ما دخلوا عمار سأله وقال:ايه الحاجة المهم دي!
هشام بص لعمار وقال:في حد من رجالتك بدل الحقن الاصليه بحقن مزيفة وعلشان كده لما دنيا ادت الحقنه لرشاد بيه دخل في نوبة هلع لان الحقنه اللي اخدها منتهية الصلاحية من عشر سنين!؟
عمار بص لهشام بصدمة وقال:انت متاكد من كلامك يا دكتور !
هشام هز راسه بجديه وعمار بدات عروق جسمه تبان من شدة الغضب وقال:دي فيها قتل!
هشام قرب منه وقال:انا اتكلمت مع دنيا وقالتلي انها امبارح طلبت من الشخص اللي بيحرص الاوضة انه يجيب العلاج وقالت انها دخلت نامت ولما صحيت لقت الحقن موجودة بس متعرفش مين اللي جابهم!
عمار هز راسه وبصله وقال:طيب يا دكتور متشكر جدا علي تعبك معانا انا طبعا عارف انك مشغول ف سيبلي انا احل المشكلة دي!
هشام هز راسه وقال:اهم حاجة عايز اقولها ان دنيا ملهاش ذنب دي بنت كويسه وانا اضمنها برقبتي ولاكن هيا كل اللي حصلها صدمة من شكل رشاد لما حصله كدة!!
عمار هز راسه وقال:متقلقش يا دكتور انا اكيد مش هعملها حاجة!
هشام هز راسه وخرج من مكتب عمار واخد شنتطه وخرج من القصر!!
وعند عمار جمع كل رجالته وهو بيقول:مين اخر واحد كان واقف عند اوضة رشاد بيه امبارح !
واحد من رجالته رفع ايديه وقال:انا يا عمار باشا.
عمار بصله بتفكير وقال:تعالا هنا يا علي!!
علي قرب منه وقال:خير يا عمار باشا هو حصل مني حاجة!
عمار هز راسه وقال للرجاله:كل واحد يروح يشوف بيعمل ايه وانت يا علي تعالا مكتبي!
عمار قال كلامه ومشي وعلي راح وراه علي مكتبه واول ما دخل .عمار قعد علي مكتبه وهو ماسك علبه الحقنه وبيقول لعلي:انت اللي جيبت العلبه دي امبارح !
علي هز راسه وقال:روحت جبتها من الصيديله والله يباشا!
عمار هز راسه وقال:ويا تري بق بدلتهم هنا ولا هناك!
علي اتوتر من كلام عمار وقال:بدلت ايه يباشا انا اصلا مفتحتش العلبة ،
عمار خرج مسدسه وضرب طلقة جت في صدر علي وقع علي الارض وقال:الخاين لازم يموت يا علي ..دقايق ووصلوا رجالة عمار اخدوا جثة علي وخرجوا ..
خرج عمار من مكتبه وطلع علي اوضة رشاد ولقاه نايم ودنيا قاعده جمبه !
عمار ابتسم لان اخوه بخير وبعدما اطمن عليه خرج وراح علي اوضته واو لما دخل اتصدم لما شاف …
يتبع الكاتبة شيماء صبحي