اخر الروايات

رواية الاقحوان القرمزي الفصل السادس 6 الاخير بقلم دودو محمد

رواية الاقحوان القرمزي الفصل السادس 6 الاخير بقلم دودو محمد 


مر عدة أعوام

هبطت زهرة وهى تحمل ابنتها على ذراعها بحثت عن زوجها بدر لكنها لم تجده وفى ذلك الوقت دوى جرس الباب تحركت بأتجاه الباب وقامت بفتحه جحظت عيناها بصدمه وقالت بغضب

-انت!! جاى هنا تعمل ايه!؟ وايه فكرك بينا بعد السنين دى كلها

نظر لها بحزن وقال بصوت منكسر

ياسين :تعبت يا زهره خلاص مبقتش قادر استحمل بعدكم عنى اكتر من كده ابنى كبر وبقى كل يوم يسألنى عنكم من كتر كلامى عليكم بقى هيتجنن ويشوفكم ابوس ايدك خلى بدر وبابا وعمتى يسامحونى

نظرت الاتجاه الآخر وقالت بصوت مختنق

زهره :انا مليش دعوه بالموضوع ده عندك اخوك وابوك وعمتك روح ليهم واطلب منهم السماح وهما حرين لو عايزين يسامحوك يسامحوك

تكلم سريعا وقال بترجى

ياسين :وانتى يا زهره مش ناويه تسامحينى اللى حصل حصل خلاص وكل واحد مننا فتح بيت وعايش سعيد مع اللى اختاره قلبه وفى الاول والاخير ده نصيب ربنا كاتبه محدش مننا ليه دعوه بكل ده

نظرت له وقالت بصوت هادئ

زهره :بالنسبالى أنا مسمحاك انت فى الاول و الأخر عم بنتى ومن حقها تعرفك وتشوفك وتتعرف على ابن عمها

اقترب منها وأخذ الطفله من على ذراعها ونظر لها بحب وقال بسعاده

ياسين :دى بنتك انتى وبدر اخويا

اومأت رأسها بأبتسامه وقالت

زهره :ايوه ريتال

قبلها بحب وقال

ياسين :الله اسمها حلو اوى ربنا يباركلكم فيها

وفى ذلك الوقت سمعوا صوت بدر الغاضب وهو يهتف على زهره

انتفضت مكانها ونظرت له بتوتر وقالت

زهره :ب ب بدر ا ا انت كنت فين !؟

اقترب منهم وأخذ ابنته من على ذراع ياسين بغضب ونظر نظره قاتله لزهره وقال بأمر

بدر :ادخلى جوه وحسك عينك اشوفك واقفه هنا تانى

اومأت رأسها بالموافقه وأخذت ابنتها وركضت سريعا إلى الداخل

نظر إلى ياسين بغضب وقال

-انت ايه جابك هنا مش قولتلك انسانا

امسك يده بترجى وقبلها بدموع وقال

ياسين :ابوس ايدك كفايه كده انت عمرك ما كنت قاسي عليا كده، طول السنين دى بطلب منكم السماح وانت رافض انا مش قادر اعيش من غيركم يا بدر بترجاك سامحنى اللى حصل خلاص بقى فى الماضى وربنا كرمك ببنوته زى القمر اهى معقول السنين دى كلها قلبك محنش ليا زى ما انا هتجنن عليك

نظر الاتجاه الآخر وقال بصوت مختنق

بدر :أمشى يا ياسين ومتجيش هنا تانى

جث على ركبتيه وقال من بين شهقاته

ياسين :ارجوك يا بدر كفايه متعملش فيا كده انا مش قادر اعيش من غيركم الدنيا صعبه اوى انتوا سندى وضهرى ومن غيركم أنا مسواش ابوس رجلك سامحنى يا اخويا

وظل يبكى بشدة

نظر إلى شقيقه بحزن شديد وأمسك يده ارغمه على الوقوف واخذه داخل أحضانه وتمسك به بقوه وقال بصوت مختنق

بدر :واحشتنى اوى اوى يا ياسين

تمسك به بقوه وظل يبكى بأشتياق شديد وقال من بين شهقاته

ياسين :ياااااه يا بدر حضنك كان واحشنى اوى انا من غيرك ولا حاجه ربنا يخليك ليا وميحرمنيش من حضنك ده ابدا

امسك يده بدموع وظل يقبلها

ربت على ظهره بحنو وقال

بدر :النهارده عيد ميلاد ريتال بنتى هتم سنتين هات مراتك وابنك وتعالوا

نظر له بسعاده وقال بعدم تصديق

ياسين :بجد يا بدر يعنى خلاص سامحتنى

احتضنه بحب وقال بسعاده

بدر :انت ابنى يا عبيط ربنا يعلم حالتى كانت ازاى طول السنين اللى فاتت دى ، اوعى تكون فاكر أن مكنتش بطمن عليك وبعرف اخبارك اول بأول انا مهما قسيت عليك هتفضل ابن قلبى وهفضل احميك من الدنيا بحالها حتى من نفسك روح يلا هات مراتك وابنك وتعالى

قبل وجينته بسعاده وركض سريعا من أمامه

ظل يتابعه بسعاده حتى اختفى من أمام أنظاره اغلق الباب واتجه إلى غرفته دلف إلى الداخل اوصد الباب ونظر إمامه وجد زهره تجلس بغضب شديد اقترب منها وجلس بجوارها امسك يدها وقبلها بحب وقال

-متزعليش

أبعدت يدها بضيق وقالت

زهره :ابعد عنى ملكش دعوه بيا فاهم

امسك وجهها بين يديه ونظر بعينيها وقال

بدر :بحبك

نظرت له بضيق وقالت بغضب

زهره :ايوه كل بعقلى حلاوة ، تزعقلى من شويه ودلوقتى جاى تقولى بحبك

زفر بضيق وقال بتوضيح

بدر :اعمل ايه بس بحبك وبغير عليكى مش قادر انسي انك فى يوم من الايام كنتى بتحبى ياسين اخويا وكنتوا مخطوبين لبعض

وضعت رأسها على صدره وقالت بصوت هادئ

زهره :بس فى الاخر بقيت مراتك انت وفى حضنك دلوقتى وبقيت بعشقك وعيونى وقلبى مافيش غيرك فيهم بموت فيك يا ابو ريتال

حرك يده على ظهرها بحنو وقبل رأسها بحب وقال

بدر :بجد يا زهره بتحبينى !؟

نظرت له بأستغراب وقالت بعدم فهم

زهره :انت لسه بتسأل يا بدر معقول طول السنين اللى فاتت دى محستش بحبى ده، انت اجمل هديه بعتها ربنا ليا يمكن حبى ليك الاول كان متصورى على هيئة حب اخوى بس لما اتجوزنا عرفت أنه مكانش كده حبى ليك حب احتياج حب اطمئنان حب سند وضهر حب ارتياح حب ليه معانى كتير بس وقتها مكنتش فاهمه كل ده

ثم اقتربت له اكثر وقالت بصوت حنون

-الاول كان حبى ليك مجرد حب إنما دلوقتى انا بعشقك

نظر إلى شفتيها وتعالت أنفاسه اقترب منهما والتهمهما

ابتعدت عنه بهدوء ابتسمت له بخجل وقالت

زهره :م م مش هينفع دلوقتى يدوب نجهز علشان عيد ميلاد ريتال

تنهد بحب وابتسم لها اخذها داخل أحضانه وقال

بدر :انا بعشقك انتى زهرة حياتى من أول لحظة شوفتك فيها وشيلتك بين ايديا حسيت انك بتاعتى ملزومه منى، طيب تعرفى أن انا اللى سميتك زهره؟ عارفه ليه؟ علشان كان عندى احساس انك هتكون بتاعتى زرعه رميت بذورها زراعتها واهتميت بيها علشان فى الاخر تطرح وتبقى اجمل زهره فى بوستانى

ابتسمت له بحب وقالت بتساؤل

زهره :و ياترى طرحت زهره نوعها ايه

امسك يدها وقبلها بحب وقال

بدر :زهره الاقحوان القرمزى

نظرت له بأستغراب وقالت

زهره :الاقحوان القرمزى!! يعنى ايه

أجابها بأبتسامه حنونه وقال

بدر :زهره جميله بحبها بتطلع فى أواخر الربيع واول الصيف الوانها جميله وملفته للأنظار وجودها مبهج للحياة علشان كده اخترت اسميكى زهره علشان تبقى بهجة حياتى وفرحت سنينى يا اجمل زهرة

نظرت له بحب واحتضنته بسعاده وقالت

زهره :انت جميل اوى يا بدر بعشقك ربنا يخليك ليا يارب

نظر بالساعه ثم نظر لها نظره ذات مغزى واقترب إليها وقال بأبتسامه

بدر :أنا بقول لسه بدرى على عيد الميلاد

تعالت ضحكاتها وقالت بدلع

زهرة :بس يا بدر بقى خلينى اجهز الناس زمانها جايه

اقترب اكثر لها ونظر إلى شفتيها وحرك يده بأتجاه الضوء ضغط على الزر واغلق الضوء وبدأوا يذبون عشقا.

تمت.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close