اخر الروايات

رواية تربية حواري الفصل الستون 60 والاخير بقلم ولاء حامد

رواية تربية حواري الفصل الستون 60 بقلم ولاء حامد 




حور كالعاده كانت شغاله في الورشه لحد ما قطع فرحتها اللي حصل ورجعها الف خطوه لورا
سبارس: اسطي حور ليا طلب عندك واتمني متخذلنيش فيه
حور : قول يا سبارس خير ولو في أيدي اعتبرها مقضيه
سبارس بتردد: هو في ايدك بس خايف متوافقيش
حور بتغمضة عنيها نص نص :خير قول على كول وبلاها لف ودوران
سبارس بتلجلجه: انتي عارف الولا اشرف ابن السني اللي على يمه الشارع
حور بتذكر: لا ماخدشي بالي منه
سبارس بتوضيح: اللي ساكن يمه مقام الست عيشه الملاحه ابن ام محمود بتاع الجبنه اللي بتقعد في السوق قدام المقام يوم السبت الوليه التخينه دي
حور بتذكر: ايوه ايوه افتكرته ماله داه
سبارس: هو كان شغال عند الحاج همام ابو وسكت
حور بتشجيع: ايوه ماله يعني
سبارس: الواد هو اللي شايل البيت مع أمه وفي رقبتهم كوم لحم ومن ساعت ما المحل خرب وهو متلطم اشتغل في قهوه عند المفارق واللي جاي يادوب ميكفيش عيش حاف فستقصدني لو اشوفله شغلانه في الورشه حتى لو هاينضف الورشه والله يا اسطى الواد جده وراجل شال البيت وأخواته وهو لسه ابن 14 سنه وعفي وحمول يعني يقدر على الشغل وزياده وانا اضمنه برقبتي
حور بصدمه من اللي بتسمعه ووجع جواها انها نسيت موضوع محل همام خالص الفتره اللي فاتت
سبارس لاحظ شرود حور: يا اسطى يا اسطى روحتي فين
حور بلعت ريقها بصعوبه: معاك معاك يا سبارس طيب بص انا هابعت معاك امانه اديهاله لحد ما ادبرله شغلانه حلوه
سبارس بهزه راس بنفي: مهايراضاش الواد نفسه عزيزه هو صحيح بيجري على يتامه بس ربك والحق لو هايموت من الجوع ميطلبش جنيه من حد ولا يمد ايده يستلف هو كل اللي عايزه شغلانه يكسب منها من عرق جبينه
حور هزت رأسها بشرود: ماشي يا سبارس اديني يومين ادبرله شغل
سبارس بفرحه :ربنا يكرمك يارب ويوسع عليكي ويفرح قلبك زي ما بتفرحي قل ب كل اللي حواليكي
مشي سبارس وساب حور في هم ما يتلم فضلت تهري مع روحها والذنب حرق روحها وبشرود: ااااه يا بنت عامر كام بيت اتخرب وكام عيله جاعت وكام وكام وكام بسبب الرزق اللي اتقفل من تحت راسك وراس ابن عمك
حسمت أمرها ومسكت التليفون ورنت بسرعه:
حور بعصبيه: ايوه ياسر
ياسر بإستغراب من حده صوتها: ايوه يا حور مالك صوتك عامل زي اللي فيه مصيبه
حور اخدت نفس وحاولت تهدي روحها: ياسر في دين في رقبتك ورقبتي وجه أوانه
ياسر بعدم فهم:دين ايه انا مخدتش من حد حاجه ولو حد ليه عندي حاجه ييجي يعرفني
حور بحده: مأخدتوش بإيدك بس خربته
ياسر :قصدك إيه تعالي دوغري وفهميني الفوله فيها إيه
حور: عارف ان محل الحاج همام اللي اتحرق كان شغال فيه اكتر من عشر عمال وكلهم اتشردوا بص يا ابن عمي تجديد المحل عليك والبضاعة اللي اتحرقت عليا
ياسر بصوت تللي: ليه أن شاء الله كان من بقيت اهلي ولا بلاقي فلوسي في الشارع عشان اصلحله محله يحمد ربنا اني محرقتهومشي جواه
حور بصوت اعلى: لا حرقت اكل عيش وبيوت كانت مفتوحه من وراه فكرت كام بيت فيه ولايا فكرت كام بيت في أيتام فكرت كام بيت فيه كوم لحم مستني المرتب عشان يعرف يعيش بيه
ياسر بتأنيب ضمير: مش القصد بس المحل عايز زكيبه فلوس
حور بحسم: زي ما خربته هاتصلحه وانا هاشيل البضاعه اللي اتحرقت جواه ولحد كده وخلص الكلام دلوقتي يا تعدي تجيب معاك فلوس تكفي تصليح المحل يا تبعتها مع حد من عندك على ما اشوف موضوع البضاعه
ياسر بكزه سنان: ماشي يا ست حور لما نشوف اخرتها معاكي
قفلت حور واتصلت بشريكها
حور بهدوء :ازيك يا حاج راضي
الحاج راضي بترحاب: يا الف اهلا وسهلا يا ست الكل عامله ايه بقالك فتره مبتساليش
حور : والله غصب عني انتا عارف الورشه وكمان بجهز لفرحي مننا عندك خبر بكل جديد في السوق
راضي: عندي علم ربنا يتمم بخير بس عيب في حقي وحقك لما تبقى صاحبه محلات وتجيبي من بره
حور بنفي :متقلقش اللي يخصني هاجي اجيبه من عندك
راضي: وانا عيني اليمين زاد وعيني الشمال ميه داه خيرك يا بن الأصول
حور : الخير خير ربنا أمرنا مش اكتر من سبب انا بس ليا خدمه عندك واتمني متكسفنيش
راضي بنفي: دانا لا عشت ولا كنت انتي تؤمري أمر مش تطلبي
حور بإبتسامه: ميؤمرش عليك ظالم بص يا حاج انا عايزه بضاعه تفرش محل كبير من كافه شيئ من اجهزه لمفروشات لرفايع حتى الموبايلات واللاب توب وكأنه شيء
راضي بإستغراب: طيب وانا هارفض الرزقه ليه
حور بتوضيح: اسمعني للأخر الله يرضى عليك حساب البضاعه من مجاميعه على حسابي مهتاخدشي من صاحبهم حاجه
راضي بعدم فهم: مش فاهم وضحي قصدك اصل لامؤاخذه اللي بتتكلمي فيه داه ميات الوف مش كام باكو
حور بحسم: حاج راضي انا بقول يخصني مالهوش دعوه بيك يعني من حسابي حسابك ومكسبك زي ماهو
راضي: ياست البنات مش القصد انا عايز افهم
حور: انتا عارف ان محل الحاج همام ولع واللي دريت بيه ان كل اللي فيه بيوتهم خربت وكله الا اكل العيش واحنا أولاد بلد ولو كان الاسطى عامر عايش كان اتكفل بيه ولمله من التجار احنا في الأول والآخر بنجري على أكل العيش فالله يخليك متجادلش كتير عشان مفييش طاقه ولا طققان
راضي بقله حيله: اللي تعوزيه يكون شوفي عايزه البضاعه قد إيه و أمته وتجهز بين يوم وليله المخازن عمرانه
حور براحه: وداه العشم يا حاج يلا فوتك بعافيه
وقفلت معاه
مر الوقت وياسر راح لحور الورشه
حور :اقعد يا ياسر
ياسر برفض حط الكيس اللي كان معاه على المكتب :دي الفلوس انا سألت عن تكلفه الدهانات والشغل المطلوب كله في المحل وأجره الصنايعيه وزودت عليهم كمان تحت العجز والزياده وادي المبلغ كده مرضيه ولا لسه
حور بتنهيده: اقعد يا ياسر الله لا يسيئك انا روحي في حلقي زي اللي بتغرغر وهاتطلع من جسمي
ياسر قعد من سكات: خير
حور بتوضيح: عارف انا عملت كده ليه
ياسر بصلها وهز رأسه برفض: لا عرفيني اللي في رأسك يا بنت عامر اصل الحوار ميريحش منين عايزه ترجعيلهم محلهم بعد الاذيه دي ومينن كريتي على الواد رجاله طحطحوه
حور اخدت نفس طويل وكتمته لحظات وطلعته مره واحده: بص انا لما كريت ع الواد كنت عايزه اعلم عليه وادبه انما اكل العيش لا سبق وقولتلك قطع الرقاب ولا قطع الأرزاق
ياسر: وضحي يا حور ايه اللي فتح الحوار داه تاني وخلاكي مصره عليه
حور بوجع: عارف اشرف ابن محمود بتاع الجبنه
ياسر بتذكر: ايوه مش دي اللي ساكنه في الاوضه اللي جمب مقام الست عيشه الملاحه
حور بهزه راس: ايوه هي
ياسر: مالها دي وايه دخلها في الحوار
حور بتوضيح : اشرف ابنها كان شغال مع همام في المحل انتا عارف انه الكبير بعد موت اخوه وأبوه في رقبته كوم لحم ويتامه وفيهم ولايا غير باقي العمال اللي كل بيت منهم اتقفل واتلطم من الخراب اللي حل على الكل بلاش يا ابن عمي نشيل ذنبهم لا انا ولا انتا حمل دعوه من واحد منهم ولا حد من اللي في رقبتهم على اللي خرب اكل عيشهم وشردهم قلبي وجعني لما دريت باللي جرا وكمان الحاج همام راجل محترم يشهد الله عليا اني مشوفت منه إلا كل خير واللي صدر من اهل بيته هو بريئ منه ومن ذنبه ولما عرف بيته خرب وطلق مراته وبنته وابنه ربنا يتولاهم بعد كل اللي جرالهم بصت للفلوس ورجعت بصت عليه تاني لو الفلوس دي مش طالعه بنفس راضيه وسماح نيه يبقى خدهم في ايدك وانا كفيله بالمحل من الألف لمياء بس افتكر عمك كشي من الدنيا مخدش معاك الا كفنه وفي ايده عمله المال مهم بس مش اهم من الاخره لو ابويا كان عايش كان هو اللي سعى لعمار المحل حتى لو من جيبه وانتا ادري الناس بعمك كان اللي في ايده مش ليه وكان دايما سباق بالخير ارضي ربك قبل نفسك وقبل اي حاجه
ياسر بإقتناع: غلبتيني يا بنت ابوكي صحيح اللي خلف مماتش كأني شايف ابوكي هو اللي بيتكلم على العموم يا ستي انا هاعتبرهم لوجه الله واللهم لا يجعله في رقبتي ذنب يلا اسيبك تشوفي اللي وراكي عشان انا كمان ورايا شغل
حور بتقدير: مرضي يا ياسر ولا نفسك شايله
ياسر برضى: والله راضي ومسامح وعندك حق انا غلط لما حطيت اكل العيش في الإنتقام يلا سلام
مشي وحور فضلت دقايق بعد خروج ياسر وأخيرا حسمت قرارها واتصلت على اخر رقم كان ممكن في يوم تفكر تستعين بيه من شهور وشهور بس للأسف شر لابد منه
حسمت أمرها ورنت عليه
كانت المفاجاه من نصيب همام لأنه من وقت حادثه بنته وهو ميعرفش حاجه عن حور وحتى مفكرتش تتصل بيه
واختفت مره تانيه
حسم أمره ورد
همام بهدوء: الو ازيك يابنتي
حور بغموض: الحمد لله لا مؤاخذه في الإتصال اللي جه على غفله بس الموضوع ضروري
همام: خير يا بنتي وغوشتيني في حاجه
حور بتنهيده: لاء كل خير بس عايزه اقابلك لو ينفع تعدي عليا دلوقت في الورشه
همام بقلق: ليه يا بنتي خير في حاجه ولا إيه
حور بنفي: لاء كل خير بس ياريت متتاخرش هستناك ماشي
همام بإستفسار : طيب طمنيني في ايه مخليني عايزاني على ملا وشي
حور :لما تيجي الكلام في التليفون مينفعش
همام :ماشي يا بنتي هاغير ومسافه السكه واكون عندك
قفلت معاه وهي بتعيد حساباتها للمره الألف
همام قفل معاها وبيفكر في مليون احتمال :ياترى ياوجبل عملت ايه تاني استر يارب انا تعبت من كتر المشاكل اللي نازله ترخ على نفوخي زي المطر
غير هدومه وطلع على اوضه ابنه
همام بحده: انا نازله ساعه زمن وراجع خلي بالك من اختك على ما اجي ورامي كلها شويه وجاي
جبل بفضول: رايح فين دلوقتي
همام بحسم: ميخصكش عندي مصلحه هاخلصها وارجع مش هاعيد كلامي خلي بالك من اختك لحد ما ارجع
وسابه ومشي اقل من ربع ساعه وكان وصل الورشه ركن عربيته ودخل زي اللي بيسابق الزمن بسرعه رهيبه كان دخل المكان اللي اخى مره دخله طلع بحته من روحه ودمه دفنها في التراب غمض عنيه ونفض غبار الوجع من دماغه
همام: عايز اقابل الاسطى حور
دلوه على مكانها في المكتب اللي حافظ طريقه طلع السلالم وخبط ودخل
حور وهي قاعده مكانها شاورتله: اتفضل يا حاج اقعد
همام بقلق: خير يا بنتي جيباني على ملا وشي حصل حاجه من جبل ولا إيه اللي حصل تاني طمني قلبي يا بنتي الله يطمن قلبك انا من ساعه ما كلمتني وانا جتتي متلبشه
حور بتروي: متقلقش كده يا حاج بص من غير لف ودوران انا عارفه ان ابن عمي كان السبب في اللي حصل في الكحل بتاعك
همام بحزن: الحمد لله على كل حال قدر الله وما شاء فعل نصيب وانا رضيت بيه
حور : وانا ميرضنيش خراب البيوت يا حاج
همام كش حواجبه: بمعني لاني مش فاهم
حور طلعت الفلوس بكيسها وحطتها قدام همام على المكتب
همام بص للكيس ورجع بنظره تاني لحور وهز رأسه بإستفسار: ايه داه
حور :دي تكلفه إصلاحات المحل والبضاعة منين ما المحل يجهز هاتوصل كامله مكمله
همام برفض: ومين قالك يا بنتي اني بقبل العوض
حور بحده: داه مش عوض يا حاج همام انتا تاجر وفي السوق وعارف أن عرف السوق من أفسد شيئ فعليه إصلاحه وداه مش عوض داه تأديب للي غلط
همام :وانتي مغلطتيش عشان تدفعي من جيبك حاجه معملتيهاش ذنبك ايه في غلط ابن عمك
حور بتوضيح: اولا فلوس التصليح دي مش من جيبي دي من جيب ياسر ابن عمي عشان هو اتعدى ع الأصول ابنك غلط اه يبقى هو اللي يتأدب مش أكل العيش أما البضاعه فمني وقبل ما تتكلم لاني شريكه في الغلط
همام بصلها بصدمه
حور :متتصدمش شريكه لاني عارفه ان ابن عمي دماغه مبتوعرش في غضبه ومع ذلك سيبته لا حسيب ولا رقيب بس مجاش في بالي انه يأذي حد في أكل عيشه اخدت نفس طويل وطلعته دفعه واحده بص يا حاج صاحب المال سبب للرزق يعني انا سبب مجرد سبب في أكل عيش الناس اللي شغاله معايا بيوت مفتوحه من ورايا وانتا سبب بيوت كانت مفتوحه من وراك بيوت فيها ولايا وعيال وأيتام بيوت فيها اللي بيعافر عشان يتجوز واللي بيعافر عشان يوكل كوم لحم في رقبته واللي بيعافر عشان يستر اخته واللي بيعافر عشان ميتحوجش عشان كده انا بردوا سبب عشان البيوت تفضل مفتوحه وأهلها ميتشردوش
همام بحزن لخسارة ابنه ليها: انتي ازاي كده انتي المفروض تكوني أول واحده تفرح
حور بحده : حاشا لله يا حاج اللهم لا شماته لا في موت ولا مرض ولا خراب البيوت متستغربش انا فتحت عيني في السوق وكبرت واتربيت فيه كنت بحضر القعدات العرفيه وكبرت قبل أواني عشان كده الأصول بتقول ان ليك حقك وانا عليا اسده اخد الحق حرفه انا خدت حقي من ابنك وخدت حقي من سلبيتك لكا سكت عن الاذى مره واتنين وتلاته انا باخد حقي بالاصول مش بالاذى ودلوقتي يا حاج تقدر من انهارده تشتغل في تصليحات المحل ومعاك سيوله تكفي وتفيض ومنين ما المحل يجهز بلغني وفي نفس اليوم هايوصلك البضاعه لحد عندك تفرش المحل وتفيض وبلغ العمال انهم هايرجعو شغلهم من تاني
همام بأمل رجع نور طريقه من تاني :شكرا على كل اللي عملتيه انتي بنت أصول بجد معدنك بيبان وقت الشده واحده غيرك كانت قالت بركه يا جامع انما انتي اثبتي انك بنت بميت راجل صدقيني بدعيلك من قلبي ربنا يسعدك ويعوضك خير ابني خسر وخسر كتيير اوووي
حور بإرتياح: انا عملت الأصول والصح وربنا يعينك علىى شيلتك
همام هز رأسه بأسى: بالاذن منك
حور شاورتله بعنيها: اذنك معاك
نزل همام وهو بيتحسر على ابنه غبائه اللس خبله ضيع جوهره من ايده
رجع بيته وهو مشغول يبداء منين علشان يرجع محله تاني يقف على رجليه عمل كذا اتصال بمقاولين يبدأون شغل من بكره ويبدئوا في شيل اي اثر للحريق وفعلا بداء من تاني يوم على طول والعمال كلهم ابتدوا الشغل على قدم وساق
جبل اللي مستغرب في عز المحنه اللي هما فيها ابوه بيجدد المحل ازاي ومنين
همام لاحظ شرود ابنه: مالك يا جبل سرحان في ايه
جبل بإنتباه: بفكر ومستغرب
همام قعد قدامه: بتفكر في ايه ومستغرب من ايه من المحل مش كده
جبل هزله رأسه بمعني ايوه: فعلا ازاي حضرتك من كام يوم كنت بتكلم رامي انك عايز حد يدخل معاك شريك علشان تجدد المحل لان السيوله اللي معاك مش كافيه بعد ما سددت تمن البضاعه اللي اتحرقت وازاي دلوقتي حضرتك بدئت تجهيزات والمحل محتاج مبلغ مهول علشان يتجدد لان مساحته كبيره جدا
همام بتفهم: بص يا جبل اللي هاقوله داه المفروض انك معرفهوش ومع ذلك هاقولهولك عارف ليه علشان تعيد حسباتك وتعرف بعد كده تميز وتفرق بين معدن الناس
جبل بقلق من ان ابوه يكون وفكر انه بيتخيل عمل حاجه غلط :يا بابا مش قصدي ان حضرتك عملت حاجه غلط لا سمح الله انا بس بسأل وبفكر مع نفسي مش اكتر
همام: دايماً متسرع وداه أكبر غلط بص يا ابني انتا عارف ان اللي عمل فيك وفي المحل كده هو ابن عم طليقتك
جبل هز رأسه باسى: عارف مهو بنفسه جه المستشفى وقال الكلام داه ايه علاقته بالموضوع
همام بتوضيح: حور رفضت رفض قطعي اللي حصل في المحل اه تقبلت اللي حصلك وداه لأنك تستحقه لان شيطانك كان عميك كنت بتنتقم من ضعفك ومشيك ورا كلام أمك بأذيه خلق الله أما المحل فداه مصدر رزق وأكل عيش وبيوت مفتوحه من وراه فهي اللي وقفت واتصدرت لابن عمها وحملته تكلفه تصليح المحل واتعهدت بالبضاعه اللي اتحرقت اول ما المحل يخلص تجديده فاكر يا جبل لما روحنا واتقدمنالها قولتلك ايه قولتك البت دي يوم ما رجلها يقع هاتكون السند والضهر ليه بنت بنت راجل بجد تربيه راجل بجد للأسف يا ابني انتا خسرت كتييير اوي بخسارتها مش خساره فلوس تؤتؤ خالص خساره الشخص اللي يكون سند وضهر ستر وغطا عليك بس نرجع ونقول النصيب والحمد لله على كل حال انا بقولك الكلام داه علشان تفكر مليون مره بعد كده قبل ما يخطر ببالك تأذيها تاني فاهمني لأنها متستحقش الا كل خير دور على بنت الحلال وربنا يعوض عليك خير ويرزقك باللي تصونك وتزينك
جبل بخنقه هز رأسه ومنطقش كلمه
همام سابه يعيد حسباته مع نفسه ونزل يشوف العمال اللي شغالين

***************************
مرت الأيام وشهور وحور ويونس بدئوا تجهيز في شقته وكل شويه يشاكسها في اتصالاته شويه ويروحلها الشغل شويه واصبح يومه مليان مش بيلحق ينام كام ساعه ما بين متابعه شغله ومابين وقوفه مع العمال والمهندس المسؤل على الشقه ومتابعه حور خطوه بخطوه ما بين تصوير او فيديو مباشر بينهم علشان لو ليها اي تعديل أو تغيير او افكار حابه تضيفها ونقل إقامته كليا في بيت اهله المقفول في البلد لان الشقه اشتغل كل اللي فيها وداه قرب المسافه بينه وبين حور اللي كانت زي البنت المراهقه اللي بتختبر مشاعرها لأول مره اصبح يونس محاوطها في كل لحظه وعمره ما فكر يتجاوز حدوده معاها اطلاقا لا قول ولا فعل وداه كان كفيل انه يزرع الاطمئنان في روح وقلب وعقل حور من نحيته
******************************
انتهى همام من تجديدات المحل وحور صدقت فعلا وفوجئ مع اخر يوم استلم فيه المحل ان أسطول عربيات نقل محمل بضاعه كامله وشامله للمحل
اتفرش المحل ورجع العمال واخيرا الحمل والذنب انزاح من على كتاف حور وقفلت صفحه بيت ابو جبل للأبد من حياتها
وبدئت تنتبه اكتر لشغلها وتجهيزات فرحها اللي أصبح قاب قوسين او ادني والوقت بيمر بسرعه رهيبه
هدي كل يوم تقعد تتفرج مع حور على اللي بيتم في الشقه والصور اللي بتتبعتلها اول بأول

مرت الأيام وأصبح باقي اقل من اسبوع على الفرش والوقت اللي جري ومحدش حس بيه
الفرش والجهاز اتنقل لبيت هدي وباقي أيام ويطلع بزفه قدام الحاره
حور كعادتها متابعه الشغل اول بأول ومتابعه التجهيزات
وفي عز اندماجها سمعت خبط على الباب مرفعتش وشها لأنها حرفيا مهلوكه في شغلها: خش ياللي بتخبط
دخل وهو بيقدم رجل وبيأخر رجل من القلق
حور سمعت صوت فتح الباب ومفيش صوت رفعت وشها وحست للحظات بكل معاني الكره ومعاني الاشمئزاز في أقل من دقايق بسيطه كان شريط بيعرض صور سريعه لخناقتها مع أمه وملاحقته ليها بإستمرار في كل مكان وصوره تانيه لبنت مدبوحه بدم بارد وصوره لبنت منهاره لوحدها وبتبكي بحرقه في صحرا كسرتها حملها كلامه ليونس عنها بابشع الألفاظ محاولته الاخيره انه يكرر عملته الوسخه صور عماله تيجي ورا بعضها حولت عنيها لنظره شر مستعر ولأول مره تبان ملامح اجراميه عليها قامت بخطوات كفيله ترعب اعتى الرجال ووقفت على بعد كام خطوه منه وبصوت اشبه بفحيح شاورت على الباب اللي وراه: شايف الباب اللي دخلت منه تلف وتطلع على رجليك بدل ما اطلعك على نقاله لان سبق وعملتها وابن عمي عملها متخلنيش احسن ابوك عليك المره دي
جبل بخوف رجع كام خطوه اول ما حور قربت وملامح الشر مرسومه على وشها طلع كلامه مهزوز: انا مش جاي في شر صدقيني
حور بسخريه:شر انتا اخرك كلام على الفاضي ياض انتا اللي زيك بوق زي ما بيقول كده بالبلدي هيش على مفيش
جبل بكسره: حقك تقولي اكتر من كده اديني فرصه واحده واسمعيني وانا وعد مش هاتشوفيني تاني
حور بصوت جامد: سمعت انا قولت ايه ولا وقعت على اودنك وانتا صغير فانطرشت وانتا كبير بره ياض لا اقل منك
جبل بترجي: ارجوكي اسمعيني
قبل ما يكمل دخل يونس بإبتسامته اللي شبه الميه اللي اتكبت على نار حور طفيتها
يونس بحب: جيب بدري اهو عشان ميبقاش ليكي حجه
يونس بيتكلم بعفويه مبتطلعش الا مع حور ومحدش بالك من اللي واقف اصلا واخيرا بعد ما خلص كلام بص على ملامح حور وبص على مرمي بصر حور وتنح ثواني ورجع بنظره لحور :في ايه يا حور وايه اللي جاب الأخ داه هنا
حور رفعت كتفها الاتنين: علمي علمك تماحيك ورمي جتت بعيد عنك
يونس بص لجبل: اتفضل امشي بأدبك اظن بعد اللي حصل ملكش دخول مكان هي موجوده فيه
جبل بتماسك: انا ماشي بس عايز اكلمها كلمتين على انفراد مش اكتر وعدتها اني هاختفي من حياتها للأبد
حور كنت على أسنانها: سبق وقولتلك امشي بكرامتك بدل ما انده العمال يعملوا معاك الغلط وترجع لنفس الكرسي اللي كنت قاعد عليه ولسه قايم ملكش كام شهر
يونس بحكمه: اصبري يا حور لما نشوف الكلام واخده لحد فين
حور بعصبيه :اسمع ايه هو لسه فيه اسمع ورد انا اصلا عاصره على نفسي فدان لمون عشان استحمل خلقته قدامي
يونس بهدوء: انتي بنت سوق ودايما بتقولي اسمع اكتر ما تقول واشتري اكتر ما تبيع
حور اخدت نفس وطلعته بحده ورجعت قعدت على كرسي مكتبها:اتفضل اطرش الكلمتين اللي محشورين في زورك
جبل بص ليونس: ممكن نتكلم لوحدنا
حور بحده خبطت على المكتب: اخلص وجيب اللي في بطنك والا تطلع وتوريني عرض اكتافك انا مخبيش حاجه على يونس حياتي معاه على ميه بيضا
جبل قعد وهو بيفكر في ايده ويونس قاعد مترقب وحور قاعده هاتولع فيه
جبل :انا اولا بعتذر عن كل اللي حصل مني
حور بكزه سنان: ولااااا لو جتي تقول البوقين الحمضانين دول يبقى تطرقنا من سكات
يونس: اهدي يا حور خلينا نسمع للأخر
حور بصت ليونس بغضب وسكتت
جبل كمل :وجاي اشكرك على وقفتك مع جميله لما جبتي حقها واللي عملتيه مع ابويا في المحل طلعتي أجدع مني وطلعت فعلا مستحقكيش صدقيني انا ندمان في وقت الندم فيه مهيرجعش حاجه بدعيلك من قلبي أنه يكون عوض ليكي
حور سكتت ومردتش
يونس: خلصت كلامك
جبل :عايز اعرف بس حاجه ليه وقفتي محل ابويا على رجليه تاني وتتغرمي كل داه عشان تزيدي عذاب ضميري ولا تخليني اتحسر اكتر منا متحسر
حور بحسم: لا داه ولا داه انتا مش في حسباتي من زماااان اوي انا عملت كده علشان ميكونش في ذنب متعلق في رقبتي لما اروح قبري عشان انا مش حمل دعوه مظلوم اكل عيشه اتقطع بسببي علشان بيوت الناس اللي كانت مفتوحه من وراه عشان ابوك كان راجل محترم ملهوش ذنب كل ذنبه أنه سكت عن اغلاطك انتا وأمك ودلوقتي روح ربنا يسهلك حالك بعيد عني ورجلك متخطيش عتبة المكان داه تاني
هز رأسه بأسي ومشي مكسور وموجوع
حور غمضت عنيها وهي بتحاول تتماسك
يونس قعد قدامها وبكل ذره تعقل جواه: ممكن افهم الحكايه ايه بقى ومحل ايه داه
حور هزت رأسها بشرود: لما حصل اللي حصل في وظاي الريان ياسر اتغابى وحرق محل ابوه
يونس :طيب ياسر اللي عمل كده انتي دخلك ايه
حور بتوضيح: ذنبي اني عرفت وسكتت المحل داه كان اكتر من عشر بيوت مفتوحين من وراه وأبوه دفع كل السيوله اللي معاه تمن البضاعه اللي راحت في المحل
يونس:بردوا انتي مالك
حور :اصبر علشان تفهم انا اصلا مكنتش هاتدخل وكنت شبه نسيت الموضوع لحد من فتره واحد من العمال هنا طلب شغل لواحد يعرفه الراجل داه بيعرف على اخواته بعد موت ابوه وأخوه وفي رقبته كوم لحم والدنيا غلا عرفت منه انه كان شغال في محل الحاج همام ومشي هو وكل العمال وكل واحد اتلطم حسيت ان ذنبهم في رقبتي كلمت ياسر وهو اللي دفع تكلفه تصليح المحل وانا اتكفلت بالبضاعه اللي اتحرقت ورجع المحل زي ما كان والعمال كمان رجعوا بصت ليونس بوجع متكسفتش انها تظهره انا مش حمل دعوه من حد منهم ان ربنا يخرب بيت اللي عمل كده زي ما خرب بيوتهم كام واحد في رقبته بيت أو زوجه او زوجه وعيال كام واحد مسؤل عن كوم لحم انتا فاهمني
يونس اتمالك اعصابه: فاهمك كنت اتمنى تشاوريني بدل ما تعملي كده من ورايا واتفاجئ زيي زي الغريب
حور بتفهم: مكانش قصدي الموضوع جه ورا بعضه ومصدقه خلصت منه وانا اصلا كنت من بعيد لبعيد
يونس: خلاص حصل خير المهم يلا علشان نلحق نشوف اللي ورانا
**************************
مر الموقف مرور الكرام وخلص عش الزوجيه وواقف على الفرش
يوم الفرش اشتغل الدي جي والكل واقف يتفرج على العفش الالاجه اللي جه لتربيه الحواري واللي واقف يتفرج واللي فرحان والي واقف متغاظ واللي بيتحسر وكل واحد في وادي غير الوادي
خلص تحميل العفش على العربيات وطلعت في زفه من قلب الحاره شارك فيها أهل حور وأهل يونس وكل حبايببهم
وصل الفرش الشقه وطلع والكل انسحب وسابوا الشقه للمهندس والفريق اللي معاه علشان يفرشوها حسب ترتيبهم وفعلا خلال يومين كانت الشقه اتفرشت من مجاميعه وكعادة الريف والقرى الكل لازم يتفرج على شقه العروسه علشان يطلعوا فيها القطط الفاطسانه
راحت هدي مع واصحاب حور وحريم أخواتها يشوفو الشقه اخر مره ويطمنوا قبل ما الناس تيجي تتفرج في غياب حور اللي عيب وفال وحش انها تدخل الشقه قبل الفرح
هدي فتحت الشقه ونورت النور وسمت بالله: بسم الله ماشاءالله تبارك الرحمن وشغلت بخور في الشقه ولفت اتفرجت على الشقه اللي كانت عباره عن تحفه فنيه
والله واقف يتأمل جمالها ولما الكل خلص فرجه وفاق من انبهاره بترتيب الشقه وتناسق الألوان الخشب مع الدهانات والسجاد مع الستاير والديكورات والتحف اللي زادت جمال المنظر طلعت هدي كيس كانت جيباه في شنطتها وطلعت من أغرب حاجه خلت الكل مذهول طلعت فرد شباشب صغيره تبرق وفي اللي مليانه شراشيب وفي اللي فيها مليان ترتر وعامله في كل واحد عليقه وبدئت تعلقهم على حيطان الشقه والكل واقف فاتح بقه من المنظر خلصت وبصت على إنجازها العظيم وهي مبتسمه
نوال بصدمه: يخيبك يا هدي ايه عملتيه داه يا وليه
هدي بمصمصه: اسكتي انتي ايش دراكي
سعاد بإستغراب:درينا انتي يا ام العريف ايه لزمت الشباشب اللي علقتيها دي
هدي بفخر بإنجازها: الشقه تخطف العين خطف ونسوان الحاره عينهم يندب فيها رصاصه عشان تشيل العين وتخطف عين الناس عن العفش والشقه هافرح لما الشقه تولع ولا لما يجرا للبت حاجه اسكتي يا وليه منك ليها انا عارفه بعمل ايه
مشي الكل وهو بيخبط كف بكف ومحدش اتجراء يحكي لحور اللي أمها عملته
وفعلا من تاني يوم اغلب نسوان الحاره اخدوا عربيه مخصوص وكل شويه رايحين جايين على الشقه وفعلا لفت انتباه الكل الشباشب المتعلقه واللي أصبحت حديث الحاره وكان صدمه ليونس لما عرف
يونس قاعد في الشغل هاينفجر ومازن قاعد يتهز من كتر الضحك
يونس بعصبيه: ماااازن الع من وشي بدل منتا عمال تخرج زي ازازه الدواء كده
مازن بضحك هيستيري:لا لالا حماتك دي نكته قنبله الموسم تصدق ممكن يطلع موضه الشباشب واترمى على الأرض وهو بيكح من كتر الضحك يالهووووووي لالالا انا من ساعه من شوفت المنظر وانا مش عارف ابطل ضحك يخربيت كده يا جدع وكل شبشب انقح من اللي قبله لا كله كوم والشبشب الليموني ابو ورده حمرا قد كده وشاور على ايده بحجم كبير داه كوم لونين مالهومش علاقه ببعض خالص يالهوووي يا يونس لو ابوك ولا امك شافوهم ايه الدماغ دي لالالا الصرف باين يا ابني
يونس بعصبيه: ماااازن أخفى من وشي لحسن انا عفاريت الأرض وتحت الأرض لسابع ارض بتتنطط في وشي
مازن بضحك: عندك 23 شبشب في الشقه زقلهم بيهم
يونس طلع يجري وراه وحالف ليضربه ومازن سبقه في الحري وهو مش قادر يمسك نفسه من الضحك من ساعه ماشاف اللي عملته حماة يونس في الشقه
مازن وهو بيجري: ياعم انا ماااالي مش قادر على الحمار بتتشطر على البردعه
يونس بنهجان من كتر العصبيه مع الجري: لاء ادنا هانفض البردعه واظبط الحمار يا حمار
مازن وقف على مسافه أمنه منه وهو بيحاول ياخد نفسه: ياعم انا مال امي ريح نفسك وشيل المهزله دي من الشقه بدل ما تبقى فضيحه بجرس لو حد جالك وشافهم احمد ربنا انها جات عليا انا سترك وغطاك
يونس بغلب: انتا والله أنا مش خايف من حد قدك
مازن بتماسك بعد نوبه الضحك الهيستيري: متقلقش والله بس فعلا المنظر فظيع بجد وانتا كمان أفظع مش عايز تشيلهم ليه
يونس ببكاء مصطنع: حماتي بتقولي هاتزعل اجيبها يمين تجيلي شمال تقولك الحسد والعين فلقت الحجر خلوا جوازتكم تتم على خير والنبي ومن نبى النبي نبي لو شيلتهم ما ادخلك بيت
قالها بطريقه كوميديه وهو بيقلد طريقه هدى مازن فطس من الضحك واترمى على الأرض وقعد جمبه يونس وربع رجليه دلني يا اخويا إلهي تنستر
مازن وهو بيحاول يتكلم بجديه: بص يا سيدي لما حد تبعك ييجي الشقه شيلهم واخفيهم ولما يمشي رجعهم بسيطه اهي يونس وهو بيقرب من مازن بياخده بالحضن:حبيب قلبي وربنا اول مره يا جدع من يوم ما عرفتك تقول حاجه عليهة القيمه
مازن وهو بيعدل ياقه التيشيرت :اي خدمه علشان تعرف قيمتي بس
يونس قام من على الأرض ونفض هدومه
عمل يونس بنصيحه مازن
ومرت الأيام وجه يوم الحنه والكل متجمعين وفرحانين
الرجاله بره في الصيوان والرقص شغال والستات والبنات جوه بيرقصوا وهدي قاعده عوجه بوقها
نوال :مالك يا اختة قالبه بوزك زي بوز الأخص
هدي :يا اختى الملافظ سعد
سعاد :طيب مالك ياست كده كويس
هدي بنفخه :يا اختي الواحد ودانه اتطرشت من السكع والرقع داه والنبي يا اختي ما فاهمه منه حاجه
ام عبدو :ايو والنبي يا اختي داه كله سكع ورقع فين ايام الطبله وندق عليها للصبح اللا قوليلي هو اسم النبي حارسه وصاينه مضى على قايمه بكام ولا عمل زي الموكوس جوز بنت ام محمد ومرضيش

هدي بضحك: اااه يا مين يناولني طبله وانا اوريكم الشغل على أصوله
نجاح: عندي واحده يا اختي استني ابعت البت تجيبها وفعلا هدي مسكت الطبله والكل ركز معاها وكأنهم انفصلوا عن الواقع

هدي وهي بتدق على الطبله وكانت عنيها موجهه على ام عبدو:
كتبنا القايمه والناس نايمه واللي معاه قرن شطه يفركه ويقعد عليه يفركه ويقعد عليه
كل اللي حواليها ضحك بصوت عالي

اتعدلت في قعدتها ومسكت الطبله عدل وركزت وبصوت عالي جميل:

لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لطلعلك النخله جريده جريده وانزلك النخله جريده جريده وافوت ع الصايغ اقوله سعيده كبرلي الكردان شويه شويه
لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لطلعلك النخله جريده جريده وانزلك النخله جريده جريده وافوت ع الخياط اقوله سعيده ضيقلي الفستان شويه شويه
لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لطلعلك النخله جريده جريده وانزلك النخله جريده جريده وافوت ع الطباخ اقوله سعيده اعمل الاكل على كيفي يا عنيا
لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا لوما على لوما على لوميا وان قولت انا حبيت يغمى عليا
***************************
حمرا يا اوطه حمرا يا اوطه حمرا يا اوطه ومدوره حمرا يا اوطه ومسكره حمرا يا اوطه عربيه جايه من قبلي فيها حماتي بتندبلي يارب خدها وريحني عشان اعيش مبسوطه حمرا يا اوطه عربيه جايه من بحري فيها حماتي بتردحلي يارب خدها وريحني عشان اعيش مبسوطه حمرا يا اوطه
اصفر يا صباع الموز اصفر يا صباع الموز ولا أطيق الحما ولا اخت الجوز اصفر يا صباع الموز
أخضر يا برتقان أخضر يابرتقان شوفت السلفه شبه التعبان
اصفر يا لمون اصفر يا لمون شوفتوا حمايا طلع مجنون
*****************************
خدناها خدناها خدناها من بيت ابوها وأبوها مكانش راضي وعشنها بعنا الأراضي خدناها خدناها خدناها من البيت العالي وبوها مكانش راضي خدناها وكيدنا الاعادي خدناها خدناها
خدناها خدناها
قولو لأبوها لو جيعان اتعشى
اقولو لأبوها لو جيعان اتعشى
قولو لأبوها لو زهقان اتمشى
قولو لأبوها لو زهقان اتمشى
وياحمام ياحمام يا حمامه بني بني وقفت على كمي
ياحمام يا حمام يا حمامه رصاصي يا حمام وقفت على راسي يا حمام
يا حمامه بيضا بيضا رايتنا بيضا بيضا وعروستنا بيضا بيضا
والليله بيضا بيضا

ادو لابوها المهر ع الصنيه لأحسن يقولو داه لقاها رميه
ادو لابوها المهر ع الكوبايه لحسن يقولو داه لقاها ناقصه ربايه
ادو لابوها المهر بالمعلقه لحسن يقولو داه سبها متعلقه
ادو لابوها المهر بالشوال لحسن يقولو داه خدها بحال وسباها بحال
فضلت الاغاني مستمره لحد نص الليل والكل فرحان من قلبه وهدي بدعت بضمييييير
والكل نااااام قرير العييين
ومر أطول ليييل على الجميع الكل بيعد الساعات والدقايق والثواني
واخيرا واخر الصبر جبر طلع النهار وحسم معاه كل حيره وقلق الكل بيسابق الزمن حور صحيت على دوشه وهي من الأساس والنوم طول الليل زي القط والفار
لقيت البيت مقلوب من جيران لقرايب حتى أصحابها
حور وهي بتاخد نفس: يا فتاح يا عليم يا رزاق يا كريم
في ايه على الصبح
شذا بسخريه: لا والله لا ابدا يا بنتي يكونشي مثلا مثلا يعني فرحك انهارده وانتي ناسيه
حور بتخلف عقلي: ايوه الفرح بالليل الخبط داه من دلوقتي ليه
هدي بضحك: بنجهز دقيه الغمزة يا اختي يلا ادخلي كده فوقي واستحمي لحد ما تروحي البتاع داه اللي ينضفوكم فيه
حور بشهقه: بينضفونا: لا كتر خيرك والله اصلي جربانه بعيد عنك
هدي: يابت بطلي غلبه بقى خدي اصحابك وشقي ريقك كده بلقمه قبل ما تروحو
حور بتوتر: حاضر
دخلت واخد دوش وفطرت ولبست وقبل ما يتحركوا
هدي:حور تعالي عايزاكي شويه
دخلت مع أمها الاوضه وقفلت الباب بالمفتاح
هدي بحنان امومي: اقعدي يا ضنايا
قعدت حور وهي مستغربه وقلقانه من قفله الباب بالمفتاح وليه دلوقتي الكلام حضر ليه مكانش قبل كده بس حسمت امرها وقعدت تسمع
هدي بإطمئنان: متخافيش ليكي عندي كلمتين حطيهم حلقه في ودنك ودقيهم وشم في عقلك انتي دلوقتي طالعه لبيت غريب الحياه مش ورديه ولا كلها حلو ولا كلها وحش والرجاله زي العيال اقل حاجه تراضيهم كوني لجوزك الحضن اللي ييجي اخر الليل يترمي فيه ويرمي همومه كوني السكن اللي يجري عليه عشان يتداري بين حيطانه كوني راحته اوعي تتكلمي اكتر ما تسمعي الودان اتنين واللسان واحد فهماني يا ضنايا
حور هزت رأسها بتركيز
هدي كلمت: وانتي خارجه انتي مبتقفليش على شويه كراكيب وهلاهيل لاء انتي بتقفلي على سر بيتك السر أغلى من العفش خلي بيتك مستور مستور يعني سره جواه مش براه كل سر مقفول عليه اربع حيطان وباب محدش هايدخل الا إذا انتي فتحتي الباب داه حتى لو كانت مشاكل الله لو كان نار خليكي ميه تطفيه استني لما يهدأ وعاتبيه اوعي تعاتبي وقت زعل قبل الصفا يبقى وقتها هاتخسري وقت الغضب اعمي واللسان معليهوش لجام هاتسمعي اللي يكسر خاطرك وهو مش قاصد تصبري والصبر مفتاح الفرج لما يهدأ نتكلم ونتعاتب ونتصافي
واوعي وحذااااري تبصي لغيرك بصي دايما للي اقل منك عارفه ليه علشان تحمدي ربنا على عيشتك لما تحسي وتعرفي ان في غيرك يتمناها اوعي تبصي للي أعلى ساعتها هاتكرهي عيشتك ولو كرهتي عيشتك يا ويلك هاتحرم عليكي لان مهما وصلتي هاتبصي للي أعلى واعلى واعلي وعمرك ما هترضي ولا ترتاحي
خدي بالك يا ضنايا لقمه الراجل مره ما تكلها إلا كل مشمره الراجل شقيان وطفحان الكوته اوعي تبعزقي يمين وشمال لمي وحاجي على ماله كوني آمين عليه وعلى عرضه في غيابه قبل حضوره بلاش فشخره كدابه
وابعدي عن البعد البعد يا بنتي بيولد الجفا مهما ان كانت مشاكلكم خليكي في الليل ونس ودفا لجوزك ولفرشتك
اوعي والنصايح اللي تخرب البيوت واللي تقف تناطح الراجل ند بند وانا زيك والكلام الفارغ اللي ملهوش تلاتين الف لازمه الراجل يا بنتي ليه القوامه وليه الإحترام وليكي عنده الحمايه والتقدير يعني ربك عادل زي ما ليكي زي ما عليكي
وخدي بالك من أهل جوزك انتي طلعتي من كنف اهلك لكنفهم اوعي تحطي نفسك في كفه قصادهم لأنكم كفتين بعاد عن بعض بس متجمعين في رابط راجل واحد اوعي تقسي جوزك على أهله ازرعي الخير في أهله عشان تحصديه في عيالك ماهو يا بنتي داين تدان
واللي يبيع اهله عشانك بكره يبيعك عشان غيرك
عارفه ان شغلك قواكي بس اوعي تغرك قوتك قدام راجل ربنا خلقنا لبعض هو القوي اللي يحمي وانتي الضعيف اللي بتتحمي اوعي تقوي قلبك ولا عقلك عليه وتقفي ند بند وقتها هاتخسري لان الراجل راجل والا وقتها يبقى دلدول والدلدول يتخاف منه كلمه توديه وكلمه تجيبه لا ليه رآي ولا كلمه خليكي بالمهادوه لأن جوزك طبعه حامي خليكي في ضهره يوم ما ينحني تصلبي طوله ويوم ما يقعد عكاز يتسند عليه دي بنت الأصول اللي تعمر بيوت فهمتي يا ضنايا
حور بإبتسامه راحه :فهمت يا أما وقامت باست امها من راسها وحضنتها واتوكلت على الله على الكوافير وكل كلمه اتوشمت وشم بالدم بين الجلد واللحم
مر الوقت وحور حرفيا استهلكت فيه حرفيا من التعب ومن ايد لأيد لحد ما اخيرا خلصت وبتستعد للبس الحجاب
*************************
هدي خلصت الاكل وشالته ورصته في صواني وراحت الشقه مع نوال مرات أخوها في عربيه مخصوص وبعتت سعاد في عربيه تانيه بأكل مماثل ولكن بكميات اكبر شويتين تلاته اربعه على بيت أهل العريس
في شقه حور دخلت هدي ورصت الأكل على السفره وغطته بمفرش كبير
نوال بتعجل: خلاص خلصتي خلينا بقى نلحق نروح نستحمى ونغير هدومنا يادوب زمان البت قربت تطلع من الكوافير
هدي: عندك حق يلا قفلت الشقه وقبل ما تطلع رفعت الدواسه وطلعت من شنطتها شويه برسيم اخصر وحطت عليه نوى بلح
نوال بضحك: يوه بتعملي ايه ياوليه يخيبك حاطه البرسيم داه لإيه هما مربيين جديان هنا
هدي وهي بتقفل الباب بالمفتاح: لاء يا اختي عشان البت متتشاهرش
نوال بعنين مبرقه: متت إيه
هدي :يا اختي افرض واحده حايضه ولا قاصه شعرها وجات للبت وهي لسه عروسه تشهرها ومتضنيش لا يا أختي
نوال بضحك: وهو البرسيم هايعمل إيه في الموضوع داه
هدي بفخر :بيشيل المشاهره للي يخطي عليه وهو عليه نوى بلح
نوال بعدم فهم وغباء: ايوه إيه علاقه البرسيم باللي بتقوليه
هدي بشخطه: يووووه خلاص بقى يا اختي بالعه راديو خلينا نروح يادوب الواحد يطس جسمه بشويه اوميه ينفض غبار اليوم ويلحق يروح القاعه يا اختي بلا نيله مش عارفه إيه التقاليع اللي طالعه دي كان ماله الصيوان في الشارع ومسرح والكل يتفرج وعوجت بوقها يمين وشمال: يا اختي عجايب اخر زمن لازماً نتشحطط في
آخر بلاد المسلمين يلا يلا اهو يوم ويعدي
*****************************
عند يونس كان الكل متجمع في بيت عمه والكل بيستعد على قدم وساق يونس خلاص لبس بدلته احمد دخل عليه بفرحه ولمعه في عينه
يونس بإبتسامه: ايه يا حجوج مالك شايف إنك جهزت قبلي اهو
احمد سحب الكرافات من ايد مازن وقرب من إبنه
وربطله الكرفات :عارف انهارده تاني فرحه ليا اول فرحه يوم ما شيتلك وتاني فرحه يوم ما شوفتك عريس وتالت فرحه يوم ما اشوف عيالك وقتها بتوصل للمنتهى منتهي الفرحه منتهي السعاده منتهي الراحه حاجه كده بتوصلك للذه غريبه سعاده مش عارف ابعادها
يونس قرب من ابوه وضمه بحضن قوووي وتبت عليه وكذلك المثل ابوه ضمه لحضنه بإيديه الإثنين
ومازن واقف مبتسم على الراحه اللي صاحبه اخيرا عرف طريقها 

البيت مليان والكل بيسابق الزمن يخلص قبل الميعاد
وقطع انشغالهم خبط على باب البيت
اتحرك عادل ابن عاصم وفتح الباب وتنح
سعاد بنهجان: افتح الضرفه اللي قُبالي الله يسترك اللا نفسي اتقطع
فتح الضرفه ووسعلها الطريق وبدئت تدخل الصواني اللي مرصوصه في العربيه والكل طلع من اوضه يتفرج وكان الذهول حليف شهيره واحمد ويونس اللي واقفين يبصو لبعض ويرجعوا يبصو للحاجات والصواني اللي بتترص بكميات مأهوله
خلصت ودخلت بعدها اسبته متغطيه
سعاد: دي دقيه الغمزة يلا فوتكم بعافيه بقى عشان اللحق اروح القاعه
مشيت وسابت حواليها عنين مبرقه وابوه مفتوحه كمصيده الدبان
اول من اتحرك مازن وكشف عن بعض الصواني
مازن بصوت عالي: اللهم صلي ع النبي روحو انتوا الفرح وسيبوني هنا اتعرف ع الباقي
يونس بضحك: طول عمرك همك على كرشك وبص لعمه هي ايه اللي قالت عليه داه
عاصم بتوضيح: داه عشا بيكون رايح للعروسه وبيروح صنيه لأهل العريس
شهيره بضحك: صنيه دي باعته مطعم بالكم داه كله انا لحد دلوقتي مش مستوعبه اللي حصل يوم الفرش والحاجات اللي مرصوصه في كراتينها هنا دي كلها دي جايبه جهازين
احمد بذهول: بصراحه مش فاهم ايه العادات دي الحاجات دي مكانتش على زمانا وبص لاخوه طيب داه الاكل مع ان يكفى فرح بس ما عليا ايه الاسبته المتغطيه دي كلها
قرب عادل ويونس وبدائوا يشيلو الغطيان من عليها مازن واقف يضحك ويونس بيهرش في رأسه وعادل مبلم
شهيره بإستغراب: في ايه مالكم
مازن بضحك هيستيري: والله يا طنط ابنك داه حظه حظ عوالم بصوا احنا نقسم مش بيقولك من حضر القسمه فليقتسم
عاصم بهزه راس: الموضوع بايخ اوي على فكره مش بالكم داه كله
عادل بتأكيد: فعلا مش محتاجه تبعت الأكل مرتين مره ني ومره مستوي هانعمل ايه في الحاجات دي كلها ومفيش مكان نرص فيه داه كله
يونس بصوا رصوهم في اوضه الصالون واقفلو الباب ولما ترجعوا من الفرح يحلها ربنا
عاصم :داه الأكل الجاهز يا بيه وبالنسبه لكميه اللحوم النيه والطيور دي هاتبوظ الجو حر جدا
يونس: خلاص يا عمو حطوهم في الفريزر بس ارجوكم شهلو شويه انا كده هتأخر
مازن: طيب يا جماعه نسيب الستات تتصرف واحنا ندخل نكمل لبس
وفعلا دخل يونس سرح شعره ورش برفانه ولبس شوز كلاسيك وكان ليه طله تخطف العين خطف
ومازن اللي كان ليه طله ولا القمر بعينه الخضرا ولابس بدله كحلي تحفه
اخيرا خلصت شهيره وعلا رص الاكل ورتبوا المكان ودخلت شهيره تكمل لبس
*************************
حور لبست الفستان وكانت ملكه متوجه بالحجاب ومكياج سيمبل مع كحل عربي اسود ضهر خصار عنيها المشعب بأزرق وتاج رقيق مع الحجاب
والبنات لابسين فساتين بيبي بلو لامع تحفه خاطف العين خطف
وحور قاعده متوتره وخايفه وعماله تفرك في ايديها ورجعت بالذاكره للأحداث الصبح
فلاش باك
واقفه في البلكونه وسامعه الخطبه وصوت الشيخ في الجامع وهي بيقول
المأذون لعابد: قول ورايا زوجتك موكلتي البكر الرشيد حور عامر النصراوي على كتاب الله وسنه رسوله وعلى مذهب الإمام ابي حنيفه النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وآجله
عابد كرر الكلام ورا المأذون
ورجع بص لأحمد:قول ورايا قبلت زواج موكلتك حور عامر النصراوي لموكلي يونس احمد اللباد على كتاب الله وسنه رسوله وعلى مذهب الإمام ابي حنيفه النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا عاجله وأجله
احمد بإبتسامه وهو باصص لإبنه كرر الكلام خلص المأذون وانتهى بجمله بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكم في خير
وكل اللي الحاضرين في المسجد قال بصوت عالي: آمين
قرب يونس بسرعه ومتظرش حد ومضى وبصم على القسيمه
مازن بضحك: واقع واقع يعني مفيش كلام
عاصم بمكر: عقبالي قول آمين
يونس بعدم فهم: هو حضرتك بتفكر تتجوز بعد طنط الله يرحمها اللي اعرفه ان حضرتك رافض الموضوع داه من زمان
عاصم بعنين بتطلع قلوب: كنت فاكر اني متجوز ست الستات طلعت متجوز فردتين شربات ااااه ناس ليها بخت وانا لبخت
يونس :عمو مالك
عاصم: اقنع مراتك تقنع امها ينوبك فيها ثواب
يونس بشهقه: ايه حضرتك عايز تتجوز طنط هدي لا ابوس ايدك اصبر داه الفرح انهارده متخربش بيتي قبل ما ادخله
احمد قرب من ابنه: يلا بينا علشان عروستك تمضى على القسيمه
يونس بفخر: مراتي دلوقتي بقت مراتي
احمد برفعه حاجب:لسه يا حلو لحد ما تمضي على القسيمه
يونس بقلق مصطنع: لاء ابوس ايدك متكركبش بطني يلا بسرعه هات ماما من مصلى الحريم وانا هاخد عمها واسبقكم
وفعلا منتظرش حد واخد عم حور وياسر ومازن والماذون واتحرك في عربيته ودخلوا والزغاريد اشتغلت
طلعت حور وهي لابسه دريس روز فاتح وحجاب اوف وايت ومضت وبصمت على القسيمه انسحب الكل
يونس بسرعه قرب من حور وضمها وهمس في ودنها :حلفت ما أقرب منك إلا وانتي حلالي هسيبك دلوقتي على عيني بس كلها ساعات وتنورة بيتي وحياتي سلام يا حياتي
نهايه الفلاش باك
نرمين وهي بتهوش قدام وش حور :هوووو روحتي فين
حور :ايه في ايه يا بنتي
نرمين بسخريه يا حلوه داحنا بقالنا ساعه بنتكلم معاكي
حور بقلق: نرمين بالله عليكي خفي عليا انا اصلا بطني مكركبه خلقه الله يستركم
شذا بضحك وغمزه: ايوه ياعم الله يسهلو هو العريس جاي أمته
حور :مش عارفه
وقبل ما تكمل سمعت الهيصه بره والكل طلع
شذا: ابن الحلال على اسمه يبان العريس وصل
يلا يا عروسه
طلعت حور ويونس كان جايب بوكي ورد تحفه ابيض ومزين بالدانتيل وفصوص لولي تخطف العين قرب من حور وعلى وشه ابتسامه تخطف القلب
قرب من حور بخطوات سريعه ومدلها ايده بالبوكيه
وحط ايده في ايدها: قمر قلبي وربنا
حور بصتله ووشها احمر وعنيها زاغت في كل مكان الا انها تبصله
اتحركوا ونزلوا بزفه من الكوافير فتح ليها الباب وساعدها اصحابها تركب من ضخامه الفستان استقرت ولف ركب جمبها ومازن اتولى السواقه
حور بصت من الشباك: يابنات حد منكم يركب معايا والباقي يروح في عربياته
الكل بص لبعضه شذا رمت مفاتيح عربيتها لهويدا :بتعرفي تسوقي اركبوا والباقي في عربيه هدير
وركبت جمب مازن واتحرك اسطول طويل من العربيات والمتوسيكلات وحبايب الاسطى حور اللي جايين يجاملو وحرفيا كانوا قافلين الطريق واتحركوا وبداء سيشن التصوير ويونس بدع فيه وسط خجل حور واحراجها من الناس واصحابها واتجمع الكل واتصورو صوره جماعيه للذكرى
واتحركوا للقاعة اللي كانت عنوان للفخامه دخلت القاعه وبدئت فقرات الحفل ورقصت الاسلو واللي كانت على اغنيه غمض عنيك وخلصت وفوجئت بيونس شالها ولف بيها كتير لدرجه انها تبتت فيه وغمضت عنيها جامد نزلها وهو ساندها لحد ما قدرت تتمالك نفسها
وقعدوا مكانهم على الاستيدج وفجاءة اتفتح باب القاعه ودخل كل اصحاب حور وكل واحده ماسكه مايك في ايديها
شذا بصوت عالي: ولااااا ولااااااا اييييه

شفت العروسة بتقول للعريس إيه.

باقي البنات بصوت واحد: إيييه

إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون

إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.

عند بيت أم فاروق هاي هاي

والشجرة طرحت برقوق هاي هاي

عند بيت أم فاروق هاي هاي.

والشجرة طرحت برقوق هاي هاي

إحنا عريسنا برنس وذوق.

ولاسة لاسة نايلون

إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون

إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.

عند بيت أم صلاح هاي هاي

الشجرة طرحت تفاح هاي هاي.

عند بيت أم صلاح هاي هاي

الشجرة طرحت تفاح هاي هاي.

نيجي نجاملكم في الأفراح

يا عريس يا أبو لاسة نايلون.

إدلع يا عريس يا أبو لاسة نايلون

إتدلع يا عريس وعروستك نايلون.

إتدحرج وإجري يا رمان

وتعالى على حجري يا رمان.

إتدحرج وإجري يا رمان

وتعالى على حجري يا رمان.

أنا حجري حنين يا خدك ويميل

أنا حجري كبير ياخدك ويطير.

ياللي ع الترعة حود ع المالح

وسطي بيوجعني من ايه.

وسطي بيوجعني من قص امبارح

ياللي ع الترعة حود ع المالح.

أهو جالك يا بت فرح بالك يابت

بكرة يأستك الأساتك.

والدهب يملا دراعاتك

ويعوض كل إللي فاتك

أهو جالك يابت فرح بالك يا بت.

إطبخيله الصبح بطة

وإطبخيله العصر بطة.

كتري يا بت الشطة

وأهو جالك يا بت فرح بالك يا بت.

وصلي صلي ع النبي صلي

واللي ما يصلي أبوه أرملي.

وصلي صلي ع النبي صلي

واللي ما يصلي أبوه أرملي.

يا إحنا يا شربتات يا إحنا في الكوبيات يا إحنا

يا بلح بريمو يا إحنا يبتباع بالكيلو يا إحنا.

يا بلح أمهات يا إحنا على عربيات

هيصة هيصة ولمة والخالة والعمة.

هيصة عند العروسة ناكل بسبوسة

هيصة عند العريس نفرح ونهيص

هيصة هيصة هيصة

كل داه وكل واحد تتقدم وتقول جزء لحد ما خلصت الاغنيه وحور قامت من مكانها ونزلت لأصحابها
وقربت هدير من الدي جي وشغل اغنيه احلى أصحاب
وبدأت حور تغنيها

اجدع صحاب صحابي من صغري

دول اللي يمشوا معايا دوغري

دول اغلى ناس هما الاساس واقولكوا ايه

قضينا اجمل وقت في حياتنا

دايبين في بعض بحكياتنا

وفرحتنا بلمتنا نروح ليه

انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا

احس كأن انا عندي يجي 16 سنة

افتكر امبارح ادمع حافظة وممكن اسمع

نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا

اعز صحاب اوقات يدوبوا ويتقلبوا في ثانية احباب

قعدنا اكتر ما قعدنا في بيتنا سافرنا ورحنا وجينا وبتنا

انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا

احس كأن انا عندي يجي 16 سنة

افتكر امبارح ادمع حافظة وممكن اسمع

نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا

اجدع صحاب صحابي من صغري

دول اللي يمشوا معايا دوغري

دول اغلى ناس هما الاساس واقولكوا ايه

قضينا اجمل وقت في حياتنا

دايبين في بعض بحكياتنا

وفرحتنا بلمتنا نروح ليه

انا كل ما عمري يعدي ونقابل بعضنا

احس كأن انا عندي يجي 16 سنة

نفسي الايام دي ترجع ونتلم كلنا
خلصت الاغنيه والكل بيسقف بحرارة واصحابها مفارقوهاش وحاضنينها بحراره

ومن بعيد واقف جبل يبص عليها ويتحسر ودموعه نزلت من عنيه بكسره ووجع ولف وشه ومشي من سكات محدش حس بيه ولا ليه مكان وسطهم
في الفرح الكل فرحان ومهيبر وجات فقره ان كل واحد فيهم يغني اغنيه للتاني
يونس مسك المايك
وغني بصوت جميل والكل ركز عليه

أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
أجمل نساء الدنيا جوة عيوني إنت
أجمل نساء الدنيا إنت يا حبيبتي
خذني الغرام خذني لحكاية حب حلوة
عشت ليها شفت فيها أجمل حياة

أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عينيّ
أنا مش مصدق نفسي إنك بين إيديّ
من يوم ما حبك خذني مش بتنام عيني
جوايا شوق قد الحنان اللي في عينيك
روحي فيك نظرة ليك هي الحياة

أجمل نساء الدنيا في عينيّ أنا
قدرت تخذني في ثانية من روحي أنا
وعد مني ما حب غيرك في الوجود
إحساس جميل جوايا أكبر من الغرام
واللي ما بيني وبينك أكبر من الكلام
إحساس جديد خذنا لبعيد مالوش حدود

إحساس جميل جوايا أكبر من الغرام
واللي ما بيني وبينك أكبر من الكلام
إحساس جديد خذنا لبعيد مالوش حدود
يا أجمل من كل النساء

خلصها وقرب من حور وباس جبهتها قدام كل الموجودين ومتكسفش للحظه انه يبين حبه ليها
وجه الدور على حور مسكت المايك وهي بتفكر في انهي اغنيه تليق بيه وغمضت عنيها
وغنت
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني سنيني يا عمري ال انا عشتها قبليك
انا عايز يبدأ عمري اول ما قابلت عنيك
اول ما قابلت عنييك
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني الماضي وجرحه وعذابه وكل ما فيه
دوقني الحب وفرحه خليني اعيش لياليه
نسيني الماضي وجرحهوعذابه وكل ما فيه
دوقني الحب وفرحه خليني اعيش لياليه
خليني اعيش ليالييه
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام
نسيني وانا جمبك كل الدنيا واخطفني من الأحلام
نسيني طمنني خدني في حضنك دوبني حنين وغرام

خلصت والكل سقف بحراره وحور شها بقى شبه الفراوله من كتر الكسوف
يونس قرب منها:طيب احبك اكتر من كده ايه
قعدوا في الكوشه ورجعوا تاني يكملوا فقرات الحفله
البنات قاعدين على التربيزه مع هدي
قرب ياسر وسلم على مرات عمه بعد ما اطمن وسلم على الحاضرين
لفت نظره نرمين وعينه هاتتخلع عليها وميل على هدي صوت واطي: مين القمر دي
هدي بصتله: مين فيهم كلهم بسم الله ماشاء الله قمرات
ياسر وهو بيشاور بطرف عينه: اللي قاعده قدامك على طول البت اللي عامله زي البطه دي
هدي بخبث: اااه دي نرمين صاحبة حور وعينك يا ابن عابد لاخلعهالك دانتا من بصه فصصت البت
ياسر بمشاكسه: والله نيتي خير
هدي: طيب يا عين هدي ربنا يكتبلك الخير بس دول سكتهم دوغري يا عين أمك
اللا يا ولا صحيح على سيره امك مشوفتهاش في الفرح ليه ولا حتى لمحتها في تجهيزات الفرح خالص
ياسر بتنهيده: ابويا وامي أطلقوا يا مرات عم
هدي بشهقه وخبطت على صدرها: يا لهوووي امته حصل داه هما عيال للكلام داه سابوا ايه للعيال
ياسر: الظروف متتدخليش صدقيني كل واحد بيحصد زرعة ايده
هدي بقلق: في ايه يا واد انتا مخبي ايه
ياسر بتنهيده: مش مخبي بس صدقيني عيشهم اتقطع مع بعض لحد كده
هدي :طيب هي فين دلوقتي راحت فين يعني
ياسر:عند خالي حسان
هدي بتبرقه عنين: يامصيبتي داه مرات خالك تطيق العما ولا تطيق امك
ياسر: منا قولتلك كل واحد بيحصد زرعته
وسابها ومشي وهو مهموم بس لازم يداري علشان ميكسرش فرحه بنت عمه
****************************
روح جبل البيت موجوع مكسور حاسس هو قد ايه خسر كتير بخساره لحور اللي خلاص بقت على اسم واحد غيره دخل من باب البيت كان همام قاعد مستنيه
همام بحسم: بردو روحت
جبل :بابا الله يخليك انا تعبان بكره نتكلم
همام شده من دراعه: مفيش بكره خلاص البنت واتجوزت ربنا يسعدها نصيبكم وخلص لحد كده واللي وصلتله كان بإيدك باختيارك يعني خلاص خلص بص قدامك وفكر في قدام مش هاتفضل طول عمرك تبص وراك وتبكي وتتحسر على اللي فات معاك اسبوع تكون اختارت عروسه ولحد كده وخلص الكلام
جبل: صدقني مش قادر
همام بحده: مش قادره لأنك دافن نفسك في تراب اللي راح الدنيا مبتقفش على حد بتمشي في كل حالاتها سواء عايش او ميت بص لنفسك وخلى اللي فات يعلمك للي جاي فاهمني دور وشوف العروسه المناسبه علشان تقدر تعوض نفسك اللي عملته امك فيك واهي بعدت عنكم بشرها والحمد لله انها جات لحد كده وربنا سترها معانا يا ابني
جبل واول من جه في تفكيره نطق بوجع: ندا
همام بعدم فهم : ندا مين حد نعرفه ولا معاك في الشغل
جبل اتهبد على الكنبه وشرد: ندا بنت خالي عاصم
همام بزعيق: لا لا اي حد تاني من طرف امك ولا عيلتها لا سامعني لاء مش هاجيب حيه في بنتي تاني كفايه ثريا واللي جرالنا من تحت راسها
جبل بإبتسامه وجع:صدقني ندا انسب واحده اهو اقدر اعوضها عن اللي امي عملته فيها
همام بهزه راس :عملت ايه امك فيها ولا مالها ومال امك اصلا واحنا طول عمرنا كنا عايشين في الكويت
جبل بحزن نكس راسه في الارض : للأسف امي دمرتها المره اللي نزلنا فيها مصر مع ماما وروحنا بيت جدو ماما اتسببت في إجهاض طنط اميره وأنهم شالوها الرحم ولما اميره شافتها عذبتها واختها اذيه جامده على اي شخص يتحملها مش طفل
همام بصدمه: انتا بتقول ايه عملت ايه واذتها ليه وازاي واصلا ازاي محدش بلغني
جبل: مش مهم الباقي صدقني مش مهم المهم دلوقتي انها انسب واحده صدقني لو شوفتها هاتحبها جيله وطيبه ومتربيه
همام :مش عارف صدقني مش عارف انا عايز افهم الاول وبعدين نقرر
جبل هزله رأسه بموافقه:وحكاله كل اللي قاله خاله عاصم في وجود أمه والكل
همام حط راسه بين ايديه وميل رأسه في الأرض بكسره: ياااااااه ايه الجبروت داه امك دي ايه شيطان رجيم شر ماشي يدمر في الخلق
اخد نفسه بوجع: صلي يا ابني استخاره وشوف لو كده نحدد ميعاد معاهم
***************************
خلص الفرح بعد ما جمع قلوب وولف قلوب وخطف قلوب تانيه
خلص الفرح واخد يونس حور في عريته وانطلق على عش الزوجيه
وسط دعوات الكل بالسعاده وراحه البال
واخيرا رجع الكل قرير العين على بيته
وصلت حور ويونس على شقته فتح الباب وشالها على ايديه ودخل بيها ونزلها
يونس بحب: عارفه يا حور انتي كنت حلم بعيد اوووي كنت بدعي ربنا في كل ركعه تكوني من نصيبي او يشيل حبك من قلبي وميعلقش قلبي باللي مش ليه
حور بإبتسامه: مصدقاك عارف ليه لان من سنين اول مره احس اني مطمنه ومرتاحه والخوف اللي جوايا تلاشي
يونس:طيب إيه هانفضل واقفين في الصاله كده كتر
حور بقلق: ها
يونس وهو كاتم ضحكته: بصي ادخلي غيري هدومك واتوضي علشان نصلي ركعتين مع بعض وناكل لحسن والدتك باعته عندنا ما لذ وطاب خلى الكل ريقه جري
دانا خدتهم بالعافيه
حور هزت رأسها بقلق وخوف ويونس كان مراعي الحاله اللي هي فيها لأبعد الحدود
وقفت حور محتاره مش عارفه تروح فين او مكان اوضتهم فين يونس بهدوء اتحرك قدامها ودخلو اوضتهم وساب الباب مفتوح بصي انا هاطلع اغير هدومي في الاوضه التانيه لحد ما تخلصي براحتك
اخد تريننج وطلع على اوضه الأطفال غير هدومه واخد شاور وطلع يشوف الأكل اللي مرصوص على السفره
حور في الاوضه اكتر من ربع ساعه بتحارب علشان تفتح سوسة الفستان وأخيرا بعك معاناه قدرت تفتحها رمت الفستان على الأرض ووقفت ببادي كم وبنطلون استريتش
حور وهي باصه للفستان بغيظ: اوووف يخربيتك كنت كابس على نفسي تهمه شيلاها على قلبي والله يقلك طلي بالأبيض طلي
طلعت غيار واخدت شاور بعد ما غسلت وشها كويس نن المكياج بصت لنفسها في المرايا وابتسمت: الطبيعي مفيش احسن منه مش كيلو ونص دوكو على وشب كأنهم عاملين مرمه على وشي
واخدت شاور وطلعت لبست الاسدال وفضلت قاعده في الاوضه تفرك في ايديها
يونس بره حرفيا كل 3 ثواني بيبص في الساعه
مر اكتر من ساعه ونص
يونس بنفخه: اوووووف في أي ساعه ونص بتسلخ كلب دي ولا بتعمل إيه
اتحرك بهدوء وخبط على الباب:حور خلصتي ولا لسه
حور هزت رأسها مم جوه وكأنه شايفها
يونس خبط تاني ورفع نبره صوته شويتين: حور انتي خلصتي ولا لسه طيب افتح الباب ولا إيه
حور باصه على الباب وقلبها هايتخلع
اخدت نفس ومردتش
يونس فتح الباب بشوييييش وبص براسه : حور
اطمن شويه ودخل
يونس وهو بتلفت عليها قبل ما يشوفها: حو وبرق عينيه
كانت لابسه إسدال لونه روز فاتح طاغي بلونه على لون بشرتها
يونس بصدمه: احم احم خلصتي
حور هزت راسها وبصوت يكاد يكون مسموع: ايوه
يونس اخد نفس: طيب يلا نصلي الأول
اتحركت معاه وطلع الصاله وفتح اوضه جانبيه وقفت حور تبصله بذهول :ايه داه
يونس: ايه معجبكيش
حور بنفي: لاء خالص بس مش متخيله ان حد يعمل جامع في بيته
يونس بإبتسامه: داه مش جامع داه مصلى او زاويه علشان لما نصلي ميكونش حوالينا دوشه او صوت او حاجه تمنع تركيزك وكمان علشان لما ربنا يرزقنا بأطفال نربيهم تربيه سويه ودينيه صح ويتعودو على الصلاه وصلاه الجماعه
حور بعيون بتلمع وصوت واطي:ان شاء الله
وقفت وراه وبداء الصلاه بخشوع وصوت يقشعر الجسم من جماله مر اكتر من تلت ساعه في الركعتين
سلم من الصلاه وحط ايده على دماغها
((اللهم بارك لي في أهلي وبارك لهم فيَّ ، اللهم اجمع بيننا ما جمعت بخير، وفرق بيننا إذا فرقت بخير.
اللهم إني أسألك خيرها وخير ما جبلتها عليه، وأعوذ بك من شرها وشر ما جبلتها عليه))

قام من مكانه وسندها علشان تقوم وطلع شال المفرش وكان مجهز الأطباق والمعالق والكوبيات
وبدائوا ياكلوا سوا خلصوا اكل وشالوا باق الاكل بكميات ماهوله في التلاجه بالعافيه
قعد يونس وحور يتكلموا شويه ويهز معاها اكتر من ساعتين علشان تقدر تعدي التوتر ويكسر حاجز الخوف والرهبه جواها إلى أن بدئوا حياه زوجيه شرعيه واصبحوا زوجين إمام الله
**************************
روحت هدي البيت وهي بتبص على كل ركن وبتفتكر ذكرياتها مع عامر ومع حور خدتها رجليها لأوضه حور وقعدت على السرير ودموعها نزلت: وبقيتي لوحدك يا هدي وشك في وش الحيطان حور وراحت بيت جوزها والدنيا صفصفت عليكي وبصت على صوره عامر اللي على الكومودينو جمبها :وحشتني يا سندي شوفت بنتك كانت عروسه تخطف العين يرضيك كده بقيت لوحدي تفتكر هاتنشغل وتنساني ولا هاتعدي تشقر وتطل عليا معرفش اعيش عن حد ولا اعرف اروح ولا اجي طلعت من بيت أبويا على بيتك وانتا كنت بتعمل كل حاجه ومن بعدك بنتك طيب دلني طيب
فضلت تتكلم معاه ودموعها تنزل لحد ما غلبها النوم ونامت في اوضه بنتها على السرير
*************************
مر الليل بكل ما فيه من حلو ومر فرح وحزن على الجميع صحيت هدي بعد ليل طويل تجهز الصباحية لبنتها على حسب عادات اهل البلد قاعده بتعجب الفطير وهو سرحانه
نوال:مالك يا وليه قاعده وعقلك مش فيكي
هدي بحزن: البت وحشتني اوووي
ام سبارس: سنه الحياه يا اختي دانتي حقك تصلي ركعتين شكر ان ربنا كرمها وسترها حكم سترة الولايا خير
هدي بوجع: حمداه وشكراه بس البيت فضي عليا والدنيا صفصفت من حواليا وبقت بطولي انط
سعاد: معلش كلها كام يوم والرجاله يروحو يقابلوها وترجع تنطلك كل شويه وانتي بردوا كل كام يوم ابقى وحي شقري وطلي عليها
هدي بهزه راس: ربنا يكتب اللي فيه الصالح
خلصوا تجهيز الأكل والفطير وياسر جالهم بالعربيه ورصوا فطول حور في عربيه ياسر
ورصوا فطار اهل العريس وعشا اول يوم في السبوع والكحك والبسكوت وحلويات الفرح في عربيه حور وساقها سبارس مع أمه وسعاد
وصلت سعاد عند اهل يونس لان المسافه أقرب واللي حصل المره اللي فاتت حصل المره دي مع صدمه الكل ومشيت من سكات وكأن شيئ لم يكن
شهيره: لاء بجد مش معقول الناس دي بتفكر ازاي ايه الكميات دي كلها داه اكل إمبارح موجود اغلبه تقريبا محدش كل كام لقمه على بعض ودلوقتي مين هياكل كل داه
احمد:بصراحه مش عارف فعلا حاجه تحير ولو حد اتكلم هايقول لك عادات البلد
عاصم: بصراحه يا احمد الموضوع بوخ اووووي وبقى لا يحتمل ايه كميه الاكل دي كلها
عادل: بصراحه سيبكم من داه كله اكلهم تحفه الواحد كان بيجيله مغص من أكل علا اللي لا يتاكل ولا يتسطع خلونا ناكل والفطير سخن وبعدين نفكر يا جماعه حد يقول للحلويات دي لاء
شهيره بحده: يا جماعه كده الاكل داه هايبوظ جرام عليهم وعلينا دي نعمه ربنا
احمد: اهدي يا شهيره منا قولتلك دي عادات البلد
شهيره بنفخه: ماشي يا سيدي مقولناش حاجه تقدر تحولي دلوقتي هانعمل ايه في كل الاكل داه واللي موجود من إمبارح واللي موجود في الأسبوع دي كمان
احمد بهدوء: محلوله نشوف الناس اللي ظروفها على القد والجيران والحبايب ونوزع الاكل عليهم ويبقى كده عملنا خير ومزعلناش حد خلاص بقى
شهيره: طيب داه الأكل الكراتين اللي موجوده والأوضه اللي ابتعتت دي هانعمل فيهم ايه
احمد بنفس الهدوء: يا ستي نشوف عروسه يتيمه بتتجهز ونبعتهوملها خلاص بقى مش حكايه
شهيره: يا احمد نتا بتهون الموضوع
احمد: يا شهيره افهمي دي عادات البلد بتتغير من جيل لجيل صحيح التكلفه بتكون لا تحتمل بس مش هانقدر نتكلم لانها عاداتهم خلاص بقى
**************************
وصل ياسر وطلع مع مرات عمه ومرات اخوها ورنوا الجرس وانتظرها شويه ورنوا تاني فتح الباب يونس بإبتسامه: يا مراحب
ياسر بخبث: مراحب بيك يا عريس ايه الاخبار طمني
يونس بصله بضحكه وهز رأسه بمعني مفيش فايده فيك
ياسر بخبث: امممم خلاص يا عم على وشك يبان
دخلت هدؤ وزارات بعلو صوتها ومعاها نوال
هدي بلهفه: اومال فين حور عايزه اطمن عليها
يونس: اقعدي يا ست الكل وخدي نفسك الأول بس
قعدت هدي بعد ما حطت الاكل اللي معاهم على السفره:ها فين حور بقى
يونس بإبتسامه: نايمه هاصحيها حالا
هدي بلهفه:طيب خليك وانا هصحيها اللا دي وحشتني اوي
زغدتها نوال في جمبها بكوعها وهمست بصوت واطي:يا وليه اتهدي واتلمي بنتك عروسه ودخلتها كانت امبارح هاتدخلي تهببي
هدي اتكسفت وسكتت
يونس استأذن ثواني ودخل صحها وهي نطت بسرعه وهو سابها وطلع علشان تاخد راحتها
وريع ساعه وكانت طلعت اول ما لمحتها هدي طلعت تجري عليها بلهفه وضمتها في حضنها وزغردت بصوت عالي
اتجمع الكل وسط فرحه وحور ويونس أصروا على هدي انها تفطر معاهم وسط رفضها واصرارهم واتجمع الكل على السفره مع بعض
واستأذن الكل ومشيو مع بعض
مرت الأيام
واتقدم جبل لندا وتمت الخطوبه وسط غياب ثريا المنبوذه من الجميع في اوضتها فوق بتبكي بحرقه سامعه تحت صوت الفرحه والزغاريد وهي ممنوعه من انها حتى تلمحهم

وبعدها بأيام أتقدم رامي لجميله وتمت خطوبتهم وسط أجواء من الفرحه

وتمت خطوبه ياسر ونرمين وسط غياب نعيمه وحضور حور ويونس
وتمت خطوبه مازن والمجنونه شذا في جو مليان بالجنان والهيبره

واخيرا حور قاعده قدام الشلال بتكتب
يونس من وراها شد الدفتر :بتعملي ايه ايه اللي واخدك مني
مسك النوت وقراء بصوت عالي
(( اعشقه حين يدللني وكأني ترياق وجوده
اعشقه حين يخطفني من موجه احزاني ويرسو على شاطئ أحلامي
اعشقه حين بيديه يدمر قلاع آلامي وبيديه يبني حصون آمالي
اعشقه حين يخطفني من دنيا الاوجاع ويسجنني في قلبه فكان حضه سجني ونبضاته قضباني
اعشقه حتى بلغ عشقه المحال
عشقته حتى بلغ العشق عنان السماء)))
اوباااا ايه الكلام الجامد داه لاء دانا كل يوم بكتشف فيكي موهبه مختلفه هاتعملي فيا ايه تاني يا بنت عامر
حور وهي بتلف ايديها حوالين رقبته سوف اعشقه حتى يبلغ مني المشيب واتذكر ايام الصبا التي وهبتها للحبيب فهل هذا يكفي قلبك ليطيب ام هنا اعتراض في قانون العاشقين
يونس بإبتسامه: يااااااه ياحور من اول مره شوفتك لما صلحتي عربيتي وانتي سرقتي قلبي ولما القدر جمعنا مره تانيه دعيت تكوني من نصيبي
حور بعيون بتلمع: بعد الصبر جبر بس قولي اشمعني المكان داه اللي جبتنا نسرق وقتنا من الدنيا فيه
يونس بتنهيده: يوم ما جيت المكان داه حلمت انك تكوني معايا ولما مسكت الشغل في القريه دي طلبت اني اعمل شاليه منفصل بيطل على شلال وادي الريان المباشر وصاحب القريه وافق وشريت منه الحزء داه هو صحيح مش كبير بس قدرت استغل كل سم فيه وقررت انه يكون وكر حبنا
حور بضحكه عاليه: وكر لا دانتا اتودكت في ألفاظ الحواري اوووي
يونس بضحك: لاء عيب عليكي انا ابن بلد اوووي
حور بهمس: اوووي اوووي
يونس بمكر: اوووي اوووي اوووي يا قلب يونس

يونس بتذكر: صحيح انتي يادوب نزلتي الورشه مرتين ومروحتيش تاني
حور بإبتسامة: سبارس مسؤل عن الورشه
يةنس بإستغراب: اشمعني مع انك دايما تقولي المال السايب يعلم السرقه
حور برفض: خالص سبارس عمره ما يخون ثم انس كتبت 10% لسبارس كشريك يعني هو بيشتغل وبيكبر في ماله قبل مالي ولو فيه حاجه هتابع معاه بالتليفون متخافش
يونس :عمري ما اقلق عليكي عارف ان حوريتي دماغها توزن بلد
حور بتردد
يونس: قولي اللي على لسانك ومش عارفه تقوليه
او متردده اظن اللي بينا أكبر واعقل من كده
حور بتنهيده: ماما بقت لوحدها في البيت وانا مش هاقدر اروحلها كل يوم ومش عارفه اعمل ايه
يونس بحسم: خليها تيجي تعيش معانا صدقني وجودكم مع بعض هايفرق كتير وخصوصا اني احيانا كتير بتأخر في الشغل سواء التصميم الهندسي او حتى موقف العمل وانتي كده هاتكوني مرتاحه وانا اكون مطمن عليكي
حور بحب: ويسألون كيف يكون العاشقين فهما روح انقسمت في جسدين والله انك عشقي ومرادي وكل امنية حياتي أصبحت كالدم في الشرياني
وتملك عشقك وجداني وصار القلب والعقل والروح يهواك
تمت 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close