اخر الروايات

رواية عشق يتحدي المصير الفصل الخامس 5 بقلم اسيل زرارقة

رواية عشق يتحدي المصير الفصل الخامس 5 بقلم اسيل زرارقة 


الفصل 5
**تدخلت هالة قائلة بمكر**
هالة: دي بتمتل علينا بس...عايزة تخطف الأضواء مني....
**ما إن سمع كريم إلى كلامها حتى أسرع إليها و الشرر يتطاير من عينيه... أردف بغضب حارق**
كريم: انتي تخرسي خالص...عشان حسابي معاكي هيكون تقيل اوي......
هالة (بإعتراض): بس....
**قاطعها كريم قائلا بخبث**
كريم: دلوقتي أنتي بقيتي مراتي..و يحق لي اعمل فيكي الي أنا عايزه....هتشوفي العذاب ألوان...يا هالة...هانم....
**ارتعبت هالة من نبرة صوته و طريقة كلامه...وتعابير وجهه التي لا تبشر بالخير...ابتعلت ريقها بخوف و التزمت الصمت....**
*********************
**بعد ساعة كان الطبيب يكشف على زينة التي لم تستعد وعيها بعد...والكل متجمع حول سريرها في غرفتها خائفين عليها**
**أردف والدها "سالم" بضعف**
سالم: طمني يا دكتور...حصل ايه معا بنتي ؟
**اخفض الطبيب رأسه بحزن... وأردف قائلا**
الطبيب: معرفش ازاي هقولها...بس الآنسة زينة مش هتعيش لمدة اطول... حالة القلب متدهورة كتير...و مبقالهاش وقت كتير
**تعرض الجميع للصدمة و تسمروا في أمكنتهم....لم يتجرأ أحد على النطق...**
**أردفت فريدة بصدمة**
فريدة: أنت بتقول ايه ؟
الطبيب (بأسى): زي ما سمعتو....المريضة عندها القلب....و المرض متقدم اوي...لازم عملية بأسرع وقت ممكن ....
**تدخل زين قائلا ببكاء و غضب**
زين: لا...لا... زينة مش هتسيبني...هي وعدتني أننا هنفضل سوى..... لا.......
**بدأ زين يكسر الأشياء من حوله...حتى أصبحت الغرفة في حالة فوضى ......و مازن و زياد يحاولان ايقافه... و هما يبكيان..... و سالم و فريدة ينظران إلى ما آلت اليه حال أبنائهما بحسرة....في حين أن عمر يحاول مواساة شقيقه...و سلمى تبكي بصمت....و نهى و ماجد احتضنا بعضهما و يبكيان بحرقة....في حين أن سيرين و ياسمين تتابعان الموقف بدموع متحجرة و حزن.... وبالنسبة لكريم فلا أحد يعرف أين هو...**
**********************
**بعد مرور يومين....كانت زينة في غرفتها ترتدي ملابسها و تستعد للذهاب للمشفى بعد أن أجبرها والديها على ذلك....هي رفضت و كانت تريد المو**ت من أجل التخلص من حياتها الكئيبة...فما حدث معها ليس بهين أبدا...**
**بعد ساعة وصلت زينة رفقة والديها و شقيقها التوأم زين إلى المشفى...وكان الطبيب في انتظارهم... أردفت فريدة بتشجيع **
فريدة: متخافيش يا حببتي..احنا كلنا جمك...
**اجابتها زينة بسخرية**
زينة: واضح جدا..بإمارة الي حصل في الفرح....
**كاد سالم أن يعاتبها على طريقة الكلام من والدتها..لكن قاطعهم مجيئ الممرضة قائلة**
الممرضة (بعملية): الآنسة زينة...تعالي معي لو سمحتي.... الدكتور مستنيكي جوه....
زينة (ببرود): تمام ... أنا جاية اهو....
***********************
**في مكان آخر كانت هالة مقيدة على السرير... و تصرخ بأعلى صوتها ....قاطعها دخول كريم وعلامات وجهه لا تبشر بالخير أبدا.... أردف قائلا بغضب و حقد**
كريم: اديكي وصلتي للي أنتي عايزاه.. و صرتي مراتي بدل "زينة"... بس يا ترى اعمل فيكي ايه دلوقتي.... اقتلك... لا...لا...مش هودي نفسي فستين داهية عشان وحدة رخيص**ة و زبال**ة و ****** زيك..... بس مش هسيبك بلا عقاب كده..هتدفعي تمن الي عملتيه ف"زينة".. غالي...غالي...
**شعرت هالة ببعض الرعب من طريقة كلام كريم معها وتهديده لها..لكن تداركت نفسها....سريعا.. وأردفت قائلة بإبتسامة مستفزة**
هالة: وأنا قبلت التحدي...مش هالة الصياد الي تخسر...
********************
**في المشفى.... استلقت زينة امام ذلك الجهاز الذي يكشف عليها...و الطبيب يفحصها...**
**أردف سليم قائلا بعملية و جدية**
سليم: زي ما توقعت....
زينة (بقلق): في ايه؟
سليم (بجدية): عندك مرض صمامات القلب...وهو في مرحلة جد متقدمة...ولازملك عملية جراحية عاجلة... أنا هكتبلك دلوقتي على مجموعة من الأدوية تاخديهم بانتظام...وممنوع عليكي الزعل و التوتر...و الحالة النفسية لازم تكون كويسة...
**ابتسمت زينة بسخرية...فما يقوله هذا الطبيب بعيد كل البعد عن الواقع.... اكمل سليم موجها كلامه ل زينة**
سليم: هعملك شوية تحاليل...ولما يحين الوقت...هتصل بيكي عشان تعملي العملية.....
**اجابته زينة بإبتسامة بسيطة**
زينة: تمام....
********************
سليم (بإبتسامة): هبتعلك نتيجة التحاليل ميسدج...
*☆يتبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع☆☆*


السادس من هنا
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-
close