رواية حكاية مسك الفصل الخامس 5 بقلم نورهان اشرف
اقتربت منه بدلال انثوى اذهب عقله فهو فى الاخير رجل وهى انثى جا.محه شديدة الجمال ولكن فاق على أثر تلك الضربه القويه أسفله وقع على الأرض بسبب الوجع و الصدمه
اما عن فريده نظرت له بسخرية وهى تقول :عشان بعد كدا تتكلم مع البنات باحترام
(مراد محمود غول القانون فى مصر و الشرق الأوسط فهو عشق عمل والدته و درس حقوق و تفوق على والدته وأصبح من اشهر المحامين فى مصر طويل للغايه يبلغ طوله ١٨٨ سم وضخم بسبب تلك العضلات الظاهره فى جسده بشكل غريب يبلغ من العمر ٣٧ مطلق لديه ابنه تبلغ من العمر سبع سنوات اسمها أريام صاحبه بشره قمحيه و عيون عسليه )
اما عن مسك و حياه عادوا الى الشقه مره اخري لكى ياخذوا قسط من الراحه بعد ذلك اليوم الغريب الذي مروا بيه
ام عن حسين شعر بفقدان الأمل بعد أن ذهب الى الملجا لكى يأخذ ابنته منه لكن ماوجده شيء جعله يشعر أن روحه تغادر عقله خاصه بعد أن وجد الملجا عباره عن عماره سكانيه ليس اكثر من ذلك يشعر أنه فقد فيروز حبيبته مره اخرى يتذكر ذلك اللقاء قبل أن تتو.فى بأيام
فلاش باك
استيقظت فيروز من البينج وهى تشعر بتعب شديد ولكن ابتسامت بوهان وهى تنظر الى حسين:ربنا مد فى عمرى شويه كمان عشان اودعك و اودع بنتى
نظر لها حسين بحزن وهو يقول:اوعى تقولى كدا يا فيروز انتى هتفضلي جنبي على طول
فيروز بحب :اه هكون جنبك كل ما تبص على بنتنا هتشوفنى كل ما تضحك فى وشك هتشوفنى ياحسين قولها قد ايه انا كنت بحبها حتى انى ضحيت بعمرى كله عشانها
وضع حسين يده على فم فيروز بغضب وهو يقول:بس بقا يا فيروز متقوليش كدا حر.ام عليكى
أزاحت فيروز يد حسين من على فمها وهى تقول :فين بنتى يا حسين انا عاوزه اشوفها
ابتلع حسين ريقه وهو يقول :ربنا استرد امنته يا فيروز حب ياخدها عشان تفضلى انتى جنبي
نظرات له فيروز بصدمه وقهر وهى تقول:لا انت اكيد بتهزر بنتى محصلش ليها حاجه يعنى انا ضحيت بعمري كله وحياتى عشانها وفى الاخر تقول كدا انت كداب بنتى عايشه
حاول حسين أن يضمها الى حضنه ولكن ظلت فيروز تصرخ بحزن و قهر على تلك الفتاه التى كنت تحلم بها ليل نهار ولكن بعد ذلك فقدت الوعي ودخلت فى غيبوبة لمدة تلات ايام وفجاه أخبروه أنها توفت بسبب توقف القلب
عاد من الفلاش باك على يد ياسين ابنه الذي يبلغ من العمر ٢٧سنه فاهو اكبر ابناه
ياسين بجديه:اى يا حج لسه برضوا مش عاوز تيجى بيتك
نظر له حسين بحزن:ارجع البيت ازاى وانا عشت عمرى كله فى البيت ده مغفل ارجع ازاى وانا طول حياتى عايش فى البيت ده مضحوك عليا
نظر له ياسين بجديه وهو يقول:يا حج انا مش هقدر اقول ان امي مش غلطانه لا هى غلطت بس هى ست بتحبك وعملت كدا لان انت جرحت قلبها بعد عشر سنين جواز كنت خدامه ليك و للعائله كلها فجاه اتجوزت عليها لا وكمان جبتها تعيش معاها فى بيتها انت جرحتها نظر له ولده بسخرية وهو يقول:انا طول العشر سنين دى كنت بحاول احب امك بس معرفتش لم شوفت فيروز حسيت ان هى دى البنت اللى كنت بحلم بيها واكيد انت عارف الشعور ده حبتها وحبيت اكمل حياتى معاها وجيت قولت لامك فى الاقول رفضت بس بعد كدا وافقت وفيروز كنت دائما بتخلينى اعدل بينهم وبعدين فيروز ما.تت وهى ا.نتقمت منى انا و فيروز اشد ا.نتقام خلت فيروز تمو.ت بحسر.تها على بنتها وانا عايش حياتى كلها حز.ين على بنتى و امها
لم يعرف ياسين كيف يرد على والده فهو يعرف ان والده معه حق و نفس الشئ مع امه ايضا معاها حق
مر ثلاث ايام فى رتم عادى لا يوجد فيه شي جديد حيث حياه تنزل فى الصباح الى العمل وتظل مسك طوال اليوم فى البيت وبدأت تجلب بعض الخضروات تحضرها و تبعها على الفيس بوك لكى لا تشعر انها شئ ثقيل على حياه
كنت تجلس فى الصاله تجهز الخضروات ولكن أوقفها صوت طرقات على الباب وضعت الحجاب على راسها وفتحت الباب وجدت .......