رواية ابناء الجبالي الفصل الخامس 5 بقلم رنا احمد
بارت 5...
في ڤيلا الجبالي...
/لا بجا انا كده اكيد بحلم لا ده مش حلم ده اكيد كابوس ادددهم لو بتهزر فأنت اكيد شايف أن الوقت مش وقته خاالص ...
ادهم وقف قصاده/لا يا جدي مش بهزر ارجوك اهدا وانا هفهمك علي كل حاجه...
حسن بغضب جحيمي /تفهمني ايه انت اكيد اتچنيت في مخك انتوا خلاص عايزين الي يربيكم من اول وجديد ..
حازم قرب من ادهم بمرح /استغفر الله العظيم يارب رقاصه رقاصه يا ادهم شربت بانجو ولا لسه يا ادهم ..
ادهم بغيظ /اخرس يالا يا عاشق الفاكهة يا بتاع التفاح ....
سليم بضحك /هههههههه.
شهد وقفت بدموع وقهره/من فضلك يا سعه البيه اسمعني ادهم باشا الله يستره اتجوزني علشان ينقذني من وقعه وقعواني فيها ولاد الحرام وانا والله مشتغلتش كده الا من الحوجه .
ريان وهو بينفخ سيجارته/وده بقا مسلسل فاطمه الحلقه الكام ..
حسن بحده/ادهم انهي الي بيحصل ده بدل مانتا عارف غضبي ..
ادهم بجديه /اهدا يا جدي من فضلك لما تعرف انا عملت كده ليه هتشكرني ..
حازم بمرح /يا فضيحتك يا حسن يا جبالي سمعتك خلاص بقت في الطين .
ريان قرب منها وبصلها وكأنه شافها قبل كده ..
/هو انا ليه حاسس اني شوفتك قبل كده ..
جاسر بسخريه /ما اكيد شوفتها قبل كده هز انت وراك حاجه غير الاماكن الزباله دي تروحها.
شهد مسحت دموعها /ايوه يا بيه انا شوفت حضرتك في الشركه لاني اخت حياه الي بتشتغل سكرتيره في الشركه .
ريان بصدمه ومخدش باله من الكلام /ايه حياه مراتي اختها رقاصه ...
الكل بصله بصدمه في صوت واحد ..
/مررائتك ...
ريان أخد باله من غلطه وبصلهم بصدمه وكلهم بصوله بصدمه ...
حسن وهو حاسس أنه هيتشل منهم /أن الاحسن ليا اخش انام علشان قسما بالله لو قعدت شويه كمان هفرغ رصاص الطبنجه كله فيكم ...
اتلموا الشباب جمب بعض بخوف وقف سليم علي الكرسي بخوف ..
/انا قسما بالله ماليش دعوه بماشيهم البطال ده انا اتجوزت علي سنه الله ورسوله ومصيبه انت الي بالتني بيها وخدتها وراضي وساكت..
داليا بغيظ شديد/مصيبه ماشي يا سليم استنا عليا ..
حازم بخوف /وانا خلاااص بعد البصه دي مبقتش نافع الجواز ولا تفاحه ولا حتي بطيخه بس سبني والنبي انا لسه صغير وعايز افرح ..
ريان بارتباك /وانا الموضوع كله كان تأنيب ضمير مش اكتر ..
ادهم بجديه /وانا يا جدي كان لازم اعمل الي عملته انت ربتنا علي كده ..
وقف حسن وبصلهم بصه رعبتهم وسابهم وطلع لفوق ...
حازم بخوف وهمس /تفتكروا ضغطه هيعلا..
ريان وهو باصص لاثره بقلق /لا بلغوا الإسعاف بعد الي سمعه ده اخرها جلطه ..
في جناح سليم وداليا....
كانت واقفه داليا بغيظ شديد دخل سليم بابتسامه ...
/القمر زعلان مني ولا ايه.
داليا بغيظ /لا وهزعل علي ايه ده انا مجرد مصيبه اتبليت بيها عادي..
سليم بضحك ووسامته ظهرت /حبيبي انا اسف والله العظيم انا كنت بهزر انتي اجمل مصيبه في حياتي والله فكيها بقا ..
داليا بارتباك/حبيبتك .
سليم قرب منها وهو نفسه في أنهم يبقوا زي اي زوجين حضنها برقه وحنان وهي بدلته كل المشاعر الجميله شالها برفق لتصبح زوجته شرعا وقانونا ...
في جناح منه وهند...
دخلت هند وهي بتبكي بوجع ومراره حضنتها منه بحزن عليها وعلي نفسها .
/اهدي يا حبيبتي متتعمليش في نفسك كده علشان خاطري ..
هند بدموع/ادهم راح مني يا منه حب عمري راح وراح لمين لواحده متسواش انا بموت يا منه احنا انا وانتي ملناش نصيب في الحب كده ليه ..
منه بصتلها بوجع /لا يا منه متحطيش نفسك في مقارنه معايا ولا ادهم في مقارنه مع ريان الي حصل بينا ده مكنش حب ده كان غلطه مش سهل تتغفر بس أن شاء الله زي ما ربنا عوضني ب جاسر أن شاء الله هيعوضك بالي يستاهلك ويحبك بجد يا حبيبتك لانك طيبه وجميله ...
في جناح ادهم ...
كانت واقفه شهد بقلق علي الباب ادهم بصلها بحده ...
/فيه ايه ما تتدخلي هتفضلي واقفه كده ...
دخلت شهد وهي متغاظه /بقولك ايه انا عارفه انك انقذتني بس بالراحه عليا مش كل الطير الي يتاكل لحمه اه ..
ادهم بغيظ شديد/ده ايه البجاحه دي يا اختي هو انا جايبك من الخاتمه ده انتي جايه من القسم وفي قضيه زي الزفت ...
شهد بحزن شديد/مظلومه اقسم بالله وربنا شاهد وبعدين شكرا يا سيدي ربنا يوقفلك ولاد الحلال وشكرا علي المعايره دي كل شويه ..
ادهم باعتزار /انا اسف مقصدش اقول كده .
شهد وهي بتمسح دموعها /حصل خير يا بيه بس ارجوك طلقني حضرتك خلاص انقذتني من المصيبه دي وانا وعدتك أن هبعد عن الرقص وكل ده ...
ادهم بحده /وانتي فاكره أن عامر الصياد هيسيبك بعد ما اتهمتيه أنه لافقلك القضيه ده راجل مجرم مش بعيد يعمل فيكي انتي وأخواتك حاجه انتي هتفضلي هنا لحد ما أمن كل حاجه وحياه ونور متقلقيش عليهم ..
شهد بصتله بحنان اول مره حد يخاف عليها كده .
/طب انا هلبس ايه دلوقتي .
ادهم فتح دللابه /معلش البسي بيجامه من عندي ولا حاجه لأن اكيد البنات نامو مش هقدر اخبط عليهم دلوقتي بكره كل الي عايزه هيكون عندك .
خدت بيجامه من عنده بصتله بفرحه ..
/تشكر يا زوق من يد منعدمها ...
بصلها ادهم بصدمه ..
/صبررني يارب ..
في شقه ريان ...
دخل ريان وهو بيبص علي حياه لاقاها واقفه في المطبخ كانت لابسه قميص نوم مغري وفوقيه روب شدته بس طبعا مش ريان الي يبين ده ياخدها وهو حاسس أنه بيذلها لكن ميضعفش ابدا ويظهر ده اتصنع الجمود ....
/ خلصتي الاكل ..
حياه وهي ماسكه بطنها وباين عليها الالم ..
/دقائق ويكون جاهز ..
ريان بقلق /مالك فيكي ايه ....
حياه بالم وارتباك /لا مفيش بطني وجعاني شويه شكلي خدت فيها برد..
ريان مسك دراعها جامد /نهار ابوكي اسود اوعي تكوني حامل .
حياه بحزن شديد/لا اطمن انا باخد الحبايه كل يوم .
ريان بحده /ممكن اعرف بقا اختك وصلت ل ابن عمي واتجوزته ازي هو انا وابن عمي هنلم الزباله ولا ايه..
حياه بدموع وقهره/كفايه بقا من فضلك اهانه لحد كده انا مش واحده من الشارع انا مرائتك علي سنه الله ورسوله واختي والله العظيم مظلومه وربنا وقغلها راجل ولا كل الرجاله انا عارفه أن أنا واختي مش قد المقام بس الي حصل اه يا بطني ..
ريان حط أيده بسرعه علي بطنها ..
/مالك بس طب يلا نروح الدكتور.
حياه بالم /لا مش مستاهله أن هبقا كويسه .
ريان شدها علي اوضه النوم /مش عايز كلام كتير يلا علشان تلبسي ..
فتح الدولاب وطلع ليها لبس ..
/يلا علشان البسك.
حياه بخجل شديد /لا معلش انا هلبس لوحدي .
ريان مسكها وبدأ يلبسها ..
/انتي قادره تقفي علي رجلك وبعدين انا جوزك ياعني كلك كده حقي وملكي..
حياه بصت في عينيه /ياريتك تفضل حنين كده يا ريان ياريت ساعتها هكون ملكك بجد..
صباااحا ...
في ڤيلا الجبالي..
كانت نازله شهد دخلت المطبخ كانوا واقفين زينب وتفاحه صبحت عليهم بابتسامه .
/صباح الخير عليكم يا حلوين ..
زينب بابتسامه وارتياح ليها /صباح الخير يا هانم .
شهد مسكت أيدها وباستها /هانم ايه بس يا ست الكل بلاش الكلام الكبير ده احنا علي باب الله زي بعض .
تفاحه ابتسمت /انتي جميله وطيبه اووي انا تفاحه ..
شهد بابتسامه /انتي فعلا تفاحه اساعدكم..
دخلت هند وبصتلها بضيق /الفطار خلص يا داده ومعلش يا مدام شهد احنا مبنحبش حد غريب بيحط أيده في الاكل اصل بصراحه كده اكلنا بفلوس حلال مش بناكل بالحرام زيك من فلوس جسمك العريان عن اذنك .
لفت بس محستش بالي كان واقف علي باب المطبخ وضربها بالقلم بكل غضب ..
/مراتي محدش يكلمها كده طول مانا عايش فاهمه يا هند ..
هند بصدمه وهي حاطه ايدها علي وشها/انت بتتضربني يا ادهم علشان واحده لسه عارفها .
ادهم بحده /عارفها من دلوقتي أو من زمان ده ميخصكيش ألمهم أنها مكتوبه على اسمي فاهمه ..
طلعت هند تجري فوق بدموع قرب منها ادهم باعتزار ...
/انا اسف بجد اسف .
شهد بدموع /انا الي اسفه أنا الي وصلتك لكل ده اسفه ..
زينب بابتسامه/متزعليش منها يا بتي وخودي مني القهوه دي وديها للحاج حسن.
ادهم بقلق /لا يا داده وديها انتي .
زينب بجديه /هو طالبها هي بالاسم يا ولدي عايز يتحدد معاها اطمن يا ولدي إن شاء الله خير .
خدت شهد القهوه ودخلت مكتب حسن ..
في جناح منه وهند...
دخلت هند وهي بتعيط كانت واقفه منه بتلبس علشان تنزل مع جاسر جرت عليها بخوف .
/مالك يا هند فيه ايه ومين الي أيده معلمه علي وشك كده .
هند بدموع وصراخ /ادهم بيه كل ده علشان خاطر ست الحسن بتاعته ماشي يا ادهم انا هوريها ...
عند الدكتوره....
كان قاعد ريان وهي بتكشف علي حياه جات حياه قعدت قصاده..
ريان بجديه /خير يا دكتوره فيه ايه.
الدكتوره ل حياه /اطمن يا ريان بيه حياه هانم انتي بتاخدي حبوب منع الحمل دي ليه .
ريان بحده /عادي يا دكتوره مش عايزين اطفال دلوقتي فيه مشكله .
الدكتوره بجديه /ايوه يا ريان بيه دي حاجه صحيح بتحصل نادر جدا بس حياه هانم حبوب منع الحمل عملاها مشاكل في الهرمونات الأنثوية جامده لازم تبطل اي مانع للحمل علي الاقل تلات شهور لحد ما هرمانتها تتظبط .
ريان بغيظ شديد/طب لو المفروض أن احنا مش عايزين اطفال دلوقتي نعمل ايه.
الدكتوره بجديه /مفيش غير حل واحد لكده حضرتك متقربش منها أو تاخد انت موانع لحد ما تعدي فتره علاجها بس ..
طبعا حياه كتمت ضحكها بصعوبه علي منظره قام بعصبيه خبط المكتب .
/نعم يا اختي موانع ايه الي اخدها انتي اتخبلني في مخك ولا ايه وانتي بتتضحطي يالا يا اختي ادي آخره الجواز بيقل القيمه ال موانع ال يا فضحتك يا ريان ..
في جناح سليم وداليا...
كان خارج سليم من الحمام بصلها بابتسامه قد ايه كانت زي الملاك في حضنه امنبارح صحت وغطت نفسها بخجل ..
سليم غمزها بعينه/صباحيه مباركه يا عسل .
داليا غطت نفسها بخجل /الله يبارك فيك.
سليم قرب منها بحب /مبسوطه يا داليا بجد خلاص بقت شيفاني جوزك مش مجرد جوازه مش علي هواكي ..
داليا مسكت أيده وباستها بحب /لسه بتسال بعد الي حصل بينا ده انت خلاص يا سليم بقت جوزي و حبيبي.
سليم بفرحه وهو بيشيلها علي أيده فالغطاء/يا بركه دعاك يا جدي ..
داليا بخجل /نزلني يا سليم فيه ايه.
سليم غمزها وهو بيبص لجسمها /حلاوتك يا ابيض والله ميحصل لازم ناخد شاور سواء ...
قدام الڤيلا..
كان واقف جاسر قدام العربيه مستني منه دخل ريان بعد ما وصل حياه ...
ريان باستغراب /مالك يا جاسر رايح فين بدري كده ..
جاسر بوجع ومراره/رايح انا ومنه المستشفى كنا المفروض نروح من بدري بس كان لازم استناك الاول ..
ريان بترقب /ليه ...
جاسر بحده /أنت عارف أننا رايحين اعملها عمليه الإجهاض ومتنساش أنك أبوه ..
ريان بدموع وقهره/انا مش عايزه يا جاسر مش عايزه انا كل الي عاوزه انك تسامحني عن غلطه عملتها وجرحتك من غير قصد انا اسف يا جاسر اسف يا اخويا ...
دخل ريان بسرعه وخبط في منه الي بصتله بكره بصت ل جاسر الي شوريلها بصمت أنها تقعد في العربيه من غير كلام وطلعوا علي المستشفي ..
في ڤيلا هنزرها لاول مره..
في جناح عامر الصياد...
كان واقف وهو بيبربط كرفتاته دخل امجد مساعده ..
/عامر باشا البت نفدت منها والي خد الرصاصه ببدالها سليم الجبالي .
عامر بابتسامه خبيثه /ده حب أنه يفديها وماله الضربه برضه في مصلحتنا المهم لو نشرت حاجه تاني توصلي مفهوم ..
امجد بطاعه /امرك يا عامر بيه .
دخلت سوزي وهو بتنفخ السيجاره ..
/عامر كفايه يا عامر طلع حسن الجبالي من دماغك وتعال نعيش حياتنا .
عامر بصلها بغضب /انا قولتهالك قبل كده عايزه تغوري ترجعي فرنسا براحتك بس أنا مش همشي من هنا غير لما انتقم من الراجل الي قتل ابويا ودمر أحفاده كلهم سلام ..
سوزي بغيظ /رايح فين يا عامر .
عامر بنظره خبيثه /رايح الجامعه علشان اضرب اول مسمار في نعش حسن الجبالي هند الجبالي سلام ...
في مكتب حسن..
دخلت شهد بقلق وهي ماسكه القهوه ووقفت قدام حسن ..
/اتفضل القهوه يا سعه البيه تامرني بحاجه تاني .
حسن بحده /اقعدي ..
قعدت شهد قصاده بقلق شديد حسن رمالها مبلغ من المال قدامها ..
/اظن أن دول كفايه جوي مش كده .
شهد بدموع/حضرتك قصدك ايه يا سعه البيه أنا مش فاهمه حاجه..
حسن بحده /لا انتي فاهمه كويس جوي انا هسيبك هنا تقضيلك يومين تأكلي وتشربي وتلبسي وبعدين هتاخدي الفلوس دي وتمشي من هنه وتنسا اليوم الي شوفتي فيه ادهم خاالص ..
شهد وهي بتمسح دموعها /تشكر اووي يا سعه البيه ده كرم كبير اوي ولما حضرتك هتسبني اعيش في العز ده كله الفلوس دي لازمتها ايه ..
حسن وقف قصادها بغضب /بقولك ايه انا هجبلك من الاخر الفلوس دي تمن متعه ادهم انا مفيش واحد من احفادي تكتب علي اسمه وتتدخل البيت ده وتخرج زي ما دخلت لا دي لازم تاخد ختم عائله الجبالي فهماني ..
شهد بدموع ووجع /فاهمه عن اذنك ..
جرت شهد علي فوق ..
في جناح ادهم ..
كان رايح جاي بقلق عليها دخلت وهي منهارة اترمت في حضنه .
ادهم بخوف وهمس/مالك يا روح قلبي ليه كل الدموع دي ..
شهد وهي بتعيط /ابوس ايدك يا ادهم رجعني شقتي الي كنت فيها وانا قابله انك تجيلي وقت ما تحب بس أنا مش عايزه افضل هنا علشان خاطري انا مش عايزه اخسرك يا ادهم ..
ادهم مسكها بوجع ومراره/ انا الي مش هقدر اخسرك انتي بتجري في دمي لا انتي فاهمه انتي من العائله دي زيك زينا انتي بنت محمود الجبالي انتي ليكي في العائله دي زينا بالظبط جدي حسن لازم يعرف ده ويعوضك عن كل الي فات انا بعشقك يا بنت عمي وجاسر وريان لازم يعرفوا انك اختهم ..